Zo heeft Gaitema het topic over het boek Openbaring geopend.Gaitema:
Een moeilijk boek, zo wordt het over het algemeen gezien. Zijn vele visies op mogelijk.
Van wat ik zoals gezien, gevonden en gelezen had, valt er veel op te reageren.
Ik ben van plan daarom iedere keer een stukje te plaatsen en ook bronnen bij aan te halen.
Mijn vraag is: zouden jullie er ook aan mee willen werken?
Alle reacties en citaten wat er mee te maken heeft lijkt me okee.
Hieronder teksten die hij over het boek gevonden had:
Hier de eerste 8 verzen:Uit “handboek bij de Bijbel”
De complete titel van dit boek is “De Openbaring van Johannes”
Het is het enige ‘apocalyptische’ geschrift dat is opgenomen in het Nieuwe Testament.
Joodse openbaringen werden in tijden van crisis geschreven. Deze moedigen de lezers aan het grote geheel van de geschiedenis te bezien en hun aandacht te vestigen op het einde van de wereld als God oppermachtig zal heersen in vrede en gerechtigheid. Veel van de dingen die lezers van nu moeilijk te begrijpen vinden zijn kenmerken van deze manier van schrijven – bijvoorbeeld de gebruikmaking van:
• Visioenen
• Symbolen
• ‘weergeven’ uit het Oude Testament (een soort her-beschouwing van de geschriften en de aanpassingen ervan aan deze tijd’)
• getallen die een speciale betekenis hebben.
Over het algemeen wordt aangenomen dat Johannes een andere is dan Johannes van het evangelie en de brieven van Johannes, vanwege het verschil van stijl, maar het verschil van stijl kan te verklaren zijn door dat het apocalyptisch is of dat hij het door een schrijver heeft laten opschrijven.
Kortom, als het aan mij ligt: het is gewoon Johannes.
De verbanning van Johannes naar Patmos, betekent waarschijnlijk zwaar werk in de mijnen van het eiland. Verschillende christenen werden gedood en anderen voor hun geloof gevangen gezet. En het zou nog erger worden, toen de aanbidding van de Romeinse Keizer verplicht werd.
Het geschrift dateert waarschijnlijk uit de regeringsperiode van de vervolgende keizer Domitianus (81-96 n. Chr.)
Thema en doel
Jezus is de hoofdpersoon van Openbaring. Johannes zegt dat zijn boek een verslag is van de gebeurtenissen die Jezus Christus aan Hem heeft geopenbaard.
Zijn eerste visioen (1:11-20) is er één van Christus,
Het is Christus – de Leeuw van Juda, het Offerlam (hoofdstuk 5) – die de zegels van de rol verbreekt die het begin van Gods laatste oordeel markeren
Een commentaar van J.B. Philips:
In dit boek wordt de vertaler verplaatst naar een andere dimensie – hij heeft nauwelijks vaste voet in de wereld van tijd-en-ruimte waarmee hij bekend is. Hij wordt niet meegevoerd naar een één of andere niet bestaande fantasieland, maar naar het werkelijke bestaande land van Gods eeuwige waarden en oordelen.
Openbaring 1
1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
2 Dewelke het woord Gods betuigd heeft, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.
4 Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn: genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.
8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.
Laten we het boek rustig doorlopen en gaan bestuderen en zo min mogelijk zijsprongen maken. Houd de posts beknopt; richt quotes op de gebruikelijke manier in. Dat geeft overzichtelijke posts.
We willen stapje voor stapje verder gaan.
» Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling om nu onmiddellijk in één post een verhandeling te gaan geven betreffende het hele boek en wat voor opvatting je daarover hebt! Wie dit toch doet kan een ban tegemoet zien. «
Dan geef ik nu weer het woord aan de eigenlijke topic-starter Gaitema en eenieder die wil meedoen met de bespreking.