Die waarden en normen zijn terecht gekomen doordat we steeds beter begrijpen wat moraliteit inhoudt. "wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook de ander niet" is een schoolvoorbeeld van ons vermogen om ons in te leven in andere mensen en onze acties te voorspellen op de consequenties. Empathie en rationeel, logisch redeneren. Evolutionair prima te verklaren.peda schreef:Dat noem ik het volgen van het persoonlijk geweten. Maar hoe zijn waarden en normen ( moraliteit ) "'terecht"' gekomen/ opgenomen in het persoonlijk geweten, immers dat geweten geeft niet bij ieder individueel mens precies dezelfde uitslag. Waar nog de meeste overeenstemming te constateren valt, gaat over "' wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook de ander niet"'. Maar bij het afwijzen van homohuwelijk en euthanasie wordt dit uitgangpunt verlaten en "' ingeruild "' voor Geboden uit de Transcendente Wereld. Het Humanistische geweten, wijkt dus af van het Theistische geweten, zo constateer ik.Christiaan schreef:Natuurlijk heeft de samenleving invloed op jou als persoon. Maar als we het over morele kwesties als deze hebben denk ik dat ik inmiddels een redelijk goed beeld heb wat moraliteit inhoudt. Logisch redeneren en drogredenen kunnen ontdekken heb ik ook redelijk onder de knie. Dan heb ik anderen niet per sé nodig om vast te kunnen stellen of iets moreel juist of onjuist is. Dat wil niet zeggen dat ik niet van mening kan veranderen. Maar dan wel op basis van inhoudelijke argumenten en bewijs. Niet door druk van de meerderheid. Dus als de meerderheid van onze samenleving tegen homoseksualiteit zou zijn, dan durf ik te stellen dat ik daar dan tegen zou zijn.Tin schreef: Waar mij om ging was niet zo zeer het eventueel "in opstand komen", maar meer het m.i. feit dat de omgeving (meerderheid) een grote stempel drukt op het individu.
Wij denken zoals de groep (meerderheid) denkt.
Tot op zekere hoogte natuurlijk.
De buitenbeentjes, daar ben ik altijd vóór.
En idd, bij sommige punten wordt empathie en de rede verlaten en 'vervangen' door dogmatische regels. Een grote fout mijn inziens.