Messenger schreef: ↑13 aug 2024, 16:46
Alpha schreef: ↑13 aug 2024, 16:39
Je leest wat je wilt lezen en daarom kan je de illustratie niet begrijpen.
Dat gebeurde in Jezus tijd ook al.
Zijn discipelen vroegen duidelijk te maken wat hij precies bedoelde.
Zo heb ik eens de tekst van de dwaze maagden geciteerd.
Hoewel voor mij deze illustratie erg duidelijk was, werden die "diepe dingen" hier niet begrepen.
Men discussieerde zelfs over “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.” (Mt 25).
De verstandige maagden hadden zich goed voorbereid en konden daarom naar het bruiloftsfeest.
Het bruiloftsfeest is een voorafschaduwing van Jezus installatie als koning in de hemel.
En je zegt steeds dat feestjes taboe zijn en dat er geen hemel is???
Begrijpend lezen is kennelijk lastig.
Het woord hemel heeft meerdere betekenissen.
Specifieke woorden uit de Bijbel kan je in de encyclopedie "Inzicht in de schrift" vinden.
Je kan daar onder hemel zoeken:
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001949.
Oprecht gelovige mensen willen geen feesten vieren die een heidense oorsprong hebben.
Het is dan een vorm van afgodenaanbidding.
kijk naar de symbolen van Kerstmis (kerstboom) of Pasen (kuikentjes).
Bij de Romeinen en Germanen stonden groene bomen en takken symbool voor vruchtbaarheid en goddelijkheid. Bron : Historiek.
De kerstboom „heeft heel weinig uit te staan met de christelijke viering en heel veel met de hardnekkige overleving door de millennia heen van heidense riten van winterlicht en wedergeboorte” (The Boston Herald). Bron: g93 22/11 blz. 11-14 - Ontwaakt! 1993
Paaseieren
Toen het christendom zich vervolgens in de loop der eeuwen over Europa verspreidde, raakte het Pasen ook vermengd met een aantal heidense lentefeesten. Zo stamt de traditie van het paasei mogelijk af van de heidense overtuiging dat eieren symbool stonden voor de vruchtbaarheid en de geboorte van de lente. Bron: IsGeschiedenis.
„Paasgebruiken, pasen, het gekerstende heidense voorjaarsfeest, heeft voorjaarsgebruiken, o.a. vuren die akker, mens en dier vruchtbaarheid moesten schenken. . . . Een grotere rol dan het paasvuur speelt het paasei. Als kiem van nieuw leven bergt en schenkt het ei levenskracht.” — Oosthoeks Encyclopedie, Deel 11, vijfde druk, blz. 410 (Utrecht, 1962). Bron: Brochure Jehovah’s Getuigen en de school.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... de-school/
In tegenstelling tot jou, kan ik feiten onderscheiden van sprookjes.
Ik weet dat Jezus onmogelijk kan liegen, toen hij zei: "Uw woord is waarheid".
Het is algemeen bekend dat mensen waarschuwingen negeren.
Het is warm, dus veel mensen gaan naar zee om te zwemmen.
Vaak staan daar waarschuwingen borden, die niet gelezen worden.
Ook heeft men zich niet voorbereid, wat te doen als ze in een mui komen.
Het advies is gewoon duidelijk.
Nu zijn er vaak op het strand vrijwilligers, die hulp willen bieden, als iemand in problemen komt.
Je hebt echter eigenwijze mensen, die dat niet nodig vinden.