Dat lijkt me niet zo moeilijk.Christiaan schreef: ↑03 nov 2020, 18:10Niks, ik zeg alleen dat dit de logische redenering is. Zeggen dat ID niks zou zeggen over de Intelligentie is dan niet juist.Jerommel schreef: ↑03 nov 2020, 17:56Maar wat is daar dan verkeerd aan?Christiaan schreef: ↑03 nov 2020, 16:50Het is meer dan impliceren. Met jouw argument dat een niveau van complexiteit naar een hogere vorm van complexiteit zou wijzen, ontkom je logischerwijs niet aan een boven- of niet-natuurlijke Intelligentie.Jerommel schreef: ↑03 nov 2020, 15:35Het zegt alleen dat er intelligentie en vaardigheden bij te pas kwamen.Christiaan schreef: ↑03 nov 2020, 15:21
Maar het zegt wél dat er een oorzaker is. Anders geen intelligentie. Deze kan natuurlijk van aard zijn of bovennatuurlijk. Maar je kunt volgens die redenatie niet oneindig terug naar natuurlijk oorzakers. Dan kom je vanzelf een keer uit op een niet-natuurlijke oorzaker.
Ja, dat impliceert op zijn beurt wel zaken, maar dat is een ander onderwerp.
Dan gaat het iig niet meer over de levende natuur.
Met andere woorden, ID gaat over wat men de schepping noemt, maar niet over de schepper zelf.
Wat jij nu in feite aan geeft is dat de conclusie dat het geschapen is logischerwijs vragen oproept over wie of wat dat dan deed of deden en waarom.
Beetje als een verbrand huis, wat door blikseminslag of door brandstichting in de brand vloog.
Zodra onderzoek wijst naar brandstichting ga je inderdaad verder zoeken naar de brandstichter en naar diens motieven.
Maar dat is een ander onderzoek dan naar de oorzaak van de brand zelf.
Maar die vraag wordt dus niet beantwoord. Het is geen verklaring HOE het gebeurt. Ik kan net zo goed zeggen dat het door Magie komt. Het leven is op magische wijze tot stand gekomen. Zó, klaar ... Niks op af te dingen.Jerommel schreef:Dat is geen manco, dat is een ander vraagstuk.Dat ID wellicht niet iets zegt over die Intelligentie (wat mijn inziens ook het manco is.Als we dat wisten, dan zouden we het zelf misschien ook kunnen.Het verklaart namelijk niks. Want HOE werkt ID eigenlijk?),
We zijn het erover eens ALS het daadwerkelijk zo is dat een de oorzaak van de intelligentie noodzakelijk en oorzakelijk een 'hogere' Intelligentie vereist. Nu nog graag Logisch onderbouwen/bewijzenJerommel schreef:In ieder geval intelligenter en handiger dan de mens.neemt niet weg dat de conclusie wijst naar een boven- of niet-natuurlijke intelligente entiteit.Dan zijn we het daar over eens.Logisch onontkoombaar.
Niet dat dat dan net zo hard bewijs is als een ooggetuige, uitgebreide beschrijvingen of videoopnamen van het tot stand komen van de levende natuur, maar dat heb je nou eenmaal niet van diep prehistorische gebeurtenissen.
Het komt bij de keuze tussen ID en ET aan op wat plausibeler is.
Vergelijk bijvoorbeeld de tekeningen van een kindje met die van een volwassene.
Of het verschil in bouwen van een woning tussen een vogel en een mens.
Of een brief van een down syndromer tegenover een brief van een literair mens.