God is ook één en er is maar één God en toch geloven idd christenen dat Hij tegelijkertijd drie is, net als 3 vlammetjes die als je ze samen voegt 1 worden.Eliyahu schreef:Bs'dJaron schreef:Als Jezus zelf had geloofd dat hij niet God was, had hij zich als goede Jood absoluut niet laten aanbidden. Ook een tekst als Mattheüs 28:19: 'Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen' zou dan heel ongepast zijn. Hij plaatst zichzelf daar op een lijn met God! Of wat te denken van Johannes 10:30: 'Ik en de Vader zijn één'. Ook dat zou Hij nooit gezegd hebben als hij zichzelf niet zag als onderdeel van de drie-eenheid.
Maar goed, het is logisch dat Eliyahu het anders ziet omdat hij Jezus sowieso al niet erkend als de Messias, dus iets als de drie-eenheid zal hij toch nooit accepteren, hoeveel teksten we ook posten.
Als iemand teksten uit de koran gaat posten die zeggen dat Mohammed een profeet van God was, geloof je daar dan in?
De grondslag, het fundament van het joodse geloof, is dat God ÉÉN is:
"Hoor, Israël: J-H-W-H is onze God; J-H-W-H is één! 5 Gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, 9 en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten. " Deuteronomium 6:4-9
Deze geboden worden door de religieuze joden vervuld. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat God één is. Daarmee wordt vervuld: "Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn". Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat God één is, hiermee wordt vervuld: "en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten". Iedere dag, twee maal daags, tijdens het ochtendgebed en het avondgebed, wordt dit bijbelgedeelte wat zegt dat God één is opgezegd, daarmee wordt vervuld: "gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat."
Het hele jodendom draait om het feit dat God één is.
Komen de christenen, en die zeggen dat God drie is.
Snap je dat dat toch wel wat moeilijk te verteren is? Wij geloven niet dat drie hetzelfde is als één.
Dus voor het joodse volk is er maar één God, en die ene God is één.
Ik begrijp wel dat dat moeilijk te verteren is voor joden (en alle ander gelovigen) maar zo is dat andersom net zo