Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:Wel moeten we realistisch zijn.
Dit geweld wat hier beschreven wordt hebben Rwandezen aan den lijve ondervonden.
Ik had een vriendin die hierin twee broers, twee zussen en haar vader voor haar ogen heeft zien vermoord worden. Ik heb contact of facebook met een jongen uit Rwanda die in diepe armoede leeft, met een vader in de gevangenis. Zijn vader is één van de moordenaars in de oorlog geweest. Hij zit zelf in het kerkkoor van hun pinkstergemeente en zegt van zijn vader dat die heiden is geworden.
Dit zijn eindtijdtaferelen die wij ook zomaar mee kunnen maken. Zo verloren ook veel christenen van de beginjaren hun familieleden en vrienden vanwege hun geloofsovertuiging.
Al gebeurt dit soort geweld om ons heen, God zal lang niet altijd iedereen in leven laten.
Velen zullen vermoord worden, omdat ze de naam van Jezus belijden.
Die bescherming zit hem dan vooral in de boodschap van Openbaring:
" ondanks al dit geweld wat jullie overkomt, vergis je niet, Jezus heerst over dit alles en brengt alles tot een goed einde."
Maar het kan maar zo zijn dat jij dan met de heiligen in de hemel aan God moet vragen:
"Tot hoelang nog Here, gaat dit geweld nog door?"
Dan zegt Jezus: "totdat de laatste van mijn kinderen het koninkrijk is binnengegaan."
We zouden zomaar zelf het slachtoffer kunnen worden en voor hen gaan pleiten in de hemel bij de Vader.
Niets is onmogelijk als dit alles ons zal overkomen, als het bestel compleet instort.
Dat is m.i. juist. En ook:
Luk.21:36 Waakt dan te aller tijd, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.

(Statenvertaling)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Zeker. Beiden kan gebeuren. Stephanus en Paulus vonden gruwelijk de dood.
Anderen ontkwamen en dat hang geloof ik af van de plan die God heeft met ieders leven.
Boven al staat: "hoe groot het lijden hier ook is, het staat in schril contrast tot de heerlijkheid waar wij straks ingaan."
en "of we nu leven of dat we sterven, wij zijn van de Heer!" Woorden van Paulus.
De genen die hun leven laten om de naam van Christus zullen met Hem als koningen regeren in het rijk dat komt.

Mijn belijdenis is zelf in even vrij vertaald de woorden: "want het leven dat je verloren hebt om Mijnent wil, dat zal je vinden."
Dat is geestelijk en letterlijk beiden waar.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:Ik hoop dat iedereen vanmorgen naar het programma "Boeken" heeft gekeken.

Buitengewoon interessant gesprek met Joris Luyendijk over zijn boek " Dit kan niet waar zijn".
Uit het interview komt duidelijk naar voren hoe de voorbereiding van de voltrekking van de Bijbelse profetieen over de eindtijd zich aan het voltrekken zijn. Heel bijzonder.

Echt een aanrader om de uitzending te bekijken. Huiveringwekkend in vleselijk perspectief. Fenomenaal in geestelijk perspectief.
Voor de geïnteresseerden:
Vanavond om 21:05 op NPO 2 in Tegenlicht een gesprek met Joris Luyendijk over zijn boek "Dit kan niet waar zijn "
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Hij zit zelf in het kerkkoor van hun pinkstergemeente en zegt van zijn vader dat die heiden is geworden.
Was tie eerst joods dan?
Of ben jij gereformeerd, waar het begrip "heiden" (geheel onterecht m.i.) ongelovige betekent?
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef: Die bescherming zit hem dan vooral in de boodschap van Openbaring:
" ondanks al dit geweld wat jullie overkomt, vergis je niet, Jezus heerst over dit alles en brengt alles tot een goed einde."
Maar het kan maar zo zijn dat jij dan met de heiligen in de hemel aan God moet vragen:
"Tot hoelang nog Here, gaat dit geweld nog door?"
Dan zegt Jezus: "totdat de laatste van mijn kinderen het koninkrijk is binnengegaan."
We zouden zomaar zelf het slachtoffer kunnen worden en voor hen gaan pleiten in de hemel bij de Vader.
Niets is onmogelijk als dit alles ons zal overkomen, als het bestel compleet instort.
Kun je misschien aangeven welk gedeelte uit Openbaring je precies bedoelt?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat zijn vele teksten. Ik citeer er een aantal:

Psalm 13:

2 Hoelang nog Heer, zult U mij vergeten,
hoe lang nog verbergt U voor mij Uw gelaat?
3 Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen
en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag?
Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?
4 Zie mij, antwoord mij, Heer, mijn God!
verlicht mijn ogen, dat ik niet in doodsslaap wegzink.
5 Laat mijn vijand niet roepen: 'ik heb hem verslagen',
mijn belagers niet juichen, omdat ik bezwijk.
6 Ik vertrouw op Uw liefde:
mijn hart zal juichen omdat U redding brengt,
ik zal zingen voor de Heer, Hij heeft mij geholpen.

Openbaring 6: 10-11
Ze riepen luid: 'o Heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult U de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?' 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hen gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zullen worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Openbaring 5:5
Toen zei één van de oudsten tegen mij: 'wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.'

Openbaring 5:9-10
En zij zetten een nieuw lied in:
' U verdient het om de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken.
Want U bent geslacht en met Uw bloed hebt U voor God mensen gekocht uit alle landen en volken, van
elke stam en taal. 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt.
Zij zullen als koningen heersen op aarde.'

Openbaring 12: 7-11
7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en de engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.
10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ' nu zijn de redding, de macht en koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht. 11 Zij hebben hem dankzij het bloed van het lam en dankzij hun getuigenis overwonnen.'

Openbaring 18:1-2, 16-17
Hierna zag ik een andere engel uit de hemel neerdalen.
Hij had groot gezag en zijn luister verlichtte de aarde. 2 Met een krachtige stem riep hij: ' gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad! Ze is een woonplaats voor demonen geworden, ze biedt onderdak aan elke onreine geest, elke onreine vogel en elk onrein afschuwelijk dier.' (...) 16 "Wee! Wee grote stad! Je droeg linnen, purperen en scharlaken rode kleren, en gouden sieraden, edelstenen en parels. 17 Maar in één uur tijd is heel je grote rijkdom vernietigd."

Openbaring 21:1-4
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon die uitriep: 'Gods woonplaats is onder de mensen, Hij zal bij hen wonen.' Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.
Sanne

Bericht door Sanne »

Dank je voor de moeite. Ik zie vooral in Opb.6 terugkomen wat je al verwoord had. Zelf geloof ik dat als het instorten van dit "bestel" begint, God zijn volk er levend doorheen zal helpen. Voor die tijd kan er inderdaad nog van alles gebeuren.
In Opb.7:9,14 lees je over een grote schare mensen die levend uit die grote verdrukking komt - Zie ook Matth. 24:21,22. Ik geloof dat ze voor eeuwig op aarde zullen blijven leven. In Opb.5:9,10 die jezelf hierboven ook aanhaalt, zie je dat er koningen en priesters zullen zijn die over de aarde zullen regeren.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat geloof ik ook net zo, alleen ik zie wel dat het een nieuwe aarde is, want de eerste met de zee, ziekte, pijn, de brandende zon en de drijgende zee is niet meer. Dat zal in vuur vergaan 2 Petrus 3: 10
"De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met een luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blood gesteld en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht."
Alles-lezer

Bericht door Alles-lezer »

wat wordt er mee bedoeldt van uti de bijbel wordt verteld dat . De draak en de engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van wele
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dag alleslezer :-)

Dat omschrijft denk ik het gevolg van de zondeval.
Omdat de duivel en de demonen eerst als engelen in de hemel leefden, konden ze als gevolg van hun keuze tegen God niet meer langer in de hemel blijven. Wie namelijk tegen God kiest, verliest de inwerking van Gods Geest. God zal namelijk niet in iemand aan het werk zijn, als hij zich daartegen keert.
Als gevolg daarvan verliest die persoon ook Gods Liefde. Zo wordt hij liefdeloos en iemand die zo is kan niet in de hemel blijven. Op de aarde is daar echter wel plaats voor, omdat de mensen ook kiezen voor liefdeloosheid in deze wereld. Daardoor kan de duivel en de demonen hier op aarde heel veel leed veroorzaken.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Dat geloof ik ook net zo, alleen ik zie wel dat het een nieuwe aarde is, want de eerste met de zee, ziekte, pijn, de brandende zon en de drijgende zee is niet meer. Dat zal in vuur vergaan 2 Petrus 3: 10
"De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met een luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blood gesteld en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht."
Bedoel je dat je gelooft dat er een totaal nieuwe planeet komt? In hetzelfde hoofdstuk van 2 Petrus 3 vinden we de vergelijking met de dagen van Noach. In 3:6 staat dat die "toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door water". Daarna maakt Petrus duidelijk dat de wereld van nu iets soortgelijks te wachten staat. Deze keer zal ze niet door water vergaan, maar door vuur.
Nu is het zo dat in de dagen van Noach de aardbol zelf niet verging. Het waren de goddelozen die van de aarde werden weggenomen. In 3:7 staat dat dat weer zal gaan gebeuren. De aarde op zich zal niet vergaan, maar de "goddeloze mensen".

In Jesaja 45:18 vinden we ook terug dat de aarde niet voor niets is geschapen. Ze is geschapen om bewoond te worden. - Zie ook Psalm 104:5.
Stel je voor dat je de eigenaar bent van een prachtig huis en je verhuurt het aan mensen die er een puinhoop van maken. Wat zal je doen als ze naar diverse waarschuwingen geen veranderingen aanbrengen? Zal je dan het huis in de brand steken of zul je die mensen uit het mooie huis zetten en het geven aan degenen die er wel met respect mee weten om te gaan?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Openbaring 21:1
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.
Hoe het ook is, het is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij.

Het kan best zijn dat je het moet vergelijken met klei. Je maakt er een pot van, maar uiteindelijk vind je het niet mooi genoeg.
Daarna maak je van die pot weer een homp klei en maakt vervolgens een betere pot.
Daarbij kan ook andere hompen klei gebruikt worden om een nog grotere pot te maken.
De zon is er immers niet meer, dus zou God de zon en de aarde kunnen gebruiken om een nieuwe aarde te maken.

Er is nog iets. Deze aarde is aangepast aan de zondeval. Het is niet zoals de hemel is. Als we naar het paradijs toe willen, dan moet de aarde zo worden als dat de hemelsferen ook zijn, uiteindelijk..

Dus zeg het maar hoe het zal zijn, maar in ieder geval een nieuwe hemel en een nieuwe aarde :)
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Openbaring 21:1
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.
Hoe het ook is, het is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij.
De vraag is dan weer of dat de letterlijke zee is. Het boek Openbaring spreekt veel in symbolen. We hebben bijvoorbeeld het boek Daniël nodig om de betekenis van de beesten te begrijpen. En zo is het ook met de betekenis van de zee. In Jesaja 57:20 staat: "maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen".
En deze uitleg vinden we ook in het boek Openbaring zelf nog terug, nl. Opb.17:1,15. Mensen die de hier genoemde hoer ondersteunen worden vergeleken met "vele wateren".

Je zou het verder nog kunnen vergelijken met Spr.2:21,22. Het komt overeen met wat er in Noachs dagen gebeurde; een scheidingswerk.
Er is nog iets. Deze aarde is aangepast aan de zondeval. Het is niet zoals de hemel is. Als we naar het paradijs toe willen, dan moet de aarde zo worden als dat de hemelsferen ook zijn, uiteindelijk..
Deze gedachte ken ik niet. Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet goed. Kun je zeggen waar dat precies op gebaseerd is?
Alpha

Bericht door Alpha »

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. 

Deze tekst word meestal letterlijk opgevat. Opvallend is dat men het stukje: "de zee is niet meer" gewoon weg laat.

Wat wordt er nu met de zee bedoeld? Zou er nooit meer een zee zijn, die verantwoordelijk is voor het klimaat op aarde?
Dat lijkt mij onhoudbaar.
De Bijbel geeft een verklaring.

Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen.

Kijk je in de bijbel wat verder, dan zie je dat het woord hemel ook voor regering(en) gebruikt wordt.
De aarde hoeft niet opnieuw gemaakt worden want dit zei God in het begin: Gen 1:31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en zie! het was zeer goed.
Trouwens na iedere schepping zei God in vers 10,12,18,21,25, : Voorts zag God dat het goed was.

De eindtijd begint met de 1e wereldoorlog (Matth. 24:4-6) waarmee de tijden der heidenen afliep, die in 607 v.C. begon.
Sinds 1914 is de wereld vervuld met oorlog. Nog nooit zijn er zoveel slachtoffers gevallen als in de vorige eeuw.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik beantwoord jullie even beide.
Zelf lees ik de tekst hier vrij letterlijk.
Deze aarde zoals we nu zien is niet dat waar Adam en Eva voor hun zondeval in rond liepen, want kijk, de leeuw eet het lammetje op. Het regent op deze aarde, wat het niet deed in het hof van Eden. De vrouwen moeten pijnlijk kinderen krijgen en de mannen zwoegen om aan hun levensonderhoud te voldoen, waarbij er dorens en distels op het land zijn, die we in het hof van Eden niet tegen kwamen.
Als ik afga op de bijna dood ervarings verhalen, dan zien we ook water in de hemel en de natuur zie je daar ook. Uitgestrekte natuurgebieden, maar niet zoals hier. Het is niet voor te stellen, maar de natuur zingt daar letterlijk in schitterende natuurgeluiden ter ere van God. In de hemel blijkt men geen lichamen te hebben als hier. Ze zijn daar, zoals de engelen zijn.

Wij kunnen ons geen voorstelling maken van die nieuwe wereld.
We denken er graag te menselijk over, maar voor mij is het letterlijk: geen zee die overstromingen kan veroorzaken en waarin mensen verdrinken. Geen zon die je kan verbranden. God zelf zal ons allen verlichten. En waarom zou dat onhaalbaar zijn? Hebben we geen vertrouwen in God, in wat mogelijk is voor Hem? Wat kan in de hemel, kan hier op de nieuwe aarde ook.

Het is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij gegaan. De zee is er niet meer.

Vanzelfsprekend hebben we onze lichamen niet meer, want onze lichamen zijn sterfelijk en onderhevig aan ziekte, ouderdom en pijn. Dat is er allemaal niet meer. Je wordt niet moe, je struikelde er niet etc..
als een leeuw naast een lam kan zitten.. Dan is er iets grondig veranderd.
Nu moet ik wel zeggen dat ik spreek over het uiteindelijke paradijs.
Eerst heb je nog het 1000 jarige vredesrijk. Daar kunnen mensen nog sterven. Daar zien we nog een zee.. De zon schijnt er nog en dood en pijn zal er nog zijn. Maar ik geloof dat het daar al is dat de leeuwen de schapen niet meer zullen eten. Dat moet al een totale transformatie betekenen.
Die wereld is al anders dan hier. We spreken over ontwikkelingen. Nieuwe lichamen zijn daar al aanwezig.
Betere, die passen in een betere wereld. Weet je nog de wereld van voor de zondvloed trouwens?
Godenzonen leefden er onder de mensen. Reuzen die beroemdheden waren die huwden met de dochters van mensen. Zij hadden als voormalige engelen hun positie verspeeld. Als je nu eens andersom denkt.. Dan zie je een wereld van nieuwe scheppingen. Wij zijn dan mogelijk niet meer onder de engelen gesteld.

Zie daar het Nieuw Jeruzalem! Het daalt vanuit de hemel op de aarde neer, zoals de Godenzonen eens op de aarde neerkwamen om daar in zonden te vervallen, zo daalt het Nieuw Jeruzalem neer om Gods heerlijkheid te brengen :)
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Ik beantwoord jullie even beide.
Zelf lees ik de tekst hier vrij letterlijk.
Deze aarde zoals we nu zien is niet dat waar Adam en Eva voor hun zondeval in rond liepen, want kijk, de leeuw eet het lammetje op. Het regent op deze aarde, wat het niet deed in het hof van Eden. De vrouwen moeten pijnlijk kinderen krijgen en de mannen zwoegen om aan hun levensonderhoud te voldoen, waarbij er dorens en distels op het land zijn, die we in het hof van Eden niet tegen kwamen.
Als ik afga op de bijna dood ervarings verhalen, dan zien we ook water in de hemel en de natuur zie je daar ook. Uitgestrekte natuurgebieden, maar niet zoals hier. Het is niet voor te stellen, maar de natuur zingt daar letterlijk in schitterende natuurgeluiden ter ere van God. In de hemel blijkt men geen lichamen te hebben als hier. Ze zijn daar, zoals de engelen zijn.

Wij kunnen ons geen voorstelling maken van die nieuwe wereld.
We denken er graag te menselijk over, maar voor mij is het letterlijk: geen zee die overstromingen kan veroorzaken en waarin mensen verdrinken. Geen zon die je kan verbranden. God zelf zal ons allen verlichten. En waarom zou dat onhaalbaar zijn? Hebben we geen vertrouwen in God, in wat mogelijk is voor Hem? Wat kan in de hemel, kan hier op de nieuwe aarde ook.

Het is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij gegaan. De zee is er niet meer.

Vanzelfsprekend hebben we onze lichamen niet meer, want onze lichamen zijn sterfelijk en onderhevig aan ziekte, ouderdom en pijn. Dat is er allemaal niet meer. Je wordt niet moe, je struikelde er niet etc..
als een leeuw naast een lam kan zitten.. Dan is er iets grondig veranderd.
Nu moet ik wel zeggen dat ik spreek over de uiteindelijke paradijs.
Eerst heb je nog het 1000 jarige vredesrijk. Daar kunnen mensen nog sterven. Daar zien we nog een zee.. De zon schijnt er nog en dood en pijn zal er nog zijn.
Bedankt voor je reactie.
je leest letterlijk, dus.

Vertel mij dan waar God letterlijk zijn voornemen opgeeft, om de paradijsaarde te vullen met volmaakte mensen?
Waarom dan Gen 3:15? Dat is een belofte om t.z.t. alles te herstellen op een wettelijke wijze.

Dat de aarde NU geen paradijs meer is, is een direct gevolg van de opstand van A&E.

Dan deel 2.
Gods ingrijpen door de vloed.
Een direct gevolg van de opstand van de betrokken engelen, waardoor monsters, Nefilim, werden gecreëerd. Je ziet een bekend patroon verschijnen, geweld, terreur en misdaad.

Ik ken ook diverse bijna dood ervaringen. Opvallend daarin dat de betrokkene dingen ziet , die hij uit zijn omgeving kent. Zo zag een Texaanse boer koeien in een weide omgeven door prikkeldraad.

Zo was er ook een experiment. Men zette een bed op en gevoelige weegschaal met een stervende er in. Toen de man zijn laatste adem uitblies, werd er 2 gram minder gemeten. Conclusie: de ziel weegt 2 gram! Dat soort “wetenschappelijke” uitspraken krijg je van mensen , die de bijbel niet (goed) gelezen hebben.

De mensen die tijdens het duizendjarig rijk sterven, zijn mensen die zich niet aan God wil wensen te onderwerpen. Hun opstanding is dan “des oordeels”.

De aardse grote schare heeft overigens Gods ingrijpend overleefd. Zij worden tijdens de 1000 jarige periode volmaakt.
De aardse dieren verliezen hun agressieve gedrag, waardoor de leeuw stro zal eten.
Giftige slangen verliezen hun giftigheid zodat een zuigeling er mee kan spelen.
De Bijbelse omschrijving van paradijselijke zaken is onweerlegbaar fysiek, niet geestelijk!

De problemen op aarde, zoals overstromingen, tsunami’s e.d. zijn het gevolg van instabiliteit van de aarde. Een gevolg m.i. van de vloed.

De “nieuwe hemel” is een substituut voor een nieuwe regering. Die bestaat uit Jezus en de kleine kudde, in de Bijbel het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt, genoemd.
De tekst uit openbaring is een citaat uit Jesaja 65:17 en 66:22. Er kwam toen een nieuwe theocratische regering, waarmee de mensen een theocratische maatschappij gingen vormen. Er kwam toen niet letterlijk een nieuwe hemel en aarde. Dat zal ook nu niet gebeuren!

In de volgende tekst laat Daniël zien wat de bedoeling is.

Daniël 7:
13 Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon te komen; en tot de Oude van Dagen verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze.
14 En hem werd heerschappij en waardigheid en een koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

Toen Jezus kwam dachten de Joden dat hij dat in hun tijd zou waarmaken.
Zij zagen echter het beeld van Nebucadnezar over het hoofd, dat liet zien, dat na de Romeinse macht eerst een andere macht ou opstaan. — Daniël 2:31-35; Daniël 7 en 8 . Wanneer deze vernietigd is, gaat Jezus men zijn regering daadwerkelijk over de aarde regeren.

Enkele teksten over hemelen:

(Psalm 69:34) Dat hemel en aarde hem loven, De zeeën en al wat zich daarin beweegt.
(Psalm 96:11) Laten de hemelen zich verheugen, en laat de aarde blij zijn. Laat de zee bulderen en dat wat haar vult.
(Jesaja 44:23) Heft een vreugdegeroep aan, GIJ hemelen, want Jehovah is handelend opgetreden! Juicht in triomf, GIJ onderste delen der aarde! Wordt vrolijk, GIJ bergen, met vreugdegeroep, gij woud en al GIJ bomen daarin! Want JHWH heeft Jakob teruggekocht, en in Israël spreidt hij zijn luister tentoon.”
(Jesaja 49:13) Heft een vreugdekreet aan, GIJ hemelen, en wees blij, gij aarde. Dat de bergen vrolijk worden met vreugdegeroep. Want JHWH heeft zijn volk getroost, en zijn ellendigen betoont hij medelijden.

Over "de aarde".
(Psalm 96:1) Zingt JHWH een nieuw lied. Zingt JJHWH toe, heel de aarde.
Wie zingt hier?

(Jesaja 45:18) Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de ware God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander.

De letterlijke aarde is voor de mens gemaakt.

(Psalm 104:5) Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.
(Psalm 78:69) En hij ging zijn heiligdom bouwen net als de hoogten, Als de aarde, die hij tot onbepaalde tijd heeft gegrondvest.
(Psalm 119:90) Uw getrouwheid is van geslacht tot geslacht. Gij hebt de aarde gegrond, opdat ze kan blijven staan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik heb het idee dat je wat opgewonden raakt van mijn standpunten haha..
Om eerlijk te zijn weet ik niet goed waar je bepaalde gedachtes vandaan haalt.
Dat de hemel een regering is, hebt ik niet eerder van gehoord.
Ik heb ook geleerd de teksten die worden aangeleverd in Openbaring aan te nemen, zoals ze worden gegeven. Het is niet aan mij om alles te verklaren en te bedenken hoe het precies zal gebeuren en zijn.
Ik houd gewoon vast aan de woorden "er komt een nieuwe hemel, en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde is voorbij gegaan, en de zee is er niet meer."

Dat geloof ik zoals het op mij over komt en ik zie geen aanwijzingen om dat anders te zien.
Het geloof hoeft niet complex en moeilijk te zijn, zodat ik het niet meer volgen kan..

Wat Genesis betreft: je kan dat niet letterlijk nemen. Dat is onmogelijk. Waarom moet ik dat wel letterlijk nemen van je?

Kort gezegd: het gedeelte over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde neem ik letterlijk en Genesis niet. Bij jou is het andersom. Dus in wezen lijken we op elkaar :-)

Wat je wil zeggen met de bijna dood ervaringen weet ik niet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Ik heb het idee dat je wat opgewonden raakt van mijn standpunten haha..
Ik heb ook geleerd de teksten die worden aangeleverd in Openbaring aan te nemen, zoals ze worden gegeven. Het is niet aan mij om alles te verklaren en te bedenken hoe het precies zal gebeuren en zijn.
Ik houd gewoon vast aan de woorden "er komt een nieuwe hemel, en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde is voorbij gegaan, en de zee is er niet meer."

Dat geloof ik zoals het op mij over komt en ik zie geen aanwijzingen om dat anders te zien.
Het geloof hoeft niet complex en moeilijk te zijn, zodat ik het niet meer volgen kan..

Wat Genesis betreft: je kan dat niet letterlijk nemen. Dat is onmogelijk. Waarom moet ik dat wel letterlijk nemen van je?

Kort gezegd: het gedeelte over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde neem ik letterlijk en Genesis niet. Bij jou is het andersom. Dus in wezen lijken we op elkaar :-)

Opgewonden? Nee Hoor, maar ik vind het best interessant.

Mijn gedachten haal ik uit de Bijbel. Door onderzoek vergelijking, daarmee ook achtergronden meenemend.

Zoals:
Hoe is het joodse redeneren ontstaan.
Hoe heeft de door Paulus geprofeteerde afval ontstaan en hoe is de ontwikkeling daarvan tot nu toe.
Hemel, hemelen wordt in de Bijbel soms als synoniem voor regering(en) gebruikt.

Ik heb geprobeerd aan te tonen dat het niet altijd letter is, kan zijn.

De sleutel voor begrip van de “nieuwe Hemel en aarde”is de zee. Ik heb je 2 teksten gegeven die laten zien wat “de zee”eigenlijk is.
Verder gaf ik aan dat God zei dat het zeer goed was. Waarom zou hij die dan vervangen?

Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis ebzit.. Door deze kennis en het willen openstaan voor uitleg door Gods geest is hen niet zo moeilijk. Maar ook al bestudeer je de bijbel je leven lang, je zal steeds weer wat nieuws ontdekken.

Het probleem met de bijbel is dat er veel symbolieken gebruikt worden. Over het algemeen begrepen de Joden die. Het si nu de kunst op datgene te begrijpen, wat er wordt bedoeld. Soms kan je iets letterlijk opvatten, soms is het symbolisch bedoeld. Door tekst vergelijking en de context si er wel uit t komen. Een uitleg dient wel in overeenstemming met de gehele Bijbelse leer te zijn.

Wat Genesis betreft de scheppingsdagen zijn geen letterlijke dagen van 24 uur. Dat kan ook niet, want onze tijdsrekening is gebaseerd op de zon en de maan. Gods tijdsrekening is uiteraard anders.
De bijbel zegt: (2 Petrus 3:8) Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij God één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.

Zie ook: Psalm 90:2, 4.

De Bijbel leert dus dat de aarde eeuwig zal blijven bestaan, ter bewoning.
Geen mens kan de eeuwigheid bevatten en dat zie je dan terugkomen in de diverse geloofsleren, ook in de heidense. Zo kennen de Grieken de veerman en geven een muntje mee voor de “overtocht”.

wat de bijna door ervaringen betreft: Die zijn overwegend op de omgeving, de belevenissen van de persoon gebaseerd.
In laboratoria heeft men gelijksoortige ervaringen kunnen opwekken.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:De Bijbel leert dus dat de aarde eeuwig zal blijven bestaan, ter bewoning.
Jezus: “Hemel en aarde zullen vergaan, maar mijn woorden zullen niet vergaan.” (Mat.24:35)
Alleen het geestelijke is eeuwig, het materiële is tijdelijk.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Gaitema schreef:Ik heb het idee dat je wat opgewonden raakt van mijn standpunten haha..

Mijn gedachten haal ik uit de Bijbel. Door onderzoek vergelijking, daarmee ook achtergronden meenemend.

Zoals:
Hoe heeft de door Paulus geprofeteerde afval ontstaan en hoe is de ontwikkeling daarvan tot nu toe.

De sleutel voor begrip van de “nieuwe Hemel en aarde”is de zee. Ik heb je 2 teksten gegeven die laten zien wat “de zee”eigenlijk is.
Verder gaf ik aan dat God zei dat het zeer goed was. Waarom zou hij die dan vervangen?

Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis ebzit.. Door deze kennis en het willen openstaan voor uitleg door Gods geest is hen niet zo moeilijk. Maar ook al bestudeer je de bijbel je leven lang, je zal steeds weer wat nieuws ontdekken.

Het probleem met de bijbel is dat er veel symbolieken gebruikt worden. Over het algemeen begrepen de Joden die. Het si nu de kunst op datgene te begrijpen, wat er wordt bedoeld. Soms kan je iets letterlijk opvatten, soms is het symbolisch bedoeld. Door tekst vergelijking en de context si er wel uit t komen. Een uitleg dient wel in overeenstemming met de gehele Bijbelse leer te zijn.

Wat Genesis betreft de scheppingsdagen zijn geen letterlijke dagen van 24 uur. Dat kan ook niet, want onze tijdsrekening is gebaseerd op de zon en de maan. Gods tijdsrekening is uiteraard anders.
De bijbel zegt: (2 Petrus 3:8) Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij God één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.

Geen mens kan de eeuwigheid bevatten en dat zie je dan terugkomen in de diverse geloofsleren, ook in de heidense. Zo kennen de Grieken de veerman en geven een muntje mee voor de “overtocht”.

wat de bijna door ervaringen betreft: Die zijn overwegend op de omgeving, de belevenissen van de persoon gebaseerd.
Volgens mij allemaal conclusies die voorkomen uit een onvermogen om te begrijpen wat wedergeboorte werkelijk inhoudt, wat we bij mensen zien die zelf geen enkele ervaring van de geest hebben, en zuiver op het stoffelijke zijn gericht. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van een zuiver geestelijk, onstoffelijk bestaan, buiten het stoffelijke lichaam. En ze zien geen andere weg dan zich puur te richten op het geschreven woord.
Only dead fish go with the flow
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:de persoon gebaseerd.
Volgens mij allemaal conclusies die voorkomen uit een onvermogen om te begrijpen wat wedergeboorte werkelijk inhoudt, wat we bij mensen zien die zelf geen enkele ervaring van de geest hebben, en zuiver op het stoffelijke zijn gericht. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van een zuiver geestelijk, onstoffelijk bestaan, buiten het stoffelijke lichaam. En ze zien geen andere weg dan zich puur te richten op het geschreven woord.[/quote]
Ja, dat gaat in deze situatie wel op. De werkelijke mens is namelijk het geen we nu niet kunnen zien, namelijk de geest.
Het lichaam is iets wat bij dit tijdelijk aards verblijf hoort. In de hemelsferen zijn zulke lichamen niet te vinden.
Zolderworm

Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:de persoon gebaseerd.
Volgens mij allemaal conclusies die voorkomen uit een onvermogen om te begrijpen wat wedergeboorte werkelijk inhoudt, wat we bij mensen zien die zelf geen enkele ervaring van de geest hebben, en zuiver op het stoffelijke zijn gericht. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van een zuiver geestelijk, onstoffelijk bestaan, buiten het stoffelijke lichaam. En ze zien geen andere weg dan zich puur te richten op het geschreven woord.
Ja, dat gaat in deze situatie wel op. De werkelijke mens is namelijk het geen we nu niet kunnen zien, namelijk de geest.
Het lichaam is iets wat bij dit tijdelijk aards verblijf hoort. In de hemelsferen zijn zulke lichamen niet te vinden.
Ja, inderdaad. Sommige christenen kunnen zich daar blijkbaar niets bij voorstellen, en komen tot een zuiver materialistische visie.
Zolderworm

Alpha schreef:Wat de bijna-dood-ervaringen betreft: Die zijn overwegend op de omgeving, de belevenissen van de persoon gebaseerd.
Ja, maar dat toont nog niet aan dat die ervaringen zuiver door de hersenen zijn voortgebracht. Het kan ook zijn dat de beïnvloeding van de hersenen door elektroden ervoor zorgt dat het geestelijke lichaam zich kan losmaken van het stoffelijke lichaam, ofte wel dat de hersenen de geest vrij geven, om werkelijke ervaringen te hebben op het geestelijke gebied. Ofte wel: de elektrische impulsen zorgen ervoor dat een werkelijke uittreding in de geestelijke wereld kan plaatsvinden. Door de elektrische impulsen wordt dan alleen maar de deur open gezet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:

Mooi, dan ga ik ff door ;)

Zoals:

Soms kan je het letterlijk opvatten en soms symbolisch. Inderdaad. Ik geloof dat je de symboliek wel kan herkennen.
In de vrijzinnige hoek heb ik gehoord van een theorie dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan en ook niet echt over het meer liep. Het zou beelden zijn met een betekenis. De betekenis die er aan gegeven wordt heb ik trouwens geen eens moeite mee. Jezus die boven het kolkende water staat. Het water dat ook symbool staat voor de wereldse gedachtes die in onze hoofden chaotisch rond gaan en leugenachtig van aard zijn, waar Jezus absoluut boven staat en ons daaruit ook omhoog trekt, zodat wij daar ook niet in ten onder gaan. We staan dan daar ook boven en komen er vrij van. Toch had Jezus wel degelijk over het water gelopen.
Dus het is wel uitkijken dat we niet erin doorschieten. Soms is iets wel degelijk letterlijk bedoeld, en wordt het toch vergeestelijkt.

Maar om terug te komen op Genesis: welke wereld heeft God het over? Ik heb het idee dat het één en ander door elkaar heen loopt, met opzet, waarmee God meerdere ontwikkelingen laat zien. Als we het letterlijk zouden proberen te nemen, zou het hof van Eden op aarde nog te vinden zijn, maar dat is niet zo. Verder stellen de bomen in het hof van Eden ook nog eens rijken voor, zoals Egypte de grootste in het hof van Eden wordt genoemd. De vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad heeft met het menselijke verlangen te maken om net als God mensen te verwekken.. jaja..
en dus ook kennis te hebben van wat goed en kwaad is, net als God.
De Boom des levens komen we in Jezus weer tegen.
Het is dus de bron van ons bestaan. De Heilige Geest om uit te putten. Het levende water.
De rode draad door het scheppingsverhaal heen is trouwens ook een geestelijk proces.
Er wordt niet gesproken van de zon en de maan, maar van twee lichten die heersen over de dag en de nacht.
Het eerste licht werd zichtbaar in het oude testament. Mozus gaf de tien geboden, maar het licht wat het gaf ebde weg.
Het tweede licht kwam in Jezus naar ons toe en brak met pinksteren in ons aan. Het wordt compleet dag in ons leven.
De zevende dag moet nog komen. Dat is de grote sabbath waar we naar toe werken, waar we nu over discussiëren.
Zo is eigenlijk Genesis vergelijkbaar met Openbaring en horen bij elkaar. Het gaat over verleden, heden en toekomst.
Gods Geest ging over de wateren die als een woeste massa in de duisternis tekeer ging. Gods Geest doorgrond dan onze gedachten, die zo als die woeste watermassa wordt beschreven. Vervolgens begint God in ons te scheppen. Hij brengt land aan in onze gedachten en zaait daarin zijn zaad uit, net als in de gelijkenis van de zaaier. Het eerste licht breekt aan, het wordt weer donker en het tweede licht breekt aan en vervolgens wordt het volledig sabbath in ons leven. Dat proces vindt dus plaats in onze gedachtengangen. In onze geest.
Te gelijker tijd spreekt God door dit verhaal weer over hoe de mensheid tot zonde verviel in de levensloop van Adam en Eva, maar ook evengoed omschrijft het de oorsprong van onze materiële schepping: "diepe duisternis". Even goed de zondeval. Waarom zou Adam en Eva in volmaaktheid leven, als die wereld waarop ze zouden zijn vanuit duisternis is ontstaan? Wie schiep dan deze duistere kolkende massa?
Dat vinden we ook in het verhaal. Satan schiep de duisternis en de wateren in die duisternis. Hij kreeg de heerschappij van de mensen overgedragen, omdat ze hem gingen aanbidden. Deze wereld is dus volledig satans wereld en satans schepping. God herschept die schepping en begint daarin dus te zaaien. God is bezig door heel deze materiële schepping heen satans oorsprong van de oer chaos om te vormen in periodes na het paradijs toe.
Nu op dit moment leven we op de 6de dag van de schepping. Met Pinksteren is het laatste grote Licht opgegaan. Het Licht dat heerst over de dag.
Dat Licht werkt ons door God naar de sabbath toe. Je zult dan uitkomen bij waar God werkelijk ooit bij begonnen was.
Zoals in Johannes 1 verwoord. In het aller eerste begin/in beginsel, was er het Licht en dat Licht was het Licht der mensen.
Het is allemaal vanuit God ontstaan en in Hem is geen spoor van duisternis.. dus kan de duisternis van het begin ook niet van hem zijn.
Genesis begint ook niet met "in het begin schiep God de duisternis"
Nee, het begint later met "in het begin was de aarde woest en ledig"
Om te weten waardoor het woest en ledig was geworden, moet je bij het verhaal over Adam en Eva in het hof van Eden zijn.

Mooi hé :)

Wat de duur van de scheppingsdagen betreft zijn we het in ieder geval met elkaar eens :)

Ja, ik zag de tekst en het verbaasde me eigenlijk het te treffen. Toch ben ik in mijn verwoordingen van wat ik geloof niet gericht op het totaal overbodig maken van deze wereld. God zie ik het eerder gebruiken voor de transformatie tot een betere wereld, maar aan het einde van de rit kom je dan in de volmaaktheid wel terecht in een werkelijkheid als dat van de wereld, waarin het stoffelijke alleen maar hinder zal leveren. Maar toch heb je ook hemellichamen, maar dat is niet te vergelijken met onze huidige lichamen. In de hemel is het geen tastbare materie zoals we die hier kennen. Hoe kan het grote geheim anders werkelijkheid worden?
Volgens de bijbel zal als de wereld aan Jezus onderworpen is, Jezus zich onderwerpen aan de Vader en als gevolg daarvan zullen we allen één zijn? God en Jezus Christus in ons en wij in Hen. God zal ons allen verlichten. Het is een totaal andere werkelijkheid.
Is de daarop volgende conclusie dan niet dat er mogelijk eigenlijk geen leven na de dood is?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:de persoon gebaseerd.
Ja, inderdaad. Sommige christenen kunnen zich daar blijkbaar niets bij voorstellen, en komen tot een zuiver materialistische visie.
Dat hadden de joden ook al. Zij verwachten de Messias in een materiële oorlog, terwijl Het over een Geestelijke strijd gaat.
Dat komt inderdaad doordat er vanuit de aarde schijnwerkelijkheid geredeneerd wordt.