MagereHein schreef: 03 apr 2022, 08:43Beste RF
Het heelal wordt door een goedheid onderhouden? Wat mankeert deze goedheid, of wat is er mis met mijn opvatting van goedheid?
Heb je je ooit verdiept in dit heelal? Hoe het er aan toe gaat, hoe megalomaan groot het is? Hoeveel verwoesting er iedere seconde plaatsvindt? Hoe ongastvrij dit hele heelal is?
Wat is er in Hatseflats' naam goed aan dit heelal?
Tegen welke goedheid rebelleren we? Ik ben me niet bewust de goedheid die dit heelal onderhoud ook maar een strobreed in de weg te leggen. Dit zul je toch nader moeten toelichten.
En omdat ik je eerste 2 waarheden (wat is WAARheid?) niet begrijp, snap ik, zoals je al aangeeft, je derde inderdaad ook niet.
Mijn punt was enkel dat het christendom dus niet per se op een louter troostende waarheid steunt, maar begint met een huiveringwekkende stellingname. In hoeverre die stellingname voor jou geloofwaardig is, is een andere discussie, maar voor enkel een goed gevoel wordt je niet per se christen.
Dat mensen zingeving zoeken, dat snap ik! Doe ik ook. Maar stel, dat ik mijn vrouw iedere dag vreemd zie gaan met diverse mannen, ze maakt me tevens iedere dag volslagen belachelijk bij andere mensen, ik weet bovendien dat ze van me steelt en kinderen vermoord. Moet ik dan desondanks toch maar van haar blijven houden en denken: Ze houdt ook nog van mij" omdat dat zo prettig voelt? Het gevoel van houden van....
Dat zou ik pathetisch noemen. Pathologisch zelfs.
En toch houdt God dan ons, ondanks al die door jou genoemde dingen die wij als mensheid doen. Je vraagt je af hoe wij rebelleren tegen zijn goedheid en dit is al een klein voorbeeldje. Maar een ander voorbeeld is het gegeven dat op dit moment de aarde beter af zou zijn zonder de mensheid. En vrijwel alle mensen, gelovig of niet-gelovig, voelen wel aan dat er iets heel erg mis is en we heel veel dingen anders moeten doen.
Overigens worden we daadwerkelijk opgeroepen onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Dat betekent niet meteen dat we ze moeten vertrouwen of een vriendschappelijke relatie met ze moeten willen, maar wel dat we het beste met hen voor blijven hebben en niet terugdoen wat zij ons aandoen.
Dus ja, ook die vrouw wordt jij geacht lief te hebben, ook al zul je ongetwijfeld niet meer met haar in een huis willen wonen. Ook zij is een kind van God, doch gebroken door de zonde. Pathetisch? Misschien, maar wel de enige oplossing uit de impasse die we met de zonde gecreëerd hebben. Met vergeldingsdrang redden we het niet, zo zien we keer op keer bewezen.
Mensen met een gezonde dosis verstand, die dan de ET ontkennen, omdat ze willen geloven dat Adam en Eva onze voorouders zijn, DAT noem ik pathetisch.
Waarmee je katholieken in elk geval in dat opzicht niet pathetisch noemt. Kijk, dat is al een puntje vooruitgang.
Mensen die een vlucht in t irrationele nemen omdat de werkelijkheid zo hard zou zijn, norm ik pathetisch.
Maar dat doen niet-gelovigen natuurlijk net zo goed hè. Sterker nog: heel onze economie en politieke bestel is gefundeerd op op volstrekt verzonnen entiteiten die in onze natuur niet te vinden zijn.
De mensheid is heel haar bestaan gericht op het vluchten uit de werkelijkheid, dus de natuur om ons heen, en noemt haar eigen afgoden 'de realiteit van alle dag'. En dat niet alleen, zij verwoest ook nog eens die natuur omwille van haar ongebreidelde hebzucht en hoogmoed.
En daarvoor in de plaats houdt zij zich bezig met soms de meest betekenisloze spelletjes, waar zij dan ineens bloedfanatiek in is. Nog erger: buitenlandse arbeiders worden schandelijk uitgebuit en laten zelfs het leven, zodat wij een spelletje voetbal op televisie kunnen kijken en die schande liever dan even negeren...
Dan liever een gelovige die 'vlucht' in de wereld van de mystiek, de sacramenten, de liturgie, de grote kunsten, de zelfreflectie en de vrijheid van de kinderen Gods. Die zich voedt met eeuwenoude woorden, gezangen en gebruiken die hun kracht door de tijden heen niet verloren hebben. En natuurlijk met kitscherige heiligenbeelden, want katholieken blijven katholieken.
En wil je tegen beter WETEN in, in een ziel geloven, idem.
Als we werkelijk enkel vanuit onze natuur zouden leven, zonder enige afgod, mythe, fictieve entiteit en noem maar op, dan zouden we nu letterlijk als jagers-verzamelaars leven en niet op zo'n grootschalige wijze samenleven zoals wij nu doen.
Als je dus écht zonder goden en mythen wilt leven, dan zul je heel wat in en buiten jezelf moeten afbreken, ook dingen waar je nu heel veel waarde aan hecht. Er zijn dan ook steeds meer mensen die dat proberen, die zo eenvoudig en zelfvoorzienend mogelijk proberen te leven. Kloosters uiteraard, maar ook niet-gelovige gemeenschappen, families of zelfs individuen, met wisselend resultaat.
Zelf geloof ik enkel in God en zijn Kerk, mijn natuurlijke familie, mijn verdere naasten en de schepping. Al het andere beschouw ik weliswaar als belangrijk en verdienstelijk voor de tijden waar we nu in leven, maar niet als zaligmakend en niet als 'de echte werkelijkheid'. Wat dat betreft ben ik de facto soms atheïstischer dan veel seculieren.