Wat de kerken betreft, is de voorzegde afval een feit.Robert Frans schreef: Gisteren, 12:34Precies. En dat geldt dus ook voor de apostelen, hun leerlingen, de kerkvaders en het kerkelijk leergezag vandaag de dag. Ook zij spraken en schreven namens God. Daarom wordt in 1 Timoteüs 3,15 de kerk de grondslag en pijler van de waarheid genoemd. Want zij is niet gebouwd op allerlei winden van leer, die om de paar eeuwen weer grondig zouden kunnen wijzigen. Zij is gebouwd op de levende openbaring van Christus, op de rots die Hijzelf is. Wie de kerk niet wenst te vertrouwen, kan ook de Bijbel niet vertrouwen, want de Bijbel komt uit haar voort, inclusief de canon van boeken.Alpha schreef: Gisteren, 12:222 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken. NWV.
1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen.
1 Timotheüs 3:
15 voor het geval ik word opgehouden. Dan weet je hoe je je hoort te gedragen in Gods huisgezin, de gemeente [ecclesia] van de levende God, een steunpilaar en fundament van de waarheid. NWV.
15 Maar het kan zijn dat ik nog een poosje wegblijf. Dan weet je nu alvast hoe de mensen zich moeten gedragen in het huis van God. Het huis van God is de gemeente van de levende God. Het is een steunpilaar en een fundament van de waarheid. HSV.
Een gemeente is een groep mensen die met elkaar de Bijbel bestuderen.
Een kerk is dat niet, ik heb zelf ervaren dat onderwijs uit de Bijbel niet een hoofddoel is, eerder bijzaak.
Dat de christenheid aantoonbaar van het geloof is afgevallen blijkt uit 1 Timotheüs 4:1.
Veel leringen, feesten, gebruiken en overleveringen komen niet uit de Bijbel.