Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: Gisteren, 12:34
Alpha schreef: Gisteren, 12:222 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken. NWV.
Precies. En dat geldt dus ook voor de apostelen, hun leerlingen, de kerkvaders en het kerkelijk leergezag vandaag de dag. Ook zij spraken en schreven namens God. Daarom wordt in 1 Timoteüs 3,15 de kerk de grondslag en pijler van de waarheid genoemd. Want zij is niet gebouwd op allerlei winden van leer, die om de paar eeuwen weer grondig zouden kunnen wijzigen. Zij is gebouwd op de levende openbaring van Christus, op de rots die Hijzelf is. Wie de kerk niet wenst te vertrouwen, kan ook de Bijbel niet vertrouwen, want de Bijbel komt uit haar voort, inclusief de canon van boeken.
Wat de kerken betreft, is de voorzegde afval een feit.

1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen.

1 Timotheüs 3:
15 voor het geval ik word opgehouden. Dan weet je hoe je je hoort te gedragen in Gods huisgezin, de gemeente [ecclesia] van de levende God, een steunpilaar en fundament van de waarheid. NWV.

15 Maar het kan zijn dat ik nog een poosje wegblijf. Dan weet je nu alvast hoe de mensen zich moeten gedragen in het huis van God. Het huis van God is de gemeente van de levende God. Het is een steunpilaar en een fundament van de waarheid. HSV.

Een gemeente is een groep mensen die met elkaar de Bijbel bestuderen.
Een kerk is dat niet, ik heb zelf ervaren dat onderwijs uit de Bijbel niet een hoofddoel is, eerder bijzaak.

Dat de christenheid aantoonbaar van het geloof is afgevallen blijkt uit 1 Timotheüs 4:1.
Veel leringen, feesten, gebruiken en overleveringen komen niet uit de Bijbel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 12:43
Alpha schreef: Gisteren, 12:27 Als Snip niet snapt wat Snap snapt
En Snap niet snapt wat Snip snapt…

Producent René Sleeswijk zag er meteen brood in en doopte zijn nieuwe revue De Snip en Snap Revue.

De bekendste is De Mop, die draaide om het volgende raadsel:
’t Is niet mijn broer, maar wel de zoon van mijn vader. Ra ra ra, wie is het?

bron: https://www.decultuurvlogger.com/
Opnieuw irrelevante een dooddoener.
Je hebt kennelijk niets meer in huis om voor de problemen weg te duiken.
Nee, hoor. Het is een bekende satire.
Je kan dat zelf nakijken, waar het over gaat.

Ik roep nooit zo maar iets, ik heb nu de bron aangehaald.

Je snapt niets, omdat je niets wilt snappen.
Jouw keuze!
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: Gisteren, 12:57
Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 12:43

Opnieuw irrelevante een dooddoener.
Je hebt kennelijk niets meer in huis om voor de problemen weg te duiken.
Nee, hoor. Het is een bekende satire.
Je kan dat zelf nakijken, waar het over gaat.

Ik roep nooit zo maar iets, ik heb nu de bron aangehaald.

Je snapt niets, omdat je niets wilt snappen.
Jouw keuze!
Het is eerder zo dat jij de problemen die uit de teksten voortkomen gewoon negeert.
We krijgen hier noot echte antwoorden op, je probeert dan steeds over wat anders te beginnen.

Zo heb je nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: Gisteren, 12:55 1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen.
Invuloefening. Elke club vult daar de andere club voor in. Dat zegt dus niets. Ik zou dat vers prima op het WTG kunnen toepassen, maar dat zou jou toch ook niet overtuigen.
1 Timotheüs 3:
15 voor het geval ik word opgehouden. Dan weet je hoe je je hoort te gedragen in Gods huisgezin, de gemeente [ecclesia] van de levende God, een steunpilaar en fundament van de waarheid. NWV.

15 Maar het kan zijn dat ik nog een poosje wegblijf. Dan weet je nu alvast hoe de mensen zich moeten gedragen in het huis van God. Het huis van God is de gemeente van de levende God. Het is een steunpilaar en een fundament van de waarheid. HSV.

Een gemeente is een groep mensen die met elkaar de Bijbel bestuderen.
Dat is niet wat in deze verzen staat. Ergo, uit het NT kun je duidelijk halen dat de kerk veel meer is dan enkel dat. De apostelen en hun opvolgers ontvingen de volmacht om de eucharistie te vieren, zonden te vergeven, de heilige Geest uit te delen door handoplegging, zieken te zalven, leergezag uit te oefenen en het doopsel toe te dienen. De kerk is dus een plaats waar Christus werkelijk tegenwoordig komt door gebed, sacramenten en naastenliefde. Ze is niet uitsluitend een uitgeverij die haar onbetaalde medewerkers traint in het bestuderen en aan de man brengen van haar lectuur.
Een kerk is dat niet, ik heb zelf ervaren dat onderwijs uit de Bijbel niet een hoofddoel is, eerder bijzaak.
Jouw ervaringen alleen zijn niet relevant. Er is veel geloofsonderwijs te vinden in vrijwel alle kerken: catechese voor de verschillende sacramenten, bijbelstudiekringen, theologische opleidingen, de prediking zelf, noem maar op. De inhoud van het onderwijs bevalt jou misschien niet, maar dat maakt niet uit.

Maar het is waar dat de gemiddelde christen niet elke week urenlang wordt getraind om de juiste antwoorden op de juiste vragen te geven. Er is gelukkig ook veel ruimte voor gebed en aanbidding. Méér nog dan bij het WTG: zij zal niet snel een bijeenkomst houden waar men vrijwel uitsluitend bidt en zingt. Ook zogenoemde aanbiddingsmomenten zijn daar vrijwel uitsluitend op onderwijs en instructie gericht.
Dat de christenheid aantoonbaar van het geloof is afgevallen blijkt uit 1 Timotheüs 4:1.
Veel leringen, feesten, gebruiken en overleveringen komen niet uit de Bijbel.
Ook een invuloefening. Het vers geeft niet weer om wélke leringen het precies zouden gaan. Je kunt daar dus invullen wat je maar wil. Daarbij staat er dat sómmigen zullen afvallen van het geloof, niet de mééste christenen. Getalsmatig gezien lijkt het WTG dus veel meer onder 'sommigen' te vallen dan het hele christendom. Waarschijnlijker, gezien ook de verzen erna, doelde Paulus gewoon op gnostische en judeese stromingen binnen het vroege christendom.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Gisteren, 12:20
Messenger schreef: 18 jun 2025, 11:54
Jij geeft jouw mening ook zonder onderbouwing.
Lees dan eens wat ik schrijf en probeer dat te begrijpen.

Spr 19:8 Wie verstand krijgt heeft zichzelf lief. Wie inzicht koestert zal succes hebben. NWV.
Het verstand (de geest) geeft toegang tot de ziel. De ziel is verbonden met God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Gisteren, 12:22
Messenger schreef: 03 jun 2025, 17:16
Ja maar net als de bijbel is dat het werk van mensen.
Dan nog maar een keer:

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken. NWV.
Mensen hebben de bijbelboeken geschreven en bij elkaar gebracht. Teksten, opgetekend na vele overleveringen waar telkens persoonlijke interpretatie bij kwam, van iedere nieuwe verteller. Voorspellingen zijn inschattingen, giswerk. Enige gelijkenis met de realiteit zegt niets over de waarheid van de profetie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: Gisteren, 12:36
Dat_beloof_ik schreef: 27 mei 2025, 17:47

Fantastisch, dit verhaal verandert echter niets aan de zaak:
Je gebruikt het argument "ja maar dit zijn ideeën die worden gepresenteerd alsof ze van Jezus zijn" om een idee af te wijzen.
Als dát je argumentatie is, heb je een probleem met het NT want bestaat alleen maar uit ideeën die worden gepresenteerd alsof ze van Jezus zijn.
Nérgens presenteert Jezus zelf ideeën.

En ook nu weet bega je dezelfde fout.
Je schrijft dat "Sommige van deze schrijvers doen voorkomen alsof die van vroegere geïnspireerde schrijvers zijn.
Hun schrijfwijze bevat aantoonbare heidense invloeden".
Welnu, dat is exact wat de schrijvers van de evangeliën ook doen.
Je gaat dus zelf in de fout.
Is het logisch dat een directeur zelf zijn brieven schrijft, of laat hij dat doen?

Jezus gaf opdracht aan zijn volgelingen om het goede nieuws te verkondigen.
Alle Bijbelschrijvers waren door God geïnspireerd.
Lukas heeft persoonlijk onderzocht of de gebeurtenissen waar waren.

Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Wat een vergelijking weer.
Bij een directeur van een bedrijf is dat logisch ja.
Maar we hebben het hier niet over een directeur van een bedrijf, maar iemand waarvan men zegt dat hij claimde de zoon van God te zijn.
Inderdaad: waarvan men zegt, want we hebben geen enkel document waarin Jezus dat zelf zegt.
Is het dan logisch dat hij het opschrijven van zijn ideeën overlaat aan anderen na zijn dood (waar hij er zelf niet meer bij is) of dat hij die ideeën zelf opschrijft?
Nee, voor de geloofwaardigheid is dat funest.

Met het evangelie van Lukas doet de schrijver precies wat je anderen verwijt:
doen voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
Jij bent het daar niet mee eens.
Er is geen enkele objectieve grond (dus anders dan 'ik geloof dat nu eenmaal') waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doet voorkomen alsof die van Jezus zijn.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: Gisteren, 14:24
Alpha schreef: Gisteren, 12:22 Dan nog maar een keer:

2 Petrus 1:
Mensen hebben de bijbelboeken geschreven en bij elkaar gebracht. Teksten, opgetekend na vele overleveringen waar telkens persoonlijke interpretatie bij kwam, van iedere nieuwe verteller. Voorspellingen zijn inschattingen, giswerk. Enige gelijkenis met de realiteit zegt niets over de waarheid van de profetie.
Veel Bijbelse profetieën zijn profetieën achteraf.

Wel denk ik, 'Ik heb hiervoor geen bewijs' ,dat veel aanpassingen ter goeder trouw werden gedaan.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 17:00
Messenger schreef: Gisteren, 14:24
Veel Bijbelse profetieën zijn profetieën achteraf.

Wel denk ik, 'Ik heb hiervoor geen bewijs' ,dat veel aanpassingen ter goeder trouw werden gedaan.
Veel wel en veel niet denk ik. Machthebbers zijn ermee bezig geweest, geestelijken en anderen.
De originele inspiratie is daardoor op andere wijze belicht. Een herziene visie, meerdere keren en na vele vertalingen.
We maken ons druk over woordjes, komma's en 'bron'-vertalingen. Er zijn oorlogen door ontstaan.