Tufkah, ik ben het totaal niet met je eens.Tufkah schreef: 25 apr 2024, 12:59 Hallo Inktvlam,
In het Nieuwe Testament komt slechts eenmaal het begrip 'ousia' voor. En wel in Lukas 15 12-13
12 En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds, dat mij toekomt. En hij deelde hun het goed.
13 En niet vele dagen daarna, de jongste zoon, alles bijeenvergaderd hebbende, is weggereisd in een ver gelegen land, en heeft aldaar zijn goed doorgebracht, levende overdadiglijk.
Hoewel het niet mijn gewoonte is om parabels uit te leggen (dat zou je zelf moeten doen) , wijk ik er van af. Het begrip 'ousia' betekent in het Koine Grieks 'zijn'. Als je het graag over het hogere geestelijke wil hebben, dan is het 'ousia'. Daarmee wordt niet bedoeld het 'zijn' van Inktvlam, maar in deze parabel wordt gedoeld op het 'zijn' zelf. De metaforische jongste zoon is weggereisd naar een ver land. Nederland in mijn geval en ik neem aan dat dat bij jou ook zo is. Ousia is het hogere geestelijke. Het gaat al het kennen te boven. Dus als jij jezelf wilt beperken tot wat je zelf leert en zelf ontwikkelt en daar je individualiteit aan wenst te ontlenen, dan krijg je mij niet mee. Ousia valt namelijk buiten alle overtuigingen en je hebt reeds van de Vader je deel gekregen. Aan jou (en mij) de keuze om onze 'ousia' te gebruiken voor een 'overdadig leven'.
Ook blijven hangen in je eigen, intellectuele overtuigingen is 'overdadig leven'. Volgens de parabel heb je namelijk 'dat' waar het om gaat reeds.
Als ik jou vraag: “geloof jij als een atheïst: dood is dood” dan krijg ik van die rare warrige onbegrijpelijke antwoorden.
Jezus was bijzonder duidelijk: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven”. En: “Jezus: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid.” (Johannes 11:25-26).
Duidelijke taal. Lorber voegt daar nog aan toe, dat het geloof een levend geloof moet zijn, levend gemaakt door de liefde.