Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Vreugdevol
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Vreugdevol »

Zolderworm schreef: 03 apr 2022, 10:42
Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 10:27

Een mens is geen machine, elk persoon is uniek en onvervangbaar gemaakt naar het beeld Gods (wel gevallen maargoed) zo benader ik ook ieder mens, met respect en begrip voor zijn ziel en lichaam dat hem of haar mens maakt.
Ook elke computer is uniek en onvervangbaar. Want is-ie ontploft, ben ik de data kwijt.
Dus de data maakt iemand uniek? ;) Daarbij kun jij je data op een externe schijf zetten of de cloud en zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Maar goed m.i zeer bedroevend dat iemands waarde naar jouw oordeel in zijn data ligt.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol

Willempie schreef: 03 apr 2022, 10:43

Een mens is geen machine, elk persoon is uniek en onvervangbaar gemaakt naar het beeld Gods (wel gevallen maargoed) zo benader ik ook ieder mens, met respect en begrip voor zijn ziel en lichaam dat hem of haar mens maakt.
Ik heb de term "machine" hier heel bewust geïntroduceerd, niet omdat ik de mens als een machine beschouw, maar om een wereldbeeld te confronteren met een consequentie. Een wereldbeeld waarmee ik het volstrekt oneens ben. Laat daar geen misverstand over ontstaan.
Ik begrijp het heel goed Willempie :thumb1:
— C. S. Lewis (ingekort)
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Petra schreef: 03 apr 2022, 10:18
peda schreef: 03 apr 2022, 09:53

Inderdaad, ik heb een grote voorkeur voor Jip en Janneke taal waarbij je geen moeilijke woorden gebruikt, maar de essentie waar het om draait voor iedereen gemakkelijk te begrijpen in de schijnwerper plaatst. De zelflerende machine mens.

Ik heb me altijd verzet tegen het mechanistische mensbeeld/de biologische machine, omdat het mensen ontmenselijkt.
Machines zijn producten die vervangbaar zijn, mensen niet.
Misschien is dat wel een belangrijke functie van -de ziel- (bezield zijn of je i.i.g. je bezield voelen).
Zijn mensen onvervangbaar? Leg s uit?!

@RF: ik.kom terug op je antwoord
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

Petra schreef: 03 apr 2022, 10:18
Ik heb me altijd verzet tegen het mechanistische mensbeeld/de biologische machine, omdat het mensen ontmenselijkt.
Machines zijn producten die vervangbaar zijn, mensen niet.
Misschien is dat wel een belangrijke functie van -de ziel- (bezield zijn of je i.i.g. je bezield voelen).
Lang leve de goddelijke ziel van Poetin.
En zoals ik Petra zei: Ieder mens is vervangbaar of te missen. De wereld draait door, er wordt een traan geplengd, foto's houden de herinneringen tijdelijk vast en na een jaar of 100 weet niemand meer van je bestaan af
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Vreugdevol

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 11:41 Lang leve de goddelijke ziel van Poetin.
En zoals ik Petra zei: Ieder mens is vervangbaar of te missen. De wereld draait door, er wordt een traan geplengd, foto's houden de herinneringen tijdelijk vast en na een jaar of 100 weet niemand meer van je bestaan af
Robot MagereHein maakt zich druk om robot Putin, die andere robots afmaakt die vervangbaar zijn, dus waarom robot MagerHein zich drukt maakt ontgaat mij, vanuit zijn perspectief gesproken.
— C. S. Lewis (ingekort)
MagereHein

RF: vanaf de telefoon is t heel lastig te citeren, vandaar een wat beknopte reactie.
Je schrijft:
Wat we werkelijk enkel vanuit onze natuur zouden leven, zonder enige afgod, mythe, fictieve entiteit en noem maar op, dan zouden we nu letterlijk als jagers-verzamelaars leven en niet op zo'n grootschalige wijze samenleven zoals wij nu doen.
Als je dus écht zonder goden en mythen wilt leven, dan zul je heel wat in en buiten jezelf moeten afbreken, ook dingen waar je nu heel veel waarde aan hecht. Er zijn dan ook steeds meer mensen die dat proberen, die zo eenvoudig en zelfvoorzienend mogelijk proberen te leven. Kloosters uiteraard, maar ook niet-gelovige gemeenschappen, families of zelfs individuen, met wisselend resultaat.
Waarom? Waarom als jager-verzamelaar? Hebben we werkelijk een fictieve god nodig om goed te zijn? Is goed, goed omdat God dat dicteert, of hebben we als mens ontdekt wat goed is en daar goden aan aangepast?
Want als God zegt: kinderen vermoorden is goed, is dan kinderen vermoorden goed?

Contemplatie, meditatie, zelfreflectie en liefdadigheid is uitstekend, maar OOK zonder een god.
En ik weiger het Poetin lief te hebben omdat ook hij naar Gods evenbeeld zou zijn geschapen. Wat mij betreft schept de duivel ook.
En dat jij anders gelooft dan Willempie, is omdat je wieg niet bij de ouders van Willempie stond. Je bent dan misschien iets minder pathetisch in dat geloof.
Bottomline is dat de ziel wel of niet bestaat en dan bestaan zodanig gedefinieerd als in: een auto bestaat.
MagereHein

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 11:52
MagereHein schreef: 03 apr 2022, 11:41 Lang leve de goddelijke ziel van Poetin.
Robot MagereHein maakt zich druk om robot Putin, die andere robots afmaakt die vervangbaar zijn, dus waarom robot MagerHein zich drukt maakt ontgaat mij, vanuit zijn perspectief gesproken.
Ook ik ben in de veronderstelling dat ik geen robot ben en een eigen willetje heb. Maar ik kijk verder dan m'n gevoel
Vreugdevol

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 11:53
Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 11:52

Ook ik ben in de veronderstelling dat ik geen robot ben en een eigen willetje heb. Maar ik kijk verder dan m'n gevoel
Sorry, ik vind je beredeneringen inconsequent en intellectueel oneerlijk nu ben je plots geen onvervangbare robot en heb je een eigen willetje.
— C. S. Lewis (ingekort)
MagereHein

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 11:56
Sorry, ik vind je beredeneringen inconsequent en intellectueel oneerlijk nu ben je plots geen onvervangbare robot en heb je een eigen willetje.
Dat is wat ik graag zou geloven van mezelf. Ik leg dat toch duidelijk uit? Het LIJKT alsof ik een vrije wil heb....
Vreugdevol

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 12:02

Dat is wat ik graag zou geloven van mezelf. Ik leg dat toch duidelijk uit? Het LIJKT alsof ik een vrije wil heb....
Wat je nu verondersteld is dat jij jezelf voor de gek houd, dat is nog steeds geen reden om je druk te maken om de ander die vanuit jouw perspectief zichzelf ook voor de gek houdt.

Waanzin m.i.
— C. S. Lewis (ingekort)
peda

Bericht door peda »

Inderdaad moeten gedachten/ uitgangspunten consequent en logisch beredeneert worden gevolgd. Doe je dat niet, dan is er aan een betoog geen touw meer vast te knopen. Het is wel degelijk mogelijk om een zich zelf steeds verder ontwikkelende quasi mechanische mens te doordenken. Dat deze mens dan niet de in de metafysica geziene mens is, is dan vervolgens ook duidelijk. Maar uit te sluiten zie ik de gedachte niet en daar draait het om. Onmogelijk doet niet mee, mogelijk kan worden doordacht.
MagereHein

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 12:03
MagereHein schreef: 03 apr 2022, 12:02 Dat is wat ik graag zou geloven van mezelf. Ik leg dat toch duidelijk uit? Het LIJKT alsof ik een vrije wil heb....
Wat je nu verondersteld is dat jij jezelf voor de gek houd, dat is nog steeds geen reden om je druk te maken om de ander die vanuit jouw perspectief zichzelf ook voor de gek houdt.

Waanzin m.i.
We hebben allen met tegenstrijdige gevoelens te maken hoor! Alleen, ik ben t mezelf bewust.
Vreugdevol

MagereHein schreef: 03 apr 2022, 12:06
Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 12:03

Waanzin m.i.
We hebben allen met tegenstrijdige gevoelens te maken hoor! Alleen, ik ben t mezelf bewust.
Wat ik opmaak uit je berichten die wij gewisseld hebben maak ik op dat jij je bewust bent, geloofd, en tegen je programmering in kan gaan, eigen wil.

Je hebt jezelf genadeloos onderuit gehaald m.i.
— C. S. Lewis (ingekort)
MagereHein

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 12:10
MagereHein schreef: 03 apr 2022, 12:06
Wat ik opmaak uit je berichten die wij gewisseld hebben maak ik op dat jij je bewust bent, geloofd, en tegen je programmering in kan gaan, eigen wil.

Je hebt jezelf genadeloos onderuit gehaald m.i.
Zo grappig hoe ik OF niet begrepen wordt (dat ligt dan aan mijn uitleg denk ik), OF hoe eea verdraaid wordt om een gelijk te behalen.
M.i was ik duidelijk....
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 03 apr 2022, 10:15 Hmmm, ... Ik ken in ieders geval één katholiek die het niet met je eens zal zijn, Michaël Dekee (zie zijn website De evolutietheorie ontkracht) ;)
Het is echter niet het officiële standpunt van de Kerk, zoals je zelf wellicht ook al weet, en daar luister ik als eerste naar.
Maar anderzijds, in zijn ogen ben jij misschien wel geen katholiek :lol:
Geen idee of hij de mate van katholiek-zijn laat afhangen van het wel of niet aanvaarden van de evolutietheorie. Lijkt mij wat onwaarschijnlijk, maar je hebt van die lui rondlopen. Maar uiteindelijk gaat hij daar niet over.
Vrede en alle goeds
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Vreugdevol schreef: 03 apr 2022, 10:54
Zolderworm schreef: 03 apr 2022, 10:42
Ook elke computer is uniek en onvervangbaar. Want is-ie ontploft, ben ik de data kwijt.
Dus de data maakt iemand uniek? ;) Daarbij kun jij je data op een externe schijf zetten of de cloud en zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Maar goed m.i zeer bedroevend dat iemands waarde naar jouw oordeel in zijn data ligt.
Ja sorry, de rest is sentimentele onzin. De mens is uniek door z'n aangeboren eigenschappen en z'n geheugeninhoud. Misschien wel deels gesitueerd in z'n astrale/mentale lichaam. Waarin we wellicht ook nog het een en ander uit vorige levens vinden. Maar het gaat om transformatie van het ego, niet het ego op zich. Er is geen objectieve waarde. Alleen een subjectief oordeel.
Only dead fish go with the flow
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Robert Frans schreef: 02 apr 2022, 23:03
Overigens proberen ook veel seculieren zich goed te voelen en is daar zelfs een hele zelfhulpindustrie door ontstaan, vol zelfbevestigende platitudes zonder echt fundament.
Lubach had laatst nog een item in zijn avondshow over dat er zoveel coaches zijn.
:roll:
Sommigen zoeken gelukkig hulp.
Christenen doen dat natuurlijk ook als ze verstandig zouden zijn tenminste en gaan dan ook naar een professioneel iemand i.p.v. een actie van God af te wachten.

Of zelfs tot een vreselijke beslissing te komen omdat ze zich geen raad meer weten.
En geen uitzicht meer...
callista

Bericht door callista »

Robert Frans schreef: 03 apr 2022, 09:58
Overigens worden we daadwerkelijk opgeroepen onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Dat betekent niet meteen dat we ze moeten vertrouwen of een vriendschappelijke relatie met ze moeten willen, maar wel dat we het beste met hen voor blijven hebben en niet terugdoen wat zij ons aandoen.

Dus ja, ook die vrouw wordt jij geacht lief te hebben, ook al zul je ongetwijfeld niet meer met haar in een huis willen wonen. Ook zij is een kind van God, doch gebroken door de zonde. Pathetisch? Misschien, maar wel de enige oplossing uit de impasse die we met de zonde gecreëerd hebben.
Met vergeldingsdrang redden we het niet, zo zien we keer op keer bewezen.
Ja..je vijanden liefhebben.. :o ..never nooit niet. :naughty:
Die vertrouw je namelijk ook nooit meer..
Valt Poetin daar soms ook onder?
Volgens christelijke begrippen en geboden?
J-W

Bericht door J-W »

Een boef liefhebben enkel omdat hij een kind van God zou zijn?
Ik zou God dan willen vragen zijn kinderen wat beter op te voeden voordat hij ze op ons los laat............. ;)
Laatst gewijzigd door J-W op 03 apr 2022, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mart

Bericht door Mart »

Snap je het werkelijk niet of doe je net alsof? Wat ik MagereHein hoor zeggen is dat de vrije wil gedetermineerd is en daarmee volgt hij de hoofdrichting die de moderne neurologie eveneens is ingeslagen. De hersenen geven de illusie vrij te zijn, maar onderzoek maakt duidelijk dat de hersenen reeds een beslissing hebben genomen voordat we ons ervan bewust zijn, waarna we de beslissing willen nemen die de hersenen reeds genomen hadden.

Dit geeft de illusie een vrije wil te hebben, het creëert de veronderstelling geen robot te zijn en een eigen willetje te hebben. Dat is precies wat MagereHein ook schreef.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
MagereHein

callista schreef: 03 apr 2022, 13:33
Overigens proberen ook veel seculieren zich goed te voelen en is daar zelfs een hele zelfhulpindustrie door ontstaan, vol zelfbevestigende platitudes zonder echt fundament.
Lubach had laatst nog een item in zijn avondshow over dat er zoveel coaches zijn.
Christenen doen dat natuurlijk ook als ze verstandig zouden zijn tenminste en gaan dan ook naar een professioneel iemand i.p.v. een actie van God af te wachten.

Of zelfs tot een vreselijke beslissing te komen omdat ze zich geen raad meer weten.
En geen uitzicht meer...
Grappig, die had ik over t hoofd gezien. Moest denken aan gelovigen die doorgedraaid waren. Godsdienstwaanzinnigen zogezegd. Alsof zij geen hulpindustrie nodig hebben.
Willempie

Bericht door Willempie »

callista schreef: 03 apr 2022, 13:44
Robert Frans schreef: 03 apr 2022, 09:58
Overigens worden we daadwerkelijk opgeroepen onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Dat betekent niet meteen dat we ze moeten vertrouwen of een vriendschappelijke relatie met ze moeten willen, maar wel dat we het beste met hen voor blijven hebben en niet terugdoen wat zij ons aandoen.

Dus ja, ook die vrouw wordt jij geacht lief te hebben, ook al zul je ongetwijfeld niet meer met haar in een huis willen wonen. Ook zij is een kind van God, doch gebroken door de zonde. Pathetisch? Misschien, maar wel de enige oplossing uit de impasse die we met de zonde gecreëerd hebben.
Met vergeldingsdrang redden we het niet, zo zien we keer op keer bewezen.
Ja..je vijanden liefhebben.. :o ..never nooit niet. :naughty:
Die vertrouw je namelijk ook nooit meer..
Valt Poetin daar soms ook onder?
Volgens christelijke begrippen en geboden?
G.K. Chesterton zegt daar het volgende over. Wel grappig maar ook een doordenker. De Bijbel zegt dat je naasten moet liefhebben maar ook dat je je vijanden lief moet hebben. Misschien wel omdat het meestal dezelfde personen betreft.
Willempie

Bericht door Willempie »

En geen uitzicht meer...
Alle christenen die ik persoonlijk ken zijn heel dankbaar voor alle beschikbare hulp hoor. Ik vrees dat je een sterk vertekend beeld hebt opgebouwd. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan jouw omgeving.
Willempie

Bericht door Willempie »

J-W schreef: 03 apr 2022, 13:52 Een boef liefhebben enkel omdat hij een kind van God zou zijn?
Ik zou God dan willen vragen zijn kinderen wat beter op te voeden voordat hij ze op ons los laat............. ;)
De zonde moeten we haten, niet de zondaren, want dan zouden we onszelf ook moeten haten.
callista

Bericht door callista »

Willempie schreef: 03 apr 2022, 14:10

En geen uitzicht meer...
Alle christenen die ik persoonlijk ken zijn heel dankbaar voor alle beschikbare hulp hoor. Ik vrees dat je een sterk vertekend beeld hebt opgebouwd. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan jouw omgeving.
Ja..ik ken ze ook, maar ik reageerde op Robert Frans, omdat ik dat in zijn bericht las.....omdat God bij de seculieren ontbrak...zouden ze hulp en coaches zoeken..
RF haalde er zelfs nog Lubach bij......

Maar ik kan er ook naast zitten.