Makkiev schreef: 02 feb 2021, 00:08
Nic schreef: 01 feb 2021, 23:26
Ik beweer ook niet dat er geen zondvloed is geweest.
Grote overstromingen heeft menig schrijver geïnspireerd tot het vertellen van verhalen.
Het bijbelse verhaal is een terug naar Genesis 1 verhaal, naar de oervloed.
God heeft spijt en wil de schepping ongedaan maken, maar er is er 1 die voor toekomst zorgt, daarmee gaat het verhaal verder.
Dat Israël zich in die lijn opstelt is een doorlopende lijn in OT en dan met nog een zoon in het NT (wij zeggen de mensenzoon).
Let op die zoon waar het mee verder gaat.
Ik hoef geen moeite te doen om allerlei historische problemen op te lossen, jonge aarde, bijbel die zich tegenspreekt etc. zucht.
Laat mij toch lekker gelovig zijn (en probeer me niet historisch ongelovig te maken, zoals er al zo veel zijn (geworden))
Waar in de bijbel maak je op dat de aarde jong moet zijn? Het kan evengoed oud zijn volgens de bijbel. En welke tegenspraken bedoel je?
Ik beleef er niet zo veel plezier aan om elkaar met teksten om de oren te slaan.
Wat ik liever doe is, een tekst gewoon lezen, zodat je die beter gaat begrijpen.
Maar als jij het leuk vindt om tegenstellingen ‘te bespreken’, doe ik wel even mee.
(Ps. Jij denkt niet dat de bijbel zichzelf soms tegenspreekt of verschillende versies heeft van dezelfde gebeurtenis?)
Deze dan:
Genesis 1 begint met een grote vloed:
Genesis 1:2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.
Genesis 2 begint met een droge aarde (en houdt een andere volgorde aan van het scheppen):
Genesis 2:5 er was nog geen enkele veldstruik op de aarde en er was nog geen enkel veldgewas opgekomen, want de HEERE God had het niet laten regenen op de aarde; en er was geen mens om de aardbodem te bewerken,
6. maar een damp steeg uit de aarde op en bevochtigde heel de aardbodem –
Maar als jij die 2 scheppingsverhalen in elkaar willen schuiven, mij hoor je er niet over!
https://www.mijnkerk.nl/preken/tweescheppingsverhalen