Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 21408
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Ik kan mij best indenken dat voor Alpha in de koninkrijkzaal op de enige juiste wijze met Jehova wordt omgegaan.
Als je met de fanfare meeloopt in de bonte stoet dan blaas je de eigen fanfare muziek en niet die van de ander.
De samba muzikanten , moeten in mijn optiek niet de Jordaan muziek in hun muzikale performance gaan opnemen, dat combineert gewoon niet.
Een ieder de eigen specifieke muzikale prestatie, dat maakt de bonte stoet nu juist zo leuk in mijn optiek.
Wie de koninkrijkzaal muzikanten niet zo op het eigen netvlies heeft, die wacht gewoon tot zij voorbij getrokken zijn.
Dat gebeurt ook op het G G forum, 6 dagen in de week zijn er geen koninkrijkzaal- muzikanten te bespeuren.
J-W
Berichten: 2462
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:38
........Wat Noach betreft uit je weer een veronderstelling, die je niet kan waarmaken.
Toon aan dat Noach met slechts een beperkte groep mensen heeft gesproken, in de ruim 40 jarige bouwtijd.
.........
Ik was er niet bij, kan dus niets aantonen. Wat ik wel kan is mijn gezonde verstand gebruiken.
Denk jij nu echt dat Noach de bouw regelmatig heeft stilgelegd om te voet de hele bewoonde wereld te bezoeken om hen te waarschuwen?
Waar lees je dat?
Het blijven veronderstellingen maar ik vind die van mij logischer dan de jouwe.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:30
Alpha schreef: 19 aug 2024, 13:21 Ik heb argumenten genoeg, maar die wil je niet kennen.

De dagtekst van vandaag is daarom m.i. toepasselijk.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1102024207#p56
Geef die argumenten dan eens in je eigen bewoordingen.
Wel, kennelijk wil je de leer uit de Bijbel niet aanvaarden en vervang je die door je eigen visie.

Zoals gebruikelijk staat in de tekst de Bijbelse onderbouwing bij.

Spreuken 1:32 Want de koppigheid van de onervarenen zal hun dood worden en de gemakzucht van de dwazen hun ondergang.
Spreuken 27:12 Wie verstandig is ziet het gevaar en verbergt zich, maar wie onervaren is gaat gewoon door en moet de gevolgen dragen. NWV.

Vorige week haalde ik al aan dat mensen massaal naar het strand gaan en de waarschuwingsborden vaak negeren.
Op het internetstrandsite kan je aanwijzingen vinden, hoe je de mui zuiging kan overleven.
Helaas zijn er nu weer vele mensen verdronken en een enkeling gered door strandwachten.

Er was elders een boot omgeslagen door de wind.
2 mensen gered, een vermist, de derde kon niet zwemmen en had geen reddingsvest om.

Mensen zijn vaak eigenwijs en weten het beter.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:32
Alpha schreef: 19 aug 2024, 13:25Je gebruikt gewoon weer veronderstellingen i.p.v. argumenten.

Nauwkeurige kennis wordt niet gegeven, die moet je op basis van de Bijbel, moeizaam verwerven.
De dagtekst van vandaag toont waarom dat zo is.
Die 'veronderstellingen' zijn aan mij geopenbaard.
Je weet het dus weer beter en onderbouwd weer niets.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 19 aug 2024, 14:27
Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:08 Helaas is de Sv of de Willibrord bijbel doorspekt met kerkleer.
Dat heb ik meermaals aangetoond.

Je kan in de NWV nooit kerkleer vinden, dat is verwijderd.
Door meerder vertalingen met elkaar vergelijken kan je daar achter komen.
Als je de oorspronkelijke grondtekst bekijkt, zie je al snel de verschillen.
Zo kan ik de Bijbel in het Hebreeuws en het Grieks bekijken, met daaronder een Engelse woord voor woord vertaling.
Opvallend is dat sommige woorden niet correct zijn vertaald, maar een vorm van kerkleer gebruiken.


Toon aan dat in de NWV JW leringen staan die afwijken van de oorspronkelijke leer.
Vandaar dat in de NWV Gods naam nooit door een titel wordt vervangen.
Ook kan je geen triade toevoegingen in de NWV vinden.
Ook dat heb ik al meerdere malen aangetoond.
Vandaar dat ik graag naast de NWV ook andere vertalingen toon.
Als de Heilige Geest in alle levende wezens woont, (Korintiërs 6:19-2) waarom beleer je anderen dan? Waarom kijk je dan afkeurend naar hen? Waarom ben je dan gepikeerd tegenover anderen? Waarom gebruik je harde woorden? Waarom probeer je over anderen te heersen en de baas te spelen? Is het niet louter onwetendheid?

Verkrijg wijsheid en rust in vrede.

Met verdraaide woorden kun je van alles bereiken, maar slechts door juist te handelen krijgt de mens kennis van de Heilige Geest.

1 Korinthiërs 6:
19 Weten jullie niet dat jullie lichaam de tempel is van de heilige geest in jullie, die jullie van God hebben gekregen? Ook zijn jullie niet van jezelf, 20 want jullie zijn gekocht tegen een prijs. Eer God dus met jullie lichaam. NWV.

Grappig dat je weinig notie hebt van de context.
Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe die bij hen grove immoraliteit aantrof, dat dat zelfs bij de afgodenaanbidders niet voorkomt.
Als Paulus in de wij vorm spreekt heeft hij het over gezalfden, die later met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren. (Openbaring 5:10) NWV.

Jezus onderwees joodse gelovigen en zijn discipelen deden dat ook.
Paulus werd de apostel der heidenen genoemd. (Romeinen 11:13).
Waarom? Zij voerden de opdracht van Jezus uit.

Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis bezit. (Kol. 1:9, 10.)
Nauwkeurige kennis zou je kunnen zien als een spoorboekje naar het aardse paradijs met Jezus als koning.
Helaas gebruiken de meeste mensen hun eigen boekje en missen daardoor de laatste trein.

Ik over anderen heersen?
Vergeet dat maar. Ik laat zien wat de Bijbel werkelijk leert.
Heersen laat ik graag over aan anderen.
Vandaar dat ik opdrachten krijg hoe ik mij moet uitten en vooral niet tonen wat de Bijbel echt leert.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 19 aug 2024, 14:44 Hallo Alpha, het gaat niet alleen om de juiste vertaling. Heb je hier wel eens kennis van genomen?

https://www.sporenvangod.nl/Godsdienste ... io-Divina/

Lectio Divina, zo heet de manier van bijbellezen die in de kloosters is ontwikkeld. Het is een meditatieve manier van omgaan met de tekst. Bij het lezen van de bijbel gaat het er niet om of je alles snapt wat er precies bedoeld wordt. Het gaat erom of je erdoor veranderd wordt naar het beeld van God dat in je gelegd is: licht en leven, vrede en recht, liefde en trouw.



Er zijn vier stappen.

1. lectio Je leest de tekst langzaam, nauwkeurig en hardop een aantal keren, precies zoals het er staat. Je probeert de woorden echt te laten klinken en te horen, om ze te proeven, zeggen ze weleens. Je bent nog niet bezig met de uitleg, of wat het jou allemaal doet of niet, maar eerst eens gewoon goed lezen wat er staat, en hoe het er staat.

2. meditatio Nu overweeg je de tekst, je mediteert erover, je onderzoekt welke kernwoorden erin klinken en hoe de context ervan is, en hoe het bij jou binnenkomt.

3. oratio Vervolgens breng je je leeservaringen en alles wat er bij je bovengekomen is in een grotere ruimte, de ruimte van het gebed. Gebed heeft met je verlangen te maken. Je stelt je open voor hoe God zelf je wil aanspreken, voorbij aan wat je er allemaal zelf aan hebt bedacht. Je opent je voor creatieve inzichten, voor iets ´van de andere kant´. En je maakt jezelf beschikbaar voor de invloed van God.

4. contemplatio is het moment dat er zo´n creatief inzicht binnenvalt, dat je voorbij je eigen grenzen en beperkte weten wordt meegenomen. Dat kun je niet organiseren, maar het kan je overkomen, als uitkomst van de weg die je bent gegaan in het lezen van de tekst.

En soms wordt daar dan nog een vijfde element aan toegevoegd: actio : de handeling. Je brengt de inzichten die je hebt gekregen, in praktijk. Want daar horen ze getoetst en gezuiverd te worden, steeds weer opnieuw.


Wat ook aan te bevelen is, is om eens andere lectuur te lezen op deze wijze dan alleen de Bijbel. Het taoïsme is ook een mooie filosofie. Maar ik moet natuurlijk niet alles voor zeggen, God kan het op je levensweg plaatsen. Maar je moet het dan natuurlijk wel oprapen.....
Het gaat om een correcte vertaling, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse toevoegingen.

Jezus leefde niet in een klooster, noch zijn discipelen.
Kloosters werden pas na de 5e eeuw gesticht, na het begin van de afval van het geloof.
Men ging Bijbelse details letterlijk lezen.

Johannes 17:16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben. (Daniël 7:14)

Paulus heeft de afval vooraf voorzegt:

Handelingen 20:
29 Ik weet dat er na mijn vertrek onderdrukkende wolven bij jullie zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen.
30 En uit jullie eigen midden zullen mannen opstaan die de waarheid zullen verdraaien om de discipelen achter zich aan te trekken. NWV.

Het begon met gebruik van onderscheidene titels, men ging zich verheffen boven het gewone volk.
De Joden deden dat ook al en Jezus stelde dat aan de kaak.
Zij noemden het gewone volk ʽam ha·ʼaʹrets.
In Jezus’ tijd werd de term door de religieuze leiders in minachtende zin gebezigd.

Door beïnvloeding van afgoderij werd de weg geopend voor heidense leringen, gebruiken en feesten.
In 325 stichtte Constantijn de grote zijn algemene kerk van Rome. (RKK)
Hij bood "bisschoppen" hetzelfde salaris aan als de heidense priesters, dat versterkte de afval.

Zijn er dan nog andere boeken, die door God zijn geïnspireerd en profetieën bevatten?

Prediker 12:12 Voor al het andere, mijn zoon, geldt deze waarschuwing: er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan. Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten. NWV.

Interessant is hoe Paulus over filosofie dacht:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.

Maar ja, zoal gezegd zijn er altijd mensen, die het beter menen te weten.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 19 aug 2024, 14:54 Ik kan mij best indenken dat voor Alpha in de koninkrijkzaal op de enige juiste wijze met Jehova wordt omgegaan.
Als je met de fanfare meeloopt in de bonte stoet dan blaas je de eigen fanfare muziek en niet die van de ander.
De samba muzikanten , moeten in mijn optiek niet de Jordaan muziek in hun muzikale performance gaan opnemen, dat combineert gewoon niet.
Een ieder de eigen specifieke muzikale prestatie, dat maakt de bonte stoet nu juist zo leuk in mijn optiek.
Wie de koninkrijkzaal muzikanten niet zo op het eigen netvlies heeft, die wacht gewoon tot zij voorbij getrokken zijn.
Dat gebeurt ook op het G G forum, 6 dagen in de week zijn er geen koninkrijkzaal- muzikanten te bespeuren.
Welnee, door jouw vooringenomenheid heb je beslist niet de juiste optiek op de Bijbelse boodschap.

Je wilt dus wachten tot de laatste trein is vertrokken?

Omdat ik niet verslaafd wil zijn aan een smartphone, heb ik die bewust niet.
Door het verbieden op scholen zie je gelijk het effect daarvan.
De leerprestaties stijgen erg en is er een betere sociale omgang.
De kinderen praten dan veel meer met elkaar, omdat ze niet aan het scherm gekluisterd zijn.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 19 aug 2024, 16:04
Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:38
........Wat Noach betreft uit je weer een veronderstelling, die je niet kan waarmaken.
Toon aan dat Noach met slechts een beperkte groep mensen heeft gesproken, in de ruim 40 jarige bouwtijd.
.........
Ik was er niet bij, kan dus niets aantonen. Wat ik wel kan is mijn gezonde verstand gebruiken.
Denk jij nu echt dat Noach de bouw regelmatig heeft stilgelegd om te voet de hele bewoonde wereld te bezoeken om hen te waarschuwen?
Waar lees je dat?
Het blijven veronderstellingen maar ik vind die van mij logischer dan de jouwe.
Als je nu eens je gezonde verstand inschakelt en niet van veronderstellingen uitgaat, kan je in de Bijbel vinden wat en hoe hij Gods voornemen bekend maakte.

Je accepteert m.i. kennelijk de leer van de Bijbel niet.

Is het logisch om te denken dat de natuur dingen slim heeft ontworpen?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Alpha schreef: 26 aug 2024, 16:05
Tufkah schreef: 19 aug 2024, 14:44 Hallo Alpha, het gaat niet alleen om de juiste vertaling. Heb je hier wel eens kennis van genomen?

https://www.sporenvangod.nl/Godsdienste ... io-Divina/

Lectio Divina, zo heet de manier van bijbellezen die in de kloosters is ontwikkeld. Het is een meditatieve manier van omgaan met de tekst. Bij het lezen van de bijbel gaat het er niet om of je alles snapt wat er precies bedoeld wordt. Het gaat erom of je erdoor veranderd wordt naar het beeld van God dat in je gelegd is: licht en leven, vrede en recht, liefde en trouw.



Er zijn vier stappen.

1. lectio Je leest de tekst langzaam, nauwkeurig en hardop een aantal keren, precies zoals het er staat. Je probeert de woorden echt te laten klinken en te horen, om ze te proeven, zeggen ze weleens. Je bent nog niet bezig met de uitleg, of wat het jou allemaal doet of niet, maar eerst eens gewoon goed lezen wat er staat, en hoe het er staat.

2. meditatio Nu overweeg je de tekst, je mediteert erover, je onderzoekt welke kernwoorden erin klinken en hoe de context ervan is, en hoe het bij jou binnenkomt.

3. oratio Vervolgens breng je je leeservaringen en alles wat er bij je bovengekomen is in een grotere ruimte, de ruimte van het gebed. Gebed heeft met je verlangen te maken. Je stelt je open voor hoe God zelf je wil aanspreken, voorbij aan wat je er allemaal zelf aan hebt bedacht. Je opent je voor creatieve inzichten, voor iets ´van de andere kant´. En je maakt jezelf beschikbaar voor de invloed van God.

4. contemplatio is het moment dat er zo´n creatief inzicht binnenvalt, dat je voorbij je eigen grenzen en beperkte weten wordt meegenomen. Dat kun je niet organiseren, maar het kan je overkomen, als uitkomst van de weg die je bent gegaan in het lezen van de tekst.

En soms wordt daar dan nog een vijfde element aan toegevoegd: actio : de handeling. Je brengt de inzichten die je hebt gekregen, in praktijk. Want daar horen ze getoetst en gezuiverd te worden, steeds weer opnieuw.


Wat ook aan te bevelen is, is om eens andere lectuur te lezen op deze wijze dan alleen de Bijbel. Het taoïsme is ook een mooie filosofie. Maar ik moet natuurlijk niet alles voor zeggen, God kan het op je levensweg plaatsen. Maar je moet het dan natuurlijk wel oprapen.....
Het gaat om een correcte vertaling, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse toevoegingen.
ELKE vertaling maakt zich schuldig aan ongewenste uitlegging. Waarschijnlijk met goede bedoelingen maar toch ongewenst. De NWV is daarop geen uitzondering. Johannes 1:1 is daarvan een goed voorbeeld. Het is een krampachtige weergave die de oorspronkelijke tekst geweld aandoet. En daarbij volkomen overbodig want zelfs door te vertalen dat het woord God is kun je nog steeds duidelijk lezen dat Jezus niet God is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 26 aug 2024, 15:05
Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:32
Die 'veronderstellingen' zijn aan mij geopenbaard.
Je weet het dus weer beter en onderbouwd weer niets.
De openbaring van de 8 richtlijnen is wel degelijk onderbouwd. Ze houden elkaar, alle 8, zuiver en is daarmee een stelsel waarmee je alle uitspraken over/door God kunt ijken en toetsen.

De 8 richtlijnen voor de toetsing zijn:

God is pure Liefde, onvoorwaardelijk en om niet, eindeloos, genezend en helend;
God is almachtig (krijgt alles voor elkaar), en wordt nooit gedwarsboomd;
God is alomtegenwoordig, er is niets buiten Gods aanwezigheid;
God is alziend;
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte.

Mij is kenbaar gemaakt bij die openbaring, dat deze richtlijnen indachtig zouden helpen met het herkennen van waarheid en onzin in alles dat over God gedacht, gezegd en geschreven is.
En het werkt!

Alle nonsens filter ik uit de bijbel en ik herken de delen daarvan die wel degelijk juist zijn. Een filter dus om zand door te laten en goud te behouden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W
Berichten: 2462
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 26 aug 2024, 16:16
J-W schreef: 19 aug 2024, 16:04

Ik was er niet bij, kan dus niets aantonen. Wat ik wel kan is mijn gezonde verstand gebruiken.
Denk jij nu echt dat Noach de bouw regelmatig heeft stilgelegd om te voet de hele bewoonde wereld te bezoeken om hen te waarschuwen?
Waar lees je dat?
Het blijven veronderstellingen maar ik vind die van mij logischer dan de jouwe.
Als je nu eens je gezonde verstand inschakelt en niet van veronderstellingen uitgaat, kan je in de Bijbel vinden wat en hoe hij Gods voornemen bekend maakte.

Je accepteert m.i. kennelijk de leer van de Bijbel niet.

Is het logisch om te denken dat de natuur dingen slim heeft ontworpen?
Waar staat hoe Noach overal heen reisde? En wat heeft evolutie of schepping met mijn twijfels te maken hoe Noach alle volkeren op de hele aarde kon bereiken om hen voor de zondvloed te waarschuwen? Zolang jij daar geen verklaring voor weet blijf ik volhouden dat JHWH heel wat mensen zonder waarschuwing heeft laten verdrinken.
En waarom? Kijk eens om je heen, is de wereld nu beter dan voor de zondvloed?
Hoe kan een goed mens een bijbelse leer accepteren met zo'n nutteloos dramatisch en wreed ingrijpen?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

J-W schreef: 26 aug 2024, 16:58
Alpha schreef: 26 aug 2024, 16:16 Als je nu eens je gezonde verstand inschakelt en niet van veronderstellingen uitgaat, kan je in de Bijbel vinden wat en hoe hij Gods voornemen bekend maakte.

Je accepteert m.i. kennelijk de leer van de Bijbel niet.

Is het logisch om te denken dat de natuur dingen slim heeft ontworpen?
Waar staat hoe Noach overal heen reisde? En wat heeft evolutie of schepping met mijn twijfels te maken hoe Noach alle volkeren op de hele aarde kon bereiken om hen voor de zondvloed te waarschuwen? Zolang jij daar geen verklaring voor weet blijf ik volhouden dat JHWH heel wat mensen zonder waarschuwing heeft laten verdrinken.
En waarom? Kijk eens om je heen, is de wereld nu beter dan voor de zondvloed?
Hoe kan een goed mens een bijbelse leer accepteren met zo'n nutteloos dramatisch en wreed ingrijpen?
Lees het eerste boek Enoch. Daarin staat het antwoord. Staat gewoon online.
J-W
Berichten: 2462
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Michelangelo2 schreef: 26 aug 2024, 20:49
J-W schreef: 26 aug 2024, 16:58

Waar staat hoe Noach overal heen reisde? En wat heeft evolutie of schepping met mijn twijfels te maken hoe Noach alle volkeren op de hele aarde kon bereiken om hen voor de zondvloed te waarschuwen? Zolang jij daar geen verklaring voor weet blijf ik volhouden dat JHWH heel wat mensen zonder waarschuwing heeft laten verdrinken.
En waarom? Kijk eens om je heen, is de wereld nu beter dan voor de zondvloed?
Hoe kan een goed mens een bijbelse leer accepteren met zo'n nutteloos dramatisch en wreed ingrijpen?
Lees het eerste boek Enoch. Daarin staat het antwoord. Staat gewoon online.
De katholieke kerk en traditionele christenen verwerpen het Boek van Henoch als niet door God geïnspireerd.

Interessant om te lezen waar men vroeger al niet in geloofde maar meer ook niet.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

J-W schreef: 26 aug 2024, 21:57
Michelangelo2 schreef: 26 aug 2024, 20:49
Lees het eerste boek Enoch. Daarin staat het antwoord. Staat gewoon online.
De katholieke kerk en traditionele christenen verwerpen het Boek van Henoch als niet door God geïnspireerd.

Interessant om te lezen waar men vroeger al niet in geloofde maar meer ook niet.
1 Enoch was aanvankelijk canoniek. Verklaart de eerste hoofdstukken van Genesis. Werd gevonden bij de dode zeerollen. Zeker de moeite van het lezen waard. Vond men vroeger ook.
J-W
Berichten: 2462
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Michelangelo2 schreef: 26 aug 2024, 23:02
J-W schreef: 26 aug 2024, 21:57

De katholieke kerk en traditionele christenen verwerpen het Boek van Henoch als niet door God geïnspireerd.

Interessant om te lezen waar men vroeger al niet in geloofde maar meer ook niet.
1 Enoch was aanvankelijk canoniek. Verklaart de eerste hoofdstukken van Genesis. Werd gevonden bij de dode zeerollen. Zeker de moeite van het lezen waard. Vond men vroeger ook.
In onze bijbel staan alleen verhalen van schrijvers die bij het schrijven door de God uit de bijbel zouden zijn geïnspireerd. Hoe de samenstellers dat konden beoordelen ontgaat mij. Jezus als Gods Zoon zou het wel met zekerheid hebben kunnen weten maar die heeft zich alleen maar druk gemaakt om de problemen van zijn tijd zodat we nu moeten afgaan op de mening van Eusebius en de zijnen waarbij ik wel moet toegeven dat Henoch uitspraken heeft gedaan die minder goed bij de andere verhalen passen en daar ging het de samenstellers meer om dan om waarheidsvinding.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 26 aug 2024, 16:24
Alpha schreef: 26 aug 2024, 16:05 Het gaat om een correcte vertaling, die geheel ontdaan is van buiten Bijbelse toevoegingen.
ELKE vertaling maakt zich schuldig aan ongewenste uitlegging. Waarschijnlijk met goede bedoelingen maar toch ongewenst. De NWV is daarop geen uitzondering. Johannes 1:1 is daarvan een goed voorbeeld. Het is een krampachtige weergave die de oorspronkelijke tekst geweld aandoet. En daarbij volkomen overbodig want zelfs door te vertalen dat het woord God is kun je nog steeds duidelijk lezen dat Jezus niet God is.
Johannes 1:
1 In het begin was het Woord. Het Woord was bij God en het Woord was een god. NWV.
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. SV

Johannes 1:
14 Het Woord is vlees geworden en heeft bij ons gewoond. We hebben zijn glorie gezien, een glorie die hoort bij een eniggeboren zoon van een vader. Hij was vol gunst van God en vol waarheid. NWV.

τὸν Θεόν > ton Theos > het Woord was bij God
καὶ Θεόν > kai Theos > Het Woord was goddelijk

In het 1e geval wordt volgens de Griekse grammatica Theos voorafgegaan door een bepalend lidwoord.
In het 2e geval wordt volgens de Griekse grammatica Theos voorafgegaan door geen lidwoord en heeft dus een bijvoeglijk karakter.

Zoals ook uit vers 14 blijkt, wordt hier gesproken over Jezus, Jezus is dus het woord.
Jezus was dus bij God. Als zoon van Jehovah God is Jezus dus ook een god.
Er wordt dus in dit vers over twee afzonderlijke personen gesproken.

Het Griekse woord voor God of god (theos) is het gebruikelijke equivalent van de Hebreeuwse woorden el en elohim.
De tekst van de SV is dus een bekende trinitarische toevoeging.

Als je begrijpend kunt lezen, zonder de on-Bijbelse triade leer, dan is het voor een oprechte lezer duidelijk.

Johannes 6:38 Want ik [Jezus] ben niet uit de hemel neergedaald om mijn eigen wil te doen, maar de wil van hem [JHWH] die mij heeft gestuurd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 26 aug 2024, 16:54
Alpha schreef: 26 aug 2024, 15:05 Je weet het dus weer beter en onderbouwd weer niets.
De openbaring van de 8 richtlijnen is wel degelijk onderbouwd. Ze houden elkaar, alle 8, zuiver en is daarmee een stelsel waarmee je alle uitspraken over/door God kunt ijken en toetsen.

De 8 richtlijnen voor de toetsing zijn:

God is pure Liefde, onvoorwaardelijk en om niet, eindeloos, genezend en helend;
God is almachtig (krijgt alles voor elkaar), en wordt nooit gedwarsboomd;
God is alomtegenwoordig, er is niets buiten Gods aanwezigheid;
God is alziend;
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte.

Mij is kenbaar gemaakt bij die openbaring, dat deze richtlijnen indachtig zouden helpen met het herkennen van waarheid en onzin in alles dat over God gedacht, gezegd en geschreven is.
En het werkt!

Alle nonsens filter ik uit de bijbel en ik herken de delen daarvan die wel degelijk juist zijn. Een filter dus om zand door te laten en goud te behouden.
Je geeft je mening weer, zonder onderbouwing.
Dwarsboomt Satan Jehovah dus niet?
Waarom gebruikt Jehovah zijn macht niet?

Toon mij waar Jezus opdracht geeft om kerstmis en pasen te vieren?
Het enige wat hij instelt is de herdenking van zijn dood op 14 Nissan.

Lukas 22:
19 Hij nam ook een brood en sprak een dankgebed uit. Daarna brak hij het, gaf het aan hen [toekomstige leden van de kleine kudde, 144.0000] en zei: ‘Dit betekent mijn lichaam, dat voor jullie gegeven zal worden. Blijf dit doen om mij te gedenken.’
20 Na de maaltijd deed hij hetzelfde met de beker en zei: ‘Deze beker betekent het nieuwe verbond dat wordt bekrachtigd door mijn bloed, dat voor jullie vergoten zal worden. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 26 aug 2024, 16:58
Alpha schreef: 26 aug 2024, 16:16 Als je nu eens je gezonde verstand inschakelt en niet van veronderstellingen uitgaat, kan je in de Bijbel vinden wat en hoe hij Gods voornemen bekend maakte.

Je accepteert m.i. kennelijk de leer van de Bijbel niet.

Is het logisch om te denken dat de natuur dingen slim heeft ontworpen?
Waar staat hoe Noach overal heen reisde? En wat heeft evolutie of schepping met mijn twijfels te maken hoe Noach alle volkeren op de hele aarde kon bereiken om hen voor de zondvloed te waarschuwen? Zolang jij daar geen verklaring voor weet blijf ik volhouden dat JHWH heel wat mensen zonder waarschuwing heeft laten verdrinken.
En waarom? Kijk eens om je heen, is de wereld nu beter dan voor de zondvloed?
Hoe kan een goed mens een bijbelse leer accepteren met zo'n nutteloos dramatisch en wreed ingrijpen?
Noach heeft de mensen getoond waarom hij de ark bouwde.
Hij bouwde met zijn gezin ca. 60 jaar lang.
Dat hij een boor op het droge land bouwde, zonder dat er water in de buurt was, was opzienbarend.
De mensen kwamen naar de ark kijken.
Ze zagen vervolgens dat dieren twee aan twee de ark binnen gingen.
De deur van de ark was op dat moment nog steeds geopend, wie wilde kon naar binnen gaan.

Als je de bijbel gelezen en begrepen had, dan wist je dat het beslist noodzakelijke ingreep was.

Genesis 6:
5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren.
6 Jehovah had er spijt van dat hij mensen op aarde had gemaakt, en het kwetste hem in zijn hart.

11 Maar de aarde was verdorven geworden in de ogen van de ware God en was vol geweld.
12 Ja, God keek naar de aarde en zag dat die verdorven was. Alle mensen op aarde leidden een verdorven leven.
13 Daarna zei God tegen Noach: ‘Ik heb besloten een eind te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol geweld. Daarom ga ik ze samen met de aarde vernietigen.

Vandaar ook dat Jezus deze tijd met die van Noach vergeleek.

Mattheüs 24:
38 Want in de tijd vóór de vloed aten en dronken de mensen, mannen trouwden en vrouwen werden uitgehuwelijkt, tot de dag dat Noach de ark in ging.
39 En ze hadden er geen aandacht voor totdat de vloed kwam en ze allemaal wegvaagde. Zo zal ook de aanwezigheid van de Mensenzoon zijn. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9281
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 26 aug 2024, 20:49
J-W schreef: 26 aug 2024, 16:58

Waar staat hoe Noach overal heen reisde? En wat heeft evolutie of schepping met mijn twijfels te maken hoe Noach alle volkeren op de hele aarde kon bereiken om hen voor de zondvloed te waarschuwen? Zolang jij daar geen verklaring voor weet blijf ik volhouden dat JHWH heel wat mensen zonder waarschuwing heeft laten verdrinken.
En waarom? Kijk eens om je heen, is de wereld nu beter dan voor de zondvloed?
Hoe kan een goed mens een bijbelse leer accepteren met zo'n nutteloos dramatisch en wreed ingrijpen?
Lees het eerste boek Enoch. Daarin staat het antwoord. Staat gewoon online.
„Het boek Henoch” werd niet door Henoch geschreven. Het is een niet-geïnspireerd, apocrief boek dat vele eeuwen later, waarschijnlijk in de 2de en 1ste eeuw v.C., werd geschreven.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 09 sep 2024, 14:59
Messenger schreef: 26 aug 2024, 16:54
De openbaring van de 8 richtlijnen is wel degelijk onderbouwd. Ze houden elkaar, alle 8, zuiver en is daarmee een stelsel waarmee je alle uitspraken over/door God kunt ijken en toetsen.

De 8 richtlijnen voor de toetsing zijn:

God is pure Liefde, onvoorwaardelijk en om niet, eindeloos, genezend en helend;
God is almachtig (krijgt alles voor elkaar), en wordt nooit gedwarsboomd;
God is alomtegenwoordig, er is niets buiten Gods aanwezigheid;
God is alziend;
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte.

Mij is kenbaar gemaakt bij die openbaring, dat deze richtlijnen indachtig zouden helpen met het herkennen van waarheid en onzin in alles dat over God gedacht, gezegd en geschreven is.
En het werkt!

Alle nonsens filter ik uit de bijbel en ik herken de delen daarvan die wel degelijk juist zijn. Een filter dus om zand door te laten en goud te behouden.
Je geeft je mening weer, zonder onderbouwing.
De 8 stellingen zijn een onderbouwing van hoe God is en tonen onzin aan in wat in de zogenaamd heilige schrift is opgenomen en wat waar is.
Alpha schreef: Dwarsboomt Satan Jehovah dus niet?
Waarom gebruikt Jehovah zijn macht niet?
God is alomtegenwoordig en er is geen plek dus voor een opponent.
Zoals eerder staat in de bijbel de waarheid hierover in Jesaja 45 vers 5 t/m 7.
Alpha schreef: Toon mij waar Jezus opdracht geeft om kerstmis en pasen te vieren?
Moet dat dan? Je hebt toch een vrije wil om het al dan niet te vieren?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10622
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 09 sep 2024, 15:13 Genesis 6:
5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren.
God heeft geen vooruitziende blik? Is God niet alwetend?
Alpha schreef: 6 Jehovah had er spijt van dat hij mensen op aarde had gemaakt, en het kwetste hem in zijn hart.
Laat ik nou denken dat een volmaakte en almachtige God geen spijt kan hebben en ook onkwetsbaar is?
Alpha schreef: 11 Maar de aarde was verdorven geworden in de ogen van de ware God en was vol geweld.
12 Ja, God keek naar de aarde en zag dat die verdorven was. Alle mensen op aarde leidden een verdorven leven.
13 Daarna zei God tegen Noach: ‘Ik heb besloten een eind te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol geweld. Daarom ga ik ze samen met de aarde vernietigen.
Is dat wat een God van liefde zou doen? Hoe zit het ook weer met die vrije wil?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W
Berichten: 2462
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 09 sep 2024, 15:13
.........Als je de bijbel gelezen en begrepen had, dan wist je dat het beslist noodzakelijke ingreep was.
Niet dat ik alles geloof wat in de bijbel staat maar ik ken de bijbel wel van A tot Z en ik lees wat er staat en ik laat me niet beïnvloeden door wat de JG in Amerika er van maken. Jij mag kennelijk je gezonde verstand niet meer gebruiken en knikt bij alles wat JHWH doet en heeft gedaan ja en amen. De bijbel lezende loopt JHWH imo constant achter de feiten aan. Hij kwam in de Hof van Eden pas tevoorschijn toen de satan zijn vernielende werk al had gedaan. Waarom niet eerder? Waarom liet Hij zich de Hof van Eden door de satan ontnemen? Bespaar me hierbij je bekende verhaal over de vrije wil van Adam en Eva, de satan was op dat moment de sterkste. JHWH trapte erin in de valse hoop dat zijn maaksel niet naar anderen zou luisteren. En ten tijde van de zondvloed liet Hij toe dat de hele aarde verdorven werd en ja, logisch dat alles onder water zetten dan de makkelijkste oplossing was, niet de enige. Wanneer JHWH vanaf het begin de rotte appels eruit had gepikt dan had de onmenselijke ingreep om ook onschuldige kinderen mee te laten verdrinken voorkomen kunnen worden.
Het lukt jou maar niet mij met al jouw bijbelteksten te overtuigen van de noodzaak van de zondvloed. Misschien eens een poging doen in eigen woorden? Jouw persoonlijke visie?
Laatst gewijzigd door J-W op 09 sep 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 09 sep 2024, 14:59 Toon mij waar Jezus opdracht geeft om kerstmis en pasen te vieren?
Toon jij maar aan dat hij het heeft verboden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 11275
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 09 sep 2024, 17:25
Alpha schreef: 09 sep 2024, 14:59 Toon mij waar Jezus opdracht geeft om kerstmis en pasen te vieren?
Toon jij maar aan dat hij het heeft verboden.
Jehova,s zijn geen Christenen @TC dus ze staan buiten deze Christelijk feesten waar de Verlosser geeerd en gevierd wordt.

Bij Mormonen is het net zo,dus ja laat lekker gaan.

Discussie is dus zinloos.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3032
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Snelheid schreef: Vandaag, 11:43
Tiberius Claudius schreef: 09 sep 2024, 17:25

Toon jij maar aan dat hij het heeft verboden.
Jehova,s zijn geen Christenen @TC dus ze staan buiten deze Christelijk feesten waar de Verlosser geeerd en gevierd wordt.

Bij Mormonen is het net zo,dus ja laat lekker gaan.

Discussie is dus zinloos.
Mormonen hebben hu eigen heilige boek.
Wat trekt is dat ze polygaam mogen leven. :D
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?