pyro schreef:Jerommel schreef:
Dus men wuift de onmogelijkheid van de these weg met "witte plekken" (waarom geen zwarte eigenlijk, aangezien men in het duister tast?)
Wetenschappers gaan op een andere manier met onzekerheid om dan jij.
Denk je dat?
Ikdenk van niet.
Ik geloof niet zomaar wat, het moet wel de toets der kritiek kunnen doorstaan, en zekere logica in zich hebben.
Ikdenk dat jij dat zegt omdat jij het niet reëel acht rationeel overtuigd te zijn van schepping.
Alle argumenten wederom ten spijt....
Onderzoeken in hoeverre een theorie: een veronderstelling *wat* er is, onderbouwd kan worden met een natuurwetenschappelijke verklaring *hoe* dat wat er is werkt, heeft niets te maken met het wegwuiven van een tevoren veronderstelde 'onmogelijkheid'.
De onmogelijkheden zijn niet van te voren ondersteld.
Dat is jouw aanname nu maar.
Er zijn ook genoeg argumenten gegeven waarom het onmogelijk is.
Er zijn zo veel onwaarschijnlijkheden mee gemoeid, dat de enige naturalistische theorie die er is, namelijk de ET, gewoon niet reëel is.
En hoe meer men ontdekt, hoe meer complexiteit er aan het licht komt.
Waarom verdedig je deze doodlopende weg van de populaire wetenschap?
Heb je niet in de gaten wat een enorme religieuze propaganda er op onze cultuur is losgelaten?
Zie je niet het religieuze aspect van de Verlichting, die aan dit gedachtengoed ten grondslag ligt?
Maar goed voor jou is er geen onzekerheid, jij hoeft ook niets te onderzoeken. Want voor jou staat bij voorbaat vast dat het onmogelijk te verklaren is.
Niet bij voorbaat.
Ik ben nog niet zo lang 'creationist'.
Dat heeft jaren geduurd.
Het is een tweeledige ontdekking.
Enerzijds zie je Gods 'Awesomeness' in de schepping terug, en dat is mooi.
Anderzijds zie je de hele wereld voorgelogen worden met het sprookje van dode wetten en krachten die tot onbegrijpelijk geniale dingen in staat zijn, wat er kennelijk ook in gaat als zoete koek...
Maarja, je krijgt het als klein kind al mee via allerlei wegen....
pyro schreef:
In hoeverre de 'naturalistisch materialistisch' georienteerde wetenschap in staat is de complexiteit en wat jij omschrijft als doelgerichtheid in de wereld te verklaren, is een open vraag.
Jerommel schreef:Volgens hen niet, want zij erkennen geen intelligentie in het ontstaansverhaal.
Of God er iets mee te maken heeft is dus voor hen een gesloten vraag en hun antwoord is: Nee.
Maar dat gaat buiten hun kader, dus kunnen ze dat niet eens zeggen, maar ze zeggen het toch...
Let wel, dit geldt voor de populaire wetenschap, de wetenschap zoals jij en ik haar gepresenteerd krijgen, in welks keurslijf wij dienen te denken.
Volgens de echte wetenschap is het antwoord: 'daarover kan geen uitspraak worden gedaan'.
Diverse groepen presenteren graag hun ideeen als 'wetenschappelijk', maar bij nader inzien berust dat gescherm met wetenschap op misverstaan. Daar ga ik niet in mee, al is de misvatting wellicht nog zo populair.
Jerommel schreef:Dan heb jij deze materie kennelijk ook maar door 1 bril gezien.
Namelijk de wetenschap en de vergaarde gegevens wijzen onmiskenbaar op intelligent ontwerp.
En hoe meer men te weten komt, hoe meer het daar op wijst.
Maar dat wordt niet aan de man gebracht zoals het naturalisme.
Dat begint al met het universum en haar natuurwetten.
Men gaat uit van een Big Bang, omdat het kennelijk uit-dijt, en omdat er binnen de wetenschap geen God is die er iets mee van doen heeft gehad.
Evolutietheorie en Big Bang theorie zijn beide veelomvattende, zeer complexe wetenschappelijke theorieeen.
Ja, er is ook genoeg geld en publiek voor, kennelijk.
Maar wat wil je nu zeggen?
Omdat heel veel specialistische mensen hun best doen om aan te tonen hoe de dingen gebeurd zouden kunnen zijn via naturalistische wegen, is het idee reëel?
Het blijkt juist niet reëel, gaande weg de mens meer te weten komt.
Bovendien hebben ze, zoals alle wetenschappelijke theorievorming, een inherente onzekerheidsfactor. Als je vindt dat je genoeg gezien hebt met die ene bril, zet dan gerust een andere op. Dan zie je weer andere dingen. Zolang je de verschillende gezichtspunten niet met elkaar verwart, vind ik dat geen enkel probleem. Ik zie in deze draad veel verwarring in dit opzicht. Gezichtspunten die op een verkeerde manier met elkaar in verband worden gebracht
Ik vind het ook niet echt duidelijk waar jij nu staat, dus misschien begrijp ik je ergens verkeerd..
Jerommel schreef:Tja, maar wat nu als het één gewoon niet kan, en het ander wel?
EN is er meer dan de keuze tussen "chance and design"? Nee, het is het één of het ander.
Design kan altijd. Ik heb er geen probleem mee, en ok, als je vindt dat een bepaalde wetenschappelijke theorie gewoon niet kan, dan verwerp je hem. Ik pretendeer weinig anders dan een poging kennelijke misverstanden over aard en betekenis van wetenschap in relatie tot religieus wereldbeeld te benoemen en voorzover mogelijk, op te helderen.
Hmm... Dan mis ik je punt of ik vind dat je daar niet in slaagt.
Jerommel schreef:Ik verwerp de (wetenschappelijke) methode helemaal niet, ik verwerp de vooraanname die geen basis in de werkelijkheid heeft.
Ik denk dat evo's niet beseffen hoe overweldigend complex en geniaal de levende natuur is.
Jij kennelijk ook niet, als je denkt dingen te kunnen aandragen die op een prutser van een schepper duiden.
Dan ga je een stap verder dan de methode verwerpen. Je verwerpt de grondslagen van de methode.
Dat denk ik niet.
Waarom denk jij van wel?
Wat we met de zintuigen waar nemen is de gemeenschappelijke werkelijkheid.
Kijk, dat scheelt weer een topic.
Zintuiglijke waarneming is niet zelden erg bedrieglijk
Gelukkig kunnen we meetapparatuur uitlezen en displays aflezen, dingen opschrijven, fotograferen, van meer kanten bekijken.
Zonder zintuigen kunnen we niets waarnemen, laat staan communiceren.
Of vind je 'echte wetenschap' ook bedrieglijk?