Foppe1986 schreef:Wat bedoel je hierbij met dode natuur? Mijn idee is namelijk dat mensen ten onrechte uitgaan van dode natuur, en daarom voor het ontstaan van leven een God nodig hebben. Terwijl als je kijkt naar de kleinste deeltjes, dus niet de natuur zoals wij die noemen (het lichaam van de natuur, om zo te zeggen) alles levend is. Maar het een dan wat meer en duidelijker dan het andere.
Ik had natuurlijk moeten zeggen de "levenloze natuur" want dat is ongeveer het eerste wat je met biologie in het voortgezet onderwijs leert. In de biologie is er sprake van levend organisme als genoeg zelforganisatie is om het stadium van voortplanten te bereiken, het erfelijk materiaal te vermeerderen en succesvol nakomelingen te produceren die weer dezelfde cyclus doorlopen.
Natuurlijk kan je leven ook op andere manieren definieren, maar het is niet gangbaar om bijvoorbeeld een auto levend te noemen, ook al beweegt deze over de weg. Zo is dat denk ik ook met de kleinste deeltjes - ze bewegen wel, volgens bepaalde wetten, maar er is geen zelforganisatie die leidt tot nakomelingen.
Je kan niet bewijzen dat er een mechanische inspiratieleer ten grondslag ligt aan de bijbel. We waren er immers niet bij toen de stukken geschreven werden.
Dat klopt, maar de meest voor de hand liggende hypothese is dat de Bijbel door mensen is geschreven, want alle boeken die tegenwoordig worden geschreven hebben een menselijke auteur. Mechanische inspiratie maakt het maar ingewikkeld en is m.i. niet nodig om de Bijbel te verklaren.
Wel kan je aan de hand van wat er staat bewijzen of een almachtige en alwetend godheid hieraan ten grondslag ligt, en daar is nu geen enkele reden voor. Er staan te vreemde dingen in, er is teveel overlapping met denkbeelden van omringende landen, er is te weinig wetenschap die nu pas ontdekt wordt (al is een boek genaamd "moderne wetenschap in de bijbel" het daar niet mee eens). Dus de Bijbel loopt te weinig jaren voor, om door een godheid geinspireerd te zijn.
Dat zien veel mensen toch anders.
In elk geval zie ik dat zelf anders. De Bijbel is een boek waar ontzettend veel (menselijke) wijsheid spreekt. De boodschap die de Bijbel geeft, is dat we alles in dit leven danken aan God die alles gemaakt heeft. Het is een geloofsdocument die mensen bevestigt die al geloven en sommige mensen overtuigt die nog niet geloven. Maar het gaat niet om de letters of woorden in de Bijbel, maar om wat het geschrevene uitwerkt. En voor mij werkt dat zoveel positiefs uit dat ik daarom alleen maar kan bevestigen dat het boek van goddelijke oorsprong is. Maar dat goede komt niet als je aan de zijlijn gaat zitten wachten. Nee, je moet een begin maken en niet bij de pakken neerzitten als je niet gelijk krijgt wat je wilt.
Al ben ik wel bekend met mechanisch schrijven. Door mijn kennis van theosofie en ook van iemand als Lorber.
Die ken ik dan alleen van naam, van iemand die hier ook berichten plaatst.
Je hebt zeker de bijbel met de paplepel ingekregen?
Hoe raad je het
Dat is zeker een voordeel, want het is een minderheidsstandpunt. Je moet je dus altijd bewust zijn waarom je iets vindt, en daardoor denk je meer na (tenminste zo werkt het bij mij).
Wat is precies de kritiek die je hebt? Er zijn vele fora en sites waar je met opmerkinen kan komen.
Evolutie volgens de evolutietheorie is een aaneenschakeling van toevallige gebeurtenissen. Met onze huidige statistiek zouden we dat niet accepteren. De miljoenen jaren staan een realistische kijk in de weg. Het fossiele archief is nergens compleet aanwezig. Waarom zou een tijdperk op de ene plek niet gelijktijdig kunnen zijn geweest met een ander tijdperk op een andere plek? Misschien is het wel uit te sluiten, maar er is in elk geval nergens een evolutionistische publicatie te vinden die dergelijke vragen behandelt. Men is bang om in creationistisch vaarwater te komen, en daarom is er een sfeer van politieke correctheid. Sommige wetenschappers hebben wel stappen in de goede richting gezet, bijvoorbeeld met de stelling dat het fossiele archief geen geleidelijkheid laat zien, maar discontinuïteit (punctuated equilibrium, Gould en Eldredge). Als je de evolutietheorie goed wil onderbouwen, dan begint dat met een solide fundering: wat weten we wel en vanaf wanneer begint de interpretatie. Die duidelijkheid mis ik. Als ik dan ook nog zie hoe psychologen en anderen aan de haal gaan met ET, bijvoorbeeld w.b. de rolpatronen tussen man en vrouw ("de man ging jagen, de vrouw bleef achter"), dan zie ik daar eerder de jaren vijftig in dan nieuwe informatie over de prehistorie.
Het heeft geen zin om kritiek op de ET te uiten, zeker niet op fora. Je kan ET beter negeren, want praktische relevantie heeft ET niet.
Ik geloof ook niet in de evolutietheorie zoals die nu is, waarin geen plek is voor geestelijke zaken, en enkel materie en toeval en tijd een plek hebben. Maar om kritisch te zijn heb je wel degelijke kennis nodig.
De evolutietheorie wordt vaak binnen een materialistisch/recuctionistisch wereldbeeld verwoord. Er zijn vast ook meer holistische varianten.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de Gaia-hypothese van James Lovelock (
https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Lovelock). Het gaat niet direct over evolutie, maar is wel een heel andere kijk op onze wereld.