Ik zie vaak wel potentieel hoor.Mullog schreef: 10 mei 2021, 07:34Deze paragraaf viel mij gelijk op.Petra schreef: 10 mei 2021, 03:32
<knip...knip><knip...knip>
Omgekeerd moeten seculiere burgers zich niet afsluiten voor het betekenispotentieel van religies als het gaat om de beantwoording van de vraag naar de zin van het leven. Religies bewaren een tegoed aan rituelen, beelden, verhalen, wijsheid en morele inspiratie die ook voor seculieren van belang kunnen zijn. Denk alleen al aan de existentiële vragen rond ons menselijk tekort en de eindigheid, maakbaarheid en kwetsbaarheid van ons leven. Denk ook aan vragen rond schuld en verantwoordelijkheid, troost en dankbaarheid.
Ik vind dat verschrikkelijk dubbel. Het "betekenispotentieel" van religies. En dan zie je bij wijze van spreken clubjes mensen ruzie maken over of de slang in het paradijs wel of niet gesproken heeft. En dan moet ik mij daar vanwege enig potentieel voor openstellen?
Het probleem is denk ik niet een polemiek tegen religie maar de polemiek met religieuzen over naïeve wereldbeelden waarin een zon stilgezet wordt, een zee gespleten wordt en een paar dagen in een walvis gebivakkeerd wordt.
Maar ik zie dan ook gespreksmogelijkheden die wat diepgaander zijn dan de geijkte haha reacties of de welbekende welles-nietesjes.