Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
MagereHein
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 04 apr 2022, 15:18
MagereHein schreef: 28 mar 2022, 16:35
BEHALVE jouw geloofsovertuiging. Die is haarzuiver?
Mijn geloof is gebaseerd op nauwkeurige Bijbelkennis.
Daarom vier ik geen feesten, gebruiken of overleveringen die gelieerd zijn met afgoderij.
En daarom word je uitgesloten en verbannen van alle "vrinden" en familie als je werkelijk na gaat denken.

Want nu even eerlijk antwoord?

Waarom is jouw Bijbelkennis nauwkeuriger dan de Bijbelkennis van AL die andere geloofsovertuigingen? Zitten die er ALLEMAAL echt zo ver naast en heeft alleen het WTG het bij t rechte eind?
Vind je dat zelf heel logisch klinken?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

peda schreef: 04 apr 2022, 15:18 Nogmaals Hein,

Ik lees nergens in de G G richtlijnen iets over professioneel debatteren, dat betekent in mijn optiek dat iedereen binnen eigen kunnen, kan en mag meedoen. ik houd persoonlijk niets van de discussie-hooligan, de ad-hominem, die zie ik het liefst volledig verdwijnen maar verder zie ik geen eisen inzake gespreksdeskundigheid. Mocht de moderatie wel degelijk eisen stellen aan de deelnemers qua discussie-bekwaamheid, dan lees ik hun antwoord met interesse.
Peda, volgens mij zijn wij beiden intelligente mensen en weten we beiden hoe een fatsoenlijk gesprek gevoerd dient te worden.

Wat ik op school heb geleerd is het volgende. Meester (of juf) vertelt iets en legt uit dat als je natrium en chloor bij elkaar doet je keukenzout krijgt.
Achterdochtige Hein snapt dat niet en vraagt om meer uitleg.
Jouw leerkracht mag dan zeggen: Je moet erop vertrouwen en me geloven, want ik ben er van overtuigd. Voor Peda is dat voldoende? Ik denk t niet.

Mijn insteek is dat de leerkracht het op een andere wijze gaat uitleggen. Desnoods 4x, 5x en dat de uitleg beargumenteerd wordt, waarom de giftige mix gewoon keukenzout geeft

Als je ergens zo van overtuigd bent, dan kun je dat uitleggen en moet je er niet vanuit gaan dat je toehoorders eea voetstoots aannemen op je blauwe ogen
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 15:07
Yours schreef: 04 apr 2022, 14:46
Er wordt vast gehouden aan de eis van bewijs (zelfs volgens de wetenschappelijke methode) terwijl er tegelijkertijd niets aanvaard wordt aangezien het standpunt al vaststaat.
De "eis" van logica en goede/valide gedegen argumenten. Lijkt me essentieel voor een goed inhoudelijk gesprek.
Dat is een redelijke eis aangaande de werkelijkheid van de fysica, doch een onredelijke eis aangaande de meta-fysica aangezien deze zoals Wikipedia het omschrijft:
op zoek gaat naar het wezen van die werkelijkheid en wat er achter zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metafysica

Mijn persoonlijke zoeken heeft nu juist het bevestigende antwoord op het bestaan van de ziel gegeven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 15:38
MagereHein schreef: 04 apr 2022, 15:07
De "eis" van logica en goede/valide gedegen argumenten. Lijkt me essentieel voor een goed inhoudelijk gesprek.
Dat is een redelijke eis aangaande de werkelijkheid van de fysica, doch een onredelijke eis aangaande de meta-fysica aangezien deze zoals Wikipedia het omschrijft:
op zoek gaat naar het wezen van die werkelijkheid en wat er achter zit.

Mijn persoonlijke zoeken heeft nu juist het bevestigende antwoord op het bestaan van de ziel gegeven.
Dat heb ik eerder al gezegd: het is fijn voor jou dat jij hebt gevonden, maar het zegt in een gesprek over het bestaan van iets helemaal niets. Ik kan jou ook niet overtuigen van de Hatseflats omdat ik die dagelijks ervaar. Bij oprechte interesse zou jij ook doorvragen
peda

Bericht door peda »

Hein,

Metafysica is geen keukenzout, daar loopt het voortdurend verkeerd. Metafysica bestaat voor jou niet en bestaat voor een ander wel. Jij wilt gewoon niet accepteren dat een ander de metafysica omarmt. Accepteer het gewoon, zoals een ander accepteert dat Hein voor metafysica niet ontvankelijk is. Niemand verandert hier van overtuiging, dat is gewoon een keihard feit. Gewoon accepteren dat iedereen precies het gesprek uitgaat zoals het gesprek werd ingegaan. Alpha gaat geen feesten vieren, Hopper gaat niet over op Jezus wonende in de hemel, Willempie omarmt de esoterie niet, Peda wordt geen anti-theist, Callista wordt niet Rooms-Katholiek, R F wordt geen moslim, Mart gaat niet terug naar het orthodoxe jodendom, Bonjour, gaat de reincarnatie niet omhelzen, Messenger wisselt de Godsvonk niet in voor de geschapen ziel, en diegenen die ik niet genoemd heb, maar die ook niet gaan veranderen van overtuiging, spreek ik een mea culpa uit. Iedereen blijft qua overtuiging gewoon zitten waar hij/ zij zit, zo mijn betoog. Gewoon hard facts accepteren en niet proberen met een zachte kop een harde muur te doorklieven, dat brengt alleen maar kop-pijn.
Yours

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 15:42
Yours schreef: 04 apr 2022, 15:38

Dat heb ik eerder al gezegd: het is fijn voor jou dat jij hebt gevonden, maar het zegt in een gesprek over het bestaan van iets helemaal niets. Ik kan jou ook niet overtuigen van de Hatseflats omdat ik die dagelijks ervaar. Bij oprechte interesse zou jij ook doorvragen
Zodra er een serieuze pagina op Wikipedia verschijnt met de titel ‘Hatseflats’ welke van het zelfde kaliber is als die van de pagina ‘Ziel’, bevraag ik jou daar op.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 16:16
Zodra er een serieuze pagina op Wikipedia verschijnt met de titel ‘Hatseflats’ welke van het zelfde kaliber is als die van de pagina ‘Ziel’, bevraag ik jou daar op.
Toevallig staat t bij wiktionary vermeld en t aantal Google hits is overweldigend.
En.....belangrijker nog: wat wordt ik wijzer van Wiki? Wat zegt t? Allah staat er ook op. Moet ik maar Allahu Akbar gaan roepen?
Damaris

Bericht door Damaris »

Los van de vraag of een persoon naast materie ook uit iets niet materieels bestaat of met iets wat niet materieel is verbonden is, kunnen we het onderwerp misschien wel proberen te bekijken alsof we allemaal naturalisten zijn. Dat zijn we niet, maar we vragen meer van naturalisten om iets van metafysica toe te voegen aan hun denken dan dat we vragen van anderen als die zich even moeten beperken tot naturalisme.

Stel dat je de term ziel dan vervangt door ‘het zelf’, ‘innerlijk’ of ‘persoonlijkheid’, dan kun je voor al deze termen ook zeggen dat het niet bestaat als een materieel aanwijsbaar iets. Eigenlijk is het niets. Of toch wel? Het zijn eigenlijk termen die je nodig hebt om over mens zijn na te denken. Zoals dat ook met termen is als ‘geweten’, ‘schuld’, ‘liefde’, ‘gunst’ als je over gemeenschappen na wilt denken. Zonder deze gedachteninhouden die allemaal niet materieel bestaan, is het toch onmogelijk om over de mens en gemeenschappen na te denken. Maar ook om recht te spreken misschien of elkaar bij trouwen een belofte te doen. Zou het dus kunnen zijn dat we het woord ziel, als dat inhoudt: dat waar de mens zijn wil uitoefent en zichzelf als persoon ervaart gewoon nodig hebben (en anders een vervangend woord voor die term) om als mens te functioneren. (En tja wanneer functioneer je als mens...)
Laatst gewijzigd door Damaris op 04 apr 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 16:22
Yours schreef: 04 apr 2022, 16:16
Toevallig staat t bij wiktionary vermeld en t aantal Google hits is overweldigend.
Dat is natuurlijk niet zo gek sinds jij Hatseflats omarmd hebt. Maak er maar eens serieus werk van.
MagereHein

Damaris, met een overdrachtelijke ziel heb ik echt geen moeite hoor. Je mag het zelfbewustzijn van de mens ziel noemen, alleen prefereer ik dan het woord: zelfbewustzijn.
Damaris

Bericht door Damaris »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 16:42 Damaris, met een overdrachtelijke ziel heb ik echt geen moeite hoor. Je mag het zelfbewustzijn van de mens ziel noemen, alleen prefereer ik dan het woord: zelfbewustzijn.
Ook als we dat uitbreiden met ‘dat vanwaaruit de mens zijn vrije wil uitoefent’? En ben je het er dan mee eens dat we die termen dan gebruiken voor iets waarvan we nog niet kunnen aantonen dat het bestaat? Ook al ga je er als naturalist van uit dat dat door wetenschappers in de toekomst zal worden aangetoond?
MagereHein

Wetenschap weet niet waar te beginnen om die stelling te testen. Juist omdat t ontbreekt aan zuivere definities.
Eerst VRIJE wil goed onderzoeken, want alles lijkt erop te wijzen dat deze niet bestaat.
En dan is de ziel overbodig.
Yours

Bericht door Yours »

De ziel heeft als voornaamste eigenschap te bezielen.
Daar komt zowel de vrije- als de onvrije wil uit voort.
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 17:57 De ziel heeft als voornaamste eigenschap te bezielen.
Daar komt zowel de vrije- als de onvrije wil uit voort.
Een mooi statement maar er staat niets.
Yours

Bericht door Yours »

Evenmin staat er iets aangaande de hatseflats. Definieer!
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 18:05 Evenmin staat er iets aangaande de hatseflats. Definieer!
En dan moet ik ineens gaan definiëren? Ik heb de Hatseflats gevoeld tijdens een BDE. De Hatseflats zorgt ervoor dat ik keuzen kan maken met mijn brein. De Hatseflats is een onmeetbare energievorm welke op metafysisch niveau werkt.
Iedereen heeft een Hatseflats maar in verschillende gradaties. Vandaar dat sommige mensen betere keuzes maken dan anderen. Hatseflats gaat ook over van ouder op kind.
Yours

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 18:28
En dan moet ik ineens gaan definiëren? Ik heb de Hatseflats gevoeld tijdens een BDE. De Hatseflats zorgt ervoor dat ik keuzen kan maken met mijn brein. De Hatseflats is een onmeetbare energievorm welke op metafysisch niveau werkt.
Iedereen heeft een Hatseflats maar in verschillende gradaties. Vandaar dat sommige mensen betere keuzes maken dan anderen. Hatseflats gaat ook over van ouder op kind.
Ik zie je hatseflats-kennis, om te beginnen peer-reviewed op Wikipedia, met belangstelling tegemoet.
Tot die tijd neem ik je in geen geval serieus.
hopper

Bericht door hopper »

https://theses.ubn.ru.nl/bitstream/hand ... sequence=1
Het doorbreken van de geschapen God, dat de mens boven de existentiële dimensies van ruimte en tijd uittilt en volmaakt maakt, noemt Eckhart in de preek Dum medium silentium (Over het zwijgen) de Godsgeboorte in de ziel. Deze geboorte impliceert de geboorte van het verborgen woord. In volstrekte stilte vindt ze plaats in het wezen van de ziel en waar alleen Gods werking kan doordringen.

Waarom de ziel alleen Gods werking kan ontvangen, maakt Eckhart met een redenatie duidelijk. Hoewel de mens niet tot het wezen van de ziel kan doordringen, kan de ziel zich wel een beeld van de mens maken. En, omdat de mens zich via de zintuigen een beeld van zichzelf en de wereld kan maken, kent de ziel alle dingen. Zo kunnen mens en ziel zich middels het beeld met elkaar verbinden. Anderszins is de ziel geen materiële substantie en is ze voor de zintuigen ontoegankelijk. De ziel kan geen een beeld van zichzelf ontvangen en zichzelf niet kennen. In haar wezen is ze volkomen leeg. Vrij van beelden, van verscheidenheid, is ze van nature één. Zou het wezen van de ziel ook maar een beeld bevatten, dan zou er geen eenheid zijn die haar ‘Seelheit und Seligkeit’ uitmaakt.

Daarom kan God, die zichzelf zonder beeld of enig ander middel kent, die van nature een is, zich met de ziel verenigen. En, omdat God en de ziel de goddelijke natuur delen, baart God zijn zoon in de ziel, zoals God in de eeuwigheid baart. In andere woorden, zoals de goddelijke natuur in Christus mens is geworden, zo ook kan God zich in de ziel met de mens verenigen. Gezien als de geboorte van het goddelijke en het eeuwige woord drukt de Godsgeboorte in de ziel het in de tijd geboren woord uit.

Daar het eeuwige baren van God nu ook in de tijd en in de mens geschiedt,kan op paradoxale wijze van een eeuwig nu gesproken worden. Aldus formuleert Eckhart een vereniging met God die de lineaire voorstelling van de klassieke heilsgeschiedenis ondermijnt en ontkent. Weliswaar delen Eckhart en de scholastici van de Middeleeuwen de overtuiging dat kennis van God wezenlijk is voor het heil van de mens, maar waar de scholastici deze heilskennis in het licht van een toekomstige en eenmalige wedergeboorte van Christus zien, daar laat Eckhart deze geboorte continu in het leven plaatsvinden. Kortom, tegenover de mythe van heilsgeschiedenis stelt Eckhart het bewustzijn dat God altijd al in ons is.

Het vetgedrukte stuk legt uit waarom de ziel niet gekend kan worden. Het wezen van de ziel is leegte en alleen in die leegte kan God geboren worden. M.a.w. De zielengrond is de ontmoetingsplaats van mens en God. Voor begrip van deze materie is innerlijke kennis nodig van zowel leegte als van 'beeld'.

Uit het eerder geplaatste gedicht van Rumi:
You dwell in this hall of
images and illusions,
leave this house now
and be silent.
Zolang je nog dwaalt in de beelden en de illusies welke de beelden opwekken blijft de ziel en daarmee het 'eeuwig nu' onbereikbaar.
Eeuwig nu is alleen innerlijk te 'bereiken' door het verlaten van de beelden (Plato's grot).

Bereiken is foutief woordgebruik van mij, want het is reeds aanwezig in ieder mens.
Maar ja, de competitief ingestelde mens kent alleen het bereiken van doelen.
De zachtmoedige mens kent ook het bereiken van 'niets'.......

Door de eeuwen heen hebben miljoenen mensen deze verborgenheid ontdekt. Van Plato tot Jezus, van Rumi tot Eckhart en nog vele onbekende auteurs.
hopper

Bericht door hopper »

Heidegger stelt dat de hedendaagse mens aan gedachteloosheid lijdt en zelfs voor het denken op de vlucht is. Die diagnose lijkt in tegenspraak met de waarneming dat er nog nooit zoveel gedacht, gepland en onderzocht is als in de huidige tijd. Die waarneming is juist voor zover ze volgens Heidegger het calculerende denken betreft. Dit denken is doelgericht, streeft efficiëntie na en laat alles perfect functioneren. Maar, en dat is het probleem, in deze voortvarendheid komt dit denken niet tot bezinning en denkt niet over zichzelf na.
Heidegger omschrijft hier jouw probleem, Hein. Jouw denken is doelgericht, streeft efficiëntie na en laat alles perfect functioneren.
En dat is nu net het probleem....
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 19:26
MagereHein schreef: 04 apr 2022, 18:28
Ik zie je hatseflats-kennis, om te beginnen peer-reviewed op Wikipedia, met belangstelling tegemoet.
Eerst een peer review van de ziel aub. Is tenslotte topictitel
MagereHein

hopper schreef: 04 apr 2022, 20:07
Heidegger stelt dat de hedendaagse mens aan gedachteloosheid lijdt en zelfs voor het denken op de vlucht is. Die diagnose lijkt in tegenspraak met de waarneming dat er nog nooit zoveel gedacht, gepland en onderzocht is als in de huidige tijd. Die waarneming is juist voor zover ze volgens Heidegger het calculerende denken betreft. Dit denken is doelgericht, streeft efficiëntie na en laat alles perfect functioneren. Maar, en dat is het probleem, in deze voortvarendheid komt dit denken niet tot bezinning en denkt niet over zichzelf na.
Heidegger omschrijft hier jouw probleem, Hein. Jouw denken is doelgericht, streeft efficiëntie na en laat alles perfect functioneren.
En dat is nu net het probleem....
ik denk me t schompes! Ik neem nooit zomaar iets middels anekdotes of blauwe ogen aan
Mensen geloven wat mij betreft veel teveel en zijn dan a-la Alpha overtuigd van hun geloof/gelijk
Yours

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 20:19
Yours schreef: 04 apr 2022, 19:26
In mijn bericht van vanmiddag om 16.16 uur heb ik de link al gegeven naar het door Wikipedia geballoteerde artikel over de Ziel, waarbinnen o.a. ook Plato en Aristoteles worden besproken.
Het is alleen al niet eenvoudig om door die ballotage te komen, dus sterkte gewenst met het Wikipedia-artikel over Hatseflats.
MagereHein

Yours schreef: 04 apr 2022, 21:11
MagereHein schreef: 04 apr 2022, 20:19
In mijn bericht van vanmiddag om 16.16 uur heb ik de link al gegeven naar het door Wikipedia geballoteerde artikel over de Ziel, waarbinnen o.a. ook Plato en Aristoteles worden besproken.
Het is alleen al niet eenvoudig om door die ballotage te komen, dus sterkte gewenst met het Wikipedia-artikel over Hatseflats.
Een niet materiële essentie van mensen of een synoniem voor de "geest".
Wat kan ik hiermee? Niet-materieel, maar de essentie van mensen? Wat voor essentie?
En wat is "de geest"? Als je denken bedoelt, zeg dan denken.
Ook wiki schittert in vaagheid. Niemand weet immers nog wat de ziel IS!
En wiki zal ook wel pagina's over ear candling hebben. Type: wiki, oorkaarsen therapie. Ergo, serieus nemen die therapie!!!!
Chi en chakra's, het staat allemaal op wiki en t is allemaal gelijk aan de ziel en de Hatseflats. Je MOET er blijkbaar in geloven
Yours

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 04 apr 2022, 21:22 Een niet materiële essentie van mensen of een synoniem voor de "geest".
Wat kan ik hiermee? Niet-materieel, maar de essentie van mensen? Wat voor essentie?
En wat is "de geest"? Als je denken bedoelt, zeg dan denken.
Om te beginnen zou ik bij je studie aangaande de Ziel dit deel los koppelen van wat je even later daarna schrijft:
En wiki zal ook wel pagina's over ear candling hebben. Type: wiki, oorkaarsen therapie.
Succes ermee.
vegan-revolution

Bericht door vegan-revolution »

Yours schreef: 04 apr 2022, 11:17
vegan-revolution schreef: 03 apr 2022, 07:50
Hoe (en waarmee) heb je dat ervaren?
Dag Vegan-revolution,

Ik heb besloten dat hier niet verder uit te diepen.
Het enige wat ermee bereikt wordt is dat er tot op het bot uitgevraagd wordt, waar de eindconclusie echter (opnieuw) zal zijn dat het onbewezen is, want: anekdotisch.

Op zich interesseren anekdotes mij wel. En niet alles is direct bewijsbaar. Er lijkt mij ook geen noodzaak om iets te bewijzen als dat zo goed als ondoenlijk is. Op basis van een anekdote kun je uiteraard niet tot iets komen dat algemener geldig is, maar ook een anekdote is onderdeel van de werkelijkheid en doet er dus wel degelijk toe in mijn beleving.

Maar ik vermoed een vrees bij jou dat de anekdote aangegrepen zou kunnen worden op een manier die je niet wenst. En van "tot het bot uitvragen" en ook "(onnodig) topzwaar ter verantwoording roepen" heb ik op dit forum al enkele voorbeelden gezien. Naar aanleiding daarvan heb ik er alle begrip voor dat je de anekdote (of misschien ook wel meerdere anekdotes) voor je wilt houden.

Voor nu is je boodschap bij mij overgekomen dat je iets ervaren hebt dat de stelling "mens = machine" voor jou onhoudbaar maakt en dat je ervaren hebt dat je diepste essentie Ziel is (wat Ziel dan ook precies moge zijn).

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest