Re: Bijbelboek Openbaring

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Man/Vrouw: V

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Bij Job lezen we dat satan in de hemel komt om aan te klagen. Het is allemaal moeilijk om vanuit de bijbel aan te geven, maar naar mijn idee is de functie van aanklager van geen waarde meer, sinds onze advocaat in de hemel heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van God. De uitwerping van satan heeft in ieder geval te maken met de verheerlijking van Christus.
Als Jezus de 70 uitzendt zegt Hij dat Hij de Satan uit de hemel zag vallen. Ondanks het feit dat hier de verleden tijd gebruikt wordt, lijkt dit een profetische blik te zijn op datgene wat nog te gebeuren staat. (Lucas 10:18)
We zien in Openbaring, maar ook in andere Bijbelgedeelten, dat hiervoor een enorme strijd geleverd wordt. Het Hoofd van de gemeente is in de Hemel en als de gemeente daar ook is, is het Lichaam van Christus compleet. Dan heeft de aanwezigheid van een aanklager helemaal geen zin meer. Maar hij wordt wel op de aarde geworpen met zijn engelen (Op.12:9-12)
Het gedeelte in Job waar staat dat Satan een hemelse vergadering bijwoont of misschien beter gezegd: verstoort, laat zien dat Satan inderdaad nog toegang had tot de hemel. Een ander verslag uit Daniël 10 laat ook zien hoeveel invloed Satan en de demonen nog hadden op getrouwe engelen. In 10:12,13 lees je dat een engel een boodschap had voor Daniël om hem gerust te stellen. Maar deze engel moest eerst 21 dagen tegenstand bieden aan "de vorst van het koninkrijk der Perzen". Deze vorst zou geen aardse koning kunnen zijn. Een mens is immers geen partij voor een engel. Eén engel versloeg in één nacht wel eens 185.000 soldaten. En de aardse vorst van Perzië, Cyrus, was Daniël trouwens ook gunstig gezind. Maar het gaat hier om een demonenvorst die strijd voert tegen een getrouwe engel van God. En Michaël moest hem te hulp komen.
Met dit in gedachte kun je ook begrijpen waarom in Openbaring 12 staat dat er zoveel vreugde in de hemel is, als Satan en zijn demonen eruit worden gegooid.

Je zou kunnen zeggen dat dat de eerste actie is van Jezus als koning; namelijk het reinigen van de hemel. Ik geloof zelf dat op dat moment het "aanklagen" nog niet voorbij is. In Opb.12:17 zie je dat Satan zijn strijd op aarde voortzet en nog steeds strijd voert tegen "het zaad van de vrouw", zij die de geboden van God onderhouden en getuigen van Christus. Ik geloof zelf dat Satan al uit de hemel geworpen is, omdat er heel wat "wee" op aarde is. En omdat je de tekenen van de eindtijd die we in de Bijbel kunnen vinden in vervulling ziet gaan. Dat Satans invloed beperkt is tot de aarde, is een logische verklaring voor de toename van elllende. Gelukkig heeft hij maar "weinig tijd" - 12:12. Nog even en dan zal ook de aarde gereinigd worden.
Hendrik-NG vroeg aan Sanne: Hoi Sanne. Waaruit maak je op dat de 'hoer Babylon' "ook denkt dat ze heilig is en God vertegenwoordigt"? Waar staat dat??"

Ik geloof niet dat het zo in de bijbel staat. Maar uit het geheel van wat we lezen en wat er in de wereld gebeurt, heb ik ook die indruk. De wereld respecteert tot zekere hoogte de gevestigde kerk, ook - en misschien wel vooral - waar deze van het woord afwijkt om macht te hebben en mee te doen in het wereldgebeuren. De hoer mag dan ook meerijden op het beest van het wereldbestel en ze voelt zich een koningin. Maar de bijbel zegt dat dat niet zo blijft. Ze wordt steeds meer begeerd om haar rijkdom dan dat ze geliefd is. Wat een afgang lezen we dan in Op.18.
Klopt. Het staat niet zo letterlijk in de Bijbel. Maar Openbaring geeft genoeg aanwijzingen over de identiteit van deze hoer. En als we weten wie ze is, dan kun je zien hoe ze zich gedraagt. Je haalt hierboven al een aantal gevoelige zaken aan. Het vraagt al een mate van moed om deze punten aan te snijden. Het is niet dat de Bijbel zich niet duidelijk uitspreekt. Maar net zoals de Joden zich heel veilig voelde met de tempel in hun midden, zo is er kennelijk een gevoel van zekerheid of inderdaad een gevoel alsof ze nog als een koningin zit.

Je zegt ook verder dat het aantal christenen afneemt. De kerken lopen leeg. Ook dit is al in de profetieën voorzegd. In Opbaring 17:1 staat dat de hoer "aan vele wateren" zit. En deze "wateren" zijn degenen die haar ondersteunen. Dat kun je opmaken uit 17:15. Het Oude Babylon voelde zich ook heel veilig en zeker door de bescherming van haar muren en haar grachten. Maar ze kon door Cyrus de Pers worden ingenomen omdat hij de wateren van de Eufraat deed omleiden. Het water bood geen enkele bescherming meer. En ook nu droogt het water van de Eufraat a.h.w. op.- Zie Opb.16:12. Degenen die haar ondersteunen, vloeien weg.
Vertrokken user_2
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_2 »

Sanne schreef:...Je zegt ook verder dat het aantal christenen afneemt. De kerken lopen leeg. Ook dit is al in de profetieën voorzegd. ...
Waar wordt West-Europa genoemd in de bijbel dan?
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Over Europa!

De essentie van Europa, vinden we terug in de voeten en tenen van het Beeld van Nebukadnessar. Daniël de profeet beschrijft dat Beeld, zijnde alle rijken die aan elkaar gekoppeld worden, totdat de voeten zijn bereikt.
Deze voeten zijn een mengsel van leem en ijzer. Twee materialen die geen verband kunnen aangaan. Zoek eens zelf naar een afbeelding waar én het Beeld én de daar, symbolisch, aangeduide Rijken bij horen.
Dan zul je ervaren, dat de benen van een vast ijzer verdeeld zijn in twee aspecten van het Romeinse Rijk; een burgerlijk en een geestelijk.

Het voert hier nog té ver om in een eenduidig antwoord Europa te schetsen. Maar de Bijbels spreekt er verder in Openbaringen wel degelijk over.
Ik zal trachten om een goed en onderbouwd antwoorde te formuleren, waarbij we dienen te beginnen bij het aanvaarden van het onomstotelijke gegeven, dat in 1843 er een einde is gekomen aan de 2300 avonden en morgens
die we vinden in de profetische tijdsberekening van Daniël. In dat jaar ging Jezus Christus van het Heilige naar het.......Heilige der Heiligen, dus bij Zijn (en Onze) Vader. Hier stopt de profetie in zoverre, dat zij "niet verder uitgerold"
kan worden dan bij de wederkomst van Christus. Het eerstvolgende evenement dat we dus zullen meemaken is het feit dat:

1.Europa nooit tot één Staat, anders dan door dwang maatregelen, tot stand zal komen.
2. De Europa gedachte in de gehele wereld a.h.w. "gepredikt zal zijn (door EU politici) als hét wondermiddel en dé oplossing van de problemen voor de mensheid (voorbeeld status)
3. Europa daardoor dus de status krijgt (aan het ontwikkelen is) van een Supra nationale Staat.
4. Het Pausdom daar in de belangrijkste rol zal spelen, zoals zij -voor onze tijd althans- daarmee begonnen is vlak na WOII ( mede oprichting van de Staat Israël) en haar 'vervolmaking' vond met behulp van o.a. Gorbatjov, Lech Walesa en de Verenigde Staten van Amerika, dit onder leiding van Paus Johannes Paulus II de Grote Ontwerper en hiermee de Pontifix Maximus in de meest brede zin van het pausschap, voor onze tijd.

Haar macht wordt inderdaad vergeleken met "de hoer" die aan vele wateren zit. Maar een Hoer of "de Hoer" slaat op een algemene Onreine vrouw: de bruid van de tegenstander van Christus. Een macht die zich dus bedient van Gods wetten, om een anti-goddelijke macht op aarde te vestigen; in feite dus de Overste van deze wereld, die zich als een Grote God neer zal zetten in het heiligdom (op aarde). Deze macht misleid alle volkeren (water= volk)dat ze aan de oevers zit, betekent dus dat deze macht de mensen op een subtiele wijze dingen wijs maakt, die met een Hemels Vader niets te maken hebben en het persoonlijke geluk er ook niet te vinden of te bereiken is. De geschiedenis bewijst het ons!
De Franse Revolutie wordt in de Bijbel wel degelijk aangeduid, daar zal ik bij gelegenheid op terug komen, als we Openbaringen verder uitdiepen.

Tot spoedig
Sanne

Bericht door Sanne »

nicodemus schreef: Haar macht wordt inderdaad vergeleken met "de hoer" die aan vele wateren zit.
Het is me niet helemaal duidelijk wie je nu precies met "haar" bedoelt. Kan aan mij liggen.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Welkom terug van weggeweest, Nicodemus!

Ik hoop niet dat je van me verwacht dat ik actiever ga bijdragen aan dit topic dankzij jouw bijdragen. ;)
Ik vind het niet zinvol om Openbaring te lezen onder de veronderstelling dat daarin dingen worden gezegd over de moderne geschiedenis.
De metaforen die daarin gebruikt werden waren -mag ik hopen- begrijpelijk voor Johannes' publiek destijds en kunnen dus het beste begrepen worden vanuit die context, voor zover we die met behulp van moderne geschiedkundige en tekstkritische inzichten kunnen reconstrueren.
Vanuit dat begrip kunnen inzichten groeien over toepasbaarheid van door Johannes met zijn tijdgenoten gedeelde ideeën in vergelijkbare situaties in onze tijd, maar de situatie van het christendom toen en het apocalyptische denken uit die tijd staan zo ver van mij af, dat ik er nog altijd weinig heil in zie om me daar in te verdiepen.

Ik hoop dat ik Gaitema daarmee niet al te erg teleurstel, maar ik heb in dit topic ook nog weinig inzichten zien ontstaan waar ik wat mee kan.
Ik lees het vooral als speculaties over betekenissen die we er graag in zouden leggen om het te kunnen lezen als consistent met andere delen van de Bijbel (m.n. die delen waarin ook apocalyptische taal wordt gebruikt), zonder ons echt rekenschap te geven van de verschillen tussen de tijden waarin die verschillende delen van de Bijbel geschreven zijn, de verschillen en over!enkomsten in de behoeften van de direct aangesprokenen door die bijbelboekschrijvers en de (vooral) huizenhoge verschillen tussen die tijden en die behoeften en onze tijd en behoeften.

Europa in de betekenis die we daar nu aan geven bestond niet in de tijd van Johannes en was bovendien ondenkbaar voor mensen in die tijd.
Het idee dat God over de hoofden van mensen uit die tijd heen ons in onze tijd zou hebben willen aanspreken door daar betekenissen in te leggen die voor mensen in die tijd onbegrijpelijk waren, terwijl hij ook direct tot ons kan spreken en spreekt, spreekt mij niet aan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
nicodemus zda

Hallo vrienden,

Nu Europa aan de orde lijkt te komen, en dat is logisch, want Openbaringen gaat over onze tijd, is het misschien aardig als ik zelf nu een nieuw topic gaan voorbereiden over Europa
in de eindtijd, Openbaringen vanuit politiek-religieus oogpunt.
Hiermee kunnen we én gewoon verder praten over Openbaringen en onze aandacht en of belangstelling toespitsen op de 'Staat' waarin wij wonen, werken en leven.
Europa speelt, vlak voor de wederkomst van Christus, de belangrijkste rol. Het laatste evenement dat de mensheid probeert te realiseren tot een wereldwijd evenement, dat door mensenhanden wordt
opgericht, zal eindigen in een val die de mensheid ooit heeft beleefd, hiervoor.

Want de vraag zal zijn:

-Is de EU een Staatsvorm waar (inderdaad) Kerk en Staat samen zullen gaan?
-Is Europa dan die Supra Nationale Staat, die de springplank voor politieke- en kerkelijke machten om de uiteindelijke Nieuwe Wereld Orde zijn definitieve structuur en macht over de:
kleine, de grote, de rijken, de armen.....te geven. De Wederkomst van Christus is dan noodzakelijk!

Nog even over Openbaring 12:9-12

Vanaf vers 9 begint inderdaad de strijd op aarde.

vers 9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satan, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.Onze aarde, wordt dus dé laatste plaats waar de kosmische strijd tussen de Allerhoogste God en de Overste van deze wereld, die uit de hemel geworpen werd, uitgevochten. (zie Lucas 20)
maar er is hoop, want: het zaad van de (Reine-) vrouw zal de slang de kop vermorzelen (Gen. 3:15)

In feite wordt hier dus gesproken over de strijd tussen Jezus (Michaël) en de Draak. Allemaal zijn we betrokken bij die laatste strijd.

10 En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de aanklager onzer broederen, die hen aanklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.

Hier wordt naar mijn (geloof) en mening de volheid van de tijd aangekondigd, Jezus Christus komt in menselijke gestalte naar aarde als Gods Zoon aan te tonen dat de strijd tegen de Tegenstander met God hulp te overwinnen is.
Zoon staat hier voor "gehoorzaam zijn aan Goddelijke geboden en wetten, door de Heilige Geest.
De strijd is heftig, Satan wil "de zon" doven door Hem (en zijn ware volgelingen) te vervolgen.

11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe.

Satan weet dat hij weinig tijd heeft. Satan is zich bewust van zijn nederlaag en probeert daarom zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Daarom probeerde Satan dan ook Jezus te overwinnen omdat deze in menselijke gedaante
(als een van ons) op aarde was verschenen.

12 Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee degenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

We zijn dus op een belangrijk moment aangekomen in de geschiedenis en de profetische aspecten van Openbaringen. De gruwelijke (eind-) strijd is begonnen tegen het volk van de Allerhoogste God.
Vandaar dat Jezus ook in Openbaringen (14) zal duiden dat zij (Geestelijk-) uit moeten gaan van deze wereld.
Toch is het hoopvol dat de liefde va de Allerhoogste God zich openbaart in Zijn Kerk, onder welke benaming dan ook, en daarmee steeds de 'Reine vrouw blijft' die Zij is.
Het blijft de gemeente die "het mannelijk kind heeft gebaard' (er van heeft getuigt) en blijft dus de "gemeente =vrouw bekleed met de zon (is Jezus in symbolische zin).
Het ware Verbond van het OT ren NT, het ware Geestelijke Israël gebaard door de vrouw. De Bruid van Jezus vinden we hier dus terug in een waarlijk bloedige strijd in de arena van Rome, de Staat en Kerk organisatie welke de laatste
aspecten van het (voorgestelde) Beeld vertegenwoordigen, op haar (de reine vrouw) tocht naar het eeuwige Rijk!

groet
nicodemus zda

Hallo Wim,

Dank voor je antwoord!

Je schreef:
Ik hoop niet dat je van me verwacht dat ik actiever ga bijdragen aan dit topic dankzij jouw bijdragen. ;)
Ik vind het niet zinvol om Openbaring te lezen onder de veronderstelling dat daarin dingen worden gezegd over de moderne geschiedenis.De metaforen die daarin gebruikt werden waren -mag ik hopen- begrijpelijk voor Johannes' publiek destijds en kunnen dus het beste begrepen worden vanuit die context, voor zover we die met behulp van moderne geschiedkundige en tekstkritische inzichten kunnen reconstrueren.
Vanuit dat begrip kunnen inzichten groeien over toepasbaarheid van door Johannes met zijn tijdgenoten gedeelde ideeën in vergelijkbare situaties in onze tijd, maar de situatie van het christendom toen en het apocalyptische denken uit die tijd staan zo ver van mij af, dat ik er nog altijd weinig heil in zie om me daar in te verdiepen.
Nu Wim, niemand hoeft mijn bijdragen te aanvaarden. Dus hoef je je ook er niet in te verdiepen. Men moet ook niet mijn visie geloven of navolgen, maar er (mede-) door groeien in Christus. Als wij de(Geestelijke-) Kerk menen te zijn, dan blijft Jezus nog altijd dé hoeksteen (wat mensen ook menen te moeten geloven of navolgen).
het is jouw vrije keuze dus om zaken te bestuderen of te onderzoeken. Verontschuldig je dus niet tegenover mij en leg niet onbedoeld een landmijn onder mijn terugkomst, bij voorbaat!
Openbaringen leert mij dat we ons er juist wel in moeten verdiepen, willen we niet op voorhand de strijd al hebben verloren. Feitelijk bedoelt Jezus steeds weer te tonen: Bereid u voor op Mijn komst. Wim, als ik jouw respectabele visie moet 'geloven', dan zal Jezus voor jou in dat geval komen als een "Dief in de nacht" en ook niets voor je kunnen betekenen en de Heilige Geest -tot nu toe dan- niet voor je doen.
Het gaat er niet (alleen) om de Bijbel te bestuderen, door de Heilige Geest in Christus, maar we moeten ook het Koninkrijk daardoor "zien" en kunnen "horen" en het onderscheid er van te ervaren tussen fictie en werkelijkheid. Op grond daarvan vervolgd Satan ons immers.

Zij die niets doen, zijn al verloren, als zijn geen persoonlijk initiatief willen ondernemen. Jezus of de Allerhoogste God kunnen alles, maar één ding kunnen zij niet: De mens dwingen! Immers de mens heeft een vrije wil.
Dat neemt dus niet weg dat de Reine vrouw de Gave der profetie bezit en het Getuigenis van Christus heeft. Ook voor onze tijd en ook in die voege, dat zij in staat is de zaken in de wereld "gestalte te kunnen geven' opdat de
mens die op zoek is naar de Allerhoogste God, begrijpt wat er om hem of haar heen, zich afspeelt. Die (drie-engelen) boodschap is dus belangrijk om in de wereld te verkondigen, dat dan ook gebeurt, ook al is de tegenstand groot!
De mensen, de forumleden, die hier allemaal proberen inzicht te krijgen in Openbaringen, om wellicht ook hun situatie in het heden te kunnen bepalen, spreken allemaal over Openbaringen in een tijdspanne die ook een wereldgebeuren weergeeft.

Het is dan ook die reden, dat ik voorstel een apart topic te beginnen over Europa.

Advies: Bestudeer nog eens de geschiedenis (vanuit Daniël) en historisch op politieke gronden, het Beeld (en droom) van Nebukadnessar.
Je zult ontdekken hoe belangrijk de Bijbel is als het gaat om Daniêl en Openbaringen, in de eindfase van de tijd waarin wij leven.
En dat het nodig is dat wij bekend geraken met hetgeen wereldpolitici in het licht van de Bijbel (zelf) bedenken om de plaats van God in te nemen.

Efeze 5:11
11 Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist,
12 want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden.
13 Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar,
14 en alles wat openbaar wordt, is zelf licht
groet
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zo :shock: , ik loop achter :lol:

Leuk dat je er weer bent, Nicodemus :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda

Hallo Loyola,

Je schreef:
Nee het gaat niet over Europa. Het ging over Sanne's interpretatie van Openbaringen 17, dat de kerken leeglopen... dat is alleen in West-Europa het geval, dus vandaar aan haar de vraag... Waar haalt zij West-Europa uit Openbaringen 17?
Jouw frustraties over de RKK zijn hier off-topic en bovendien ongepast.
Nu, daar antwoorde Bijbel heel duidelijk op. Ook heeft het niets te maken met een zekere "frustratie" aangaande de RKK (Staat) omdat zij, het Pausdom, de BELANGRIJKSTE rol in de vorming van dat Verenigd Europa speelt.
Dat de kerken leeglopen, is maar schijn! In België zijn er legio mensen die zich laten 'ont dopen'. Maar ook dat is water naar de zee dragen! Want de Bijbel leert ons dat de de burgerwetten door de vereniging van de landen, ondersteund zullen worden door Kerkelijke. Dat gebeurd omdat de Kerk de uiteindelijke leiding op zich zal nemen, als Hoofd van alle zaken.
Dat dus de kerken leeglopen betekent dus dat God ware kerk, zich ergens anders zal tonen, namelijk de : huisgemeente! Precies zoals men begonnen is, zo zal de ware kerk, ook eindigen.

Maar laat ik je dan inzake Openbaring 17 op weg helpen, als het gaat om Europa, dat in de Bijbel aan het Beeld van Nebukadnessar weergegeven word.
Dan zien we ook tegelijkertijd, dat de Moederkerk, op den duur door politieke inmenging, uiteindelijk de wereld zal aansturen, daar zij de enige "godheid" van deze aarde -dan- zal zijn!
Het grote Babylon.......dat echter feitelijk al gevallen is!

Zal er een wereldregering komen?

Als we nu kijken wat de Bijbel daarover zegt, dan zien m.b.t. het Romeinse rijk en invloed voor onze tijd het volgende:

Het Romeinse rijk was het laatste wereldrijk. Het werd door Germaanse stammen opgedeeld.
Daaruit kwamen later de Europese naties. Vanuit dat zichtpunt kunnen we dus het volgende opmaken Loyola:

01. Hoe beschrijft de profetie de pogingen van latere koningen om zich te verenigen?
Daniel 2:42, 43: "en de tenen der voeten deels van ijzer en deels van leem; ten dele zal dat koninkrijk hard zijn, en ten dele zal het broos zijn.Dat gij gezien hebt ijzer vermengd met kleiachtig leem, betekent: zij zullen zich door huwelijksgemeenschap vermengen, maar met elkander geen samenhangend geheel vormen, zoals ijzer zich niet vermengt met leem."

Uitleg Loyola: In de 17e, 18e en ook nog 19e eeuw probeerden de Europese Koningshuizen, Europa tot één Staat te smeden, door mensen van Koninklijke bloede met elkaar te laten huwen!
Maar dat heeft tot niets geholpen, dan alleen maar het doen ontstaan van oorlogen en frustraties binnen die Koningshuizen.

02. Welke profetische uitspraak heeft de moderne heersers verhinderd om een wereldrijk te stichten?
Daniel 2:43: "Dat gij gezien hebt ijzer vermengd met kleiachtig leem, betekent: zij zullen zich door huwelijksgemeenschap vermengen, maar met elkander geen samenhangend geheel vormen, zoals ijzer zich niet vermengt met leem."

Uitleg Loyola: Ook hier in Daniël wordt dus notabene door de Heilige Geest uitgelegd, dat mensen niet in staat zullen zijn een eenduidig Rijk op te kunnen richten, dat gelijk kan zijn aan het Vredesrijk dat alleen de Hemelse Vader kan doen oprichten. (Door water en Geest). Die vermenging van leem en ijzer zijn dus in de eerste plaats de Vereniging van de Staten van Europa, maar aaneensluiten alle landen der wereld. EU politici bemoeien zich niet altijd alleen met Europese zaken, maar reizen de gehele wereld rond om de EU Uni te promoten als voorbeeld van een Statenbond voor de gehele wereld. En dat alleen omdat wij de Pontifex Maximus op ons grondgebied hebben. Kardinaal Jezuit M. Martin legt dat fantastisch uit, waar ik later op terug zal komen, als we verder zijn geraakt met Openbaringen. Martin was één van de grondleggers van het Verenigd Europa dat gestalte (opmaat) kreeg onder Paus Johannes Paulus II. Want het is de Kerk van Rome die de initiator is van de Vereniging van de Staten van Europa! Interessant en leerzaam! En de EU politici volgen deze Pontifix gehoorzaam omdat ze Gods Geest niet "zien" en kunnen "horen" en wat Hij zegt!

Voor de goede orde in het licht van Openbaring 17

De symboliek van Daniel 2

Hoofd van Goud--------------Babylon------(605-539 VC)
Borst en armen van zilver---Medo-Perzie--(539-331 VC)
Buik en heuoen van koper---Griekse rijk-------(331-168 VC)
Benen van ijzer--------------Romeinse rijk---------(168VC-AD476)
Voeten van ijzer en klei-----Moderne naties-(Sinds AD476)
Steen---------------Gods koninkrijk

Zoals ik al eerder aanduide, is het van belang dat eerst Europa één Supra nationale Staat wordt. Immers dat maakt van de Moederkerk, het Vaticaan dé Kerk voor alle kerken en geloofsdenominaties ter wereld, zo is de geachte.
Europa wordt zo de springplank tot de Nieuwe Wereld Orde. Zo zal het ook gaan met Brussel het voorbeeld voor Europa, maatschappelijk zal die van België zijn, meermaals is dat door verschillende
EU politici al benadrukt. Waarom zou je het ver zoeken!

Okay, we zien dus dat de moderne naties van Europa de laatste zaken zijn die over de wereld komen, immers de wereld zal het voorbeeld volgen, omdat er een 'geestelijke macht' over heerst, de Pontifix Maximus.
Tot op de dag van vandaag probeert de mens dus Staten te verenigen. Zoals we hebben gezien gebeurd dat door de invloed van kerkelijke en maatschappelijke organisaties, de politiek de regeerders
van de wereld. Aangezien het Pausdom in Europa is gevestigd, in haar Staat het Vaticaan, regeert zij dus ook vanuit dat centrum en zullen dus de aan haar grenzen liggende naties, de eerste zijn die zij
onder haar permanente invloedsfeer wil doen geraken om dan een sprong naar een volledige wereld heerschappij te kunnen maken.
Het is dus de taak van het pausdom, om religies van welke oorsprong dan ook onder haar hoede te verenigen, in een Moederkerk! Dat is vanuit haar gegeven normaal en is er dus een 'rechtvaardigheid'
voor haar bestaan. Er zijn dus Bijbels gezien twee typen Christenen. Zij die in verbonden zijn met de Moederkerk in Rome, en zij die verbonden zijn met het Hemels Jeruzalem, daar waar hun (Geestelijke-) Moeder woont.
Dat is overigens ook gewoon een Bijbels gegeven!

Wat wordt dus aan Johannes op Patmos getoond, het volgende:

a. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?
Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.

-Een Reine Vrouw is de Bruid van Jezus
-Een Onreine vrouw is de Bruid van Satan

Immers; een "vrouw" in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem.
Een reine vrouw stelt Gods ware kerk voor maar een hoer staat symbool voor een verdorven religieus systeem. (Jeremia 3:1-8, 20; Ezechiël 16:15-43; Jeremia 13:27).

Ik hoop Loyal van harte dat je nu eens aanneemt wat Jezus aan ons hart openbaart, en niet gelijk mij aanvalt!

b. Met wie heeft zij gehoereerd?
Openbaring 17:2: " met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."

Geen andere religie is in de geschiedenis ooit zo verstrengeld geweest met de koningen van deze aarde als het Roomse pauselijk systeem, te beginnen met Keizer Constantijn die door ongeduld van de Katholieke Kerk een politieke maakte.

c. Van wat zijn de bewoners van deze aarde dronken geworden?
Openbaring 17:2: " die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."
In Matteüs 9:17 gebruikte Jezus de wijn als een beeld voor onderwijzingen en leerstellingen.
De "wijn" uit Openbaring 17:2 is als gefermenteerde wijn een verwijzing naar valse en verdorven leerstellingen.

d. Welke extravagante versieringen illustreren de enorme rijkdom van deze religieuze organisatie?
Openbaring 17:4: " En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.

e. Van wat was zij dronken?
Openbaring 17:6: " En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus."

Uitleg: De Kerk heeft lange tijd de mensen, die er een andere mening op na hielden vervolgt.

f. Welke naam staat op haar voorhoofd geschreven?
Openbaring 17:5: En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde."

De Moederkerk van de aarde, wordt hier aangeduid en staat hier vermeldt als een religieus systeem dat zichzelf boven de Allerhoogste god heeft gesteld.
Let wel we hebben het hier over een forum dat Openbaringen, in dit geval Hoofdstuk 17 bespreekt!

Het credo van paus Pius IV was, artikel 10; "Ik erken de heilige katholieke apostolische kerk als de moeder en hoedster van alle kerken."

God geeft een definitie van wat een Moeder is voor of met haar kinderen:

Ezechiël 16:44
“Zoals de moeder is, zijn ook haar dochters."
De denominaties die van de heidense kerk zijn uitgegaan maar zich (toch) vasthouden aan haar leer en haar wereldse praktijken volgen, worden in geen aangenamere bewoordingen beschreven dan hun moeder.

Wanneer alle religies zich verenigen

Waar gaat nu Openbaring 17 over? Dat ALLE religies zich verenigen om.......tegen de Allerhoogste God te strijden, kijk maar wat Openbaring 17 daarover zegt Loyola:

Uitleg: We moeten dus, als gelovigen van welke orde dan ook, de Here in de Hemel aanbidden en Hem zeker niet op aarde zoeken!
Openbaring 17 leert ons dan ook, dat Johannes op Patmos net zo een slachtoffer was van politieke en geestelijke vervolging, als wij dat ook zijn, indien wij waarachtig vast blijven houden aan Goddelijke en geen menselijke maatstaven voor onze relatie met Christus. Ik ben dus verheugd dat zelfs onze huidige Paus dat onderscheidt wel maakt, maar dat sommige rk gelovigen het ten ene male ontkennen, Loyola!

Want wat werd Johannes op Patmos getoond?

f. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?
Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.

Nu Loyola, zo is het dus door Sanne bedoeld ook met Europa! West Europa? Neen natuurlijk niet Loyola. Het gehele Europa Oost en West, de springplank van het Vaticaan om tot een Nieuwe Wereld Orde te geraken!
Elke Europeaan met een open mind kan zien en horen, dat er naar één Europa wordt gestreefd. De EU wil zoveel mogelijk landen overhalen om tot die ene Supra Nationale Staat toe te treden.
We spreken dan niet meer van een Nationaal socialisme, maar van een Supra nationaal Socialisme. Let er ook eens op hoe allerlei politieke experimenten van het verleden op dit moment
zich met elkaar verzoenen. Groenen met Socialisten met Liberalen met extreem Links. Een waarlijk Babylon waar wetteloosheid de klok slaat!
En daar dus politieke en maatschappelijke organisatie en organisaties zich met elkaar zullen verenigen, zullen ook de religies zich verenigen onder het gezag van één Moeder.
Precies zoals Openbaring 17 ons leert en ik hoop dus maar dat we met de zij sprong naar Daniël weten wat Openbaring 17 bedoelt, als het gaat om de aangeduide Beeltenis van het streven van de mens,
om zich boven de Allerhoogste god te verheffen!

Hartelijke groet
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Beste mensen. Ik was zelf nog niet bij Openbaring 17, maar bij Openbaring 12 bezig en er niet uit.
Na best wat doorgelezen te hebben hierover, ben ik even nog de tekst naar voren gaan halen en nieuwe conclusies gaan trekken.
7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid. 10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht. 11 Zij hebben hem dankzij het bloed van het lam en dankzij hun getuigenis overwonnen. Zij waren niet aan het leven gehecht en hebben hun dood aanvaard. 12 Daarom: juich, hemel, en allen die daar wonen! Maar wee de aarde en de zee: de duivel is naar jullie afgedaald! Hij is woedend, want hij weet dat hij geen tijd te verliezen heeft.’
13 Toen de draak zag dat hij op de aarde gegooid was, achtervolgde hij de vrouw die een zoon gebaard had. 14 Maar de vrouw kreeg de twee vleugels van de grote adelaar om naar haar plaats in de woestijn te vliegen, waar gedurende een tijd en twee tijden en een halve tijd voor haar gezorgd zou worden, buiten het bereik van de slang. 15 Toen spuwde de slang een stroom water als een rivier achter de vrouw aan om haar daarin mee te sleuren. 16 Maar de aarde schoot haar te hulp: de aarde sperde haar mond open en dronk de rivier op die de draak had uitgespuwd. 17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.
18 Hij ging op het strand bij de zee staan.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Sanne’s en Adinomis’ toelichtingen lieten mijn blik vallen op het eerste vetgedrukte gedeelte. Dat was Jezus’ overwinning door het kruisoffer op de duivel en de demonen. Juist deze strijd is denk ik ook de reden dat niet iedereen aan Openbaring een boek heeft dat voor hen aanspreekt. Er speelt hierin wel de overtuiging dat demonische machten bestaan en Jezus er mee in strijd is. Ik snap dat Wim het hierdoor anders bekijkt.

Maar goed, deze overwinning op de duivel en het aanbreken van de redding, de macht en het koningschap van God is gekomen in Jezus Christus, door de opstanding uit de doden en daarmee het aanbreken van Gods koninkrijk in een ieder die Hem in zijn voetsporen volgt.
De vrouw is het beeld van het geestelijke volk van God (de belofte vanaf Eva en ook Sara kreeg die belofte) waaruit nieuw leven is geboren. De zoon kan het aanbreken van Gods rijk door de Heilige Geest ook inderdaad voorstellen.

Het tweede vet gedrukte gedeelte kan te maken hebben met de vervolging van de joden. Ze raakten verstrooit over de wereld, met dat ook Jeruzalem viel in de eerste eeuw. Het volk waaruit toch het christendom ontstaan is. Al zijn niet alle joden ware geestelijke joden, de draak probeert dit volk van de kaart te vegen, omdat daartussen ook de ware joden zitten. In die zin dus een golf van water dat achter haar aangegooid wordt, om haar er in mee te laten sleuren. De vrouw is dan het geestelijke beeld van Gods volk/huisgezin vanaf het eerste begin (Eva via Abraham en Sara, via Jacob-Israël, via Juda etc) van de belofte en via de nieuwe geboorte de zegen dat erdoor over de hele wereld gaat. Het koninkrijk dat aanbreekt, via wie het nageslacht van de vrouw door ontstaat (met gelovigen uit de heidenen). Zo ook inderdaad een geboorte, want enkel door die geboorte (komst van Gods rijk in ons geestelijk leven) is het een nageslacht van de vrouw geworden. Anders waren we nog als heidenen geestelijk dood en behoorden wij de vrouw (Gods volk) niet toe.

De aarde die te hulp komt: simpelweg dat de joden wereldwijd onder de andere volken hun onderdak eeuwen lang hadden en bescherming genoten heeft. Satan als woedende draak jaagt daarop dan op alles en iedereen die Jezus wil volgen (de rest van het nageslacht). Tot zijn frustratie wint hij de strijd niet. Ook in de WO2 niet. Niet van het joodse volk en niet van de christenen. Niet onder Nero en niet onder Hitler.
Overigens hadden christenen vaak niet alleen last van de Romeinse vervolging met hun godsdienstigheden in de eerste eeuw, maar ook van valse joden die hen vervolgden. Babylon vat ik heel breed op. Het is gewoon het masker van de engelengedaante die satan graag opzet in vele varianten.

Onder Hitler was dat zijn New Age masker, want hij wilde ook de RKK weg hebben en misbruikte die zo lang. Dat vanuit zijn wetenschap:
zolang ik de kerk in de macht heb, heb ik het volk achter mij. Hij was echter van plan een nieuwe wereldreligie neer te zetten en uiteindelijk ook het christendom te verbieden, want dat paste niet bij Hitlers visies. Zie bijvoorbeeld: http://www.go2war2.nl/artikel/1646/Hitlers-religie.htm
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid. 10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht. 11 Zij hebben hem dankzij het bloed van het lam en dankzij hun getuigenis overwonnen. Zij waren niet aan het leven gehecht en hebben hun dood aanvaard. 12 Daarom: juich, hemel, en allen die daar wonen! Maar wee de aarde en de zee: de duivel is naar jullie afgedaald! Hij is woedend, want hij weet dat hij geen tijd te verliezen heeft.’
13 Toen de draak zag dat hij op de aarde gegooid was, achtervolgde hij de vrouw die een zoon gebaard had. 14 Maar de vrouw kreeg de twee vleugels van de grote adelaar om naar haar plaats in de woestijn te vliegen, waar gedurende een tijd en twee tijden en een halve tijd voor haar gezorgd zou worden, buiten het bereik van de slang. 15 Toen spuwde de slang een stroom water als een rivier achter de vrouw aan om haar daarin mee te sleuren. 16 Maar de aarde schoot haar te hulp: de aarde sperde haar mond open en dronk de rivier op die de draak had uitgespuwd. 17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

Sanne’s en Adinomis’ toelichtingen lieten mijn blik vallen op het eerste vetgedrukte gedeelte. Dat was Jezus’ overwinning door het kruisoffer op de duivel en de demonen. Juist deze strijd is denk ik ook de reden dat niet iedereen aan Openbaring een boek heeft dat voor hen aanspreekt.

Maar goed, deze overwinning op de duivel en het aanbreken van de redding, de macht en het koningschap van God is gekomen in Jezus Christus, door de opstanding uit de doden en daarmee het aanbreken van Gods koninkrijk in een ieder die Hem in zijn voetsporen volgt.
Zelf geloof ik dat het koninkrijk later is gekomen dan de dood en opstanding van Jezus. Natuurlijk werd er toen wel een overwinning behaalt, maar Satan en de demonen werden op dat moment nog niet uit de hemel geworpen. In Hebreeën 10:12,13 haalt Paulus een profetie aan uit Psalm 110:1,2. En deze profetie laat zien dat Jezus na zijn dood en opstanding aan Gods rechterhand moest wachten, totdat hij van God de opdracht zou krijgen af te rekenen met zijn vijanden.
Ook Openbaring 1:1 laat zien dat de vervulling van de profetieën uit Openbaring aan het einde van de eerste eeuw (toen Johannes het opschreef) nog in de toekomst lagen, dus ook de komst van het koninkrijk.

Het tweede vet gedrukte gedeelte kan te maken hebben met de vervolging van de joden.
Er staat over degenen die vervolgd worden dat ze getuigenis afleggen van Jezus. De Joden leggen toch geen getuigenis af van Jezus?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:

Sanne’s en Adinomis’ toelichtingen lieten mijn blik vallen op het eerste vetgedrukte gedeelte. Dat was Jezus’ overwinning door het kruisoffer op de duivel en de demonen. Juist deze strijd is denk ik ook de reden dat niet iedereen aan Openbaring een boek heeft dat voor hen aanspreekt.

Zelf geloof ik dat het koninkrijk later is gekomen dan de dood en opstanding van Jezus. Natuurlijk werd er toen wel een overwinning behaalt, maar Satan en de demonen werden op dat moment nog niet uit de hemel geworpen. In Hebreeën 10:12,13 haalt Paulus een profetie aan uit Psalm 110:1,2. En deze profetie laat zien dat Jezus na zijn dood en opstanding aan Gods rechterhand moest wachten, totdat hij van God de opdracht zou krijgen af te rekenen met zijn vijanden.
Ook Openbaring 1:1 laat zien dat de vervulling van de profetieën uit Openbaring aan het einde van de eerste eeuw (toen Johannes het opschreef) nog in de toekomst lagen, dus ook de komst van het koninkrijk.
Het is waar dat nog niet alle vijanden van God aan Jezus' voeten is onderworpen en dat dit in de toekomst ligt, maar het koninkrijk van God is al in ons werkelijkheid geworden. Wij zijn al dat koninkrijk ingegaan en binnen, terwijl de vijanden nog buiten staan.

Dat zie je ook in:

Matteüs 6:24-34

24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon. 25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? 26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? 27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? 28 En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. 29 Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. 30 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? 31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Te gelijk is dit een proces. Eenmaal in dit koninkrijk, zijn we nog niet direct goede burgers. We reizen nog dikwijls naar het andere koninkrijk in onze begeertes, dat van de overste van de wereld. We leven dan weer in Gods koninkrijk en dan weer in het andere. Het is een kwestie van overwinning op overwinning behalen in onze levenswandel met Jezus. Dat zien we weer in Hebr. 4. Alles op alles zetten om Gods rust binnen te gaan.
Echter welke heer we dienen, is iets waar we al voor kunnen kiezen en geregeld opnieuw voor moeten kiezen. Iedere keer als we zien een verkeerde heer te dienen.

Het tweede vet gedrukte gedeelte kan te maken hebben met de vervolging van de joden.
Er staat over degenen die vervolgd worden dat ze getuigenis afleggen van Jezus. De Joden leggen toch geen getuigenis af van Jezus?
Ik zie twee vervolgingen. De vervolging van de vrouw en de vervolging van het nageslacht van de vrouw:

13 Toen de draak zag dat hij op de aarde gegooid was, achtervolgde hij de vrouw die een zoon gebaard had.

17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

De genen met de getuigenis van Jezus is het nageslacht van de vrouw.
De vrouw zelf plaats ik de joden onder, wiens bedekking nog weg genomen gaat worden.
nicodemus zda

Hallo Gait,

Goh! Sorry dat ik verder ging bij Openbaring 17. ben ook een tijdje 'op verlof' geweest!
Ga nog eens terug naar Openbaring 12 en wil graag meedenken en reageren.

groet Nico@
nicodemus zda

Hallo Sanne.

Met 'haar' bedoel ik de Vrouw! In beiden gevallen spreekt de Bijbel over de 'vrouw'.
In de betekenis van partnerschap in de (Geestelijke-) relatie tot Jezus is de Reine vrouw, de Bruid.
In de betekenis van partnerschap in de (Geestelijke-) relatie tot de wereldkerk, is zij de Hoer, de Bruid van de tegenstander.

Groet
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Over de uitleg over de komst van het Koninkrijk bestaat veel verschil van mening. Volgens Math.13:11 is het Koninkrijk der hemelen een geheimenis. Het bestaat al in het geheim. In Lucas 17:21 staat: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. In de HSV staat er dan nog een vertaalnoot bij: "binnen in u" of "in het midden van u". Het Koninkrijk van God is daar waar men Hem als Koning erkent. Maar dit koninkrijk komt pas tot zijn volle ontplooiing in het 1000-jarig Vrederijk en daarna.

Ik ben ervan overtuigd dat door de kruisiging en opstanding de overwinning werd behaald ook al wordt Satan nog in de hemel toegelaten om zijn rol als aanklager te vervullen. Zolang er rechtspraak is kan er sprake zijn van een aanklager en een advocaat. Maar de grond onder de voeten van de aanklager is wel heel broos geworden. " Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God?" Rom. 8. Het lijkt me toe dat als de gemeente met het Hoofd verenigd is de aanklager de hemel uitgegooid moet worden, voordat de Bruiloft van het Lam gevierd kan worden.

Er staat in vs. 17 van Openbaring 12 dat de haat van Satan zich keert tegen degenen die Gods geboden houden (de Joden) en die het getuigenis van Jezus hebben. Voor Satan is dat één pot nat. Satan keert zich de hele geschiedenis door tegen Gods volk: de Joden, omdat hij weet dat God zich via hen aan de wereld openbaart. Trouwens, tegenwoordig zijn er ook onder de Joden velen die het getuigenis van Jezus hebben.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Onder Hitler was dat zijn New Age masker, want hij wilde ook de RKK weg hebben en misbruikte die zo lang. Dat vanuit zijn wetenschap:
zolang ik de kerk in de macht heb, heb ik het volk achter mij. Hij was echter van plan een nieuwe wereldreligie neer te zetten en uiteindelijk ook het christendom te verbieden, want dat paste niet bij Hitlers visies. Zie bijvoorbeeld: http://www.go2war2.nl/artikel/1646/Hitlers-religie.htm
Ik vind dit een "mooi" voorbeeld van "de hoer (religie)" die mee mag rijden op het beest (politiek), zolang het het beest uitkomt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda

Hallo Gait,

Je eindigde een van je reacties met het volgende:
De genen met de getuigenis van Jezus is het nageslacht van de vrouw.
De vrouw zelf plaats ik de joden onder, wiens bedekking nog weg genomen gaat worden
Je weergave is gedeelte lijk juist. Want het volk dat het getuigenis van Christus heeft en uitdraagt heeft ook de Gave der Profetie ontvangen.
Zo vormen zij dan de 3 engelenboodschap die Jezus in Openbaring 14 aanduidt!

Welk volk behoort Jezus toe?
De Overblijfselen van alle tijden, die trouw zijn aan Hemelse inzettingen, die door de Heilige Geest vanuit een Hemels Jeruzalem worden aangedragen sinds de grondlegging der wereld en daarvoor.
Gods Overblijfsels zijn voortgekomen, uit alle hernieuwde en afgesloten Verbonden. Ook de eerste gemeente van het NT was een Overblijfsel dat zich op Geestelijke aanbidding in Christus op het Hemels Jeruzalem
richtte. Het Oude had immers afgedaan, zoals ook nu nog steeds het aardse Jeruzalem en de staat Israël (die nooit als een nationale staat bedoeld is geweest) geen enkel doel nastreven, dat een hemels karakter kan dragen.
Want Jezus zal Zijn dienstwerk in de Hemel afsluiten, niet op aarde! Nergens staat in de Bijbel dat Hij bij Zijn komst (eerst) nog eens naar het aardse Jeruzalem zal komen.£
Wel staat er dat de Tegenstander zich in het aardse heiligdom (Oude Jeruzalem) zich zal neerzetten alsof hij God is!

Zo leert dus ook Openbaringen 12 ons dat er -ook in onze- tijd een Overblijfsel zal zijn, NA het afsluiten van de 2300 avonden en morgens van Daniël in 1843.
Het Overblijfsel is, in woord en daad, gehoorzaam aan Gods geboden, dus ook de Sabbat van het 4e gebod. Daartoe behoren in essentie niet degenen, die keer op keer van die Geboden
en de Sabbat van het 4e gebod, eigengerechtigde regels maken. Dus ook niet voor de Joden van het huidige Israël.
Maar de essentie is dat het oordeel daar over besloten ligt in de Gerechtigheid die Jezus er over uitspreekt in het heilige der Heiligen.......in de Hemel (niet dus op aarde).

Het wegnemen van 'een bedekking' is dus geldend voor ALLE mensen, niet alleen voor (de) Joden!
Dat leert de Schrift namelijk nergens, op die manier.
Dus alleen het Geestelijke Jodendom (alle mensen die zich door water en Geest laten dopen), ontvangen de gave der profetie in het persoonlijke getuigenis daarvan in Christus.
Jezus legt dat duidelijk uit aan Nicodemus in Johannes 3. Alleen door de doop in water en geest, kan de bedekking bij de mens, door de heilige Geest weggenomen worden.
Joden die dus een natuurlijke geest bezitten (zie ook Hand. 17:24-28) en Psalm 51:5 of Efeze 2:3) , hebben dus geen voorrang op andere mensen. Allen moeten de maatijd met Hem beginnen, als Hij open doet.
Alleen Jezus is de Deur! Ceremoniële of watten en geboden naar menselijke overwegingen kunnen ons niet redden en zijn voor Jezus geen maatstaf!

Zie ook Mattheus: 15:9-13 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn. 10 En als Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat. 11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens. 12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeen deze rede horende, geergerd zijn geweest? 13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.

Let vooral eens op vers 13. In relatie staat dan ook de tekst die we vinden in Openbaring 14.....uit te gaan van aardse maatstaven van de aanbidding.
Recent heeft Paus Franciscus nog hetzelfde gezegd; Het aardse Jeruzalem is een verdorven stad en niet -meer- de plaats van aanbidding. Het Hemels Jeruzalem is dé plaats waar we Jezus moeten aanbidden.

Ik vond het zeer opmerkelijk van een Pontifix Maximus dat hij, die notabene op OT apostelschap beleid voert, deze uitspraak deed.
Orthodox Jodendom kan dus alleen Geestelijk veranderen als het persoonlijke hart Jezus zoekt in het Hemels Jeruzalem, waar immers onze gezamelijke (Geestelijke-) moeder woont.
Zie ook: Jesaja 8:20.

Als we dus het Overblijfsel van onze tijd (begonnen in 1843 toen er dus van een Joodse staat "Israël" nog lang geen sprake was) bekijken dan leert Openbaring 12: 17 ons het volgende:

De vrouw, de draak en de twee beesten

17. De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

In het grote Babylon, dat deze aarde voorstelt en de Geest van Egypte heerst d.w.z. afgoderij (zonnecultus) en spritisme is de eindfase aangebroken voor de Bruid. De laatste fase in het bijeenbrengen van mensen, die gehoor geven
aan de oproep der 2 engelen (Hoofdstuk 14). Zij luisteren naar 'hun moeder' die vanuit het hemels Jeruzalem 'bazuint' met luide stem! De boodschap gaat over de gehele wereld, sinds 1843!
Immers Daniël zegt reeds dat na de ingestelde periode (2300....) het heiligdom in 'rechte staat' herstelt zal worden. Jezus is dus inderdaad in het ware Heiligdom in de hemel, bezig de wet van het Hemels Koninkrijk te herstellen aan de harten van mensen, door het oordeel! De mensen die gehoor geven aan de oproep (Openbaring 14) ontvangen dus ook het Zegel tot de verzegeling, waarbij de Sabbat van het 4e gebod centraal staat in de ultieme beleving en ervaring (God woont immers -Geestelijk- in hun midden). Het is namelijk één der oorzaken dat de Satan verbitterd is op de Vrouw die hij vervolgd; trouw aan de geboden en de ontvangen Gave der profetie (om te verkondigen).
Satan vervolgt dus niet alleen die trouwe Christenen, maar ook hen die zich verzetten tegen de verkondiging, want (ook) hij wil zijn volgelingen in de hand houden. Geloof is dus een strijd van het hart, en niet met wapens tegen elkaar.

Op deze gedachte gang is mij persoonlijke geloof gebaseerd, die ik dus alleen met en in Christus kan delen!

Groet
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef: Onder Hitler was dat zijn New Age masker, want hij wilde ook de RKK weg hebben en misbruikte die zo lang. Dat vanuit zijn wetenschap:
Ik vind dit een "mooi" voorbeeld van "de hoer (religie)" die mee mag rijden op het beest (politiek), zolang het het beest uitkomt.
Hmm.. Aan de andere kant is een berijder toch ook de bestuurder van het beest waar ie op rijdt?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Sanne schreef:
Over de uitleg over de komst van het Koninkrijk bestaat veel verschil van mening. Volgens Math.13:11 is het Koninkrijk der hemelen een geheimenis. Het bestaat al in het geheim. In Lucas 17:21 staat: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. In de HSV staat er dan nog een vertaalnoot bij: "binnen in u" of "in het midden van u". Het Koninkrijk van God is daar waar men Hem als Koning erkent. Maar dit koninkrijk komt pas tot zijn volle ontplooiing in het 1000-jarig Vrederijk en daarna.

Ik ben ervan overtuigd dat door de kruisiging en opstanding de overwinning werd behaald ook al wordt Satan nog in de hemel toegelaten om zijn rol als aanklager te vervullen. Zolang er rechtspraak is kan er sprake zijn van een aanklager en een advocaat. Maar de grond onder de voeten van de aanklager is wel heel broos geworden. " Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God?" Rom. 8. Het lijkt me toe dat als de gemeente met het Hoofd verenigd is de aanklager de hemel uitgegooid moet worden, voordat de Bruiloft van het Lam gevierd kan worden.

Ik zie een overeenkomst met wat ik zie staan in het Bijbelgedeelte en een conflict met het Bijbelgedeelte.
De overeenkomst is wat je zegt over Gods Koninkrijk in ons. Dat is al in ons aanwezig, maar het conflict ontstaat als je het uit de hemel werpen van satan in de toekomst plaatst. Immers is volgens dit Bijbelgedeelte het Koninkrijk van God in ons als "gevolg" van dat satan uit de hemel geworpen is.
Verder geloof ik dat God ook wel door de duivel benaderd kan worden, als hij niet meer in de hemel kan komen. Immers is God voor een ieder wel te benaderen.

Dan heb je de joodse tempel als voorbeeld:
Afbeelding

Wat wordt daar afgebeeld? Het voorhof is voor de heidenen. Die kan door iedereen betreden worden om kennis te maken met God.
Dan heb je het heilige, waar je binnen komt door Jezus te volgen. Dat gebeurd met pinksteren. Dan ben je het koninkrijk van God binnen.
Vervolgens kom je in het heilige der heilige in de toekomst. In het heilige zie je immers God nog door een wazige spiegel, maar in het heilige der heilige zie je Hem van aangezicht tot aangezicht.
Zolang satan ons gevangen hield en niet het heilige liet binnen gaan, konden wij daar niet in komen, maar door het lam dat geofferd werd brak de boeien met satan en kon hij ons niet meer hinderen het "koninkrijk der hemelen" binnen te gaan.

Het koninkrijk der hemelen is niet het hiernamaals "alleen", maar "ook" het koninkrijk van God waar we al in zitten (het heilige).
Het koninkrijk der hemelen is het heilige en het heilige der heilige. Daar kan satan niet bij. Satan kan ons enkel wat doen als we even uit de heerschappij van Jezus stappen en in die van satan stappen. Satan kan niet komen in het heilige en ook niet in het heilige der heilige, omdat hij totaal niet heilig is.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 10 jun 2013, 13:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:
Adinomis schreef:
Hmm.. Aan de andere kant is een berijder toch ook de bestuurder van het beest waar ie op rijdt?
Een zekere mate van medezeggenschap lijkt zeker mogelijk. Er is echter geen sprake van "leidsels". Het beest bepaalt de koers.
Maar jouw onderschrift: "je wordt dag aan dag gedragen" (gelukkig door Hem die betrouwbaar en liefdevol is), betekent dit ook dat je "bestuurder" bent? :smile: Vast niet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ps: de rest lees ik morgen weer. Ik moet even wat andere dingen doen :)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

@ Adinomis: Okee. Met je eens.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:

Ik zie een overeenkomst met wat ik zie staan in het Bijbelgedeelte en een conflict met het Bijbelgedeelte.
De overeenkomst is wat je zegt over Gods Koninkrijk in ons. Dat is al in ons aanwezig, maar het conflict ontstaat als je het uit de hemel werpen van satan in de toekomst plaatst. Immers is volgens dit Bijbelgedeelte het Koninkrijk van God in ons als "gevolg" van dat satan uit de hemel geworpen is.
In het hoofdstuk waaruit ik citeerde over het Koninkrijk van God in ons (Luk.17:21 HSV) staat m.i. niet dat dit een "gevolg" is van het feit dat Satan uit de hemel geworpen is.
Kun je dat nader verklaren?
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Over de uitleg over de komst van het Koninkrijk bestaat veel verschil van mening. Volgens Math.13:11 is het Koninkrijk der hemelen een geheimenis. Het bestaat al in het geheim. In Lucas 17:21 staat: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. In de HSV staat er dan nog een vertaalnoot bij: "binnen in u" of "in het midden van u". Het Koninkrijk van God is daar waar men Hem als Koning erkent. Maar dit koninkrijk komt pas tot zijn volle ontplooiing in het 1000-jarig Vrederijk en daarna.

Je hebt denk ik wel gelijk als je zegt dat door Jezus dood en opstanding "de" overwinning is behaald. Hiermee is immers bewezen dat Satan een grote leugenaar is en het verdient om vernietigd te worden.

Wat het koninkrijk betreft, geloof ik dat het een echte regering is met Jezus als koning / priester. Een regering met daadkracht. Jezus zei in Luk.17:21 wel dat het koninkrijk "in het midden van u" is, maar hij deed deze uitspraak tegen de Farizeeën. We kunnen van hen echter niet zeggen dat ze Jezus als messias of koning erkenden. Jezus was wel in hun midden in de zin dat de toekomstig koning van Gods koninkrijk in hun midden was.
Maar na zijn dood en opstanding moest hij wachten om handelend op te treden tegen zijn vijanden. Jezus leerde ons in het "Onze Vader" bidden dat Gods wil niet alleen in de hemel, maar ook op aarde gedaan zal worden. Jezus eerste daad als koning is het uit de hemel werpen van Satan. Vanaf dat moment wordt in de hemel alleen nog maar Gods wil gedaan. De hemel is dan inderdaad klaar voor de bruiloft van het Lam. Maar op aarde is dan nog "wee". Maar ook op aarde gaat Gods koninkrijk afrekenen met alle vijanden. In Daniël 2:44 lees je bijvoorbeeld dat Gods koninkrijk een einde gaat maken aan alle aardse regeringen. En zelf zal het voor altijd blijven bestaan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:

In het hoofdstuk waaruit ik citeerde over het Koninkrijk van God in ons (Luk.17:21 HSV) staat m.i. niet dat dit een "gevolg" is van het feit dat Satan uit de hemel geworpen is.
Kun je dat nader verklaren?
Openbaring 12:
7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid. 10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht.
Daar was ik mee bezig :)

ps. het voorhof, het heilige en het heilige der heilige kan op nog een manier uitgelegd worden:
de buitenkant van de beker (bestaande uit onze handelingen), de werking van de ziel (contact van onze geest met ons lichaam) en de werking van onze geest waarin het de heilige der heilige behoort te zijn.

Als onze ziel niet door God zelf bewoont wordt, maar satan daar nog de baas is (een valse priester gaat voor), dan kunnen de handelingen in onze voorhof (met al de geldwisselkraampjes) ook niet zuiver zijn. Onze ziel moet het heilige der heilige zijn door Jezus aan te nemen en dan handelen we in onze voorhoven (de buitenkant van de beker) ook zuiver.

Als satan dus uit onze tempel (onze eigen geest) is gegooid, dan is het heilige der heilige van God in ons (redding, de macht en koninkrijk van God) werkelijkheid geworden.