Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Berichten: 2465
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 13 aug 2024, 16:13 ...........Gebaseerd op kerkleer?
Ik denk dat wanneer JHWH werkelijk bestaat Hij het het belangrijkste vindt dat wij goed zijn voor al het geschapene, zijn schepsels, mens, dier en natuur.
Dat de omgang met Hem op verschillende manieren wordt beleefd en uitgevoerd zal Hij geen probleem vinden.
Wij mensen hechten veel waarde aan het naleven van regeltjes, een God staat daar boven.
Het lijkt mij daarom voor Hem geen onoverkomelijk probleem als de kerk wat zou zijn afgeweken van wat de Joden in hun verhalen hebben opgeschreven ter navolging.
Zolang het niet met kwade bedoelingen is gebeurd zal Hij daar begrip voor hebben en een Jehova Getuige niet hoger inschatten dan een lid van een willekeurig kerkgenootschap. Hij zal het hart van de mens aanzien en zo hoort het ook, geen afwijzing op grond van een iets andere invulling van de bijbel dan Hij misschien bedoelde.

Wellicht heeft Hij er nu zelfs spijt van dat Hij de schrijvers van de bijbel niet wat duidelijker heeft geïnspireerd zodat een grondige studie overbodig zou zijn.
Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.(Gen 6:6)
JHWH koos destijds voor de makkelijkste oplossing, alleen de mensen die in de buurt van Noach leefden kregen een waarschuwing, alle anderen op de aardbodem liet hij kansloos verdrinken. Met de bijbel is het met Zijn inzet niet veel beter gesteld, Hij laat iedereen met zijn eigen vertaling en uitleg maar wat aan klungelen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 aug 2024, 16:44
Alpha schreef: 13 aug 2024, 16:15 Moet ik dan geschiedenis studeren om de Bijbel te begrijpen?

Ik raadpleeg diverse bronnen, waaronder de Bijbel.
Het zou al schelen als je feiten van sprookjes kunt onderscheiden.
Ik kan de sprookjes van Satan onderscheiden.
Op JW.ORG kan je vele Bijbelse feiten vinden.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/wetenschap/

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/geschiedenis/

Ik weet waarover ik praat en geloof niet in sprookjes, maar in de realiteit.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 11:18
Messenger schreef: 13 aug 2024, 16:44 Het zou al schelen als je feiten van sprookjes kunt onderscheiden.
Ik kan de sprookjes van Satan onderscheiden.
Op JW.ORG kan je vele Bijbelse feiten vinden.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/wetenschap/

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/geschiedenis/

Ik weet waarover ik praat en geloof niet in sprookjes, maar in de realiteit.
Je gelooft in het sprookje dat God oordeelt en straft.
Je gelooft in een vrije wil die allesbehalve vrij is.
Je gelooft in een God die niet almachtig is want de mens gehoorzaamt niet.
Je gelooft dat God onvolmaaktheid schept.
Je gelooft dat God verrast kan worden door de wegen van de mens, God is volgens jou dus niet alwetend.
Je gelooft God van de mensen dingen nodig heeft.

Dat wat je gelooft zijn sprookjes zonder waarheid.
Je weet dat je het hebt over de bijbel maar ziet sprookjes aan voor feiten. :roll:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 aug 2024, 16:46
Alpha schreef: 13 aug 2024, 16:39 Je leest wat je wilt lezen en daarom kan je de illustratie niet begrijpen.

Dat gebeurde in Jezus tijd ook al.
Zijn discipelen vroegen duidelijk te maken wat hij precies bedoelde.

Zo heb ik eens de tekst van de dwaze maagden geciteerd.
Hoewel voor mij deze illustratie erg duidelijk was, werden die "diepe dingen" hier niet begrepen.
Men discussieerde zelfs over “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.” (Mt 25).
De verstandige maagden hadden zich goed voorbereid en konden daarom naar het bruiloftsfeest.
Het bruiloftsfeest is een voorafschaduwing van Jezus installatie als koning in de hemel.
En je zegt steeds dat feestjes taboe zijn en dat er geen hemel is???
Begrijpend lezen is kennelijk lastig.

Het woord hemel heeft meerdere betekenissen.

Specifieke woorden uit de Bijbel kan je in de encyclopedie "Inzicht in de schrift" vinden.
Je kan daar onder hemel zoeken: https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001949.

Oprecht gelovige mensen willen geen feesten vieren die een heidense oorsprong hebben.
Het is dan een vorm van afgodenaanbidding.
kijk naar de symbolen van Kerstmis (kerstboom) of Pasen (kuikentjes).

Bij de Romeinen en Germanen stonden groene bomen en takken symbool voor vruchtbaarheid en goddelijkheid. Bron : Historiek.

De kerstboom „heeft heel weinig uit te staan met de christelijke viering en heel veel met de hardnekkige overleving door de millennia heen van heidense riten van winterlicht en wedergeboorte” (The Boston Herald). Bron: g93 22/11 blz. 11-14 - Ontwaakt! 1993

Paaseieren
Toen het christendom zich vervolgens in de loop der eeuwen over Europa verspreidde, raakte het Pasen ook vermengd met een aantal heidense lentefeesten. Zo stamt de traditie van het paasei mogelijk af van de heidense overtuiging dat eieren symbool stonden voor de vruchtbaarheid en de geboorte van de lente. Bron: IsGeschiedenis.

„Paasgebruiken, pasen, het gekerstende heidense voorjaarsfeest, heeft voorjaarsgebruiken, o.a. vuren die akker, mens en dier vruchtbaarheid moesten schenken. . . . Een grotere rol dan het paasvuur speelt het paasei. Als kiem van nieuw leven bergt en schenkt het ei levenskracht.” — Oosthoeks Encyclopedie, Deel 11, vijfde druk, blz. 410 (Utrecht, 1962). Bron: Brochure Jehovah’s Getuigen en de school.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... de-school/

In tegenstelling tot jou, kan ik feiten onderscheiden van sprookjes.
Ik weet dat Jezus onmogelijk kan liegen, toen hij zei: "Uw woord is waarheid".

Het is algemeen bekend dat mensen waarschuwingen negeren.

Het is warm, dus veel mensen gaan naar zee om te zwemmen.
Vaak staan daar waarschuwingen borden, die niet gelezen worden.
Ook heeft men zich niet voorbereid, wat te doen als ze in een mui komen.
Het advies is gewoon duidelijk.

Nu zijn er vaak op het strand vrijwilligers, die hulp willen bieden, als iemand in problemen komt.
Je hebt echter eigenwijze mensen, die dat niet nodig vinden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 11:46
Messenger schreef: 13 aug 2024, 16:46
En je zegt steeds dat feestjes taboe zijn en dat er geen hemel is???
Begrijpend lezen is kennelijk lastig.

Het woord hemel heeft meerdere betekenissen.

Specifieke woorden uit de Bijbel kan je in de encyclopedie "Inzicht in de schrift" vinden.
Je kan daar onder hemel zoeken: https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001949.
Toch wel jammer dat God zo onduidelijk communiceerde met mensen dat allerlei aanvullende boeken en studies nodig zijn om God te begrijpen.
Valt me toch tegen van een almachtige en volmaakte God. Kennelijk is God niet in staat duidelijk te zijn met de bijbel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 13 aug 2024, 17:13
Alpha schreef: 13 aug 2024, 16:13 Welke?
Hij geeft heel veel raad.
Je pakt alleen datgene wat je het beste uitkomt?
Gebaseerd op kerkleer?
Nee, ik volg de raad van Paulus op zoals die in de Bijbel staat. En zoals je weet staat de Bijbel los van kerkleer, JG leer of wat voor leer dan ook.
Helaas is de Sv of de Willibrord bijbel doorspekt met kerkleer.
Dat heb ik meermaals aangetoond.

Je kan in de NWV nooit kerkleer vinden, dat is verwijderd.
Door meerder vertalingen met elkaar vergelijken kan je daar achter komen.
Als je de oorspronkelijke grondtekst bekijkt, zie je al snel de verschillen.
Zo kan ik de Bijbel in het Hebreeuws en het Grieks bekijken, met daaronder een Engelse woord voor woord vertaling.
Opvallend is dat sommige woorden niet correct zijn vertaald, maar een vorm van kerkleer gebruiken.


Toon aan dat in de NWV JW leringen staan die afwijken van de oorspronkelijke leer.
Vandaar dat in de NWV Gods naam nooit door een titel wordt vervangen.
Ook kan je geen triade toevoegingen in de NWV vinden.
Ook dat heb ik al meerdere malen aangetoond.
Vandaar dat ik graag naast de NWV ook andere vertalingen toon.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:08
Je kan in de NWV nooit kerkleer vinden, dat is verwijderd.
Door meerder vertalingen met elkaar vergelijken kan je daar achter komen.
Als je de oorspronkelijke grondtekst bekijkt, zie je al snel de verschillen.
Zo kan ik de Bijbel in het Hebreeuws en het Grieks bekijken, met daaronder een Engelse woord voor woord vertaling.
Opvallend is dat sommige woorden niet correct zijn vertaald, maar een vorm van kerkleer gebruiken.
En zo blijft de bijbel een werk in uitvoering, nog lang niet zoals het zou moeten zijn. :ugeek:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 12:07
Alpha schreef: 19 aug 2024, 11:46 Begrijpend lezen is kennelijk lastig.

Het woord hemel heeft meerdere betekenissen.

Specifieke woorden uit de Bijbel kan je in de encyclopedie "Inzicht in de schrift" vinden.
Je kan daar onder hemel zoeken: https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001949.
Toch wel jammer dat God zo onduidelijk communiceerde met mensen dat allerlei aanvullende boeken en studies nodig zijn om God te begrijpen.
Valt me toch tegen van een almachtige en volmaakte God. Kennelijk is God niet in staat duidelijk te zijn met de bijbel.
Je zegt dus in feite dat het onderwijs dat Jezus gaf, volkomen overbodig was.
Toch werd Jezus gezien als een goede onderwijzer.
Als bekend was waar Jezus onderwijs gaf, kwamen daar grote massa's mensen op af.

De Bijbel is onduidelijk voor mensen die een geestelijke instelling afwijzen.
De jonge rijke man koos echter voor materiële i.p.v. geestelijke zaken. (Mt 19:22).

Het is belangrijk om te ontdekken waar leringen, gewoontes en gebruiken vandaan komen.
Afgodendienaren of tegenstanders kunnen niet op de "nieuwe aarde" komen.
Daarover is de Bijbel heel duidelijk.
Vandaar dat naast bijbelonderzoek ook brononderzoek nodig is, voor een objectief, gefundeerd geloof nodig is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 12:14
Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:08
Je kan in de NWV nooit kerkleer vinden, dat is verwijderd.
Door meerder vertalingen met elkaar vergelijken kan je daar achter komen.
Als je de oorspronkelijke grondtekst bekijkt, zie je al snel de verschillen.
Zo kan ik de Bijbel in het Hebreeuws en het Grieks bekijken, met daaronder een Engelse woord voor woord vertaling.
Opvallend is dat sommige woorden niet correct zijn vertaald, maar een vorm van kerkleer gebruiken.
En zo blijft de bijbel een werk in uitvoering, nog lang niet zoals het zou moeten zijn. :ugeek:
Begrijpen lezen is kennelijk toch lastig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:18
Messenger schreef: 19 aug 2024, 12:07
Toch wel jammer dat God zo onduidelijk communiceerde met mensen dat allerlei aanvullende boeken en studies nodig zijn om God te begrijpen.
Valt me toch tegen van een almachtige en volmaakte God. Kennelijk is God niet in staat duidelijk te zijn met de bijbel.
Je zegt dus in feite dat het onderwijs dat Jezus gaf, volkomen overbodig was.
Toch werd Jezus gezien als een goede onderwijzer.
Jezus zou niet nodig moeten zijn om de bijbel uit te leggen. God zou direct duidelijk, met 1 stem, kunnen zijn zodat ieder God zonder misverstand kunnen begrijpen. Helaas blijven aanvullende studies en uitleg noodzakelijk en is Jezus dus ook niet in staat gebleken duidelijk te zijn voor iedereen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:19
Messenger schreef: 19 aug 2024, 12:14
En zo blijft de bijbel een werk in uitvoering, nog lang niet zoals het zou moeten zijn. :ugeek:
Begrijpen lezen is kennelijk toch lastig.
De bijbel heeft veel uitleg en studie nodig om de 'gezonde' leer van de Jg te behappen. Hapklaar is het niet en nooit geweest ook.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Begrijpend lezen is heel gewoon "' je moet lezen zoals ik wil dat jij het leest "'.
Omdat anno 2024 er geen gezag meer over anderen bestaat rond hoe er gelezen moet worden, heeft de slogan "" begrijpend lezen "'
haar kracht verloren. Daarom ook de bonte stoet van "' lezenden "' die allen wat anders begrijpen uit precies dezelfde tekst onderwerpen.
De seminarie-volger, de koninkrijkzaal-volger, de Walsch-volger, de Lorber-volger, de gnostische-volger, de vedische geschriften-volger, de bricoleur-volger, de naturalisten-volger, kortom een enorme stoet aan enthousiasten, die elk volledig eigen muziek spelend, eigen uitleg geven aan het begrijpend lezen. Een driewerf Hoera, Hoera, Hoera. Leve de forum kleuren variëteit. Variëteit kan in mijn optiek nooit vervelen, dus ga zo voort, mijn bescheiden mening.
Laatst gewijzigd door peda op 19 aug 2024, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 13 aug 2024, 18:33
Alpha schreef: 13 aug 2024, 16:13 ...........Gebaseerd op kerkleer?
Ik denk dat wanneer JHWH werkelijk bestaat Hij het het belangrijkste vindt dat wij goed zijn voor al het geschapene, zijn schepsels, mens, dier en natuur.
Dat de omgang met Hem op verschillende manieren wordt beleefd en uitgevoerd zal Hij geen probleem vinden.
Wij mensen hechten veel waarde aan het naleven van regeltjes, een God staat daar boven.
Het lijkt mij daarom voor Hem geen onoverkomelijk probleem als de kerk wat zou zijn afgeweken van wat de Joden in hun verhalen hebben opgeschreven ter navolging.
Zolang het niet met kwade bedoelingen is gebeurd zal Hij daar begrip voor hebben en een Jehova Getuige niet hoger inschatten dan een lid van een willekeurig kerkgenootschap. Hij zal het hart van de mens aanzien en zo hoort het ook, geen afwijzing op grond van een iets andere invulling van de bijbel dan Hij misschien bedoelde.

Wellicht heeft Hij er nu zelfs spijt van dat Hij de schrijvers van de bijbel niet wat duidelijker heeft geïnspireerd zodat een grondige studie overbodig zou zijn.
Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.(Gen 6:6)
JHWH koos destijds voor de makkelijkste oplossing, alleen de mensen die in de buurt van Noach leefden kregen een waarschuwing, alle anderen op de aardbodem liet hij kansloos verdrinken. Met de bijbel is het met Zijn inzet niet veel beter gesteld, Hij laat iedereen met zijn eigen vertaling en uitleg maar wat aan klungelen.
Helaas tolereert hij geen afwijkingen van zijn normen en waarden.
De Bijbel staat vol met gevolgen van die afwijkingen.
De Bijbel waarschuwt bovendien overvloedig voor afval van het geloof, in meerdere profetieën.

Zo voorzag Jezus de val van Jeruzalem.
Hij gaf duidelijke informatie, hoe je dat op tijd kon herkennen.
Zij discipelen herkenden die waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.

Vandaar ook dat de schepper wil dat iedere gelovige nauwkeurig kennis bezit.
Op die manier kan je de smalle weg herkennen om te overleven.

Wat Noach betreft uit je weer een veronderstelling, die je niet kan waarmaken.
Toon aan dat Noach met slechts een beperkte groep mensen heeft gesproken, in de ruim 40 jarige bouwtijd.
De kern van Gods oordeel is echter dat alle mensen een verdorven leven op aarde leidden.
Gestuurd door de Nefilim, de bastaarden van engelen en aardse vrouwen.
Dat was duidelijk in strijd met Gods voornemen.
Noach en zijn gezin was echter een duidelijke afzondering daarvan.
„Door [zijn] geloof heeft hij de wereld veroordeeld” (Hebr. 11:7).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

peda schreef: 19 aug 2024, 12:37 Begrijpend lezen is heel gewoon "' je moet lezen zoals ik wil dat jij het leest "'.
Omdat anno 2024 er geen gezag meer over anderen bestaat rond hoe er gelezen moet worden, heeft de slogan "" begrijpend lezen "'
haar kracht verloren. Daarom ook de bonte stoet van "' lezenden "' die allen wat anders begrijpen uit precies dezelfde tekst onderwerpen.
De seminarie-volger, de koninkrijkzaal-volger, de Walsch-volger, de Lorber-volger, de gnostische-volger, de vedische geschriften-volger, de bricoleur-volger, de naturalisten-volger, kortom een enorme stoet aan enthousiasten, die elk volledig eigen muziek spelend, eigen uitleg geven aan het begrijpend lezen. Een driewerf Hoera, Hoera, Hoera. Leve de forum kleuren variëteit.
Nee hoor. Je moet iets lezen in de Bijbel, zoals God het heeft bedoeld en niet zoals jij het graag zou willen zien.

Vandaar dat je nauwkeurige kennis nodig hebt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 12:37
Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:19 Begrijpen lezen is kennelijk toch lastig.
De bijbel heeft veel uitleg en studie nodig om de 'gezonde' leer van de Jg te behappen. Hapklaar is het niet en nooit geweest ook.
Begrijpend lezen is dus toch moeilijk, niet waar?

De leer van Jg is, helaas voor jou, uitsluitend op de Bijbel gebaseerd.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Over de quasi onzin rond begrijpend lezen heb ik reeds eerder toelichting gegeven.
Begrijpend lezen, anderen als gezag voorhoudend, is anno 2024 niet meer als een "' lachertje "'.
De schoolmeester met de "" rotte "" in de hand die het wel even voor de gehele klas regelt, is definitief verleden tijd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

peda schreef: 19 aug 2024, 12:37 Begrijpend lezen is heel gewoon "' je moet lezen zoals ik wil dat jij het leest "'.
Omdat anno 2024 er geen gezag meer over anderen bestaat rond hoe er gelezen moet worden, heeft de slogan "" begrijpend lezen "'
haar kracht verloren.
Het is simpel een grote dooddoener. Alpha roept dat telkens wanneer hij geen tegenargumenten meer heeft.
Het is een terugkerend zwaktebod in het hele Jehovaverhaal.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:38
J-W schreef: 13 aug 2024, 18:33

Ik denk dat wanneer JHWH werkelijk bestaat Hij het het belangrijkste vindt dat wij goed zijn voor al het geschapene, zijn schepsels, mens, dier en natuur.
Dat de omgang met Hem op verschillende manieren wordt beleefd en uitgevoerd zal Hij geen probleem vinden.
Wij mensen hechten veel waarde aan het naleven van regeltjes, een God staat daar boven.
Het lijkt mij daarom voor Hem geen onoverkomelijk probleem als de kerk wat zou zijn afgeweken van wat de Joden in hun verhalen hebben opgeschreven ter navolging.
Zolang het niet met kwade bedoelingen is gebeurd zal Hij daar begrip voor hebben en een Jehova Getuige niet hoger inschatten dan een lid van een willekeurig kerkgenootschap. Hij zal het hart van de mens aanzien en zo hoort het ook, geen afwijzing op grond van een iets andere invulling van de bijbel dan Hij misschien bedoelde.

Wellicht heeft Hij er nu zelfs spijt van dat Hij de schrijvers van de bijbel niet wat duidelijker heeft geïnspireerd zodat een grondige studie overbodig zou zijn.
Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.(Gen 6:6)
JHWH koos destijds voor de makkelijkste oplossing, alleen de mensen die in de buurt van Noach leefden kregen een waarschuwing, alle anderen op de aardbodem liet hij kansloos verdrinken. Met de bijbel is het met Zijn inzet niet veel beter gesteld, Hij laat iedereen met zijn eigen vertaling en uitleg maar wat aan klungelen.
Helaas tolereert hij geen afwijkingen van zijn normen en waarden.
God heeft geen normen en waarden, die worden door mensen verzonnen op diverse manieren.
Alpha schreef: De Bijbel staat vol met gevolgen van die afwijkingen.
De Bijbel waarschuwt bovendien overvloedig voor afval van het geloof, in meerdere profetieën.
Bangmakende sprookjes, niet van God afkomstig.
Alpha schreef: Zo voorzag Jezus de val van Jeruzalem.
Nou daar is het altijd oorlog dus zou best kunnen, ook op korte termijn.
Alpha schreef: Hij gaf duidelijke informatie, hoe je dat op tijd kon herkennen.
Zij discipelen herkenden die waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.
Kijk goed naar de dieren, als die de bergen in vluchten komt er ook bijvoorbeeld een aardbeving of tsunami.
Alpha schreef: Vandaar ook dat de schepper wil dat iedere gelovige nauwkeurig kennis bezit.
Op die manier kan je de smalle weg herkennen om te overleven.
Als God de gelovige nauwkeurige kennis zou geven, maar dat lukt God niet met de bijbel.
God is niet ondoorgrondelijk, de bijbel is ondoorgrondelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:00
peda schreef: 19 aug 2024, 12:37 Begrijpend lezen is heel gewoon "' je moet lezen zoals ik wil dat jij het leest "'.
Omdat anno 2024 er geen gezag meer over anderen bestaat rond hoe er gelezen moet worden, heeft de slogan "" begrijpend lezen "'
haar kracht verloren.
Het is simpel een grote dooddoener. Alpha roept dat telkens wanneer hij geen tegenargumenten meer heeft.
Het is een terugkerend zwaktebod in het hele Jehovaverhaal.
Ik heb argumenten genoeg, maar die wil je niet kennen.

De dagtekst van vandaag is daarom m.i. toepasselijk.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1102024207#p56
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:16
Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:38
Helaas tolereert hij geen afwijkingen van zijn normen en waarden.
God heeft geen normen en waarden, die worden door mensen verzonnen op diverse manieren.
Alpha schreef: De Bijbel staat vol met gevolgen van die afwijkingen.
De Bijbel waarschuwt bovendien overvloedig voor afval van het geloof, in meerdere profetieën.
Bangmakende sprookjes, niet van God afkomstig.
Alpha schreef: Zo voorzag Jezus de val van Jeruzalem.
Nou daar is het altijd oorlog dus zou best kunnen, ook op korte termijn.
Alpha schreef: Hij gaf duidelijke informatie, hoe je dat op tijd kon herkennen.
Zij discipelen herkenden die waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.
Kijk goed naar de dieren, als die de bergen in vluchten komt er ook bijvoorbeeld een aardbeving of tsunami.
Alpha schreef: Vandaar ook dat de schepper wil dat iedere gelovige nauwkeurig kennis bezit.
Op die manier kan je de smalle weg herkennen om te overleven.
Als God de gelovige nauwkeurige kennis zou geven, maar dat lukt God niet met de bijbel.
God is niet ondoorgrondelijk, de bijbel is ondoorgrondelijk.
Je gebruikt gewoon weer veronderstellingen i.p.v. argumenten.

Nauwkeurige kennis wordt niet gegeven, die moet je op basis van de Bijbel, moeizaam verwerven.
De dagtekst van vandaag toont waarom dat zo is.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Het argument, het draait om "" begrijpend lezen "' is geen argument, maar een dooddoener.
Dat de koninkrijkzaal lezing van bijbel teksten de absolute waarheid levert, dat wordt verteld in de koninkrijkzaal, maar daarbuiten niet.
Ik heb gelijk, is nooit een hard argument. Het staat in de bijbel, dus ik heb gelijk, is eveneens nooit een hard bewijs. Het zijn mededelingen, zoals er een schier oneindig aantal mededelingen zijn, maar een mededeling is nooit een hard bewijs.
De koninkrijkzaal-volgers lopen gewoon met eigen muziek mee in de bonte stoet, maar meer ook niet. Geen gezaghebbende muziek derhalve.
Laatst gewijzigd door peda op 19 aug 2024, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 13:21
Messenger schreef: 19 aug 2024, 13:00
Het is simpel een grote dooddoener. Alpha roept dat telkens wanneer hij geen tegenargumenten meer heeft.
Het is een terugkerend zwaktebod in het hele Jehovaverhaal.
Ik heb argumenten genoeg, maar die wil je niet kennen.

De dagtekst van vandaag is daarom m.i. toepasselijk.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1102024207#p56
Geef die argumenten dan eens in je eigen bewoordingen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 13:25Je gebruikt gewoon weer veronderstellingen i.p.v. argumenten.

Nauwkeurige kennis wordt niet gegeven, die moet je op basis van de Bijbel, moeizaam verwerven.
De dagtekst van vandaag toont waarom dat zo is.
Die 'veronderstellingen' zijn aan mij geopenbaard.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 19 aug 2024, 12:08
Tufkah schreef: 13 aug 2024, 17:13

Nee, ik volg de raad van Paulus op zoals die in de Bijbel staat. En zoals je weet staat de Bijbel los van kerkleer, JG leer of wat voor leer dan ook.
Helaas is de Sv of de Willibrord bijbel doorspekt met kerkleer.
Dat heb ik meermaals aangetoond.

Je kan in de NWV nooit kerkleer vinden, dat is verwijderd.
Door meerder vertalingen met elkaar vergelijken kan je daar achter komen.
Als je de oorspronkelijke grondtekst bekijkt, zie je al snel de verschillen.
Zo kan ik de Bijbel in het Hebreeuws en het Grieks bekijken, met daaronder een Engelse woord voor woord vertaling.
Opvallend is dat sommige woorden niet correct zijn vertaald, maar een vorm van kerkleer gebruiken.


Toon aan dat in de NWV JW leringen staan die afwijken van de oorspronkelijke leer.
Vandaar dat in de NWV Gods naam nooit door een titel wordt vervangen.
Ook kan je geen triade toevoegingen in de NWV vinden.
Ook dat heb ik al meerdere malen aangetoond.
Vandaar dat ik graag naast de NWV ook andere vertalingen toon.
Als de Heilige Geest in alle levende wezens woont, (Korintiërs 6:19-2) waarom beleer je anderen dan? Waarom kijk je dan afkeurend naar hen? Waarom ben je dan gepikeerd tegenover anderen? Waarom gebruik je harde woorden? Waarom probeer je over anderen te heersen en de baas te spelen? Is het niet louter onwetendheid?

Verkrijg wijsheid en rust in vrede.

Met verdraaide woorden kun je van alles bereiken, maar slechts door juist te handelen krijgt de mens kennis van de Heilige Geest.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Hallo Alpha, het gaat niet alleen om de juiste vertaling. Heb je hier wel eens kennis van genomen?

https://www.sporenvangod.nl/Godsdienste ... io-Divina/

Lectio Divina, zo heet de manier van bijbellezen die in de kloosters is ontwikkeld. Het is een meditatieve manier van omgaan met de tekst. Bij het lezen van de bijbel gaat het er niet om of je alles snapt wat er precies bedoeld wordt. Het gaat erom of je erdoor veranderd wordt naar het beeld van God dat in je gelegd is: licht en leven, vrede en recht, liefde en trouw.



Er zijn vier stappen.

1. lectio Je leest de tekst langzaam, nauwkeurig en hardop een aantal keren, precies zoals het er staat. Je probeert de woorden echt te laten klinken en te horen, om ze te proeven, zeggen ze weleens. Je bent nog niet bezig met de uitleg, of wat het jou allemaal doet of niet, maar eerst eens gewoon goed lezen wat er staat, en hoe het er staat.

2. meditatio Nu overweeg je de tekst, je mediteert erover, je onderzoekt welke kernwoorden erin klinken en hoe de context ervan is, en hoe het bij jou binnenkomt.

3. oratio Vervolgens breng je je leeservaringen en alles wat er bij je bovengekomen is in een grotere ruimte, de ruimte van het gebed. Gebed heeft met je verlangen te maken. Je stelt je open voor hoe God zelf je wil aanspreken, voorbij aan wat je er allemaal zelf aan hebt bedacht. Je opent je voor creatieve inzichten, voor iets ´van de andere kant´. En je maakt jezelf beschikbaar voor de invloed van God.

4. contemplatio is het moment dat er zo´n creatief inzicht binnenvalt, dat je voorbij je eigen grenzen en beperkte weten wordt meegenomen. Dat kun je niet organiseren, maar het kan je overkomen, als uitkomst van de weg die je bent gegaan in het lezen van de tekst.

En soms wordt daar dan nog een vijfde element aan toegevoegd: actio : de handeling. Je brengt de inzichten die je hebt gekregen, in praktijk. Want daar horen ze getoetst en gezuiverd te worden, steeds weer opnieuw.


Wat ook aan te bevelen is, is om eens andere lectuur te lezen op deze wijze dan alleen de Bijbel. Het taoïsme is ook een mooie filosofie. Maar ik moet natuurlijk niet alles voor zeggen, God kan het op je levensweg plaatsen. Maar je moet het dan natuurlijk wel oprapen.....
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.