Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 03 feb 2025, 11:40 De mens volgt zijn eigen wil en betreedt daarmee per definitie het terrein van de zonde. Daarmee heeft de mens zijn zinnen gezet op iets of iemand in 'de wereld'. Het is daarmee 'de wereld' en haar verleidingen welke de mens tot zonde brengt.

De oplossing is ook al eeuwenlang bekend: het niet-willen. Zoiets staat gewoon in de Bijbel. Maar helaas, het ego 'wil' van alles. Wil macht hebben, begeert seks en bedenk het allemaal maar. Het is niet zo dat de ziel vrij wilde zijn, de meeste mensen hebben niet eens kennis van de ziel. Of ontkennen zelfs dat er zoiets als een ziel bestaat.

De metaforische Adam en Eva hebben het ongedeeld-goddelijke verlaten en daarmee het bewustzijn verkregen van degene die het toekomstig onvervulde begeert. Daarom leven we nu in een wereld waar alles vorm heeft en de mensen een 'verzelfstandigd' bestaan hebben verkregen. In die verzelfstandiging kunnen we zondigen jegens elkaar. En zoals we in het nieuws zien is zondigen de meest favoriete bezigheid van de mens .
Gen 3:
4 Daarop zei de slang tegen de vrouw: ‘Jullie zullen helemaal niet sterven.
5 Want God weet dat op de dag dat jullie ervan eten, jullie ogen geopend zullen worden en jullie als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’ NWV.

De mens bepaalt dus zelf wel, wat goed en wat fout is.

Het gevolg is, dat de hele wereld wordt verziekt en gelukkig leven, zonder problemen, een utopie is geworden.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 28 jan 2025, 13:47 Inderdaad is de JG organisatie een collectiviteit van BL "' gezonde bijbelse leer "" volgers.
Het BL maakt gewoon bij monde van ieder individueel JG Lid de ( geloofs ) dienst uit.
Men meent in gesprek te zijn met een individueel persoon, maar in wezen is iedere gespreksdeelnemer
in gesprek met het B L, de enige Gezagdrager in de J G organisatie.
Wie het niet eens is met het B L vliegt onmiddellijk uit de J G organisatie.
Nee, het BL handhaaft slechts de Bijbelse instructies.
Overtreders worden daarover aangesproken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 23 jan 2025, 12:27
Alpha schreef: 23 jan 2025, 12:16 Hij is dus een domme professor, die niet weet waarover hij praat?

Dat geldt dan ook voor alle andere wetenschappers, die zèlf tot die conclusie zijn gekomen.

Dat doet me weer denken aan een wetenschapper, die de mogelijkheid opperde, dat een landschapsverandering niet per definitie pas in miljoenen jaren kan plaats vinden.
Hij deed dat in de eerste helft van de 20e eeuw.
In die tijd stelde men, dat dat uitsluitend in miljoenen jaren kon plaats vinden.
De reactie was "puur" wetenschappelijk, hij werd gediskwalificeerd.

Door dat de techniek "evolueerde", kon hij nog net voor zijn dood het wetenschappelijk bewijs tonen.
Hij vond een waterloopkundig laboratorium, die de benodigde faciliteiten had en dat wilde doen.
Ondanks het getoonde bewijs, was er één wetenschapper die aan zijn eigen mening vast hield.
Die zijn er nauwelijks.
Ook dit is een bewering die al tig keer onderuit is gehaald.
Toch leuk dat je aantoont dat er ook "domme" professoren zijn.

Nee, er was hier iemand, die dat heeft nagezocht en dat ik gewoon een gegeven feit aanhaalde.

Zoals gebruikelijk beweer ik nooit zomaar iets.
Helaas is heb ik geen absoluut geheugen, dus kan ik jaren achteraf moeilijk de oorspronkelijke bron tonen.

Zo weet ik dat de evolutieleer ook al variaties kende in de Griekse filosofie.
Maar dat kan JIJ natuurlijk zo vinden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 07 jan 2025, 18:11
Alpha schreef: 07 jan 2025, 16:39 Ik heb dus door, hoe je door "wetenschappers" voor de gek gehouden wordt. :(
Gaan je ogen pas open aan "het einde der tijden" '?
Mijn ogen sluiten zich ver voor "het einde der tijden". Ik ga er ook vanuit dat ze eenmaal gesloten niet meer geopend worden. Maar voor de zekerheid, wil jij die wens aan Hem doorgeven?
Je hebt mensen die menen dat zij slapende rijk zullen worden.

Ik hoef dat niet door te geven, hij weet dat al.
Desondanks kunnen mensen die gestorven zijn, een opstanding krijgen.
Sommigen die dat meemaken, kunnen dat toch weigeren.
Dat is nu eenmaal de vrije wil.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: 03 feb 2025, 12:46
peda schreef: 28 jan 2025, 13:47 Inderdaad is de JG organisatie een collectiviteit van BL "' gezonde bijbelse leer "" volgers.
Het BL maakt gewoon bij monde van ieder individueel JG Lid de ( geloofs ) dienst uit.
Men meent in gesprek te zijn met een individueel persoon, maar in wezen is iedere gespreksdeelnemer
in gesprek met het B L, de enige Gezagdrager in de J G organisatie.
Wie het niet eens is met het B L vliegt onmiddellijk uit de J G organisatie.
Nee, het BL handhaaft slechts de Bijbelse instructies.
Overtreders worden daarover aangesproken.
Het BL bepaalt zelve de bijbelse instructies en niet de Zwijgende Jehova.
De rol van het BL is veel en veel sterker in de JG organisatie als jij het weergeeft.
Geen passieve rol van het BL omdat Jehova Spreekt, maar een aktieve rol van het BL omdat Jehova Zwijgt.
In de JG organisatie spreekt het BL en niet Jehova.
Dat is mijn probleem met het BL, dat "' spreken namens Jehova "" en in de koninkrijkzaal klinkt luid applaus.
Nogmaals geen spotten of provoceren, maar de keiharde waarheid, die in de koninkrijkzaal niet op prijs wordt gesteld.
Overtreders, ofwel de niet-gehoorzamen worden uit de organisatie geknikkerd.
De JG vorm van de inmiddels "'oude"' ex-communicatie.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 30 dec 2024, 13:32
Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:30 Bedankt voor je reactie.

Ik vrees echter dat je geen idee hebt hoe het geloof van Jg in elkaar zit.
Jg volgen Jezus voorbeeld , zo nauwkeurig mogelijk.

In de eerste eeuw hadden de gelovigen kunnen weten, dat hij de Messias was.
Helaas hadden zij andere ideeën, die van de geschriften afweken.
Je mag me overhoren over het geloof van de JG. Stel maar een moeilijke vraag. Uit mijn antwoord zal dan blijken of je vrees gegrond is.
Waarom erkenden de Schriftgeleerde Jezus niet als de beloofde Messias?
Alpha

Bericht door Alpha »

Yours schreef: 30 dec 2024, 14:10
Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:26 Helaas is het paradijs fysiek en dat kan onmogelijk in iemands hart geplaatst worden.
Het paradijs is niet fysiek. Als deze aarde nog 100 jaar leefbaar/bewoonbaar voor de mens is, dan is het al een wonder. In elk geval dooft de zon over ongeveer 5,5 miljard jaar zeker uit, waardoor menselijk leven op aarde sowieso niet meer mogelijk is.
Het paradijs was fysiek, maar de schepper heeft het voornemen die te herstellen nooit opgegeven. Zie Gen 3:15.

Als je benzine tank van je auto leeg is, doe je de auto dan weg?
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 30 dec 2024, 14:12
Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:10 Het paradijs is op aarde, NIET in de hemel!
Heb de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is . Johannes 2:15
1Joh 2:15 Heb de wereld niet lief en ook de dingen in de wereld niet. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde voor de Vader niet in hem

Waarom?

Johannes 17:
14 Ik heb uw woord aan hen doorgegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat ze geen deel van de wereld zijn, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
15 Ik vraag u niet om hen uit de wereld weg te nemen, maar om over hen te waken vanwege de goddeloze.
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid. NWV.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 03 feb 2025, 13:00
Mullog schreef: 07 jan 2025, 18:11
Mijn ogen sluiten zich ver voor "het einde der tijden". Ik ga er ook vanuit dat ze eenmaal gesloten niet meer geopend worden. Maar voor de zekerheid, wil jij die wens aan Hem doorgeven?
Je hebt mensen die menen dat zij slapende rijk zullen worden.

Ik hoef dat niet door te geven, hij weet dat al.
Desondanks kunnen mensen die gestorven zijn, een opstanding krijgen.
Sommigen die dat meemaken, kunnen dat toch weigeren.
Dat is nu eenmaal de vrije wil.
Een hele geruststelling.
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 03 feb 2025, 13:05
J-W schreef: 30 dec 2024, 13:32

Je mag me overhoren over het geloof van de JG. Stel maar een moeilijke vraag. Uit mijn antwoord zal dan blijken of je vrees gegrond is.
Waarom erkenden de Schriftgeleerde Jezus niet als de beloofde Messias?
ik zou Hem denk ik ook niet erkend hebben. Iedereen kan van zichzelf wel zeggen dat Hij de Zoon van God is en Ik denk niet dat zij Jezus op het water hebben zien lopen en dan nog.......
Daar komt bij, de schriftgeleerden waren gewend zich streng aan de Joodse wetten te houden, als er dan ineens iemand komt die dat minder belangrijk vindt kan ik me indenken dat dat dat bij hen verkeerd viel. Achteraf en met de nodige verhalen over Jezus is het voor velen nu een stuk makkelijker te geloven dat Jezus van Nazareth de beloofde Messias was maar of Hij dat ook werkelijk was, daar zijn verder geen bewijzen voor. Hij kwam en stierf net als iedereen. Verhalen over opstanding, hemelvaart en terugkomst, dat valt allemaal nog te bezien.
Als er nu iemand voor jou zou staan en zeggen dat Hij de teruggekomen Jezus is, zou jij hem dan geloven?
Of hoe zou het BL reageren als er iemand op de wolken zou nederdalen en zou zeggen dat het een goede gewoonte is/was 1x per jaar de geboorte van Hem te herdenken en dat het strenge verbod op een versierde kerstboom met kerst aan de blijde boodschap voorbij gaat?
Laatst gewijzigd door J-W op 03 feb 2025, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 03 feb 2025, 07:30 Dag Messenger,

Om het toe te spitsen op het onderwerp alhier quote ik de alinea’s over Zonde.
Zonde en Schuld vanuit het oogpunt van Walsch:

Het concept van zonde is door velen begrepen als het overtreden van Mijn geboden, wat leidt tot straf of afkeuring. Maar in Mijn ogen bestaat zonde niet zoals jullie het kennen. Er is niets wat jullie kunnen doen dat Mijn onvoorwaardelijke liefde voor jullie vermindert. Wat jullie 'zonde' noemen, zijn keuzes die voortkomen uit onwetendheid of het vergeten van jullie ware natuur. Deze keuzes bieden simpelweg kansen om te leren en te groeien. Ik veroordeel jullie niet; Ik ondersteun jullie in elke ervaring.
God ondersteunt ons vanuit dit perspectief in elke, ook zondige, ervaring.
Zonde vanuit christelijk oogpunt:

Zonde is dat wat jullie scheidt van Mij. Het is niet alleen het overtreden van regels, maar het missen van het doel en het afwijken van het pad dat leidt naar leven in overvloed. "Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God." (Romeinen 3:23). Maar weet dit: Mijn genade is groter dan elke zonde. Door Jezus Christus is vergeving beschikbaar voor een ieder die berouw toont en tot Mij komt. "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." (1 Johannes 1:9).
Maar heb je eenmaal gezondigd dan ben je geheel van God gescheiden. En zul je de weg naar Hem/Haar terug moeten vinden via een enorme lijdensweg.

Het blijft vragen oproepen: Waarom is er in potentie in de mens zoiets als de ‘zonde’ aanwezig? Waarom niet vanaf het begin In Hem/Haar, Door Hem/Haar en Met Hem/Haar te blijven? En waarom dus al het enorme menselijke lijden om uiteindelijk weer de weg naar God terug te vinden?
Als je deze vraag vanuit de inzichten van Neale Donald Walsch (auteur van Conversations with God) zou beantwoorden, dan zou het antwoord er waarschijnlijk heel anders uitzien dan de traditionele christelijke kijk op zonde en scheiding van God.

Volgens Walsch is er namelijk nooit een echte scheiding tussen mens en God. In zijn gesprekken met "God" wordt keer op keer benadrukt dat zonde niet bestaat in de manier waarop veel religies het beschrijven. De mens is nooit van God afgesneden, behalve in zijn eigen overtuiging en ervaring.

In plaats van zonde te zien als een fout of overtreding, ziet Walsch het als een uitdrukking van vrije wil en een manier om contrast te ervaren. In zijn visie zijn goed en kwaad geen absolute tegenpolen, maar gewoon verschillende aspecten van de menselijke ervaring. Juist door contrast – door het ervaren van wat we niet zijn – kunnen we beter begrijpen en herinneren wie we wél zijn: goddelijke wezens die kiezen voor liefde, vreugde en eenheid.

Dus waarom is "zonde" (of, beter gezegd, het vermogen om tegen onze hoogste waarden in te gaan) überhaupt aanwezig in de mens? Volgens Walsch is dat omdat we hier op aarde zijn om onszelf te ervaren en te scheppen in plaats van simpelweg een vooraf vastgelegde rol te spelen. We kunnen niet weten wat liefde is zonder een ervaring van niet-liefde. We kunnen geen compassie voelen zonder eerst het idee van lijden te begrijpen.

Wat betreft lijden als een ‘noodzakelijke weg terug naar God’ zou Walsch zeggen: lijden is niet verplicht, maar iets wat we kiezen door onze overtuigingen over schuld, angst en scheiding. Zodra we die overtuigingen loslaten en erkennen dat we altijd al één zijn met God, verdwijnt de illusie van afgescheidenheid en daarmee ook de noodzaak van een "terugweg". (samen met chatGPT beantwoord)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Alpha schreef: 03 feb 2025, 13:08
Yours schreef: 30 dec 2024, 14:10

Het paradijs is niet fysiek. Als deze aarde nog 100 jaar leefbaar/bewoonbaar voor de mens is, dan is het al een wonder. In elk geval dooft de zon over ongeveer 5,5 miljard jaar zeker uit, waardoor menselijk leven op aarde sowieso niet meer mogelijk is.
Het paradijs was fysiek, maar de schepper heeft het voornemen die te herstellen nooit opgegeven. Zie Gen 3:15.

Als je benzine tank van je auto leeg is, doe je de auto dan weg?
Deze wereld is fysiek. Het is de bedoeling dat wij mensen vergeestelijken. En dat de vergeestelijkte mens met zijn astrale geesteslichaam verder gaat en zijn/haar voertuig, oftewel het lichaam, hier achterlaat. En als dat zoals gezegd nog gedurende 100 jaar mogelijk is, dan is dat al een wonder.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens