Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Dutch
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door Dutch »

En het ging mij om de 12 legioenen van engelen die de Heer te hulp zou kunnen roepen want dat was je vraag meen ik.

Jezus zei dat Hij zo twaalf legioenen engelen te hulp kon roepen om hem te bevrijden, als Hij dat zou hebben gewild. (Matth. 26:53) Legioen is een militaire term. Ongeveer zoiets als tegenwoordig brigade of divisie. Een Romeins legioen bestond uit ongeveer 6000 man.
Het ging mij om de bewering dat: Jezus 12 legermachten tot zijn beschikking had. En natuurlijk ken ik de tekst van Matth 26:53- En er staat niet dat Jezus 12 legioenen tot zijn beschikking had. Of 12 legermachten.. Er staat geschreven: Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?

Jezus is de Heer van alle Hemelse legermachten..
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef: Dat snap ik, maar hoe kom je erbij dat die stad Luz dezelfde plaats is als de berg Moria..
Gen.12:8 Vandaar brak hij op naar het bergland ten oosten van Bethel en zette zijn tent op tussen Bethel in het westen en Ai in het oosten. Daar bouwde hij voor de HEERE een altaar en riep de Naam van de HEERE aan.
Dus Abraham bouwde hier het eerste altaar voor de Here.
Gen. 22:2 Hij zei: Neem toch uw zoon, uw enige, die u liefhebt, Izak, ga naar het land Moria, en offer hem daar als brandoffer op een van de bergen die Ik u noemen zal.
Richteren 1:23 Verder stuurde het huis van Jozef verkenners naar Bethel. De naam van deze stad was vroeger Luz.
ik zie totaal die link niet. Bethel is Bethel, daar de stieren stonden na de afsplitsing in het Noord en Zuidrijk. De link mbt Bethel Jacob en Bethel Abram zit in idd in de roeping van Abram. Dezelfde belofte wordt gegeven daar op die plaats.
Dat hier de tempel zou staan is geen bewijs voor. Gen 22:2 en 2Kron 3:1 geeft aan dat Abraham in Moria op de berg Moria was. En Bethel is daar niet. Bethel en Ai waren de religieuze steden van het Noord-rijk. Gen 35:7 vv geeft aan dat Luz (Bethel) in Kanaän ligt en niet in Moria. Luz is niet een andere naam voor Jeruzalem.
Het waren Bethel en Dan, de religieuze steden door Jerobeam I aangewezen om God te vereren d.m.v. een gouden kalf.
2 Kron. 3:1 Toen begon Salomo het huis van de HEERE te bouwen, in Jeruzalem, op de berg Moria, waar de HEERE aan zijn vader David verschenen was, op de plaats die David bepaald had, op de dorsvloer van Ornan, de Jebusiet.
Ik geef toe dat het enigszins verwarrend is. Misschien zijn er meer plaatsen met die naam geweest. Ik heb die uitleg een keer voor de radio gehoord en dat sprak me erg aan. Er waren nog meer punten van belang met betrekking tot dit onderwerp.
Dutch schreef: De mens is geschapen naar Gods beeld.. (niet evenbeeld) Het evenbeeld van God is Jezus.. (Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien) De engelen zijn niet geschapen naar Gods beeld. Dus die vergelijking klopt al niet. Letterlijk staat er geschreven: in ons beeld. (Zie bv de KJ) Daarbij is de gemeente- het Lichaam van Christus. Dat is het beeld.. en daarmee zou je het kunnen vergelijken. Dat het getal 12 apostelen heeft te maken met de 12 stammen.
Dat de ark en de tabernakel een afspiegeling is, dat weten wij dmv Exodus- dat staat daar al geschreven.
Prima, het woord "beeld" is mogelijk beter dan "evenbeeld". Ik heb ook geschreven, beter gezegd een "afspiegeling".
Toch zullen we Hem gelijk zijn. Ik denk zoals dat bedoeld is bij de schepping:
1 Joh.3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.
Dutch schreef: Waar zou ik kunnen vinden dat Jezus 12 legermachten bij zich had?
Matt. 26:53 Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef:Gen.12:8 Vandaar brak hij op naar het bergland ten oosten van Bethel en zette zijn tent op tussen Bethel in het westen en Ai in het oosten. Daar bouwde hij voor de HEERE een altaar en riep de Naam van de HEERE aan.
Gen. 22:2 Hij zei: Neem toch uw zoon, uw enige, die u liefhebt, Izak, ga naar het land Moria, en offer hem daar als brandoffer op een van de bergen die Ik u noemen zal.
Richteren 1:23 Verder stuurde het huis van Jozef verkenners naar Bethel. De naam van deze stad was vroeger Luz.
Ik zie de hele relatie niet.. Wat is deze relatie?
Het waren Bethel en Dan, de religieuze steden door Jerobeam I aangewezen om God te vereren d.m.v. een gouden kalf.
klopt.. haalde Ai door elkaar met Dan
1 Joh.3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.
Dus dan zijn wij gelijk aan God? Jezus werd gelijk aan de mens Fil 2:6-8, en in het opstandingslichaam zijn wij gelijk aan Hem. Dat betekent deze tekst.
Ik heb ook geschreven, beter gezegd een "afspiegeling".
Dat las ik, maar dat zijn wij niet ;-)
3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen Hebr 1:3

Mijn vraag was: Waar zou ik kunnen vinden dat Jezus 12 legermachten bij zich had?jouw antwoord is:
Matt. 26:53 Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?
1. Dit zegt niets over Jezus dat Hij 12 'legermachten bij zich had.
2. Er staat dat als Hij Zijn Vader erom vraagt Hij meer dan 12- legioenen hem ter beschikking zou stellen.
3. Dat betekent dat Hij echt helemaal alleen was

Het woordje meer= Grieks pleiōn= betekent groter in aantal.. Het is eigenlijk onbekend hoeveel legioenen (geen legermachten). Dus die 12 legermachten staat niet voor de 12 apostelen en de 12 stammen.

In dit geval kan ik ook niet mee eens zijn wat jij schrijft. Ik denk als ik dit zo lees, dat wij beide op een hele andere manier de Bijbel lezen. :-) En daarom tegen zaken heel anders kijken.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:
Adinomis schreef:Gen.12:8 Vandaar brak hij op naar het bergland ten oosten van Bethel en zette zijn tent op tussen Bethel in het westen en Ai in het oosten. Daar bouwde hij voor de HEERE een altaar en riep de Naam van de HEERE aan.
Ik zie de hele relatie niet.. Wat is deze relatie?
Ik zal 1 Kron.3:2 (Naardense BV) nog even citeren:
Dan begint Salomo
met de bouw van het huis van de ENE
in Jeruzalem,
op de berg van de Moria,
waar hij zich heeft laten zien
aan David, zijn vader;
op de plaats waarvoor David heeft gezorgd,
op de dorsvloer van Ornan de Jeboesiet.

Ik heb ook nog even nagezocht waar die combinatie Bethel en Moria vandaan komt. Het is een Joodse uitleg. In Gen. 28:11 וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם va-yifga ba-makom wayalen sham - wat zoiets betekent als 1. hij kwam op een bepaalde plaats en 2. hij kwam in aanraking met de Alomtegenwoordige. Zie deze site. In die bewustheidsgesteldheid kwamen de berg Moria en Bethel tezamen. Maar het staat ons vrij om deze uitleg naast ons neer te leggen. Het is geen dogma.
Adinomis schreef: 1 Joh.3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Ik heb ook geschreven, beter gezegd een "afspiegeling".
Dutch schreef: Dus dan zijn wij gelijk aan God? Jezus werd gelijk aan de mens Fil 2:6-8, en in het opstandingslichaam zijn wij gelijk aan Hem. Dat betekent deze tekst.

Dat las ik, maar dat zijn wij niet ;-)
3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen Hebr 1:3
Hoe je het wilt noemen is mij best. Ik citeer de bijbel. Het lijkt mij toe dat als Jezus het afschijnsel is van Gods heerlijkheid en wij Hem gelijk zullen wezen, dat wij dan van God het voorrecht krijgen om een afschijnsel van Zijn (en dus niet van onze eigen) heerlijkheid te zijn. Zo zal het ook van de beginne bedoeld zijn. Iets dergelijks was al zichtbaar bij Mozes. Ik denk dat het een vreugde is voor God de Vader als wij Zijn heerlijkheid afstralen.
Dutch schreef: Mijn vraag was: ]Waar zou ik kunnen vinden dat Jezus 12 legermachten bij zich had?[/i]jouw antwoord is:

1. Dit zegt niets over Jezus dat Hij 12 'legermachten bij zich had.
2. Er staat dat als Hij Zijn Vader erom vraagt Hij meer dan 12- legioenen hem ter beschikking zou stellen.
3. Dat betekent dat Hij echt helemaal alleen was

Het woordje meer= Grieks pleiōn= betekent groter in aantal.. Het is eigenlijk onbekend hoeveel legioenen (geen legermachten). Dus die 12 legermachten staat niet voor de 12 apostelen en de 12 stammen.
Het Romeinse legioen (Latijns legio, van legere = verzamelen) was de militaire basiseenheid in het Romeinse leger. Legioen is een normale uitdrukking voor een legereenheid afkomstig uit de Romeinse overheersing.
Jazeker, de Here zou - als Hij dat gewild had - nog wel meer dan twaalf legioenen op de been kunnen brengen. We lezen van zulke legermachten in 2 Kon. 6:17. We lezen ook in de bijbel van יְהוָה צְבָאוֹת YHWH tsjeva'ot
(hetzelfde woord als tsaba of tsjava צָבָא enkelvoud). Hij is de HEER der legerscharen. (2 Kon.3:14)
Dutch schreef: In dit geval kan ik ook niet mee eens zijn wat jij schrijft. Ik denk als ik dit zo lees, dat wij beide op een hele andere manier de Bijbel lezen. :-) En daarom tegen zaken heel anders kijken.
Dat is niet zo erg hoor! Als we allebei maar vertrouwen op de leiding van de Heilige Geest. Paulus zei in Fil. 3:15 En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch

Bericht door Dutch »

Hoi Adinomis
Ik zal 1 Kron.3:2 (Naardense BV) nog even citeren:
Dan begint Salomo
met de bouw van het huis van de ENE
in Jeruzalem,
op de berg van de Moria,
waar hij zich heeft laten zien
aan David, zijn vader;
op de plaats waarvoor David heeft gezorgd,
op de dorsvloer van Ornan de Jeboesiet.
Ik zie de relatie wel tussen de berg Moria waar Abraham zijn Zoon Jacob offerde met waar de tempel staat. Dat deze dezelfde plaats is dat klopt. Maar Bethel is niet dezelfde plaats.Jij beweert dat Luz- Bethel en de berg Moria dezelfde plaats is.. En dat kan niet.. ( of anders gezegd de berg Moria is niet Bethel)
In Gen. 28:11 וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם va-yifga ba-makom wayalen sham - wat zoiets betekent als 1. hij kwam op een bepaalde plaats en 2. hij kwam in aanraking met de Alomtegenwoordige. Zie deze site. In die bewustheidsgesteldheid kwamen de berg Moria en Bethel tezamen. Maar het staat ons vrij om deze uitleg naast ons neer te leggen. Het is geen dogma.
"Ik (dat is Rashi) stel voor dat de berg Moria werd ontworteld en kwam hier (Bethel); Dit is de stap die wordt vermeld in Tractate Hullin, waarbij de Tempel kwam naar hem tot Bethel. Dit is de betekenis van de woorden, va-yifga ba-Makom ("hij kwam tot een bepaalde plaats" of "in aanraking met de Alomtegenwoordige")

Vlgns Rashi kwam de berg Moria naar Bethel; Rashi commentaar op Gen 28:11- dit is niet dezelfde plaats.. Rashi ontekent dat ook (zie het zelfde document- is het onduidelijk dan heb ik het commentaar van Rashi mbt dit stuk volledig)

Maar dit is nog steeds geen argument. Waar het omdraait in de studie van Ben Artzi is dat Rashi een legende wil koppelen aan de realiteit. Omdat voor de Jood de poort naar de Hemel Jeruzalem was. Wij- weten, dat Jezus dit in Joh 1:52 opzich zelf betrekt en dat Hij alleen de Poort is naar de Hemel. In die zin heeft deze Joodse discussie ook niet veel nut voor Christenen. Al met al- wordt vlgns Ben Artzi en Rashi (welk commentaar ik erop na geslagen heb) in beide gevallen ontkent dat deze dezelfde plaats is.

De heiligheid van Bethel is een symbool en uiting van de heiligheid van het land, want van daaruit kan men het hele land te zien. In tegenstelling, de berg Moria is een relatief lage heuvel, omgeven door hogere heuvels (Mount Scopus, de Olijfberg en de berg Sion), die ook behoren tot de laagste van de heuvels van Judea. [5] Maar zoals we weten, "Men hoeft niet te bidden, behalve vanuit een nederige plaats," in lijn met de uitdrukking, "Uit de diepten roep ik U, o Heer" (Ps. 130:1). Dus de heiligheid van Jeruzalem is die van gebed en aanbidding van de Heer, die niet wordt gedaan vanuit een hoge plek, maar eerder van een lage plek uit een gevoel van nederigheid en onderwerping.

De combinatie van de berg Moria en Bethel in Jacob's droom (volgens de door Rashi aangehaalde legende) drukt volgens mijn mening het samen van brengen de heiligheid van het land en de heiligheid van het gebed. Het volk van Israël kan geen vat op hun land hebben zonder gebed en aanbidding van de Heer, deze zijn geconcentreerd rond Jeruzalem; en er is geen betekenis aan de aanbidding van de Heer door het volk van Israël, zonder het land van Israël, die wordt gezien en verbonden met in Bethel.

(Voor de vertaling heb ik ivm de snelheid Google translation gebruikt- en naar mijn mening klopt dit aardig- mocht er grote vertaal fouten zijn die ik over het hoofd heb gezien.. pls zeg het dan pas ik deze zsm aan)
Hoe je het wilt noemen is mij best. Ik citeer de bijbel. Het lijkt mij toe dat als Jezus het afschijnsel is van Gods heerlijkheid en wij Hem gelijk zullen wezen, dat wij dan van God het voorrecht krijgen om een afschijnsel van Zijn (en dus niet van onze eigen) heerlijkheid te zijn. Zo zal het ook van de beginne bedoeld zijn. Iets dergelijks was al zichtbaar bij Mozes. Ik denk dat het een vreugde is voor God de Vader als wij Zijn heerlijkheid afstralen.
Aan de ene kant zeg jij, ik citeer de Bijbel- aan de andere kant laat jij hele vrije interpretaties zien- die niet via de Bijbel te staven zijn. Dat lijkt mij een tegenstelling. Daarbij had ik een vraag gesteld wat mij namelijk niet duidelijk is in jou betoog- als wij het 'evenbeeld' zijn, van God. Mijn vraag mbt het Bijbelvers was:" Zijn wij dan gelijk aan God"? Dat het hier om het opstandingslichaam gaat kunnen wij lezen in 1Kor 15

47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. 48 Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede. 49 Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben.

Mijn vraag is dan nog steeds: Zijn wij gelijk aan God- om het even specifieker te maken: In natuur en lichaam?
Het Romeinse legioen (Latijns legio, van legere = verzamelen) was de militaire basiseenheid in het Romeinse leger. Legioen is een normale uitdrukking voor een legereenheid afkomstig uit de Romeinse overheersing.
Jazeker, de Here zou - als Hij dat gewild had - nog wel meer dan twaalf legioenen op de been kunnen brengen. We lezen van zulke legermachten in 2 Kon. 6:17. We lezen ook in de bijbel van יְהוָה צְבָאוֹת YHWH tsjeva'ot
(hetzelfde woord als tsaba of tsjava צָבָא enkelvoud). Hij is de HEER der legerscharen. (2 Kon.3:14)
Het gaat mij nu ook niet om het woord legioen- dat het hier gaat om een soort militaire eenheid- dat is duidelijk. Nu schrijf je dus aan de ene kant dat jij de Bijbel citeert- en aan de andere kant negeer je wat de Bijbel zegt- (en het gaat hier dus om de letterlijkheid van de Bijbel) en dat kan ik dan niet echt rijmen.

Om het punt nog even duidelijk te maken:
Jij beweert: dat Jezus 12 legermachten bij zich had[/i] en wijst naar Matth 26:53-

Antwoord Dutch:
Wanneer je dit vers leest dan lees je niet dat Jezus 12 legermachten bij zich had. Jezus zegt: Als Ik Mijn Vader om hulp vraag zal Hij mij meer dan 12 legioenen ter beschikking stellen. En vervolgens zeg je.. ja als Jezus om meer vraagt dan krijgt Hij meer. Dat staat er dus niet
1. Jezus heeft 12 legermachten bij zich
2. Als Jezus God om hulp zou vragen zou God, Hem geen 12 legermachten sturen maar meer dan 12.
3. Dit betekent dat er geen relatie is tussen de gemeente en engelenmachten.

Dat is niet zo erg hoor! Als we allebei maar vertrouwen op de leiding van de Heilige Geest. Paulus zei in Fil. 3:15 En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;

Mee eens.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef: Vlgns Rashi kwam de berg Moria naar Bethel; Rashi commentaar op Gen 28:11- dit is niet dezelfde plaats.. Rashi ontekent dat ook (zie het zelfde document- is het onduidelijk dan heb ik het commentaar van Rashi mbt dit stuk volledig)
Correct.
[quote="Adinomis] Hoe je het wilt noemen is mij best. Ik citeer de bijbel. Het lijkt mij toe dat als Jezus het afschijnsel is van Gods heerlijkheid en wij Hem gelijk zullen wezen, dat wij dan van God het voorrecht krijgen om een afschijnsel van Zijn (en dus niet van onze eigen) heerlijkheid te zijn. Zo zal het ook van de beginne bedoeld zijn. Iets dergelijks was al zichtbaar bij Mozes. Ik denk dat het een vreugde is voor God de Vader als wij Zijn heerlijkheid afstralen.[/quote]
Dutch schreef: Aan de ene kant zeg jij, ik citeer de Bijbel- aan de andere kant laat jij hele vrije interpretaties zien- die niet via de Bijbel te staven zijn. Dat lijkt mij een tegenstelling. Daarbij had ik een vraag gesteld wat mij namelijk niet duidelijk is in jou betoog- als wij het 'evenbeeld' zijn, van God. Mijn vraag mbt het Bijbelvers was:" Zijn wij dan gelijk aan God"? Dat het hier om het opstandingslichaam gaat kunnen wij lezen in 1Kor 15

47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. 48 Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede. 49 Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben.

Mijn vraag is dan nog steeds: Zijn wij gelijk aan God- om het even specifieker te maken: In natuur en lichaam?

Nee, jij vraagt mij om het nader te specificeren. Dat "evenbeeld" had ik in het bewuste bericht al vertaald naar "afspiegeling". Ik ga dat niet nader tot in detail uitwerken.
Ik houd me vast aan de tekst die ik al noemde:

en ik voeg daaraan toe:
Fil.3:21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.
Daar zul je het mee moeten doen. :)
Het gaat mij nu ook niet om het woord legioen- dat het hier gaat om een soort militaire eenheid- dat is duidelijk. Nu schrijf je dus aan de ene kant dat jij de Bijbel citeert- en aan de andere kant negeer je wat de Bijbel zegt- (en het gaat hier dus om de letterlijkheid van de Bijbel) en dat kan ik dan niet echt rijmen.

Om het punt nog even duidelijk te maken:
Jij beweert: dat Jezus 12 legermachten bij zich had[/i] en wijst naar Matth 26:53-

Je schreef anders wel: "Het is eigenlijk onbekend hoeveel legioenen (geen legermachten)-"
Hier worden dus wel legermachten bedoeld.
Het is preciezer om te zeggen: dat Jezus die tot zijn beschikking had. En zo schreef ik het ook in het bewuste bericht.
Dutch

Bericht door Dutch »

Hoi Adinonis
Nee, jij vraagt mij om het nader te specificeren. Dat "evenbeeld" had ik in het bewuste bericht al vertaald naar "afspiegeling". Ik ga dat niet nader tot in detail uitwerken.
Ik houd me vast aan de tekst die ik al noemde:

en ik voeg daaraan toe:
Fil.3:21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.
Daar zul je het mee moeten doen. :)
Ja- dat kan- maar als ik iets niet begrijp in jou bericht- dan stel ik verduidelijkingsvragen, zodat ik jou wel begrijp. Het vervelende is wanneer jij een term gebruikt (in dit geval afspiegeling) en ik weet niet wat jij met deze term bedoeld- en jij wil dat niet nader uitwerken.. dan begrijp ik niet wat jij bedoeld.

Maar Fil 3:21 geeft net als wat ik schreef in 1 Kor 15:47-48 aan dat de gelijkheid aan Jezus ligt in het opstandingslichaam. Dit heeft niets met afspiegeling te maken.

Citaat Dutch: Vlgns Rashi kwam de berg Moria naar Bethel; Rashi commentaar op Gen 28:11- dit is niet dezelfde plaats.. Rashi ontekent dat ook (zie het zelfde document- is het onduidelijk dan heb ik het commentaar van Rashi mbt dit stuk volledig)

Dus het is onmogelijk dat Moria en Bethel dezelfde plaats is- als je het document goed gelezen hebt - ;-)
Je schreef anders wel: "Het is eigenlijk onbekend hoeveel legioenen (geen legermachten)-"
Hier worden dus wel legermachten bedoeld.
Het is preciezer om te zeggen: dat Jezus die tot zijn beschikking had. En zo schreef ik het ook in het bewuste bericht.
Ja- ik weet wat ik schreef.. Omdat legermacht geen equivalent is van legioenen. En het is onbekend hoeveel legioenen.. zoals de tekst aangeeft. (maar goed- hier draait het niet om- iig kan ik heel erg waarderen dat jij- goed je best doet om iets te onderbouwen.. ondanks dat wij het niet eens zijn.. vind ik het niet vervelend..
en daarom van mijn kant- mijn complimenten- aan jou.. hoe jij schrijft ;-)
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo beste broeders en zusters,

Zien we wat er vandaag in israël gebeurd?
En leren we ook dat de Almachtige NIET ingrijpt.
Zien we dat het gewoon een (onrechtvaardige) strijd is en zeker niet naar de Geest van Christus?

Dit gebeuren is dus geen Getuigenis van Christus, want Zijn Rijk kan niet) komt niet door geweld en oorlog.
Het zwaard is immers slechts het Woord!

Gisteren hoorde en zag ik een uitleg over de Gaza strook: Het is één lopenlucht gevangenis!

Uitzending van de leerlingen
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd,
17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.
18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde'.
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Alle joden naar Israël?

Geloof er geen fluit van!

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

N.a.v. het tijdelijk terzijde stellen van Israël en het begrip "enten" waar ik altijd mee worstel vanwege de moeilijke hoofdstukken in Romeinen:

Want wij als gelovigen zijn geënt, dat is waar, maar dat hebben we alleen maar te danken aan het geloof in en van
Jezus Christus.
Alleen over die natuurlijke takken die afgebroken zijn door hun ongeloof, kunnen pas weer terug geënt worden door geloof…en dat is een keus die ieder van hen persoonlijk moet maken. Géén geloof…dan wordt zo iemand niet terug geënt of en door ongeloof kan een wilde tak niet geënt worden.

Het gaat om geloof in Christus.
En wij mogen niet roemen als wilde tak. Maar Jood en heiden zitten door geloof, allen wél aan de wortel, Christus draagt ons, zowel de natuurlijke takken als de wilde takken, máár het vormt samen één boom, en hebben samen de sappen van maar één, Jezus Christus.
Géén twee wegenleer.

En dat wij heidenen door geloof in Jezus Christus , óók nageslacht zijn van Abraham…heb ik niet verzonnen, dat is Gods besluit. Galaten 3: 29.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Hier ben ik het wel zo ongeveer mee eens. Ik heb alleen de indruk dat met de wortel het verbond met Abraham wordt bedoeld.
We worden door Christus geënt op de olijfboom. Zo zijn we dan door het geloof in Christus ook nageslacht van Abraham.
Piebe

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef:Ik heb alleen de indruk dat met de wortel het verbond met Abraham wordt bedoeld.
Neen, zie: Jes 11:10; Rom 15:12; Openb 5:5 en Op 22:16 of klik op deze link.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:N.a.v. het tijdelijk terzijde stellen van Israël en het begrip "enten" waar ik altijd mee worstel vanwege de moeilijke hoofdstukken in Romeinen:

Want wij als gelovigen zijn geënt, dat is waar, maar dat hebben we alleen maar te danken aan het geloof in en van
Jezus Christus.
Alleen over die natuurlijke takken die afgebroken zijn door hun ongeloof, kunnen pas weer terug geënt worden door geloof…en dat is een keus die ieder van hen persoonlijk moet maken. Géén geloof…dan wordt zo iemand niet terug geënt of en door ongeloof kan een wilde tak niet geënt worden.

Het gaat om geloof in Christus.
En wij mogen niet roemen als wilde tak. Maar Jood en heiden zitten door geloof, allen wél aan de wortel, Christus draagt ons, zowel de natuurlijke takken als de wilde takken, máár het vormt samen één boom, en hebben samen de sappen van maar één, Jezus Christus.
Géén twee wegenleer.

En dat wij heidenen door geloof in Jezus Christus , óók nageslacht zijn van Abraham…heb ik niet verzonnen, dat is Gods besluit. Galaten 3: 29.
Eigenlijk worstelen we allemaal wel met onze pogingen om de bijbelse waarheden in te passen in het grote geheel.
Als ik "overtuigd" ben van een bepaalde uitleg, wil dat nog niet zeggen dat ik later mogelijk mijn gedachten daarover moet bijstellen.
Jij hebt het vaak over Efraïm. Ik denk dat daar de sleutel ligt. Maar met Efraïm bedoel ik niet de tien stammen, hoewel dat wel vaak zo gezegd wordt.
Efraïm werd als oudste benoemd van de twaalf stammen toen Jacob zijn zonen zegende.
Die zegen luidde: "nochtans zal zijn jongere broeder groter zijn dan hij, en diens nageslacht zal een volheid van volken worden." In het Hebreeuws staat er: en zijn zaad zal zijn de "melo ha goyiem" , יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם "vol van naties". Het woord "goyiem" kan zowel "volken" als "naties" betekenen. Dus.... eigenlijk kun je zeggen "de volheid der heidenen"!! (dit schreef ik eerder in dit topic op 14 mei 23.22 u). Dutch kan dit Hebreeuws wel controleren.

Dat betekent dat wij ons dienen aan te sluiten bij Efraïm en zo deel gaan uitmaken van het verloste Israël en het verloste Juda. Dan vormen we samen de "nieuwe mens" uit Efeze 2:15 en samen de olijfboom van Rom. 11. Het betekent niet dat wij Judaïstisch moeten gaan leven, maar bijvoorbeeld wel de sabbat moeten erkennen die een teken is van de verbondsrelatie tussen God en zijn volk.
Ex. 31:17 Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat is precies wat ik ook geloof, althans je eerste pericoop. Wij zijn als Gemeente Efraim met een dubbel deel, heel kort door de bocht gezegd. En dus uit de 10 stammen, een volk voor Zijn Naam, dank voor de teksten ter bevestiging. Ik heb aan jouw uitleg van de taal meer dan genoeg. Dutch is voor mij te moeilijk.
Dat betekent dat wij ons dienen aan te sluiten bij Efraïm en zo deel gaan uitmaken van het verloste Israël en het verloste Juda. Dan vormen we samen de "nieuwe mens" uit Efeze 2:15 en samen de olijfboom van Rom. 11. Het betekent niet dat wij Judaïstisch moeten gaan leven, maar bijvoorbeeld wel de sabbat moeten erkennen die een teken is van de verbondsrelatie tussen God en zijn volk.
Ex. 31:17 Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.
Hier scheiden onze wegen. Want wij zijn verzameld uit de 10 stammen en dat is nog geen verloste natie. We vormen niet de nieuwe mens zoals in Efeze want wij zijn in Christus en zijn in Hem een nieuwe schepping.
De sabbath is een ander verhaal, want onder het Nieuwe Verbond zijn wij de rust ingegaan. En dat uiten wij althans ik, in alle dagen, maar te beginnen bij de 1e dag der week de dag van de opstanding en dat is niets anders dan de Zondag. Typologisch gezien inherent aan de 8e dag, de bedeling van de rust. De 1 en de 8 zijn synoniem. En ik begrijp niet waarom ik de sabbath zou moeten houden, maar ik heb ook mijn stokpaardjes :clown:
Exodus 31 vers 17 heeft danook niets te maken met het Gajus, of Goi of hoe het heten mag.
Mijn adem is "geschept" toen ik de Heilige Geest ontving en dat is eeuwigduren en altroos en zo verwijst deze tekst naar een nieuwe verbond waar Paulus zegt: "mij zijn alle dagen gelijk en persoonlijk leef ik dagelijks vanuit de rijkdom van Zijn genade en niet op zaterdag of zondag.
De 7 dagens staan voor mij ook model voor de 7 bedelingen. De overeenkomsten zijn nu niet aan de orde. Maar de 8e dag is gelijk aan de 1e dag. Alleen op de 8e dag een volkomen nieuwe aarde vol gerechtigheid en waar de aarde vol zal zijn van de Heere.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Hier scheiden onze wegen. Want wij zijn verzameld uit de 10 stammen en dat is nog geen verloste natie. We vormen niet de nieuwe mens zoals in Efeze want wij zijn in Christus en zijn in Hem een nieuwe schepping.
Waar staat het dat we verzameld zijn uit de 10 stammen? Hoe zie jij de nieuwe mens zoals Efeze 2 dat bedoelt?
Wilsophie schreef: De sabbath is een ander verhaal, want onder het Nieuwe Verbond zijn wij de rust ingegaan. En dat uiten wij althans ik, in alle dagen, maar te beginnen bij de 1e dag der week de dag van de opstanding en dat is niets anders dan de Zondag. Typologisch gezien inherent aan de 8e dag, de bedeling van de rust. De 1 en de 8 zijn synoniem. En ik begrijp niet waarom ik de sabbath zou moeten houden, maar ik heb ook mijn stokpaardjes :clown:
Het is prima om de zondag als dag van de opstanding te zien. Maar het is totaal iets anders dan de sabbat. Dat is de dag van rust.
De sabbat zal zelfs nog op de nieuwe aarde intact zijn:
Jes. 66: 22 Want zoals de nieuwe hemel
en de nieuwe aarde die Ik ga maken,
voor Mijn aangezicht zullen blijven staan, spreekt de HEERE,
zo zullen ook uw nageslacht en uw naam blijven staan.
23 En het zal geschieden dat van nieuwemaan tot nieuwemaan
en van sabbat tot sabbat
alle vlees zal komen
om zich neer te buigen voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
Ik weet dat God ook gelovigen zegent die op zondag samenkomen. Onze hele samenleving is rondom die zondag georganiseerd, al verschuift het tegenwoordig wel enigszins met koopzondagen enz. Dus ook in bepaalde beroepen is het vaak niet mogelijk om de sabbat te houden. Als we eerst maar tot de erkenning komen van die eeuwige instelling van God. Nergens wordt in de bijbel gezegd dat dit gewijzigd is.
Wilsophie schreef: Exodus 31 vers 17 heeft dan ook niets te maken met het Gajus, of Goi of hoe het heten mag.
Wat bedoel je hier met "Gajus"? Of bedoel je hier "goyiem" het woord voor volken of heidenen?
Wilsophie schreef: Mijn adem is "geschept" toen ik de Heilige Geest ontving en dat is eeuwigduren en altroos en zo verwijst deze tekst naar een nieuwe verbond waar Paulus zegt: "mij zijn alle dagen gelijk en persoonlijk leef ik dagelijks vanuit de rijkdom van Zijn genade en niet op zaterdag of zondag.
Het is fijn dat je alle dagen uit Gods genade leeft. Zo ervaar ik dat ook. :)
Dat "alle dagen die gelijk zijn" is een aanhaling uit Romeinen 14:5 die steevast gebruikt wordt als argument tegen de sabbat. Maar lees die tekst eens in zijn context. Dat zie je dat het daar helemaal niet over de sabbat gaat, maar over eten en vasten.
Als de één denkt dat één bepaalde dag goed is om te vasten en de ander denkt dat je iedere dag behoort te vasten dan maakt dat geen verschil voor Paulus. Het belangrijkste is dat je het voor God wilt doen.
Wilsophie schreef: De 7 dagen staan voor mij ook model voor de 7 bedelingen. De overeenkomsten zijn nu niet aan de orde. Maar de 8e dag is gelijk aan de 1e dag. Alleen op de 8e dag een volkomen nieuwe aarde vol gerechtigheid en waar de aarde vol zal zijn van de Heere.
Ik zie hier ook overeenkomsten. Eerder had ik in het topic eindtijd iets overgenomen uit het boek Wake Up. Een klein stukje daaruit plaats ik hier. Dat zou je ook "bedelingen" kunnen noemen. Dan is de zevende dag het Vrederijk. Bij jou loopt er een sterke scheiding tussen die beide tijdperken. Maar ik geloof dat we in een overgangsfase zitten, een aanloop tot de dingen die straks komen gaan.
(Wake Up blz. 69)
Vanaf de tijd van Adam worden ongeveer 4000 jaar geteld tot aan de kruisiging van Jezus Christus. Sinds die tijd zijn bijna alweer 2000 jaar verstreken en de Bijbel leert ons dat er nog een 1000-jarig Vrederijk zal komen dat bij onze tijdrekening hoort. Samen een totaal van 7000 jaar, die overeenkomen met het schaduwbeeld van de 7 dagen van de week en van de scheppingsweek. In die telling klopt het dus dat 1000 jaar bij God is als één dag. Voor wie het wil aannemen: volgens deze telling moeten we vaststellen dat wij nagenoeg bij het 6000e jaar zijn aangekomen, de tijd van de arbeid is bijna ten einde.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Waar staat het dat we verzameld zijn uit de 10 stammen? Hoe zie jij de nieuwe mens zoals Efeze 2 dat bedoelt?
Dat is niet zomaar in een paar zinnen of teksten uit te leggen, de geschiedenis van de 10 stammen is verstrekkend.
De teksten over Efraim gaan over de 10 stammen en dat hier de Gemeente wordt bedoeld blijkt uit het verband , je hebt de teksten zelf aangedragen.

Efeze 2:

De nieuwe mens is volgens Efeze iets wat je "aandoet" waarbij je de oude mens aflegt. Oude mens is vlees waar dus de wet opgelegd wordt en geest is de nieuwe mens die leeft uit genade. Afleggen is watje doet met een dode, dus houdt het ervoor ( logizomai = reken ermee) zie vers 1.

Wij waren dood door misdaden en zonden =oude mens
Wij zijn levend gemaakt met Christus want uit genade zijt Gij zalig geworden ( niet uit verkiezing).
De nieuwe mens is opgewekt en heeft zijn positie in de hemel in Christus.
De nieuwe mens heeft de eeuwigblijvende inwoning van de Heilige Geest = de opgewekte Christus.
Dit zijn een paar kenmerken en verschillen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Het is prima om de zondag als dag van de opstanding te zien. Maar het is totaal iets anders dan de sabbat. Dat is de dag van rust. De sabbat zal zelfs nog op de nieuwe aarde intact zijn:
Heeft de opstanding niet met rust te maken? En heeft de sabbath niet met of juist wel met opstanding te maken?
Nee de sabbath zal zoals ik het lees niet in tact zijn , maar opnieuw worden ingesteld. Ik moet daar even een tekstgedeelte bij zoeken, heb ik niet voor handen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Het is fijn dat je alle dagen uit Gods genade leeft. Zo ervaar ik dat ook. :)
Dat "alle dagen die gelijk zijn" is een aanhaling uit Romeinen 14:5 die steevast gebruikt wordt als argument tegen de sabbat. Maar lees die tekst eens in zijn context. Dat zie je dat het daar helemaal niet over de sabbat gaat, maar over eten en vasten.
Als de één denkt dat één bepaalde dag goed is om te vasten en de ander denkt dat je iedere dag behoort te vasten dan maakt dat geen verschil voor Paulus. Het belangrijkste is dat je het voor God wilt doen.
Goy of Gajus zijn de volkeren dacht ik of de heidenen.

Ja dat wordt aangehaald in verband met verdraagzaamheid ook t.a.v. de Joden die in Rome waren zie vers 1 maar toch zegt vers 6 : Die de dag waarneemt, die neemt waar den Heere en wie de dag niet waarneemt die neemt hem niet aan den Heere. Hier gaat het toch echt over de dagen der week als onderdeel van verdraagzaamheid. Ik geloof dat Joden in Rome moeite hadden om de instellingen van het oude verbond los te laten. Dat het hier om het verschijnen voor de Rechterstoel gaat van "allen" heeft voor mij de conclusie dat Paulus spreekt over NT gelovigen die wedergeboren zijn.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Het is prima om de zondag als dag van de opstanding te zien. Maar het is totaal iets anders dan de sabbat. Dat is de dag van rust. De sabbat zal zelfs nog op de nieuwe aarde intact zijn:
Heeft de opstanding niet met rust te maken? En heeft de sabbath niet met of juist wel met opstanding te maken?
Nee de sabbath zal zoals ik het lees niet in tact zijn , maar opnieuw worden ingesteld. Ik moet daar even een tekstgedeelte bij zoeken, heb ik niet voor handen.
De sabbat is het vierde gebod en geld nog steeds. Zoals elk gebod. De sabbat heeft niets met de opstanding te maken, Die herdenken wij in de doop. De doop is het symbool van de opstanding en niet de sabbat. Christus stierf op een vrijdag, en zondag stond hij op uit de dood. De zaterdag (sabbat) rustte hij, want Christus vergeleek de dood met slapen en rusten. Zelfs tijdens zijn dood hield Christus zich nog aan de sabbat.

Maar goed. Dit is een discussie waar Christenen niet meer uit zullen komen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:k zie hier ook overeenkomsten. Eerder had ik in het topic eindtijd iets overgenomen uit het boek Wake Up. Een klein stukje daaruit plaats ik hier. Dat zou je ook "bedelingen" kunnen noemen. Dan is de zevende dag het Vrederijk. Bij jou loopt er een sterke scheiding tussen die beide tijdperken. Maar ik geloof dat we in een overgangsfase zitten, een aanloop tot de dingen die straks komen gaan.
Dat weet ik nogvan dat citaat en ik zie ook de 7e bedeling in het Messiaanse rijk, maar ik meen ook dat we het hadden over de 33 + 7 jaar een korte bedeling van de volheid der tijden. En dat is de 6e bedeling.
Er loopt geen scherpe scheiding, maar deze bedeling dus de 5e houdt nu eenmaal op bij het verschijnen van Christus voor Zijn Gemeente en dan gaat de 6e bedeling in, maar er zijn bedelingen die in elkaar overgaan. Hoewel de 4e bedeling toch echt eindigt bij het scheuren van het voorhangsel. De wet is voltooid en is krachteloos geworden. De genade breekt aan tot op de dag van vandaag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De instelling van de sabbat behoort tot de cermoniële wetten.

Ceremoniële geboden zijn verdwijnende geboden. Dat wil zeggen: zij vervallen, als de vervulling van een zodanig
gebod ingaat.

Israël had vele ceremoniële geboden, namelijk de offeranden, de reinigingsdiensten, enz., die voor het merendeel hun vervulling kregen in Christus. Het waren geboden, tot op de tijd der verbetering opgelegd, Hebr. 9:10, die vernietigd zijn om deszelfszwakheid en onprofijtelijkheids wil, Hebr. 7:18.

Lijkt mij overduidelijk en het aardige is dat " wij " een 5 daagse werkweek hebben en geen 6 daagse werkweek.
Dan moet je eerlijk zijn en ook 6 dagen gaan arbeiden. De instelling van de 7e dag naar de 1e dag op grond van het Werk van Jezus Christus die op de 1e dag der week aan een ander werk begon in een andere functie gebeurde op gezag en autoriteit van God Zelf.

Psalm 118 spreekt over Christus en zo lees ik niet:
"De steen die de bouwlieden verwerpen zullen" maar: "Verworpen hadden." Het komt hem voor als was die zaak reeds achter de rug, dus in het verleden. En dan laat hij er zo nadrukkelijk op volgen: "Deze is geworden tot een hoofd
des hoeks."Waarom legt dan de psalmist de nadruk op dit laatste?

Hij doet nes Paulus in Rom. 1:4. Christus tot een hoofd des hoeks geworden is:
"Dien krachtiglijk bewezen is te zijn, de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden, namelijk Jezus Christus, dat is het bewijs van de zaligmakende genade aan alle mensen verschenen.
Op de eerste dag der week. Gods rustdag was ten behoeve van God Die klaar was met het scheppingswerk. De oude schepping wel te verstaan en op de eerste dag der week zeggen de teksten dat Christus voltooid had het werk van een nieuwe schepping waarmee Hij onvergankelijkheid aan het licht heeft gebracht.
Dat vier ik dus op die dag. Maar de rust ben ik ingegaan op het moment van wedergeboorte. Dat is het effect van de nieuwe natuur. Wandelen naar de Geest en niet hard werken naar het vlees en gebukt gaan onder een juk. Maar ik ben niet opgegroeid met wetmatigheden dus ik ken het ook niet. Zeker geen ceremoniële wetten.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De sabbat van de wet ving aan met de duisternis (Lev. 23:32). "Van
den avond tot den avond zult gij uw sabbat rusten."

Maar de sabbat van het
Evangelie ving aan met het licht. Toen was het de morgen van de opstanding van Christus.

Want nu de Heer is opgestaan, nu breekt het nieuwe Leven ( Leven is Licht)

Daarom vier ik de Dag van het Eeuwige licht wat bij de opstanding begon rond 6 uur in de morgen.

De sabbath bij de Joden begint als het donker wordt en ik wandel in het licht met Christus.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: De teksten over Efraim gaan over de 10 stammen en dat hier de Gemeente wordt bedoeld blijkt uit het verband , je hebt de teksten zelf aangedragen.
Je bedoelt waarschijnlijk dat er staat dat de belofte voor Efraïm "de volheid der heidenen" is. Jij bekijkt het als een afzonderlijk volk voor de Here. Maar God betrekt ook het volk Israël daarin. Die volheid der heidenen is ook het moment dat de verblinding van Israël zal worden weggenomen. Waarschijnlijk op het moment dat ze het ware gezicht van de Antichrist zien.
Rom. 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
Zoals jij waarschijnlijk ook weet vanuit de bedelingenleer is het volk uit de heidenen een tijdelijk intermezzo in de geschiedenis. In Lukas 21:25 zegt Jezus: "totdat de tijden van de heidenen vervuld zullen zijn." Dan pakt God de draad weer op met Israël. En zo zal héél Israël behouden worden. Profetieën gaan in vervulling:
Psalm 87:6 De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar (in Sion) geboren.
Als de volheid der heidenen binnengaat zal heel Israël behouden worden. Het licht over de volken is langzaam aan het uitdoven en in Israël constateren we langzamerhand een toename van het licht.
Wilsophie schreef: Efeze 2:
De nieuwe mens is volgens Efeze iets wat je "aandoet" waarbij je de oude mens aflegt. Oude mens is vlees waar dus de wet opgelegd wordt en geest is de nieuwe mens die leeft uit genade. Afleggen is watje doet met een dode, dus houdt het ervoor ( logizomai = reken ermee) zie vers 1.

Wij waren dood door misdaden en zonden =oude mens
Wij zijn levend gemaakt met Christus want uit genade zijt Gij zalig geworden ( niet uit verkiezing).
De nieuwe mens is opgewekt en heeft zijn positie in de hemel in Christus.
De nieuwe mens heeft de eeuwigblijvende inwoning van de Heilige Geest = de opgewekte Christus.
Dit zijn een paar kenmerken en verschillen.
Het "aandoen van de nieuwe mens" is zeker een heel belangrijk gegeven in Gods heilsplan. Je leest erover in Ef. 4:24 en Kol. 3:10. Helemaal mee eens!
Maar wat ik bedoel is: Efeze 2:16 opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
Als je het bewuste deel in Efeze 2 over de nieuwe mens in zijn context leest, gaat het over de eenheid tussen Jood en heiden die mogelijk werd omdat de scheidsmuur tussen hen werd weggehaald in Christus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Doordat ik moeilijk typ op dit dingetje en het blijft verspringen, moet ik het in fasen doen. De discussie over de sabbat staat ook op het archief van het GkV zag ik. Ik las daar wat stellingen. En zocht het op in de Bijbel.

"En hoe weten we dan zo zeker dat de Sabbat pas echt gegeven is op de Sinaï, en dat die niet eerder bekend was? "

Aardige vraag ::

Ook dat staat in Gods Woord! Zie Neh. 9 : 13 – 14: “En Gij zijt neergedaald op de berg Sinaï, en hebt met hen gesproken uit de hemel; en Gij hebt hun gegeven rechtmatige rechten, en getrouwe wetten, goede inzettingen en geboden. En Gij hebt Uw heilige sabbat bekend gemaakt; en Gij hebt hun geboden, en inzettingen en een wet bevolen, door de hand van Uw knecht Mozes.”

Voor mij als heiden en niet Jood een bewijs dat het totaal niets met de Gemeente onder het nieuwe verbonder te maken heeft maar wel verwijst naar een nieuwe situatie, want de Sabbat is gekomen op de Sinaï en is een teken tussen God en Zijn volk Israël!
En de nieuwe situatie staat in Handelingen.
robert75

Bericht door robert75 »

De instelling van de sabbat behoort tot de cermoniële wetten.

Ceremoniële geboden zijn verdwijnende geboden. Dat wil zeggen: zij vervallen, als de vervulling van een zodanig
gebod ingaat.

Israël had vele ceremoniële geboden, namelijk de offeranden, de reinigingsdiensten, enz., die voor het merendeel hun vervulling kregen in Christus. Het waren geboden, tot op de tijd der verbetering opgelegd, Hebr. 9:10, die vernietigd zijn om deszelfszwakheid en onprofijtelijkheids wil, Hebr. 7:18.
De sabbat hoort niet bij de ceremoniële wetten. De sabbat is het Vierde Gebod en maakt onderdeel uit van de Wet van God, en is ingesteld gelijk na de schepping.
Lijkt mij overduidelijk en het aardige is dat " wij " een 5 daagse werkweek hebben en geen 6 daagse werkweek.
Dan moet je eerlijk zijn en ook 6 dagen gaan arbeiden. De instelling van de 7e dag naar de 1e dag op grond van het Werk van Jezus Christus die op de 1e dag der week aan een ander werk begon in een andere functie gebeurde op gezag en autoriteit van God Zelf.
Dat is in 1960 zo ingesteld door de Nederlandse wet. Toen is zaterdag een vrije dag geworden en daar hebben wij de 5 daagse werkweek aan te danken. In Israël bv hebben ze nog steeds een 6 daagse werkweek en rusten ze op zaterdag volgens het Gebod zoals het oorspronkelijk hoort. Ook al zou je op een zondag willen werken is dat nagenoeg onmogelijk omdat de meeste werkgevers op een zondag gesloten zijn, En mochten ze wel werken zijn ze verplicht om je 200% uit te betalen, Dat is nu eenmaal zo geregeld volgens de wet. Zondagsrust is traditie, maar met de Bijbel heeft het niets te maken.

Maar goed dit hoort denk niet thuis in dit draadje.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Je bedoelt waarschijnlijk dat er staat dat de belofte voor Efraïm "de volheid der heidenen" is. Jij bekijkt het als een afzonderlijk volk voor de Here. Maar God betrekt ook het volk Israël daarin. Die volheid der heidenen is ook het moment dat de verblinding van Israël zal worden weggenomen. Waarschijnlijk op het moment dat ze het ware gezicht van de Antichrist zien.
Wat bedoel jij in deze post met het volk "Israël". ??