Fundamenteel schreef: 14 nov 2019, 10:41
Zolderworm schreef: 14 nov 2019, 08:08
Het kwartje valt zelfs niet welk kwartje precies moet vallen. Het gaat erom dat als je doet alsof het zeker is dat leven alleen uit leven kan ontstaan, dat je dan een claim doet ofte wel een theorie stelt, en dat jij dan degene bent die die theorie moet bewijzen, wil het echt tot waarheid verheven kunnen worden. Als je dat niet kunt, dan is het slechts een overtuiging.
Of God echt bestaat is nog maar helemaal de vraag. Laat staan dat wetenschappers mij wegtrekken van God. Ik ben niet van plan om gedegen onderzoek in te ruilen voor persoonlijk gezweef.
Moeten moet niets he. Ik weet heel zeker dat alleen leven leven kan veroorzaken. Dat weet iedereen. Ik was er inderdaad niet bij, maar stellen dat leven spontaan kan ontstaan is eigenlijk niet veel anders dan een God aan te wijzen. En dat is eigenlijk mijn hele punt.
Mensen die stellen dat leven alleen uit leven kan voortkomen, kunnen hun stelling niet bewijzen. Uiteraard tracht je dit te bewijzen door middel van de inductieve methode aan de hand van de volgende redenatie: Tot nu toe hebben we nog geen leven gezien dat ontstaan is uit niet leven. Dat is dus het bewijs dat leven alleen ontstaat uit leven.
Daarbij ga je voorbij aan het feit dat mogelijk vier miljard jaar geleden er zodanige omstandigheden waren dat leven wel uit niet-leven kon ontstaan, dat er thans mogelijk plekjes op Aarde zijn waar wel leven uit niet-leven ontstaat, zoals bijvoorbeeld in thermische bronnen (we hebben nog niet alle plekken onderzocht), en dat het niet uitgesloten is dat thans op andere planeten of in de verre toekomst op Aarde leven uit niet-leven ontstaat. Daarom geeft inductie nooit volledig bewijs, alleen maar een voorlopige conclusie.
Ik stel niet dat leven uit niet-leven kan ontstaan, maar ik sluit het ook niet uit. Daar gaat het om. Ik weet het niet, want ik heb niet genoeg onderzoeksmateriaal.
Er is geen gedegen onderzoek, je zegt zelf dat niemand erbij was om te weten hoe het ging. En genetische onderzoeken zijn zeer beperkt in tijd omdat zulk materiaal snel vergaat. Zelfs toen men cyanobacterie op leeftijd dateerde, dateerde men niet die cyanobacterie maar de rots waarop ze de afdruk vonden. Wat ze dus zeggen: Die rots is even oud als de bacterie die erop gefossiliseerd is. Wetenschap noemen ze dat lol
Als het leven vier miljard oud is, dan is het niet onwaarschijnlijk dat cyanobacteriën de Aarde drie miljard jaar geleden van zuurstof hebben voorzien. Je kunt natuurlijk ook geloven dat de Aarde zesduizend jaar oud is, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. In ieder geval kun je ook dat niet bewijzen.