Piebe Paulusma schreef: 23 jan 2019, 15:38
Beste Alpha, ik ben niet dogmatisch over de triniteit, want ik volg geen redeneringen van mensen. Nee, ik lees gewoon wat er staat en in Openbaring 2,8 staat heel helder en duidelijk dat de Eerste en de Laatste dood is geweest en weer levend geworden. Voor de volledigheid citeer ik het nogmaals:
'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)
Wie de Eerste en de Laatste is laat de Bijbel geen misverstand over bestaan.
'Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)
In jouw vertaling staat JEHOVA op de plaats waar HEERE staat in de SV, dus Jehova is de Eerst en de Laatste en dus is het ook Jehova die op basis van Openbaring 2,8 dood is geweest en weer levend geworden. Die tekst staat haaks op jouw leer en daarom komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten om zich daar uit te kletsen.
Troost je: de Syrische kerk erkent Openbaring niet als canoniek en zij is de oudste kerk naar eigen zeggen die nog bestaat. Echter beweert de RKK dat ook en eveneens meent jouw club af te stammen van de eerste christenen. Kennelijk stamt elke christelijke denominatie af van de oudste op aarde.
Je bedoeld dat je niet door hebt, dat je menselijke, dogmatische leer volgt.
Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen:
Hier is duidelijk Jezus aan het woord, niet Jehovah.
Je onderscheidt de nuances niet en dus redeneer je als volgt:
Mijn hond heeft 4 poten.
Mijn kat heeft 4 poten.
Mijn hond is een kat.
Jesaja 44:6 Dit zegt Jehovah, de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste. Er is geen andere God dan ik.
In welk opzicht is Jezus “de Eerste en de Laatste”?
In welk opzicht is Jehovah “Ik ben de eerste en ik ben de laatste"?
In de Bijbel kan je de nuances gewoon vinden.
Jesaja 41:4 Wie heeft dat gedaan en laten gebeuren? Wie heeft de generaties vanaf het begin opgeroepen? Ik, Jehovah, ben de Eerste, en tegenover de laatsten ben ik dezelfde.’
Openbaring 22:13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. NWV.
Maar ja, het begrip wordt sterk beperkt door de triade leer.
De NWV heeft in de gehele bijbel Gods naam teruggeplaatst, waar hij oorspronkelijk hoorde te staan.
Dat is geen uitvinding van Jg, maar ook andere vertalers hebben dat gedaan.
Mensen beweren veel en de RKK claimt dat Petrus de eerste paus zou zijn, negerende dat de RKK door Constantijn de grote is gesticht in 325. De naam RKK betekent: algemene kerk van Rome!
Katholiek betekent dus algemeen.
Rome was NIET het centrum van de eerste-eeuwse christenen.
Het was het centrum van de heersende wereldmacht, die als zonneaanbidders bekend stonden.
Constantijn was een zonneaanbidder en probeerde religie onder een noemer te plaatsen, zodat allen in dezelfde kerk opgingen. Hij deed dat heel slim, hij bood de voorgangers hetzelfde salaris aan, als de heidense priesters.
Om het voor de afgoden aanbidders makkelijker te maken om onder de "christelijke" paraplu te schuilen, werden feesten die onder b.v. zonaanbidders ingeburgerd waren, omgevormd. Zo ontstond in 354 het "kerst" feest.
Je teksten staan niet haaks op "mijn" leer, het is gewoon Bijbelse leer.
Ik vul geen betekenissen in, zoals mij het beste uitkomt, om zo buiten Bijbelse leer te bevestigen.
Noch verander of plaats ik er teksten erbij, om zo leringen toe te voegen.
Hoewel Jehovah in Openbaring 22:13 „de eerste en de laatste” wordt genoemd, in de zin dat er geen almachtige God voor of na hem is, blijkt uit de context in het eerste hoofdstuk van Openbaring dat de titel „de Eerste en de Laatste” daar op Jezus Christus slaat. Hij was de eerste mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt en de laatste die zo door Jehovah persoonlijk werd opgewekt (Kol. 1:18).
Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen.
Jehova is niet doodgegaan, maar heeft Jezus opgewekt.
Luk 23: 46 En Jezus riep luid: ‘Vader, aan uw handen vertrouw ik mijn geest toe.’ Nadat hij dat had gezegd, blies hij de laatste adem uit.
Mt 28:
1 De sabbat was voorbij, het was de eerste dag van de week. Toen het licht begon te worden, gingen Maria Magdale̱na en de andere Maria bij het graf kijken.
2 Er was een grote aardbeving geweest, want Jehovah’s engel was uit de hemel gekomen, had de steen weggerold en zat daar nu op.
3 Hij zag eruit als de bliksem en zijn kleren waren zo wit als sneeuw.
4 De bewakers beefden van angst en werden als doden.
5 Maar de engel zei tegen de vrouwen: ‘Wees niet bang. Ik weet dat jullie Jezus zoeken, die aan een paal is gehangen. 6 Hij is hier niet, want hij is uit de dood opgewekt, zoals hij had gezegd. Kom maar kijken waar hij heeft gelegen.
7 Ga daarna snel naar zijn discipelen en vertel ze dat hij uit de dood is opgewekt. Hij gaat vóór jullie uit naar Galilea en daar zullen jullie hem zien. Dat is wat ik jullie te zeggen had.’ NWV.