Etnik schreef:Lukas geeft verkort hoofdzaken, van wat precies? In overeenstemming met Matteus?.
Kijk eens wat hij schrijft?
Luk 1: 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn.
Lukas heeft een samengevat verslag van gebeurtenissen gemaakt voor Theofilus, op basis van verklaringen van ooggetuigen en dienaren van de boodschap.
Ik heb een poging gedaan om een verklaring te geven, maar dat wens je kennelijk niet te accepteren.
Jouw vrije keuze.
Wanneer de evangelieschrijvers alle gebeurtenissen exact hadden opgeschreven, dan had je een vrachtwagen nodig.
Niet erg praktisch dus.
Lukas had het over ooggetuigen van Jezus leven, mensen die dat hadden meegemaakt.
Zijn moeder was dus de belangrijkste ooggetuige.
Etnik schreef:Waarom zou de bronnentheorie mensen het geloof ontnemen?
Het is toch algemeen bekend dat de Bijbel door menselijk toedoen is samengesteld?.
De bronnentheorie is door critici ontwikkeld, die geen geloof hadden in God of de Bijbel.
2 Petr. 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid* door heilige geest. NWV 2017.
Het is voor mij duidelijk dat God door middel van mensen de Bijbel heeft laten optekenen onder inspiratie.
Gods gedachten zijn veel hoger, dan die van mensen.
Mensen zouden daardoor zijn wil niet begrijpen, wanneer God zelf de Bijbel zou hebben geschreven.
Zo kunnen veel mensen een wetenschappelijke verhandeling niet volgen, dus zal iemand dat in begrijpelijke taal moeten schrijven.