Sanne schreef:Jerommel schreef:
Graag zou ik het toch over de profetieën willen hebben, die m.i. min of meer bewijzen dat de Bijbel meer is dan elk ander boek.
Dat profetieën zijn uitgekomen, vind ik zelf ook het meest overtuigend argument dat de Bijbel meer is dan gewoon een bijzonder boek.
Ja, maar het lijkt of ik een aantal voorbeelden ben vergeten ofzo..
Ik was er voor mezelf wel over uit i.i.g, en ben verder gegaan met de interne oorlog tussen vlees en geest, tussen God en mijn ego, het nieuwe denken aan het implementeren in dit roestige hoofd..
Dat lijkt overigens ook weleens op een valkuil, maar heeft misschien ook met mijn depressieve aard te maken..
Maar ook alle andere argumenten wegen mee. Dus ook de harmonie tussen de boeken, het feit dat ze bewaard is gebleven en de beschikbaarheid. En ja, de vergelijking met het IKEA-boek?! Wie zou dat boek willen vertalen en verspreiden, zonder er iets aan te verdienen?
Een punt dat ik nog niet had bedacht.
De opzet is i.i.g. geslaagd / slagende, dat de Bijbel (en dus het Evangelie) wereldwijd bereikbaar is.
Ik geloof dan ook dat God's Hand hier in werkt. Hij laat ons niet zomaar aan ons lot over.
De Bijbel is in meer dan 2000 talen vertaald. Ik zou het al heel knap vinden als iemand 100 talen zou kunnen noemen. De meeste talen worden gesproken door hele kleine bevolkingsgroepen. Veel mensen hebben belangeloos heel veel tijd geïnvesteerd om de Bijbel in zo'n taal te vertalen. In het verleden zijn er zelfs mensen geweest die hun leven wilden riskeren, omdat ze het zo belangrijk vonden dat de Bijbel vertaald werd; denk aan William Tyndale. En waarom? Vanwege de inhoud.
En die drive om het te delen met wie het maar horen wil.
Hoewel de Bijbel geen medisch handboek is bijvoorbeeld, zijn de wetten en de raad goed voor de gezondheid. Zelfs in deze tijd nog zijn er sloppenwijken met open riolen met alle gevolgen van dien. De Israëlieten moesten in de wildernis hun behoefte buiten het kamp doen en dan bedekken. - Deut.23:13. Zo werd heel wat ziekten voorkomen.
De Wet maakte ook het belang van handen en kleren wassen duidelijk. Iemand die een dode had aangeraakt, was onrein en moest zichzelf en zijn kleren wassen. Num.19:11-22. Het is echt nog niet zo lang geleden dat artsen van een sterfgeval naar een bevalling gingen, zonder hun handen te wassen, met nog meer doden als gevolg. De Israëlieten werden hiervoor beschermd.
Joodse jongetjes werden op de achte dag besneden. Er werd niet uitgelegd waarom, maar nu weet men dat op de achtste dag bloedstollingsfactoren op zijn hoogst zijn.
Verder wordt er in de Bijbel ook al melding van gemaakt dat negatieve emoties schadelijk zijn voor je gezondheid. Spr.14:30.
Mja.. dat noem ik niet iets exclusiefs.
Met een dosis gezond verstand, open ogen en wat poging tot integer redeneren kom je ook een heel eind.
Dat zou ik dus niet aandragen als argument.
Ik denk nu wel aan die vermaledijde besnijdenis.
Ik heb begrepen dat de 8e dag van een nieuw leven (bij jongetjes) bij uitstek de dag is, medisch gezien, om te besnijden, zoals God het voor schreef.
Overigens hebben besneden jongens ook voordeel bij het besneden zijn, had ik begrepen. (Weet niet meer de details, maar hygiëne bijvoorbeeld).
De Bijbel is ook geen wetenschappelijk leerboek, maar er worden toch zaken correct weergegeven. Zo staat al in de Bijbel dat de aarde rond is. - Jes. 40:22. Ook staat er al dat de aarde aan niets ophangt. - Job 26:7. En dat terwijl er lang gedacht is dat de aarde plat was en ondersteund werd. En de waterkringloop is ook al beschreven in Pred.1:7.
Hmm.. Ook niet echt heel erg indrukwekkend i.m.o.
Maar er zijn wel wat aardige numerologische opmerkelijkheden te vinden in de Bijbel.
Op zich ook niet echt doorslaggevend i.m.o., maar heb er met interesse kennis van genomen.
Wat ook opvallend is, is de eerlijkheid van de Bijbelschrijvers. Velen hebben in het verleden alleen succesverhalen opgeschreven. Dat ligt natuurlijk ook in de menselijke aard. Het is moeilijk om fouten en nederlagen toe te geven. Toch lees je dat de schrijvers van de Bijbel eerlijk fouten en zwakheden toegeven. En zo'n eerlijkheid zou je ook mogen verwachten als het om een van God afkomstig boek zou gaan.
Goed punt.
Het is geen succesverhaal van de mens, wat zich in de Bijbel afspeelt. In tegen deel eerder.
De veronderstelling dat het een boek is om mensen mee te onderwerpen aan andere mensen past m.i. niet met de inhoud.
Dat neemt helaas niet weg dat het door heersers wél zo wordt gebruikt.
Maargoed, die zouden nog in het IKEA boek hun ideeën kunnen terug vinden...
Het zijn wat argumenten waardoor ik zelf vertrouwen heb gekregen in de Bijbel. Maar zoals al gezegd, vind ik het feit dat profetieën zijn uitgekomen het krachtigste bewijs dat de Bijbel door God geïnspireerd is. Ik ga er wat huiswerk over doen.
Goed idee.
Ik moet misschien maar weer eens van voor af aan beginnen..
Lee Strobel enzo..