Re: Bijbelboek Openbaring

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Hendrik-NG schreef:
Gaitema schreef:ps. het is het boek Openbaring en niet Openbaringen :D
Op 1:1 gebruikt inderdaad een enkelvoud... "Openbaring van Jezus Christus"...

Ik zal een meervoud gebruikt hebben omdat het me lijkt dat er in dat boek een aantal afzonderlijke visioenen beschreven worden... Een aantal openbaringen... ;)
Had ik ook last van en als je er dan op let, zijn het er meer :lol:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Hendrik N-G,

In je reactie gisteren aangaande 'hoererij' in relatie tot 'afgoderij' sla je precies de nagel op zijne kop! Je weergave lijkt me zeer correct, er van.
Voor mij een teken dat je begrijpt wat Jezus met Zijn Openbaring van de Openbaringen zijn; de verschillende facetten van het gehele boek, bedoelt!
Elk deel van Openbaring beschrijft een aspect van hetgeen Jezus bedoelt, in het einde der tijd. Elk hoofdstuk geeft de ontwikkeling van het wereldgebeuren in het licht van het Evangelie, weer.
Dus, het is de Openbaring van Jezus, maar het zijn verschillende Openbaringen. Het ligt er dus maar aan hoe je het individueel bekijkt. Openbaring is in volledige harmonie met het wereldgebeuren, dat wij vandaag de dag ervaren en door moeten!

Hartelijke groet
nicodemus zda

Hallo Harry K,

Het is geen gemakkelijke opgaaf om moderator te zijn, over dit deel van het forum.
Maar de mens wordt nu eenmaal vrij geacht in zijn denken en doen, als het om geloofszaken gaat.
Jezus wil dat mensen weloverwogen keuzes maken.
Het is nu eenmaal zo, dat mensen graag hun 'hart willen openen', als het om belangrijke zaken gaat.
En, eerlijk gezegd; de term Bijbelstudie nodigt natuurlijk uit om niet altijd maar met kattenbelletjes te reageren.
Geloof en het begrijpen er van in Geestelijk opzicht of in het licht van het komende Rijk is en kwestie van vallen en opstaan, groeien en (terug-) vallen.
Elke dag weer. Het is soms dus onvermijdelijk om dieper in te gaan op bepaalde reacties of beweringen.
De Bijbel roept immers ook op, om niet al te lichtzinnig om te gaan en van Bijbelstudie dus een serieuze zaak te maken.
Vandaar mijn begrip voor je dilemma! Maar wees coulant en laat begaan. Het oordeel is aan de Heer, dat rechtvaardig en oprecht is, aangezien Hij alleen
onze harten door en door kent, en de werkelijke toestand van ons wezen!

Hartelijke groet en dank voor je bezorgdheid
Sanne
Man/Vrouw: V

Bericht door Sanne »

Hendrik-NG schreef:
Van hoererij kan dus ook sprake zijn bij mensen met een onrechtvaardige handel en wandel... En als ik Openbaring 18 lees, dan lees ik heel veel over rijkdom van dubieuze herkomst. Waarschijnlijk verkregen via het "uitzuigen van rechtvaardigen"...
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de kerken schuld erkennen aan de slavernij. Je hebt gelijk; er zijn heel wat rechtvaardigen uitgezogen.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Het volgende gedeelte:
Openbaring 13:1-10

13
1 Toen zag ik uit de zee een beest opkomen. Het had tien horens en zeven koppen; het had een kroon op elke horen, en er stonden godslasterlijke namen op zijn koppen. 2 Het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.
Dit beest heeft veel overeenkomsten met de beesten die in Daniël 7:2-8 worden beschreven. En Daniël legt uit wat ze betekenen, namelijk "vier koningen die uit de aarde zullen opstaan".- 7:17. Het zijn koningen of politieke machten. En hier staat ook onder wiens autoriteit ze staan: "de draak". Jezus noemde Satan ook de "heerser van deze wereld". En toen Satan Jezus in de wildernis verzocht, toonde hij hem alle koninkrijken van de wereld. Satan beloofde dat deze van Jezus zouden worden in ruil voor één daad van aanbidding. Satan kon deze koninkrijken ook aanbieden, want hij zei: "want ze is mij overgegeven, en ik geef haar wie ik wil".
Als je bedenkt dat de wereldmachten onder Satans leiding staan, dan kun je je afvragen of christenen zich wel met politiek kunnen bemoeien. Ik blijf in ieder geval neutraal.
Hendrik-NG

Bericht door Hendrik-NG »

Sanne schreef:
Hendrik-NG schreef:
Van hoererij kan dus ook sprake zijn bij mensen met een onrechtvaardige handel en wandel... En als ik Openbaring 18 lees, dan lees ik heel veel over rijkdom van dubieuze herkomst. Waarschijnlijk verkregen via het "uitzuigen van rechtvaardigen"...
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de kerken schuld erkennen aan de slavernij. Je hebt gelijk; er zijn heel wat rechtvaardigen uitgezogen.
De verklaring is nog niet openbaar gemaakt, voor zover ik kan nagaan. Maar eens zien wat er in staat.

Maar het zou kunnen dat er nu een nieuw begin gemaakt wordt met het gehoor geven aan de oproep "Ga weg uit die stad, mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen die haar zullen treffen"...

Trouwens: dat er rechtvaardigen werden uitgezogen is een reden tot "verootmoediging" (ik verwacht dat dat de toon van de verklaring van de Raad van Kerken zal zijn), maar het feit dat er rechtvaardigen worden uitgezogen is nog veel actueler. En vraagt naast verootmoediging ook gewoon om actie...

Wat mij daarbij dan weer moedeloos en klein maakt is de totale onoverzichtelijkheid en ondoorgrondelijkheid van ons financiële systeem... Met elk product dat we voor een prikkie kopen naaien we waarschijnlijk iemand een oor aan. Maar kopen we hetzelfde product voor een hogere prijs, dan wordt ons zeer waarschijnlijk een oor aangenaaid door de leverancier... Wie kunnen we hier "vertrouwen"??

Maar een eerste stap zou de belijdenis kunnen zijn: "Heer, wij zijn te klein en machteloos om op eigen kracht uit die stad te vertrekken. Kom onze zwakheid te hulp..." En dan moeten we maar onze eerste kleine stappen wagen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Het volgende gedeelte:
Openbaring 13:1-10

13
1 Toen zag ik uit de zee een beest opkomen. Het had tien horens en zeven koppen; het had een kroon op elke horen, en er stonden godslasterlijke namen op zijn koppen. 2 Het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.
Dit beest heeft veel overeenkomsten met de beesten die in Daniël 7:2-8 worden beschreven. En Daniël legt uit wat ze betekenen, namelijk "vier koningen die uit de aarde zullen opstaan".- 7:17. Het zijn koningen of politieke machten. En hier staat ook onder wiens autoriteit ze staan: "de draak". Jezus noemde Satan ook de "heerser van deze wereld". En toen Satan Jezus in de wildernis verzocht, toonde hij hem alle koninkrijken van de wereld. Satan beloofde dat deze van Jezus zouden worden in ruil voor één daad van aanbidding. Satan kon deze koninkrijken ook aanbieden, want hij zei: "want ze is mij overgegeven, en ik geef haar wie ik wil".
Als je bedenkt dat de wereldmachten onder Satans leiding staan, dan kun je je afvragen of christenen zich wel met politiek kunnen bemoeien. Ik blijf in ieder geval neutraal.
Mijn handboek zegt het zelfde :) Daarbij voegt het toe dat de zee waar het uit voort komt in het jodendom een slechte oord voorstelt.
Met de kronen en hoorns (soevereiniteit en macht), staat het voor het autoritaire anti-God rijk.
3 Een van de koppen van het beest zag eruit alsof hij geslacht was; het was een dodelijke verwonding, maar de wond genas. Vol bewondering ging de hele wereld achter het beest aan.
Hieruit blijkt dat het onverwoestbaar bleek.
4 Iedereen aanbad de draak, omdat hij het beest gezag had gegeven. Ook het beest zelf aanbaden ze, met de woorden: ‘Wie is gelijk aan het beest? Wie kan het tegen hem opnemen?’ 5 Het beest kon zijn bek gebruiken voor grootspraak en godslasteringen, en dat tweeënveertig maanden lang. 6 Het opende zijn bek en lasterde God, zijn naam en zijn woning en hen die in de hemel wonen. 7 Het mocht de strijd met de heiligen aanbinden en hen overwinnen. Ook kreeg het macht over alle landen en volken, over mensen van elke stam en taal. 8 Alle mensen die op aarde leven zullen het beest aanbidden, iedereen van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, het boek van het Lam dat geslacht is.
De wereld aanbid dus satan door de verwondering over het beest, de machten op aarde. Het bedriegt de wereld, behalve degenen wier namen zijn geschreven in het "boek van het Lam", het boek des levens. Ik zie dat de heiligen het zwaar te verduren krijgen, want het beest mocht hen overwinnen.
9 Wie oren heeft, moet horen. 10 Wie gevangenschap moet verduren, zal in gevangenschap gaan. En wie door het zwaard moet sterven, zal sterven door het zwaard. Hier komt het aan op de standvastigheid en trouw van de heiligen.
Helder! Niet iets om naar uit te zien, maar het zal wel voor ons geestelijk wezen in die situatie een zeer krachtige louterende werking hebben. Dwars door het vuur worden we rein en puur. Niet dat ik hiermee zeg dat we het nog gaan mee maken, dat weet ik niet.

Overigens maakten de vervolgde christenen waaraan Johannes schreef dit ook al mee, want van Keizer Nero ging een gerucht rond. Hij had namelijk zich met een speer laten doden, door een knecht van hem (zelfmoord). Echter ging de vervolging op de christenen hardnekkig door en daarom was er het gerucht dat keizer Nero het overleefd had en hen nog vervolgde. Naar dat gerucht schetste Jezus hier aan Johannes een beeld, van hoe de autoritaire macht onverwoestbaar door ging.
Sanne

Bericht door Sanne »

Hendrik-NG schreef:
Maar het zou kunnen dat er nu een nieuw begin gemaakt wordt met het gehoor geven aan de oproep "Ga weg uit die stad, mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen die haar zullen treffen"...
Het is niet voor het eerst dat Gods volk uit Babylon moest vertrekken. Eerst uit het letterlijke Babylon, na 70 jaar ballingschap. Nu uit Babylon de Grote. De Joden moesten een letterlijke reis maken, maar er was ook meer bij betrokken. Jesaja profeteerde: "vertrekt, vertrekt, gaat uit vandaar; raakt niets onreins aan; gaat uit haar midden vandaan, houdt u rein, gij die het gerei van Jehovah draagt."- Jesaja 52:11. Wat was nu het onreine dat de Joden de rug moesten terugkeren? Machtswellust?
Paulus haalt deze woorden uit Jesaja aan in 2 Korinthiërs 6:14-17 en hij brengt het in verband met afgoderij.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Mijn handboek zegt het zelfde :) Daarbij voegt het toe dat de zee waar het uit voort komt in het jodendom een slechte oord voorstelt.
Wellicht is die gedachte gebaseerd op Jesaja 57:20: "Maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen".
Ook in het boek Openbaring wordt "water" in verband gebracht met een mensenmassa. Van de "hoer" wordt gezegd dat ze zit "aan vele wateren". En in 17:15 staat als uitleg daarvan: "de wateren .. zijn natiën en menigten en volken en talen".
Hendrik-NG

Sanne schreef:
Hendrik-NG schreef:
Het is niet voor het eerst dat Gods volk uit Babylon moest vertrekken. Eerst uit het letterlijke Babylon, na 70 jaar ballingschap. Nu uit Babylon de Grote. De Joden moesten een letterlijke reis maken, maar er was ook meer bij betrokken. Jesaja profeteerde: "vertrekt, vertrekt, gaat uit vandaar; raakt niets onreins aan; gaat uit haar midden vandaan, houdt u rein, gij die het gerei van Jehovah draagt."- Jesaja 52:11. Wat was nu het onreine dat de Joden de rug moesten terugkeren? Machtswellust?
Paulus haalt deze woorden uit Jesaja aan in 2 Korinthiërs 6:14-17 en hij brengt het in verband met afgoderij.
Al zou de Apokalyps deze woorden van Jesaja laten echoën, dan nog ontkom je er niet aan om die woorden van Johannes hun eigen gewicht toe te kennen: in welke context plaatst Johannes zijn uitspraak?

En in welke context deed Jesaja dat? Je citeerde het al:
Weg! Ga weg! Ga daar weg!
Raak niets aan dat onrein is.
Jullie die het heilige gerei van de HEER dragen,
ga daar weg en blijf rein.

Die reinheid heeft met de tempeldienst te maken en aangesproken werden de tempeldienaars die het tempelgerei droegen. DIE moesten rein en heilig blijven vanwege het heilige gerei.

En nu je deze "tweede Exodus" in gedachten hebt geroepen, wil ik je ook wijzen op die eerste Exodus van dat beoogde "volk van priesters":
Exodus 12:35 Ze hadden gedaan wat Mozes had opgedragen en de Egyptenaren om zilveren en gouden sieraden en om kleren gevraagd. 36 En de HEER had ervoor gezorgd dat de Egyptenaren hun goedgezind waren, zodat ze op hun verzoek ingingen. Zo beroofden ze de Egyptenaren.

En met dat goud dat ze hier meenamen werd later (opnieuw in opdracht van God) de tabernakel (!) versierd.
25:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Vraag de Israëlieten mij geschenken te geven; neem van ieder die daartoe bereid is een bijdrage in ontvangst. 3 Je moet het volgende van hen vragen: goud, zilver en koper...

Het is niet "de materie" die men moet vlieden als "onrein"...!! Want "onheilig goud" werd hier "geheiligd"!

En dat alles past bij hetgeen Jezus ons leert:
Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is. (Luc 16)

Met "materie" kan je goed doen of slecht doen, maar het is niet de "materie" die goed of slecht is, heilig of onheilig. Maar ons handelen maakt e.e.a. heilig of onheilig. En langs dezelfde weg geredeneerd is het niet de Kerk die "heilig" is of "onheilig". Bruid of hoer. Nee: er bestaan in die Kerk zowel heiligen als onheiligen, rechtvaardigen en onrechtvaardigen "groeien samen op".
Maar als je mensen oproept om die Kerk te verlaten: waar moeten ze heen gaan? Je jaagt ze de woestijn in - hier in de betekenis van "godverlaten plaats", niet in de betekenis van "schuilplaats voor de Bruid"...

Het KAN niet zo zijn dat die "hoer Babylon" staat voor "de gevestigde Kerk"...

Die claim hier neerleggen vraagt ECHT om een onderbouwing vanuit de Schrift!! En tot die tijd vat ik de mening op als "antichristelijk"...
Laatst gewijzigd door Hendrik-NG op 14 jun 2013, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:
Wellicht is die gedachte gebaseerd op Jesaja 57:20: "Maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen".
Ook in het boek Openbaring wordt "water" in verband gebracht met een mensenmassa. Van de "hoer" wordt gezegd dat ze zit "aan vele wateren". En in 17:15 staat als uitleg daarvan: "de wateren .. zijn natiën en menigten en volken en talen".
Zelf moest ik ook aan de mensenmassa denken, de volkeren zee. Ook ligt me wel bij dat water een dubbele betekenis heeft in het jodendom. Als levensbehoefte om in leven te blijven en de dreiging ervan als het als een zee over je heen komt. Hoe het zit weet ik niet. Staat ook niet bij in het boek. In dit verband lijkt me het idee van een onaangename plaats wel toepasselijk.
nicodemus zda

Hallo Sanne,

Je schreef o.a. dit:

Openbaring 13:1
1 Toen zag ik uit de zee een beest opkomen, uit de volkeren die bestiert worden door Satan, de Draak. Het had tien horens en zeven koppen; het had een kroon op elke horen, en er stonden godslasterlijke namen op zijn koppen. 2 Het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.
Wat staat daar? Satan draagt zijn macht en heerschappij over aan het (overigens) 1e Beest. Er is namelijk nog een 2e Beest, dat doet wat het eerste Beest haar opdraagt te doen.
Er moet dus een (Geestelijke-) organisatie in deze wereld zijn, die zich -net als de Draak- voordoet alsof zij, de Personificatie is van Jezus op aarde! Zij, de Onreine vrouw werkt voor hem!
Zij heerst over de Koningen der aarde en over alle mensen, zolang dus 'de winden nog niet zijn losgelaten' door de 4 engelen op de hoeken der aarde. (Zie ook mijn aanvullende studie tekst verder op.)

Nog iets; waarom wordt er steeds een onderscheidenlijk verband gelegd tussen Christenen en Joden? Immers ook de natuurlijke Staat Israël bevindt zich evenzeer in het grote Babylon, en valt dus ook onder het gezag van de Draak! Israël heeft haar onschuld verloren en te grabbel gegooid! Want van de 490 jaren die zelfs van de 2300 avonden en morgens waren afgesneden en in die profetische periode in 1843 eindigde, hadden de Joodse leiders geen gebruik gemaakt om het volk daarvan op de hoogte te stellen, het was de Heilige Geest die sommigen van 'het Joodse volk' overtuigde, waaronder Nicodemus (Joh 3) dat men door 'water en geest' overtuigd kon worden, dat het Jodendom Geestelijk is, en niet wettisch te handelen naar de menselijke maatstaf er van!
En dus ook dat volk dus heden ten dage, indirect onder de Geestelijke Plaatsvervanger van Satan valt.....immers deze laatste heeft zijn gezag en valse voorstelling overgedragen aan een Plaatsvervangende macht?
Het Pausdom is meermaals, vanaf 2001 door Israël als 'een koning' ontvangen en is zelfs toegelaten op de meeste 'heilige' plaatsen in Jeruzalem. Zover is het dus gekomen met het volk, dat ooit een waarlijk Gods oogappel was en zelfs tot 1798 nog gestreden heeft tegen het Pausdom (Berthiér/Frankrijk) het Pausdom als een reddende macht ziet, door al haar problemen, die men, deels, zelf heeft veroorzaakt. Er wordt door Jezus geen onderscheid meer gemaakt tussen Joden en andere mensen ( de Grieken) als het om de verlossing en redding gaat, Hij is de Deur voor alle mensen, die het Beloofde land (Geestelijk-) binnen willen gaan. Ook voor de Joden van vandaag!.

Begrijp je nu ook dat Satan, Jezus wil kopiëren, want ook Jezus heeft Zijn macht en Zijn voorbeeld overgedragen aan......de Trooster/de Heilige Geest, de enige en waarlijke Plaatsvervanger van Jezus, op aarde!

Enige interessante, aanvullende teksten ter ondersteuning van dit specifieke onderwerp:

"Hierna zag ik een andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht. En hij riep met sterke stem, zeggende: Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en ver­foeid gevogelte". „En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen" (Openbaring 18:12,4).

De Bijbel beschrijft de toestand van Babylon op het ogenblik dat deze profetie in vervulling gaat: „Haar zonden hebben zich opge­hoopt tot aan de hemel en God heeft aan naar ongerechtigheid ge­dacht" (Openbaring 18:5). Ze heeft de maat van haar schuld vol ge­maakt en haar verwoesting staat voor de deur. Maar God heeft nog een volk in Babylon en vóór zijn oordelen over deze wereld worden uitgestort moeten deze getrouwen uit Babylon worden geroepen, „opdat ze geen gemeenschap hebben aan haar zonden en niet ontvangen van haar plagen": vandaar de beweging, die symbolisch wordt voor­gesteld door de engel die uit de hemel nederdaalt, de aarde verlicht met zijn lichtglans en met luider stem roept om de zonden van Babylon te verkondigen. In deze boodschap wordt de oproep „Gaat uit van haar, mijn volk" uitgesproken. Deze aankondigingen vormen samen met de boodschap van de derde engel de laatste waarschuwingsboodschap die aan de bewoners van de aarde zal worden gebracht.
Politieke- en religieuze machten bereiden het Grote Babylon voor op die Nieuwe Wereldorde. De vorming van een Supra nationaal Europa is het begin van de vorming van de Nieuwe Wereld Orde, onder leiding van de 2 Beesten. Een geestelijk en een burgerwetgevende macht. Hun succes zal uiteindelijk worden verstoord, omdat Gods genade eindigt als de Nieuwe Wereld Orde een feit zal gaan worden; Jezus komt Zijn getrouwen ophalen!
Eerste opstanding der slapende, alsook de nog levende (Geestelijke-) Joden uit alle volk taal stam en natie (van alle tijden) gaan de Here.........tegemoet in de Hemel. Weg van Satan en weg van het Grote Babylon, want Geestelijk zijn al, deze verlosten al deel van het Koninkrijk Gods, omwille, van de Geestelijkheid in Christus dat in hun hart (voorbeeld functie) al voorleeft.

Hartelijke groet een goed weekend
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Nicodemus,
nicodemus zda schreef:verwachten we niet allemaal Christus spoedig op de wolken, terug?
Nee, want volgens sommigen is Christus al teruggekeerd en beschikbaar om ons zelf onbemiddeld te onderwijzen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
HarryK

Bericht door HarryK »

nicodemus zda schreef:Nog iets; waarom wordt er steeds een onderscheidenlijk verband gelegd tussen Christenen en Joden? Immers ook de natuurlijke Staat Israël bevindt zich evenzeer in het grote Babylon, en valt dus ook onder het gezag van de Draak! Israël heeft haar onschuld verloren en te grabbel gegooid! Want van de 490 jaren die zelfs van de 2300 avonden en morgens waren afgesneden en in die profetische periode in 1843 eindigde, hadden de Joodse leiders geen gebruik gemaakt om het volk daarvan op de hoogte te stellen, het was de Heilige Geest die sommigen van 'het Joodse volk' overtuigde, waaronder Nicodemus (Joh 3) dat men door 'water en geest' overtuigd kon worden, dat het Jodendom Geestelijk is, en niet wettisch te handelen naar de menselijke maatstaf er van!stel hier
En dus ook dat volk dus heden ten dage, indirect onder de Geestelijke Plaatsvervanger van Satan valt.....immers deze laatste heeft zijn gezag en valse voorstelling overgedragen aan een Plaatsvervangende macht?
Het Pausdom is meermaals, vanaf 2001 door Israël als 'een koning' ontvangen en is zelfs toegelaten op de meeste 'heilige' plaatsen in Jeruzalem. Zover is het dus gekomen met het volk, dat ooit een waarlijk Gods oogappel was en zelfs tot 1798 nog gestreden heeft tegen het Pausdom (Berthiér/Frankrijk) het Pausdom als een reddende macht ziet, door al haar problemen, die men, deels, zelf heeft veroorzaakt. Er wordt door Jezus geen onderscheid meer gemaakt tussen Joden en andere mensen ( de Grieken) als het om de verlossing en redding gaat, Hij is de Deur voor alle mensen, die het Beloofde land (Geestelijk-) binnen willen gaan. Ook voor de Joden van vandaag!.

Begrijp je nu ook dat Satan, Jezus wil kopiëren, want ook Jezus heeft Zijn macht en Zijn voorbeeld overgedragen aan......de Trooster/de Heilige Geest, de enige en waarlijke Plaatsvervanger van Jezus, op aarde!
Nicodemus, het is hier misschien off-topic, maar ik stel de vragen op dit moment toch maar even hier.
En ik stel ze je zowel als meelezer en als moderator.

1. Ik heb begrepen dat "het Pausdom" een beledigende term is voor het aanduiden van de Rooms Katholieke Kerk.
Waarom gebruik je die term?

2. Uit teksten als deze zou ik kunnen concluderen dat jij zegt dat de paus in dienst staat van satan.
Ik hoop dat ik het verkeerd lees,
dus zou je toch eens concreet willen aangeven hoe je dit nu bedoelt?!
Psalm 1:1
Gaitema

Bericht door Gaitema »

nicodemus zda schreef:verwachten we niet allemaal Christus spoedig op de wolken, terug?
Ik wel. Hij komt ons halen en daarna komt het oordeel. De huidige wereld zal vergaan en er zal een nieuwe komen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Openbaring 13: 11-18

11 Toen zag ik een tweede beest, dat opkwam uit de aarde. Het had twee horens, net als een lam, en het sprak als een draak. 12 Voor de ogen van het eerste beest oefende het heel diens macht uit. Het dwong de aarde en alle mensen die erop leefden het eerste beest, dat van zijn dodelijke verwonding genezen was, te aanbidden. 13 Het verrichtte indrukwekkende tekenen, het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel neerdalen op de aarde. 14 Het wist de mensen die op aarde leven te misleiden door de tekenen die het voor de ogen van het eerste beest kon verrichten. Het droeg hun op een beeld te maken voor het beest dat ondanks zijn steekwond toch leefde. 15 Het kreeg de macht om dat beeld leven in te blazen, zodat het beeld van het beest ook kon spreken en ervoor kon zorgen dat iedereen die het beeld niet aanbad, gedood zou worden. 16 Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. 17 Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen.
18 Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Dit werd al aangehaald door onder andere Nicodemus en ook het handboek beschrijft dit in een herkenbare geest van wat er al gezegd is, al zal de toepassing ervan vooral voor een ieder weer anders ervaren worden, omdat het vaak de oude truck in een nieuw en lokaal jasje betreft.
"witte magie" voor de Molukkers (zoals me door een molukse vrouw verteld) bijvoorbeeld.
De uitleg:
Het tweede beest -- het namaaklam dat spreekt met de stem van Satan (11) -- is de door de staat goedgekeurde en de door de staat gedomineerde godsdienst. Ook in de volgende twee versen verder op in Openbaring omschreven als de valse profeet:
Openbaring 16:13

13 Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers.

Openbaring 19:20

20 Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Het imiteert het echte geloof en brengt de eredienst van de mensen op de verkeerde weg. Als ze weigeren te vereren, kost dat sommigen hun leven (15), anderen hun middelen van bestaan (17). Voor Johannes waren de twee beesten het Romeinse Rijk en de keizerverering. Maar elke tijd heeft zijn equivalenten.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Hoe beleef ik dit zelf?

Iets dat niet aan één denominatie te hangen is of zo.
Zo las ik van de week op de website van onze plaatselijke PKN- gemeente het volgende in de doelstelling:

"De Protestantse Gemeente Nijverdal wil een gemeente zijn: waar een ieder zich thuis en verbonden weet met elkaar, waar omgezien wordt naar elkaar binnen en buiten de kerk, waar we proberen iedereen mee te laten doen en ieders gaven in te zetten, waar we streven naar onderlinge ontmoetingen in klein verband, waar ruimte is voor veelkleurigheid, waar gezocht wordt naar nieuwe eigentijdse vormen van kerkzijn."

De dik gedrukte zin staat er niet voor niets in. De twee kerkgebouwen trekken de mensen niet zo. Wat veel meer werkt zijn de persoonlijker kleinere verbanden. Zo is er een huisgemeente binnen deze kerkgemeenschap opgericht door een dominee, die met enkele jonge gezinnen in een huiskamer samenkomst. Daarnaast is er ook de nieuwe "Take a Break", wat een kleinschalige dienst voor jonge gemeenteleden is in een jeugdruimte. Voor enkele tientallen bezoekers. Ook de Bijbelkringen wordt energie in gestoken en andere avonden in klein verband voor de gemeenteleden.
We merken gewoon dat de oude "volkskerk" modellen gewoon verlammend werkt. Naar ons idee niet naar de manier waarop Christus werkt.
nicodemus zda

Hallo Gait,

Je schreef:
Ik wel. Hij komt ons halen en daarna komt het oordeel. De huidige wereld zal vergaan en er zal een nieuwe komen.
Nu, je hebt gelijk, Jezus bedoelt: Hij brengt het loon mee, dat we ieder persoonlijk verdient hebben!
Dan zullen we voor altijd bij hem zijn, waar -ook- Zijn (en Onze) Vader woont.
En, inderdaad, na de 1000 jaren zullen we terug keren, in het hemels Jeruzalem (geestelijk doorkneed en gevestigd inwoner van dié stad)
Volgorde:
a. Oordeel in de hemel, het Heilige der Heiligen, het Yom Kippur door de (Allerhoogste-) Priester voor ALLE mensen, van ALLE tijden sinds de Schepping, dat staat hier:

1. welke drie onderwerpen onderwees Paulus betreffende het geloof in Christus?
Handelingen 24:24, 25: "En na enige dagen kwam Felix daar met Drusilla, zijn vrouw, die een Jodin was, en hij liet Paulus roepen en hoorde hem over het geloof in Christus Jezus. Maar toen hij sprak over rechtvaardigheid en ingetogenheid en het toekomstig oordeel, werd Felix bevreesd en antwoordde: Ga voor heden heen; wanneer ik nog eens gelegenheid heb, zal ik u wel weder ontbieden."
2. Wie moet voor de rechterstoel van Christus verschijnen.
2 Corinthiërs 5:10: " Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Het gaat hier dus om de Geestelijke zaken t.a.v. onze medemens, indien wij meenden 'in Christus' te zijn, kijk maar:
3. Hoe nauwkeurig wordt ons leven onderzocht?
Prediker 12:14: "Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad."
4. Wat zal er allemaal in het oordeel gebracht worden?
Matteus 12:36: " Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels..."
Wij dienen dus weloverwogen onze relatie met Jezus te onderzoeken en zorgvuldig, door dagelijkse Bijbelstudie, er achter moeten komen, wat wij gerechtigd te zijn, wat wij wél en niet over Christus
beweren. Want alles dat op onszelf wijst, is ijdele taal!

5. Waar moet het oordeel beginnen?
1 Petrus 4:17: " Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?"
Het oordeel, in de Hemel is dus begonnen bij ALLE mensen die beweren in Christus te zijn, de Gemeente!

De Bijbel geeft dat op verschillende plaatsen weer, in een andere context!
Het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid." 1 Timoteus 3:15 .
- “als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods? En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen?" 1 Peter 4:17, 18.
- “Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten. ” Hebreeën 7:25.
Dus, als Jezus komt, wat brengt Hij dan mee:

6. Wat zal Jezus met Zich meebrengen wanneer Hij terugkomt?
Openbaring 22:12: " Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is."
Het oordeel voor hen die ooit Christus hebben beleden en gediend vindt dus plaats voor Zijn wederkomst. Dit wordt geïllustreerd door de gelijkenis van het bruiloftsfeest dat we vinden in Matteus 22. Het feest wordt ingericht door een koning voor zijn zoon. Voor de aanvang van de bruiloft inspecteert de koning alle gasten om te zien of ze het bruiloftskleed aangetrokken hebben. (vers 11). Let op de parallel in Openbaring 19:7,8

7 Waar zijn de verlosten, nadat ze met Jezus de poorten van het hemels Jeruzalem binnengegaan zijn en met Hem 5heilig-) maaltijd hebben:
„Dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Hij ook heen gaat”. Ze komen van de aarde, uit de levenden, en worden beschouwd als „eerstelingen voor God en het Lam” (Openbaring 15:2,3; 14:1-5).
(Let op dat "levenden" in Bijbelse bewoording kan betekenen,, zij die naar de Geest leven! Jezus noemt de mens die Hem afwijst namelijk een 'dode levende'.

8.Wat zullen de gebeurtenissen en omstandigheden gedurende het millennium zijn voor de aarde en de hemel.
De heiligen regeren in de hemel met Christus: Openb. 20: 4,6; 3:21/.
Openb. 3:21 “Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, gelijk ook Ik overwonnen heb en gezeten ben, met Mijn Vader op Zijn troon”.
De heiligen assisteren Christus bij het oordeel van de boze engelen en mensen
. Zij die achterbleven, nog in hun graf liggen, toen de verlosten ten hemel gevoerd werden Zie Openbaring 20:4,6; 1Cor. 6:2,3.
De verlosten hebben deel aan het oordeel over de verloren mensheid en de verloren wereld, dat ka natuurlijk nooit in een zondige staat gebeuren, vandaar het verblijf in de Hemel, die 1000 jaar!
1 Cor. 6:2,3 “Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekende rechtspraak? Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?”
[/quote$ Dus: De zondaren blijven dood tijdens de duizend jaar:

Openbaring. 20:5 “De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren”.
Jeremia 25:33 “En zij die door de Here geveld zijn, zullen te dien dage liggen van het ene einde der aarde tot het andere”.

De aarde rust:
Jeremia 4:23-26 “Ik zag de aarde, en zie, zij was woest en ledig; ik zag naar de hemel, en zijn licht was er niet.Ik zag de bergen, en zie, zij beefden, en alle heuvelen schudden. Ik zag, en zie, er was geen mens, en al het gevogelte des hemels waren weggevlogen. Ik zag, en zie, de gaarde was woestijn, en al de steden waren in puin gestort, voor den Here, voor Zijn brandende toorn. ”.
Na de 1000 jaren, zal dan de aarde het toneel van de sluitende gebeurtenissen in het lange conflict tussen Christus en Satan worden.

Hartelijke groet
HarryK

Bericht door HarryK »

nicodemus zda schreef:1. welke drie onderwerpen onderwees Paulus betreffende het geloof in Christus?
...
2. Wie moet voor de rechterstoel van Christus verschijnen.
...
enz.
Nicodemus,
wil je in het vervolg, als je gebruik maakt van teksten die afkomstig zijn van andere websites,
dan ook vermelden waar je de teksten weg hebt?
Of zijn dit teksten van jouzelf die je op meerdere sites/forums plaatst?
Psalm 1:1
Hendrik-NG

HarryK schreef:Nicodemus, het is hier misschien off-topic, maar ik stel de vragen op dit moment toch maar even hier.
En ik stel ze je zowel als meelezer en als moderator.

1. Ik heb begrepen dat "het Pausdom" een beledigende term is voor het aanduiden van de Rooms Katholieke Kerk.
Waarom gebruik je die term?

2. Uit teksten als deze zou ik kunnen concluderen dat jij zegt dat de paus in dienst staat van satan.
Ik hoop dat ik het verkeerd lees,
dus zou je toch eens concreet willen aangeven hoe je dit nu bedoelt?!
Ik zou het ook wel op prijs stellen als je op deze vragen een antwoord zou krijgen. Iets soortgelijks vroeg ik al (aan meerdere personen):
Hendrik-NG schreef:
nicodemus zda schreef:De Hoer is: de algemene Kerk; uit alle taal, stam, natie en volk, die zich tot een eenheid hebben gevormd. De Suprematie is de Bisschop van Rome ( de "heilige" vader)door de onreine geest van het spiritisme.
Opnieuw komt deze claim voorbij in dit topic. Maar WAT in de tekst van Openbaring maakt dat deze conclusie getrokken mag worden? Ik blijf de vraag gewoon herhalen...
Gaitema

Bericht door Gaitema »

nicodemus zda schreef: 6. Wat zal Jezus met Zich meebrengen wanneer Hij terugkomt?
Openbaring 22:12: " Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is."
Het oordeel voor hen die ooit Christus hebben beleden en gediend vindt dus plaats voor Zijn wederkomst. Dit wordt geïllustreerd door de gelijkenis van het bruiloftsfeest dat we vinden in Matteus 22. Het feest wordt ingericht door een koning voor zijn zoon. Voor de aanvang van de bruiloft inspecteert de koning alle gasten om te zien of ze het bruiloftskleed aangetrokken hebben. (vers 11). Let op de parallel in Openbaring 19:7,8
(...)
De verlosten hebben deel aan het oordeel over de verloren mensheid en de verloren wereld, dat ka natuurlijk nooit in een zondige staat gebeuren, vandaar het verblijf in de Hemel, die 1000 jaar!
Twee interessante punten lees ik hier. Het 1000 jarige rijk waar de bijbel over heeft, lijkt me ook te horen bij het koninkrijk der hemelen, maar hoe het precies zit lijkt me mooi om te behandelen als we zo ver zijn in Openbaring.
Het oordeel lezen bij onze gang naar de hemel is ook interessant. Ik geloof zelf dat er een beoordeling plaats vindt voor we de hemel in kunnen,
maar ook dat er nog een soort oordeel is na het einde van deze wereld in het algemeen. Of dat helemaal klopt, is altijd afwachten, want ik vind het ook een lastig onderwerp, wanneer dat precies is.
nicodemus zda

Hallo Gait,

Dank voor je zeer 'open' reactie!
Deze interessante reactie noopt mij om te trachten een duidelijk, maar ook een meer exacter antwoord te geven.
Buiten de typisch 'christelijke' raakpunten, wordt hier ook een duidelijk 'joodse' visie duidelijk, die ik zal proberen te implementeren in dit onderwerp.

Je schreef:
Twee interessante punten lees ik hier. Het 1000 jarige rijk waar de bijbel over heeft, lijkt me ook te horen bij het koninkrijk der hemelen, maar hoe het precies zit lijkt me mooi om te behandelen als we zo ver zijn in Openbaring.
Het oordeel lezen bij onze gang naar de hemel is ook interessant. Ik geloof zelf dat er een beoordeling plaats vindt voor we de hemel in kunnen,
maar ook dat er nog een soort oordeel is na het einde van deze wereld in het algemeen. Of dat helemaal klopt, is altijd afwachten, want ik vind het ook een lastig onderwerp, wanneer dat precies is.
Ten aanzien van de eerste punt, de 1000 jaar in het Hemels Jeruzalem, behoort dus tot het Koninkrijk der Hemelen. Maar iemand die er naar streeft, te willen groeien in Christus, kans dus door zich tot een Tempel van de Heilige
Geest te willen laten bekeren reeds deel hebben aan dat Hemels Koninkrijk;

Kijk maar wat Jezus daar Zelf over zegt:

EERST WEGBEREIDING

Van het Koninkrijk Gods kan men niet zeggen: "Kijk, hier is het, of daar" (Luc.17:21a). Het is verborgen. Het komt op aarde in mensen die God behagen (Luc.2:14). Jezus zegt: "Het Koninkrijk van God is in u" (Grieks: entos=binnenin, Luc.17:21b). Zijn evangelie begint dan ook met innerlijke toebereiding (Mar.1:1). Om het Koninkrijk Gods in zich te zien komen, moet er eerst een weg voor Hem vrijgemaakt worden (Jes.40:3, Mat.3:3). Hij komt pas als Koning in ons hart, als er opruiming is gehouden en de weg voor Hem is gebaand (Ps.84:5). .

Het oude testament eindigt met de belofte, dat God de profeet Elia zal zenden voordat de grote dag van de Heer komt (Mal.4:5-6). En vierhonderd jaar later begint het nieuwe testament daar, waar het oude eindigde. God zond een Elia, die het volk opriep om zich voor te bereiden op de komst van het Licht van de wereld, door Wie er een nieuwe dag zou aanbreken (Joh.8:12, Ef.5:8).

Die wegbereider was Johannes de Doper (Mar.1:1-3). Hij trad op in de geest en de kracht van Elia, om voor de Heer het volk goed voor te bereiden (Luc.1:11-17). Hij was de stem van één die roept in de woestijn: "Bereid de weg van de Heer, maak recht Zijn paden en bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Luc.3:4, Mat.3:2).

Kijk Gait, dat is nu precies dezelfde boodschap van Openbaring 14:§-12, die vanaf het ontstaan van de Advent beweging, vanaf die tijd is verkondigd:
6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’

12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus

Wat gaat er dus aan vooraf, aan dat deel hebben aan die Hemel, dit:
‘Ik verzeker u,’ zei Jezus, ‘niemand kan het koninkrijk van God zien, als hij niet opnieuw geboren wordt.’ (Johannes 3:3 )
Jezus zei dat het absoluut nodig is dat elk mens wedergeboren wordt, wil hij het Koninkrijk van God zien. Er is geen andere manier om in het Koninkrijk binnen te komen.
Het is dus een noodzaak dat we acht geven op dat wat Jezus hier toch expliciet zegt!

‘Ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘niemand kan het koninkrijk van God binnenkomen, als hij niet geboren wordt uit water en Geest. Wat uit de mens geboren wordt, is menselijk; wat uit de Geest geboren wordt, is geestelijk. (Johannes 3:5-6)
Als u het Koninkrijk van God wil binnenkomen moet u (her-)geboren worden uit water en Geest. Dat u uit water geboren bent, staat vast. Toen uw moeder u op aarde zette, brak het vruchtwater en u werd 'uit water' geboren. Daar hebt u zelf niet veel voor moeten doen. Verder betekent uit water geboren worden, ook de waterdoop. Dat is een bewuste keuze en stap van uw kant.

Als we nu naar Jezus' geboorte kijken, dan zien we dat ook Jezus geboren was uit het 'vruchtwater' in Maria. feitelijk was Jezus hier 'gedoopt' in de essentie van wat de mens, op geen enkele wijze, anders kan doen.
Hier toont de Hemels Vader overduidelijk dat Jezus, als een gewoon mens geboren is, door een normale éénheid tussen Maria en Jozef.
Het enig onderscheid dat de Allerhoogste God er, voor de redding van alle mensen, aan toegevoegd heeft is, dat Hij -bij voorbaat- Jezus als de Messias had aangeduid.
De bescherming van Jezus, om Hem tot hét ultieme voorbeeld voor alle mensen te maken, werd dus in de buik van Maria voorbereid. Jozef was dus gewoon, in de normale gang van zaken, zowel wettelijk volgens de Joodse Burger wetgeving,
een zoon van Jozef én Maria en als ook gerechtigd in de geslachtslijn van Koning David om op diens troon plaats te kunnen nemen, indien de Joden vanuit hun visie, de waarheid zouden hebben verworven.
Begrijp me goed; de Joodse leiders dachten naar menselijke maatstaven, niet naar Hemelse maatstaven. Ze hadden buiten de Heilige Geest van de Allerhoogste gerekend.
En in feite gebeurd het met ons precies hetzelfde, want kijk een wat Jezus zegt in Mattheus 28..........ik zal altijd bij u zijn tot aan het einde van de wereld!
Feitelijk is dit exact dezelfde relatie als tussen Jezus en de Vader. Jezus is echter nog Middelaar en is dus nu voor ons......Rechter en Beschermer!

En tenslotte zegt de Bijbel ons dat de Joden Jezus als Messias, in Elia (notabene) ben Jozef (zoon van Jozef). Want het is dié Elia die voorspelt is. Want hij zal de wegbereider zijn van de ware, waarachtige Messias, de Messias.......ben David.
De Bijbel leert ons door dat de Joden zélf in Elia de Wegbereider tot verlossing erkenden door hem te verbinden in de zoon van Jozef én de zoon van David, in de verbonds-wet van de Allerhoogste God.
Ook al pasten de Joodse leiders Gods wetten toe op het menselijk natuurlijke (aardse-) vlak. God heeft de leiding, in alle gevallen.

Goed, we hebben dus gezien, dat we alleen in de doop door het watergraf en de doop met de Heilige Geest (Joh.3) het Koninkrijk nu al op aarde kunnen ervaren. We zijn zo Getuigen van Christus en (kunnen dan pas ook) de gave der Profetie ontvangen. Omdat we echter groeien, blijven we nog deels zondig. Zonde nalaten is een groei-proces. Door dwangmatig en geforceerd geloven en groeien, geraken we het Koninkrijk niet binnen, want we blijven dan twijfelen en vertwijfelen.
Jezus wil dat we vrij van dwang voor Zijn Rijk kiezen. Onze inburgering moet naar de Geest van Christus plaatsvinden! Immers, niet door kracht of geweld richt Jezus Zijn Rijk op, maar door Zijn Geest!

Het oordeel!

Voor mij persoonlijk en waarschijnlijk ook voor vele andere gelovigen is de profetische periode die we in Daniël vermeldt zien, de 2300 avonden en morgens, in 1843 geëindigd.
Dat betekent dus dat Jezus in het Heilige der Heilige is gegaan ( niet terug naar aarde dus) om als Allerhoogste Priester de mensheid te verzoenen in een oordeel, het ultieme oordeel
zoals ook de Joodse Hoge Priester éénmaal per jaar datzelfde deed in het aardse Heiligdom, in de gelijkwaardige afdeling. Echter het hemels Heiligdom is er één die niet door mensenhanden is gemaakt.

Essentie van dat allerlaatste oordeel over alle mensen, sinds de Schepping!

De Bijbelse feiten op een rij
We leven nu in de Grote Verzoendag. In de zinnebeeldige dienst moesten de Israëlieten hun ziel verootmoedigen door hun zonden te belijden en zich te vernederen voor God op het ogenblik dat de hogepriester verzoening deed voor Israël, want anders zouden zij van het volk worden afgesneden. Zo moeten allen die willen dat hun naam in het boek des levens blijft nu, in de korte genadetijd die hun nog gegund is, hun ziel verootmoedigen voor God door hun zonden te belijden en door oprecht berouw te tonen. Ze moeten een nauwkeurig en grondig gewetensonderzoek instellen. Ze moeten breken met de lichtzinnigheid waar zoveel mensen die zich christenen noemen van getuigen. Iedereen die niet wil dat de slechte neigingen, die de overhand willen hebben, overheersen, moet er ernstig tegen strijden. Deze voorbereiding is een persoonlijke kwestie. Wij worden niet collectief gered. De reinheid en de toewijding van de ene kunnen het tekort aan deze eigenschappen bij de andere niet goedmaken. Hoewel alle volken voor Gods vierschaar moeten verschijnen, zal Hij elk geval toch even nauwkeurig onderzoeken als wanneer er maar één mens op aarde was. Iedereen moet worden getoetst en „zonder vlek of rimpel of iets dergelijks" worden bevonden. De afsluiting van het verzoeningswerk gaat gepaard met plechtige gebeurtenissen. Er staan zeer grote belangen op het spel. Het oordeel vindt nu plaats in het hemelse heiligdom. Dit werk is nu al vele jaren aan de gang. Binnenkort - niemand weet wanneer - zullen de levenden worden geoordeeld. Ons leven zal in de ontzagwekkende tegenwoordigheid van God worden beoordeeld. In deze tijd is het meer dan ooit nodig te denken aan de waarschuwing van Christus: „Ziet toe, blijft waakzaam. Want gij weet niet, wanneer het de tijd is". (Marcus 13:33). Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen" (Openbaring 3:3).
Wanneer het onderzoekend oordeel is afgesloten, zal over het lot van allen „ten leven of ten dode" zijn beslist. Korte tijd voordat Christus op de wolken des hemels verschijnt, zal ook de genadetijd afgelopen zijn. Christus zegt in de Openbaring over die tijd: „Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler, wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij wonde nog meer geheiligd. Zie ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is" (Openbaring 22:11,12). De rechtvaardigen en de ongelovigen zullen nog in hun sterfelijke toestand op aarde leven - de mensen zullen planten en bouwen, eten en drinken, zonder zich ervan bewust te zijn dat de definitieve, onherroepelijke beslissing is gevallen in het hemelse heiligdom. God heeft de ark voor de zondvloed, nadat Noach was binnengegaan, achter hem gesloten en toen waren de ongelovigen buitengesloten. Zeven dagen lang bleven de mensen, die niet wisten dat het vonnis aan hen werd voltrokken, hun zorgeloos, genotzuchtig leven leiden en dreven de spot met de waarschuwing van het komende oordeel. „Zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn" (Matteus 24:39), zei Jezus. In alle stilte, onopgemerkt als een dief in de nacht, zal het beslissende uur aanbreken, wanneer het lot van ieder mens wordt bepaald en het aanbod der genade aan schuldige mensen voorgoed wordt ingetrokken.„Waakt dan,... opdat hij niet, als hij plotseling komt, u slapende vinde" (Marcus 1:35,36). Zij die vermoeid worden van het waken en weer het plezier van de wereld zoeken, zijn in groot gevaar. Terwijl de zakenman volledig opgaat in het maken van winst, terwijl de genotzoeker zich met hart en ziel overgeeft aan zijn plezier, terwijl het modepoppetje volop meedoet aan de mode, kan het gebeuren dat de Rechter der gehele aarde het vonnis uitspreekt: „Gij zijt in de weegschaal gewogen en te licht bevonden" (Daniël 5:27).
Hartelijke groet
Sanne

Bericht door Sanne »

Hendrik-NG schreef: En in welke context deed Jesaja dat? Je citeerde het al:

Die reinheid heeft met de tempeldienst te maken en aangesproken werden de tempeldienaars die het tempelgerei droegen. DIE moesten rein en heilig blijven vanwege het heilige gerei.
Maar Paulus wil met de tekst uit 2 Korinthiers 6:14-18, waar hij deze woorden aanhaalt, toch aantonen dat alle christenen zich in geestelijk opzicht rein moeten houden?
En nu je deze "tweede Exodus" in gedachten hebt geroepen, wil ik je ook wijzen op die eerste Exodus van dat beoogde "volk van priesters":
Exodus 12:35 Ze hadden gedaan wat Mozes had opgedragen en de Egyptenaren om zilveren en gouden sieraden en om kleren gevraagd. 36 En de HEER had ervoor gezorgd dat de Egyptenaren hun goedgezind waren, zodat ze op hun verzoek ingingen. Zo beroofden ze de Egyptenaren.

En met dat goud dat ze hier meenamen werd later (opnieuw in opdracht van God) de tabernakel (!) versierd.
25:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Vraag de Israëlieten mij geschenken te geven; neem van ieder die daartoe bereid is een bijdrage in ontvangst. 3 Je moet het volgende van hen vragen: goud, zilver en koper...

Het is niet "de materie" die men moet vlieden als "onrein"...!! Want "onheilig goud" werd hier "geheiligd"!
Het was toch ook niet de bedoeling dat er van dat goud een gouden kalf o.i.d. gemaakt werd? De zogenaamd goede bedoelingen van het volk, maakte het toch ook niet aanvaardbaar voor God? Het ging inderdaad niet om de materie op zich; het ging om de afbeeldingen en gebruiken die niet koosjer waren. Waarom zouden wij dan onze aanbidding verontreinigen met gebruiken en leren uit het oude Babylon of Egypte?
Hendrik-NG

Sanne schreef:
Hendrik-NG schreef: En in welke context deed Jesaja dat? Je citeerde het al:

Maar Paulus wil met de tekst uit 2 Korinthiers 6:14-18, waar hij deze woorden aanhaalt, toch aantonen dat alle christenen zich in geestelijk opzicht rein moeten houden?
Staat dat daar dan met zoveel woorden? Er staat "mè ginesthe heterozygounthes apistois"; wees niet 'ongelijk gejukt' met ongelovigen... In de HSV: "Vorm geen ongelijk span met ongelovigen"...

Wil die "trekpaardenmetafoor" die Paulus hier gebruikt zeggen "dat alle christenen zich in geestelijk opzicht rein moeten houden"?? Of zou hij meer bedoelen dat men "niet op twee paarden tegelijk moet wedden" (om maar bij de paardenbeeldspraak te blijven)? Men niet "van twee walletjes moet eten"... Immers: "Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige? Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden?"

Dan ligt de nadruk niet zozeer op "geestelijke reinheid", maar op het besef "wie de basis is op wie je je leven bouwt". De uitwerking kan dan weliswaar zijn dat "we onszelf reinigen van alle lichamelijke en geestelijke smetten en vol ontzag voor God ons hele leven heiligen"... Maar het doel van de oproep is dat dan niet. Dat doel is dan meer "het alléén vertrouwen schenken aan Christus en verder aan niets/niemand anders"...

Die "reinheid" is dan niet een middel om het doel te bereiken. Nee: "trouw en een vast geloof in Christus" is het middel en trouw aan God het doel; maar "levensheiliging" een bijkomend "voordeel"... Het is een subtiel verschil dat ik hier aanduid. Maar volgens mij is het wel een heel wezenlijk verschil... Een "onreine" zal namelijk niet door God verstoten worden (mits!); daar geven de Evangeliën voldoende voorbeelden van... Maar dat "blijven hinken op twee gedachten" is potentieel dodelijk...

Maar zoals ik je uitspraken opvat lees je het als een oproep om "de wereld te mijden als de pest" ("de ongelovige niet de hand te schudden", als het ware)... Terwijl ik de tekst meer lees als een oproep om "je (eigen!) akker niet met tweeërlei zaad in te zaaien"...

Het was toch ook niet de bedoeling dat er van dat goud een gouden kalf o.i.d. gemaakt werd? De zogenaamd goede bedoelingen van het volk, maakte het toch ook niet aanvaardbaar voor God? Het ging inderdaad niet om de materie op zich; het ging om de afbeeldingen en gebruiken die niet koosjer waren. Waarom zouden wij dan onze aanbidding verontreinigen met gebruiken en leren uit het oude Babylon of Egypte?
Als Christus voor je is en boven je en onder je en naast je, wat hebben dan oude gebruiken uit Babylon, Egypte, Germanië, Twente of Monnikendam nog voor cultische betekenis voor je???

Zo ook met het offervlees: 1 Kor 8:8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. (9 Maar: let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u).

En dus had God er (zo blijkt ook uit heel die Exodusgeschiedenis!!) geen enkele moeite mee dat Egyptische gouden voorwerpen werden omgesmolten en geintegreerd in Zijn heiligdom...

En inderdaad: men kon er ook een gouden kalf van maken... Maar daar wees ik niet op en dat is weer een heel ander verhaal (meer dat "op twee paarden wedden" waar ik het eerder over had...)
Hendrik-NG

nicodemus zda schreef:Hartelijke groet
Jij ook een hartelijke groet. Maar waarom krijgen Harry en ik geen antwoord op onze vragen aan je?