Eens.Adinomis schreef:als wij "in Christus" zijn zal er onderlinge herkenning en liefde zijn. Maar de "hoer van Babylon" is zeker ook vertegenwoordigd in het kerkelijk en anderszins gelovig spectrum.
Met v&Vriendengroet,
Wim
Eens.Adinomis schreef:als wij "in Christus" zijn zal er onderlinge herkenning en liefde zijn. Maar de "hoer van Babylon" is zeker ook vertegenwoordigd in het kerkelijk en anderszins gelovig spectrum.
@ Adinomis en Wim: op welke wijze is die hoer Babylon dan "zeker ook vertegenwoordigd in het kerkelijk en anderszins gelovig spectrum"??Wim Nusselder schreef:Hoi Adinomis,
Met v&Vriendengroet,
Wim
Het elkaar bevragen op "stellige overtuigingen" levert altijd iets op. Soms inderdaad "bijna slaande ruzie". Maar ook die ruzie is een teken van geestelijke gesteldheid (mijn eigen ruzies - ook de internetruzies - wijzen uiteindelijk ook altijd terug op mezelf...)Gaitema schreef:Nicodemus zda: hoewel je best kan aangeven wat je geloofd, is het wijs om niet alles om je heen te laten opblazen.nicodemus zda schreef:Hallo Hendrik-NG,
Bestudeer nog eens de volgende zaken en de aangeduide verzen:
1 t/m 12
Daar schieten we niets mee op. Je punt was namelijk al wel duidelijk. Als we onze oog te veel richten op alles wat ons verdeeld en wat er mis zou zijn op deze wereld, dan komen we aan het volgen van Jezus niet meer toe. Daarom het vriendelijke verzoek niet het jezelf en iedereen het te ingewikkeld te maken. Het bouwt namelijk niets op nu.
Beelden en begrippen lopen in de Apokalyps nogal door elkaar heen en thema's worden herhaald... Een "van kaft tot kaft behandeling" (gestructureerd doorwerken van voor naar achter, zonder vooruit- en/of teruggrijpen) zal nogal moeilijk worden.Gaitema schreef:Graag wil ik hier weer ontopic verder.
Tja, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen. Ik zie geen mogelijkheden die ideaal zijn, omdat het mensen eigen is om vanuit de eigen geloofsachtergrond standvastig te reageren. Eigenwijs dat mensen zijn, valt ze moeilijk te verenigen. Als tiener heeft het mij persoonlijk erg verbaast waarom de overtuigde katholieken allemaal in de katholieke pas lopen en op hun manier Maria de eer geven bijvoorbeeld en de gereformeerden die daar overtuigd in staan, massaal dat volgen en zo zie je dat in Rijssen velen niet tanken op de zondag en geen tv hebben, terwijl bij ons iedereen dat wel okee vindt, maar een deel niet zwemt op de zondag. Dan de evangelischen, die hebben allemaal ook de gedachtes van hun gemeentes. De ene gemeente is radicalen en heeft daardoor radicalere leden dan de andere. Het heeft me toen al verbaast en het verbaast me nog steeds hoe de mens zo vast zit aan zijn eigen honk. Daar heb ik geen antwoord op.Hendrik-NG schreef:Het elkaar bevragen op "stellige overtuigingen" levert altijd iets op. Soms inderdaad "bijna slaande ruzie". Maar ook die ruzie is een teken van geestelijke gesteldheid (mijn eigen ruzies - ook de internetruzies - wijzen uiteindelijk ook altijd terug op mezelf...)Gaitema schreef:Nicodemus zda: hoewel je best kan aangeven wat je geloofd, is het wijs om niet alles om je heen te laten opblazen.nicodemus zda schreef:Hallo Hendrik-NG,
Bestudeer nog eens de volgende zaken en de aangeduide verzen:
1 t/m 12
Daar schieten we niets mee op. Je punt was namelijk al wel duidelijk. Als we onze oog te veel richten op alles wat ons verdeeld en wat er mis zou zijn op deze wereld, dan komen we aan het volgen van Jezus niet meer toe. Daarom het vriendelijke verzoek niet het jezelf en iedereen het te ingewikkeld te maken. Het bouwt namelijk niets op nu.
Maar op de een of andere manier voelt een "maar weer gewoon op weg gaan zonder elkaar intensief te (willen) bevragen" OOK niet goed. Ook dan is er geen werkelijk kerkelijk samenleven en een eventuele "eenheid" die dan bereikt wordt is een schijneenheid...
Het moet toch mogelijk zijn om meerdere meningen naast elkaar te laten bestaan binnen één Ecclesia zonder meteen een ander te "verketteren"/buiten te sluiten? Want dat is de houding van de "sektariër": de andersdenkende willens en wetens "in de woestijn laten staan" - buiten de deuren van (zoals hij/zij deze beschouwt) de enige kerk... Hoe stelliger men een mening als enig juist verkondigt, hoe groter de verantwoordelijkheid is die men daarmee op zich laadt...
Er valt of staat dus nogal wat met het al of niet voortzetten van een geloofsgesprek... Die Ecclesia is al gebroken als we niet in gesprek willen gaan en willen uitleggen waarom we een bepaalde uitleg 'aanhangen'...
Openb. 18:3 Want van de wijn van de toorn van haar hoererij hebben alle volken gedronken, en de koningen van de aarde hebben hoererij met haar bedreven, en de kooplieden van de aarde zijn rijk geworden door de kracht van haar losbandig leven. 4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deel hebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen.Hendrik-NG schreef: @ Adinomis en Wim: op welke wijze is die hoer Babylon dan "zeker ook vertegenwoordigd in het kerkelijk en anderszins gelovig spectrum"??
NB: de oproep is niet voor niets 'trek weg uit haar', dus het oneens zijn met de bewering zal ik niet zijn... Maar WAT is het nu waar we vandaan moeten vluchten, volgens Johannes?
Nou vooruit.Hendrik-NG schreef:Beelden en begrippen lopen in de Apokalyps nogal door elkaar heen en thema's worden herhaald... Een "van kaft tot kaft behandeling" (gestructureerd doorwerken van voor naar achter, zonder vooruit- en/of teruggrijpen) zal nogal moeilijk worden.Gaitema schreef:Graag wil ik hier weer ontopic verder.
En één van de thema's in dit boek is nu eenmaal "leiderschap" (zie b.v. hfdst 5).
De gangbare opvatting van deze tekst is dat ze geen geestelijke hoererij, afgoderij gepleegd hebben, zoals de anderen die het beest en zijn beeld wel aanbidden. In die opvatting zijn ze maagdelijk, geestelijk rein, zonder dat daarmee hun sekse wordt aangeduid, want mannen zowel als vrouwen kunnen in geestelijk opzicht rein zijn. Maar de expliciete vermelding "niet met vrouwen" kan ook betekenen dat ze vrijwillig afzagen van het huwelijk, zoals Matt.19:12 zegt.Gaitema schreef: Nou vooruit.
Die van de 144.000 mannen waar Openbaring over schreef die niet huwden vraag ik me af of er nog meer visies zijn.
Geen enkele visie heeft me tot nu toe overtuigd, omdat iedereen lijkt te suggereren dat het helemaal niet alleen maar over mannen gaat.
Als deze symboliserende voorstelling ervan het lijkt te moeten zijn, volgens een ieder (van joden tot christenen uit de joden of een select groepje ervan toe), dan zal ik dat moeten accepteren. Echter jammer vind ik dat wel.
Wat ik ook mis is de uitlichting van een eigenschap dat deze mannen allemaal hebben: "ze volgen Jezus waar Hij ook gaat en geen leugen komt er over hun lippen." Dat is niet christen eigen, aangezien we allemaal doorgaans wel eens zondigen en Jezus ontrouw zijn.
Datzelfde heeft ook mij aan het denken gezet. We zijn aangesloten bij een geloofsgemeenschap en dat bepaalt onze houding en interpretatie van de bijbel. De sociale controle vanuit zo'n gemeenschap zorgt er in zekere zin voor dat we daarvan niet afwijken. Ik heb me daarom ook voorgenomen me ook te laten voorlichten door betrouwbare gelovigen uit andere gemeenschappen en dat te toetsen aan Gods Woord. Ik heb op bepaalde punten dan ook afwijkende inzichten die niet gedeeld worden in mijn geloofsgemeenschap. Gelukkig vormt dat geen verstoring binnen de gemeenschap.Gaitema schreef:
Tja, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen. Ik zie geen mogelijkheden die ideaal zijn, omdat het mensen eigen is om vanuit de eigen geloofsachtergrond standvastig te reageren. Eigenwijs dat mensen zijn, valt ze moeilijk te verenigen. Als tiener heeft het mij persoonlijk erg verbaast waarom de overtuigde katholieken allemaal in de katholieke pas lopen en op hun manier Maria de eer geven bijvoorbeeld en de gereformeerden die daar overtuigd in staan, massaal dat volgen en zo zie je dat in Rijssen velen niet tanken op de zondag en geen tv hebben, terwijl bij ons iedereen dat wel okee vindt, maar een deel niet zwemt op de zondag. Dan de evangelischen, die hebben allemaal ook de gedachtes van hun gemeentes. De ene gemeente is radicalen en heeft daardoor radicalere leden dan de andere. Het heeft me toen al verbaast en het verbaast me nog steeds hoe de mens zo vast zit aan zijn eigen honk. Daar heb ik geen antwoord op.
Mensen zijn geen sektatiër... Ideeën zijn soms "sektarisch"... En de gedachte dat de Ecclesia ooit gelijk gesteld zou kunnen worden aan die "hoer Babylon" is mijns inziens een bijzonder sektarische gedachte; zeker als hij gekoppeld wordt aan de uitroep "Gaat uit van haar!"nicodemus zda schreef:Ergens lijkt het me, dat je me als een Sektariër ziet...
Eerste deel: eens...Adinomis schreef:Het uit-gaan, of weg-gaan uit Babylon is in de eerste plaats een geestelijke afzondering van wereldgelijkvormigheid,
die soms ook consequenties kan hebben tot het letterlijk terugtrekken uit een geloofsgemeenschap.
Het Koninkrijk:Mat 13:24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’
Mooi zoAdinomis schreef:Datzelfde heeft ook mij aan het denken gezet. We zijn aangesloten bij een geloofsgemeenschap en dat bepaalt onze houding en interpretatie van de bijbel. De sociale controle vanuit zo'n gemeenschap zorgt er in zekere zin voor dat we daarvan niet afwijken. Ik heb me daarom ook voorgenomen me ook te laten voorlichten door betrouwbare gelovigen uit andere gemeenschappen en dat te toetsen aan Gods Woord. Ik heb op bepaalde punten dan ook afwijkende inzichten die niet gedeeld worden in mijn geloofsgemeenschap. Gelukkig vormt dat geen verstoring binnen de gemeenschap.Gaitema schreef:
Tja, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen. Ik zie geen mogelijkheden die ideaal zijn, omdat het mensen eigen is om vanuit de eigen geloofsachtergrond standvastig te reageren. Eigenwijs dat mensen zijn, valt ze moeilijk te verenigen. Als tiener heeft het mij persoonlijk erg verbaast waarom de overtuigde katholieken allemaal in de katholieke pas lopen en op hun manier Maria de eer geven bijvoorbeeld en de gereformeerden die daar overtuigd in staan, massaal dat volgen en zo zie je dat in Rijssen velen niet tanken op de zondag en geen tv hebben, terwijl bij ons iedereen dat wel okee vindt, maar een deel niet zwemt op de zondag. Dan de evangelischen, die hebben allemaal ook de gedachtes van hun gemeentes. De ene gemeente is radicalen en heeft daardoor radicalere leden dan de andere. Het heeft me toen al verbaast en het verbaast me nog steeds hoe de mens zo vast zit aan zijn eigen honk. Daar heb ik geen antwoord op.
Nog eens dannicodemus zda schreef:Hallo Gait,
Leg mij eens uit, waar spreekt Jezus of de Schrift alleen over 'mannen' als het om de 144.000 gaat, en waar spreekt men over 'huwen' in dat licht!
Hartelijke groet
Gaitema schreef:Zee interessante bijdrage
Ik merk nog één ding op aan het gedeelte:Je ziet ten eerste in het eerste vetgedrukte gedeelte dat het ongehuwde mannen betreft die altijd maagdelijk zijn gebleven, zoals de apostel Paulus.Het lam en de zijnen; het oordeel
14
Niemand kon het lied begrijpen, behalve de honderdvierenveertigduizend mensen die van de aarde zijn vrijgekocht. 4 Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven. Zij volgen het lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam. 5 Geen leugen komt over hun lippen, er valt niets op hen aan te merken.
Paulus die ook aanmoedigde in zijn brieven om ongehuwd te blijven om geheel je leven aan de Heer te wijden, tenzij je de verzoekingen van satan niet kan weerstaan in een ongehuwde staat, waarop het beter is om te huwen.
In het tweede vetgedrukte gedeelte lezen wij dat ze als "eerste opbrengst" aan God en aan Jezus geven zijn. Er volgt na die 144.000 nog veel meer opbrengsten (de ontelbare menigte). Deze 144.000 hebben nog een kenmerk zoals we vers 4 en 5 lezen: ze volgen Jezus "altijd", geen leugen kan je ze op betrappen en er valt helemaal niets aan hen op te merken. Het zijn christenen van de hoogste hemelrang die heel hun leven aan de Heer hebben geweid en zelfs niet hun levens gedeeld hebben tussen de tijd die ze aan God geven en de tijd die ze aan hun gezinnen geven.
Hoe kan jij die woorden die geschreven staan in Openbaring geloven? Ze zijn je namelijk door de eeuwen heen doorgegeven door de katholieke Kerk. Indien de katholieke Kerk daadwerkelijk de hoer van Babylon is denk je niet dat zij in al die eeuwen al lang en breed de Bijbel dusdanig had gecorrumpeerd opdat het evangelie verloren zou gaan. Wat een grote inconsistentie in je geloof.nicodemus zda schreef: Bestudeer nu eens wat Jezus (Zelf) zegt in Openbaring.
Bovenstaande gelijkenis gaat over het “Koninkrijk der hemelen”. Dat is niet hetzelfde als de Gemeente, de Ecclesia, die pas in ontstaan op de Pinksterdag, als een openbaring van het geheimenis, eeuwenlang verzwegen. De gemeente behoort wel tot het Koninkrijk van God, maar is niet het Koninkrijk van God. In Matheus 18:15-17 wordt duidelijk geleerd dat zonde in de gemeente niet getolereerd mag worden. Dat vinden we ook steeds terug in de apostolische brieven.Hendrik-NG schreef:
Ik moet dan denken aan de waarschuwing van Jezus in de volgende passage:
Mat 13:24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’
Het Koninkrijk:
een (1) akker; goed ingezaaid...
een vijand; zaait onkruid
beide soorten zaad groeien uit op die ene akker
Men wil wieden...
Dit wordt tegengehouden... Want: "Men zou met het onkruid ook het graan lostrekken! Laat beide samen opgroeien tot de oogst..."
"Wiedt niet voortijdig Gods akker...!!!", is de boodschap.
Werkelijke éénheid kunnen wij mensen niet bewerkstelligen. Dat is het werk van de Heilige Geest die het geloof in onze harten werkt. Eénheid kun je niet organiseren. Weliswaar gebruikt God zijn dienstknechten om dat geloof te prediken: Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben. Het is het gebed van Jezus in Joh.17: opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn;. Dan is mij opgevallen dat het dezelfde intieme éénheid moet zijn zoals die bestaat tussen de Vader en de Zoon. Dat is wat!In ieder geval: eenieder heeft in onze tijden "verplichtingen jegens de leiding en geloofsgenoten in de eigen gemeenten" en "hopt" dus niet lichtzinnig van de ene gemeente naar de andere... Het zoeken van eenheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid... En in de eerste plaats die van onze kerkleiding(en)...
Ik had het dan ook niet over bewerkstelligen van eenheid... Ik sprak over het zoeken van eenheid... Ook hier geldt het "de mens wikt, God beschikt"... Maar: met onwillige honden is het slecht hazen vangen...Adinomis schreef:Werkelijke éénheid kunnen wij mensen niet bewerkstelligen. Dat is het werk van de Heilige Geest die het geloof in onze harten werkt. Eénheid kun je niet organiseren. Weliswaar gebruikt God zijn dienstknechten om dat geloof te prediken: Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben. Het is het gebed van Jezus in Joh.17: opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn;. Dan is mij opgevallen dat het dezelfde intieme éénheid moet zijn zoals die bestaat tussen de Vader en de Zoon. Dat is wat!Hendrik-NG schreef:In ieder geval: eenieder heeft in onze tijden "verplichtingen jegens de leiding en geloofsgenoten in de eigen gemeenten" en "hopt" dus niet lichtzinnig van de ene gemeente naar de andere... Het zoeken van eenheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid... En in de eerste plaats die van onze kerkleiding(en)...
De akker is de wereld, ja... Maar dat is de plek waar graan en onkruid SAMEN opgroeien tot de oogst... Maar: wat is onkruid en wat is graan? Je zegt het zelf al: voor ons is dat onderscheid niet altijd zichtbaar! En lees eens in Mat 18:15-17 wat daar staat over "zonde in de Ecclesia" (al hier, ruim voor Pinksteren spreekt Jezus over die Ecclesia!!)? "Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."Adinomis schreef:Bovenstaande gelijkenis gaat over het “Koninkrijk der hemelen”. Dat is niet hetzelfde als de Gemeente, de Ecclesia, die pas in ontstaan op de Pinksterdag, als een openbaring van het geheimenis, eeuwenlang verzwegen. De gemeente behoort wel tot het Koninkrijk van God, maar is niet het Koninkrijk van God. In Matheus 18:15-17 wordt duidelijk geleerd dat zonde in de gemeente niet getolereerd mag worden. Dat vinden we ook steeds terug in de apostolische brieven.Hendrik-NG schreef:
Ik moet dan denken aan de waarschuwing van Jezus in de volgende passage:
Mat 13:24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’
Het Koninkrijk:
een (1) akker; goed ingezaaid...
een vijand; zaait onkruid
beide soorten zaad groeien uit op die ene akker
Men wil wieden...
Dit wordt tegengehouden... Want: "Men zou met het onkruid ook het graan lostrekken! Laat beide samen opgroeien tot de oogst..."
"Wiedt niet voortijdig Gods akker...!!!", is de boodschap.
De “akker is de wereld” staat er in vers 38 van de door jou geciteerde gelijkenis. De wereld is niet de gemeente. Bij het oordeel zullen alleen de engelen de wedergeboren en de naam-christenen kunnen onderscheiden. Voor ons is dat onderscheid niet altijd zichtbaar.
Het zal niet je keuze zijn geweest?! Maar ik meen wel te begrijpen wat je bedoelt... Het is geen reden om je kerkverband vaarwel te zeggen...Gaitema schreef:Wat je hier allemaal verdedigd is voor mij ook een reden om lid te zijn van een kerk (de PKN) die niet perfect is en zelfs ziek is.
In Openbaring 18 lezen we over haar oordeel. Ze zal helemaal verbrand of verteerd worden. Geloof je dan dat op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is?Hendrik-NG schreef: Vandaar mijn pleidooi om die hoer Babylon te zien als een "innerlijke ondeugd" die in ieder mens op de loer ligt. Het idee om die "moeder aller gruwelijkheden" op te vatten als "machtshonger, machtswellust, onrechtvaardigheid" heeft heel goede bijbelse papieren en past ook prima binnen de context waarin dat beeld in de Apokalyps besproken wordt.
Nouuuuu. Die hele kwestie van die "veronderstelde wedergeboorte" als grond voor de doop, daar is nogal wat over te doen geweest binnen de Gereformeerde kerken... Ik behoor nu juist tot een kerkverband waarin men met die gedachte "enige moeite" had...Adinomis schreef:Het probleem is ook dat onze kerken niet bestaan uit louter wedergeboren personen. We "houden" kinderen voor wedergeboren, maar die zijn het daarom (nog) niet.