ZENODotus schreef:Yolanda_dB schreef:Alpha schreef:Geachte mevrouw,
Wanneer je had gelezen wat ik schreef, dan zag je dat ik zei dat geen enkele jood Gods naam nooit door een titel zou vervangen.
Aangezien de originele geschriften van Paulus niet bewaard zijn gebleven, kan je niet bewijzen dat hij Gods naam door een titel verving.
Joden deden dat, zeerzeker toen, niet!
Als je er rekening mee houdt dat Paulus schreef naar de gemeenten die hij stichtte,
en dat zijn gemeenten uit Joden en heidenen,
dan is het helemaal niet zeker "hoe" hij de zaken opschreef.
En ik hoef niet te bewijzen dat Paulus de titel verving, dat moet jij.
Jij "corrigeert" wat hij schreef, jij verandert "kyrios" naar "Yehovah", en zoals je zelf aangeeft: er is geen bewijs dat Paulus de naam verving door een titel. Dan heb je dus geen enkele grond om dat 'terug' te veranderen,
en is dat dus alleen maar "de Bijbel aanpassen aan je eigen bedenksels".
Inderdaad... Meer nog, het grootste deel van wat Alpha zegt is invulling, er is geen "LXX) gevonden die het tetragrammaton bevat, er zijn enkele fragmenten gevonden, andere fragmenten (die vaak uit dezelfde tijd stammen) hebben het tetragrammaton niet. Justinus Martyr b.v. kende de naam van God niet terwijl hij in die tijd leefde (ca 100 - 165 AD; als Christen) Verder is er geen enkel, maar dan ook geen enkel NT-fragment gevonden uit de eerste eeuwen waar de naam van God wordt gebruikt.
De oudste LXX-MSS fragmenten bevatten wel degelijk het tetragram.
Ook de Papyrus Foead 266 uit de 1e eeuw v.C. bevat het tetragram in Deuteronomium.
Dr. Paul E. Kahle van Oxford legde uit dat deze fragmenten „mogelijk de meest volmaakte Septuaginta-tekst van Deuteronomium bevatten die ons heeft bereikt”.
„Wij weten nu dat de Griekse bijbeltekst [de Septuaginta], voor zover deze door joden en voor joden werd geschreven, de Goddelijke naam niet met kurios [Heer] weergaf, maar dat het Tetragram, dat met Hebreeuwse of Griekse letters werd geschreven, in zulke hss [handschriften] bewaard bleef.”
Dan heb je nog Papyrus 957, Papyrus Rylands Grieks iii, 458, Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus en Codex Alexandrinus.
De Codex Vaticanus is nagenoeg compleet.
In Oudhebreeuwse lettertekens komt op diverse plaatsen in Aquila’s Griekse vertaling (2e eeuw n.C.) de goddelijke naam, Jehovah, voor.
In de appendix 5a van de NWV 2017 wordt veel info gegeven over het hoe en waarom en toont men een fragment van Papyrus Foead 266 waar het Tetragram staat.
Hoe, waarom en waar men Gods naam heeft hersteld, kan je ook vinden in de appendix 1D NWV 2004.
Daaruit citaat:
blz. 1564 1D
Hiëronymus schreef in de 4de eeuw in zijn werk De viris inlustribus [Over beroemde mannen], hoofdstuk III, het volgende: „Mattheüs, die ook Levi is, en die van belastinginner apostel werd, stelde allereerst in Judea een Evangelie van Christus op in de Hebreeuwse taal en lettertekens ten behoeve van de besnedenen die gelovigen waren geworden.
Bovendien is de Hebreeuwse tekst zelf tot op de huidige dag in de bibliotheek te Cesarea bewaard gebleven, die door de martelaar Pamphilus zo naarstig is bijeengebracht.
De Parthen, Meden , Elamieten, de bewoners van Mesopota̱mië, Judea en Kappadocië, Pontus , Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte , Libië, mensen uit Rome, zowel joden als proselieten, Kretenzers en Arabieren lazen de Septuaginta, die toen wel degelijk het tetragram bevatte.
Jezus zei o.a.:
Joh 17:
6 Ik heb uw naam openbaar gemaakt aan de mensen die u mij uit de wereld hebt gegeven.
Ze waren van u, en u hebt ze aan mij gegeven. Ze hebben zich aan uw woord gehouden.*
26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken,
zodat de liefde die u voor mij hebt in hen zal zijn en ik in eendracht zal zijn met hen.
Ze weten nu dat alles wat u me hebt gegeven, van u komt.
Wat de eenheid cq. eendracht betreft, zei hij:
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben,
dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd. NWV.
Er is altijd van religieuze zijde druk uitgeoefend om de naam te verwijderen. Waarom ???