Ik vind het neo-platonisme zeer interessant, maar interessant wil bij mij niet zeggen dat ik de gedachten ook deel laat uitmaken van mijn leven. Mijn persoonlijk leven is het leven van het ego-ik waarbij het voor mij een uitdaging is om ego-ik niet in te vullen met egoisme-ik. In het ego-ik voel ik mij als een vis in het water, maar in het christus -ik is mijn zeer gefavoriseerde mens-instelling verdwenen. Een ontmoeting van 100 % volledig gelijkgestemde christus-ikken is voor mij niet het streven om het te bereiken waard. Eenheid in verscheidenheid ( goedwillenden in de ego-ik wereld ) spreekt mij daarentegen zeker aan. Maar eenheid in verscheidenheid staat haaks op de christus-ik wereld en ook dat begrijp ik. Denk niet dat ik jouw christus-wereld niet snap, omdat ik daarbij ten onrechte het woord "" wereld "" verbind.hopper schreef: 11 aug 2020, 12:23Maar ik sluit het 'worden' niet uit. De mens Hopper is iedere dag aan het ouder 'worden'.peda schreef: 11 aug 2020, 12:01 Hallo Hopper,
Ik begrijp het, maar voor mij heeft de ego-ik wereld top prioriteit. De wereld van "' wording "' , de wereld van beweging, van tijd, van denken, van uitwisseling van gedachten, grote en kleine ambities etc. De christus- ik wereld is niet mijn wereld, dat is jouw wereld. Een wereld waarin niets gebeurt, een mens onwerkelijke wereld, in mijn ogen. Twee totaal verschillende ik-werelden.
De mens Hopper is iedere dag aan het denken. Wisselt iedere dag van gedachten.
De mens Hopper is dan ook sterfelijk.
Het is zelfs niet zo dat er in de wereld van de Christus niks gebeurd.
De Christussen ontmoeten elkaar en herkennen zichzelf in elkaar.
Er is maar één Christus, aanwezig in talloze mensen.
Het geheel van al die Christussen/Christus is Gods Koninkrijk, welke immers 'in u' is.
Maar ik respecteer uiteraard een ieders wens om in de afgescheiden wereld te (ver)blijven.
Als jouw leven zo goed is, waarom zou je er dan wat aan veranderen?
Wat houdt soefisme in?
-
- Man/Vrouw: M
Re: Wat houdt soefisme in?
-
Het Christus-zelf, daar kun je ook niet naar streven: het kan niet gedacht worden. Je kunt het alleen maar zijn.peda schreef: 11 aug 2020, 12:37
Ik vind het neo-platonisme zeer interessant, maar interessant wil bij mij niet zeggen dat ik de gedachten ook deel laat uitmaken van mijn leven. Mijn persoonlijk leven is het leven van het ego-ik waarbij het voor mij een uitdaging is om ego-ik niet in te vullen met egoisme-ik. In het ego-ik voel ik mij als een vis in het water, maar in het christus -ik is mijn zeer gefavoriseerde mens-instelling verdwenen. Een ontmoeting van 100 % volledig gelijkgestemde christus-ikken is voor mij niet het streven om het te bereiken waard. Eenheid in verscheidenheid ( goedwillenden in de ego-ik wereld ) spreekt mij daarentegen zeker aan. Maar eenheid in verscheidenheid staat haaks op de christus-ik wereld en ook dat begrijp ik. Denk niet dat ik jouw christus-wereld niet snap, omdat ik daarbij ten onrechte het woord "" wereld "" verbind.
En als ik jouw "om ego-ik niet in te vullen met egoisme-ik." lees, dan lees ik daar een peda in waarin rust is.
Sowieso zie ik jou niet meedoen aan de hecktiek. De Christus in je zelf kan alleen tot verwerkelijking komen als men uit alle hokjes weet te stappen.
Het is uitgerekend het ego wat zich in een hokje verschanst en zichzelf een masker verleent: ik bén dit, ik bén dat.
Het moeilijkste is om uit het hokje te komen. Zou men er naar streven om uit het hokje te geraken, dan is dat een streven van het ego. Het ego wat bv de Christus wil verwerkelijken. Dat gaat niks worden.
Wat Rumi en Jezus verbindt is het opgeven van de wil (Niet mijn wil geschiedde.) Het is het ego wat 'willend' is, maar wat niet uit eigener beweging het willen kan opgeven. Er is dus iets buiten jezelf nodig wat zich kan verplaatsen naar in jezelf.
-
- Man/Vrouw: V
Jaaa leuk! Dat zag ik dus ook.hopper schreef: 11 aug 2020, 13:26Het Christus-zelf, daar kun je ook niet naar streven: het kan niet gedacht worden. Je kunt het alleen maar zijn.peda schreef: 11 aug 2020, 12:37
Ik vind het neo-platonisme zeer interessant, maar interessant wil bij mij niet zeggen dat ik de gedachten ook deel laat uitmaken van mijn leven. Mijn persoonlijk leven is het leven van het ego-ik waarbij het voor mij een uitdaging is om ego-ik niet in te vullen met egoisme-ik. In het ego-ik voel ik mij als een vis in het water, maar in het christus -ik is mijn zeer gefavoriseerde mens-instelling verdwenen. Een ontmoeting van 100 % volledig gelijkgestemde christus-ikken is voor mij niet het streven om het te bereiken waard. Eenheid in verscheidenheid ( goedwillenden in de ego-ik wereld ) spreekt mij daarentegen zeker aan. Maar eenheid in verscheidenheid staat haaks op de christus-ik wereld en ook dat begrijp ik. Denk niet dat ik jouw christus-wereld niet snap, omdat ik daarbij ten onrechte het woord "" wereld "" verbind.
En als ik jouw "om ego-ik niet in te vullen met egoisme-ik." lees, dan lees ik daar een peda in waarin rust is.
Sowieso zie ik jou niet meedoen aan de hecktiek. De Christus in je zelf kan alleen tot verwerkelijking komen als men uit alle hokjes weet te stappen.
Het is uitgerekend het ego wat zich in een hokje verschanst en zichzelf een masker verleent: ik bén dit, ik bén dat.
Het moeilijkste is om uit het hokje te komen. Zou men er naar streven om uit het hokje te geraken, dan is dat een streven van het ego. Het ego wat bv de Christus wil verwerkelijken. Dat gaat niks worden.
Ik heb het ooit wel eens vergeleken met een bos met bomen, en visualiseer dan allemaal mensen die zich met beide armen aan een tak vastklampen en me afgevraagd of ze dan misschien één hand durven los te laten.
Ik spring van tak naar tak (hokje naar hokje) om te ervaren wat daar dan te beleven valt. Peda wandelt rustigjes door dat bos. Volgens mij zit jij ook op een tak te bedenken dat het de geweldigste tak is. Maar daar twijfel ik nog over. Of je probeert dat hele bos in jezelf op te nemen of alle takken te negeren of uit dat bos weg te komen. Maar goed, ik visualiseer graag denkbeelden en ben er nog niet uit waar en hoe jij je in dat bos bevindt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Ik neem het bos waar en ben tegelijkertijd niets én het bos.Petra schreef: 12 aug 2020, 01:44
Jaaa leuk! Dat zag ik dus ook.
Ik heb het ooit wel eens vergeleken met een bos met bomen, en visualiseer dan allemaal mensen die zich met beide armen aan een tak vastklampen en me afgevraagd of ze dan misschien één hand durven los te laten.
Ik spring van tak naar tak (hokje naar hokje) om te ervaren wat daar dan te beleven valt. Peda wandelt rustigjes door dat bos. Volgens mij zit jij ook op een tak te bedenken dat het de geweldigste tak is. Maar daar twijfel ik nog over. Of je probeert dat hele bos in jezelf op te nemen of alle takken te negeren of uit dat bos weg te komen. Maar goed, ik visualiseer graag denkbeelden en ben er nog niet uit waar en hoe jij je in dat bos bevindt.
Een smiley voor jou!
En omdat ik wel eens gek doe, nog eentje:
-
hopper schreef: 12 aug 2020, 09:32
Ik neem het bos waar en ben tegelijkertijd niets én het bos.
Een smiley voor jou!
En omdat ik wel eens gek doe, nog eentje:
Dat bedoel ik, zie dat maar 's te visualiseren.
Maar toch maar toch; voor mij hing die leegte samen met emotieloos/gevoelloos en dus ook liefdeloos.
En in die gedachte was ik niet de enige.
Dus dan gaat het beeld de kant op van -interesseert zich niet meer voor dat bos maar wel voor die ene geweldige tak- of interesseert zich helemaal niet meer voor het bos- Maar dan sta je buiten het bos.
Dat doe je niet.. en die emotieloosheid/liefdeloosheid zie ik bij jou ook niet. Je bent het bos, en je bent er stapeldol op, ook al is het er niet.
Ofzoiets
Nou jaaaa.... ik vermaak mezelf vooral met mijn visualisaties.
Het kan mij ook niet gek genoeg zijn. Tenminste...leuk gek i.p.v. eng gek welteverstaan!
-
Als ik als waarnemend subject het bos waarneem en de leegte van het subject zich laat vullen met het bos (vorm, object) dan kan er een beleving ontstaan. Die beleving is liefde, emotie.Petra schreef: 13 aug 2020, 02:15
Maar toch maar toch; voor mij hing die leegte samen met emotieloos/gevoelloos en dus ook liefdeloos.
En in die gedachte was ik niet de enige.
Dus dan gaat het beeld de kant op van -interesseert zich niet meer voor dat bos maar wel voor die ene geweldige tak- of interesseert zich helemaal niet meer voor het bos- Maar dan sta je buiten het bos.
Dat doe je niet.. en die emotieloosheid/liefdeloosheid zie ik bij jou ook niet. Je bent het bos, en je bent er stapeldol op, ook al is het er niet.
Ofzoiets
Nou jaaaa.... ik vermaak mezelf vooral met mijn visualisaties.
Het kan mij ook niet gek genoeg zijn. Tenminste...leuk gek i.p.v. eng gek welteverstaan!
Waar het waarnemend subject (ik) zich op richt is niet belangrijk. Dat kan het bos zijn, een boom zijn, een tak zijn, een pissebed of een vogel zijn.
Ik kan er een leuk sommetje van maken waar 1 + 1 = 3 is.
Subject (ik) + object (al mijn waarnemingen) is beleving! (En beleving is 3!)
Beleving kan vol van emotie en liefde zijn. Ik kan wáánzinnig worden bij het aanschouwen van wat moois in de natuur.
De opkomende zon, mist op de velden, een ploeterende oude man op de fiets, een paddestoel.
Maar natuurlijk niet 24/7. Je kunt niet volcontinu in extase zijn, dat wisselt zich af met innerlijke rust.
-
Laat ik nu de extase zien als behorend tot de ego-ik wereld. Goede extase tot het sublieme, slechte extase tot het verwerpelijke in de ego-ik wereld. Voorbij deze wereld houdt het emotionele, het denken en wat ook meer volledig op te existeren. Absolute Liefde zo spreekt Hopper, maar niet werkelijk te begrijpen, vandaar '' beelden "' omdat slechts in beeldtaal over Overstijging gesproken kan worden. Soefisme is dan ook mystiek en zo is de cirkel weer gesloten, althans voor het kleine menselijke beperkte hersenvolume.
-
Zoiets dacht ik ook.peda schreef: 13 aug 2020, 10:31 Laat ik nu de extase zien als behorend tot de ego-ik wereld. Goede extase tot het sublieme, slechte extase tot het verwerpelijke in de ego-ik wereld. Voorbij deze wereld houdt het emotionele, het denken en wat ook meer volledig op te existeren. Absolute Liefde zo spreekt Hopper, maar niet werkelijk te begrijpen, vandaar '' beelden "' omdat slechts in beeldtaal over Overstijging gesproken kan worden. Soefisme is dan ook mystiek en zo is de cirkel weer gesloten, althans voor het kleine menselijke beperkte hersenvolume.
Maar ik ga het proberen ook hoor Hopper!
.. proefondervindelijk vaststellen hoe dat is en of het kan.. een 24/7 volcontinu lege extase achtige toestand en dat.. met inbeelding van een ouwe ploeterende man op de fiets. Misschien dat een bepaalde paddestoel daar bij kan helpen.