Volledig mee eens.Jerommel schreef:Ik (persoonlijk) geloof gewoon wat er in Gensis staat.
Ik zie geen enkele reden meer om dat niet te doen, en steeds meer redenen om dat wel te doen.
Genesis 1 is een loflied op de schepping.
Volledig mee eens.Jerommel schreef:Ik (persoonlijk) geloof gewoon wat er in Gensis staat.
Ik zie geen enkele reden meer om dat niet te doen, en steeds meer redenen om dat wel te doen.
Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.Jerommel schreef:Ik (persoonlijk) geloof gewoon wat er in Gensis staat.
En als mensen dat dan smalend "God van de gaten" noemen, is dat echt niet omdat ze een beter alternatief hebben, integendeel zelfs.
Wat moeilijker te geloven is, is dat 'de wereld' en 'de wetenschap' op dat naturalistische dwaalspoor blijven zitten, als het om zaken gaat die daar niet aan onderworpen zijn, zoals de oorzaak van het universum en het levende stoffelijke.
Jerommel moet wat leren omdat jij vindt dat hij iets onzinnigs gelooft?JW88 schreef:Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.
Hebreeën 11:1-3 schreef:Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt , en het bewijs der dingen die men niet ziet.
2.Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.
3. Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods tot gebracht is,zoals het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare. (NBG'51)
Hij weet niet eens of ik iets onzinnigs geloof, want hij gunt het geen serieuze blik, verwerpt het op voorhand, en roept hard het allemaal belachelijk is.Martine schreef:Jerommel moet wat leren omdat jij vindt dat hij iets onzinnigs gelooft?JW88 schreef:Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.
Wat jij nog moet leren is dat je niet alle christenen over een kam moet scheren. Geloven betekent niet dat je alles denkt te weten, of vragen waar je geen antwoord op hebt overbluft. Nee, het is als een monteur waar je je auto naartoe brengt. Weet jij ook alles over auto's omdat je vertrouwt op je monteur?JW88 schreef:Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.Jerommel schreef:Ik (persoonlijk) geloof gewoon wat er in Gensis staat.
En als mensen dat dan smalend "God van de gaten" noemen, is dat echt niet omdat ze een beter alternatief hebben, integendeel zelfs.
Wat moeilijker te geloven is, is dat 'de wereld' en 'de wetenschap' op dat naturalistische dwaalspoor blijven zitten, als het om zaken gaat die daar niet aan onderworpen zijn, zoals de oorzaak van het universum en het levende stoffelijke.
En jij moet ook eens leren om in te gaan om vragen en argumenten van anderen, weer kies je ervoor om bewust mijn vorige post te negeren, een teken van onwelwillend gedrag m.b.t. het voeren van een gesprek, oftewel je hebt geen enkele intentie om een gesprek aan te gaan met iemand die niet jouw bril op heeft, je kan gewoon niet accepteren dat iemand een andere conclusie heeft getrokken nadat men al die brillen van jou op heeft gehad, je doet net alsof het overduidelijk is dat je nadat je al die brillen op hebt gehad maar 1 specifieke bril kan kiezen, de Jerommel bril, nou ik heb ze allemaal opgehad en ik kies toch echt niet voor die bril, net zoals vele anderen.Jerommel schreef:Hij weet niet eens of ik iets onzinnigs geloof, want hij gunt het geen serieuze blik, verwerpt het op voorhand, en roept hard het allemaal belachelijk is.Martine schreef:Jerommel moet wat leren omdat jij vindt dat hij iets onzinnigs gelooft?JW88 schreef:Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.
Hahaha ik wil menen bekeren tot atheïsme? Hou toch op aub dat ik wel het laatste wat ik wil, ik ben ook helemaal geen atheist trouwens dat is een begrip wat gelovigen hebben gegeven aan mensen die volgens hun niet in God geloven, ik ben helemaal niks, want ik ben van mening dat er in de eerste plaats helemaal niks kan zijn om wel of niet in te geloven, net zoals ik ook niet geloof in het vliegende spaghetti monster, ben ik nu een spaghettimonster-atheist?Martine schreef:Jerommel moet wat leren omdat jij vindt dat hij iets onzinnigs gelooft?JW88 schreef:Jij moet gewoon echt een keer leren dat er op sommige vragen gewoon simpelweg nog geen antwoord is, het beste alternatief is dan dus ''ik weet het niet'' niemand weet het, maar dat kun jij en andere gelovigen niet accepteren omdat een antwoord nog altijd beter is dan geen antwoord, weer God van de gaten dus.
Weet jij wel wat een gesprek voeren is? In ieder geval niet iemand neersabelen omdat hij/zij een andere mening heeft.
Geloven is een innerlijk zeker weten...zoals een mens ook zeker weet dat de ander van hem/haar houdt...
Ik heb de indruk dat jij gelovigen totaal niet respecteert en het liefst iedereen wil bekeren tot het atheïsme.
Hoe je dat ook probeert, het zal je niet lukken... want:Hebreeën 11:1-3 schreef:Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt , en het bewijs der dingen die men niet ziet.
2.Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.
3. Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods tot gebracht is,zoals het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare. (NBG'51)
Dus wat doe je hier dan?JW88 schreef:En eerlijk gezegd interesseert het antwoord op die vraag me ook niet bijster veel
Dat heb jij toch echt mis, een atheïst is iemand die ''niet in God gelooft'' daar wordt God dus erkent, een atheïst, noemt zichzelf geen atheïst, die term hebben gelovigen hem gegeven, ik erken God in de eerste plaats helemaal niet, er is dus in eerste instantie helemaal niks om wel of niet in de geloven, God is daarom is essentie precies hetzelfde als een vliegend spaghetti monster.Jerommel schreef:Iemand die herhaaldelijk laat weten dat ie gelooft dat God een bedenksel is, zoals jij, is een atheïst.
Verder wil je ook niet de andere kant van het verhaal serieus overwegen, dus je mening staat vast: God is verzonnen, God bestaat niet.Dus wat doe je hier dan?JW88 schreef:En eerlijk gezegd interesseert het antwoord op die vraag me ook niet bijster veel
Voorlopig schijnt het jou boven de pet te gaan dat de eerste oorzaak niet veroorzaakt kan zijn.Alloniempje schreef:Ergo, weer weinig gemist...
Een categorie mensen die vrij consequent weigert om basale logica te gebruiken en een categorie mensen die dat wel doet.
Jerommel snapt wel meer niet, maar als je hem daar mee confronteert steekt die zijn kop in het zand.... of er komen een paar selectieve reacties, hij is helemaal niet welwillend om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn overtuigingen niet deelt.Alloniempje schreef:Inderdaad, jij snapt de logica niet...
Je beschrijft nu jezelf hoor, niet mij.JW88 schreef:Jerommel snapt wel meer niet, maar als je hem daar mee confronteert steekt die zijn kop in het zand.... of er komen een paar selectieve reacties, hij is helemaal niet welwillend om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn overtuigingen niet deelt.Alloniempje schreef:Inderdaad, jij snapt de logica niet...
De zekerheid waar gelovigen over spreken is niet de empirisch aangetoonde, rationeel onderbouwde logische constructie die jij hanteert, JW.JW88 schreef: Ik vind het juist heel belangrijk dat iedereen gelooft wat hij of zij wil, maar let wel, ik zegt gelooft!, waar ik slecht tegen kan is als er mensen hier gaan verkondigen dat het helemaal geen geloof is maar een absolute zekerheid, wat heeft de term geloof dan nog voor waarde? Ik begrijp heel goed waarom mensen gelovige worden, soms is het zelfs misschien nog wel logisch, die redenen die ik daarvoor aandraag, zullen gelovigen nooit erkennen, omdat ze dat zelf natuurlijk anders zien, dat is ook niet erg.
Inhoudelijk vind ik alle religies volstrekt ridicuul, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die dat graag willen geloven niet kan respecteren, het gaat mis wanneer ze er absoluut zeker van zijn.
Het is gewoon een feit dat er op genoeg vragen geen antwoord is, dat moet Jerommel en sommige andere hier echt eens leren, je kan niet alles weten, zo simpel is het, dat schijnen zij zich niet te willen realiseren, omdat ze het niet kunnen accepteren, ze kunnen waarschijnlijk niet tegen die onzekerheid, dus vullen ze het maar in met iets bovennatuurlijks, want een antwoord is nog altijd beter dan geen antwoord.
Omdat ik een andere overtuiging als jou heb? Daar kun je niet goed tegen heh.....Jerommel schreef:Je beschrijft nu jezelf hoor, niet mij.JW88 schreef:Jerommel snapt wel meer niet, maar als je hem daar mee confronteert steekt die zijn kop in het zand.... of er komen een paar selectieve reacties, hij is helemaal niet welwillend om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn overtuigingen niet deelt.Alloniempje schreef:Inderdaad, jij snapt de logica niet...
Je hebt zelf mijn welwillendheid tov. jou om zeep geholpen, meerdere malen.
Het enige wat uit jouw voorwaarden kan volgen is jouw gelijk, JW. Het is de zienswijze die onder jouw voorwaarden ligt die het gesprek bij voorbaat zinloos maaktJW88 schreef: Als je dat nou eerst accepteert kunnen we verder met het houden van een gesprek/discussie.
Nee, ik heb je dat ook meerdere malen uitgelegd, waarom ik het op geef.JW88 schreef:Omdat ik een andere overtuiging als jou heb? Daar kun je niet goed tegen heh.....Jerommel schreef:Je beschrijft nu jezelf hoor, niet mij.JW88 schreef:Jerommel snapt wel meer niet, maar als je hem daar mee confronteert steekt die zijn kop in het zand.... of er komen een paar selectieve reacties, hij is helemaal niet welwillend om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn overtuigingen niet deelt.Alloniempje schreef:Inderdaad, jij snapt de logica niet...
Je hebt zelf mijn welwillendheid tov. jou om zeep geholpen, meerdere malen.
Gelukkig maar 2.Er zijn echt 2 dingen die je nog moet leren:
Weet je wat ik altijd heb geleerd ''je moet het niet moeilijker maken dan dat het is'' soms is het ook heel simpel, of wil jij hier gaan beweren dat er op alle vragen een antwoord is?pyro schreef:De zekerheid waar gelovigen over spreken is niet de empirisch aangetoonde, rationeel onderbouwde logische constructie die jij hanteert, JW.JW88 schreef: Ik vind het juist heel belangrijk dat iedereen gelooft wat hij of zij wil, maar let wel, ik zegt gelooft!, waar ik slecht tegen kan is als er mensen hier gaan verkondigen dat het helemaal geen geloof is maar een absolute zekerheid, wat heeft de term geloof dan nog voor waarde? Ik begrijp heel goed waarom mensen gelovige worden, soms is het zelfs misschien nog wel logisch, die redenen die ik daarvoor aandraag, zullen gelovigen nooit erkennen, omdat ze dat zelf natuurlijk anders zien, dat is ook niet erg.
Inhoudelijk vind ik alle religies volstrekt ridicuul, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die dat graag willen geloven niet kan respecteren, het gaat mis wanneer ze er absoluut zeker van zijn.
Het is gewoon een feit dat er op genoeg vragen geen antwoord is, dat moet Jerommel en sommige andere hier echt eens leren, je kan niet alles weten, zo simpel is het, dat schijnen zij zich niet te willen realiseren, omdat ze het niet kunnen accepteren, ze kunnen waarschijnlijk niet tegen die onzekerheid, dus vullen ze het maar in met iets bovennatuurlijks, want een antwoord is nog altijd beter dan geen antwoord.
Laat je niet misleiden door het woordenboek, termen hebben niet bij voorbaat dezelfde inhoud voor mensen met compleet verschillende levensvisies.
Ik hoor je steeds van, men moet nu echt eens iets leren, men wil zich iets niet realiseren, zo simpel is het.
Jij hebt een simpele voorstelling van zaken en je kunt je niet voorstellen dat die voorstelling niet de enig juiste is.
Je wilt 'geloof' voorstellen als 'bovennatuurlijke invulling' wegens het niet kunnen accepteren van onzekerheid. Dat mag, maar is volstrekt onwerkbaar voor een geloofsgesprek. Zolang je aan deze voorstelling vasthoudt, zijn we klaar nog voor we iets gezegd hebben. Hetzelfde 10 000 keer herhalen is dan zinloos.
Typisch ''pot verwijt de ketel'' argument, dat is andersom precies hetzelfde... ik moet van Jerommel als ik door al zijn brillen kijk perse de Jerommel bril kiezen, een andere conclusie is niet mogelijk.pyro schreef:Het enige wat uit jouw voorwaarden kan volgen is jouw gelijk, JW. Het is de zienswijze die onder jouw voorwaarden ligt die het gesprek bij voorbaat zinloos maaktJW88 schreef: Als je dat nou eerst accepteert kunnen we verder met het houden van een gesprek/discussie.
Ik weet niet of er muziek bij hoort, Martine, maar het (Genesis 1 - 2:3) is een chronologisch verslag, beginnend bij dag 1 en voltooid met de 7e dag.Martine schreef:Volledig mee eens.Jerommel schreef:Ik (persoonlijk) geloof gewoon wat er in Gensis staat.
Genesis 1 is een loflied op de schepping.
We kunnen ook zonder verwijten concluderen dat een zinvol gesprek niet mogelijk is wegens te sterk verschillende uitgangspunten.JW88 schreef:Typisch ''pot verwijt de ketel'' argument, dat is andersom precies hetzelfde... ik moet van Jerommel als ik door al zijn brillen kijk perse de Jerommel bril kiezen, een andere conclusie is niet mogelijk.pyro schreef:Het enige wat uit jouw voorwaarden kan volgen is jouw gelijk, JW. Het is de zienswijze die onder jouw voorwaarden ligt die het gesprek bij voorbaat zinloos maaktJW88 schreef: Als je dat nou eerst accepteert kunnen we verder met het houden van een gesprek/discussie.
Het zijn mijn brillen niet.JW88 schreef:Typisch ''pot verwijt de ketel'' argument, dat is andersom precies hetzelfde... ik moet van Jerommel als ik door al zijn brillen kijk perse de Jerommel bril kiezen, een andere conclusie is niet mogelijk.pyro schreef:Het enige wat uit jouw voorwaarden kan volgen is jouw gelijk, JW. Het is de zienswijze die onder jouw voorwaarden ligt die het gesprek bij voorbaat zinloos maaktJW88 schreef: Als je dat nou eerst accepteert kunnen we verder met het houden van een gesprek/discussie.
Het probleem is dat de atheïst maar 1 standpunt (er)kent, en de rest is onzin, fantasie, Spaghettimonster enz.....pyro schreef:We kunnen ook zonder verwijten concluderen dat een zinvol gesprek niet mogelijk is wegens te sterk verschillende uitgangspunten.JW88 schreef:Typisch ''pot verwijt de ketel'' argument, dat is andersom precies hetzelfde... ik moet van Jerommel als ik door al zijn brillen kijk perse de Jerommel bril kiezen, een andere conclusie is niet mogelijk.pyro schreef:Het enige wat uit jouw voorwaarden kan volgen is jouw gelijk, JW. Het is de zienswijze die onder jouw voorwaarden ligt die het gesprek bij voorbaat zinloos maaktJW88 schreef: Als je dat nou eerst accepteert kunnen we verder met het houden van een gesprek/discussie.