peda schreef: 06 mar 2020, 12:06
De naturalist ziet de hersenen ( behorend tot het lichaam ) ook als stoffelijk met de emergente mogelijkheid om bewustzijn te genereren. Bewustzijn wordt in die visie voor 100 % "' opgehoest "' door de stof ( hersenen ). De stoffelijke hersenen leveren de mogelijkheid om te kunnen zien ( waarnemen ) en vervolgens maakt een ander deel van de stoffelijke hersenen het weer mogelijk om over het waargenomene na te denken ( al of niet wetenschappelijk ), of de waarneming in te brengen in een filosofische/ theologische beschouwing. In de naturalistische beschouwing, begint de fantasie/ illusie wereld heel snel. Zie je de hersenen niet als Bron voor Al wat Is, dan wordt het piekeren over Wat/ Wie dan wel de Bron van Al wat Is, is. Boeiende tegenstellingen en bestaansgrond in mijn optiek voor G G. Niet zwijgen, maar spreken, ook wanneer de vragen niet afdoende beantwoord kunnen worden.
Zelfs de wetenschap heeft nog nooit bewustzijn gevonden in de hersenen. Wat wel duidelijk is dat een flinke klap op diezelfde hersenen het bewustzijn doet verdwijnen. Er is dus wel een verband, maar men weet niet welke.
Als ik het wiki-begrip voor bewustzijn aan hou, dan is bewustzijn het geestesvermogen om de buitenwereld waar te nemen en te verwerken.
Maar wat is er in die buitenwereld? Stof! En wat zijn mijn hersenen? Ook stof. Het is ook mogelijk om niet alleen de buitenwereld waar te nemen, maar ook de binnenwereld. En dan blijkt ook mijn bewustzijn helemaal niet in de hersenen te zetelen. Bewustzijn maakt gebruik van de hersenen, het is er mee verbonden. En nog verder zijn er de zintuigen welke als 'gereedschap' dienen om waar te nemen.
In de naturalistische beschouwing begint men al snel te 'zweven'. Men onderzoekt niet, maar fantaseert. Ik weet ook wel hoe dat komt, men is gepreoccupeerd door alles wat fysiek tastbaar is.
Zinvoller is de filosofie/theologie te gebruiken om tot zinnige antwoorden te komen. Door het doen van het onderzoek veranderd de onderzoeker mee.
In een filosofie over de dood kan men zich afvragen wat er nu eigenlijk dood is en wat is er levend? En wat betekenen die begrippen eigenlijk voor mij?
In de naturalistische beschouwing strekt leven zich uit van geboorte tot dood en dat is het dan. Maar de naturalisten hebben het altijd over de wereld van veranderingen. Doch bewustzijn is datgene wat zelf onveranderlijk is. De Hopper als baby, kleuter, puber en jongvolwassene zijn al lang al morsdood. Het bewustzijn -de stille getuige- is nog altijd aanwezig en slaat gade.