Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Robert Frans »

MagereHein schreef: 02 apr 2022, 21:35Voor gelovigen in het algemeen. De drang om je door geloof goed te voelen is pathetisch imo. Het is als de teddybeer voor de dreumes/peuter.
Ja, de werkelijkheid is soms hard maar vele malen mooier. Waarom? Omdat ze echt is en niet slechts in t hoofd zit om je goed te voelen.
Menen dat de aarde geschapen is is in deze tijd onhoudbaar maar desondanks blijven mensen dit geloven.
Pathetisch!
Het christendom steunt onder meer op twee waarheden: 1. Het heelal wordt door een absolute, onvoorwaardelijke goedheid onderhouden. 2. Wij als mensheid rebelleren elke dag tegen die goedheid en zijn dus vijanden van haar geworden.

Niet echt waarheden om je goed bij te voelen, zou ik zo zeggen. Het enige wat ons hoop biedt, is de derde waarheid, namelijk dat die goedheid zijn volle rechtvaardigheid niet op ons toepast, wat onze ondergang zou betekenen daar absolute goedheid geen grammetje kwaad duldt, maar uit liefde ons genadig is. Maar die derde waarheid kun je pas echt verstaan als je de eerste twee waarheden werkelijk beseft.
Het christendom begint dus niet met een goed gevoel, maar met een schokkende, huiveringwekkende boodschap die ook heel fel realistisch zichtbaar is in alles wat wij doen, in alles wat wij verwoesten en corrumperen.

Overigens proberen ook veel seculieren zich goed te voelen en is daar zelfs een hele zelfhulpindustrie door ontstaan, vol zelfbevestigende platitudes zonder echt fundament. Lubach had laatst nog een item in zijn avondshow over dat er zoveel coaches zijn.
Het zoeken naar zingeving, troost en hoop in een harde, meedogenloze en zondige wereld is iets van alle tijden en culturen en in de natuur is het normaliter toch zo dat een behoefte die niet bevredigd kan worden, uiteindelijk uitsterft, desnoods met het dier zelf. Het schijnt mij dus toe dat die behoefte toch op een of andere manier voldaan kan worden in deze wereld en niet zonder meer pathetisch is, maar een diep menselijke oerervaring. De ervaring inderdaad dat het leven soms hard is, dat wij op een of andere manier heel ver zijn afgedwaald van het absoluut goede, maar dat we nooit zonder hoop en nooit zonder uitzicht zijn, zelfs niet in de meest donkere tijden.
Vrede en alle goeds
hopper

Bericht door hopper »

De ziel is terug te voeren op het raadsel van onze individualiteit. (Niet het ego). Als individualiteit kan ik eigenlijk niet bestaan. Ik heb anderen nodig om te kunnen bestaan. Zonder de wereld om mij heen kan ik niet alleen organisch gezien niet bestaan, maar ook geestelijk niet. Ik heb de wereld en andere mensen nodig om mijzelf te kunnen begrijpen. Zonder de wereld en andere mensen valt er niks te begrijpen in geestelijke zin.

De werkelijke betekenis van de ziel is jezelf begrijpen buiten de wereld om waardoor jouw begrijpen ooit is ontstaan over jezelf.
Je hebt eerst de wereld en andere mensen nodig gehad om jezelf te begrijpen als een individu tegenover die wereld.
In het begrijpen van jezelf als ziel is er een terugtrekken uit diezelfde wereld noodzakelijk als geheel op zichzelf staand wezen (de individualiteit).

Dit terugtrekken uit de wereld gaat vanzelf als je ooit dood gaat. Dat moet je dus voor zijn als je jezelf daadwerkelijk wilt begrijpen.
Dáár hadden de grote denkers en zieners uit het verleden het over. Plato vertrok in de allegorie uit de grot. De grot staat voor 'de wereld' met daarin de gevangenen die geboeid zijn door de beeltenissen.

Dit jezelf begrijpen is een verhouding louter tot jezelf: dat is volledig niets-zijn. Maar wel kennend. De ziel is ten diepste het "Ken uzelve".
Een geestelijk verstaan bedoel ik uiteraard. Je zelf als een lichaam/persoon kennen die in de wereld verblijft dat snapt iedereen.

In dat kennen van de ziel ken je jezelf als totaal oorzaakloos, het is zuiver kennen. (Bewustzijn) De persoon welke je bent in de wereld is altijd oorzakelijk aan jezelf. Als de persoon ben je wel genoodzaakt om te handelen en te verblijven in de wereld. Daarom is de persoon altijd 'wordend' en bewustzijn 'zijnde'. In die zelfkennis is er ook het begrijpen dat iedere wens om in het hiernamaals te verschijnen afkomstig is uit het 'worden' en niet uit de ziel. Het kennen van de ziel is het einde van het 'worden', het verlangen om de dood te overleven is opgegeven.

De mens is dan ook tot een geestelijke rijpheid gekomen dat het juist de eindigheid van het leven is, welke het leven waardevol maakt.
Wie wil er voor eeuwig leven? En als contradictie: iets wat 'niets' is (de ziel) kan ook niet dood.....alleen 'iets' kan dood gaan.
hopper

Bericht door hopper »

Ook met betrekking tot liefde valt er iets te zeggen over de ziel. Wie naturalist is en beweert dat liefde alleen maar hormonen en stofjes zijn, die hoeft niet verder te lezen. Liefde is in geestelijke zin ook op te merken als een gemoed in de ziel. Hoe dat in zijn werk gaat is een innerlijke weg. Zie jij jezelf als een menselijke robot met een neurale computer in je hoofd dan heb je kennelijk geen gemoed? Maar de meeste mensen hebben wel een gemoed. Zij zijn in staat om liefde te voelen.
I worship the moon.
Tell me of the soft glow of a candle light
and the sweetness of my moon.

Don’t talk about sorrow,
tell me of that treasure,
hidden if it is to you,
then just remain silent.

Last night
I lost my grip on reality
and welcomed insanity.
Love saw me and said,
I showed up.
Wipe your tears
and be silent.

I said, O Love I am frightened, but it’s not you.
Love said to me, there is nothing that is not me.
be silent.

I will whisper secrets in your ear
just nod yes
and be silent.

A soul moon
appeared in the path of my heart.
How precious is this journey.

I said, O Love
what kind of moon is this?
Love said to me,
this is not for you to question.
be silent.

I said, O Love
what kind of face is this,
angelic, or human?
Love said to me,
this is beyond anything that you know.
Be silent.

I said, please reveal this to me
I am dying in anticipation.
Love said to me,
that is where I want you:
Always on the edge,
be silent.
You dwell in this hall of
images and illusions,
leave this house now
and be silent.

I said, O Love, tell me this:
Does the Lord know you are
treating me this way?
Love said to me,
yes He does,
just be totally…
totally… silent

https://www.youtube.com/watch?v=QAZyByWN_ok
hopper

Bericht door hopper »

De ziel is dan ook wat anders dan jezelf in 'geestelijke' zin. Het resoneert, hoewel de ziel van nature leeg is. Het is een leegte (zelf-verhouding) met allerlei mogelijkheden die jij zelf bepaalt. Leven er allerlei duistere zaken in jou? Dan resoneert dat in je ziel, dan verdiept je relatie met de wereld. Als je iets of iemand haat bijvoorbeeld. Haat, jaloezie, wrok enz heeft allemaal betrekking op 'de wereld'. Je mag de heer Satan de schuld geven, in werkelijkheid ben je het zelf....

Maar het is ook de plaats waar liefde resoneert. Je mag het helemaal zelf weten.....
Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef: 02 apr 2022, 23:58 Je mag de heer Satan de schuld geven, in werkelijkheid ben je het zelf....
Goede opmerking :thumb1:
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
vegan-revolution

Bericht door vegan-revolution »

Dat_beloof_ik schreef: 02 apr 2022, 12:16
vegan-revolution schreef: 02 apr 2022, 10:31  

Het ligt er maar aan wat je "zonde van je tijd" vindt. Op zich lijkt mij dat het boeiend genoeg kan zijn om te zien welke "onzinwegen" mensen kunnen bewandelen. Soms ook komen mensen met een nieuw "onzin gezichtspunt".
Nu stap je gelijk door, maar mijn vraag of je het niet wat erg zwart-wit vond.
Mijn uitgangspunt was wat je kunt doen als je eerste indruk is dat iets onzin is. Maar natuurlijk heb je gelijk dat mijn beschrijving eigenlijk te beknopt is en uitgebreider en duidelijker gekund had.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution

Zolderworm schreef: 02 apr 2022, 14:12Pas als het gras roept "de ziel is hatseflats", dan zou ik me daaraan storen.
       :lol:
vegan-revolution

Robert Frans schreef: 02 apr 2022, 23:03
MagereHein schreef: 02 apr 2022, 21:35..... De drang om je door geloof goed te voelen is pathetisch imo. .....
..... Het zoeken naar zingeving, troost en hoop in een harde, meedogenloze en zondige wereld is iets van alle tijden en culturen en in de natuur is het normaliter toch zo dat een behoefte die niet bevredigd kan worden, uiteindelijk uitsterft, desnoods met het dier zelf. Het schijnt mij dus toe dat die behoefte toch op een of andere manier voldaan kan worden in deze wereld en niet zonder meer pathetisch is, maar een diep menselijke oerervaring. De ervaring inderdaad dat het leven soms hard is, dat wij op een of andere manier heel ver zijn afgedwaald van het absoluut goede, maar dat we nooit zonder hoop en nooit zonder uitzicht zijn, zelfs niet in de meest donkere tijden. .....
De aanname dat "je goed willen voelen" slechts van toepassing is op gelovigen ervaar ik inderdaad ook als veel te eng en onrealistisch.
vegan-revolution

MagereHein schreef: 02 apr 2022, 19:03Machine klinkt wel erg denigrerend.
Voor mij niet. Wat is er mis mee als je sterk vermoedt dat een mens niet meer is dan een uiterst complexe machine, maar niettemin een machine?
vegan-revolution

Inktvlam schreef: 02 apr 2022, 15:52
peda schreef: 02 apr 2022, 15:43

Ik herhaal het nogmaals voor de honderdste keer. Niet elke overtuiging vind ik de moeite waard om mij mee bezig te houden, maar wie gelooft dat kabouters de afwas doen, gelooft het naar mijn maatstaven maar ( een onschuldig geloof ), alleen zoek ik dezulken niet op voor discussie.
Ik lees bij jou dat kaboutergeloof niet zou mogen, ik laat het over aan betrokkenen. Een immens verschil qua instelling.
https://www.reddit.com/r/dirkjan/commen ... _soms_dat/
       :lol:
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

vegan-revolution schreef: 03 apr 2022, 07:03 Wat is er mis mee als je sterk vermoedt dat een mens niet meer is dan een uiterst complexe machine, maar niettemin een machine?
We zijn absoluut geen machine: ik heb ervaren dat mijn diepste essentie Ziel is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
vegan-revolution

Yours schreef: 03 apr 2022, 07:20
vegan-revolution schreef: 03 apr 2022, 07:03 Wat is er mis mee als je sterk vermoedt dat een mens niet meer is dan een uiterst complexe machine, maar niettemin een machine?
We zijn absoluut geen machine: ik heb ervaren dat mijn diepste essentie Ziel is.
Hoe (en waarmee) heb je dat ervaren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

hopper schreef: 02 apr 2022, 23:47 Ook met betrekking tot liefde valt er iets te zeggen over de ziel. Wie naturalist is en beweert dat liefde alleen maar hormonen en stofjes zijn, die hoeft niet verder te lezen. Liefde is in geestelijke zin ook op te merken als een gemoed in de ziel. Hoe dat in zijn werk gaat is een innerlijke weg. Zie jij jezelf als een menselijke robot met een neurale computer in je hoofd dan heb je kennelijk geen gemoed? Maar de meeste mensen hebben wel een gemoed. Zij zijn in staat om liefde te voelen.
Je gaat er nu aan voorbij dat die hormonen en stofjes ervoor zorgen dat jouw gemoed tot stand komt. Dat is niet een innerlijke weg, maar een hele materialistische. Ik heb dat duidelijk ervaren hoe iemand veel beter kan functioneren met anti-depressiva. Helaas stopte ze steeds waardoor het effect niet definitief was. Maar daardoor kon ik het effect wel meerdere keren zien optreden en weer teruggedraaid worden. Stofjes zorgen voor een gemoed.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Robert Frans schreef: 02 apr 2022, 23:03
MagereHein schreef: 02 apr 2022, 21:35Voor gelovigen in het algemeen. De drang om je door geloof goed te voelen is pathetisch imo. Het is als de teddybeer voor de dreumes/peuter.i
Ja, de werkelijkheid is soms hard maar vele malen mooier. Waarom? Omdat ze echt is en niet slechts in t hoofd zit om je goed te voelen.
Menen dat de aarde geschapen is is in deze tijd onhoudbaar maar desondanks blijven mensen dit geloven.
Pathetisch!
Het christendom steunt onder meer op twee waarheden: 1. Het heelal wordt door een absolute, onvoorwaardelijke goedheid onderhouden. 2. Wij als mensheid rebelleren elke dag tegen die goedheid en zijn dus vijanden van haar geworden.

Niet echt waarheden om je goed bij te voelen, zou ik zo zeggen. Het enige wat ons hoop biedt, is de derde waarheid, namelijk dat die goedheid zijn volle rechtvaardigheid niet op ons toepast, wat onze ondergang zou betekenen daar absolute goedheid geen grammetje kwaad duldt, maar uit liefde ons genadig is. Maar die derde waarheid kun je pas echt verstaan als je de eerste twee waarheden werkelijk beseft.
Het christendom begint dus niet met een goed gevoel, maar met een schokkende, huiveringwekkende boodschap die ook heel fel realistisch zichtbaar is in alles wat wij doen, in alles wat wij verwoesten en corrumperen.

Overigens proberen ook veel seculieren zich goed te voelen en is daar zelfs een hele zelfhulpindustrie door ontstaan, vol zelfbevestigende platitudes zonder echt fundament. Lubach had laatst nog een item in zijn avondshow over dat er zoveel coaches zijn.
Het zoeken naar zingeving, troost en hoop in een harde, meedogenloze en zondige wereld is iets van alle tijden en culturen en in de natuur is het normaliter toch zo dat een behoefte die niet bevredigd kan worden, uiteindelijk uitsterft, desnoods met het dier zelf. Het schijnt mij dus toe dat die behoefte toch op een of andere manier voldaan kan worden in deze wereld en niet zonder meer pathetisch is, maar een diep menselijke oerervaring. De ervaring inderdaad dat het leven soms hard is, dat wij op een of andere manier heel ver zijn afgedwaald van het absoluut goede, maar dat we nooit zonder hoop en nooit zonder uitzicht zijn, zelfs niet in de meest donkere tijden.
Beste RF

Het heelal wordt door een goedheid onderhouden? Wat mankeert deze goedheid, of wat is er mis met mijn opvatting van goedheid?
Heb je je ooit verdiept in dit heelal? Hoe het er aan toe gaat, hoe megalomaan groot het is? Hoeveel verwoesting er iedere seconde plaatsvindt? Hoe ongastvrij dit hele heelal is?
Wat is er in Hatseflats' naam goed aan dit heelal?

Tegen welke goedheid rebelleren we? Ik ben me niet bewust de goedheid die dit heelal onderhoud ook maar een strobreed in de weg te leggen. Dit zul je toch nader moeten toelichten.
En omdat ik je eerste 2 waarheden (wat is WAARheid?) niet begrijp, snap ik, zoals je al aangeeft, je derde inderdaad ook niet.

Dat mensen zingeving zoeken, dat snap ik! Doe ik ook. Maar stel, dat ik mijn vrouw iedere dag vreemd zie gaan met diverse mannen, ze maakt me tevens iedere dag volslagen belachelijk bij andere mensen, ik weet bovendien dat ze van me steelt en kinderen vermoord. Moet ik dan desondanks toch maar van haar blijven houden en denken: Ze houdt ook nog van mij" omdat dat zo prettig voelt? Het gevoel van houden van....
Dat zou ik pathetisch noemen. Pathologisch zelfs.

Mensen met een gezonde dosis verstand, die dan de ET ontkennen, omdat ze willen geloven dat Adam en Eva onze voorouders zijn, DAT noem ik pathetisch. Mensen die een vlucht in t irrationele nemen omdat de werkelijkheid zo hard zou zijn, norm ik pathetisch. En wil je tegen beter WETEN in, in een ziel geloven, idem.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

vegan-revolution schreef: 03 apr 2022, 07:03
Voor mij niet. Wat is er mis mee als je sterk vermoedt dat een mens niet meer is dan een uiterst complexe machine, maar niettemin een machine?
Machina humana. Bekt lekker. Maar misschien ben zelfs ik daar nog niet aan toe, hoezeer ik ook denk dat we afhankelijk zijn van alle stofjes in ons lichaam. Tevens past t niet in onze definitie van "machine". Misschien een leuke Star trek aflevering waarin Data (androïde)een mens met emoties maakt (dacht ze Lal heette)
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
vegan-revolution

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 08:45Tevens past t niet in onze definitie van "machine".
Wat is volgens jou dan "onze definitie van machine" ?
MagereHein

vegan-revolution schreef: 03 apr 2022, 08:53
MagereHein schreef: 03 apr 2022, 08:45Tevens past t niet in onze definitie van "machine".
Wat is volgens jou dan "onze definitie van machine" ?
) toestel dat een werking verricht.
toestel dat gewoonlijk bestaat uit verschillende onderdelen en dat door middel van mechanische kracht een bepaalde werking of handeling verricht, veelal ter vervanging van handenarbeid.

2) mechanisch vervoermiddel.
mechanisch vervoermiddel, bijvoorbeeld een vliegtuig of motorfiets.

3) iemand die, iets wat als een machine werkt.
iemand die, iets wat als een machine, als het ware automatisch, werkt.

3 komt in de buurt. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een machine door mensen gemaakt is. Maar misschien is dat te krap gedefinieerd
peda

Bericht door peda »

Inderdaad, ik heb een grote voorkeur voor Jip en Janneke taal waarbij je geen moeilijke woorden gebruikt, maar de essentie waar het om draait voor iedereen gemakkelijk te begrijpen in de schijnwerper plaatst. De zelflerende machine mens.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 08:43Beste RF

Het heelal wordt door een goedheid onderhouden? Wat mankeert deze goedheid, of wat is er mis met mijn opvatting van goedheid?
Heb je je ooit verdiept in dit heelal? Hoe het er aan toe gaat, hoe megalomaan groot het is? Hoeveel verwoesting er iedere seconde plaatsvindt? Hoe ongastvrij dit hele heelal is?
Wat is er in Hatseflats' naam goed aan dit heelal?

Tegen welke goedheid rebelleren we? Ik ben me niet bewust de goedheid die dit heelal onderhoud ook maar een strobreed in de weg te leggen. Dit zul je toch nader moeten toelichten.
En omdat ik je eerste 2 waarheden (wat is WAARheid?) niet begrijp, snap ik, zoals je al aangeeft, je derde inderdaad ook niet.
Mijn punt was enkel dat het christendom dus niet per se op een louter troostende waarheid steunt, maar begint met een huiveringwekkende stellingname. In hoeverre die stellingname voor jou geloofwaardig is, is een andere discussie, maar voor enkel een goed gevoel wordt je niet per se christen.
Dat mensen zingeving zoeken, dat snap ik! Doe ik ook. Maar stel, dat ik mijn vrouw iedere dag vreemd zie gaan met diverse mannen, ze maakt me tevens iedere dag volslagen belachelijk bij andere mensen, ik weet bovendien dat ze van me steelt en kinderen vermoord. Moet ik dan desondanks toch maar van haar blijven houden en denken: Ze houdt ook nog van mij" omdat dat zo prettig voelt? Het gevoel van houden van....
Dat zou ik pathetisch noemen. Pathologisch zelfs.
En toch houdt God dan ons, ondanks al die door jou genoemde dingen die wij als mensheid doen. Je vraagt je af hoe wij rebelleren tegen zijn goedheid en dit is al een klein voorbeeldje. Maar een ander voorbeeld is het gegeven dat op dit moment de aarde beter af zou zijn zonder de mensheid. En vrijwel alle mensen, gelovig of niet-gelovig, voelen wel aan dat er iets heel erg mis is en we heel veel dingen anders moeten doen.

Overigens worden we daadwerkelijk opgeroepen onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Dat betekent niet meteen dat we ze moeten vertrouwen of een vriendschappelijke relatie met ze moeten willen, maar wel dat we het beste met hen voor blijven hebben en niet terugdoen wat zij ons aandoen.
Dus ja, ook die vrouw wordt jij geacht lief te hebben, ook al zul je ongetwijfeld niet meer met haar in een huis willen wonen. Ook zij is een kind van God, doch gebroken door de zonde. Pathetisch? Misschien, maar wel de enige oplossing uit de impasse die we met de zonde gecreëerd hebben. Met vergeldingsdrang redden we het niet, zo zien we keer op keer bewezen.
Mensen met een gezonde dosis verstand, die dan de ET ontkennen, omdat ze willen geloven dat Adam en Eva onze voorouders zijn, DAT noem ik pathetisch.
Waarmee je katholieken in elk geval in dat opzicht niet pathetisch noemt. Kijk, dat is al een puntje vooruitgang. ;)
Mensen die een vlucht in t irrationele nemen omdat de werkelijkheid zo hard zou zijn, norm ik pathetisch.
Maar dat doen niet-gelovigen natuurlijk net zo goed hè. Sterker nog: heel onze economie en politieke bestel is gefundeerd op op volstrekt verzonnen entiteiten die in onze natuur niet te vinden zijn.
De mensheid is heel haar bestaan gericht op het vluchten uit de werkelijkheid, dus de natuur om ons heen, en noemt haar eigen afgoden 'de realiteit van alle dag'. En dat niet alleen, zij verwoest ook nog eens die natuur omwille van haar ongebreidelde hebzucht en hoogmoed.
En daarvoor in de plaats houdt zij zich bezig met soms de meest betekenisloze spelletjes, waar zij dan ineens bloedfanatiek in is. Nog erger: buitenlandse arbeiders worden schandelijk uitgebuit en laten zelfs het leven, zodat wij een spelletje voetbal op televisie kunnen kijken en die schande liever dan even negeren...

Dan liever een gelovige die 'vlucht' in de wereld van de mystiek, de sacramenten, de liturgie, de grote kunsten, de zelfreflectie en de vrijheid van de kinderen Gods. Die zich voedt met eeuwenoude woorden, gezangen en gebruiken die hun kracht door de tijden heen niet verloren hebben. En natuurlijk met kitscherige heiligenbeelden, want katholieken blijven katholieken. ;)
En wil je tegen beter WETEN in, in een ziel geloven, idem.
Als we werkelijk enkel vanuit onze natuur zouden leven, zonder enige afgod, mythe, fictieve entiteit en noem maar op, dan zouden we nu letterlijk als jagers-verzamelaars leven en niet op zo'n grootschalige wijze samenleven zoals wij nu doen.
Als je dus écht zonder goden en mythen wilt leven, dan zul je heel wat in en buiten jezelf moeten afbreken, ook dingen waar je nu heel veel waarde aan hecht. Er zijn dan ook steeds meer mensen die dat proberen, die zo eenvoudig en zelfvoorzienend mogelijk proberen te leven. Kloosters uiteraard, maar ook niet-gelovige gemeenschappen, families of zelfs individuen, met wisselend resultaat.

Zelf geloof ik enkel in God en zijn Kerk, mijn natuurlijke familie, mijn verdere naasten en de schepping. Al het andere beschouw ik weliswaar als belangrijk en verdienstelijk voor de tijden waar we nu in leven, maar niet als zaligmakend en niet als 'de echte werkelijkheid'. Wat dat betreft ben ik de facto soms atheïstischer dan veel seculieren.
Vrede en alle goeds
Mullog

Bericht door Mullog »

Robert Frans schreef: 03 apr 2022, 09:58 ...
Mensen met een gezonde dosis verstand, die dan de ET ontkennen, omdat ze willen geloven dat Adam en Eva onze voorouders zijn, DAT noem ik pathetisch.
Waarmee je katholieken in elk geval in dat opzicht niet pathetisch noemt. Kijk, dat is al een puntje vooruitgang. ;)
...
Hmmm, ... Ik ken in ieders geval één katholiek die het niet met je eens zal zijn, Michaël Dekee (zie zijn website De evolutietheorie ontkracht) ;)

Maar anderzijds, in zijn ogen ben jij misschien wel geen katholiek :lol:
Laatst gewijzigd door Mullog op 03 apr 2022, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef: 03 apr 2022, 09:53
Inderdaad, ik heb een grote voorkeur voor Jip en Janneke taal waarbij je geen moeilijke woorden gebruikt, maar de essentie waar het om draait voor iedereen gemakkelijk te begrijpen in de schijnwerper plaatst. De zelflerende machine mens.

Ik heb me altijd verzet tegen het mechanistische mensbeeld/de biologische machine, omdat het mensen ontmenselijkt.
Machines zijn producten die vervangbaar zijn, mensen niet.
Misschien is dat wel een belangrijke functie van -de ziel- (bezield zijn of je i.i.g. je bezield voelen).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 03 apr 2022, 08:37
hopper schreef: 02 apr 2022, 23:47 Ook met betrekking tot liefde valt er iets te zeggen over de ziel. Wie naturalist is en beweert dat liefde alleen maar hormonen en stofjes zijn, die hoeft niet verder te lezen. Liefde is in geestelijke zin ook op te merken als een gemoed in de ziel. Hoe dat in zijn werk gaat is een innerlijke weg. Zie jij jezelf als een menselijke robot met een neurale computer in je hoofd dan heb je kennelijk geen gemoed? Maar de meeste mensen hebben wel een gemoed. Zij zijn in staat om liefde te voelen.
Je gaat er nu aan voorbij dat die hormonen en stofjes ervoor zorgen dat jouw gemoed tot stand komt. Dat is niet een innerlijke weg, maar een hele materialistische. Ik heb dat duidelijk ervaren hoe iemand veel beter kan functioneren met anti-depressiva. Helaas stopte ze steeds waardoor het effect niet definitief was. Maar daardoor kon ik het effect wel meerdere keren zien optreden en weer teruggedraaid worden. Stofjes zorgen voor een gemoed.
De zaak kan wel eens andersom liggen: het gemoed heeft een uitwerking op het lichaam. Oftewel, het innerlijke heeft een uitwerking op het materialistische.

Dus als er op innerlijk gebied niks gebeurd , dan heeft de mens antidepressiva nodig om de schade te beperken.
Er zijn 1 miljoen mensen in Nederland aan de antidepressiva. Ik vind het nogal wat.

Jouw wijze van beschouwen bevat een selffulfilling prophecy. De mens is louter fysiek en de geest heeft geen invloed op het lichaam.
De geest is in dat wereldbeeld een neuraal besturingssysteem: het fysieke brein.

Mijn wijze van beschouwen is dat de geest een enorme invloed heeft op het lichaam. Uiteraard ken ik ook gemoedstoestanden , maar die hebben geen uitwerking (meer) op mijn lichaam. In het verleden is dat anders geweest.
Vreugdevol

Bericht door Vreugdevol »

Petra schreef: 03 apr 2022, 10:18
Ik heb me altijd verzet tegen het mechanistische mensbeeld/de biologische machine, omdat het mensen ontmenselijkt.
Misschien is dat wel een belangrijke functie van -de ziel- (bezield zijn of je i.i.g. je bezield voelen).
Een mens is geen machine, elk persoon is uniek en onvervangbaar gemaakt naar het beeld Gods (wel gevallen maargoed) zo benader ik ook ieder mens, met respect en begrip voor zijn ziel en lichaam dat hem of haar mens maakt.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 10:27
Een mens is geen machine, elk persoon is uniek en onvervangbaar gemaakt naar het beeld Gods (wel gevallen maargoed) zo benader ik ook ieder mens, met respect en begrip voor zijn ziel en lichaam dat hem of haar mens maakt.
Ook elke computer is uniek en onvervangbaar. Want is-ie ontploft, ben ik de data kwijt.
Only dead fish go with the flow
Willempie

Bericht door Willempie »

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 10:27
Ik heb de term "machine" hier heel bewust geïntroduceerd, niet omdat ik de mens als een machine beschouw, maar om een wereldbeeld te confronteren met een consequentie. Een wereldbeeld waarmee ik het volstrekt oneens ben. Laat daar geen misverstand over ontstaan.