Robert Frans schreef: 07 dec 2024, 14:42
Messenger schreef: 07 dec 2024, 11:30
Men geloofde in het OT inderdaad dat God een straffende hand had en de mensen strafte bij (ernstige of pekel)zonden.
Men sloeg de kinderen toen en dat was heel normaal. Met een God die Vader genoemd werd, dacht men aan een uitvergrote mannelijke mens die er ook op los sloeg in zijn gezin.
Ik denk dat je hiermee onze voorouders echt tekort doet en een stropop maakt van hun opvoedingswijze. Ook zij hielden gewoon van hun kinderen en hadden het beste met hen voor, net zoals wij. Maar ze zagen de straffen inderdaad wel in de context van opvoeding. In de context van liefde dus, want men meende dat hun manier van opvoeding simpelweg het meest liefdevol was. Net zoals wij dat ook bij onze manier van opvoeden zien.
God is echter geen opvoeder. God kent de wegen van de mens en kent de uiteindelijke uitkomst en die is perfect, wat je ook kunt verwachten van een volmaakte en almachtige schepper. Straffen is iets dat ouders soms doen, het is geen activiteit van een God van pure liefde.
Messenger schreef:Men geloofde dat eeuwige verbanning naar de likkende vlammen van de hel dan ook Vaderlijke liefde was en dat een gevallen engel (de verzonnen zondebok) verantwoordelijk was voor de slechte/foute/verkeerde keuzes die de mens maakte en aldus liet zondigen.
"Ja ik heb die moorden gepleegd, maar de duivel liet het me doen". Een klassiek voorbeeld van niet de eigen verantwoordelijkheid nemen en de schuld afschuiven op een zondebok. En als je gelooft dat je de schuld kan afschuiven op een duivel, ga je er ook vanuit dat de 'goede'' Vader je komt redden en zal ingrijpen als je jezelf in de problemen hebt gebracht.
Robert Frans schreef:
Ook hier maak je nogal een stropop van hoe zowel joden als christenen tegen de zonde en het kwaad aankijken. Geen wonder dat je zo afkerig bent tegenover het evangelie: je hebt er je eigen karikatuur van gemaakt, waar ik zelf ook bepaald niet in geloof.
Mijn "karikatuur" zoals jij het noemt heeft een blijere boodschap dan het evangelie. Zelfs atheïsten komen in de hemel, onvoorwaardelijk, ze hoeven de hemel niet te verdienen met een bepaalde levenswijze.
Messenger schreef:Als ik geloof dat God pure liefde is en de mens een vrije wil geeft zelf de eigen verantwoordelijkheid te nemen, waarom zou ik dan bijbelteksten over een oordelende en straffende God serieus blijven nemen?
Robert Frans schreef:
Omdat Gods oordeel uit zijn liefde voortkomt. Omdat Hij ons van het kwaad wil genezen, omdat Hij ziet hoe wij elkaar en de schepping verwoesten en Hij ons daarvan wil genezen. Zelfs de hel is uiteindelijk een uiting van zijn genade, voor mensen en engelen die zijn liefde en zijn licht niet kunnen verdragen.
Pure liefde die God is, oordeelt niet en stelt geen voorwaarden of eisen. Genade is niet nodig als je de vrije wil hebt en niet geoordeeld wordt, er wordt reeds intens van je gehouden zonder enige hindernis. Een hel is iets dat niet door Pure liefde wordt gecreëerd.
Messenger schreef:Dat zou ik alleen doen als ik zou geloven dat de bijbel dé Waarheid en het Woord van God zou zijn. En ik weet dat het een menselijk product is van overleveringen van kampvuurverhalen. De bijbel is ook meerdere keren aangepast door mensen.
Robert Frans schreef:
Prima dat je dat dan gelooft. Maar je kunt dan niet de Bijbel gebruiken om je eigen geloof mee te verdedigen. Want daar leent zij zich dan simpelweg niet voor.
Waar ik inzichten zie die overeenkomen met de mijne, zal ik die benoemen wanneer dat te pas komt.
Messenger schreef:Alle leed, verdriet en pijn kunnen door de mens veroorzaakt worden met de vrije wil, het is Gods pure liefde en almacht die dat allemaal geneest en heelt, uiterlijk na het sterven. God wijst niet zozeer de weg, God wil niet interveniëren in onze vrije wil, maar deelt de almacht om onze schepping van onze realiteit (door onze eigen verantwoordelijkheid) met de vrije wil mogelijk te maken.
Robert Frans schreef:
Kijk, nu begint het al meer te lijken op het evangelie. Hij laat ons geheel vrij om goed of kwaad te doen, hier én hiernamaals. En ja, als iemand niet weet wat hij moet doen, dan wijst God hem wel degelijk graag de weg. Gods geboden zijn gewoon bedoeld om ons weer te leren samen met God te leven.
God heeft geen geboden nodig om samen met mensen te leven. Mensen maken hun eigen geboden, in Afghanistan en in Nederland.
Robert Frans schreef:
Er is goed en kwaad in de wereld. En als mens kun je binnen je mogelijkheden, waar God altijd acht op slaat, kiezen om het goede of het kwade te doen. Daardoor kun je echt haten, maar ook echt liefhebben. Voor God is die vrijheid het belangrijkst. Want gedwongen liefde is geen liefde. Als je uiteindelijk toch niet tegen Gods liefde kan kiezen, dan kun je dus niet echt kiezen. Hij wil je graag genezen van alle pijn en zonde, maar alleen als jij zijn genezing aanvaardt.
Je zegt hier dus dat er inderdaad een vrije wil is. God geneest onvoorwaardelijk alle leed, verdriet en pijn. Waarom zou men dat niet willen ervaren?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.