De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
Yolanda_dB schreef:Zoals al vaker gezegd:
Ik "claim" niks, ik "heb een overtuiging".
...
JW88 schreef:Jij claimt dat God bestaat.
Dat is dus niet waar, maar slechts de zoveelste verdraaiing van mijn woorden.

Ik herhaal nog maar eens:
Ik "claim" niks, ik ben "overtuigd".

Maar goed, het is mij ondertussen duidelijk dat jij niet luistert naar wat de ander zegt,
maar alleen reageert op wat jij vindt dat de ander zou moeten zeggen.
(Als iemand "nee" zegt, maar jij vindt dat het "ja" zou moeten zijn, reageer je alsof "ja" ook daadwerkelijk is gezegd.)

Zoals geconcludeerd: verdere gesprekken zijn dan nutteloos.
Ok dan snap ik niet wat het verschil is, kun je me dat uit leggen....

Tjah, jij gaat nu al een paar post niet in op de inhoud, dat is jammer.

In mijn optiek zijn verdere gesprekken helemaal niet nutteloos, als we het gewoon bij de inhoud houden.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe Paulusma schreef:
JW88 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Oké hierbij een poging om wat nieuws ten tafel te brengen, met het risico dat het aan mijn aandacht ontschoten is en toch al eerder voorbijkwam en ook bestaat de kans dat ik op een paar gevoelige tenen ga staan.

De atheïst kan zijn hele leven ontkennen dat er een God is, maar toch zal ook hij sterven en als dat moment gekomen is wensen dat hij geloofd had.

Let wel: ik zeg niet dat atheïsten naar de hel gaan - want daar ga ik niet over - maar de gelovige vertrouwt op God en de atheïst vertrouwt op zichzelf.
Maar dan zou je dus als je dood gaat ook ongelijk kunnen hebben, dan heb je, je hele leven gewijd aan iets wat dus niet klopte, dat lijkt me een grote verspilling van tijd....
Dat nog liever dan een onverschillige lamzak zijn. In Openbaring staat dat Christus hen die koud noch warm zijn uitspuwt en daar kan ik me heel goed in vinden.
JW88 schreef:Ik snap ook niet goed hoe je met zekerheid kan weten wat er gebeurd na de dood, het enige juiste antwoord lijkt mij ''we weten het niet'' dat wil echter niet zeggen dat je bepaalde zaken niet kan uitsluiten, zoals de hemel of de hel.

Maar als ik als atheïst ook naar de hemel kan gaan, wat is dan het nut van geloven?
Lees eerst maar een keer fatsoenlijk wat ik schrijf, wijsneus! :naughty:
Vanwaar deze toon? Lijkt me nogal onnodig....

Kun je ook gewoon antwoord geven op de vragen misschien?
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Niet zolang je mijn berichten niet eens leest. Waar heb ik gezegd dat ik zeker weet wat er na de dood is? Kletskous.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Piebe Paulusma

Yolanda_dB schreef:Zoals geconcludeerd: verdere gesprekken zijn dan nutteloos.
Dan bezie je het nog positiever dan ik, want mij bekruipt het gevoel dat het hele gesprek zinloos is geweest. JW88 staat helemaal niet open voor argumenten, hij staat op een dak te roeptoeteren.
peda

Bericht door peda »

JW88 schreef:Ik heb in dit topic nog maar weinig gelezen over de titel ''de denkwijze van atheïsten''

Dus nogmaals de vraag, waar baseert een atheïst volgens jullie zijn denkwijze op?
Laat de erkende atheist maar zijn denkwijze voor het voetlicht brengen. Ik ben benieuwd.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe Paulusma schreef:Niet zolang je mijn berichten niet eens leest. Waar heb ik gezegd dat ik zeker weet wat er na de dood is? Kletskous.
Wederom weer deze toon, nogmaals waar is dat voor nodig?

Alle berichten die jij voor mij hebt geschreven heb ik gelezen, vergeef me maar ik ga niet alle 112 pagina's door lezen om maar niks te missen.

Dus bij deze wat heb je dan gezegd over na de dood?
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe Paulusma schreef:
Yolanda_dB schreef:Zoals geconcludeerd: verdere gesprekken zijn dan nutteloos.
Dan bezie je het nog positiever dan ik, want mij bekruipt het gevoel dat het hele gesprek zinloos is geweest. JW88 staat helemaal niet open voor argumenten, hij staat op een dak te roeptoeteren.
Piebe, zo is dat. Het hoofdstuk JW88 is voor de meeste mensen afgesloten, en dat is niet zonder gegronde redenen. En die gaan we (althans ik, maar de meeste mensen hier zo te zien ook) niet herhalen, men kan het nagaan in deze topic en ook met de zoekfunctie.

Laat lekker gaan joh, gewoon niet meer op reageren.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 28 aug 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

JW88 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Niet zolang je mijn berichten niet eens leest. Waar heb ik gezegd dat ik zeker weet wat er na de dood is? Kletskous.

Alle berichten die jij voor mij hebt geschreven heb ik gelezen, vergeef me maar ik ga niet alle 112 pagina's door lezen om maar niks te missen.

Dit is weer allemaal energiezuigerij. Gelovigen uitputten door ze zich oeverloos te laten herhalen. Nutteloos.
Solo Christo

JW88

Bericht door JW88 »

peda schreef:
JW88 schreef:Ik heb in dit topic nog maar weinig gelezen over de titel ''de denkwijze van atheïsten''

Dus nogmaals de vraag, waar baseert een atheïst volgens jullie zijn denkwijze op?
Laat de erkende atheist maar zijn denkwijze voor het voetlicht brengen. Ik ben benieuwd.
Mijn denkwijze komt voort uit rationaliteit en logica, ondersteund door wetenschap. De wetenschap heeft talloze onderzoeken gedaan naar heel veel verschillende zaken zoals evolutie, de ET is niet simpelweg een theorietje die je zo maar weg kan wuiven.

De gelovige vult in mijn optiek de gaten in (God van de gaten) met God, omdat hij of zij dan toch een antwoord heeft en het net kan accepteren dat het leven misschien wel doelloos is. Ik realiseer me heel goed dat er op bepaalde vragen geen antwoord is en ik vind dat ook helemaal niet erg.

Als iemand mij vraagt wat er gebeurd wanneer ik dood ga zeg ik, ''ik heb geen idee'' en hoe zou ik dat ook kunnen hebben?

Daarnaast is het voor mij overduidelijk dat God en goden niks meer zijn dan een product van de menselijke geest, een verzinsel, lang geleden verzonnen voor macht en om mensen in toom te houden. De diversiteit in religie toont voor mij ook gelijk de onwaarheid aan, een moslim gelooft net zo heilig in Allah dan een Christenen dat in de God van de bijbel doet, met de zelfde zekerheid weten ze zeker dat hun God bestaat, terwijl slechts 1 volledig gelijk kan hebben of helemaal geen 1.

Verder is het zo dat tot dat het moment dat God of iets anders bovennatuurlijks bewezen is met harde concrete feiten het standpunt dat God niet bestaat overeind blijft en dus ook de basis is, tot dat God bewezen wordt. Als er nu een overvloed aan bewijs was voor God of bovennatuurlijke zaken was ik al lang religieus geweest omdat, dat dan het meest rationele was om te doen.

Ik denk dat religie ook vaak ontstaat door sociale druk, indoctrinatie of een verplichting zoals in de meeste moslim landen, daarnaast kan het ook ontstaan vanwege angst voor de hel of de dood of vanwege het willen beantwoorden van onbeantwoordbare vragen.

Let wel dat ik erg voor de vrijheid van meningsuiting en religie ben, dus ik heb dan ook zeker niks tegen het geloof, maar van sommige aspecten ben ik zeker geen fan.

De logica die mij atheïst maakt is vrijwel niet uit te leggen aan gelovigen is mijn ervaring, aangezien het voor hun ook heel erg logisch is om wel in God te geloven. Als ik iets in mijn leven mee maak wat onnatuurlijk lijkt, dan trek ik niet gelijk de conclusie dat het ook onnatuurlijk is, dan analyseer ik het rationeel en kom tot een andere conclusie.

Het helpt ook niet mee dat heel erg veel claims over bovennatuurlijke zaken of paranormale krachten volledig ontkracht zijn en dat er genoeg mensen zijn ontmaskerd als oplichters. Verder wil de mens ook graag geloven in iets dat zogenaamd goed voor hun is, veel mensen zijn vrij naïef ingesteld en geloven daardoor alles wat je hun verteld, kijk maar eens naar mormonen of naar scientology.

Daarnaast vind ik de houding van streng gelovigen ten opzicht van bv Homo's, abortus of andere gelovigen ook zeer weerzinwekkend en zijn er al zoveel schandalen bij de kerk geconstateerd.

Als God echt zou bestaan snap ik ook niet waarom er zoveel ellende is in de wereld, wat zou het doel kunnen zijn van een kind van 5 kanker geven? Daar zou ik geen goede reden voor kunnen verzinnen.

Uiteindelijk moet iedereen geloven wat hij of zij zelf wil, maar dan moeten mensen ook tegen bepaalde kritiek kunnen of het kunnen accepteren dat andere bepaalde zaken in twijfel trekken, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Mijn ervaring is heel erg dat zodra je iets in twijfel trekt of een andere mening hebt de gelovige gelijk de handdoek in de ring gooit en de discussie staakt, niet meer ingaat op de inhoud maar zich terug trekt onder het motto ''met jou valt geen gesprek te houden'' of ''jij snapt er niks van'' ipv met inhoudelijke argumenten te komen en uit te leggen waarom men gelooft.
JW88

Bericht door JW88 »

Anja schreef:
JW88 schreef:

Dit is weer allemaal energiezuigerij. Gelovigen uitputten door ze zich oeverloos te laten herhalen. Nutteloos.
Ik heb meer het idee dat jij nogal vaak in herhaling treed, maar goed, reageren op de inhoud zou ook wel fijn zijn ipv steeds op de man te spelen....
Piebe Paulusma

Anja schreef:
JW88 schreef:

Amen. :kiss1: :flower1:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Yolanda_dB schreef:
Yolanda_dB schreef:Zoals al vaker gezegd:
Ik "claim" niks, ik "heb een overtuiging".
...
JW88 schreef:Jij claimt dat God bestaat.
Dat is dus niet waar, maar slechts de zoveelste verdraaiing van mijn woorden.

Ik herhaal nog maar eens:
Ik "claim" niks, ik ben "overtuigd".

Maar goed, het is mij ondertussen duidelijk dat jij niet luistert naar wat de ander zegt,
maar alleen reageert op wat jij vindt dat de ander zou moeten zeggen.
(Als iemand "nee" zegt, maar jij vindt dat het "ja" zou moeten zijn, reageer je alsof "ja" ook daadwerkelijk is gezegd.)

Zoals geconcludeerd: verdere gesprekken zijn dan nutteloos.
je hebt helemaal gelijk.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef: Uiteindelijk zal je moegestreden naar je laatste rustplaats gaan en misschien zelfs aan me denken, want ik hoef mezelf niet te redden i.t.t. jou.

Succes! :w
Totdat je na je dood merkt dat je verkeerd gegokt hebt en je de vraag krijgt of je je altijd wel netjes aan de sabbat hebt gehouden, of je wel betaalt hebt voor je eerstgeborene.
Of je wordt gevraagd of je wel steeds richting Mekka gebeden hebt en de ramadan hebt gehouden. Met jou logica zou ik me zorgen maken. De kans dat je mis gokt is vele malen groter dan dat je goed gokt.
Ik kan rustig inslapen. Mocht het tegenvallen zit ik tenminste niet bij een god die ik niet accepteer.

Succes!
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Piebe Paulusma

Bonjour schreef:
Piebe Paulusma schreef: Uiteindelijk zal je moegestreden naar je laatste rustplaats gaan en misschien zelfs aan me denken, want ik hoef mezelf niet te redden i.t.t. jou.

Succes! :w
Totdat je na je dood merkt dat je verkeerd gegokt hebt en je de vraag krijgt of je je altijd wel netjes aan de sabbat hebt gehouden, of je wel betaalt hebt voor je eerstgeborene.
Of je wordt gevraagd of je wel steeds richting Mekka gebeden hebt en de ramadan hebt gehouden. Met jou logica zou ik me zorgen maken. De kans dat je mis gokt is vele malen groter dan dat je goed gokt.
Ik kan rustig inslapen. Mocht het tegenvallen zit ik tenminste niet bij een god die ik niet accepteer.

Succes!
Blijkbaar ken jij de monotheïstische godsdiensten minder goed dan je denkt. Als ik mis gok ga ik naar de hel als die bestaat. Terwijl Allah jou je onwetendheid nog vergeven kan omdat je niet beter wist.
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Omdat er ook niks te erkennen valt, maar kom dan aub met bewijzen en feiten mbt tot paranormale zaken en gooi niet gelijk de handdoek in de ring...
Nou het is niet 'meteen' einde gesprek natuurlijk, vergeet niet dat je op dit forum jarenlang precies hetzelfde hebt lopen roepen en dat je daar ongestoord mee doorgaat, ongeacht wat er ook maar door wie dan ook wordt terug gezegd.
Het houdt een keer op, natuurlijk.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
callista

Bericht door callista »

pyro schreef:
JW88 schreef: Omdat er ook niks te erkennen valt, maar kom dan aub met bewijzen en feiten mbt tot paranormale zaken en gooi niet gelijk de handdoek in de ring...
Nou het is niet 'meteen' einde gesprek natuurlijk, vergeet niet dat je op dit forum jarenlang precies hetzelfde hebt lopen roepen en dat je daar ongestoord mee doorgaat, ongeacht wat er ook maar door wie dan ook wordt terug gezegd.
Datzelfde kan ook opgaan voor sommige christenen :w
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef:Blijkbaar ken jij de monotheïstische godsdiensten minder goed dan je denkt. Als ik mis gok ga ik naar de hel als die bestaat. Terwijl Allah jou je onwetendheid nog vergeven kan omdat je niet beter wist.
Allah heeft meer dan 200 keer het woord ongelovige gedicteerd aan Mohammed (via de engel) en in bijna alle gevallen in een negatieve context. Maak je daar geen illusies. Ik ben minder onwetend dan jij denkt.

Maar ik wil je niet bang maken hoor.
Relax: https://www.youtube.com/watch?v=snJgWuKt7Vs
Peda.
callista

Bericht door callista »

Piebe Paulusma

Bonjour schreef:
Piebe Paulusma schreef:Blijkbaar ken jij de monotheïstische godsdiensten minder goed dan je denkt. Als ik mis gok ga ik naar de hel als die bestaat. Terwijl Allah jou je onwetendheid nog vergeven kan omdat je niet beter wist.
Allah heeft meer dan 200 keer het woord ongelovige gedicteerd aan Mohammed (via de engel) en in bijna alle gevallen in een negatieve context. Maak je daar geen illusies. Ik ben minder onwetend dan jij denkt.

Maar ik wil je niet bang maken hoor.
Relax: https://www.youtube.com/watch?v=snJgWuKt7Vs
Zoek maar eens op hoe Allah denkt over hen die deelgenoten aan God toekennen. En jij kan me niet bang maken, want ik heb een keuze gemaakt. Het is nog wachten op de jouwe en de tijd tikt door. Maar ik denk dat je toch te laf bent om te kiezen.

Verder geen kwaad woord over Toontje Lager, ik heb hun eerste twee albums grijsgedraaid. Wist je dat Erik Mesie weer optreedt? :shock:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef:Het is nog wachten op de jouwe en de tijd tikt door. Maar ik denk dat je toch te laf bent om te kiezen.
Ik heb ook wel een keuze gemaakt, alleen niet dezelfde als jij. Dat heeft verder niets met lafheid te maken. Wellicht vraagt mijn keuze nog iets meer moed om vast te houden op het sterfbed.
Peda.
Piebe Paulusma

Bonjour schreef:
Piebe Paulusma schreef:Het is nog wachten op de jouwe en de tijd tikt door. Maar ik denk dat je toch te laf bent om te kiezen.
Ik heb ook wel een keuze gemaakt, alleen niet dezelfde als jij. Dat heeft verder niets met lafheid te maken. Wellicht vraagt mijn keuze nog iets meer moed om vast te houden op het sterfbed.
Nee, want je weet donderse goed dat onwetendheid gauw vergeven wordt als je ook maar enig serieus onderzoek hebt gedaan. Het jodendom vergeeft de rechtvaardigen uit de volken en de islam vergeeft onwetendheid. Wat beide religies niet vergeven is geloven dat Christus God is. Daarop staat een enkeltje hel, maar kennelijk mag een christen van jou wel branden.

Het stoort me enorm aan zelfverklaarde humanisten dat al hun normen en waarden verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra het christenen betreft. Terwijl jij je beklaagt over dat ik een haatdragende God aanbid, maal je er niet over dat ik in de joden en moslim hel mag branden. Dat noem ik misselijkmakend hypocriet, want een echte humanist maakt geen onderscheid en wenst iedereen het beste.

Als ik aan het roer stond zou er een hel zijn voor hypocriete leugenaars en er zou een kijkglas zijn om doorheen te kijken.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef:Daarop staat een enkeltje hel, maar kennelijk mag een christen van jou wel branden.
Hé, ik geloof niet in jouw hel of die van anderen, weet je nog.
Bovendien heb ik al meerdere keren gezegd dat ik de gulden regel hoog acht.
Peda.
Piebe Paulusma

Bonjour schreef:
Piebe Paulusma schreef:Daarop staat een enkeltje hel, maar kennelijk mag een christen van jou wel branden.
Hé, ik geloof niet in jouw hel of die van anderen, weet je nog.
Bovendien heb ik al meerdere keren gezegd dat ik de gulden regel hoog acht.
Kennelijk is er met jou dan geen gesprek mogelijk buiten je eigen referentiekader, waarvan akte!
Anja (oud account)

pyro schreef:
A-m-e-n. :flower1:

Het is volbracht. Ook voor JW88. :)
Solo Christo

pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Uiteindelijk moet iedereen geloven wat hij of zij zelf wil, maar dan moeten mensen ook tegen bepaalde kritiek kunnen of het kunnen accepteren dat andere bepaalde zaken in twijfel trekken, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Mijn ervaring is heel erg dat zodra je iets in twijfel trekt of een andere mening hebt de gelovige gelijk de handdoek in de ring gooit en de discussie staakt, niet meer ingaat op de inhoud maar zich terug trekt onder het motto ''met jou valt geen gesprek te houden'' of ''jij snapt er niks van'' ipv met inhoudelijke argumenten te komen en uit te leggen waarom men gelooft.
Jij redeneert van 'kijk, hier zijn de feiten en de bewijzen. Erkennen dat er daarnaast nog onverklaarde zaken bestaan? Er valt niks te erkennen. Andersoortige inzichten? Die hebben er niks mee te maken.
Kom maar met feiten om je 'claims' te bewijzen.'

Bij jou is het je eigen logische huisje van feiten en bewijzen waarbuiten niets bestaat.
Er wordt niet 'gelijk' vastgesteld dat er geen goed gesprek te houden valt. Maar na jaren en honderden pagina's voornamelijk herhalingen ziet het er gewoon zinloos uit. :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)