Re: Bijbelboek Openbaring
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Je hebt gelijk Gaitema als je zegt dat de betekenis van het Koninkrijk ook op ons geestelijk leven van toepassing is.
Dat lees je bijv. in Rom 15:17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest en God wil in onze harte wonen.
De gemeente van Christus is een poging om aan dat Koninkrijk gestalte te geven en dient een heenwijzing te zijn naar het Koninkrijk dat komt. Waar Jezus is, is het Koninkrijk. Het Koninkrijk was bij de eerste komst van Christus in Israël al heel dichtbij gekomen. Hij liet zien wat het Koninkrijk zou inhouden als Hij erkend zou worden. Bij zijn beginoptreden leest Hij dan ook in de synagoge voor uit de boekrol van Jesaja. Je kunt dat lezen in Lucas 4. De wonderen die Hij deed waren tekenen van het komende Koninkrijk.
Dat lees je bijv. in Rom 15:17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest en God wil in onze harte wonen.
De gemeente van Christus is een poging om aan dat Koninkrijk gestalte te geven en dient een heenwijzing te zijn naar het Koninkrijk dat komt. Waar Jezus is, is het Koninkrijk. Het Koninkrijk was bij de eerste komst van Christus in Israël al heel dichtbij gekomen. Hij liet zien wat het Koninkrijk zou inhouden als Hij erkend zou worden. Bij zijn beginoptreden leest Hij dan ook in de synagoge voor uit de boekrol van Jesaja. Je kunt dat lezen in Lucas 4. De wonderen die Hij deed waren tekenen van het komende Koninkrijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Man/Vrouw: M
Dat lijkt me een vrij wezenlijke constatering...Sanne schreef:Klopt. Het staat niet zo letterlijk in de Bijbel.Adinomis schreef:Hendrik-NG vroeg aan Sanne: Hoi Sanne. Waaruit maak je op dat de 'hoer Babylon' "ook denkt dat ze heilig is en God vertegenwoordigt"? Waar staat dat??"
Ik geloof niet dat het zo in de bijbel staat. Maar uit het geheel van wat we lezen en wat er in de wereld gebeurt, heb ik ook die indruk. De wereld respecteert tot zekere hoogte de gevestigde kerk, ook - en misschien wel vooral - waar deze van het woord afwijkt om macht te hebben en mee te doen in het wereldgebeuren. De hoer mag dan ook meerijden op het beest van het wereldbestel en ze voelt zich een koningin. Maar de bijbel zegt dat dat niet zo blijft. Ze wordt steeds meer begeerd om haar rijkdom dan dat ze geliefd is. Wat een afgang lezen we dan in Op.18.
Maar wijzen die "op de gevestigde kerk"? Ofwel: wat zijn die aanwijzingen over die identiteit dan?Maar Openbaring geeft genoeg aanwijzingen over de identiteit van deze hoer.
Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Waarbij die "machtswellust" de hoer is waarmee de machthebbers (!) overspel plegen, die "machtswellust" is ‘Het grote Babylon, moeder van alle hoeren en van alle gruwelijkheden ter wereld’, de grote motor/katalysator achter alle machtssteven en onrecht in de wereld.
Het zijn nota bene de handelaars die treuren volgens Johannes:
Inderdaad: aanwijzingen genoeg...9 De koningen op aarde, die ontucht met haar hebben gepleegd en in weelde hebben geleefd, zullen om haar jammeren en treuren als ze de rook boven haar zien opstijgen. 10 Ze blijven op een afstand, ontzet door de straf die zij krijgt, en zeggen: “Wee! Wee Babylon, grote, sterke stad! In één uur tijd is je vonnis voltrokken!” 11 De handelaars op aarde treuren en rouwen om haar, want er is niemand die hun waren nog wil kopen: 12 goud en zilver, edelstenen en parels, linnen, purperen stoffen, zijde, scharlaken stoffen, cipressenhout, allerlei voorwerpen van ivoor en van dure houtsoorten, van brons, ijzer en marmer, 13 kaneel en kardemom, reukwerk en balsem, wierook, wijn en olijfolie, meel en tarwe, runderen en schapen, paarden en wagens, slaven en lijfeigenen. 14 Verloren zijn de vruchten waar je hart naar uitging, verdwenen al je rijkdom, alle weelde – dat alles is voorgoed voorbij. 15 Degenen die hierin handelden en die hun rijkdom aan haar te danken hebben, blijven op een afstand, ontzet door de straf die zij krijgt. Ze treuren en rouwen om haar 16 en zeggen: “Wee! Wee grote stad! Je droeg linnen, purperen en scharlakenrode kleren, en gouden sieraden, edelstenen en parels. 17 Maar in één uur tijd is heel je grote rijkdom vernietigd.” Alle stuurlui, iedereen die op Babylon vaart, het scheepsvolk en alle anderen die op zee werken, bleven op een afstand 18 en riepen toen ze de rook boven haar zagen opstijgen: “Welke stad is er aan die grote stad gelijk?” 19 Ze wierpen stof over hun hoofd, treurden en rouwden, en riepen: “Wee! Wee grote stad! Iedereen die schepen op zee had, dankte zijn rijkdom aan haar schatten. Maar in één uur tijd is zij te gronde gericht.”
Verloren zijn de vruchten waar je hart naar uitging, verdwenen al je rijkdom, alle weelde – dat alles is voorgoed voorbij...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'
-
Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Maar ik denk persoonlijk dat Openbaring nog 'verzegeld' is.
Bovendien is er de mogelijkheid dat Rome inderdaad de hoer is geweest, maar dat het zwaartepunt inmiddels niet meer in Rome ligt.
Er zijn immers ook aanwijzingen in de richting van het midden oosten.
Maar het is een moeilijk en controversiëel onderwerp.
Want Rome is niet alleen wat we er van op TV zien.
De oude machtsstructuren zijn niet zomaar verdwenen, en de voeten van het beeld zijn van ijzer met zand.
Dat ijzer is het Romeinse Rijk, waar Rome als 'moederkerk' uit voort komt.
Schijnbaar in een wankel verbond met het zand, wat mij aan "de zandlanden" doet denken en aan hun religie.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Hallo Jeromel,
Je schreef interessante zaken, aangaande Openbaring 17, namelijk dit:
1.Maar ik denk persoonlijk dat Openbaring nog 'verzegeld' is.
Waarom denk je dat Openbaringen nog verzegeld is? Er staat in Openbaringen 1:1-3 immers dit:
aan ontlenen. orthodoxe Joden en Christenen die de ceremoniële wetten van het OT dus nog toepassen, doen dat zoals Jezus zegt:...Tevergeefs inzake de aanbidding.
Nu, de Kerk (van Rome) is niet de Hoer op zich. Want hoe zijn dan haar dochters ( de protestantse kerken?)
De Bisschop van Rome bepaalt zich tot de Koning van alle religieuze stromingen. Daarmee heeft dus de Onreine vrouw (ook) een Hoofd, zoals ook Jezus het Hoofd is voor hen die Hem (de Heilige Vader) in het Hemelse Jeruzalem aanbidden!
De Bijbel is daar duidelijk over! Er zijn dus twee typen Christenen!
Alle aanbidding die niet aan de Vader wordt gekend is de essentie van het hart dat naar binnen gericht is, op de mens zelf!
Ik moet veronderstellen dat alle mensen die Jezus naar de wet verwerpen, en dus het Koninkrijk, hiermee deel zijn van de Onreine vrouw (de Hoer), dat wil zeggen hun geest is niet gericht in Christus op dat andere Rijk, dat niet van deze wereld is. De strijd gaat dus om twee Rijken! Deze mensen kunnen het Koninkrijk -ook- niet zien en binnen gaan (lees Johannes 3 er op na)
Je hebt volkomen gelijk, als je inderdaad stelt dat de voeten en de tenen van ijzer en leem; de "oude" structuren zijn. Immers de wil van de mens om zich zelf te verenigen in een wereld, een aardse Rijk.
We zien echter dat al die politieke- en religieuze experimenten, één voor één gevallen zijn. Ook in de eindfase van al die experimenten, namelijk de oprichting van Europa en aansluitend de hechting er van aan
de gehele wereld, is zo'n experiment, dat.........zal eindigen in een ramp die zijn weerga niet heeft gekend!
Je zegt ook, zeer terecht dat het verbond "wankel is". Wel de wereld is dronken van haar eigen wijn (geestelijke verwarring= wetteloosheid) en weet niet meer, waar naar toe met de problemen!
Daarom is de wederkomst essentieel in het hele verhaal van Openbaringen en zijn dus die voeten van leem en ijzer, de laatste strohalm waar de mens meent zich nog aan vast te kunnen houden.
Maar door de zonde over al die rijken, zal het beeld en dus de wereld vallen; Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen (de Hoer dus)
Lees eens de 1e brief van Jacobus door waar de essentie van (ons) Geloof beschreven staat. Jacobus was geestelijk gericht op de Hemelse Vader in Christus!
-Geloof en standvastigheid
-Geloven en doen
Hartelijke groet
Je schreef interessante zaken, aangaande Openbaring 17, namelijk dit:
Ik heb dan toch de volgende vragen:Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.
Bovendien is er de mogelijkheid dat Rome inderdaad de hoer is geweest, maar dat het zwaartepunt inmiddels niet meer in Rome ligt.
De oude machtsstructuren zijn niet zomaar verdwenen, en de voeten van het beeld zijn van ijzer met zand.
Schijnbaar in een wankel verbond met het zand, wat mij aan "de zandlanden" doet denken en aan hun religie.
1.Maar ik denk persoonlijk dat Openbaring nog 'verzegeld' is.
Waarom denk je dat Openbaringen nog verzegeld is? Er staat in Openbaringen 1:1-3 immers dit:
Als Jezus Christus iets openbaart, dan is het niet meer verzegeld en kan het ook niet meer verzegeld worden! Andersom is ook juist, als Jezus iets afsluit (zoals bijv. het OT) dan kan geen mens er meer enige gerechtigheid of autoriteit1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.
2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.
aan ontlenen. orthodoxe Joden en Christenen die de ceremoniële wetten van het OT dus nog toepassen, doen dat zoals Jezus zegt:...Tevergeefs inzake de aanbidding.
Nu, de Kerk (van Rome) is niet de Hoer op zich. Want hoe zijn dan haar dochters ( de protestantse kerken?)
De Bisschop van Rome bepaalt zich tot de Koning van alle religieuze stromingen. Daarmee heeft dus de Onreine vrouw (ook) een Hoofd, zoals ook Jezus het Hoofd is voor hen die Hem (de Heilige Vader) in het Hemelse Jeruzalem aanbidden!
De Bijbel is daar duidelijk over! Er zijn dus twee typen Christenen!
Alle aanbidding die niet aan de Vader wordt gekend is de essentie van het hart dat naar binnen gericht is, op de mens zelf!
Ik moet veronderstellen dat alle mensen die Jezus naar de wet verwerpen, en dus het Koninkrijk, hiermee deel zijn van de Onreine vrouw (de Hoer), dat wil zeggen hun geest is niet gericht in Christus op dat andere Rijk, dat niet van deze wereld is. De strijd gaat dus om twee Rijken! Deze mensen kunnen het Koninkrijk -ook- niet zien en binnen gaan (lees Johannes 3 er op na)
Je hebt volkomen gelijk, als je inderdaad stelt dat de voeten en de tenen van ijzer en leem; de "oude" structuren zijn. Immers de wil van de mens om zich zelf te verenigen in een wereld, een aardse Rijk.
We zien echter dat al die politieke- en religieuze experimenten, één voor één gevallen zijn. Ook in de eindfase van al die experimenten, namelijk de oprichting van Europa en aansluitend de hechting er van aan
de gehele wereld, is zo'n experiment, dat.........zal eindigen in een ramp die zijn weerga niet heeft gekend!
Je zegt ook, zeer terecht dat het verbond "wankel is". Wel de wereld is dronken van haar eigen wijn (geestelijke verwarring= wetteloosheid) en weet niet meer, waar naar toe met de problemen!
Daarom is de wederkomst essentieel in het hele verhaal van Openbaringen en zijn dus die voeten van leem en ijzer, de laatste strohalm waar de mens meent zich nog aan vast te kunnen houden.
Maar door de zonde over al die rijken, zal het beeld en dus de wereld vallen; Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen (de Hoer dus)
Lees eens de 1e brief van Jacobus door waar de essentie van (ons) Geloof beschreven staat. Jacobus was geestelijk gericht op de Hemelse Vader in Christus!
-Geloof en standvastigheid
-Geloven en doen
Hartelijke groet
-
Dag meneer zda ,
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat Openbaring niet verzegeld is.
Zou ook een beetje vreemd zijn met zo'n titel...
Maar dan vrees ik dat het mijn oren zijn die verzegeld zijn.
Ik kom in m'n eentje iig niet echt ver met Openbaring...
Verder kwam ik hier even op die post reageren die me op viel.
Ik heb niet het hele topic gevolgd dus.
Maar nog voor de duidelijkheid:
Het kan zijn dat Rome in de tijd van de reformatie en de contrareformatie inderdaad de hoer was, dronken van het bloed der heiligen..
Ik bedoel, in die tijden was dat m.i. duidelijk genoeg.
Maar jij als zda-er weet als geen ander dat er medio 19e eeuw ook het New Age offensief is opgestart.
En dat New Age gedachtegoed is inmiddels gemeengoed geworden.
En het is een religie / stroming zonder kerk, maar rap groeiende via met name het internet, de sociale media.
Ik zie dat onmogelijk met de religie van de zandlanden verenigen, noch met Rome.
Ik denk dat daar echt een valse profeet voor nodig is, die met grote tekenen en wonderen de wereld bijeen brengt.
Bwrff... Misschien overzie ik het gewoon niet, met al die factoren in het verhaal...
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat Openbaring niet verzegeld is.
Zou ook een beetje vreemd zijn met zo'n titel...
Maar dan vrees ik dat het mijn oren zijn die verzegeld zijn.
Ik kom in m'n eentje iig niet echt ver met Openbaring...
Verder kwam ik hier even op die post reageren die me op viel.
Ik heb niet het hele topic gevolgd dus.
Maar nog voor de duidelijkheid:
Het kan zijn dat Rome in de tijd van de reformatie en de contrareformatie inderdaad de hoer was, dronken van het bloed der heiligen..
Maar jij als zda-er weet als geen ander dat er medio 19e eeuw ook het New Age offensief is opgestart.
En het is een religie / stroming zonder kerk, maar rap groeiende via met name het internet, de sociale media.
Ik zie dat onmogelijk met de religie van de zandlanden verenigen, noch met Rome.
Ik denk dat daar echt een valse profeet voor nodig is, die met grote tekenen en wonderen de wereld bijeen brengt.
Bwrff... Misschien overzie ik het gewoon niet, met al die factoren in het verhaal...
-
Twee tegenstrijdige mededelingen, volgens mij.Jerommel schreef:Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Want op grond van je eerste mededeling kan ook aan jou dan de vraag gesteld worden:
"Wijzen die details "op de gevestigde kerk"? Ofwel: wat zijn die aanwijzingen over die identiteit dan die de Apokalyps (of de hele Schrift, maar welke parallellen trekt Johannes dan, dat je je conclusies trekt?) prijs geeft?"
Maar op grond van die tweede uitspraak zou ik vermoeden dat je daar geen antwoord op kan geven... Maar bedoel je dat wel?
-
= zenboeddhistisch democratisch appel??Jerommel schreef:Maar jij als zda-er...
-
- Site Admin
-
Ik denk dat als je gewoon alles leest, het al een stuk duidelijker is.Hendrik-NG schreef:Twee tegenstrijdige mededelingen, volgens mij.Jerommel schreef:Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Want op grond van je eerste mededeling kan ook aan jou dan de vraag gesteld worden:
"Wijzen die details "op de gevestigde kerk"? Ofwel: wat zijn die aanwijzingen over die identiteit dan die de Apokalyps (of de hele Schrift, maar welke parallellen trekt Johannes dan, dat je je conclusies trekt?) prijs geeft?"
Maar op grond van die tweede uitspraak zou ik vermoeden dat je daar geen antwoord op kan geven... Maar bedoel je dat wel?
-
Of dat treuren zo oprecht is..... Natuurlijk vinden die handelaars het verschrikkelijk wat er gebeurt. Maar ze hebben met de hoer meegedaan en meegenoten. Maar nu dit gebeurt komen ze de hoer niet te hulp. Natuurlijk treuren ze, want ze beseffen dat hun rijke, plezierige leventje voorbij is. Hoe groot is de schade en wat zal er met hen gebeuren? De vorige verzen kun je inderdaad laten betrekken op een geestelijk systeem van machtswellust. Maar nu gaat het over de stad Babylon, het centrum van de wereldmacht dat ineenstort.Hendrik-NG schreef:
Maar wijzen die "op de gevestigde kerk"? Ofwel: wat zijn die aanwijzingen over die identiteit dan?
Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Waarbij die "machtswellust" de hoer is waarmee de machthebbers (!) overspel plegen, die "machtswellust" is ‘Het grote Babylon, moeder van alle hoeren en van alle gruwelijkheden ter wereld’, de grote motor/katalysator achter alle machtssteven en onrecht in de wereld.
Het zijn nota bene de handelaars die treuren volgens Johannes: Op.18:9
Dergelijke taferelen kwamen ook in het oude testament voor. De rook die opsteeg van Sodom en Gomorra. De rookzuilen van Edom en het vuur in Egypte en Tyrus. Ook de koningen van Tyrus waren ontzet over de ondergang van Tyrus. De overeenkomst met Ezechiël 27 is frappant. Hun ontzetting komt niet voort uit medegevoel, maar uit angst voor hun eigen hachje. Ze zijn bang om zelf ook de straf te ondergaan en blijven liefst op een afstand.
[/quote][Verloren zijn de vruchten waar je hart naar uitging, verdwenen al je rijkdom, alle weelde – dat alles is voorgoed voorbij...
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Waarom zou ik mijn vragen stellen?? Niet omdat alles wat hier in dit topic door diverse deelnemers gepost wordt zo helder onderbouwd is "vanuit de context"/Openbaringen zelf...Jerommel schreef:Ik denk dat als je gewoon alles leest, het al een stuk duidelijker is.Hendrik-NG schreef:Twee tegenstrijdige mededelingen, volgens mij.Jerommel schreef:Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
-
Je vroeg toch speciefiek iets aan mij?
Dat was mijn antwoord.
Ik dacht namelijk dat het wel duidelijk was dat ik er niet een uitgewerkte / definitieve visie op heb.
Maargoed, ja, er zit wel een tegenstrijdigheidje in wat je citeert..
Is echter simpel verklaard door toe te voegen dat i.i.g. niet alles duidelijk is.
Overigens is Babylon niet het zelfde als de Hoer van Babylon.
Babylon is een rijk, de Hoer is waarschijnlijk een soort kerk, iets religieus.
Babylon is meestal symbool voor het (grootste) wereldrijk.
Dus als dat valt, valt m.i. niet per definitie de religie / kerk tegelijk mee.
Enfin, ik meende wat gebrek aan onderscheid tussen die 2 ergens te zien, zodoende deze opmerking nog, die mogelijk nergens op slaat....
Dat was mijn antwoord.
Ik dacht namelijk dat het wel duidelijk was dat ik er niet een uitgewerkte / definitieve visie op heb.
Maargoed, ja, er zit wel een tegenstrijdigheidje in wat je citeert..
Is echter simpel verklaard door toe te voegen dat i.i.g. niet alles duidelijk is.
Overigens is Babylon niet het zelfde als de Hoer van Babylon.
Enfin, ik meende wat gebrek aan onderscheid tussen die 2 ergens te zien, zodoende deze opmerking nog, die mogelijk nergens op slaat....
-
Hallo beste,
De nickname van mij is gewoon: Nicodemus!
Door een permanent inlog-probleem heeft de moderator, in overleg met mij, er zda aan toegevoegd.
En dat betekent inderdaad gewoon: zevende-dags adventist, dat we aks Christenen allemaal zijn, in feite.
Want verwachten we niet allemaal Christus spoedig op de wolken, terug?
De een op de 1e dag der week en de ander op de (Bijbelse-) Sabbat van het 4e gebod, de échte 7e dag!
Hartelijke groet
De nickname van mij is gewoon: Nicodemus!
Door een permanent inlog-probleem heeft de moderator, in overleg met mij, er zda aan toegevoegd.
En dat betekent inderdaad gewoon: zevende-dags adventist, dat we aks Christenen allemaal zijn, in feite.
Want verwachten we niet allemaal Christus spoedig op de wolken, terug?
De een op de 1e dag der week en de ander op de (Bijbelse-) Sabbat van het 4e gebod, de échte 7e dag!
Hartelijke groet
-
Hallo Jeromel,
Je schreef onder andere;
de zaken die je aanhaalt kloppen zeker ook op vele punten. Ik bestrijd ze ook niet.
Veelal wordt de Rooms Katholieke Kerk STAAT van alles in de schoenen geschoven. We zijn daar vaak een beetje mee kort door de bocht.
En inderdaad "de Onreine vrouw is dronken" van het bloed van de heiligen.
Waar het dus om gaat zijn dus de twee aspecten van de Onreine vrouw:
1. Zij is dronken van het bloed van de heiligen; de Onreine vrouw die dus uit alle (geestelijke) stromingen bestaat, die van Gods geboden en wetten zijn afgeweken; het Grote Babylon; de verwarring is compleet.
2. En hierbij is de Rooms Katholieke Kerk (STAAT) tot een politieke kerk geworden en is dus die kerk in dié essentie geestelijk dronken van de vervolging van de Reine vrouw.
Zij is als het ware de Koning der religies, waarbij de Pontifix Maximus over haar regeert!
De volkeren die dus dronken zijn geworden van het bloed van de heiligen, bereiden zich dan ook voor op de strijd tegen Gods volk! (Zij begeven zich naar 'het midden van de aarde')
Zij zullen, aan voorhoofd en rechterhand zich laten binden, door burgerlijke en kerkelijke wetten; die geboden en wetten van mensen (blijken) te zijn en die alleen bekrachtigd kunnen worden door de Pontifix Maximus.
Zo zal spoedig blijken dat de EU commissie de problemen nooit zal kunnen oplossen en de hulp van de Koning van het (geestelijke) Grote Babylon zal inroepen.
Binnen de EU commissie zijn daar al over voorzichtig signalen over gehoord (Barrosso)
Vergeet niet, dat in de tijd dat de reformatie ontstond, de Staat Israël er nog niet was. Als we dus bijv. Openbaring en Daniël bestuderen van voor 1843, dan kan het niet anders zijn dan dat de Rooms Katholieke Kerk
een andere plaats in nam, ook binnen het Adventisme, dan dat wij nu kunnen zien (wat dus toen reeds) aangekondigd werd. Bepaalde geestelijke stromingen, zoals je zelf aan aanduidt inzake de New Age, waren toen niet bekend, in die mate. God openbaart de profetieën naar tijd en geest. Hij vernieuwt voortdurend Zijn Verbond met de mens die waarlijk zoekt. Het OT is afgedaan door Jezus, maar toch is het van groot belang het OT te bestuderen door de Heilige Geest, om het NT beter te kunnen begrijpen. Ook Daniël sprak profetieën uit, die hijzelf nog niet begreep, maar (voor zijn tijd) nog in de toekomst lagen, de tijd van Michaël de grote vorst.
Nu vandaag kunnen wij Openbaringen en de profetie van de 2300 avonden en morgens beter begrijpen, omdat het einde van die profetische periode, in onze tijd heeft plaats gevonden. Wij kunnen dus terugkijken en vooruitzien, omdat 1843 vanuit verschillende profetische tijden, op hetzelfde punt geëindigd zijn. Wat met name de Adventkerk in die tijd bekend kon maken, wordt nu de werkelijkheid van vandaag, voor ons!
We moeten dus, in het algemeen trouwens, voorzichtig zijn met het bagatelliseren van de Reformatorische gemeenschappen van dié tijd al te veel bekritiseren, zoals ook de Adventkerk er een was en vanuit dat fundament wel eens een hele belangrijke zou kunnen blijken te zijn, om een zekere basis te geven aan de boodschappen die toen door de Allerhoogste god, door de "drie engelen" werd gegeven en tot vandaag de dag doorklinken.
Wellicht dat we er mee rekening moeten houden, dat de 'bazuin' van de 3e engel al geklonken heeft! Dan is de wederkomst niet ver meer van vandaag, eigenlijk ....toch!
Kijk nu eens welke bijzondere zaken zich in de wereld afspelen, zeker met betrekking tot de inperking van onze 'vrijheid' en 'privavy'
Ook de EU commissie bereid strenge EU wetten voor, waarvan we ons nog niet geheel bewust zijn!
Dat daarbij het Pausdom een belangrijke rol zal spelen, staat buiten kijf. We kunnen het ontkennen maar Bijbelse profetieën komen exact op Hun tijd uit, maar je geeft zelf al die essentie aan in je weergave, die op zich juist is!
Hartelijke groet
Je schreef onder andere;
Inderdaad Jeromel, het is niet éénvoudig om Openbaringen te begrijpen, maar God spreekt tot ieders hart persoonlijk, door de heilige Geest.Maar nog voor de duidelijkheid:
Ik denk dat daar echt een valse profeet voor nodig is, die met grote tekenen en wonderen de wereld bijeen brengt
de zaken die je aanhaalt kloppen zeker ook op vele punten. Ik bestrijd ze ook niet.
Veelal wordt de Rooms Katholieke Kerk STAAT van alles in de schoenen geschoven. We zijn daar vaak een beetje mee kort door de bocht.
En inderdaad "de Onreine vrouw is dronken" van het bloed van de heiligen.
Waar het dus om gaat zijn dus de twee aspecten van de Onreine vrouw:
1. Zij is dronken van het bloed van de heiligen; de Onreine vrouw die dus uit alle (geestelijke) stromingen bestaat, die van Gods geboden en wetten zijn afgeweken; het Grote Babylon; de verwarring is compleet.
2. En hierbij is de Rooms Katholieke Kerk (STAAT) tot een politieke kerk geworden en is dus die kerk in dié essentie geestelijk dronken van de vervolging van de Reine vrouw.
Zij is als het ware de Koning der religies, waarbij de Pontifix Maximus over haar regeert!
De volkeren die dus dronken zijn geworden van het bloed van de heiligen, bereiden zich dan ook voor op de strijd tegen Gods volk! (Zij begeven zich naar 'het midden van de aarde')
Zij zullen, aan voorhoofd en rechterhand zich laten binden, door burgerlijke en kerkelijke wetten; die geboden en wetten van mensen (blijken) te zijn en die alleen bekrachtigd kunnen worden door de Pontifix Maximus.
Zo zal spoedig blijken dat de EU commissie de problemen nooit zal kunnen oplossen en de hulp van de Koning van het (geestelijke) Grote Babylon zal inroepen.
Binnen de EU commissie zijn daar al over voorzichtig signalen over gehoord (Barrosso)
Vergeet niet, dat in de tijd dat de reformatie ontstond, de Staat Israël er nog niet was. Als we dus bijv. Openbaring en Daniël bestuderen van voor 1843, dan kan het niet anders zijn dan dat de Rooms Katholieke Kerk
een andere plaats in nam, ook binnen het Adventisme, dan dat wij nu kunnen zien (wat dus toen reeds) aangekondigd werd. Bepaalde geestelijke stromingen, zoals je zelf aan aanduidt inzake de New Age, waren toen niet bekend, in die mate. God openbaart de profetieën naar tijd en geest. Hij vernieuwt voortdurend Zijn Verbond met de mens die waarlijk zoekt. Het OT is afgedaan door Jezus, maar toch is het van groot belang het OT te bestuderen door de Heilige Geest, om het NT beter te kunnen begrijpen. Ook Daniël sprak profetieën uit, die hijzelf nog niet begreep, maar (voor zijn tijd) nog in de toekomst lagen, de tijd van Michaël de grote vorst.
Nu vandaag kunnen wij Openbaringen en de profetie van de 2300 avonden en morgens beter begrijpen, omdat het einde van die profetische periode, in onze tijd heeft plaats gevonden. Wij kunnen dus terugkijken en vooruitzien, omdat 1843 vanuit verschillende profetische tijden, op hetzelfde punt geëindigd zijn. Wat met name de Adventkerk in die tijd bekend kon maken, wordt nu de werkelijkheid van vandaag, voor ons!
We moeten dus, in het algemeen trouwens, voorzichtig zijn met het bagatelliseren van de Reformatorische gemeenschappen van dié tijd al te veel bekritiseren, zoals ook de Adventkerk er een was en vanuit dat fundament wel eens een hele belangrijke zou kunnen blijken te zijn, om een zekere basis te geven aan de boodschappen die toen door de Allerhoogste god, door de "drie engelen" werd gegeven en tot vandaag de dag doorklinken.
Wellicht dat we er mee rekening moeten houden, dat de 'bazuin' van de 3e engel al geklonken heeft! Dan is de wederkomst niet ver meer van vandaag, eigenlijk ....toch!
Bovenstaande werd geschreven na 1843!* De boodschap van de eerste engel is dat het oordeelsuur is gekomen om de levenden te oordelen; het oordelen. Het is echter nu nog toekomst: nu worden
de doden geoordeeld.
* De boodschap van de tweede engel is dat Babyion is gevallen. Die val gaat geleidelijk en is nog niet volledig.
Als echter in de VS de zondagswet wordt uitgevaardigd, dan zal de val volledig zijn.
* De boodschap van de derde engel is dat het zegel van God en het merkteken van het beest nu tegenwoordige tijd zijn.
Nu is het nog toekomst.
Kijk nu eens welke bijzondere zaken zich in de wereld afspelen, zeker met betrekking tot de inperking van onze 'vrijheid' en 'privavy'
Ook de EU commissie bereid strenge EU wetten voor, waarvan we ons nog niet geheel bewust zijn!
Dat daarbij het Pausdom een belangrijke rol zal spelen, staat buiten kijf. We kunnen het ontkennen maar Bijbelse profetieën komen exact op Hun tijd uit, maar je geeft zelf al die essentie aan in je weergave, die op zich juist is!
Hartelijke groet
-
Een vraag hier over. Wat is precies de moeder volgens jou? Is dat zoals ik het opmaak de mensen die op aarde geleefd hebben en nu in de hemel zijn?nicodemus zda schreef:Hallo Gait,
Als we dus het Overblijfsel van onze tijd (begonnen in 1843 toen er dus van een Joodse staat "Israël" nog lang geen sprake was) bekijken dan leert Openbaring 12: 17 ons het volgende:
De vrouw, de draak en de twee beesten
17. De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.
In het grote Babylon, dat deze aarde voorstelt en de Geest van Egypte heerst d.w.z. afgoderij (zonnecultus) en spritisme is de eindfase aangebroken voor de Bruid. De laatste fase in het bijeenbrengen van mensen, die gehoor geven
aan de oproep der 2 engelen (Hoofdstuk 14). Zij luisteren naar 'hun moeder' die vanuit het hemels Jeruzalem 'bazuint' met luide stem! De boodschap gaat over de gehele wereld, sinds 1843!
Nog iets. Je zegt tegen Jerommel dat het oude testament heeft afgedaan, hoewel het door de Heilige Geest voor begrip van het nieuwe testament gelezen moet worden.
Ik geloof dat het oude testament niet heeft afgedaan, maar door het nieuwe testament is vervuld.
Paulus zei immers dat leven uit de Geest de wetten niet aan de kant schuift, maar vervuld, voor inderdaad een ieder die geloof. Ongeacht of die van joodse of niet joodse afkomst is. Joods zijn word je door je te laten verlossen door Jezus.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 12 jun 2013, 04:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Zelf geloof ik dat je hierin de veel gemaakte fout maakt, waar de joden ook last van hebben: verwachten dat de Messias als koning hier op deze aarde de boel zal recht zetten (terwijl Hij sprak over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, wat nog volgt in Openbaring).Sanne schreef: In Daniël 2:44 lees je bijvoorbeeld dat Gods koninkrijk een einde gaat maken aan alle aardse regeringen. En zelf zal het voor altijd blijven bestaan.
In Hebreeën 4 lezen we over hoe we nu Gods rust al als voorproefje mogen binnen gaan. Gods rust nog niet zo sterk als Gods rust later in die nieuwe hemel en die nieuwe aarde. Die rust ingaan is waar de sabbat van de joden naar verwees. Jezus is de Koning van (Nieuw Jeru)Salem, Koning van (de nieuwe stad van)Vrede.
Zijn vrede (=rust) geeft Hij ons. Hij is al onze Koning, dus behoren we al Zijn Rijk toe. Jezus is immers bezig iedereen aan Hem te onderwerpen. Wij zijn al aan onze Koning onderworpen. Als eens ieder knie zich voor Hem zal buigen, dan zal het Nieuw Jeruzalem echt gevestigd zijn.
-
Dit geeft voor mij wel verheldering over hoe Jezus deze woorden bedoelde, bedanktAdinomis schreef:Je hebt gelijk Gaitema als je zegt dat de betekenis van het Koninkrijk ook op ons geestelijk leven van toepassing is.
Alleen nu heb je nog niet mijn gevolgstrekking van Openbaring 12 over het vallen van satan uit de hemel en de vervolging van de vrouw en haar nageslacht erna vanuit jouw visie toegelicht gezien. Ik ben daar nieuwsgierig naar, juist omdat ik er zelf nog niet over uit ben. Ik verwacht van niemand het antwoord of zo, maar gezien alle reacties is het me ook nog niet helemaal helder geworden.
Ik ben geneigd naar een nieuwe conclusie die tweedelig is.
Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat Mozus nu in de hemel rond wandelt en opeens daar satan ziet voorbij wandelen. Stel het je eens voor:
Nee, de duivel is met de zondeval met 1/3de deel van de engelen uit de hemel de diepe duisternis ingevallen. Daar zal die strijd over schrijven. In Job zal dan de vergadering bij God door de duivel wel bezocht kunnen worden, aangezien God niet op één locatie is, maar met ieder levende wezen in contact staat en zo ook met de duivel in contact staat. Dat kan je verhelderen als de vergadering met God. Zo kan God hem zeggen: "en, heb je Job ook gezien.."
De vrouw die vervolgd wordt, tref je al vanaf het begin. Israël werd in ballingschap gevoerd en had telkens oorlogen. David had er ook last van en beklaagde het bij God dat zo veel vijanden hem naar het leven stonden.
Het koningschap van God maakte een voorbereiding door hen heen, maar brak pas echt door onder het tweede verbond door de opstanding van Jezus uit de dood. Daarmee heeft Hij de sleutel van het dodenrijk ook nog eens in beslag genomen. Satan was ook de gene die Jezus vervolgde tot aan het kruis toe.
'Tweedelig' begon ik mee. De tweede kant van het verhaal is dat onze eigen hart een tempel van God is, waarin het koninkrijk aan breekt als satan daar uit gewerkt wordt door het aannemen van Jezus als Heer over ons leven. Toch zie ik in Openbaring 12 het echt over de geestelijke val van satan uit de hemel verwoorden. Het één hangt wel met het andere samen.
Hebben alleen zij er aan mee gedaan en hebben wij er helemaal schone handen van?Adinomis schreef:Of dat treuren zo oprecht is..... Natuurlijk vinden die handelaars het verschrikkelijk wat er gebeurt. Maar ze hebben met de hoer meegedaan en meegenoten. Maar nu dit gebeurt komen ze de hoer niet te hulp. Natuurlijk treuren ze, want ze beseffen dat hun rijke, plezierige leventje voorbij is. Hoe groot is de schade en wat zal er met hen gebeuren? (...) [Verloren zijn de vruchten waar je hart naar uitging, verdwenen al je rijkdom, alle weelde – dat alles is voorgoed voorbij...Hendrik-NG schreef:
Maar wijzen die "op de gevestigde kerk"? Ofwel: wat zijn die aanwijzingen over die identiteit dan?
Het zijn nota bene de handelaars die treuren volgens Johannes: Op.18:9
Laatst gewijzigd door Gaitema op 12 jun 2013, 04:15, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Er is een visie dat stelt dat we één grote wereldleider later krijgen. Op zich is dat niet onmogelijk. Je hebt nu al de EU en de NAVO bijvoorbeeld.Jerommel schreef:Omdat er in de Bijbel teveel details worden gegeven om niet verder te zoeken dan dat.Waarom zouden we dat tekstgedeelte (Openbaringen 17-19) niet kunnen lezen als "beeldende preek over machtswellust tegenover rechtvaardigheid"?
Steeds meer wordt de samenwerking gezocht om de problemen in de wereld onder controle te krijgen.
Ik moet ook denken aan het beeld van Egypte en een preek die ik er over hoorde.
met de Loofhuttenfeest (het joodse paasfeest) gedenken de joden hoe een engel door Egypte ging en alle oudste zonen in het land doden, behalve van de joden die bloed aan de deurposten hebben gestreken. Een vreselijke gebeurtenis voor Egypte overigens, maar het betekende ook iets in die tijd. De oudste zoon van een gezin het eerste geboorte recht. Hij zou de erfgenaam zijn die het werk van zijn vader voort zet.
Zo droegen de oudste zonen van Egypte de Egyptische heerschappij van hun vaders over. Door dat ze gedood werden liet God aan de joden zien dat het symbolische Egyptische heerschappij (met de hoer van Babylon in de combinatie van religie en heerschappij) waarin het volk van God gevangen zat zou gestopt worden en Israël zal uit die slavernij bevrijdt worden en de toekomst hebben in het beloofde land van melk en honing.
Het zelfde beeld zie je hier: gevallen, gevallen is Babylon!
-
Hallo Gait,
Je schreef:
Momenteel ontbreekt mij, helaas, de tijd om écht dieper in te gaan op je vragen en post .
Toch is het interessant vanuit Openbaringen 12, waar de Strijd tussen Satan en Jezus wordt aangeduid, jouw inzichten te bespreken.
Daarom is het opbouwend als je eerst nog eens denkt over de volgende zaken:
1. Waar staat in de Bijbel of leert jezus dat de mens "in de hemel is", nadat deze is overleden"?
De drie onreine geesten vinden hun 'moeder' in het het spiritisme.
De Onreine vrouw wordt door de Beesten (?) verleid tot de aanbidding van Satan door spiritisme.
2.Inderdaad Gait, wat Paulus zegt is geheel juist. Maar lees eens waar Paulus naar verwijst als het om het Geestelijke aspect van de aanbidding en het geloof (dat in Christus behoort te zijn) gaat!
Het OT, de ceremoniële inzettingen hebben afgedaan, omdat Jezus de periode van het OT zelf heeft afgesloten, omwille van het feit dat de Joodse leiders Gods wetten misbruikten voor een 'natuurlijk' Israël in plaats
van een Geestelijk Israël. Men wilde de wereld zélf beheersen en zich voordoen als letterlijke koningen en prinsen, voor deze wereld.
Misbruik van wetten en geboden (de 10 geboden) wordt door de Allerhoogste God en Hemelse Vader, in Christus, niet goedgekeurd en zij die daar menen (zelf-) profijt aan te kunnen ontlenen, worden op hun vergissingen en fouten gewezen, en in de gelegenheid gesteld, waarlijk Geestelijke groei iN Christus vanuit de Hemelse 'moeder' te kunnen ontvangen. De Heilige Geest is dus feitelijk onze moeder, want deze leidt ons tot de wedergeboorte tot een nieuw hart. (zie Joh. 3/Joh 14/Joh 16/Jes 8/Ef 4/1 Kor 12.
En het is juist, we moeten de gehele Bijbel bestuderen om te kunnen begrijpen wat Jezus dienstwerk is en op welke wijze deel kunnen hebben aan de verlossing uit het grote Babylon (Geestelijk dus) komende tot inwoners van het Hemels Jeruzalem en niet van het aardse Jeruzalem, waar het heiligdom is weggenomen. Jezus dienst immers NU in een hemels Heiligdom, niet door of van mensenhanden gemaakt.
Zelfs Paus Franciscus erkent dat gegeven en is de mening toegedaan dat het aardse, natuurlijke Jeruzalem (en dus de Staat Israël) heeft afgedaan inzake de plaats waar het heiligdom ooit eens was. (OT).
Bijzonder van deze Paus, om twee heren aan te duiden en er ook twee te dienen(!)
Wat leert de Bijbel over het Hemels Jeruzalem, waar dus ook dan "onze moeder" is:
Het Nieuwe Jeruzalem: de in Geest verbonden- verblijfplaats van de Gemeente
We lezen we in Openb. 21 : 2 dat het Nieuwe Jeruzalem “toebereid is als een bruid”. En in Openb. 21 : 9 zegt een engel tegen Johannes: “…Kom herwaarts, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams”. En vervolgens ziet Johannes “de grote stad, het heilige Jeruzalem, neerdalende uit de hemel van God” (Openb. 21 : 10). Velen zeggen, vanwege het feit dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël is, dat in die zin Israël de bruid van het Lam is, of de vrouw van het Lam is. Inderdaad vinden we in de Bijbel de verwijzingen dat Israël de vrouw van God is (Hos. 2 : 18 – 22; Jes. 54 : 5, 6)! Maar we vinden nooit de verwijzing dat Israël de vrouw van het Lam is! Het aardse Jeruzalem is dan wel de hoofdstad van Israël, maar het hemelse, het Nieuwe Jeruzalem, is de woonplaats van God, en is de woonplaats van hen die in Christus zijn. Het Nieuwe Jeruzalem is de woonplaats van de Gemeente! De relatie van de Heere Jezus en de Gemeente wordt in Ef. 5 vergeleken met de relatie tussen man en vrouw in het huwelijk. Vandaar dat in de hemel in Openb. 19, vlak voor de Tweede Komst, reeds het huwelijk, de Bruiloft van het Lam, kan plaatsvinden. De Gemeente is opgenomen, is voor de Rechterstoel van Christus verschenen, en kan huwen met haar Man, Jezus Christus. Om de binding van de Gemeente met het Nieuwe Jeruzalem te onderstrepen, vinden we bijv. in Gal. 4 : 26 dat tegen de Gemeente van Jezus Christus gezegd wordt: “Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder”. Het Nieuwe Jeruzalem is dus de verblijfplaats, die bereid is voor de bruid van het Lam, die in Openb. 21 en 22 alreeds getrouwd is. Vandaar dat Openb. 21 : 9 ook spreekt over “de Bruid, de Vrouw des Lams”. Een verblijfplaats voor ons bereid? Ja! En dat is exact wat de Heere Jezus Zijn volgelingen beloofde, toen Hij sprak dat Hij naar de Vader zou gaan. In Joh. 14 : 2 – 4 staat: “In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kom Ik weer en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben. En waar Ik heenga, weet gij, en de weg weet gij”. Dat is exact waar wij als Gemeente op wacht.
Waar is dan de Wereld (-se) in verbonden, Gait?
Precies zoals het Pausdom het zegt, bij monde van Antoine Bodar:
'Moederkerk, paus en katholiek horen bij elkaar'
Antoine Bodar VR 02 mrt 2012 | 08.59
"Wat voor de echte protestanten in Nederland het koningshuis is, is het pausdom voor veel katholieken. Oranje, Nederland en de protestant horen evenzeer bijeen als de moederkerk, de paus en de katholiek."
Dat stelde dr. Antoine Bodar donderdag in Utrecht tijdens de presentatie van het boek 'De paus en de wereld. Geschiedenis van een instituut', onder redactie van Frans Willem Lantink en Jeroen Koch.
In een overvolle Geertekerk werd het boek aangeboden aan mgr. André Dupuy, apostolische nuntius van de Heilige Stoel in Nederland.
(Let er eens op dat Antoine Bodar, hier de verbondenheid van de Protestantse kerk verbind met ons Koningshuis en niet met Jezus in de Hemel, ook hij verbind hier een geloofsdenominatie met een wereldse macht, logisch en verklaarbaar vanuit zijn RK optiek)
Hij bagatelliseert hier het begrip 'moederkerk', want een moeder heeft ook dochters en op die grond erkent het Vaticaan de protestantse kerken niet als onafhankelijke instituten.En daar heeft het Pausdom een punt, want door exact te doen wat ook de RK Kerk doet, is de (afvallige-) Protestantse kerk én alle andere religies van deze wereld, verbonden in en met de Heilige Vader in Rome.
Denk in dit verband ook eens na over het Beest/het Lam. De twee Beesten = een burger wetgevende en een geestelijke religieuze wetgever, die over de wereld zal gaan heersen, en zich op als de Grote God zal voor doen!
Het komt zeker nog aan de orde, nu we bezig zijn met Openbaringen.
Hartelijke groet
Je schreef:
Interessante vragen en inzake hoofdstuk 12 van Openbaringen zeer actueel.Een vraag hier over. Wat is precies de moeder volgens jou? Is dat zoals ik het opmaak de mensen die op aarde geleefd hebben en nu in de hemel zijn?
Nog iets. Je zegt tegen Jerommel dat het oude testament heeft afgedaan, hoewel het door de Heilige Geest voor begrip van het nieuwe testament gelezen moet worden.
Ik geloof dat het oude testament niet heeft afgedaan, maar door het nieuwe testament is vervuld.
Paulus zei immers dat leven uit de Geest de wetten niet aan de kant schuift, maar vervuld, voor inderdaad een ieder die geloof. Ongeacht of die van joodse of niet joodse afkomst is. Joods zijn word je door je te laten verlossen door Jezus.
Momenteel ontbreekt mij, helaas, de tijd om écht dieper in te gaan op je vragen en post .
Toch is het interessant vanuit Openbaringen 12, waar de Strijd tussen Satan en Jezus wordt aangeduid, jouw inzichten te bespreken.
Daarom is het opbouwend als je eerst nog eens denkt over de volgende zaken:
1. Waar staat in de Bijbel of leert jezus dat de mens "in de hemel is", nadat deze is overleden"?
De drie onreine geesten vinden hun 'moeder' in het het spiritisme.
De Onreine vrouw wordt door de Beesten (?) verleid tot de aanbidding van Satan door spiritisme.
2.Inderdaad Gait, wat Paulus zegt is geheel juist. Maar lees eens waar Paulus naar verwijst als het om het Geestelijke aspect van de aanbidding en het geloof (dat in Christus behoort te zijn) gaat!
Het OT, de ceremoniële inzettingen hebben afgedaan, omdat Jezus de periode van het OT zelf heeft afgesloten, omwille van het feit dat de Joodse leiders Gods wetten misbruikten voor een 'natuurlijk' Israël in plaats
van een Geestelijk Israël. Men wilde de wereld zélf beheersen en zich voordoen als letterlijke koningen en prinsen, voor deze wereld.
Misbruik van wetten en geboden (de 10 geboden) wordt door de Allerhoogste God en Hemelse Vader, in Christus, niet goedgekeurd en zij die daar menen (zelf-) profijt aan te kunnen ontlenen, worden op hun vergissingen en fouten gewezen, en in de gelegenheid gesteld, waarlijk Geestelijke groei iN Christus vanuit de Hemelse 'moeder' te kunnen ontvangen. De Heilige Geest is dus feitelijk onze moeder, want deze leidt ons tot de wedergeboorte tot een nieuw hart. (zie Joh. 3/Joh 14/Joh 16/Jes 8/Ef 4/1 Kor 12.
En het is juist, we moeten de gehele Bijbel bestuderen om te kunnen begrijpen wat Jezus dienstwerk is en op welke wijze deel kunnen hebben aan de verlossing uit het grote Babylon (Geestelijk dus) komende tot inwoners van het Hemels Jeruzalem en niet van het aardse Jeruzalem, waar het heiligdom is weggenomen. Jezus dienst immers NU in een hemels Heiligdom, niet door of van mensenhanden gemaakt.
Zelfs Paus Franciscus erkent dat gegeven en is de mening toegedaan dat het aardse, natuurlijke Jeruzalem (en dus de Staat Israël) heeft afgedaan inzake de plaats waar het heiligdom ooit eens was. (OT).
Bijzonder van deze Paus, om twee heren aan te duiden en er ook twee te dienen(!)
Wat leert de Bijbel over het Hemels Jeruzalem, waar dus ook dan "onze moeder" is:
Het Nieuwe Jeruzalem: de in Geest verbonden- verblijfplaats van de Gemeente
We lezen we in Openb. 21 : 2 dat het Nieuwe Jeruzalem “toebereid is als een bruid”. En in Openb. 21 : 9 zegt een engel tegen Johannes: “…Kom herwaarts, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams”. En vervolgens ziet Johannes “de grote stad, het heilige Jeruzalem, neerdalende uit de hemel van God” (Openb. 21 : 10). Velen zeggen, vanwege het feit dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël is, dat in die zin Israël de bruid van het Lam is, of de vrouw van het Lam is. Inderdaad vinden we in de Bijbel de verwijzingen dat Israël de vrouw van God is (Hos. 2 : 18 – 22; Jes. 54 : 5, 6)! Maar we vinden nooit de verwijzing dat Israël de vrouw van het Lam is! Het aardse Jeruzalem is dan wel de hoofdstad van Israël, maar het hemelse, het Nieuwe Jeruzalem, is de woonplaats van God, en is de woonplaats van hen die in Christus zijn. Het Nieuwe Jeruzalem is de woonplaats van de Gemeente! De relatie van de Heere Jezus en de Gemeente wordt in Ef. 5 vergeleken met de relatie tussen man en vrouw in het huwelijk. Vandaar dat in de hemel in Openb. 19, vlak voor de Tweede Komst, reeds het huwelijk, de Bruiloft van het Lam, kan plaatsvinden. De Gemeente is opgenomen, is voor de Rechterstoel van Christus verschenen, en kan huwen met haar Man, Jezus Christus. Om de binding van de Gemeente met het Nieuwe Jeruzalem te onderstrepen, vinden we bijv. in Gal. 4 : 26 dat tegen de Gemeente van Jezus Christus gezegd wordt: “Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder”. Het Nieuwe Jeruzalem is dus de verblijfplaats, die bereid is voor de bruid van het Lam, die in Openb. 21 en 22 alreeds getrouwd is. Vandaar dat Openb. 21 : 9 ook spreekt over “de Bruid, de Vrouw des Lams”. Een verblijfplaats voor ons bereid? Ja! En dat is exact wat de Heere Jezus Zijn volgelingen beloofde, toen Hij sprak dat Hij naar de Vader zou gaan. In Joh. 14 : 2 – 4 staat: “In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kom Ik weer en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben. En waar Ik heenga, weet gij, en de weg weet gij”. Dat is exact waar wij als Gemeente op wacht.
Waar is dan de Wereld (-se) in verbonden, Gait?
Precies zoals het Pausdom het zegt, bij monde van Antoine Bodar:
'Moederkerk, paus en katholiek horen bij elkaar'
Antoine Bodar VR 02 mrt 2012 | 08.59
"Wat voor de echte protestanten in Nederland het koningshuis is, is het pausdom voor veel katholieken. Oranje, Nederland en de protestant horen evenzeer bijeen als de moederkerk, de paus en de katholiek."
Dat stelde dr. Antoine Bodar donderdag in Utrecht tijdens de presentatie van het boek 'De paus en de wereld. Geschiedenis van een instituut', onder redactie van Frans Willem Lantink en Jeroen Koch.
In een overvolle Geertekerk werd het boek aangeboden aan mgr. André Dupuy, apostolische nuntius van de Heilige Stoel in Nederland.
(Let er eens op dat Antoine Bodar, hier de verbondenheid van de Protestantse kerk verbind met ons Koningshuis en niet met Jezus in de Hemel, ook hij verbind hier een geloofsdenominatie met een wereldse macht, logisch en verklaarbaar vanuit zijn RK optiek)
Hij bagatelliseert hier het begrip 'moederkerk', want een moeder heeft ook dochters en op die grond erkent het Vaticaan de protestantse kerken niet als onafhankelijke instituten.En daar heeft het Pausdom een punt, want door exact te doen wat ook de RK Kerk doet, is de (afvallige-) Protestantse kerk én alle andere religies van deze wereld, verbonden in en met de Heilige Vader in Rome.
Denk in dit verband ook eens na over het Beest/het Lam. De twee Beesten = een burger wetgevende en een geestelijke religieuze wetgever, die over de wereld zal gaan heersen, en zich op als de Grote God zal voor doen!
Het komt zeker nog aan de orde, nu we bezig zijn met Openbaringen.
Hartelijke groet
-
Dank Gaitema... Want ik denk dat dit de kernvraag is die voortkomt uit die 3 hoofdstukken over "rijkdom en rechtvaardigheid"...Gaitema schreef:Hebben alleen zij er aan mee gedaan en hebben wij er helemaal schone handen van?
-
Het is het waard om te onderzoeken of je opmerking hout snijdt...Jerommel schreef:Overigens is Babylon niet het zelfde als de Hoer van Babylon.
Het is de vraag of we wel een onderscheid moeten maken tussen Babylon en de hoer van Babylon. Wat ik in hoofdstuk 17 lees gaat over de hoer Babylon (dus niet 'van'...):
Volgens mij blijkt uit de tekst dat "de grote hoer die aan vele wateren zit" en die geoordeeld wordt dezelfde is als "die vrouw met die naam op haar voorhoofd": de hoer Babylon...1 En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij.
3 En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien horens.
4 En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij.
5 En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.
Maar corrigeer me gerust (s.v.p. vanuit de teksten...) Want ik kan wat over het hoofd zien...
-
Ik geloof dat Gods Koninkrijk wel een hemels koninkrijk is en dat Jezus al als koning regeert. Ik geloof ook zeker dat we nu al kunnen laten zien dat we door hem geregeerd willen worden. En ook dat we de rust die we nu ervaren door de vreugde die dienst voor God geeft, zeker een voorproefje is van wat komen gaat. Ik geloof ook dat Jezus niet alleen gaat regeren. Hij heeft ook personen van de aarde "gekocht". - Zie Opb.5:9,10. In deze tekst staat dat zij samen als "koningen heersen op aarde". Als er koningen zijn, dan zijn er immers ook onderdanen; anders valt er niets om over te regeren.Gaitema schreef:Zelf geloof ik dat je hierin de veel gemaakte fout maakt, waar de joden ook last van hebben: verwachten dat de Messias als koning hier op deze aarde de boel zal recht zetten (terwijl Hij sprak over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, wat nog volgt in Openbaring).Sanne schreef: In Daniël 2:44 lees je bijvoorbeeld dat Gods koninkrijk een einde gaat maken aan alle aardse regeringen. En zelf zal het voor altijd blijven bestaan.
In Hebreeën 4 lezen we over hoe we nu Gods rust al als voorproefje mogen binnen gaan. Gods rust nog niet zo sterk als Gods rust later in die nieuwe hemel en die nieuwe aarde. Die rust ingaan is waar de sabbat van de joden naar verwees. Jezus is de Koning van (Nieuw Jeru)Salem, Koning van (de nieuwe stad van)Vrede.
Zijn vrede (=rust) geeft Hij ons. Hij is al onze Koning, dus behoren we al Zijn Rijk toe. Jezus is immers bezig iedereen aan Hem te onderwerpen. Wij zijn al aan onze Koning onderworpen. Als eens ieder knie zich voor Hem zal buigen, dan zal het Nieuw Jeruzalem echt gevestigd zijn.
In Opb.21:2 wordt over het Nieuwe Jeruzalem gesproken. Het is niet een letterlijke stad; het is de bruid van Christus. - Zie 2 Korinthiers 11:2. En ze daalt neer vanuit de hemel naar de aarde. In 21:3 staat niet dat mensen bij God zullen zijn, maar God is bij de mensen. "De tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen".
Dat wil niet zeggen dat God, Jezus en zijn bruid letterlijk op aarde zullen zijn. In het oude Israël wandelde God ook a.h.w. in hun midden toen Hij de tabernakel bij hun had geplaatst. - Zie Leviticus 26:11,12.
Jezus en zijn bruid zullen ervoor zorgen dat de aarde weer nieuw gemaakt zal worden. De belofte is toch niet alleen een nieuwe hemel, maar toch ook een nieuwe aarde? Ik vind dit in harmonie met Daniël 2:44. Hoe zouden we volgens jou dan anders Dan.2:44 moeten lezen?
-
Sanne, ik ben het met je eens dat er ook een nieuw koninkrijk op aarde gevestigd wordt. Maar van Jezus wordt gezegd dat zijn voeten op de Olijfberg zullen staan.
Ook zegt de engel tegen Maria dat Jezus op de troon van David zal plaatsnemen. Die troon is niet in de hemel, maar op aarde. In de toekomstprofetie van Zach. 2 staat dat de Here Jeruzalem nog zal verkiezen . En in datzelfde hoofdstuk staat dat de Here in hun midden zal wonen dat de stad niet meer ommuurd zal zijn.
Er staan zoveel profetieën in de bijbel die wijzen op een toekomstig fysiek Jeruzalem op aarde. Enkele voorbeelden:
*Joël 3: 17 En gij zult weten, dat Ik, de HERE, uw God ben, die woon op Sion, mijn heilige berg, en Jeruzalem zal een heiligdom zijn, en vreemdelingen zullen er niet meer doortrekken.
*Zach.14: 16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren.
*Jes.65: 19 En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw.
*Jes.62: 6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde.
Ik geloof dat het aardse Jeruzalem met het hemelse Jeruzalem (dat op aarde zal neerdalen) overkleed wordt, net zo als onze sterfelijke lichamen overkleed worden met onze woning uit de hemel.
Ook zegt de engel tegen Maria dat Jezus op de troon van David zal plaatsnemen. Die troon is niet in de hemel, maar op aarde. In de toekomstprofetie van Zach. 2 staat dat de Here Jeruzalem nog zal verkiezen . En in datzelfde hoofdstuk staat dat de Here in hun midden zal wonen dat de stad niet meer ommuurd zal zijn.
Er staan zoveel profetieën in de bijbel die wijzen op een toekomstig fysiek Jeruzalem op aarde. Enkele voorbeelden:
*Joël 3: 17 En gij zult weten, dat Ik, de HERE, uw God ben, die woon op Sion, mijn heilige berg, en Jeruzalem zal een heiligdom zijn, en vreemdelingen zullen er niet meer doortrekken.
*Zach.14: 16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren.
*Jes.65: 19 En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw.
*Jes.62: 6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde.
Ik geloof dat het aardse Jeruzalem met het hemelse Jeruzalem (dat op aarde zal neerdalen) overkleed wordt, net zo als onze sterfelijke lichamen overkleed worden met onze woning uit de hemel.
-
Hendrik-NG schreef:
Het grote Babylon is het sluitstuk van misleiding, voor deze aarde!
Als we aan Openbaring 17 zijn aanbeland, kan ik daar meer over uitleggen.
Johannes op Patmos is verbaasd, en begrijpt die (profetische-) visie niet. De engel nu zal het aan Johannes uitleggen.
De Hoer is: de algemene Kerk; uit alle taal, stam, natie en volk, die zich tot een eenheid hebben gevormd. De Suprematie is de Bisschop van Rome ( de "heilige" vader)door de onreine geest van het spiritisme.
De Reine vrouw is dus (ook) de Gemeente uit: alle taal,stam, natie en volk die zich tot een eenheid hebben gevormd. De "Suprematie" is Jezus Christus in het Hemels Jeruzalem, door de Heilige Geest.
Daarbij speelt het Pausdom de centrale rol (Het eerste Beest). Zij zal worden ondersteund door de burgerwetgever voor de wereld,
het 2e Beest ( de Verenigde Staten van Amerika). Als Europa één is, dan zal de wereld Orde in zijn geheel vernieuwd tot zijn recht gekomen zijn, het is net als in Christus een groeiproces tot de (valse) gerechtigheid van het grote Babylon..
Het Hemelse Jeruzalem is dus in eerste plaats het oord waar een Geestelijk (bekeerd) volk, dat zich heeft aangepast aan de wetten en geboden van dat Rijk zal gaan wonen.
Jezus bevestig dat door te beloven dat Hij voor de verlosten in het Hemels Jeruzalem woningen zal bouwen, NIET op aarde noch in een stad Jeruzalem die er gewoonweg niet meer is!
Als dus dat volk met de Here terug komt naar de aarde, heef het eerst 1000 jaren met de Here daar gewoond.
Maar...het is juist dat:
De Joden ja, hoopten dat Jezus op de troon zou gaan zitten als HUN koning, op aarde, toen zij meenden een verheven volk te zijn boven alle anderen.
En ja, Jezus was ook toen der tijd, uit het geslacht van David. En dus is hij geboren door een fysieke gemeenschap met Maria en Jozef, anders zou Hij niet uit dat koninklijke geslacht zijn!
Immers wat uit de mensen is, is uit de mensen en wat uit de Geest is, is uit God de Hemelse Vader.
We moeten het OT niet verwarren met de Geestelijke aspecten van het NT, die op de Hemel gericht zijn. Alhoewel ook het OT bedoeld was als de maatstaf van een Geestelijke invulling van Gods geboden! (voorbeeldvolk)
Jezus heeft het NT in het leven geroepen, omdat de mensheid en de volgelingen van Jezus niet (allemaal) begrepen dat -ook- OT zaken, GEESTELIJK begrepen en onderhouden moesten worden, omdat de leiders van "het volk, het Sanhedrin" Gods boeken liever voor hun eigen welvaart en gezag wilden laten gelden. Geen wonder dus dat Jezus een 'andere Trooster" zond, omdat ALLE mensen individueel bereikt kunnen worden, anders dan misleid te worden door mensen!
1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft.
Essentie van het Grote Babylon in onze tijd:
-Zeven machten die Gods volk vervolgen (Openbaring 17:7)
-Satan zal zich (op deze aarde) uitgeven als de wedergekomen Christus ( hij gaat dus op de troon van David zitten zogezegd! NIET Christus Zelf (Openbaring 12:9)
-De komst van Jezus Christus, waarbij verlossing van de in hun graf slapenden en 'geestelijk levenden' de Here in de lucht tegemoet zullen gaan zal dan het visuele bewijs zijn dat hij die op de (aardse) troon
in de Tempel in het (oude) aardse Jeruzalem zich heeft neergezet , de valse Messias is. Elk oog zal Jezus terug zien komen, op de wolken des hemels en ieder een zal getuigen dat Hij de enige waarlijke Zoon is; ook zij die Hem hebben afgewezen (doorstoken).
Hartelijke groet
Dat is geheel juist beredeneerd!Volgens mij blijkt uit de tekst dat "de grote hoer die aan vele wateren zit" en die geoordeeld wordt dezelfde is als "die vrouw met die naam op haar voorhoofd": de hoer Babylon
Het grote Babylon is het sluitstuk van misleiding, voor deze aarde!
Als we aan Openbaring 17 zijn aanbeland, kan ik daar meer over uitleggen.
Johannes op Patmos is verbaasd, en begrijpt die (profetische-) visie niet. De engel nu zal het aan Johannes uitleggen.
De Hoer is: de algemene Kerk; uit alle taal, stam, natie en volk, die zich tot een eenheid hebben gevormd. De Suprematie is de Bisschop van Rome ( de "heilige" vader)door de onreine geest van het spiritisme.
De Reine vrouw is dus (ook) de Gemeente uit: alle taal,stam, natie en volk die zich tot een eenheid hebben gevormd. De "Suprematie" is Jezus Christus in het Hemels Jeruzalem, door de Heilige Geest.
Daarbij speelt het Pausdom de centrale rol (Het eerste Beest). Zij zal worden ondersteund door de burgerwetgever voor de wereld,
het 2e Beest ( de Verenigde Staten van Amerika). Als Europa één is, dan zal de wereld Orde in zijn geheel vernieuwd tot zijn recht gekomen zijn, het is net als in Christus een groeiproces tot de (valse) gerechtigheid van het grote Babylon..
Het Hemelse Jeruzalem is dus in eerste plaats het oord waar een Geestelijk (bekeerd) volk, dat zich heeft aangepast aan de wetten en geboden van dat Rijk zal gaan wonen.
Jezus bevestig dat door te beloven dat Hij voor de verlosten in het Hemels Jeruzalem woningen zal bouwen, NIET op aarde noch in een stad Jeruzalem die er gewoonweg niet meer is!
Als dus dat volk met de Here terug komt naar de aarde, heef het eerst 1000 jaren met de Here daar gewoond.
Maar...het is juist dat:
De Joden ja, hoopten dat Jezus op de troon zou gaan zitten als HUN koning, op aarde, toen zij meenden een verheven volk te zijn boven alle anderen.
En ja, Jezus was ook toen der tijd, uit het geslacht van David. En dus is hij geboren door een fysieke gemeenschap met Maria en Jozef, anders zou Hij niet uit dat koninklijke geslacht zijn!
Immers wat uit de mensen is, is uit de mensen en wat uit de Geest is, is uit God de Hemelse Vader.
We moeten het OT niet verwarren met de Geestelijke aspecten van het NT, die op de Hemel gericht zijn. Alhoewel ook het OT bedoeld was als de maatstaf van een Geestelijke invulling van Gods geboden! (voorbeeldvolk)
Jezus heeft het NT in het leven geroepen, omdat de mensheid en de volgelingen van Jezus niet (allemaal) begrepen dat -ook- OT zaken, GEESTELIJK begrepen en onderhouden moesten worden, omdat de leiders van "het volk, het Sanhedrin" Gods boeken liever voor hun eigen welvaart en gezag wilden laten gelden. Geen wonder dus dat Jezus een 'andere Trooster" zond, omdat ALLE mensen individueel bereikt kunnen worden, anders dan misleid te worden door mensen!
1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft.
Essentie van het Grote Babylon in onze tijd:
-Zeven machten die Gods volk vervolgen (Openbaring 17:7)
-Satan zal zich (op deze aarde) uitgeven als de wedergekomen Christus ( hij gaat dus op de troon van David zitten zogezegd! NIET Christus Zelf (Openbaring 12:9)
-De komst van Jezus Christus, waarbij verlossing van de in hun graf slapenden en 'geestelijk levenden' de Here in de lucht tegemoet zullen gaan zal dan het visuele bewijs zijn dat hij die op de (aardse) troon
in de Tempel in het (oude) aardse Jeruzalem zich heeft neergezet , de valse Messias is. Elk oog zal Jezus terug zien komen, op de wolken des hemels en ieder een zal getuigen dat Hij de enige waarlijke Zoon is; ook zij die Hem hebben afgewezen (doorstoken).
Hartelijke groet
-
Je bijdrage heb ik gelezen, met een stuk van de bijbel erbij.nicodemus zda schreef:Hallo Gait,
Je schreef:
(...)
Hartelijke groet
Het komt wel overtuigend over.
Je zou ook kunnen zeggen met verwijzing naar kerstmis: een kindeke is uit de Heilige Geest geboren.
Immers door de doop met de Heilige Geest zijn wij als ledematen van Jezus Christus, die uit de Heilige Geest geboren is.
Onze Heer werd vervolgd en zo dragen wij onze kruis achter Hem aan.
Het hemels koninkrijk breekt aan op het moment dat we Het zijn gaan toebehoren. Als voorproefje leven wij daardoor na die doop door de Heilige Geest en dat is allemaal het begin. We worden erdoor opgevoed tot volwassenheid. Dus nu nog een geboorte dat vervolgd wordt. Een pas geboren gemeente dat in de toekomst volwassen zal zijn. Die eenheid in relatie met God zal hebben bereikt na een lange weg van reiniging en heiliging + overwinning.