Graag wil ik nog eens "het probleem" van de 144.000 toelichten. Want ik zie dat daar soms bijzondere gedachten over zijn.
Het is natuurlijk ondenkbaar dat er 'maar' 144.000 mensen of verlosten in het Hemels Jeruzalem zullen aankomen, als zij met Jezus door de Poorten binnen gaan. Als Jezus in het Hemels Heiligdom het oordeel van de Vader ontvangt,
immers Hij bemiddelt in het Heilige der Heilige niet van mensenhanden gemaakt, in de Hemel over ALLE mensen, als Allerhoogste Priester(a.h.w. het Hemels en laatste Yom Kippur)
Wat zijn nu dan die 144.000 uit Openbaring 14.
Ik zal proberen het te verklaren, vanuit mijn persoonlijke geloofsvisie.
Openbaring 7:4-11
Hier zien we de volgende kenmerken van de 144.000:1 Hierna zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Zij hielden de vier winden van de aarde in bedwang, om te voorkomen dat er een wind over land of op zee of door de bomen zou waaien. 2 Ik zag in het oosten een andere engel opstijgen, die het zegel van de levende God had. De vier engelen die de opdracht hadden gekregen om schade toe te brengen aan het land en de zee riep hij met luide stem toe: 3 ‘Laat het land en de zee en ook de bomen nog ongemoeid! Eerst moeten wij het zegel van onze God op het voorhoofd van zijn dienaren aanbrengen.’
4 Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israël. 5 Twaalfduizend uit de stam Juda die het zegel droegen, twaalfduizend uit de stam Ruben, twaalfduizend uit de stam Gad, 6 twaalfduizend uit de stam Aser, twaalfduizend uit de stam Naftali, twaalfduizend uit de stam Manasse, 7 twaalfduizend uit de stam Simeon, twaalfduizend uit de stam Levi, twaalfduizend uit de stam Issachar, 8 twaalfduizend uit de stam Zebulon, twaalfduizend uit de stam Jozef en ten slotte twaalfduizend uit de stam Benjamin die het zegel droegen.
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen
1. Ze zijn verlost, de aarde is verwoest achtergelaten. De niet verlosten bevinden zich in hun graven.
2. Jezus noemt hier de 12 stammen waaruit dat die ontelbare menigte is ontstaan. Wat op valt is dat Jezus hier ALLE mensen als 'Israël' aanduidt.
.Want Hij zegt hier: ELKE stam van Israël. En dat gaat samen met het feit dat Jezus zegt; Niet ieder een die zegt Here Here.......
Afgezien daar van, als er gesproken wordt over een Geestelijk Israël, dan is er ook een natuurlijk Israël. Als er gesproken wordt over een Groot Babylon, dan zijn daar ook
net zoals ten tijde van het OT, Joden die Geestelijk als ook natuurlijk zijn, in de relatie tot een hemel Lam (Hemels Jeruzalem) of een Beest op aarde (Groot Babylon).
Jezus beschrijft met de 144.000 de verlossing uit het Geestelijke Egypte het Geestelijke Babylon, waar drie onreine Geesten hun werk deden
3. De bevestiging dat het numeriek meer dan 144.000 mensen betreft zien we in vers 8 aangegeven.
4. De Troon van het Lam staat in het Hemels Jeruzalem, niet in het aardse Jeruzalem; het Heiligdom voor ons is dus in de Hemel, niet in een aards Jeruzalem,het voorgestelde aardse Jeruzalem wordt dus
valselijk voorgesteld als een plaats van aanbidding. Alleen iemand die zich voordoet als een God, zal in het aardse Jeruzalem zich kunnen
zetten op 'een troon'. Wie zal dan aan de rechterhand van die god zich dan neerzetten? En wie is dan dié godheid, dié Heilige Vader terwijl de Bijbel en jezus maar over één Hemels- en heilige Vader spreken!
Openbaring 14:1-3
Zo Gait, ook hier zien we dus in feite hetzelfde relaas aangaande de 144.000.1.En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
De gebeurtenis krijgt hier nog een nauwere samenhang met Christus en de Hemelse Heilige (de enige) Vader in het Hemels Jeruzalem.
Johannes krijgt (al) een visionair beeld van wat er zich zal afspelen, als de verlosten in de Hemel zijn. Hij "ziet" en "hoort" al in het profetische kader van Openbaringen, in Christus, van wat er zich zal afspelen
in het Hemels Jeruzalem. Hij hoort de mensen uit alle volkeren ( voortgekomen uit de vele wateren) een lied zingen voor de Here der Heerscharen.
Johannes op Patmos, "ziet" en "hoort" dan ook dat het Grote Babylon al gevallen is, dat wil zeggen; de aarde ziet hij -in dat visioen- al als verlaten, verwoest en de mensen gedood en in hun graven,
zij die niet verlost zijn en dus niet in de Hemel wonen.
De verzegeling van al deze mensen de 144.000 volgt na de gebeurtenissen van het 6e zegel (Openbaring 6 en 8). De laatste verwoestend oordeel over de wereld, dat de mensen over zichzelf hier hebben opgeroepen, zullen beginnen als de 4 engelen op de 'hoeken' der aarde losgelaten worden. De verlosten zijn dan verzegeld en kunnen door Satan niet meer verleid worden! Gods toorn gaat dan over de aarde, maar de Allerhoogste kan niets meer doen voor de mens. Tekenen van dat 6e zegel zijn o.a.: politieke- en maatschappelijke onrust, economische instabiliteit en ellende van allerlei aard. Van de economische crisis zullen we nooit meer afkomen, niet in de wereld en ook niet in de EU, al doen de politici ons van alles beloven (VTM 'Telefacs, hier een fragment te zien: http://vtm.be/telefacts-zomer/goldman-s ... is-stortte ) Iedereen moet er maar het zijne van denken!
Tot slot nog dit: Het valt op dat Openbaring 14 en de omschrijving van de 144.000 direct volgt op de beschrijving van het Beest en zijn Beeld en het getal van zijn naam.
Dat betekent dat de wederkomst van Christus en de directe gevolgtrekking uit dat gebeuren, plaats vindt aansluitend op de periode van 1843. Met andere woorden, de tijdsspanne dat het Beest regeert volgt op het afsluiten van de 2300 avonden en morgens van Daniël. Het kan dus niet anders zijn, dan dat de "laatste dingen" in onze tijd gebeuren, dat wil zeggen allemaal zullen wij, die sinds 1843 leven, een deel van die profetie "zichtbaar" en "hoorbaar" in vervulling zien gaan. Nu we dit dus weten, dan is het eveneens duidelijk dat de aanwijzing dat de drie-engelen boodschap en de relatie tot het Hemels Heiligdom een 'boodschap' is, die tijdens de Reformatie is ontstaan (na de Middeleeuwen en aansluitend op de Franse Revolutie). Met name 'de Nieuwe Wereld' (de USA) werd een plaats waar (de) Godsdienstvrijheid grote vlucht nam en dat bepaalde Reformatorische gemeenschappen (waaronder ook de Zevende- dags Adventisten en Zevende Dags Baptisten) de essentie van Daniël en Openbaringen uit hun fundament (de drie engelen) zouden Openbaren.
Als we dus uitgaan van het element van verlossing in de verkondiging van Openbaring en hoofdstuk 14, dan zijn de heiligen die mensen die de drie boodschappen van de drie-engelen en de erkenning van het Hemels Heiligdom hebben aangenomen en dan volgens vers 12 de Heer en de Hemels Vader aanbidden door het onderhouden van de 10 gebodentafel in Geestelijk opzicht (verbonden met het Hemels Jeruzalem, het Lam en de Hemelse Vader).
Zij doen dat "in de plaats van" het aanbidden van het Beest, zijn Rijk (het grote Babylon) en hunne Vader (de Duivel) die als Overste regeert over het Geestelijke Egypte!
Als we nu deze beschrijving nu terug koppelen naar de Sabbat van het 4e gebod (zaterdag) dan ontdekken we een relatie tussen het verlaten van de Sabbat van het 4e gebod en de aanbidding van het Beest terug in de OT geschiedenis van het Israël van die tijd, namelijk:
De Sabbat van het 4e gebod werd aan Israël gegeven....let op; opdat zij.......zouden terugkeren naar de deugdzame leefwijze die zij, hoewel zij die van "hun vaderen" hadden ontvangen, in Egypte hadden verdorven! Nu, Openbaring 14 wijst dus op de gelegenheid (wederom) terug te keren naar dat ene fundament met exact dezelfde oproep als aan het volk Israël, dat door heidense invloed (menselijk maatstaf) afgeweken was -en is-, van de geboden van een Hemelse signatuur.
Tot slot nog dit, naar mijn persoonlijk geloof kunnen we Openbaring als volgt indelen:
a.Het geeft aan dat er een merkteken van het karakter van het Lam en Zijn volk weergeeft.-- (Openb. 14:1-5)
b.Dat zij het Zegel hebben ontvangen Het zegel van God= de Sabbat van het 4e gebod.-- Johannes zag het Lam op de berg Sion en met Hem 144.000 op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders. Zij droegen het Zegel van Zijn Rijk. Zij waren allen tot een tempel van de Heilige Geest geworden. Zij waren vol licht en heerlijkheid van de Allerhoogste.
Hartelijke groet!
Bronnen voor verder studie : Naast persoonlijk getuigenis zie: Openbaring NBG/eventueel voor geïnteresseerden het boekwerk " De geschiedenis van de Sabbat J.N. Andrews" http://en.wikipedia.org/wiki/J._N._Andrews