De achtergrond van het bestaande (evolutie, schepping etc.)

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: De achtergrond van het bestaande (evolutie, schepping et

Bericht door Peter79 »

Peter64 schreef:Peter79,

Ik verwacht gewoon de bescheidenheid die past bij het geheel ontbrekende bewijsbaarheid van de bijbel. Je moet jezelf niet overschreeuwen.
Gelukkig is de Bijbel geen wetenschappelijke theorie. De Bijbel hoeft niet bewezen te worden. De Bijbel is er gewoon en het is aan een ieder wat hij ermee doet.
Persoonlijk vind ik de Bijbel veel inspirerender dan de evolutietheorie. In alle bescheidenheid.

(het is ook weer tekend dat jij en anderen om de argumenten heen slalommen)
rfdekruijff

Bericht door rfdekruijff »

Foppe1986 schreef:
rfdekruijff schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar.... :mrgreen:
Voor mijn gevoel zijn de christenen altijd zoekende en wordt de evolutietheorie als 100% bewezen beschouwd.
Dan moet je iets beter je best doen met voelen. Want misschien dat christenen wel zoeken, maar niet op de juiste manier. De juiste manier zou zijn: "bestaat God?" "Hoe kun je weten wat God is?" "waarom ben ik hier"?
Deze vragen worden gewoon overgeslagen en het enige wat christenen doen is vechten om de letter. En zoals Herman Finkers al zei "een verkeerd geplaatst komma of letter maakt zelfs van Jezus nog een ketter".
Dus men vraagt zich wel af "wat heeft God hier nou mee bedoeld" in plaats van de te begrijpen vraag "Heeft God hier uberhaupt wel iets mee te maken?".

Deze zin is nl een zeldzaamheid en ik waardeer je eerlijkheid enorm.
Maar niet meteen invullen en denken dat de evolutietheorie dan onzin is, want dat zegt hij niet. Hij is enkel falsifieerbaar. Wat wil zeggen dat als er iets is dat indruist tegen evolutie (bijvoorbeeld menselijke botten die in verkeerde aardlagen liggen) het meteen herzien dient te worden.
Ok, dank voor je antwoord.
Je bent het duidelijk niet eens met mijn gevoel. Voel je daar vrij in. De vragen die ik mezelf zou moeten stellen, stel ik ook. Daarna generaliseer je alle christenen. Daarna geef je weer 2 vragen die ik mezelf moet stellen. Ook die probeer ik toe te passen in het leven, dat gaat niet altijd goed.

Ik heb niet gezegd dat de evolutietheorie onzin is noch heb ik het geïmpliceerd.
Wil je wel kritisch zijn op je laatste zin?
Wat wil zeggen dat als er iets is dat indruist tegen evolutie (bijvoorbeeld menselijke botten die in verkeerde aardlagen liggen) het meteen herzien dient te worden.
Wat bedoel je bijv. met "de verkeerde aardlagen" en wat moet dan herzien worden?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

Peter79 schreef:
Peter64 schreef:Peter79,

Ik verwacht gewoon de bescheidenheid die past bij het geheel ontbrekende bewijsbaarheid van de bijbel. Je moet jezelf niet overschreeuwen.
Gelukkig is de Bijbel geen wetenschappelijke theorie. De Bijbel hoeft niet bewezen te worden. De Bijbel is er gewoon en het is aan een ieder wat hij ermee doet.
Persoonlijk vind ik de Bijbel veel inspirerender dan de evolutietheorie. In alle bescheidenheid.

(het is ook weer tekend dat jij en anderen om de argumenten heen slalommen)

Alsof waarheid inspirerend moet zijn. Wat het wel is overigens. Evolutie is toch vele malen inspirerender dan "God blies Adam de adem in zijn neusgaten"? Hoe alles ontstaan is door middel van evolutie, prachtig. En trouwens, niks is ontstaan door evolutie, dat is weer een ander vakgebied. De bijbel is ook niet zomaar gewoon ontstaan, maar is gemaakt door mensen wiens handelen we nu kunnen achterhalen en de bedoeling van dat alles. Met wetenschap. Maar daar wordt hier niet op ingegaan, want de christenen willen maar al te vaak en veel geloven dat alles uit de hemel op de Aarde viel, kant en klaar.

Ik ben er wel klaar mee, met christenen die theorieen uitlachen waar ze geen weet van hebben, die mensen uitlachen of uitmaken voor dwalenden. Mensen waar zij de schoenveters niet eens van mogen strikken. Mij zien jullie niet meer op dit forum, het is een forum van niks. Pardon, het is een forum met leden van niks. Sommige leden alhier zijn eerlijke mensen, een beetje bot maar wel eerlijk. De rest zijn sprekende papegaaien. Ze maken wel geluid, het lijkt ook heel wat. Maar ze hebben er geen idee van.Een beetje Bijbelteksten knippen en plakken, zonder de drogredenen door te hebben die ze aanhalen.
Dag heey
Peter64

Bericht door Peter64 »

Peter79.

De bijbel hoeft volgens jou niet bewezen te worden, maar voor de evolutietheorie vraag jij bewijzen?

Ik begin me langzaam af te vragen of ik in gesprek ben met iemand die psychisch niet in orde is, of dat ik met iemand in gesprek ben die is getroffen door een ongeneeslijk religie virus.
Ik denk het laatste.
BdO

Bericht door BdO »

Foppe1986 schreef: Ik ben er wel klaar mee, met christenen die theorieen uitlachen waar ze geen weet van hebben
:D Dat valt bij gesprekspartner Peter79 aardig mee, dat weet hebben van die theorieën. Uitlachen is hem ook al vreemd. Ik zie je probleem niet in het voortzetten van het gesprek met hem.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
rfdekruijff

Peter64 schreef:Peter79.

De bijbel hoeft volgens jou niet bewezen te worden, maar voor de evolutietheorie vraag jij bewijzen?

Ik begin me langzaam af te vragen of ik in gesprek ben met iemand die psychisch niet in orde is, of dat ik met iemand in gesprek ben die is getroffen door een ongeneeslijk religie virus.
Ik denk het laatste.
Dit heeft denk ik te maken met de manier van beleven, de christenen geloven en vinden bewijs uit de Bijbel bewijs genoeg. Atheïsten willen specifiek wetenschappelijk bewijs en als ik een atheïst zou zijn wilde ik dat ook. Vanwege de inleving (ik spreek voor mezelf) vraag ik jou binnen je belevingskaders naar die dingen die jou zekerheid geven over je (zoals ik het noem) geloofsbasis.

Daarom vragen wij (christenen) jullie (atheïsten) om wetenschappelijk bewijs. Dat is bewijs dat jullie als reëel beschouwen, elke andere aanpak is waardeloos.
Daarom vragen jullie ons ook om Bijbels bewijs.

Op deze manier zijn we beiden aan het zoeken binnen onze veiligheid naar de waarheid, voor zover we die toe durven geven..
Wat dat betreft snap ik zijn vraag wel.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Ik denk het laatste.
Jammer toch dat je zo in extremen vervalt.

De biologie bestudeert de levende natuur (in samenhang met de dode natuur). De levende natuur is het object van onderzoek, (ter onderscheid van bijvoorbeeld natuurkunde, scheikunde, geologie). In de biologie worden theorieën opgesteld om de waargenomen verschijnselen te verklaren. Eén van die theorieën is de evolutietheorie. De biologie maakt gebruik van andere disciplines, zoals natuurkunde, scheikunde, archeologie, geologie, etc.

De theologie bestudeert de leer over God. Eén van de objecten van onderzoek is de Bijbel en al wat er daarom heen aan traditie gevormd is. Een voorbeeld is de bronnentheorie, waarbij de vijf eerste boeken van de Bijbel worden toegeschreven aan 4 bronnen, op basis van kenmerken in de tekst. Wat je ook op het niveau de theorie kan beschouwen, is bijvoorbeeld de mechanische inspiratieleer. Dit is de leer waarbij de mens geen invloed heeft, maar als een soort pen in Gods handen functioneert. De theologie maakt gebruik van andere disciplines, zoals geschiedwetenschap, archeologie, taal- en cultuurwetenschap, psychologie, etc.

Wat jij doet (en anderen) is dat je het object van onderzoek op hetzelfde niveau zet als een theorie die over het object van onderzoek gaat. Alsof de Bijbel een theorie is. Voor de bronnentheorie of de mechanische inspiratieleer kan je bewijzen gaan zoeken, voor de Bijbel of voor de natuur niet.

Ik ben blij dat ik de evolutietheorie niet met de paplepel heb ingegoten gekregen. Daardoor heb ik de keuze gekregen wat ik geloofwaardig vind. Mijn standpunt t.a.v. de evolutietheorie wordt gekenmerkt door kritische distantie in plaats van door dogmatische goedgelovigheid.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 01 mei 2016, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

rfdekruijff schreef:
Daarom vragen wij (christenen) jullie (atheïsten) om wetenschappelijk bewijs. Dat is bewijs dat jullie als reëel beschouwen, elke andere aanpak is waardeloos.
Daarom vragen jullie ons ook om Bijbels bewijs.

Op deze manier zijn we beiden aan het zoeken binnen onze veiligheid naar de waarheid, voor zover we die toe durven geven..
Wat dat betreft snap ik zijn vraag wel.
Hallo rfdekruijff,

Zolang diegenen met een tegenstrijdige levensbeschouwelijke mening elkaar om bewijs ( niet een gedegradeerde vorm van bewijs ) vragen, schiet een discussie van geen kant op. Je hebt hier te maken met basis-overtuigingen die elk een volstrekt andere kant uitlopen en zich in hoofdlijnen nergens treffen/ontmoeten. In een discussie gaat het er m.i. om, om enig zicht te krijgen over de denkrichtingen van de ander. Als die interesse ten diepste niet bestaat, is het net als met twee verkondigers, die de eigen waarheid tot in het "' oneindige "' blijven herhalen, volledig doof voor wat de ander inbrengt. Pagina's vol worden gevuld met inhoud, waarvan 99% een volledige repetitie is van wat reeds eerder op papier werd gebracht. Basis overtuigingen zijn bij geestelijk volwassen mensen niet meer te veranderen, op een klein aantal bijzondere gevallen ( overigens graag geciteerde) na. Dat zo'n bijzonde "' bekerings "'geval op dit forum het licht gaat zien, beoordeel ik als utopie. Zelf worstel ik mij door de vele forum bijdragen heen, op zoek naar de vondst van aanvullende ( feiten ) kennis (waarover ik nog niet beschik) en reageer daar eventueel op in een poging tot verdere verdieping te komen. Bekering is mij volstrekt vreemd. Maar ieder vult zijn eigen prioriteiten op een forum natuurlijk zelf in. De moderatoren beoordelen wel hoe de inbreng voldoet aan de forum spelregels.
rfdekruijff

In principe heb je gelijk, bewijs gaat mij niet overtuigen van je gelijk. Dat is ook niet mijn doel. Ik ben hier niet om overtuigd te worden of te overtuigen.
Best-case-scenario (wat het lang niet altijd is) helpen we elkaar kritisch te kijken naar ons (a)theïsme, wat ons vervolgens helpt in ons denken. Door ze op papier te zetten denk je er over na en help je jezelf en anderen de stof te begrijpen.
Mezelf schreef:Vanwege de inleving (ik spreek voor mezelf) vraag ik jou binnen je belevingskaders naar die dingen die jou zekerheid geven over je (zoals ik het noem) geloofsbasis.
Dit is de reden dat ik je om bewijs vraag: Hoe denk je, wat is voor jou als persoon de waarheid, waar baseer je dat op. Zo leer ik jou en andere atheïsten begrijpen. Als we een gesprek voeren waar we open en eerlijk niet alleen fouten kunnen aangeven, maar vooral ook toégeven, vinden we de waarheid, waar deze ook mag liggen.

Dit is iig mijn visie en doel.
Foppe1986

Bericht door Foppe1986 »

Peter79 schreef:

Ik denk het laatste.

De biologie bestudeert de levende natuur (in samenhang met de dode natuur). De levende natuur is het object van onderzoek, (ter onderscheid van bijvoorbeeld natuurkunde, scheikunde, geologie). In de biologie worden theorieën opgesteld om de waargenomen verschijnselen te verklaren. Eén van die theorieën is de evolutietheorie. De biologie maakt gebruik van andere disciplines, zoals natuurkunde, scheikunde, archeologie, geologie, etc.
Wat bedoel je hierbij met dode natuur? Mijn idee is namelijk dat mensen ten onrechte uitgaan van dode natuur, en daarom voor het ontstaan van leven een God nodig hebben. Terwijl als je kijkt naar de kleinste deeltjes, dus niet de natuur zoals wij die noemen (het lichaam van de natuur, om zo te zeggen) alles levend is. Maar het een dan wat meer en duidelijker dan het andere.
De theologie bestudeert de leer over God. Eén van de objecten van onderzoek is de Bijbel en al wat er daarom heen aan traditie gevormd is. Een voorbeeld is de bronnentheorie, waarbij de vijf eerste boeken van de Bijbel worden toegeschreven aan 4 bronnen, op basis van kenmerken in de tekst. Wat je ook op het niveau de theorie kan beschouwen, is bijvoorbeeld de mechanische inspiratieleer. Dit is de leer waarbij de mens geen invloed heeft, maar als een soort pen in Gods handen functioneert. De theologie maakt gebruik van andere disciplines, zoals geschiedwetenschap, archeologie, taal- en cultuurwetenschap, psychologie, etc.

Wat jij doet (en anderen) is dat je het object van onderzoek op hetzelfde niveau zet als een theorie die over het object van onderzoek gaat. Alsof de Bijbel een theorie is. Voor de bronnentheorie of de mechanische inspiratieleer kan je bewijzen gaan zoeken, voor de Bijbel of voor de natuur niet.
Je kan niet bewijzen dat er een mechanische inspiratieleer ten grondslag ligt aan de bijbel. We waren er immers niet bij toen de stukken geschreven werden. Wel kan je aan de hand van wat er staat bewijzen of een almachtige en alwetend godheid hieraan ten grondslag ligt, en daar is nu geen enkele reden voor. Er staan te vreemde dingen in, er is teveel overlapping met denkbeelden van omringende landen, er is te weinig wetenschap die nu pas ontdekt wordt (al is een boek genaamd "moderne wetenschap in de bijbel" het daar niet mee eens). Dus de Bijbel loopt te weinig jaren voor, om door een godheid geinspireerd te zijn.

Al ben ik wel bekend met mechanisch schrijven. Door mijn kennis van theosofie en ook van iemand als Lorber.
Ik ben blij dat ik de evolutietheorie niet met de paplepel heb ingegoten gekregen. Daardoor heb ik de keuze gekregen wat ik geloofwaardig vind. Mijn standpunt t.a.v. de evolutietheorie wordt gekenmerkt door kritische distantie in plaats van door dogmatische goedgelovigheid.
Je hebt zeker de bijbel met de paplepel ingekregen?

Wat is precies de kritiek die je hebt? Er zijn vele fora en sites waar je met opmerkinen kan komen.

Ik geloof ook niet in de evolutietheorie zoals die nu is, waarin geen plek is voor geestelijke zaken, en enkel materie en toeval en tijd een plek hebben. Maar om kritisch te zijn heb je wel degelijke kennis nodig.
Dag heey
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Foppe1986 schreef:
Peter79 schreef:

Ik denk het laatste.

Wat bedoel je hierbij met dode natuur? Mijn idee is namelijk dat mensen ten onrechte uitgaan van dode natuur, en daarom voor het ontstaan van leven een God nodig hebben. Terwijl als je kijkt naar de kleinste deeltjes, dus niet de natuur zoals wij die noemen (het lichaam van de natuur, om zo te zeggen) alles levend is. Maar het een dan wat meer en duidelijker dan het andere.
Het blijft altijd leuk, zo'n theosoof. Hoe zie jij dan het leven in een baksteen?

Je kan niet bewijzen dat er een mechanische inspiratieleer ten grondslag ligt aan de bijbel. We waren er immers niet bij toen de stukken geschreven werden. Wel kan je aan de hand van wat er staat bewijzen of een almachtige en alwetend godheid hieraan ten grondslag ligt, en daar is nu geen enkele reden voor. Er staan te vreemde dingen in, er is teveel overlapping met denkbeelden van omringende landen, er is te weinig wetenschap die nu pas ontdekt wordt (al is een boek genaamd "moderne wetenschap in de bijbel" het daar niet mee eens). Dus de Bijbel loopt te weinig jaren voor, om door een godheid geïnspireerd te zijn.
Het is niet zo handig dat de christenen over het algemeen de bijbel als hun leidsboek hebben uitgekozen, omdat die des te ongeloofwaardiger wordt met elke wetenschappelijke ontdekking. Hadden ze het nu maar gehouden bij het Nieuwe Testament, en dit vooral als symbolische representatie van psychologische processen beschouwd, dan was het nog niet zo erg geweest. In ieder geval kun je typisch het product van menselijke hersenprocessen herkennen in de bijbel-inhoud. Dus door een of andere God geïnspireerd; het lijkt me sterk.
Al ben ik wel bekend met mechanisch schrijven. Door mijn kennis van theosofie en ook van iemand als Lorber.
Je bedoelt à la Blavatski? Nou ja, de bijbel en de boeken van Blavatski hebben in ieder geval gemeen dat er een hoop onzin in staat. Ronden en rassen bijvoorbeeld: wie gelooft daar nog in?

Wat is precies de kritiek die je hebt? Er zijn vele fora en sites waar je met opmerkingen kan komen.

Ik geloof ook niet in de evolutietheorie zoals die nu is, waarin geen plek is voor geestelijke zaken, en enkel materie en toeval en tijd een plek hebben. Maar om kritisch te zijn heb je wel degelijke kennis nodig.
Ja, het is zelfs Inktvlam nog niet gelukt om de evolutietheorie echt te ontkrachten.
Only dead fish go with the flow
Foppe1986

Bericht door Foppe1986 »

Zolderworm schreef:Het blijft altijd leuk, zo'n theosoof. Hoe zie jij dan het leven in een baksteen?
Leuk he, een theosoof :D

En wat dacht jij van atomen? Een baksteen is wat dat betreft net zo levend als een menselijk lichaam, dat ook enkel en alleen bestaat uit atomen.

Het is niet zo handig dat de christenen over het algemeen de bijbel als hun leidsboek hebben uitgekozen, omdat die des te ongeloofwaardiger wordt met elke wetenschappelijke ontdekking. Hadden ze het nu maar gehouden bij het Nieuwe Testament, en dit vooral als symbolische representatie van psychologische processen beschouwd, dan was het nog niet zo erg geweest. In ieder geval kun je typisch het product van menselijke hersenprocessen herkennen in de bijbel-inhoud. Dus door een of andere God geïnspireerd; het lijkt me sterk.
Mij ook. Wat je voor psychologische processen kunt zien herkennen in het NT zou ik ook niet weten. Voor mij is het NT een midrasj, namelijk een joodse manier om aan te geven dat hun leraar toch echt de messias was waar de joden op zaten te wachten. Vandaar dat men in de evangelieen vaak leest "opdat in vervulling ginge....". Terwijl we die verzen vaak niet zien in het OT, maar gewoon bedacht werden door de joodse schrijvers van de evangeliën.

Je bedoelt à la Blavatski? Nou ja, de bijbel en de boeken van Blavatski hebben in ieder geval gemeen dat er een hoop onzin in staat. Ronden en rassen bijvoorbeeld: wie gelooft daar nog in?
Van blavatksy is het bekend dat ze mechanisch schreef, maar ook dit valt niet te bewijzen voor mensen in onze tijd. We waren er immers niet bij.

Wat voor onzin staat er dan in de boeken van Blavatsky? Want enkel een one-liner ertegenaan gooien zonder argumenten, daar is dit forum niet mee gediend. Plus dat jij, in mijn ogen, een behoorlijke eigen mening hebt die je dogmatisch verdedigd. Waarschijnlijk dat je daarom andere ideeen als onzin wegzet. Ik kan mij onze discussie nog wel herinneren over BLE en jij stelde dat "de mysteriescholen die leerden dat je met een BLE langs de planeten ging en dan na vier dagen weer terug je lichaam inging waarschijnlijk fantasieeen waren". Prima dat je dit vindt, maar het is slechts jouw mening. Mijn mening is dat als iemand denkt dat je door extreme ontspanning uit je lichaam kan floepen en dan van alles kan doen dit ook diens fantasie is en het resultaat is dan ook geen werkelijke BLE maar een hallucinatie. Men is er bijvoorbeeld achter gekomen dat als je hersenen geen prikkels verwerken je binnen no-time gaat hallucineren. Dit kan hetzelfde zijn.

Dit is niet om te jijbakken, maar om jouw opmerking van "wie gelooft daar nog in". Alsof het geloven in ronden en rassen bijgeloof is, en het geloof in waar jij in gelooft serieuze business is.
Ja, het is zelfs Inktvlam nog niet gelukt om de evolutietheorie echt te ontkrachten.
Het probleem met vele creationisten is dat ze teveel tegelijkertijd willen. Probeer eerst eens gaten te schieten in de evolutietheorie, voordat je perse jouw godsbeeld in het plaatje wil passen. Alsof er maar twee opties zijn. De meeste eerlijke wetenschappers bekennen dat er nog dingen in het ongewisse zijn aangaande de mechanismen van de ET, maar om daar perse een persoonlijke godheid of een geestelijke of goddelijke wil in te plaatsen. Dat gaat die mensen toch te ver, en terecht!
Dag heey
Peter79

Bericht door Peter79 »

Foppe1986 schreef:Wat bedoel je hierbij met dode natuur? Mijn idee is namelijk dat mensen ten onrechte uitgaan van dode natuur, en daarom voor het ontstaan van leven een God nodig hebben. Terwijl als je kijkt naar de kleinste deeltjes, dus niet de natuur zoals wij die noemen (het lichaam van de natuur, om zo te zeggen) alles levend is. Maar het een dan wat meer en duidelijker dan het andere.
Ik had natuurlijk moeten zeggen de "levenloze natuur" want dat is ongeveer het eerste wat je met biologie in het voortgezet onderwijs leert. In de biologie is er sprake van levend organisme als genoeg zelforganisatie is om het stadium van voortplanten te bereiken, het erfelijk materiaal te vermeerderen en succesvol nakomelingen te produceren die weer dezelfde cyclus doorlopen.
Natuurlijk kan je leven ook op andere manieren definieren, maar het is niet gangbaar om bijvoorbeeld een auto levend te noemen, ook al beweegt deze over de weg. Zo is dat denk ik ook met de kleinste deeltjes - ze bewegen wel, volgens bepaalde wetten, maar er is geen zelforganisatie die leidt tot nakomelingen.
Je kan niet bewijzen dat er een mechanische inspiratieleer ten grondslag ligt aan de bijbel. We waren er immers niet bij toen de stukken geschreven werden.
Dat klopt, maar de meest voor de hand liggende hypothese is dat de Bijbel door mensen is geschreven, want alle boeken die tegenwoordig worden geschreven hebben een menselijke auteur. Mechanische inspiratie maakt het maar ingewikkeld en is m.i. niet nodig om de Bijbel te verklaren.
Wel kan je aan de hand van wat er staat bewijzen of een almachtige en alwetend godheid hieraan ten grondslag ligt, en daar is nu geen enkele reden voor. Er staan te vreemde dingen in, er is teveel overlapping met denkbeelden van omringende landen, er is te weinig wetenschap die nu pas ontdekt wordt (al is een boek genaamd "moderne wetenschap in de bijbel" het daar niet mee eens). Dus de Bijbel loopt te weinig jaren voor, om door een godheid geinspireerd te zijn.
Dat zien veel mensen toch anders.
In elk geval zie ik dat zelf anders. De Bijbel is een boek waar ontzettend veel (menselijke) wijsheid spreekt. De boodschap die de Bijbel geeft, is dat we alles in dit leven danken aan God die alles gemaakt heeft. Het is een geloofsdocument die mensen bevestigt die al geloven en sommige mensen overtuigt die nog niet geloven. Maar het gaat niet om de letters of woorden in de Bijbel, maar om wat het geschrevene uitwerkt. En voor mij werkt dat zoveel positiefs uit dat ik daarom alleen maar kan bevestigen dat het boek van goddelijke oorsprong is. Maar dat goede komt niet als je aan de zijlijn gaat zitten wachten. Nee, je moet een begin maken en niet bij de pakken neerzitten als je niet gelijk krijgt wat je wilt.
Die ken ik dan alleen van naam, van iemand die hier ook berichten plaatst.
Hoe raad je het :D
Dat is zeker een voordeel, want het is een minderheidsstandpunt. Je moet je dus altijd bewust zijn waarom je iets vindt, en daardoor denk je meer na (tenminste zo werkt het bij mij).
Wat is precies de kritiek die je hebt? Er zijn vele fora en sites waar je met opmerkinen kan komen.
Evolutie volgens de evolutietheorie is een aaneenschakeling van toevallige gebeurtenissen. Met onze huidige statistiek zouden we dat niet accepteren. De miljoenen jaren staan een realistische kijk in de weg. Het fossiele archief is nergens compleet aanwezig. Waarom zou een tijdperk op de ene plek niet gelijktijdig kunnen zijn geweest met een ander tijdperk op een andere plek? Misschien is het wel uit te sluiten, maar er is in elk geval nergens een evolutionistische publicatie te vinden die dergelijke vragen behandelt. Men is bang om in creationistisch vaarwater te komen, en daarom is er een sfeer van politieke correctheid. Sommige wetenschappers hebben wel stappen in de goede richting gezet, bijvoorbeeld met de stelling dat het fossiele archief geen geleidelijkheid laat zien, maar discontinuïteit (punctuated equilibrium, Gould en Eldredge). Als je de evolutietheorie goed wil onderbouwen, dan begint dat met een solide fundering: wat weten we wel en vanaf wanneer begint de interpretatie. Die duidelijkheid mis ik. Als ik dan ook nog zie hoe psychologen en anderen aan de haal gaan met ET, bijvoorbeeld w.b. de rolpatronen tussen man en vrouw ("de man ging jagen, de vrouw bleef achter"), dan zie ik daar eerder de jaren vijftig in dan nieuwe informatie over de prehistorie.

Het heeft geen zin om kritiek op de ET te uiten, zeker niet op fora. Je kan ET beter negeren, want praktische relevantie heeft ET niet.
De evolutietheorie wordt vaak binnen een materialistisch/recuctionistisch wereldbeeld verwoord. Er zijn vast ook meer holistische varianten.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de Gaia-hypothese van James Lovelock (https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Lovelock). Het gaat niet direct over evolutie, maar is wel een heel andere kijk op onze wereld.
Allie

Bericht door Allie »

Ik denk het laatste.
Het is cruciaal dat je je afvraagt welke dingen in de Bijbel bewezen zouden moeten worden. Ik denk dat het belangrijkste feit is dat het bestaan van Jezus en Zijn dood bewezen moet worden. En dat Hij is opgestaan uit de dood. Of in ieder geval historisch aangetoond worden. Ik bedoel hiermee, dat de aanwijzingen meer in 1 richting wijzen dan de andere. Dat kan en dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt om christen te worden. Zoek maar eens op youtube naar William Lane Craig en "the historical Jesus".
Allie

Bericht door Allie »

Kan iemand mij het beste stukje bewijs leveren dat alles van een simpele cel is ontstaan? Ongecontroleerd... Want dat is eigenlijk de cruciale vraag.
Allie

Bericht door Allie »

En tiktaalik was gewoon een alligator soort, niet een tussenvorm.... De zoveelste vervalsing in de geschiedenis van de ET.
Peter64

Bericht door Peter64 »

Hoi Allie, wie heeft jou wijsgemaakt dat de tiktaalik een alligator soort was?
Peter79

Bericht door Peter79 »

Peter64 schreef:Hoi Allie, wie heeft jou wijsgemaakt dat de tiktaalik een alligator soort was?
Goeie vraag.
Het is een kwastvinnige vis, net als de coelacanth en de longvis.
Peter64

Bericht door Peter64 »

Hoi Peter79, dat jij het een goeie vraag vind doet mij deugd, op de vraag waar Allie deze onzin vandaan haalt wacht ik nog even op het antwoord van Allie.

In het verlengde van de tiktaalik is ook de Polyodon spathula een mooi voorbeeld hoe evolutie werkt,

http://vorige.nrc.nl//wetenschap/articl ... t_evolutie
Allie

Bericht door Allie »

Peter64 schreef:Hoi Allie, wie heeft jou wijsgemaakt dat de tiktaalik een alligator soort was?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tiktaalik

Lees goed door en lees dan heel aandachtig de laatste zin. Daar staat het woordje "denkelijk". Ze weten het dus niet, het is een speculatie. Verder zijn de dingen die ze opnoemen gewoon een opsomming van kenmerken van een alligator of krokodil.

Nogmaals lees maar eens goed door.

Verder hebben ze alleen maar een kop en een soort pootje gevonden. Daar maken ze dan een hele tekening van, het is gewoon lachwekkend.
Dirk

Bericht door Dirk »

Allie schreef:En tiktaalik was gewoon een alligator soort, niet een tussenvorm.... De zoveelste vervalsing in de geschiedenis van de ET.
Klopt. Maar, wordt dit beest echt aangehaald door evolutionisten? Kan ik me amper voorstellen... Misschien gebrek aan beter? De ontdekking van Tiktaalik is een van de door de pers meest opgemerkte pro-evolutie verhalen sinds de onterechte claim van 1996, dat er leven was gevonden in een meteoriet van Mars! Het is opvallend dat Tiktaalik weer opduikt.

Het zou een voorganger zijn van amfibieën, reptielen en dinosauriërs. Of eigenlijk, het is de wens van evolutionisten. Niks is bewezen, eerder het tegendeel. Een interessante linktip:

http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... gsvorm.htm

Waarschijnlijk schrikt de titel evolutionisten al af. Toch even doorlezen, voordat men begint te roepen!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Op de man spelende opmerkingen verwijderd en per pb verder toegelicht.
Topic weer open.

Wel prettig overigens wanneer mensen zelf de conclusie kunnen trekken wanneer het forum niet voor hun is.
Zoals de user hier die het wachten op de moderatie te lang vond duren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
JW88

Bericht door JW88 »

De vraag blijft staan Allie...

Vertel mij aub maar eens wat volgens jou de gelijkenissen zijn tussen een olifant en een walvis? Ik wil dat graag van jou horen en even een serieuze poging aub.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Peter64 schreef:Hoi Peter79, dat jij het een goeie vraag vind doet mij deugd, op de vraag waar Allie deze onzin vandaan haalt wacht ik nog even op het antwoord van Allie.

In het verlengde van de tiktaalik is ook de Polyodon spathula een mooi voorbeeld hoe evolutie werkt,

http://vorige.nrc.nl//wetenschap/articl ... t_evolutie
Dat vind ik nogal gemakkelijk. Je zal toch moeten aantonen dat er een ontwikkeling is, en deze vis doet zijn kunstje, maar verandert niet in iets anders.

Het enige wat deze vis laat zien, is een mogelijke tussenschakel.
En bij dat mogelijke moet je ook nog genoeg vraagtekens stellen, want er kan pas een ontwikkelingspad zijn als alle tussenschakels mogelijk zijn. En dan moet het ook nog eens gebeurd zijn.

Jammer dat nrc niet wat kritischer is.
Dirk

Bericht door Dirk »

Graag ontvang ik van de heren (en dames) evolutionisten kritiek op het betoog uit onderstaande link:

http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... gsvorm.htm
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!