Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Nee dat begrijp ik, ik zal de teksten alsnog noemen.

Een hele klus maar ik doe mijn best. Ik dacht dat je die Bijbelgedeelten wel zou kennen.
Ik heb een vermoeden welke je wilt gaan inzetten, maar het weerleggen ervan gaat makkelijker wanneer ik daarover geen aannames doe, maar zeker weet welke verzen je hiervoor wilt gebruiken als bijbelse onderbouwing. Geen haast ermee overigens. ;) Ik ga toch morgen een weekje op vakantie :D
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Genesis 48 vers 16 vertelt weer dat de 2e de 1e werd zoals ook de Gemeente de plaats van Israël inneemt t.a.v. het eerstgeboorte recht.
Jozef had een veelkleurige rok uit één stuk geweven zoals de rok van de Here Jezus, Jozef is duidelijk een type van Jezus Christus en zijn leven idem.
Lieveling van zijn vader.
En hij was 17 jaar toen er iets gebeurde en 17 nisan is een belangrijke datum in de Bijbel, een priemgetal van omwenteling net als 13.
Het is de datum van de opstanding. Jozef maakt zich bekend aan zijn broederen gelijkerwijs de Heer zal doen in de toekomst.
De beloften t.a.v. een groot volk en het uitgroeien tot vele natiën wat ik in mijn post heb geschreven staan in : "Genesis 13 vers 15,16, en Genesis 17 vers 4-7 en Genesis 22 vers 16-18. en Genesis 27 vers 26-29.

En met de volgende woorden ging van Izak het recht over naar Jacob:"Zo geve u dan God van de dauw des hemels en de vettigheid der aarde en menigte van tarwe en most. Volken zullen u dienen en matiën zullen zich voor u nederbuigen...vervloekt moet hij zijn , wie u vervloekt en wie u zegen zij gezegend."

In Genesis 28 vers 10 -14 beloofde God dat Abrahams zaad zou...."uitbreken in menigte, westwaarts en oostwaarts en noordwaarts en zuidwaarts."

Het zou zich dus zoals ik uitlegde over de hele aarde verspreiden en in Genesis 35 vers 11,12 wordt de beloft bevestigd met de woorden: "een volk ja, een hoop der volkeren zal uit u worden".... En deze beloften waren niet afhankelijk van de gehoorzaamheid van de teokomstige generaties maar op grond van de gehoorzaamheid van de patriarchen en zoals ik al zei het leeuwendeel gaan naar de stam van Jozef.

Het zegenen met de linkerhand en het kruisen maakte Efraim tot degenen die recht kreeg. Niet van overpad, maar van erven. ;)

Hebr zegt het aldus: "Maar Israël strekte zijn rechterhand uit en legde die op het hoofd van Efraim, let op dat Spreuken zegt dat de wijsheid altijd van rechts komt. Nooit van links dat is de dwaze kant.

Kortom de belofte van het verbond met Abraham en het eerstgeboortereccht werd doorgegeven aan Efraim en Manasse. Zij zouden de grootste stammen worden.

Heel belangrijk is dat in deze profetische zegen de naam "israël en de naam "Izak" meegegeven werd aan Efraim en Manasse dus als de Bijbel daarna de naam Israël noemt in verband met geschiedenis of profetie dan gaat het over Efraim en Manasse.

Zijn dit voldoende teksten anders hoor ik het graag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Zij die geloven haasten niet Ericjan en ik wens je bij deze een heel fijne vakantie. :kiss1:
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wilsophie en Eric-Jan,

[Modbreak Peter79: opmerking op de persoon verwijderd]
Een aards Heiligdom bestaat niet. En de Troon van David staat niet in een tempel maar in Jeruzalem. (Wilsophie)
Beste man onze visies hebben geen enkel raakvlak, ik heb niets met de 7e dags adventisten.
Nu waarom verwijs je dan indirect naar een aards heiligdom, als je beseft dat het Heiligdom waar Jezus Dienst doet, alleen te vinden is in een Hemels Heiligdom.

Het aardse heiligdom wordt hersteld als Satan zich op de Troon zal zetten in een heiligdom met mensenhanden gemaakt, want een ander Rijk heeft Satan immers niet, als hij zich wil meten met een Hemels Rijk.
Als Jezus verschijnt zullen ALLE landen en steden verdwijnen en zal er geen leven meer zijn op aarde.
Dus waarom [...] een natuurlijk volk, terwijl Jezus spreekt over een Geestelijk Israël (zowel Joden als Christenen dus)
Lees de Romeinenbrief er eens over, dan vindt je daar de bewijzen daarvan terug (VERZOENING)

Wat ik zeg heeft niets te maken met de ZDA, maar met mijn persoonlijke geloof.
We zijn immers gedoopt door water en Geest!
Het gaat dus over een Geestelijk volk (Israël=Christus)
Ook al heb je geen raakvlakken met de 7e dags adventisten, dan heb je die uiteindelijk wel met Christus en dus zijn wij mede-christenen.
Je hebt jouw loon toch nog niet ontvangen, dat krijg je pas bij de verschijning van Christus en of je Hem tegemoet gaat in de hemel.

De Bijbel zegt met nadruk dat de stammen van Israël in de laatste dagen vooraanstaande en herkenbare volkeren zullen zijn en geeft ons vele specifieke aanwijzingen waarmee we hen kunnen lokaliseren

WAAR kan ik die bewering in de Bijbel letterlijk terug vinden Wilsophie?

Iemand reageerde nog met deze opmerking:
Ik zie hier weinig Bijbelse onderbouwing Wilsophie, alleen heel veel niet bijbels onderbouwde theorieën.
Zonder Bijbelse onderbouwing kan ik er niets mee.
Hoe is met je Geestelijke onderbouwing gesteld Wilsopghie, als je gedoopt bent met de Heilige Geest bij je doop (door onderdompeling en in de wet=Thora van de Almachtige)
De wet (Thora=gewoon de 10 leefregels dus) is er voor ALLE mensen! Niet de 365 wetjes en weetjes van een stelletje Farizeeën en Schriftgeleerden wat ken je de Bijbel toch slecht op zijn Geestelijke fundamenten.

Eric_Jan [...] zegt dit:
Hier sluit ik mij volledig aan, in alle eerlijkheid beken ik de reacties van de ZDA niet eens (meer) te lezen, ben zelfs opgehouden met het te proberen....... sorry.

Tja Eric-Jan eens zal Jezus vragen: Wat heb jij in mijn naam gedaan, om mij te voeden en te kleden. (ik gaf elke ZDA gelovige een schop, ja ik liep zelfs heel hard voor hen weg!)

Moet je met zo een antwoord komen Eric-Jan, U verloochend Here omdat ik ALLES beter weet dan de ander en mee heb geheuld met de massa!
Want zondagvieren is geen rustdag verbonden met het Hemels Jeruzalem maar met de wereldheersers en zij die de lakens HIER uitdelen. Mijn Rijk zegt Jezus is immers niet van deze wereld.
Waarom ben en gedraag jij je dan niet als een bijwoner?

Eric-Jan zei:
Door de Joden wordt elke week uitgekeken naar de sabbat huiselijke kring echt werd gevierd, kunnen veel van ons christenen nog iets van leren t.v.onze zondagsviering

Zij en wij, het bekende Calimero effect. De scheidsmuur tussen Joden en Grieken weer (terug) opgetrokken door de leraar Eric-Jan!
Terwijl Jezus juist leert dat die niet meer bestaat!

Waarom doe jij dan niet wat Jezus ook van jou vraagt te onderhouden, want elke zondag dat je in de kerk zit, ben je een dag te laat.
De Romeinenbrief leert ons immers dat door de VERZOENING de scheidsmuur tussen Joden en Grieken is geslecht!

Dat heeft niets met de ZDA te maken, maar met een Hemels Koninkrijk Eric-jan
Welke Heer dien jij nu op zondag, als je zo goed het onderscheid weet, in ieder geval NIET Jezus, in dit geval!

Je stelt jezelf met zo een uitspraak boven Christus, want "geen mens is goed' zegt Jezus.
Hoe kun jij dat dan van jezelf beweren!

Hartelijke groet
nicodemus zda

Hallo Eric-Jan,

Misschien ben je al op weg naar je vakantiebestemming
Fijne vakantie toegewenst en een behouden thuiskomst!

Hartelijke groet
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Genesis 48 vers 16 vertelt weer dat de 2e de 1e werd zoals ook de Gemeente de plaats van Israël inneemt t.a.v. het eerstgeboorte recht.
Hoewel ik weet dat je Gods beloften erkent voor Israël, zie ik hier toch weer echt de vervangingstheologie. Dit zegt God in Ex. 4:22 Dit zegt de HEER: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon. "
Ik begrijp daarom wel dat je niet zoveel kunt met Romeinen 11. God is niet veranderd. De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. (Rom.11:29)
Jozef had een veelkleurige rok uit één stuk geweven zoals de rok van de Here Jezus, Jozef is duidelijk een type van Jezus Christus en zijn leven idem.
Lieveling van zijn vader.
En hij was 17 jaar toen er iets gebeurde en 17 nisan is een belangrijke datum in de Bijbel, een priemgetal van omwenteling net als 13.
Het is de datum van de opstanding. Jozef maakt zich bekend aan zijn broederen gelijkerwijs de Heer zal doen in de toekomst.
De beloften t.a.v. een groot volk en het uitgroeien tot vele natiën wat ik in mijn post heb geschreven staan in : "Genesis 13 vers 15,16, en Genesis 17 vers 4-7 en Genesis 22 vers 16-18. en Genesis 27 vers 26-29.
Helemaal mee eens. Ik heb in dit forum ook eens een opsomming gegeven van de opmerkelijke overeenkomsten.
En met de volgende woorden ging van Izak het recht over naar Jacob:" Zo geve u dan God van de dauw des hemels en de vettigheid der aarde en menigte van tarwe en most. Volken zullen u dienen en matiën zullen zich voor u nederbuigen...vervloekt moet hij zijn , wie u vervloekt en wie u zegen zij gezegend."
Hier wordt de belofte aan Abraham herhaald. We mogen dus zegen verwachten als we Gods uitverkoren volk zegenen.
In Genesis 28 vers 10 -14 beloofde God dat Abrahams zaad zou...."uitbreken in menigte, westwaarts en oostwaarts en noordwaarts en zuidwaarts."

Het zou zich dus zoals ik uitlegde over de hele aarde verspreiden en in Genesis 35 vers 11,12 wordt de belofte bevestigd met de woorden: "een volk ja, een hoop der volkeren zal uit u worden".... En deze beloften waren niet afhankelijk van de gehoorzaamheid van de teokomstige generaties maar op grond van de gehoorzaamheid van de patriarchen en zoals ik al zei het leeuwendeel gaan naar de stam van Jozef.

Het zegenen met de linkerhand en het kruisen maakte Efraim tot degenen die recht kreeg. Niet van overpad, maar van erven. ;)
Daarin zie ik dus dat we als volken van de wereld worden ingelijfd in de "edele olijf". De zegen van Efraïm, Zoals Ruth meeging met Naomi en zei: Uw God is mijn God en Uw volk is mijn volk...."
"Hen tellen als in Israël ingelijfd en doen de naam van Sions kinderen dragen" psalm 87. We gaan het Nieuwe Jeruzalem binnen door de poorten die de namen van de 12 stammen dragen.
Ik vermoed dat wij door de poort van Efraïm binnen mogen gaan.
Hebr zegt het aldus: "Maar Israël strekte zijn rechterhand uit en legde die op het hoofd van Efraim, let op dat Spreuken zegt dat de wijsheid altijd van rechts komt. Nooit van links dat is de dwaze kant.
Je bedoelt waarschijnlijk Gen.48:14 i.p.v. Hebr. Maar om Manasse nu als dwaas te kwalificeren......
Kortom de belofte van het verbond met Abraham en het eerstgeboortereccht werd doorgegeven aan Efraim en Manasse. Zij zouden de grootste stammen worden.
Heel belangrijk is dat in deze profetische zegen de naam "israël en de naam "Izak" meegegeven werd aan Efraim en Manasse dus als de Bijbel daarna de naam Israël noemt in verband met geschiedenis of profetie dan gaat het over Efraim en Manasse.
Dat Efraïm de grootste stam zal worden is wel aannemelijk. Maar ik geloof niet dat het eerstgeboorterecht aan een ander werd overgedragen. Het staat er niet in ieder geval. Bovendien wordt hier niet alleen over de eerstgeborene gesproken, maar ook over degene die als tweede geboren werd. In Gen. 48:5 staat: Efraïm en Manasse stel ik op één lijn met Ruben en Simeon. Het was geen vervanging. Efraïm en Manasse waren voor Jacob net zoveel waard als zijn eigen eerste beide zonen. Maar misschien bedoel je ook niet om dat te zeggen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Hoewel ik weet dat je Gods beloften erkent voor Israël, zie ik hier toch weer echt de vervangingstheologie. Dit zegt God in Ex. 4:22 Dit zegt de HEER: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon. "
Ik begrijp daarom wel dat je niet zoveel kunt met Romeinen 11. God is niet veranderd. De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. (Rom.11:29)
Dank je wel Adi voor je uitleg, maar ik denk dat ik het baseer op die keren in de Bijbel dat het eerstgeboorterecht naar de tweede ging.
Efraim en Manasse, Ezau en Jacob, geloof jij niet dat dat wijst naar de Gemeente en Israël?
Ik heb niets met de vervangingstheologie dus ik geloof dat het plan met Israël een voortgang zal vinden, maar misschien moet ik het uitleggen als een eerste erfrecht m.b.t. tit het 1e volk op aarde waar Israël zal zijn de eerste onder de volkeren m.b.t het koninkrijk op aarde en zal de Gemeente een Eerstgeborene zijn van de nieuwe schepping maar dan met een positie in de hemel. En Efraim ontving toch een dubbel deel, de uitgang van het woord Egypte als Mitsraim en Efraim spreken toch over een dubbele getalswaarde t.o.v. Kanaän.
De getalswaarde van Kanäan is de helft van de getalswaarde van Mitrsraim. Dus is de Gemeente gezegend met dubbele zegeningen en heeft deel uiteindelijk aan een hemels en een aards koninkrijk die ongetwijfeld uiteindelijk een "alles in allen zal zijn", dus één geheel.
Kun je je hierin vinden?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Dank je wel Adi voor je uitleg, maar ik denk dat ik het baseer op die keren in de Bijbel dat het eerstgeboorterecht naar de tweede ging.
Efraim en Manasse, Ezau en Jacob, geloof jij niet dat dat wijst naar de Gemeente en Israël?
Dat God anders kiest dan wat volgens de menselijke natuur de keuze zou moeten zijn, kan ik begrijpen. Maar als God zelf Israël zijn eerstgeboren zoon noemt, gaat Hij zijn eigen keuze niet veranderen.

Pred. 3:14 Ik weet dat alles wat God doet, voor eeuwig blijft; niets is eraan toe te voegen, niets ervan af te doen, en God doet het opdat men vreest voor Zijn aangezicht.
Ik heb niets met de vervangingstheologie dus ik geloof dat het plan met Israël een voortgang zal vinden, maar misschien moet ik het uitleggen als een eerste erfrecht m.b.t. tit het 1e volk op aarde waar Israël zal zijn de eerste onder de volkeren m.b.t het koninkrijk op aarde en zal de Gemeente een Eerstgeborene zijn van de nieuwe schepping maar dan met een positie in de hemel. En Efraim ontving toch een dubbel deel, de uitgang van het woord Egypte als Mitsraim en Efraim spreken toch over een dubbele getalswaarde t.o.v. Kanaän.
De getalswaarde van Kanäan is de helft van de getalswaarde van Mitrsraim. Dus is de Gemeente gezegend met dubbele zegeningen en heeft deel uiteindelijk aan een hemels en een aards koninkrijk die ongetwijfeld uiteindelijk een "alles in allen zal zijn", dus één geheel.
Kun je je hierin vinden?
Je gaat inderdaad niet zover in de vervangingsleer dat Israël heeft afgedaan. Maar die leer zit dieper in ons dan we soms zelf beseffen. Dat zit al geslachten lang in ons christendom. Als ik je goed begrijp lijkt er een tweedeling te komen. Een hemels volk (uit de heidenen vermengd met Efraïm) en Israël als een aards volk. Dat hemelse volk krijgt dubbele zegeningen t.o.v. het aardse volk. Maar hiermee stellen we ons dan toch weer boven Israël?
Ik vraag me af of we zo met die getalswaarden moeten omgaan. כְנָעַן Kanäan = 840 - אֶפְרָיִם Efraïm = 331 - Mitsraim (Egypte) 380 = מִצְרַיְמָ
Kana is de naam van het land voordat het aan Israël toebehoorde. Dus eigenlijk een heidens land. Waarom moeten we dat vergelijken met Efraïm en Egypte? Als ik de getalswaarde goed berekend heb klopt deze redenering ook niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Dit is de zegen voor Efraïm:
Gen.48:19 Maar zijn vader weigerde het en zei: Ik weet het, mijn zoon, ik weet het. Ook hij zal tot een volk worden, ook hij zal aanzien krijgen; maar toch zal zijn jongste broer meer aanzien krijgen dan hij, en zijn nageslacht zal tot een grote menigte van volken worden.
Hier gaat het niet over dubbele zegeningen, maar wel dat Efraïm meer aanzien krijgt dan zijn broer Manasse en dat er uit Efraïm een volheid der volken zal voortkomen. (Daarom vermoed ik dat wij bij Efraïm worden ingelijfd) Dat heeft m.i. niets te maken met een vergelijking met de andere broers.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 28 mei 2014, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De totale getalswaarde van Egypte en die van Kanaän een verhouding is van één
staat tot twee . De één-heid die er is in het land van God (Kanaän), staat tegenover het
dualisme van deze wereld (Egypte).
Egypte = = 0.0.00.90.0 = 380
Kanaan = = 50.70.50.0 = 190

Zo heb ik het bedoeld.

En het uiteinde van het woord Egypte en Efraim wijst op een dubbelheid.

Ja ik geloof in een verschillende positie en bestemming van de Gemeente en de 12 stammen en verschillende beloften omdat Abraham de stad met fundamenten verwachtte, er is dus een onderscheid tussen een aardse betrekking met het koninkrijk en het hemelse. Als ik het goed uitleg.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:De totale getalswaarde van Egypte en die van Kanaän een verhouding is van één
staat tot twee . De één-heid die er is in het land van God (Kanaän), staat tegenover het
dualisme van deze wereld (Egypte).
Egypte = = 0.0.00.90.0 = 380
Kanaan = = 50.70.50.0 = 190

In kom bij Kanaän op 20 kaf- 50 noen - 70 ayin - 700 slotnoen (nun sofiet) op 840. (Ik had een spel/rekenfoutje gemaakt :) )
Maar ik zie bovendien geen noodzaak om die beide landen tegenover elkaar te zetten. Kanaän is de oude naam die nog bij de heidenvolken hoorde.
Zo heb ik het bedoeld.
En het uiteinde van het woord Egypte en Efraim wijst op een dubbelheid.

Ja ik geloof in een verschillende positie en bestemming van de Gemeente en de 12 stammen en verschillende beloften omdat Abraham de stad met fundamenten verwachtte, er is dus een onderscheid tussen een aardse betrekking met het koninkrijk en het hemelse. Als ik het goed uitleg.
Het ziet ernaar uit dat we het daarover niet helemaal eens worden. Maar dat is niet erg. Eenmaal zal alles voor ons duidelijk worden. Het is goed elkaars standpunten te weten. Ik ben er wel van overtuigd dat we beiden het van Jezus Christus verwachten en Hem willen volgen en dat we ons allebei aan Gods Woord vasthouden.
In zekere zin geloof ik ook in een tijdelijk onderscheid, totdat het hemels Jeruzalem op aarde neerdaalt. Dat is gewoon het onderscheid tussen de mensen die opgenomen zijn en degenen die achtergebleven zijn en zich ook weer voortplanten. In dat geheel neemt Israël dan een bijzondere positie in.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helemaal eens Adi, we zijn in Hem verbonden en dat is onlosmakelijk en zal het vuur doorstaan.
Ik probeer het nog wel wat toe te lichten als je geen bezwaar maakt.

Ik geloof dat...

De gemeente, het lichaam van Christus, heeft op grond van geloof, het hoogste eerstgeboorterecht ontvangen, namelijk in de hemel.
Op verborgen wijze (= via een droom), openbaart de HEERE aan Jacob, wat de HEERE gedurende de verbroken verbondenheid met Jacob, vanwege de murmurering, de omweg en verwisseling van Jacob, eerst zal doen ten behoeve
van de gemeente, het lichaam van Christus.

En nadat Jacob dit op verborgen wijze gezien heeft, zegt de HEERE aan Jacob, dat hoe de geschiedenis met Jacob, en hoe de geschiedenis met het natuurlijke volk Israël in de heilsgeschiedenis ook zal verlopen, de HEERE zal Zijn Verbond
en Zijn Beloften en Zijn Verbondenheid niet verbreken.
Want de HEERE zal Zijn Beloften aan Abraham en aan Izaäk, en aan Jacob vervullen, als Jacob ook
in geloof eens zal opstaan.
Maar niet eerder, dan dat eerst deze ladder zal verschijnen, waar de Engelen
Gods zullen opklimmen, en daarna, ten behoeve van Jacob, in de toekomst
zullen nederdalen. Ik had nog wat getallensymboliek opgezocht, misschien dat dit wel klopt volgens jou.

Ladder = Salem = = 0.0.60 = 0 = De mannelijke rots, in de vorm van deze ladder
De vrouwelijke vorm van de rots is Selah = = 5.0.60 = afgeleid van het woord = 0.0.60 = opstaan; opgaan; verhogen0
Dus:
Deze ladder is een type van de opgestane en verhoogde HEERE Jezus Christus,
Die door God gesteld is geworden tot verbinding, en tot Middelaar tussen hemel en aarde; tussen God en mensen
Deze Ladder is een type van de Hogepriester van het Nieuwe Verbond, naar de Ordening van Melchizedek.
Deze Ladder is namelijk Christus, in Wie de Engelen Gods (= type van de gemeente)
nu reeds verbonden zijn en in Hem gemeenschap hebben en door Wie zij:
Opklimmen = = 5.0.70 = alah
= opstijgen als een Brandoffer en Offerande Gode
Nederdalen = = .00.0 = jarad
= (straks) wederkomen met Christus.
Bron: Alle dertien goed van Avocaal.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Het is mooi dat je over de droom van Jacob begint, want ook dit heeft te maken met het onderwerp van dit topic.
Bij die droom belooft God:
de bijbel schreef: Gen.28:13 En zie, de HEERE stond boven aan die ladder en zei: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham en de God van Izak; dit land waarop u ligt te slapen, zal Ik u en uw nageslacht geven.
14 Uw nageslacht zal talrijk zijn als het stof van de aarde en u zult zich uitbreiden naar het westen, het oosten, het noorden en het zuiden. In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.
15 En zie, Ik ben met u, Ik zal u beschermen overal waar u heen zult gaan, en Ik zal u terugbrengen in dít land, want Ik zal u niet verlaten, totdat Ik gedaan heb wat Ik tot u gesproken heb!
Hier wordt de belofte aan Abraham en Izak heel duidelijk herhaald dat het land waarop Jacob lag te slapen voor hem en zijn nageslacht zou zijn.
Waar was dat land? De plaats werd door Jacob Bethel genoemd. Bethel בֵּית-אֵל Beit-El betekent "Huis van God". Het was de plaats van de toekomstige tempel. Het Sion dat door God is begeerd.
Het was de plaats waar Abraham zijn zoon Izak offerde, waar David op de dorsplaats van Arauna een altaar bouwde, waarna Gods toorn werd gestild. Het was de plaats waar later Jezus gekruisigd werd.
Beit-El: huis van God. Ook de plaats voor de toekomstige tempel van Ez. 40 e.v.. Het is geen wonder dat deze plaats het brandpunt in de hedendaagse Midden Oosten politiek is.

Ook hier lezen we weer van de zegeningen die alle geslachten van de aardbodem zullen ontvangen, door Jacob en zijn nageslacht, dat uitmondde in Jezus Christus.
Ook de terugkomst naar dit land wordt geprofeteerd.

Ik geloof ook dat de engelen die Jacob in zin droom zag een equivalent vormden voor de gelovigen in Christus in het Nieuwe Jeruzalem. Opmerkelijk is dat er staat dat de engelen van God omhoog en omlaag klommen. Dat betekent dus dat ze vanaf de aarde omhoog gingen en niet vanuit de hemel kwamen. Ik denk dat dit de toekomstige situatie uitbeeldt waarvan we al een voorproefje hebben gezien in de tijd van Jezus tussen opstanding en hemelvaart.

Wilsophie@ over die getallen stuur ik je wel een PB. Dat is hier dacht ik enigszins off topic.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helemaal eens.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nog maar eens over dat "enten".
En over de Olijfboom.

De kerntekst uit Romeinen 11 spreekt idd over de olijfboom waar Paulus zijn gedachten over het geloofsleven van een Christen uiteenzet.
Hij staat ook stil bij de afwijzing door de Joden van het evangelie en de brief is geschreven in het jaar 58. Paulus was toen in Korinthe, maar richtte zich tot de christelijke gemeent in Rome die daar de verhalen over de Here Jezus hoorden.
Op die wijze ontstond er een gemengd Joodse en niet -joodse Christelijke gemeente. Maar deze gemeente kwam wekelijks bijeen in de synagoge.

Paulus schrijft juist deze kerntekst vanwege de verschillende achtergronden.
Er is inmiddels een volk ontstaan dat leefde met de beloften van Abraham om Israël tot jaloersheid te wekken en bij de Heer terug te brengen.
Niet omdat ze de wet niet hielden ,want daar waren zij zeer ijverig in. Maar het uitgangspunt is verschillend vanwege het geloof wat gebaseerd is op de dood en opstanding van de Messias.

Jeremia 11 schrijft over een bladerrijke olijfboom met vruchten en deze boom staat voor dat Israël waarmee God een verbond had gesloten. En wel met het tweestammenrijk Juda dat op dat moment nog over was.

Deze olijfboom zal niet altijd welgevormd en groen blijven voor de Heere want het vuur staat voor oordeel.
Er worden takken afgebroken en ze zullen het land worden uitgezet. Slechts een tronk blijft over.
Een profetie voor wat zich af zal gaan spelen na de dag van de opstanding en wat bredere gesteld, eigenlijk na de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70.

De andere verwijzing naar de boom is in Psalm 52 waar David in vers 10 ook spreekt van een bladerrijke olijfboom in het huis van God.
Dat verwijst naar het koningschap of het koninkrijk en daar spreekt de Menorah ook over het wapen van Israël met aan beide kanten een olijftak.
Menorah voor het priesterschap en de olijftakken voor het koningschap.
Dat is een bevoorrechte positie van Israël en dat lezen we ook in Romeinen 3 vers 1,2 en Paulus acht deze positie zeer hoog.
En daarom spreekt hij over een edele olijf. Het is Gods olijfboom.
Maar de takken worden afgebroken vanwege ongeloof. Jood of niet Jood als je Christus Jezus niet erkent als de enige weg tot God dan word je afgebroken.
Geloof is het criterium.

De takken van de wilde olijf die symbool staat voor de heidenen, maken geen kans om bij de edele olijfboom te komen ten zij zij gaan geloven.
Dan wordt de heiden losgemaakt van de wilde olijf en geënt op de edele olijf.

Echter die edele olijf omvat niet geheel Israël, zoals ooit in het verbond opgenomen. Doordat Israël Zijn Woord niet wilde horen is er een gedeeltelijke verharding over hen gekomen.
Toch ging de Heere door met Zijn volk, Hij heeft hen niet verstoten en Paulus refereert in Romeinen 11 vs 5 aan de tijd van Elia, De Olijfboom is danook een gelovig overblijfsel van Isrtaël, en het is dàt deel dat Jezus aanvaard heeft als de enige weg tot God.

Dat de saprijke wortel en de takken staan voor de beloften aan de vaderen en we trekken dat door dan zien we dat de Heer ook deel uitmaakt van de wortel van de edele olijfboom en alleen de takken die gevoed worden door het Woord, door Christus Jezus Zelf maken deel uit van de edele olijf.

Paulus moest noodgedwongen zijn zendingsreizen afbreken en de olijfboom wordt niet meer beheerd en is op sterven na dood. Het vonnis van Jesaja 6 vs 9-10 wordt over Israël uitgesproken en het is Lo_ ammi en de hoop van Israël wordt door hun onbekeerlijkheid uitgesteld , de wonderen en tekenen verdwijnene en Christus' komst is uitgesteld en het koninkrijk is niet meer nabij. Israël wordt teruggezet in de gewone rij van volkeren.

En er wordt gestart met het Lichaam van Christus waar geen verschil meer is tussen een van oorsprong edele tak of een geënte tak van de wilde olijf, tussen Jooden en heiden, want de scheidsmuur is volgens Efeze 2 vs 11 -22 weggevallen.
nicodemus zda

Hallo Adinomis,

Je schreef:
Het ziet ernaar uit dat we het daarover niet helemaal eens worden. Maar dat is niet erg. Eenmaal zal alles voor ons duidelijk worden. Het is goed elkaars standpunten te weten. Ik ben er wel van overtuigd dat we beiden het van Jezus Christus verwachten en Hem willen volgen en dat we ons allebei aan Gods Woord vasthouden.
In zekere zin geloof ik ook in een tijdelijk onderscheid, totdat het hemels Jeruzalem op aarde neerdaalt. Dat is gewoon het onderscheid tussen de mensen die opgenomen zijn en degenen die achtergebleven zijn en zich ook weer voortplanten. In dat geheel neemt Israël dan een bijzondere positie in.
Zoals je de positie van de mensheid, gelovigen en ongelovigen (beiden uit ALLE taal, stam natie en volk) wordt niet weergeven door de Bijbel

1 Tess 4 zegt namelijk dit:

Ten eerste geeft
Jezus hier door Zijn getrouwe dienstknechten het advies een heilig leven 'naar de wet' van het Hemels Koninkrijk te oefenen.
Ten tweede wordt er vervolgens een beeld geschetst van hoe de verschijning van Jezus zal gebeuren en wie niet en wie wel bij die eerste 'komst' ten hemel zal rijzen en wie achterblijft.
13 Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben.
14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf.
15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.
(Noot: Doden staat hier ook voor geestelijke doden of -levende-doden, zoals Jezus mensen bedoeld die Hem weigeren te volgen en niet in het Hemels Kanaän willen zijn.)

Dat wordt vastgesteld in de volgende verzen van dat 'boek':
16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan,
17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
18 Troost elkaar met deze woorden.
De verlosten gaan dus de Here tegemoet, en zullen dus voor de periode van 1000 jaar met Jezus 'regeren' in het Hemels Jeruzalem. (zie:Openbaring 19:11-21 Een profetisch beeld van Jezus komst (zie ook Matt 24:27, 28 – Luc 17:38) Dit is net voordat Openbaring vers 20 begint met den 1000 jaren of het millennium )
Soms worden die 1000 jaar vergeleken met een "Sabbatsmillenium' dat in relatie met de 6 dagen week en de Sabbat van het 4e gebod. De aarde zou dus 6000 jaar bewoond zijn geweest. In sommige geloofsgemeenschappen wordt die theorie gevolgd.

Als we deze profetische visie verder uitwerken, dan komen we tot de volgende conclusie:

Openbaring 20:1-3 Twee belangrijke punten:

1. Een engel bindt Satan in de bodemloze put voor 1000 jaar (de aarde= onbewoond, onverlicht en de steden liggen in puin, de bergen zijn letterlijk van hun plaats.

2. Na de duizend jaren, zal Satan losgelaten worden voor een korte periode in tijd.
Dan zal het Hemels Jeruzalem nederdalen met de Bruid en Jezus:

Openbaring 20:4 Gedurende het millennium de rechtvaardigen zullen in de hemel zijn en hebben de verantwoordelijkheid van het oordeel dat aan hun gegeven is ( zie ook 1 Kor 6:2.3 ; 1 Cor 4:5)

Openbaring 20:5 De verlorene die stierven voor, of na de tweede komst zullen niet leven, nadat de 1000 jaar over zijn. Dan zullen deze pas opstaan bij de tweede opstanding en zullen met Satan gedurende een korte periode genoemd in vers 3. Maar uiteindelijk zullen de verloren hun finale straf ontvangen voor de troon van God en zullen uiteindelijk geworpen worden in het poel van vuur om aan de tweede dood te sterven (openbaring 20:11-13, Opb 20:6, 14)

Openbaring 20:6 Gezegend zijn die, die delen in de eerste opstanding wanneer Jezus wederkeert omdat zij gered zijn voor alle eeuwigheden

Er is dus na de eerste komst geen speciale functie of taak weggelegd voor het natuurlijke Israël. altijd bij Zijn volk zal zijn.

Verdieping:
Bij de wederkomst van Christus zullen alle ongelovigen volledig worden uitgeroeid: ze worden verteerd door „de adem van zijn mond” en worden vernietigd door zijn heerlijkheid. Christus brengt zijn volgelingen naar de stad Gods (Het Hemels Jeruzalem dus). De aarde is dan onbewoond*. „Zie, de HERE ontweldigt en verwoest de aarde, keert haar ondersteboven en verstrooit haar inwoners”.
„De aarde wordt volkomen ontweldigd en geheel leeggeroofd, want de HERE heeft dit woord gesproken”. „Want de aarde is ontwijd door haar bewoners, omdat zij de wetten hebben overtreden, de inzetting ontdoken, het eeuwig verbond verbroken. Daarom verslindt een vloek de aarde door een gloed verteerd en blijven er weinig stervelingen over” (Jesaja 24: 1,3,5,6).
De hele aarde is verwoest. De puinhopen van de steden en dorpen die door de aardbeving zijn getroffen, ontwortelde bomen en de grote rotsblokken die door de zee zijn uitgespuwd of uit de aarde zijn losgescheurd, liggen over de oppervlakte van de aarde verspreid, terwijl grote kraters de plaats aanduiden waar de bergen van hun grondvesten zijn losgerukt.
Nu komt de gebeurtenis die werd vooraf geschaduwd door de laatste plechtige dienst op de Grote Verzoendag. Wanneer de dienst in het heilige der heiligen was afgelopen en de zonden van Israël uit het heiligdom waren verwijderd door het bloed van het zondoffer, werd de zondebok levend voor de Here gesteld. De hogepriester legde dan in aanwezigheid van de vergadering „al de ongerechtigheden der Is­raëlieten en al hun overtredingen in al hun zonden” op de kop van de bok. (Leviticus 16:21).
Wanneer het werk in het hemelse heiligdom voltooid is, zullen de zonden van Gods volk op Satan worden gelegd in aanwezigheid van God, de hemelse engelen en de schare van de verlosten. Hij zal verantwoordelijk worden gesteld voor al het kwaad waartoe Hij hen heeft aangezet. Zoals de zondebok werd weggebracht naar „een onvruchtbaar land”, zal Satan worden verbannen naar de verwoeste aarde, die dan een troosteloze, onbewoonde woestenij zal zijn.
(Openbaring 20:1-3).

Hartelijke groet
Dutch

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef:Hier wordt de belofte aan Abraham en Izak heel duidelijk herhaald dat het land waarop Jacob lag te slapen voor hem en zijn nageslacht zou zijn.
Waar was dat land? De plaats werd door Jacob Bethel genoemd. Bethel בֵּית-אֵל Beit-El betekent "Huis van God". Het was de plaats van de toekomstige tempel. Het Sion dat door God is begeerd.
Het was de plaats waar Abraham zijn zoon Izak offerde, waar David op de dorsplaats van Arauna een altaar bouwde, waarna Gods toorn werd gestild. Het was de plaats waar later Jezus gekruisigd werd.
Beit-El: huis van God. Ook de plaats voor de toekomstige tempel van Ez. 40 e.v.. Het is geen wonder dat deze plaats het brandpunt in de hedendaagse Midden Oosten politiek
Een vraag: Wat mij niet helemaal duidelijk is in dit verhaal is.. praat je nu over de plaats Bethel.. daar waar Jacob de steen zalfde.. (dat noemde Bethel), en bedoel je nu dat daar waar Jacob dat visioen had gezien, daar ook Abraham zijn zoon had geofferd? Zo ja,.. wat zijn jouw beweegredenen om dit aan te nemen?
Ik geloof ook dat de engelen die Jacob in zin droom zag een equivalent vormden voor de gelovigen in Christus in het Nieuwe Jeruzalem. Opmerkelijk is dat er staat dat de engelen van God omhoog en omlaag klommen. Dat betekent dus dat ze vanaf de aarde omhoog gingen en niet vanuit de hemel kwamen. Ik denk dat dit de toekomstige situatie uitbeeldt waarvan we al een voorproefje hebben gezien in de tijd van Jezus tussen opstanding en hemelvaart.
Joh 1:52 geeft aan dat Jezus eigenlijk die steen is die gezalfd is. Hij is het Huis van God. Hij is die Tempel (joh 2:19-21) En de engelen dalen neer op Hem. Waarom zijn de engelen een equivalent voor de gelovigen in het N Jeruzalem? Terwijl eigenlijk Jezus dit beeld bedoeld dat Hij aangeeft dat het een verbinding is met God de Vader?
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De Here Jezus is niet het huis van God, het huis van God is de Gemeente de Bijbel zegt dat heel duidelijk en ik zeg het met mijn eigen woorden. "Een huis niet met handen gebouwd" en....." dat huis dat zijt Gi"... en dat is de Gemeente.
God woont in de Gemeente zolang er geen letterlijke tempel is.
Dutch schreef:Joh 1:52 geeft aan dat Jezus eigenlijk die steen is die gezalfd is. Hij is het Huis van God. Hij is die Tempel (joh 2:19-21) En de engelen dalen neer op Hem. Waarom zijn de engelen een equivalent voor de gelovigen in het N Jeruzalem? Terwijl eigenlijk Jezus dit beeld bedoeld dat Hij aangeeft dat het een verbinding is met God de Vader?
In de Bijbel staat dat bij de komst van de Here Jezus al Zijn heiligen van engelen bij Hem zullen zijn, dat dit de Gemeente is lijkt me duidelijk omdat de heiligen eerst opklimmen en ooit zullen nederdalen.
Een verbinding met God de Vader is wat vaag, ik weet niet wat of wie je bedoelt? Engelen zijn geen verbinding.
Engelen zijn gedienstige geesten.
Johannes 1 vers 52 gaat niet over een gezalfde steen, maar over het opklimmen en nederdalen van de engelen op de Zoon des mensen, het verwijst naar Mattheus 6 vers 18 waar het gaat over de levende stenen en dat is de Gemeente die het huis bouwt op de rots die Petra heet. Dat is niet Petrus, maar gewoon die gezalfde Steen.

Johannes 2 vers 19 heeft een andere betekenis dan dat de Heer zou sterven als tempel en dan weer Zichzelf zou opbouwen.
De opstanding is gebeurd door de kracht van de Heilige Geest en door de wil en kracht van de Vader en dat is niet in Zijn eigen kracht, daarom gaat het over Zijn lichaam waar de inwoning van de Heilige Geest zal plaatsvinden bij Zijn wedergeboorte./opstanding.
Het is ook Johannes waar dit geschreven is en gesproken tegen de Joden dat is allemaal heel belangrijk om teksten te citeren en in het verband te zien.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:Een vraag: Wat mij niet helemaal duidelijk is in dit verhaal is.. praat je nu over de plaats Bethel.. daar waar Jacob de steen zalfde.. (dat noemde Bethel), en bedoel je nu dat daar waar Jacob dat visioen had gezien, daar ook Abraham zijn zoon had geofferd? Zo ja,.. wat zijn jouw beweegredenen om dit aan te nemen?
Ja, ik praat over de plaats Bethel, waar Jacob de ladder naar de hemel zag. Die plaatsnaam is letterlijk vertaald met "Huis van God". Op die plaats kwam ook de tempel "het Huis van God". De beweegredenen zijn geen beweegredenen, maar feiten te herleiden uit de bijbel. De plaats wordt reeds onder die naam genoemd in Genesis 12 en 13, in de geschiedenis van Abram. Uit het vervolg blijkt dat de plaats toen nog Luz heette. Jacob veranderede die naam. Gen. 28:19 En hij noemde die plaats Betel, maar tevoren was de naam der stad Luz. Dit is de berg Sion die door God is begeerd. Daar wil Hij wonen, te midden van Zijn volk.
Joh 1:52 geeft aan dat Jezus eigenlijk die steen is die gezalfd is. Hij is het Huis van God. Hij is die Tempel (joh 2:19-21) En de engelen dalen neer op Hem. Waarom zijn de engelen een equivalent voor de gelovigen in het N Jeruzalem? Terwijl eigenlijk Jezus dit beeld bedoeld dat Hij aangeeft dat het een verbinding is met God de Vader?
Alles hier op aarde heeft een evenbeeld in de hemel. Of liever gezegd alles op aarde is een afspiegeling van de hemelse heerlijkheid.
de mens is naar Gods evenbeeld geschapen.
de ark in de tempel/tabernakel is een afbeelding van de ark in de hemel Op.11:19
de tabernakel en de tempel zijn een afbeelding van Gods hemelse heiligdom
God heeft in de hemel een Nieuw Jeruzalem bereid, het aardse Jeruzalem is een afspiegeling ervan
Jezus had twaalf legermachten tot zijn beschikking - op aarde zijn er twaalf stammen en twaalf apostelen
tegenover de strijd in de hemelse gewesten staat de strijd tussen de volkeren
zo zijn ook de engelen in de hemel een equivalent voor de gelovigen in het nieuwe Jeruzalem, (waarmee ik niet wil zeggen dat de gelovigen engelen worden).
Dutch

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef: Ja, ik praat over de plaats Bethel, waar Jacob de ladder naar de hemel zag. Die plaatsnaam is letterlijk vertaald met "Huis van God". Op die plaats kwam ook de tempel "het Huis van God". De beweegredenen zijn geen beweegredenen, maar feiten te herleiden uit de bijbel. De plaats wordt reeds onder die naam genoemd in Genesis 12 en 13, in de geschiedenis van Abram. Uit het vervolg blijkt dat de plaats toen nog Luz heette. Jacob veranderede die naam. Gen. 28:19 En hij noemde die plaats Betel, maar tevoren was de naam der stad Luz. Dit is de berg Sion die door God is begeerd. Daar wil Hij wonen, te midden van Zijn volk.
Dat snap ik, maar hoe kom je erbij dat die stad Luz dezelfde plaats is als de berg Moria.. ik zie totaal die link niet. Bethel is Bethel, daar de stieren stonden na de afsplitsing in het Noord en Zuidrijk. De link mbt Bethel Jacob en Bethel Abram zit in idd in de roeping van Abram. Dezelfde belofte wordt gegeven daar op die plaats.
Dat hier de tempel zou staan is geen bewijs voor. Gen 22:2 en 2Kron 3:1 geeft aan dat Abraham in Moria op de berg Moria was. En Bethel is daar niet. Bethel en Ai waren de religieuze steden van het Noord-rijk. Gen 35:7 vv geeft aan dat Luz (Bethel) in Kanaän ligt en niet in Moria. Luz is niet een andere naam voor Jeruzalem.
Alles hier op aarde heeft een evenbeeld in de hemel. Of liever gezegd alles op aarde is een afspiegeling van de hemelse heerlijkheid.
de mens is naar Gods evenbeeld geschapen.
de ark in de tempel/tabernakel is een afbeelding van de ark in de hemel Op.11:19
de tabernakel en de tempel zijn een afbeelding van Gods hemelse heiligdom
God heeft in de hemel een Nieuw Jeruzalem bereid, het aardse Jeruzalem is een afspiegeling ervan
Jezus had twaalf legermachten tot zijn beschikking - op aarde zijn er twaalf stammen en twaalf apostelen
tegenover de strijd in de hemelse gewesten staat de strijd tussen de volkeren
zo zijn ook de engelen in de hemel een equivalent voor de gelovigen in het nieuwe Jeruzalem, (waarmee ik niet wil zeggen dat de gelovigen engelen worden).
De mens is geschapen naar Gods beeld.. (niet evenbeeld) Het evenbeeld van God is Jezus.. (Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien) De engelen zijn niet geschapen naar Gods beeld. Dus die vergelijking klopt al niet. Letterlijk staat er geschreven: in ons beeld. (Zie bv de KJ) Daarbij is de gemeente- het Lichaam van Christus. Dat is het beeld.. en daarmee zou je het kunnen vergelijken. Dat het getal 12 apostelen heeft te maken met de 12 stammen.
Dat de ark en de tabernakel een afspiegeling is, dat weten wij dmv Exodus- dat staat daar al geschreven.

Waar zou ik kunnen vinden dat Jezus 12 legermachten bij zich had?
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Over Luz las ik het volgende....

Genesis 28:18 en 19:
En na de droom richt Jacob zich op (= type van opstanding uit de dood), en richt Jacob deze steen op, en zalft hij deze steen. En Jacob zegt dat hetgeen hij gezien heeft, de hoogste toepassing is van Bethel, want hij heeft op een verborgen wijze, het Huis Gods en de poort des hemels gezien.

Dit Huis Gods en deze poort des hemels is profetisch een type van de gemeente, het Lichaam van Christus. Jacob ziet dit in een droom, namelijk op een verborgen, profetische, typologische wijze.

Maar eerst weer even terug:
Jacob heeft zijn verbondenheid met thuis en daarmee zijn beloofde erfenis, achter zich moeten laten, want hij is op de vlucht voor Ezau, de natuurlijke eerstgeborene.

Maar de Bijbel noemt in dit gedeelte eigenlijk nog een andere reden, waarom Jacob zijn verbondenheid met thuis en daarmee zijn erfenis, achter zich heeft moeten laten.

Jacob, als type van het volk Israël, heeft namelijk door ongeloof, een “omweg” van dagen moeten maken (zegt Jozua), want: Luz = = 7.6.0 = omweg; verwisseling;

De gemeente, het lichaam van Christus, heeft op grond van geloof, het hoogste eerstgeboorterecht ontvangen, namelijk in de hemel.

Op verborgen wijze (= via een droom), openbaart de HEERE aan Jacob, wat de HEERE gedurende de verbroken verbondenheid met Jacob, vanwege de murmurering, de omweg en verwisseling van Jacob, eerst zal doen ten behoeve
van de gemeente, het lichaam van Christus.

En nadat Jacob dit op verborgen wijze gezien heeft, zegt de HEERE aan Jacob, dat hoe de geschiedenis met Jacob, en hoe de geschiedenis met het natuurlijke volk Israël in de heilsgeschiedenis ook zal verlopen, de HEERE zal Zijn Verbond
en Zijn Beloften en Zijn Verbondenheid niet verbreken.

Want de HEERE zal Zijn Beloften aan Abraham en aan Izaäk, en aan Jacob vervullen, als Jacob ook
in geloof eens zal opstaan.

Maar niet eerder, dan dat eerst deze ladder zal verschijnen, waar de Engelen
Gods zullen opklimmen, en daarna, ten behoeve van Jacob, in de toekomst
zullen nederdalen.

,..."Toen kocht David de dorsvloer op de berg Moria van de Jebusiet Arauna.
De Jebusiet bood aan om koning David de dorsvloer te geven, maar de koning stond erop dat hij de volle prijs van vijftig zilveren sikkels zou betalen (2Sam.24:18-25).
Na het zoenoffer schonk God genade en de epidemie stopte.
Op dezelfde manier als de Heer Abrahams bereidheid om zijn geliefde zoon Isaäk te offeren aanvaardde, accepteerde God ook het offer van koning David.
Daarom wordt deze berg Moria genoemd, wat betekent ‘zichtbaar van verre’, of ‘de berg van de mirre’.

Dat de dorsvloer van Arauna en de berg Moria en de velden van Efratha overeenkomstige plaatsen zijn waar dingen plaatsvonden leidt soms tot naamsverandering, en soms is het gewoon onbekend dat het dezelfde plaatsen zijn waar bijzondere dingen of verschijningen plaats vonden.
De velden van Efratha was dezelfde plaats waar wat gebeurde met Rachel.
De dorsvloer van Arauna is heel belangrijk, maar eigenlijk te veel om dat nu aan te halen, want er liggen nog meer vragen over engelen. De gemeente is een legermacht van engelen, maar zijn geen cherubs danwel serafs.
Het is symbolisch vergelijkbaar met de Gemeente als gedienstig. En als wij opvaren en nederdalen dan zijn we uiteraard "geesten". Dat we met de Heer terugkomen is een helder feit en dat de Bijbel de Gemeente bij die gelegenheid een engelenmacht of al Zijn heilige engelen noemt is omdat het alleen bij de wederkomst als zodanig zal plaatsvinden en nu nog niet.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 31 mei 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helaas is in de NBV het woord "heer" zijnde een krijgsmacht wegvertaald.

Genesis 2: 1:” Alzo werden voltooid de hemelen en de aarde en al hun heer” .
Dat woord aan het eind, dat met ‘heer’ vertaald wordt is volslagen uit de tijd denk ik.

De allernieuwste zogenaamde bijbelvertaling heeft het dus bij onkunde niet goed vertaald: "Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid."
Ze hebben het misschien wel leesbaar gemaakt, maar de betekenis is compleet verloren gegaan.

Het woord ‘heer’ is een vertaling van het Hebreeuwse woord ‘saba’, wat ‘dienstplicht’ of ‘krijgsmacht’ betekent. Het zou wat zijn als de hemel en de aarde daar alleen maar vol mee was.

Gelukkig is er ook nog wel iets anders. Maar in Genesis 2 staat dus letterlijk dat de scheppende ‘Elohim’ ook een hemelse en aardse krijgsmacht geschapen heeft.

Op dat moment was er bij het eerste mensenpaar op aarde nog geen krijgsmacht. Daar kan het dus niet op duiden. Maar wel in de hemel en die krijgsmacht komen we ook regelmatig verder in de Bijbel tegen. Een krijgsmacht, die zijn invloed niet alleen in de hemel uitoefent, maar ook op aarde.
Dutch

Bericht door Dutch »

Hoi Wilsophie:

De allernieuwste Bijbelvertaling is de HSV, en ook de Naardense Bijbel is nieuwer. Maar dit even terzijde. Ik weet even niet waar ik moet beginnen met mijn reactie- dus laat ik maar beginnen bij het laatste bericht:
Het woord ‘heer’ is een vertaling van het Hebreeuwse woord ‘saba’, wat ‘dienstplicht’ of ‘krijgsmacht’ betekent. Het zou wat zijn als de hemel en de aarde daar alleen maar vol mee was.

Gelukkig is er ook nog wel iets anders. Maar in Genesis 2 staat dus letterlijk dat de scheppende ‘Elohim’ ook een hemelse en aardse krijgsmacht geschapen heeft.
Dat staat er eigenlijk niet, dat er een hemelse en aardse krijgsmacht is geschapen: En je geeft wel een hele korte definitie van het woord tsaba--En ook nog een hele enge definitie ook. Zo is die niet bedoeld.

Het woordje tsaba betekent:
* dat wat optrekt, leger, oorlog, oorlogsvoering, heerschare 1) leger, heerschare 1a) leger (gezegd van georganiseerde oorlogsgroep) heerschare (gezegd van engelen) 1a3) gezegd van zon, maan en sterren 1a4) gezegd van heel de schepping 1b) oorlog, oorlogsvoering, dienst, ten oorlog trekken 1c) krijgsdienst ..bron: Strong, Gesenius[

Hebrew dictionary : In Genesis tsaba betekent: Dit houdt in de hemelen en de aarde en alles in de gehele schepping.

Het 'heer' betekent dus ook de schepping. Het is ook niet waar dat God een aardse legermacht en een hemelse legermacht heeft gemaakt. Zie Nehm 9:6
Gij zijt die HEERE alleen, Gij hebt gemaakt den hemel, den hemel der hemelen, en al hun heir, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is, en Gij maakt die allen levend; en het heir der hemelen aanbidt U. zie Ex 20:11

Het is dus niet zo dat tsaba hier 2 soorten legers betekent.

NBVZo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid.- is niet letterlijk vertaald- maar rijkdom slaat hier op de gehele schepping.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Hoi Wilsophie:

[quote="Dutch"De allernieuwste Bijbelvertaling is de HSV, en ook de Naardense Bijbel is nieuwer. Maar dit even terzijde. Ik weet even niet waar ik moet beginnen met mijn reactie- dus laat ik maar beginnen bij het laatste bericht:
Ja dat klopt, ik bedoelde de NBV.

Dat staat er eigenlijk niet, dat er een hemelse en aardse krijgsmacht is geschapen: En je geeft wel een hele korte definitie van het woord tsaba--En ook nog een hele enge definitie ook. Zo is die niet bedoeld.

Het woordje tsaba betekent:
* dat wat optrekt, leger, oorlog, oorlogsvoering, heerschare 1) leger, heerschare 1a) leger (gezegd van georganiseerde oorlogsgroep) heerschare (gezegd van engelen) 1a3) gezegd van zon, maan en sterren 1a4) gezegd van heel de schepping 1b) oorlog, oorlogsvoering, dienst, ten oorlog trekken 1c) krijgsdienst ..bron: Strong, Gesenius[

Hebrew dictionary : In Genesis tsaba betekent: Dit houdt in de hemelen en de aarde en alles in de gehele schepping.

Het 'heer' betekent dus ook de schepping. Het is ook niet waar dat God een aardse legermacht en een hemelse legermacht heeft gemaakt. Zie Nehm 9:6
Gij zijt die HEERE alleen, Gij hebt gemaakt den hemel, den hemel der hemelen, en al hun heir, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is, en Gij maakt die allen levend; en het heir der hemelen aanbidt U. zie Ex 20:11

Het is dus niet zo dat tsaba hier 2 soorten legers betekent.

NBVZo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid.- is niet letterlijk vertaald- maar rijkdom slaat hier op de gehele schepping.
Het ging mij niet zo zeer over de HEERE "Zebaoth" als één van de namen van Jehovah, Heer der heerscharen.

God is de Heer (de bevelhebber) van de uit engelen bestaande (heerscharen) hemelse legers. Dit is de betekenis van de uitdrukking "Here der Heerscharen". Heerschaar is een ouderwets Nederlands woord voor leger of legermacht.

God voert het directe bevel over de engelen. Hij is de Here der Heerscharen, dat is de God die de engelen opdracht geeft om oorlog te voeren, te strijden, te bewaken, om oordelen uit te voeren. (Zie onder meer uit de serie over de engelen de studie 'Wat doen ze' bij 7.2. de punten 2 en 6)

En het ging mij om de 12 legioenen van engelen die de Heer te hulp zou kunnen roepen want dat was je vraag meen ik.

Jezus zei dat Hij zo twaalf legioenen engelen te hulp kon roepen om hem te bevrijden, als Hij dat zou hebben gewild. (Matth. 26:53) Legioen is een militaire term. Ongeveer zoiets als tegenwoordig brigade of divisie. Een Romeins legioen bestond uit ongeveer 6000 man.

De bijbel spreekt erover dat Gods heilige engelen op een bepaald moment oorlog voeren tegen de satan en de andere gevallen engelen.

"En er kwam oorlog in de hemel; Michael en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak (de satan); ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij kon geen standhouden. En hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden." (Openb. 12:7.)

Daniel zette op een bepaald moment zijn hart er op om inzicht te krijgen en om zich voor God te verootmoedigen. In reactie kwam de engel Gabriel met een boodschap. Eenentwintig dagen nadat hij begonnen was met God te zoeken.
De engel Gabriel vertelt dat hij werd gehinderd en opgehouden door een andere engelmacht.

De vorst van het koninkrijk der Perzen stond 21 dagen tegenover hem. Dat was niet de letterlijke toenmalige menselijk vorst van Perzie. Het gaat om de engelenmacht achter deze vorst, een engel van de satan. Gabriel en deze engelvorst der Perzen stonden blijkbaar tegenover elkaar in een soort patstelling. Gabriel kon Daniel niet bereiken. Daarop kwam een andere engel Gabriel te hulp zodat hij de overhand behaalde en alsnog de boodschap aan Daniel kon overbrengen.

"doch zie, Michael, één der voornaamste vorsten, kwam mij te hulp, zodat ik daar bij de koningen der Perzen, de overhand behield; en ik ben gekomen om u te verstaan te geven wat uw volk in het laatst der dagen overkomen zal" (Daniel 10:13,14)

Een heilige engel met de naam Michael was Gabriel te hulp gekomen in zijn strijd tegen de koningen (meervoud) der Perzen, tegen de engelenmachten achter dit rijk.

Dit toont iets van de geestelijke strijd die zich in de hemelse gewesten afspeelt rondom het volk van God (Israel, de gemeente), en ook rondom individuele christen, gemeenten en alles wat onder leiding van God en in de naam van God wordt gedaan.

(De man gabriel - Dan. 9:21, 8:16
De engel gabriel - Lucas 1:26, 11,13,18,19)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Terug weer naar het onderwerp...
Eerder was het eerstgeboorterecht aan de orde en ik geloof dat dat naar de 10 stammen is gegaan.
Het gaat erom, dat we aan de ene kant via het Oude Testament aangekondigd vinden, dat de zegeningen van het Nieuwe Verbond in de eerste plaats en zelfs op grond van het eerstgeboorterecht zouden terechtkomen (niet zozeer bij Juda en daarmee de twee stammen van Israël), maar bij Jozef dan wel Efraïm zijn zoon en daarmee bij de tien stammen van Israël.
Waar wij nu aan de andere kant zien, dat volgens de kerkgeschiedenis het Evangelie rechtstreeks gegaan is naar West-Europa en in het bijzonder naar de Keltische landen (dat is N/W Europa), is de conclusie makkelijk genoeg, dat die landen kennelijk in die dagen bevolkt werden door afstammelingen dan wel erfgenamen van de tien stammen van Israël. Dat het historisch redelijk goed aangetoond kan worden, vind ik persoonlijk van wat minder belang.
Dutch

Bericht door Dutch »

Wilsophie schreef:Over Luz las ik het volgende....

Genesis 28:18 en 19:
En na de droom richt Jacob zich op (= type van opstanding uit de dood), en richt Jacob deze steen op, en zalft hij deze steen. En Jacob zegt dat hetgeen hij gezien heeft, de hoogste toepassing is van Bethel, want hij heeft op een verborgen wijze, het Huis Gods en de poort des hemels gezien.

Dit Huis Gods en deze poort des hemels is profetisch een type van de gemeente, het Lichaam van Christus. Jacob ziet dit in een droom, namelijk op een verborgen, profetische, typologische wijze.
Dit komt van alle 13 goed-avocaal:http://www.advocaal.nl/PDF/Alle%2013%20goed.pdf Deze beste man spreekt en schrijft nog minder Hebreeuws dan ik doe. Het woord Salem betekent geen ladder ;-) (De consenanten zijn goed, die heeft hij uit de Strong.. maar de vocalen zijn compleet verkeerd) סֻלָּם֙ Dit zijn de consenanten alleen de Masoretische tekst geeft de klinkers weer. Als je kijkt onder de Samech (S) zie je 3 schuine puntjes= dat is de qibboets= de letter -oe- In de L(Lamed) zie je een dageesh forte- een punt- dat geeft een verdubbeling van de letter aan- dus hier LL- Onder de Lamed zie een verlengde qamets ofwel T Dit is een lange aa- na de (slot)meem. Wat je ziet staan is Soellaam.

Komen wij nu op de naam Luz לוּז Luwz: Het betekent helemaal geen omweg of verwisseling: De betekenis is amandelboom en betekent daar groeiend. (zie Strong-Gesenius , DBW en BDB) Nergens in geen enkel woordenboek kom je tegen: omweg- verwisseling. Ik ben wel heel nieuwschierig naar die bron. Nergens komen wij ook tegen dat er een omweg van 2 dagen gemaakt wordt ivd ongeloof. Het Hebreeuwse woord voor omweg is dèrech akifien- en verwisseling is temoeraah (uitgesproken).
Het allegoriseren van teksten zoals deze doet m.i. inbreuk op de Bijbel zelf.

Let verder wat Avocaal beweerd:
Joz 3:1 Jozua dan maakte zich des morgens vroeg op, en zij reisden van Sittim, en kwamen tot aan de Jordaan, hij en al de kinderen Israëls; en zij vernachtten aldaar, eer zij overtrokken

Avocaal beweerd dat vernachten murmureren betekent: Dus zij reisden naar de Jordaan... Hij en de kinderen van Israel gingen daar murmureren eer zij vertrokken?
Dus Jozua was samen met de Israelieten aan het murmureren.. Terwijl de verspieders terug kwamen en dit vertelde: Zekerlijk, de HEERE heeft dat ganse land in onze handen gegeven; want ook zijn al de inwoners des lands voor onze aangezichten gesmolten

Terwijl de laatste keer (zie laatste hoofdstuk Nummerie.. Israel 40 jaar in de woestijn waren nadat de verspieders terug kwamen en gingen murmureren.. van ongeloof.

Op deze manier de Bijbel lezen, maak je het totaal ongeloofwaardig. Het is waar Luwn heeft meerdere betekenissen.. maar- dat komt omdat het Hebreeuws een arme taal is vergeleken met onze taal..(arm wil zeggen weinig woorden) Dus hebben woorden verschillende betekenissen- net als het woordje * bank*- *voet*- *arm*-*tong*
Je kan niet een zitbank gaan noemen als je een spaarbank bedoeld. En dat doet Avocaal dus. Samen met Luz.. maakt hij er een geweldig mooi verhaal van wat
a. contextueel niet klopt
b. aan sommige woorden geeft hij betekenissen die er niet bestaat
c. hij maakt fouten in de spelling van woorden

Het woordje dat wayyaālînoe betekent: Overnachten, en verblijven en in bepaalde vormen betekent het murmureren en grommen.

Nergens staat dat Jakob een omweg heeft gemaakt. Hij gaat dezelfde route als zijn opa Abram, zie Gen 12 en 13. Want Luz betekent dit ook niet.

Mbt de berg Moria
Op dezelfde manier als de Heer Abrahams bereidheid om zijn geliefde zoon Isaäk te offeren aanvaardde, accepteerde God ook het offer van koning David.
Daarom wordt deze berg Moria genoemd, wat betekent ‘zichtbaar van verre’, of ‘de berg van de mirre’.
Moria betekent niet: Zichtbaar van verre of berg van mirre.. maar het betekent Door YHWH uitgekozen.. (zie Strong, Genesius en DBW) van de stam ra'ah (aanschouwen) en Yah (Godsnaam)