Anja schreef: ↑05 mei 2019, 14:42
callista schreef: ↑05 mei 2019, 14:24
Onder het z.g. "Nieuwe Verbond" zagen de christenen het Licht...
En zij moesten de joden jaloers maken.....
Tja....dan breekt mijn klomp
Dat klopt ja. De bedekking ten aanzien van de Identiteit van de Verlosser hebben de christenen (een kleine groep uit de joden voortgekomen) niet en de OT-volgers wel. Dit topic is daar eigenlijk het levende bewijs van.
Ter aanvulling:
De geheimen van het koninkrijk Gods zijn aan de discipelen onthuld. Marcus 4,11 en de parallellen Matteüs 13,11 en Lucas 8,10 spreken van het geheim, respectievelijk de geheimen van het koninkrijk van God. mustèria tès basileias tou theou. Die zijn aan de discipelen te kennen gegeven. "Hij (Jezus) zei tegen hen:'Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen" (Marcus 4,11) "Hij (Jezus) antwoordde:'Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven.'"(Mat.13,11) "Hij (Jezus) antwoordde:'Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van God kennen, maar de anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen, opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder iets te begrijpen.'" (Luc.8,10)
Het is een geheim dat nauw samenhangt met de verborgenheid van Jezus' persoon en werk. Het is ook opvallend hoe vaak er, met name in het evangelie van Marcus, sprake is van een verbod om Jezus bekend te maken. We treffen het aan bij zijn wonderen, in de berichten dat Hij zich aan de scharen probeert te onttrekken, in het gebod aan de demonen om Hem als Messias bekend te maken als ze hem luidkeels als zodanig belijden, in het zwijggebod aan de discipelen direct na de belijdenis van Petrus (8,30) en dat na de verheerlijking op de berg (9,9). Toch wordt het zwijggebod ook meer dan eens doorbroken in een openlijke discussie (2,7-11) of gewoon omdat het niet lukte om opgemerkt te blijven (7,24).
De bedekking is dus onder het Nieuwe Verbond opgeheven.
"Het geheim dat in de vorm van de gelijkenis wordt verteld en aan de leerlingen onthuld wordt, betreft de komst van Gods Koninkrijk, dat is: het aanbreken van Gods heerschappij in de woorden en daden van Jezus. Koninkrijk van God is een metafoor voor Gods regering over schepping en geschiedenis. Wanneer Jezus proclameert dat de tijd vervuld is en het rijk van God nabijgekomen is, beweert Hij twee dingen. Ten eerste dat de lange periode waarop de mensen hebben gewacht op Gods finaal en definitief handelen geëindigd is en in de tweede plaats dat God zijn heerschappij over schepping en geschiedenis nu op een nieuwe, weergaloze manier manifest. Dat doet Hij door via het dienstwerk van Jezus de mens te bevrijden van de zonde en de demonische machten.
Met de boodschap die Jezus predikt aangaande Gods Koninkrijk is Zijn persoon en Zijn leidend handelen onherroepelijk verbonden. Om te weten wie Jezus is en wat Hij heeft gedaan, moet men de aard van het Koninkrijk verstaan. En omgekeerd, het geheim van het Koninkrijk verstaan houdt in: Jezus' identiteit en zijn reddend werk begrijpen. Beide vormen een geheim dat onthuld wordt en bovendien alleen in geloof begrepen wordt. Het geheim van het koninkrijk dat Jezus in Zijn woorden en werken toont, vraagt niet alleen om scherp zien maar ook om inzicht, om goed horen maar ook om begrijpen, opdat het zou komen tot bekering en vergeving (Mar.4,12).
De aanvankelijke manifestatie van het rijk van God is, hoewel krachtig, verborgen en kan alleen worden waargenomen door hen aan wie het geheim van het Koninkrijk wordt onthuld (Mar.4,10-12). Jezus' uitleg van de gelijkenis van het zaad (4,2-9; 13-20) vormt de sleutel tot het verstaan van Zijn dienstwerk. Die uitleg hebben de discipelen nodig. Anders blijven ook zij buitenstaanders, onbekend met het geheim van het Koninkrijk van God. Daarom verklaart Jezus wanneer Hij met zijn leerlingen alleen is, hun alles (4,34).
Bovenstaande is verwoord onder gebruikmaking van diverse stukjes uit Dr. H.C. Van der Meulen, Om het geheim van het leven, pgs 266-268.