Dit wist ik nog niet.
Dat kan het boom-topic weer lekker extra ingewikkeld maken...

Maargoed, nogmaals, als je met 2 mensen begint, dan MOETEN er dus ook dochteren geweest zijn, die evengoed niet worden genoemd...
De Bijbel zou ook voor mij zijn geloofwaardigheid verliezen als datgene wat er in staat geen ware geschiedenis zou zijn. Hoe kan er van ons gevraagd worden om een voorbeeld te nemen aan het geloof of handel en wandel van personen die niet geleefd hebben? In Hebr. 11 wordt Abel samen met andere getrouwe aanbidders als voorbeeld gesteld. Fijn dan, dat ze zo'n sterk geloof hadden en zo moedig en sterk waren. Wat kan ik er dan mee?Special angel schreef: ik neem de bijbel letterlijk dus kain en abel ook. Als je adam en eva ook weg laat wat hou je dan over? niets!
Maar dat is niet houdbaar met de rest van het verhaal.Gaitema schreef:Nou ja, die bomen uit het hof van Eden kunnen er ook op wijzen dat God naast Adam en Eva ook andere volken geschapen had.
Echter Adam en Eva als voorlopers van al het leven uit God. De andere volken zouden meer onder de orde van de serpent vallen of zo.
Zo is meer mijn gedachte eigenlijk.
Precies. Dat ga je dan krijgen.Sanne schreef:En zei Jezus niet in gebed tot zijn Vader: "Uw woord is waarheid". Waarom zou Jezus dit zeggen als er in Genesis niet de waarheid zou staan over het ontstaan van de wereld en de mensheid en over de oorzaak van alle ellende? Waarom zou ons de waarheid hierover onthouden worden? Zou Jezus zijn geloofwaardigheid niet verliezen? Wordt hij niet "een getrouwe en waarachtige getuige' genoemd? Waarom zou Jezus verwijzen naar het huwelijk van Adam en Eva als ze niet hadden bestaan? - Mattheus 19:3-6. Waarom zou Jezus verwijzen naar Abel in Lukas 11:51 als hij niet had bestaan? Heeft Zacharia dan ook niet bestaan?
Staat er in Handelingen 17:26 niet dat de hele mensheid uit één mens is voortgekomen?Gaitema schreef:Nou ja, die bomen uit het hof van Eden kunnen er ook op wijzen dat God naast Adam en Eva ook andere volken geschapen had.
Echter Adam en Eva als voorlopers van al het leven uit God. De andere volken zouden meer onder de orde van de serpent vallen of zo.
Het is waarschijnlijk dat Kaïn met zijn zus getrouwd is of met een nichtje. Dat werd ook pas tijdens de Wet van Mozes verboden. Sara was ook de halfzus van Abraham. In die tijd werd dat niet als ongewoon gezien. En omdat ze nog dichtbij de volmaaktheid waren, leverde dat nog geen ziektes en afwijkingen op. In Genesis 5:4 staat dat Adam en Eva zonen en dochters hadden.Gaitema schreef: Verder: kan het zo zijn dat er al hele volken door Adam en Eva verwekt waren naast Kaïn en Abel, terwijl daar geen melding van gemaakt wordt?
Immers sloeg Kaïn voor volken op de vlucht en trouwde Kaïn dan met zijn zus? Het staat er niet. Verder is het land waar hij zich vestigde dan een land van broers en zussen van hem, waar ook niets van vermeld staat.
Verder: zijn er ook dochters geboren?
ik geloof wel dat God bij machte was (en is )om leven te maken, te scheppen ,herscheppen, op wonderlijke ,bovennatuurlijke wijze. maria werd zwanger zonder zaad van een man. misschien de dochters van adam en eva ook wel. alles is mogelijk bij God! God maakte immers mensen uit stof en n rib en blies zelf de levensadem in hen. dat is ook wonderlijker dan wonderlijk.Gaitema schreef:... God naast Adam en Eva ook andere volken geschapen had.
Echter Adam en Eva als voorlopers van al het leven uit God. ...
Je komt het vaker tegen in de Bijbel dat personen of heersers en soms ook hele natiën met bomen worden vergeleken. In Ezechiël 31 dus, maar ook in Daniël 4:10-26. En Ps.1:3.Gaitema schreef:
waarom dus wordt Egypte een boom uit het hof van Eden genoemd?
"Nod" betekent "vluchteling". Het is dus gewoon de plek waar Kaïn naar toe vluchtte om zich samen met zijn vrouw te vestigen. Dat was ten oosten van de tuin staat er.En het Eden in de tijd dat Kaïn ging wonen in het land Nod, was dat het zelfde als dat waar het hof ook stond?
Hoe kom je aan Ethiopië? Het is gissen waar deze rivieren oorspronkelijk waren. De hof van Eden bestaat niet meer. Door de vloed en de daarbij gepaard gaande aardverschuivingen, is dat verloren gegaan. Vanaf die tijd was het ook niet meer nodig om de hof van Eden te bewaken.Dan valt me nu ter plekke nog iets op.
In de bijbel wordt de hof van Eden beschreven in Genesis 2. Daarin staat in de versen 11 en 12 dat het ligt tussen de rivieren Pison dat stroomt langs het land Havila (???) en Gihon en stroomt door het land Ethiopië (????).
Hoezo werden hier nu opeens twee landen genoemd in Genesis 2 en staat er niet "het latere Havila en Ethiopië"
en als dat latere landen zijn, waarom treffen we daar nu geen hof van Eden aan waar overigens geen regen valt enzo en engelen de poort ernaar toe bewaken?
Nee, er staat dat ie in Eden was, dus gaat niet over de koning van Tyrus, want die was niet in Eden.Sanne schreef:Je komt het vaker tegen in de Bijbel dat personen of heersers en soms ook hele natiën met bomen worden vergeleken. In Ezechiël 31 dus, maar ook in Daniël 4:10-26. En Ps.1:3.Gaitema schreef:
waarom dus wordt Egypte een boom uit het hof van Eden genoemd?
In Ezechiël 28 wordt ook naar de tuin van Eden verwezen. Hoewel dit een verwijzing is naar Satan, heeft het in de eerste plaats betrekking op de koning van Tyrus. Die was natuurlijk niet letterlijk in de tuin van Eden geweest. Hij was zo omringd door pracht en praal dat het net als een tuin van Eden was.
Waar baseer je dat op?De hof van Eden bestaat niet meer. Door de vloed en de daarbij gepaard gaande aardverschuivingen, is dat verloren gegaan. Vanaf die tijd was het ook niet meer nodig om de hof van Eden te bewaken.
Hoe kom je tot die conclusie?Sanne schreef:
Je komt het vaker tegen in de Bijbel dat personen of heersers en soms ook hele natiën met bomen worden vergeleken. In Ezechiël 31 dus, maar ook in Daniël 4:10-26. En Ps.1:3.
In Ezechiël 28 wordt ook naar de tuin van Eden verwezen. Hoewel dit een verwijzing is naar Satan, heeft het in de eerste plaats betrekking op de koning van Tyrus. Die was natuurlijk niet letterlijk in de tuin van Eden geweest. Hij was zo omringd door pracht en praal dat het net als een tuin van Eden was.
Dank je voor de info, maar ik vroeg wat anders."Nod" betekent "vluchteling". Het is dus gewoon de plek waar Kaïn naar toe vluchtte om zich samen met zijn vrouw te vestigen. Dat was ten oosten van de tuin staat er.
En het Eden in de tijd dat Kaïn ging wonen in het land Nod, was dat het zelfde als dat waar het hof ook stond?
Stond in de bijbel die ik las.
Hoe kom je aan Ethiopië?
Dat heb je zelf bedacht?Het is gissen waar deze rivieren oorspronkelijk waren. De hof van Eden bestaat niet meer. Door de vloed en de daarbij gepaard gaande aardverschuivingen, is dat verloren gegaan. Vanaf die tijd was het ook niet meer nodig om de hof van Eden te bewaken.
Simpelweg omdat ik het niet uit het verhaal kan opmaken hoe het gegaan is. Aangezien het verhaal zich niet overal letterlijk laat lezen.Als er trouwens van Eva wordt gezegd dat zij "de moeder moest worden van een ieder die leeft". - Gen. 3:20 en dat er in Hand.17:26 staat dat alle mensen uit één mens (Adam) zijn voortgekomen, waarom twijfel je dan nog dat Kaïn met een familielid (zus, nichtje) getrouwd is?
Dit vind ik een interessante gedachte. Inderdaad kan God wonderbaarlijke dingen doen. Van alles kan Hij gedaan hebben dusSpecial angel schreef:ik geloof wel dat God bij machte was (en is )om leven te maken, te scheppen ,herscheppen, op wonderlijke ,bovennatuurlijke wijze. maria werd zwanger zonder zaad van een man. misschien de dochters van adam en eva ook wel. alles is mogelijk bij God! God maakte immers mensen uit stof en n rib en blies zelf de levensadem in hen. dat is ook wonderlijker dan wonderlijk.Gaitema schreef:... God naast Adam en Eva ook andere volken geschapen had.
Echter Adam en Eva als voorlopers van al het leven uit God. ...
en God schiep mensen naar zijn beeld en gelijkenis. God wou de aarde vol maken van leuke lieve blije mensen (christenen,) dus het kan best zijn dat de zonen en dochters van adam en eva weer trouwden met andere jongens en meisjes die God geschapen heeft om hen heen.
Absoluut waar.Special angel schreef:als ik aan de schepping denk denk ik ook aan het NT en aan Openbaringen!
GOD zelf is het licht geeft het licht maakt het licht. jezus het licht der wereld . satan is koning van de duisternis.
de engelen die ere zij God zongen boven de kribbe gaven ook licht in de duistere nacht toen jezus is geboren in bethlehems stal.
daar waar iets gebeurt van GOD door God MET God daar is licht daar komt licht daar zal het lichter worden.
Beste Jerommel, wat heb je toch een negatieve kijk op het aardse leven. Dat is echt niet goed.Jerommel schreef:Wij kunnen m.i. geen lichtdragers zijn.
In Gen.2:9 staat inderdaad dat God allerlei geboomte ' uit de aardbodem' liet opschieten, waaronder ook de 'boom des levens". Het was op zich dus een boom zoals alle andere bomen, gewoon opgeschoten uit de aarde. Hij stond alleen ergens symbool voor, namelijk dat God de gave van eeuwig leven geeft aan wie hij wil. En die andere boom stond er symbool voor dat God het recht heeft om te bepalen wat goed en wat kwaad is.Jerommel schreef:
Maarre, God liet allerlei geboomte opschieten in de Hof.
Waar baseer je dat op?De hof van Eden bestaat niet meer. Door de vloed en de daarbij gepaard gaande aardverschuivingen, is dat verloren gegaan. Vanaf die tijd was het ook niet meer nodig om de hof van Eden te bewaken.
Vreemd, omdat de boom des levens in Openbaring nog steeds in Gods Rijk blijkt te staan.
??Sanne schreef: Het was op zich dus een boom zoals alle andere bomen
Weet je wat ik negatief vind?Adinomis schreef:Beste Jerommel, wat heb je toch een negatieve kijk op het aardse leven. Dat is echt niet goed.Jerommel schreef:Wij kunnen m.i. geen lichtdragers zijn.
Dat was mijn hele punt.Je hebt in zoverre gelijk dat we zelf dat licht niet kunnen produceren.
Lijkt me toch niet zo negatief, eerlijk gezegd..Jerommel schreef: Als we met Christus in Gods Rijk leven dragen we wellicht tezamen het Licht.
Het grappige alleen is dat Jezus het zelf ook niet kon produceren.Jerommel schreef: Laten we dus niet verleid worden door aanmatigende wensgedachten.