Doordenken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door peda »

hopper schreef: 05 mar 2022, 14:34
peda schreef: 05 mar 2022, 13:27

Het is wel een handige omdat je daarmede "" bewegingsloos denken "" boven en voorbij alle dogma's en premissen als De Juiste Waarheids-leverancier brengt. Omdat ik leef vanuit de disagree-modus ( agnosticisme ) ontken ik weer dat "' bewegingsloos denken "' superieur is aan andere "" methoden "van "" waarheidsvinding"'. Maar mijn positie is inmiddels bekend en de jouwe ook, daarom ook goede discussie. :flower1:
Denken -zoals wij dat kennen- is altijd denken óver iets. (Tweeheid) Dat wat in zichzelve is laat zich niet be'denken. Zodoende is ook de bewering dat bewegingloos denken superieur/inferieur is niet aan de orde.

Een uitstekende positie. Individueel mag een positie qua waardering verre uitsteken over en boven andere posities, maar in de confrontatie met andere opvattingen gaat het om de harde bewijslast voor de juistheid van de eigen positie en die harde bewijslast kan niemand leveren. Helaas, maar wel Waar.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 mar 2022, 14:46
hopper schreef: 05 mar 2022, 14:34

Denken -zoals wij dat kennen- is altijd denken óver iets. (Tweeheid) Dat wat in zichzelve is laat zich niet be'denken. Zodoende is ook de bewering dat bewegingloos denken superieur/inferieur is niet aan de orde.

Een uitstekende positie. Individueel mag een positie qua waardering verre uitsteken over en boven andere posities, maar in de confrontatie met andere opvattingen gaat het om de harde bewijslast voor de juistheid van de eigen positie en die harde bewijslast kan niemand leveren. Helaas, maar wel Waar.
Bewegingloos denken kan ik op geen enkele manier hard maken. Mijn bewijsvoering is hopeloos. Het zgn. doordenken heeft wat dat betreft veel betere kaarten. Bewegingloos denken is dan ook alleen mogelijk in de verstilde geest. Doordenken is duidelijk voor de lawaaiige geest. En de lawaaiige geest is verslaafd aan haar dwangmatige denkbeelden.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Leon schreef: 05 mar 2022, 12:54
callista schreef: 05 mar 2022, 12:49 Ik vraag me opeens af of er nog veel christenen zijn die in Het Laatste Oordeel geloven....en dan soms nog bibberen als een rietje alleen al bij de gedachte daaraan en tevens dat die gedachte ook hun leven beïnvloedt.
Hallo Callista, dat is inderdaad ook een kwellend denken, berecht worden ten overstaan van een almachtige God voor al jouw onrechtvaardigheden.

Voor mijzelf heb ik “laatste oordeel” ook wel uitgelegd als iets waarmee je zelf in het leven komt. Het *laatste* oordeel over een ander, opdat je niet ook zelf beoordeeld wordt als/door de ander.

Dan heb je volgens mij voldoende aan de voorwaarden voldaan om niet bang te hoeven zijn voor een oordeel van God, teruggeroepen uit het graf.

Nou Leon.. je vroeg een voorbeeld. Wat vind je van hiervan ?

Ik vind het helemaal prima als mensen bibberen als een rietje bij de gedachte aan Het Laatste Oordeel. Bibber maar zoveel je bibberen wilt!
Ik vind het ook helemaal prima als mensen niet bibberen.
Of een beetje.
Of wel of niet voorwaarden bedenken waaraan wel of niet of een beetje aan voldaan moet worden.

Als jij zou zeggen..ik bibber wat af en dat wil ik niet meer... dan wil ik wel met je meedenken over hoe je er vanaf kan komen.
Maar zoniet.. dan niet.

Ik vind alles helemaal prima... Doe je ding, zet 'm op & have your ball! (is mijn motto).
MITS iedereen met de eigen bibbers of kwellingen of whatever druk is en zich niet ongevraagd met het alofniet bibberen/kwellingen/roep maar van andere mensen bemoeit. (En Mits binnen de regels van Vrouwe Justitia).

Maar dat is waar het meestal juist spaak loopt. De eigen bibbbers/kwellingen zijn niet genoeg.. anderen mensen moeten "geholpen" worden om ook te bibberen om 'gered' worden e.d.
En dat redden houdt dan meestal zoiets in.. -Mijn visie van de Bijbel is de Enige Ware Juiste en iedereen die wat anders vindt moet 'geholpen' worden om hetzelfde te vinden als ik. (Een hele dikke IK is wat ik daarin lees).
Laatst gewijzigd door Petra op 05 mar 2022, 16:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 05 mar 2022, 13:20
Zolderworm schreef: 05 mar 2022, 13:17
Zeker niet. Onze neiging tot dat wat door sommigen "zonde"wordt genoemd, zit gewoon in onze hersenen ingebakken. Het is onze instinctieve basis. Maar goed, ik sluit het ook niet uit dat het deels een astraal mechanisme is. Hoe zou het anders kunnen transformeren bij de wedergeboorte?
Interessant, ingebakken in de hersenen, dan denk je aan zoiets als seksuele voorkeur? Is “zondig” seksueel?
Hoe kan een almachtige, volmaakte God van liefde gruwelen van homoseksualiteit? Als je gelooft dat die God de mens geschapen heeft, is het vreemd dat je gelooft dat die God van de eigen schepselen kan gruwelen.

Mensen die de bijbel zien als het Enige Juiste en Laatste Woord van God, terwijl ze kunnen weten dat diverse bijbelschrijvers en geestelijke eindredacties de teksten hebben geschreven, en ze toch volhouden dat dit boekwerk Gods Woord is, worden waarschijnlijk niet wijzer.

Als homo hoef ik niet geconfronteerd te worden met heteroseks, omdat ik daar zelf niks mee heb. Ik kan ook begrijpen dat een hetero niets moet hebben van homoseks. We eten allemaal maar de smaken verschillen en we hoeven niet alles te eten wat we niet lekker vinden.

God heeft er geen probleem mee. Waarom mensen dan wel?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Messenger schreef: 05 mar 2022, 16:16 God heeft er geen probleem mee. Waarom mensen dan wel?
Angst. Om het bij zichzelf te constateren. Gay-bashers zijn zelf homo maar zijn er bang voor, ontkennen het en projecteren het vervolgens van zichzelf af. Daarna demoniseren ze het en willen ze het kapot maken.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Willempie

Bericht door Willempie »

callista schreef: 05 mar 2022, 12:49 Ik vraag me opeens af of er nog veel christenen zijn die in Het Laatste Oordeel geloven....en dan soms nog bibberen als een rietje alleen al bij de gedachte daaraan en tevens dat die gedachte ook hun leven beïnvloedt.
Het zjjn niet de christenen die bibberen over het laatste oordeel. Het laatste oordeel van de Schepper wekt angst en woede op bij ongelovigen, niet bij gelovigen in een rechtvaardige God.
Willempie

Bericht door Willempie »

Dubbel. Snap niet waarom. Ik heb toch maar eén keer op verzenden geklikt.
Laatst gewijzigd door Willempie op 05 mar 2022, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Willempie schreef: 05 mar 2022, 16:32
Het zjjn niet de christenen die bibberen over het laatste oordeel.
Het laatste oordeel van de Schepper wekt angst en woede op bij ongelovigen, niet bij gelovigen in een rechtvaardige God.
Nou, bij mij niet hoor.... :mrgreen:
Willempie

Bericht door Willempie »

callista schreef: 05 mar 2022, 16:35
Het laatste oordeel van de Schepper wekt angst en woede op bij ongelovigen, niet bij gelovigen in een rechtvaardige God.
Dat kan. Het verhaal is nog niet af. Lees Openbaring maar eens hoe woedend de mensheid gaat reageren als de rechtvaardige oordelen van God voltrokken worden. En dat terwijl het toch niet zo vreselijk moeilijk is om de rechtvaardigheid van God te erkennen en je af te keren van je zonden (haat, hoogmoed, wrok, jaloezie, geldzucht enzovoorts). Veel mensen gaan blijkbaar liever ten gronde dan om te erkennen dat we gewoon zondaren zijn/verkeerde dingen wensen en doen.
Petra

Bericht door Petra »

Voor een rechtvaardige God maakt het al of niet gelovig zijn niet uit, denk ik.
Dus waarom je als gelovige dan al bij voorbaat voordeel zou hebben, hoe goed of slecht je ook bent, snap ik niet.
Dat zou juist betekenen dat God niet rechtvaardig zou zijn.
peda

Bericht door peda »

Het zjjn niet de christenen die bibberen over het laatste oordeel. Het laatste oordeel van de Schepper wekt angst en woede op bij ongelovigen, niet bij gelovigen in een rechtvaardige God.
De reacties rond het Laatste Oordeel verhaal verbazen mij ook wel een beetje. Iemand die niet in de God-van-het-laatste-Oordeel gelooft, gelooft er ook niet in. Als ik in een bos loop, heb ik ook geen angst voor de heks uit Hans en Grietje. De gelovigen die geloven in een rechtvaardige God geloven ook niet in een voor hen nadelig Laatste Oordeel, kortom de gevolgen van het Laatste Oordeel zijn eigenlijk voor iedereen met de eigen bril op het hoofd een non-issue. Een doordenking, non-issue.
Bastiaan73

peda schreef: 05 mar 2022, 16:52

De reacties rond het Laatste Oordeel verhaal verbazen mij ook wel een beetje. Iemand die niet in de God-van-het-laatste-Oordeel gelooft, gelooft er ook niet in. Als ik in een bos loop, heb ik ook geen angst voor de heks uit Hans en Grietje. De gelovigen die geloven in een rechtvaardige God geloven ook niet in een voor hen nadelig Laatste Oordeel, kortom de gevolgen van het Laatste Oordeel zijn eigenlijk voor iedereen met de eigen bril op het hoofd een non-issue. Een doordenking, non-issue.
Zou het voor nonnen ook een issue zijn?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
peda

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 16:55
peda schreef: 05 mar 2022, 16:52

Waarom zouden nonnen niet geloven in een rechtvaardige God, dat is toch het bijbelse uitgangspunt bij mijn weten.
Bastiaan73

peda schreef: 05 mar 2022, 17:00
Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 16:55

Waarom zouden nonnen niet geloven in een rechtvaardige God, dat is toch het bijbelse uitgangspunt bij mijn weten.
Het was een poging tot een woordgrapje. Non-issue...
Petra

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 17:00
peda schreef: 05 mar 2022, 17:00

:lol:
Ik zag hem al, maar zat nog op een gevatte respons te broeden...issues
Willempie

Bericht door Willempie »

Petra schreef: 05 mar 2022, 16:49
Dus waarom je als gelovige dan al bij voorbaat voordeel zou hebben, hoe goed of slecht je ook bent, snap ik niet.
Als God al te rechtvaardig zou zijn, zou de mensheid al lang niet meer bestaan. Maar daarvoor heeft Hij de mens natuurlijk niet geschapen. Hij heeft Zijn Zoon gestuurd om onze zonden op zich te nemen, waardoor wij verzoend kunnen worden met God, ondanks alles wat we verkeerd hebben gedaan. Dat is de boodschap van het evangelie. Als wij die verzoenende hand van God aannemen ziet God ons aan in Zijn rechtvaardige Zoon. Hij wordt dan onze gerechtigheid zoals de Bijbel dat ook ook letterlijk zegt. Ik weet niet wat er gaat gebeuren met de mensen die die hand van God afwijzen maar verstandig lijkt het me niet.
Bastiaan73

Petra schreef: 05 mar 2022, 17:02
Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 17:00

Sommige mensen hebben issues met niezen. Daarna hebben ze een tissue nodig.

Issue!
Bastiaan73

Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 17:07
Petra schreef: 05 mar 2022, 17:02

Issue!
I have an issue with sneezing
Petra

Bericht door Petra »

Willempie schreef: 05 mar 2022, 17:05
Petra schreef: 05 mar 2022, 16:49

Als God al te rechtvaardig zou zijn, zou de mensheid al lang niet meer bestaan. Maar daarvoor heeft Hij de mens natuurlijk niet geschapen. Hij heeft Zijn Zoon gestuurd om onze zonden op zich te nemen, waardoor wij verzoend kunnen worden met God, ondanks alles wat we verkeerd hebben gedaan. Dat is de boodschap van het evangelie. Als wij die verzoenende hand van God aannemen ziet God ons aan in Zijn rechtvaardige Zoon. Hij wordt dan onze gerechtigheid zoals de Bijbel dat ook ook letterlijk zegt. Ik weet niet wat er gaat gebeuren met de mensen die die hand van God afwijzen maar verstandig lijkt het me niet.
sja jemig.. alsof geen mens zou mogen bestaan van een rechtvaardige God. Dat klinkt wel zwaar hoor!
Kom kom... we zijn niet allemaal kwaadaardige slechteriken toch. De meeste mensen deugen best wel hoor.
Ikzelf vind het trouwens een vreselijk idee om mijn (of die van wie dan ook) zonde of foutjes (of hoe je het ook noemen wilt) op een onschuldige ander af te schuiven.
Laatst gewijzigd door Petra op 05 mar 2022, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 17:14
Bastiaan73 schreef: 05 mar 2022, 17:07

Issue!
I have an issue with sneezing
Messenger

Bericht door Messenger »

Willempie schreef: 05 mar 2022, 16:44
callista schreef: 05 mar 2022, 16:35

Dat kan. Het verhaal is nog niet af. Lees Openbaring maar eens hoe woedend de mensheid gaat reageren als de rechtvaardige oordelen van God voltrokken worden. En dat terwijl het toch niet zo vreselijk moeilijk is om de rechtvaardigheid van God te erkennen en je af te keren van je zonden (haat, hoogmoed, wrok, jaloezie, geldzucht enzovoorts). Veel mensen gaan blijkbaar liever ten gronde dan om te erkennen dat we gewoon zondaren zijn/verkeerde dingen wensen en doen.
Tja, de mooiste horrorfilms vinden hun basis in Openbaring. Maar je moet er wel in geloven, en dat doe ik niet.
Ik geloof dat God niet oordeelt vanwege onvoorwaardelijke liefde en vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Willempie

Bericht door Willempie »

Petra schreef: 05 mar 2022, 17:20 [Kom kom... we zijn niet allemaal kwaadaardige slechteriken toch. De meeste mensen deugen best wel hoor.
Ikzelf vind het trouwens een vreselijk idee om mijn (of die van wie dan ook) zonde of foutjes (of hoe je het ook noemen wilt) op een onschuldige ander af te schuiven.
Ik denk dat de geschiedenis van de mensheid je hier tegenspreekt. Onze zogenaamde beschaving blijkt vaak een dun schelletje te zijn. De meeste mensen in nazi-Duitsland deugden best wel? De mensen die in Oost-Europa pogroms tegen de Joodse bevolking uitvoerden ook? De Nederlanders die Joden aangaven aan de Duitsers, voor kopgeld, ook? Als het waar zou zijn wat je zegt dat de meeste mensen wel deugen zouden we niet zoveel ellende in deze wereld hebben. Wat je laatste zin betreft vind ik het juist het mooiste in de geschiedenis van de mensheid dat God zelf, of zijn eniggeboren Zoon, alle schuld op zichzelf neemt. Wie kan zoiets bedenken? Geen mens is in in staat om zoiets te verzinnen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Willempie schreef: 05 mar 2022, 17:39
Petra schreef: 05 mar 2022, 17:20 [Kom kom... we zijn niet allemaal kwaadaardige slechteriken toch. De meeste mensen deugen best wel hoor.
Ik denk dat de geschiedenis van de mensheid je hier tegenspreekt. Onze zogenaamde beschaving blijkt vaak een dun schelletje te zijn. De meeste mensen in nazi-Duitsland deugden best wel? De mensen die in Oost-Europa pogroms tegen de Joodse bevolking uitvoerden ook? De Nederlanders die Joden aangaven aan de Duitsers, voor kopgeld, ook? Als het waar zou zijn wat je zegt dat de meeste mensen wel deugen zouden we niet zoveel ellende in deze wereld hebben. Wat je laatste zin betreft vind ik het juist het mooiste in de geschiedenis van de mensheid dat God zelf, of zijn eniggeboren Zoon, alle schuld op zichzelf neemt. Wie kan zoiets bedenken? Geen mens is in in staat om zoiets te verzinnen.
Nou, het is door mensen verzonnen.
Petra

Bericht door Petra »

Willempie schreef: 05 mar 2022, 17:39 Wat je laatste zin betreft vind ik het juist het mooiste in de geschiedenis van de mensheid dat God zelf, of zijn eniggeboren Zoon, alle schuld op zichzelf neemt. Wie kan zoiets bedenken? Geen mens is in in staat om zoiets te verzinnen.
Als God alle schuld op zich heeft genomen.. is het toch opgelost en klaar.
Dan hoeft er ook geen Oordeel meer plaats te vinden, valt er niks te verzoenen.. en kunnen de hemelpoorten wagenwijd open.
Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 05 mar 2022, 17:44
Willempie schreef: 05 mar 2022, 17:39 Wat je laatste zin betreft vind ik het juist het mooiste in de geschiedenis van de mensheid dat God zelf, of zijn eniggeboren Zoon, alle schuld op zichzelf neemt. Wie kan zoiets bedenken? Geen mens is in in staat om zoiets te verzinnen.
Als God alle schuld op zich heeft genomen.. is het toch opgelost en klaar.
Dan hoeft er ook geen Oordeel meer plaats te vinden, valt er niks te verzoenen.. en kunnen de hemelpoorten wagenwijd open.
Helemaal eens. Het is een kronkelig verhaal, erg omslachtig ook en het geeft een hoop gedoe.
De hemelpoort zonder tourniquet en zonder portier is veel makkelijker.