Hallo Gaitema,
Je schreef:
Ai, nu lezen we toch het één en ander helder op een andere manier.
Ik maak nergens uit op dat de ene gemeente over gaat op de andere. Het is een boodschap voor ieder gemeente die bestaan heeft, die we stuk voor stuk als leren uit de geschiedenis kunnen toepassen op onze eigen gemeente.
Ik keek zo naar de tekst van Sardes en
las nergens dat ze de liefde kwijt waren. Ik leg dat ook niet in relatie met kerkelijke periodes.
Ik gebruik elke brief aan de gemeente letterlijk als een les uit de geschiedenis over hoe het goed kan gaan en mis kan gaan. Patronen herhalen zich.
Niets is nieuw onder de zon. Jezus werkt nog op de zelfde manier en de verleidingen werken ook op de zelfde manier.
Maar ieder ziet het natuurlijk weer anders. Dat mag ook.. als we er maar mee vooruit komen
Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes:
1.“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet;
overal wordt beweerd dat u het leven hebt,
terwijl u dood bent.
2 Word wakker, versterk uw laatste krachten:
u bent op sterven na dood.
Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen.
3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent.
4 Maar
enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden.
Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.
5
Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.
6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”
Dus, Gaitema, natuurlijk zoals ik al eerder aangaf, van de 7 gemeenten is er geen één meer, letterlijk aanwezig.
Wat we ook zien in het filmpje, is dat wat Jezus bedoelt, heeft te maken met afgoderij. Hij wijst op dàt elan van de kerk,
ik hoef er geen tekeningentje bij te maken, als we eerst eens goed nadenken en kijken, want we kunnen toch zien dat het kerkgebouw geen Christelijke gemeenschap in de
bedoelde relatie in Christus is of was. In Islamitische landen wordt in principe alleen de RK gedoogd, omdat zij een Bisschop hebben die verzoening zoekt in de wereld, dus
precies waar Jezus afwijzend tegenover staat. Gebouwen en wereldse aanmatiging is geen fundament van Christus en ook geen bodem voor geestelijke vrucht in Hem.
Satan zet nu 'onderling' zelfs de denominaties tegen elkaar op. Islam heeft op zich niets met het Christendom te maken, maar alles met Rome, omdat het dezelfde fundamenten van
afgoderij hanteert, vanuit de drie-zon aanbidding.
Wat betekenen de symbolen in sommige nationale vlaggen van de Islamitische landen, waarheen verwijzen die? Waarom staat er in de Ierse vlag een Draak ,
(Y Ddraig Goch Rode Draak), welke vlag houden wij omhoog, toch niet die van de Draak, zou ik zeggen, maar die van het Zegel van de levende God (De vlag van Wales, bijgenaamd ] nu die is van Romeinse afkomst en waarom is Prince Charles van England daarmee indirect ook een aanbidder van de Draak, en kun je aan zijn persoonlijke symbolische kledij, die hij bij speciale gelegenheden moet dragen, zien dat hij deel is van de vrijmetselarij in relatie tot 'de Draak' die feitelijk naar de aanbidding van Satan leidt.
Onderzoek het eens, leer 'zien' wat van God afleidt in deze wereld. Succes bij het bekijken van, naar mijn idee, interessante presentaties van o.a. Prof.Dr. W. Veith, op die site. begin met zijn Persoonlijke getuigenis,
dan kun je ook begrijpen waarom mensen keuzes maken, die afwijkend zijn van de wereldse norm, ook al bekleden zij hoge functies, zoals Prof. Dr. Veith. Hij gaf zijn hoeg functies op omdat hij zag dat hij op onjuiste wijze de mensen informeerde over Gods voorzieningen en gaven (Evolutie theorie). Over de 7 gemeentes:
http://www.adventmedia.nl/index.php?opt ... s&Itemid=1 deze presentatie kan wellicht wat meer licht werpen op onze bespreking en feiten aandragen die meer diepgang kunnen geven aan onze, persoonlijke, inzichten. Ik kan nu eenmaal vanaf deze positie niet dezelfde attitude toepassen om µalles uitéén te zetten, en zou het aangenaam vinden als we allemaal zelf onze inzichten weergeven. Aan voorbeelden (beeldende verklaring) kunnen we zien dat het pausdom van Rome, steeds de vinger aan de pols heeft, als het gaat om aanbidding, die geen aanbidding is en waar de 7 gemeenten naar af glijden tot de climax van de strijd tussen mensen en God (Smyrna). Let op we spreken nog steeds over "systemen van geloof of aanbidding, niet over de persoonlijke mens als zodanig. We volgen politieke of religieuze systemen, net zoals we dus Jezus Christus navolgen in een "systeem van het levende water". De mens is immers een zelfstandig wezen, bereid om tot (persoonlijke) keuzes te komen! Daar gaat het Evangelie over en wijst Jezus op. Jezus, het Evangelie in hem, maakt ons vrij!
Met het 'overgaan' van de ene in de andere gemeente, bedoel ik in feite dat de Kerk (de gemeenten) zich
ontwikkelen tot een steeds verder afdwalen, ja in het overvloeien over gaan naar steeds verdere afdwaling van de Allerhoogste God. In de feiten van de 7 gemeenten zien we
de geestelijke ontwikkeling van de gemeente van Christus tot het moment waarop ze 'vaal' is, d.w.z. dood. het is de Kerk vanaf de Hemelvaart van Christus tot aan de Wederkomst. Hij moet ook terug komen, omdat de gemeente in zijn geheel niet meer wil luisteren naar "wat de geest zeg". De Hemelse Vader weet dat er niemand meer een bekering zal doen om te veranderen. . De gehele gemeente (de 7 in totaal)
sterven af als geheel. Het is ook zeer opmerkelijk dat alleen een Romeins kader van politiek en geestelijke bijstand wordt aangeduid in alle gevallen van het verval van de gemeente. We kunnen het in het filmpje zelf constateren. Het Gouden hoofd, Babel waar de afgoderij begint en eindigt en een Romeinse overheersing, letterlijk en geestelijk (tot aan het einde)
Dat is wat ik bedoel, en wees daarom ook op Opb. 6. Sommigen wassen hun klederen, zoals ook in Sardes wordt aangeduid. Nu dat geldt dus voor elke periode waarin "een van de 7 gemeenten" opereert.
Je kunt maar naar één Kerk overgaan, en dat is de Hemels Kerk van Jezus, dààr is ons Geestelijke fundament en daar is ook het Jeruzalem waar we én het heiligdom vinden en waar onze (Geestelijk-)
moeder én Vader wonen; naar het Overblijfsel dus. Het loopt slecht af als we ons niet bekeren tot die maatstaf en die Gemeente. Daarom wijst Jezus aan het eind van elke omschrijving van een 'gemeente' dat we moeten leren luisteren
naar de (Heilige-) Geest, de -enige Trooster die ons ter beschikking kan staan om te groeien in de Gerechtigheid van Christus.
Hartelijke groet