De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Blue
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheisten.

Bericht door Blue »

peda schreef:
Blue schreef:
De vraag is denk ik, wanneer is iemand of een iets christelijk? Dat jij de KKK niet christelijk vind, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet christelijk zijn, ze zullen zelf zeggen van wel.
Hallo Blue,

Het woord "' christen"' wordt nu eenmaal door de verschillende geloofsstromingen niet op dezelfde wijze omschreven. Daarom bestaan ook de uitdrukkingen dwaalleer, kafchristen etc.
Je moet dus een individueel persoon vragen naar de betekenis die hij/zij toekent aan het woord.
Beste Peda,

Dat lijkt mij ook, daarom denk ik ook niet dat er zoiets is als een ''echte'' christenen, want wat is dat, dan? Dat is wat je er zelf van maakt, iedereen kan het natuurlijk altijd in zijn eigen voordeel uit leggen.
Blue

Bericht door Blue »

Vraag tussendoor, zijn hier eigenlijk nog meerdere atheïsten actief op dit forum, of ben ik de enige?
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Blue schreef:Vraag tussendoor, zijn hier eigenlijk nog meerdere atheïsten actief op dit forum, of ben ik de enige?
Nee, ik ook, maar ik lees met interesse... ;)
De meeste atheïsten zijn hier niet meer.....om uiteenlopende redenen.
Welkom trouwens Blue.... :smile:
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Blue schreef:
Beste Peda,

Dat lijkt mij ook, daarom denk ik ook niet dat er zoiets is als een ''echte'' christenen, want wat is dat, dan? Dat is wat je er zelf van maakt, iedereen kan het natuurlijk altijd in zijn eigen voordeel uit leggen.
"De" (echte) christen bestaat inderdaad niet, net zo min als dat "de" atheïst niet bestaat. Wat je wel kan zeggen is dat tussen 90 en 95% van de christenen de geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel onderschrijft. En ik vermoed dat 100% van de atheïsten niet in god/goden gelooft :) .
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
callista

Bericht door callista »

Blue schreef:
Yolanda_dB schreef:
Allie schreef:Bush schijnt een streng gelovige christen te zijn.

De Ku Klux Klan is christelijk.

Sorry, maar daar kan ik niets mee. Bestudeer maar eens wat de eigenschappen van een christen zijn, volgens de Bijbel. Ik beschouw deze mensen dus niet als christen.

Woorden maken je niet wat je bent, daden maken je wat je bent.
Ik beschouw de KKK ook niet als christelijk.
Of Bush wel of niet christelijk is, kan ik niet beoordelen. Ik ken hem verder niet.

Ik schreef bij zowel mijn opmerking over Bush als over de KKK:
Kun jij vertellen op basis van welke Bijbelteksten dat te verantwoorden is?
Je moet dan Bijbelteksten heel creatief anders uitleggen, en tegelijk kan ik daar een veelvoud aan Bijbelteksten tegenover zetten die het verbieden/veroordelen.

Ik zal nog even onderstrepen:
tegelijk kan ik daar een veelvoud aan Bijbelteksten tegenover zetten die het verbieden/veroordelen

Dus al mijn vragen en opmerkingen terzijde schuiven met het (te beschouwen als op-de-persoon gespeelde) "bestudeer maar eens ..."
kun je in je ... steken.

Ik praat wel verder met Blue.
De vraag is denk ik, wanneer is iemand of een iets christelijk?
Dat jij de KKK niet christelijk vind, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet christelijk zijn, ze zullen zelf zeggen van wel.

Ik bespeur nogal eens bij sommige christenen, die afstand willen nemen van de vreselijke daden die in naam van God en het christendom gedaan zijn, met goedkeuring van en vaak i.o.v. geestelijken [destijdse Paus]---en nog soms gedaan worden--- de No True Scotsman drogredenering.

Misschien eens de eigen geschiedenis bekijken....de eerste kruistochten b.v.
Toen waren het de christenen die de moslims [en ook veel joden[ uitmoordden....dat waren zeker geen echte christenen? :roll:

http://www.geschiedenisbeleven.nl/moorden-naam-van-god/

Maar ook noemen sommigen zelfs een christen die niet de geloofsbelijdenis onderschrijft of de drie-eenheid geen echte christen en zelfs vallen ook nogal eens vrijzinnige christenen daaronder, die b.v. de kruisiging niet letterlijk nemen etc.
Kortom, er is nogal vaak onenigheid in het christelijke wereldje......vaak ziet een ander het altijd verkeerd en komt het opgeheven vingertje tevoorschijn
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

callista schreef:
Ik bespeur nogal eens bij sommige christenen, die afstand willen nemen van de vreselijke daden die in naam van God en het christendom gedaan zijn, met goedkeuring van en vaak i.o.v. geestelijken [destijdse Paus]---en nog soms gedaan worden--- de No True Scotsman drogredenering.

Toen waren het de christenen die de moslims [en ook veel joden[ uitmoordden....dat waren zeker geen echte christenen? :roll:

Maar ook noemen sommigen zelfs een christen die niet de geloofsbelijdenis onderschrijft of de drie-eenheid geen echte christen en zelfs vallen ook nogal eens vrijzinnige christenen daaronder, die b.v. de kruisiging niet letterlijk nemen etc.
Kortom, er is nogal vaak onenigheid in het christelijke wereldje......vaak ziet een ander het altijd verkeerd en komt het opgeheven vingertje tevoorschijn
Tja wat er allemaal niet "in naam van" gebeurt en is gebeurd. In naam van politiek, levensbeschouwing, nationalisme, eigen belang etc. Het enige wat ik kan constateren is dat de mij bekende religies en overige levensovertuigingen het vermoorden van mensen bepaald niet wordt goedgekeurd. Dat daar waar mensen zijn er ook misbruik gemaakt wordt van religie en levensovertuiging is dus wat dat betreft een redelijke dooddoener.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Kessel

Bericht door Kessel »

Er zijn vast heel wat argumenten om niet te hoeven geloven wanneer je dat niet wilt.
Omdat we als gelovigen zelf ook allemaal ongelovig zijn geweest, willen we ons het lot van andere ongelovigen aantrekken en zodra we merken dat er mensen zijn die niet willen geloven, treffen ze ons in het gevoel. Want waarom zo?
Eenmaal ontregeld door je eigen emotie, word je meer vatbaar voor allerlei verkeerde invloeden en raak je misschien wel verzeild in moeilijke discussies. Ik hoop het in ieder geval niet.
God bestaat gewoon!
En toen broeder Paulus broeder Timoteüs tot herder aan het opleiden was, waarschuwde hij hem het Evangelie enkel te leren aan mensen die bekwaam zijn dit weer aan anderen verder te leren.
Als ik naar mezelf kijk, toen ik nog ongelovig was, wilde ik God niet volgen omdat ik Hem niet begreep (want ook al was ik ongelovig, toch bestond God voor mij, namelijk als een object om te lasteren).
Totdat ik later van de juiste broeders wat hulp kreeg en God beter leerde begrijpen. Nu ben ik er heel blij mee.
Ik denk dat het geen zin heeft me te laten meeslepen door de atheïst die ook nu nog steeds in mij woont, hoewel me dit helaas toch vaak overkomt. Ik vind bijna nergens rust in, maar telkens als mijn ogen over de uitspraken van Jezus gaan, die de apostelen van Hem opgeschreven hebben, vind ik rust.
Dan voel ik weer hoe dicht bij Hij in mijn geweten is.

Denk maar aan heer David's psalmen waar hij onder andere zegt dat alleen een dwaas in zijn hart zegt dat er geen god is!
Broeder, ik vind het veel belangrijker dat wij als gelovigen ons geloof niet verliezen. Door ons in te laten met andermans dwaasheid zetten we onze ziel op het spel. Steeds weer wanneer ik mezelf in mijn gevoel verloren ben, heb ik veel tijd nodig hiervan te herstellen. Voor mij persoonlijk het bewijs hoe werkelijk de duivel kan zijn.
Op het pad van mijn leven is het nu best al lang geleden dat er een atheïst kruiste die weet dat God bestaat.
Maar ik verkondig nu dan ook al een stuk minder...
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Mensen blijven altijd mensen.
Alleen; theisten hebben boeken om hun smeerlapperijen te rechtvaardigen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

callista schreef:
Blue schreef:
Yolanda_dB schreef:
Allie schreef:Bush schijnt een streng gelovige christen te zijn.

De Ku Klux Klan is christelijk.

Sorry, maar daar kan ik niets mee. Bestudeer maar eens wat de eigenschappen van een christen zijn, volgens de Bijbel. Ik beschouw deze mensen dus niet als christen.

Woorden maken je niet wat je bent, daden maken je wat je bent.
Ik beschouw de KKK ook niet als christelijk.
Of Bush wel of niet christelijk is, kan ik niet beoordelen. Ik ken hem verder niet.

Ik schreef bij zowel mijn opmerking over Bush als over de KKK:
Kun jij vertellen op basis van welke Bijbelteksten dat te verantwoorden is?
Je moet dan Bijbelteksten heel creatief anders uitleggen, en tegelijk kan ik daar een veelvoud aan Bijbelteksten tegenover zetten die het verbieden/veroordelen.

Ik zal nog even onderstrepen:
tegelijk kan ik daar een veelvoud aan Bijbelteksten tegenover zetten die het verbieden/veroordelen

Dus al mijn vragen en opmerkingen terzijde schuiven met het (te beschouwen als op-de-persoon gespeelde) "bestudeer maar eens ..."
kun je in je ... steken.

Ik praat wel verder met Blue.
De vraag is denk ik, wanneer is iemand of een iets christelijk?
Dat jij de KKK niet christelijk vind, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet christelijk zijn, ze zullen zelf zeggen van wel.

Wat achtergrondinformatie: er was voor de kruistochten een populaire spiritualiteit om op pelgrimstocht te gaan naar het "beloofde land".
Palestina stond sinds 638 onder Islamitisch bestuur. Er was een overeenkomst gemaakt tussen Karel de Grote en Harun al-Rashid (Kalief van Bagdad) die garandeerde dat christelijke minderheden in Palestina levensruimte kregen en dat christelijke pelgrims de mogelijkheid hadden om op bedevaart te gaan naar Palestina.
Dit verandert echter allemaal met de komst van de seldsjoekse Turken die de christelijke minderheden beginnen slecht te behandelen.
De Turken veroverden in 1071 Jeruzalem en in 1085 Antiochië. Alexus I vraagt uiteindelijk hulp aan paus Urbanus II die tijdens het concilie van Clermont hieraan gehoor geeft door een oproep te doen aan strijders, hierdoor hoopt de paus dat er weer wat meer toenadering kan komen tussen de oosterse en de westerse kerk.. Hierop komt er massaal respons (meer dan dat zowel Urbanus als Alexus hadden verwacht) wat uiteindelijk resulteert in een Latijns koninkrijk in Palestina die veertig jaar duurt.
Dit was de aanhef van de eerste kruistocht.

De kruistochten waren een fenomeen waar geen duidelijk systeem in te onderkennenv alt: er ligt dan ook geen eenduidig politiek of theologisch principe aan de grondslag van deze tochten, ze zijn georganiseerd om heel verschillende motieven en hebben tenslotte ook niets opgeleverd, maar hoe men dat fenomeen ook de dag van vandaag wilt evolueren de situatie was complex:
INderdaad het Latijnse koninkrijk was een "buitenlandse bezetting', maar het eeuwenlange islamtische bestuur van Palestina was dat evenzeer: Saladin b.v. was afkomstig uit Takrit (Irak).
De tegenstelling moslims christenen is te simplistisch: aan de kant van de christneen had je b.v. de Melkieten, de Syrische christenen, de Kopten ede Armeniërs (politiek waren deze trouwens tegen Byzantium), Maronieten, Franken (Franken waren trouwens vrij wreed (maar goed de heidenen waren dat ook, kijk naar de Friezen), kijk wat ze enkele eeuwen voordien hadden gedaan ten tijde van Karel de Grote met de Saksen)...
Allie

Bericht door Allie »

peda schreef:
Allie schreef: Het gaat over de gevolgen van een gedachtegoed en een zieke geest.
Hallo Allie,

Met een zieke geest als voorbeeld kun je alle kanten op. Zo kan iemand van mening zijn God te horen die hem/haar opdrachten geeft.
Zulke vermeende opdrachten hoeven niet van altruistische aard te zijn.
Een zieke geest vervormt de realiteit en bouwt zich een wereldbeeld op dat in een dictatoriale omgeving goed kan gedijen, omdat controle en dus tegengas zijn uitgeschakeld.
Niet voor niets is er in een dictatuur geen belangstelling voor mensenrechten en persoonlijke menselijke vrijheden, met veelal verschrikkelijke gevolgen.

Verder vind ik het bevreemdend dat je het Laatste Oordeel van God vermeldt om autoritair denkende mensen op het rechte spoor te houden. Een deel van de gelovende bovenlaag van de bevolking ( deel van de "'elite"' ) heeft zich nooit veel aangetrokken van Laatste Oordeel gedachten. Het Laatste Oordeel speelde veel meer bij de gelovigen aan de basis, de volgers.
Lees het artikel hierboven maar eens. Dan zal je duidelijk worden dat een christen, een echte volger van Jezus, nooit een dictator kan worden.

En de geest heeft nu eenmaal invloed op ons gedrag. Gekoppeld met een gedachtegoed, kan dat verschrikkelijke dingen veroorzaken. Ik zie hier niets vreemds in. En als dat Laatste Oordeel er dus niet is, zal je wat makkelijker over mensenleed denken.
Allie

Bericht door Allie »

@blue
Ik denk dat je denkwijze hier echt verkeerd is, een atheïst denkt niet ''ik hoef geen verantwoording af te leggen voor mijn zonden'' , dat is een gedachte vanuit een gelovig perspectief die op de atheïst wordt geprojecteerd. Een atheïst is geen seconde van de dag bezig met het feit dat hij atheïst is.
En daarom zit je op dit forum? Vreemd... Ik ben totaal niet bezig met tennis, ik vind het een saaie sport. Dan ga ik ook niet steeds een paar uurtjes op een tennisvereniging rondhangen. Dat je er niet mee bezig bent kan je me echt niet wijs maken, het spijt me.
Je kan atheïsme een gedachtegoed noemen, maar dat vind ik echt te veel eer, het is meer een reactie op religie, niet meer en niet minder. Het is net zoals zeggen ''ik geloof niet in kabouters'' , ben jij ooit 1 seconde van de dag bezig met het feit dat je niet in kabouters gelooft? (even er van uit gaande dat je niet in kabouters gelooft haha), dat lijkt me toch niet, zo is het ook met atheïsme.
Dat is een bekend argument en is alleen bedoeld om maar niet met argumenten te hoeven komen. Het is natuurlijk niet hetzelfde. We hebben het niet over kabouters, we hebben het over God.
Je kan uit atheïsme dus geen inspiratie of motivatie halen, de gruwelijke daden die Stalin en Hitler hebben gepleegd hebben ze echt vanuit andere overwegingen gedaan, dan vanuit atheïsme, omdat, dat gewoon simpelweg niet kan, daarom is het dus even relevant dat ze beide een snor hadden, als dat ze atheïst waren. (er even vanuit gaande dat Hitler dat was).
Prima, als jij dat denkt. Daar sta je vrij in. 1 vraag nog. Als het atheïsme maar een reactie is, waarom zijn er dan bijeenkomsten voor? Boeken die je atheïst zouden maken als je ze helemaal uit leest? Als het alleen maar een reactie is, kan je het morgen gewoon uitzetten en in God gaan geloven. Atheïsme is het gedachtegoed, "er bestaat geen God". En daar kan je dus ook inspiratie en motivatie uit halen.
Allie

Bericht door Allie »

@blue
In de worden genoeg dingen onderbouwd met concreet bewijs, maar er zijn ook theorieën die waar nodig kunnen worden aangepast of waar iets kan worden toegevoegd, dat wil echter niet zeggen dat er voor die theorieën geen concreet bewijs is gevonden.
Dat zal vast ja. Precies wat ik ook zei, maar dan in andere woorden.
Ik heb het idee dat het gedachtegoed bij atheïsme ook is bedacht door gelovigen, net zoals de term zelf, in mijn ogen is het dus gewoon een reactie ''ik geloof niet in God'' die 5 woorden zijn de hele inhoud van atheïsme, meer is het niet. Ik denk dat jij atheïsme veel groter maakt, dan dat het is, misschien komt dat omdat je het ziet als het tegenovergestelde van religie, maar ik denk niet, dat het dat is, ik denk dat het simpelweg het tegenovergestelde is van de stelling ''ik geloof in God'' , dan krijg je dus ''ik geloof niet in God''.
Dat mag jij denken. Het is niet het tegenovergestelde, maar toch wel???
Nou het zegt dat ondanks dat jij volledig overtuigd bent van jouw gelijk, je toch ongelijk kan hebben, net zoals die moslim.
Precies, het zegt dus niets. Qua feiten ben je niets opgeschoten.
Wanneer denk je dat jezus terug komt?
Dat weet niemand. Hij komt als een dief in de nacht. Zo staat het in de Bijbel.
Nadat je hier op hebt gereageerd, denk ik dat het onderwerp gewon de topicstart moet zijn, waarom ben je dit topic gestart? Met welke gedachte? Ben je echt geïnteresseerd in de denkwijze van atheïsten?
Dat heb ik al toegelicht. Om een paar kromme redeneringen van sommige atheïsten te tonen.
Allie

Bericht door Allie »

@blue
De vraag is denk ik, wanneer is iemand of een iets christelijk? Dat jij de KKK niet christelijk vind, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet christelijk zijn, ze zullen zelf zeggen van wel.
Ik zal voor jou ook even de link naar een artikel posten. Hier wordt precies beschreven hoe een christen zich hoort te gedragen.

http://www.allaboutgod.com/dutch/vrucht ... -geest.htm
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Allie schreef:@blue
Ik denk dat je denkwijze hier echt verkeerd is, een atheïst denkt niet ''ik hoef geen verantwoording af te leggen voor mijn zonden'' , dat is een gedachte vanuit een gelovig perspectief die op de atheïst wordt geprojecteerd. Een atheïst is geen seconde van de dag bezig met het feit dat hij atheïst is.
En daarom zit je op dit forum? Vreemd... Ik ben totaal niet bezig met tennis, ik vind het een saaie sport. Dan ga ik ook niet steeds een paar uurtjes op een tennisvereniging rondhangen. Dat je er niet mee bezig bent kan je me echt niet wijs maken, het spijt me.
:lol: Zo is dat.

Maar goed, dit kun je nog een miljoen keer opmerken, mensen die zelfs nu nog de dingen zeggen die de atheisten hier in deze topic zeggen, die zijn naar mijn mening echt niet meer te helpen. Dus Allie, ik heb ze, cq dit onderwerp losgelaten. Chapeau voor jou, dat je dit nog kunt en wilt doen. Wij (ik en de mijnen) steken onze energie niet meer daarin.

Dit ter verheldering. Mooi en goed initiatief, goede topic. Alleen geen imput meer van deze zijde.

CU :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Allie

Bericht door Allie »

@blue

In overeenkomst om 1 onderwerp te kiezen, wil ik je een vraag stellen. Wat is volgens jou de beste verklaring waarom er überhaupt leven bestaat? Dat wil zeggen, waarom er in een gigantisch universum een samenleving kan ontstaan met de intelligentie die zich bewust is van hun bestaan en de mogelijkheid heeft om dit te onderzoeken.
peda

Bericht door peda »

In overeenkomst om 1 onderwerp te kiezen, wil ik je een vraag stellen. Wat is volgens jou de beste verklaring waarom er überhaupt leven bestaat? Dat wil zeggen, waarom er in een gigantisch universum een samenleving kan ontstaan met de intelligentie die zich bewust is van hun bestaan en de mogelijkheid heeft om dit te onderzoeken.
Beste Allie,

De beste verklaring is dat die verklaring niet gegeven kan worden. Er stond namelijk niemand bij en niemand weet of er een Bedoeling of toch weer niet achter zit. Wie toch een antwoord geeft, laat zich sturen door zijn/haar basis-overtuiging. Een basis-overtuiging zit in de hersenen gebeiteld. Hoe krachtig een contraire hypothese ook wordt onderbouwd, de ander zal, door een volledig andere weging van de onderliggende factoren, herhalen dat de eigen oplossing de allerbeste is. Jij komt met geen intelligentie zonder voorafgaande Hogere Intelligentie ( = de Trinitaire God ) en wat daartegen wordt ingebracht, zie jij door jouw bril als krachteloos. De ander ziet jouw Intelligente God weer als een zwakke veronderstelling ( door b.v. terug te vallen op het scheermes van Ockham ) of op basis van andere ( wetenschappelijke of filosofische ) argumenten. Het is nu eenmaal een patsituatie en blijft ( vooreerst ) een patsituatie. Wanneer de "' Verborgene"' in het licht treedt, is het antwoord onmiddellijk helder. Derhalve is het wachten op de terugkeer van Jezus of wanneer dat nooit gebeurt, wachten op de ontwikkelingen in de wetenschap en als daar het verlossende antwoord niet/nooit wordt gevonden, behoort de beantwoording van deze cruciale vraag objektief bezien tot de Onmogelijkheden. Afwachten.
Blue

Bericht door Blue »

callista schreef:
Blue schreef:Vraag tussendoor, zijn hier eigenlijk nog meerdere atheïsten actief op dit forum, of ben ik de enige?
Bedankt,

Ooh wat denk je dat die redenen zijn als ik vragen mag?
Blue

Bericht door Blue »

Je kan atheïsme een gedachtegoed noemen, maar dat vind ik echt te veel eer, het is meer een reactie op religie, niet meer en niet minder. Het is net zoals zeggen ''ik geloof niet in kabouters'' , ben jij ooit 1 seconde van de dag bezig met het feit dat je niet in kabouters gelooft? (even er van uit gaande dat je niet in kabouters gelooft haha), dat lijkt me toch niet, zo is het ook met atheïsme.
Dat is een bekend argument en is alleen bedoeld om maar niet met argumenten te hoeven komen. Het is natuurlijk niet hetzelfde. We hebben het niet over kabouters, we hebben het over God.
Je kan uit atheïsme dus geen inspiratie of motivatie halen, de gruwelijke daden die Stalin en Hitler hebben gepleegd hebben ze echt vanuit andere overwegingen gedaan, dan vanuit atheïsme, omdat, dat gewoon simpelweg niet kan, daarom is het dus even relevant dat ze beide een snor hadden, als dat ze atheïst waren. (er even vanuit gaande dat Hitler dat was).
Prima, als jij dat denkt. Daar sta je vrij in. 1 vraag nog. Als het atheïsme maar een reactie is, waarom zijn er dan bijeenkomsten voor? Boeken die je atheïst zouden maken als je ze helemaal uit leest? Als het alleen maar een reactie is, kan je het morgen gewoon uitzetten en in God gaan geloven. Atheïsme is het gedachtegoed, "er bestaat geen God". En daar kan je dus ook inspiratie en motivatie uit halen.
Ik zit op dit forum vanwege mijn interesse in geloof, dat heeft dus niks met atheïsme te maken, daar denk je dus echt verkeerd Allie. Maar aangezien het onderwerp van dit topic ''de denkwijze van atheïsten'' is, gaat het natuurlijk automatisch ook over atheïsme.

Ik denk dat jij niet goed snapt wat atheïsme is, het is echt niet meer dan zeggen ''ik geloof niet in God'' als reactie op een gelovige.

Ik denk dat je echt moet begrijpen dat in de ogen van een atheïst een kabouter even weinig waarde heeft als God, voor mij wel in elk geval. In essentie is het dus voor mij precies hetzelfde, ik snap dat jij, je dat moeilijk voor kan stellen, maar ik denk door je uitspraken dat je ook niet goed weet wat atheïsme nou inhoudt en ook niet goed weet wat de denkwijze van de gemiddelde atheïst is, nogmaals die is geen seconde van de dag bezig met het feit dat hij atheïst is.

Bijeenkomsten en boeken vanuit de atheïst zijn er puur voor commerciële doeleinden, daarnaast hebben die boeken of bijeenkomsten niks met atheïsme te maken, want je kan inhoudelijk niks over atheïsme vertellen of opschrijven omdat het niet meer is dan die ene reactie, die bijeenkomsten en boeken hebben als onderwerp ''aversie tegen geloof'' , dat staat dus los van atheïsme, ik ben ook atheïst en ik heb totaal geen aversie tegen geloof, net zoals de meeste atheïsten.

Als ik morgen met mijn eigen ogen een concreet bewijs zie van het bestaan van God wat ik verder na uitgebreid onderzoek niet op een rationele manier kan verklaren, dan wordt ik per direct gelovig, waarom zou ik dat, dan ook niet doen, dan lijkt me dat een logische keuze.

Nee je kan geen inspiratie halen uit de reactie ''ik geloof niet in God'' je kan wellicht wel inspiratie halen uit aversie tegen geloof, maar dat is compleet wat anders dan atheïsme.
Laatst gewijzigd door Blue op 31 jul 2016, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue

Bericht door Blue »

De beste verklaring dat er überhaupt leven bestaat is in mijn ogen: ''ik zou het niet weten''

Hoe zou ik dat ook kunnen weten? Voor mij hoeft die vraag helemaal niet beantwoord te worden, omdat ik weet dat het voor mij een onbeantwoordbare vraag is.

Misschien dat de wetenschap in de toekomst nog bepaalde levensvragen kan beantwoorden, ook dat weet ik niet.

Jij kan natuurlijk wel een vermoeden hebben wat het antwoord op die vraag moet zijn, maar ook jij, net zoals ik en iedereen kan daar nooit een definitief antwoord op geven.
callista

Bericht door callista »

Blue schreef:
callista schreef:
Bedankt,

Sommigen zijn gebanned en weer anderen zijn weggelopen, omdat er van de christelijke kant [en dan met name de orthodoxe ] geen argumenten kwamen en/of geen oprechte interesse, maar hoofdzakelijk gemeenplaatsen, dogma's en evangelisatiepogingen..

Als die atheïsten dan wel met deugdelijke argumenten kwamen en kennis of met --soms confronterende vragen, waar sommige christenen dan geen adequaat antwoord op hadden en vervolgens kwaad werden..-- werden ze nogal eens 'gedemoniseerd', aangevallen en kwamen er vragen b.v. zoals: 'Wat doe je dan hier'? 'Je bent aan het spotten'' [dat al vaak bij een andere visie] of de duivel zat erachter....of ze kwamen om christenen van hun geloof af te helpen......etc
Uit de "inhoud"van de topic titel en topic start valt ook veel af te lezen...
Van interesse in het atheïsme is dan m.i. ook geen sprake
Behoorlijk tenenkrommend.

Maar respect voor jouw reacties...en dat meen ik echt
Laatst gewijzigd door callista op 31 jul 2016, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Blue schreef:
Nee je kan geen inspiratie halen uit de reactie ''ik geloof niet in God'' je kan wellicht wel inspiratie halen uit aversie tegen geloof, maar dat is compleet wat anders dan atheïsme.
Mensen met een aversie tegen geloof noem ik eerder anti-theisten. Natuurlijk bestaat DE anti-theist ook niet, maar er is een forse populatie die om totaal uiteenlopende redenen een aversie heeft tegen ( alle ) vormen van theistisch geloof. Die aversie is dan al of niet gefundeerd op een goede onderliggende basis. Als zwak gefundeerd zie ik het onderbuik gevoel.
Blue

Bericht door Blue »

peda schreef:
Blue schreef:
Mensen met een aversie tegen geloof noem ik eerder anti-theisten. Natuurlijk bestaat DE anti-theist ook niet, maar er is een forse populatie die om totaal uiteenlopende redenen een aversie heeft tegen ( alle ) vormen van theistisch geloof. Die aversie is dan al of niet gefundeerd op een goede onderliggende basis. Als zwak gefundeerd zie ik het onderbuik gevoel.
Dat klopt inderdaad.

Wat ik nog zou willen vragen, ik ken zelf eigenlijk geen agnosten, waarom ben je agnost geworden? Uit welke overweging? En leun je meer naar de atheïst kant of de religieuze kant? Als het al zo werkt bij agnosten haha.
callista

Bericht door callista »

@Blue
Ik heb een vraag aan jou.
Ben jij altijd al atheïst geweest?
Blue

Bericht door Blue »

callista schreef:
Blue schreef:
callista schreef:
Bedankt,

Sommigen zijn gebanned en weer anderen zijn weggelopen, omdat er van de christelijke kant [en dan met name de orthodoxe ] geen argumenten kwamen en/of geen oprechte interesse, maar hoofdzakelijk gemeenplaatsen, dogma's en evangelisatiepogingen..

Als die atheïsten dan wel met deugdelijke argumenten kwamen en kennis of met --soms confronterende vragen, waar sommige christenen dan geen adequaat antwoord op hadden en vervolgens kwaad werden..-- werden ze nogal eens 'gedemoniseerd', aangevallen en kwamen er vragen b.v. zoals: 'Wat doe je dan hier'? 'Je bent aan het spotten'' [dat al vaak bij een andere visie] of de duivel zat erachter....of ze kwamen om christenen van hun geloof af te helpen......etc
Uit de "inhoud"van de topic titel en topic start valt ook veel af te lezen...
Van interesse in het atheïsme is dan m.i. ook geen sprake
Behoorlijk tenenkrommend.

Maar respect voor jouw reacties...en dat meen ik echt
Ooh dat is wel jammer voor de diversiteit op dit forum.

Ik voel met tot nu toe hier wel welkom in elk geval, maar discussies met orthodoxe christenen is in mijn opinie soms ook vrij lastig, omdat ze een bepaalde tunnelvisie hebben, waar ze niet van afwijken ondanks goede argumenten van de tegenpartij.

Nou Allie geeft zelf wel toe dat de intentie achter het starten van dit topic inderdaad is om min of meer aan te geven dat de denkwijze van atheïsten in zijn optiek heel vreemd is, hij is in elk geval niet geïnteresseerd in de denkwijze van atheïsten daar ben ik nu wel achter, wat op zich wel jammer is, aangezien ik wel geïnteresseerd ben in de denkwijze van gelovigen, als dat andersom ook zo zou zijn zou dat tot betere gesprekken leiden, maar helaas je kan niet alles hebben.
Blue

Bericht door Blue »

callista schreef:@Blue
Ik heb een vraag aan jou.
Ben jij altijd al atheïst geweest?
Beste Callista,

Ja dat ben ik altijd geweest, jij ook?