Waar geeft Mart aan dat je deze vraag niet wilt beantwoorden? Mart zegt helder en keer-op-keer dat slechts Storm suggereert dat het figuurlijk zou zijn bedoeld, want een wrede god is blijkbaar weinig aanvaardbaar; maar op de vraag naar de figuurlijke betekenis onbreekt vooralsnog het antwoord en dat is tekenend (klik, klik en klik).
Waar geef je dan antwoord? Je geeft tekens aan dat de geweldadige teksten figuurlijk bedoeld zijn, niet? Dat maakt me benieuwd wat JHWH dan voor figuurlijks zou hebben willen overbrengen met bijv. het stenigen van rebelse zoons en sabbatschenners. En een antwoord is vooralsnog niet gegeven.Ik heb het al zo vaak beantwoord maar mijn antwoord klopt niet volgens Mart dus waarom zou ik verder gaan?
Dezelfde liefdevolle God die zogenaamd vroeg om zevenhonderdzevenenzeventig maal te vergeven, strafte zevenvoudig voor onze zonden door de Joden via hongersnood hun eigen zoons en dochters op te laten eten; iets dat tevens een historische gebeurtenis betrof: de verschrikkingen tijdens de Babylonische ballingschap. Eén God. Hoe kan een historische gebeurtenis überhaupt figuurlijk zijn? Dezelfde barmhartige God die ons zogenaamd vraagt vijanden lief te hebben (zie notabene je eigen citaat), de andere wang toe te keren en te bidden voor wie ons vervolgen, gebood de Amalekieten, Moabieten en Kanaänieten af te slachten tot de pasgeboren babies aan toe. Eén God. Het hoofdstuk uit jouw citaat zegt: ''Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten'' (Mattheüs 5:5), maar Tehiliem zegt ''Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt en op de rotsen verplettert'' (Psalm 137:8–9). Iets rijmt er niet. Vandaar de vraag wat JHWH dan voor figuurlijks zou hebben willen overbrengen met de verschrikkingen en het stenigen van sabbatschenners en rebelse zoons?
Ja, exact deze teksten worden aangehaald om het contrast te tonen tussen de wreedheid van JHWH en de christelijke God. Het is eenvoudiger de liefdevolle Jezus te omhelzen als atheïst, agnost of vrijdenker dan als gelovig christen.Haal je deze teksten wel eens aan in de discussie met christenen, het N-T?