Wilsophie schreef:
Hier scheiden onze wegen. Want wij zijn verzameld uit de 10 stammen en dat is nog geen verloste natie. We vormen niet de nieuwe mens zoals in Efeze want wij zijn in Christus en zijn in Hem een nieuwe schepping.
Waar staat het dat we verzameld zijn uit de 10 stammen? Hoe zie jij de nieuwe mens zoals Efeze 2 dat bedoelt?
Wilsophie schreef:
De sabbath is een ander verhaal, want onder het Nieuwe Verbond zijn wij de rust ingegaan. En dat uiten wij althans ik, in alle dagen, maar te beginnen bij de 1e dag der week de dag van de opstanding en dat is niets anders dan de Zondag. Typologisch gezien inherent aan de 8e dag, de bedeling van de rust. De 1 en de 8 zijn synoniem. En ik begrijp niet waarom ik de sabbath zou moeten houden, maar ik heb ook mijn stokpaardjes
Het is prima om de zondag als dag van de opstanding te zien. Maar het is totaal iets anders dan de sabbat. Dat is de dag van rust.
De sabbat zal zelfs nog op de nieuwe aarde intact zijn:
Jes. 66: 22 Want zoals de nieuwe hemel
en de nieuwe aarde die Ik ga maken,
voor Mijn aangezicht zullen blijven staan, spreekt de HEERE,
zo zullen ook uw nageslacht en uw naam blijven staan.
23 En het zal geschieden dat van nieuwemaan tot nieuwemaan
en van sabbat tot sabbat
alle vlees zal komen
om zich neer te buigen voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
Ik weet dat God ook gelovigen zegent die op zondag samenkomen. Onze hele samenleving is rondom die zondag georganiseerd, al verschuift het tegenwoordig wel enigszins met koopzondagen enz. Dus ook in bepaalde beroepen is het vaak niet mogelijk om de sabbat te houden. Als we eerst maar tot de erkenning komen van die eeuwige instelling van God. Nergens wordt in de bijbel gezegd dat dit gewijzigd is.
Wilsophie schreef:
Exodus 31 vers 17 heeft dan ook niets te maken met het Gajus, of Goi of hoe het heten mag.
Wat bedoel je hier met "Gajus"? Of bedoel je hier "goyiem" het woord voor volken of heidenen?
Wilsophie schreef:
Mijn adem is "geschept" toen ik de Heilige Geest ontving en dat is eeuwigduren en altroos en zo verwijst deze tekst naar een nieuwe verbond waar Paulus zegt: "mij zijn alle dagen gelijk en persoonlijk leef ik dagelijks vanuit de rijkdom van Zijn genade en niet op zaterdag of zondag.
Het is fijn dat je alle dagen uit Gods genade leeft. Zo ervaar ik dat ook.
Dat "alle dagen die gelijk zijn" is een aanhaling uit Romeinen 14:5 die steevast gebruikt wordt als argument tegen de sabbat. Maar lees die tekst eens in zijn
context. Dat zie je dat het daar helemaal niet over de sabbat gaat, maar over eten en vasten.
Als de één denkt dat één bepaalde dag goed is om te vasten en de ander denkt dat je iedere dag behoort te vasten dan maakt dat geen verschil voor Paulus. Het belangrijkste is dat je het voor God wilt doen.
Wilsophie schreef:
De 7 dagen staan voor mij ook model voor de 7 bedelingen. De overeenkomsten zijn nu niet aan de orde. Maar de 8e dag is gelijk aan de 1e dag. Alleen op de 8e dag een volkomen nieuwe aarde vol gerechtigheid en waar de aarde vol zal zijn van de Heere.
Ik zie hier ook overeenkomsten. Eerder had ik in het topic eindtijd iets overgenomen uit het boek Wake Up. Een klein stukje daaruit plaats ik hier. Dat zou je ook "bedelingen" kunnen noemen. Dan is de zevende dag het Vrederijk. Bij jou loopt er een sterke scheiding tussen die beide tijdperken. Maar ik geloof dat we in een overgangsfase zitten, een aanloop tot de dingen die straks komen gaan.
(Wake Up blz. 69)
Vanaf de tijd van Adam worden ongeveer 4000 jaar geteld tot aan de kruisiging van Jezus Christus. Sinds die tijd zijn bijna alweer 2000 jaar verstreken en de Bijbel leert ons dat er nog een 1000-jarig Vrederijk zal komen dat bij onze tijdrekening hoort. Samen een totaal van 7000 jaar, die overeenkomen met het schaduwbeeld van de 7 dagen van de week en van de scheppingsweek. In die telling klopt het dus dat 1000 jaar bij God is als één dag. Voor wie het wil aannemen: volgens deze telling moeten we vaststellen dat wij nagenoeg bij het 6000e jaar zijn aangekomen, de tijd van de arbeid is bijna ten einde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.