Zolderworm schreef: 31 mar 2022, 19:24
MagereHein schreef: 31 mar 2022, 18:52
Sorry, maar die mensen wisten inderdaad niets. Misschien dat ze rode
beter konden laten staan omdat ze daar buikpijn van zouden krijgen, maar atomen....nooit van gehoord. De prefrontale cortex.....wat is dat? Heelal.....lichtjes in koepels. Bacteriën?? Niet te zien, dus bestonden niet.
Er wordt vaak naar de oude Wijzen verwezen, maar sorry ... Ze wisten niet veel.
En wat bedoel je met rijke talen dat in tegenspraak is met ET? Nog nooit van gehoord. Nederlands schijnt een beperkte hoeveelheid woorden te hebben en er zijn wat dat betreft "rijkere" talen, maar vroeger had men geen woord voor Alpha straling, geïmpregneerd hout, of virus. Ziekten werden aan zeer vele diverse geesten toegekend en in die zin was de woordenschat fenomenaal.
Ze werden niet gehinderd door enige kennis. Dus hadden ze inzicht. Ze zagen daardoor dingen die wij niet zien.
Maar wij zien veel meer dingen die zij nooit gezien hebben... sterrenstelsels, Uranus, Pluto, bacteriën, alle dieren en planten van de wereld zoals bizons, kangoeroes, pinguïns, tapirs, walvissen, coelacanthen terwijl zij niet verder kwamen dan het lokale wild. Wiskundige stellingen waar ze niet van zouden hebben kunnen dromen, zoals de stelling van Gödel, de formule van Euler, trancedente getallen, de gekromde ruimte van Einstein, het universum zoals getoond door radiostralen, gammastralen, zwaartekrachtgolven en röntgenstraling. Kunst voorbij hun stoutste dromen, waarbij ik de grotschilderingen die ze achter hebben gelaten zeker niet wil bagatelliseren, Rembrandt, van Gogh, Banksky (wat je er ook van vindt) en honderden anderen. En dan hebben we het nog niet over muziek, van Beatles tot Bach en alles wat er tussen en naast zit. De lijst is eindeloos.
Ik denk dat ze nog geen fractie zagen van wat wij zien en ik denk dat ze daardoor maar weinig zagen wat wij ook niet zien. Maar ze zullen ongetwijfeld beter zijn geweest in het vangen van konijnen dan de meeste van ons.
En dat verschil van zien doet mij sterk vermoeden dat ze veel minder inzicht hadden dan wij hebben. En je doet de mensheid zwaar te kort omdat je hiermee de reis die wij als mensheid hebben ondernomen om te komen waar we nu zijn door de eeuwen heen een veelheid aan mensen bloed, zweet en tranen heeft gekost, te beginnen bij de mensen die volgens jou niet gehinderd werden door enige vorm van kennis.