De achtergrond van het bestaande (evolutie, schepping etc.)

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: De achtergrond van het bestaande (evolutie, schepping et

Bericht door Peter79 »

Peter64 schreef:Peter79, ondanks alle informatie die er beschikbaar is over de tiktaalik zeg jij zelfverzekerd dat de tiktaalik niets meer is dan een vis.
Dit soort uitspraken, ik kan het haast niet geloven dat een afgestudeerd bioloog dit voor zijn rekening neemt.
Ik denk dat de maatschappij erbij gebaat is dat er geen inflatie van het begrip bewijs optreedt. Het is een feit, op basis van de kenmerken van dit dier, dat hij behoort tot de vissen op basis van skelet, schubben en talloze andere kenmerken.

Wat maakt dat het meer zou zijn dan een vis? Dat wordt alleen ingegeven door het wetenschappelijke belang. Het is een mogelijke tussenvorm. Ik heb de vrijheid om me daartegenover sceptisch op te stellen. Als je een amfibisch dier zoekt, ga je zoeken op de grens van water en land, want alleen daar kan een amfibisch dier leven.

Van zoogdieren weten we dat ze zowel in het water leven (walvissen, zeehonden), in de lucht (vleermuizen), onder de grond (mollen en molratten), in de bomen (luiaard) en op de grond (de meesten).
Van vogels weten we dat ze zowel in het water leven (pinquins), op het land (struisvogels), als in de lucht (de meesten gebruiken vaak hun vleugels)
Van reptielen weten we dat zowel in het water leven (slangen, krokodillen) als op het land. (De vliegende reptielen, o.a. pteranodon zijn uitgestorven)
Van amfibieën is een grote variatie bekend in het aandeel dat ze in het water dan wel op het land leven en sommige soorten hebben aan een klein plasje regenwater genoeg voor de voortplanting en leven bijna uitsluitend op het land. Anderen leven het hele jaar bij en in het water.

Ook vissen kennen een enorme variatie in levenswijze. Heel bekend is de slijkspringer (genus Periophthalmus), die zijn voedsel zoekt op moddervlakten en in poelen.
Andere strategiën op de grens van water en land zijn dat vissen zich ingraven in de modder als het water wegzakt en tevoorschijn komen als het water weer terugkomt. In NL is de grote modderkruiper daarvan een voorbeeld, een ander voorbeeld zijn longvissen.

Tiktaalik illustreert binnen de vissen dus de grote variatie aan inpassingen die binnen de soortgroep bestaat. Om tussenvormen te zoeken, is het inderdaad het meest logisch om dit soorrt vissen op te zoeken. Maar het vinden is niet genoeg, je moet aantonen dat het ontwikkelingspad naar vierpotigen mogelijk is en werkelijk heeft plaatsgevonden. Zolang dat verhaal er niet is, blijf ik sceptisch tegenover iedere uiting die dit een bewijs noemt.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
Tiktaalik illustreert binnen de vissen dus de grote variatie aan inpassingen die binnen de soortgroep bestaat. Om tussenvormen te zoeken, is het inderdaad het meest logisch om dit soorrt vissen op te zoeken. Maar het vinden is niet genoeg, je moet aantonen dat het ontwikkelingspad naar vierpotigen mogelijk is en werkelijk heeft plaatsgevonden. Zolang dat verhaal er niet is, blijf ik sceptisch tegenover iedere uiting die dit een bewijs noemt.
Hallo Peter 79,

Ik ben het met je eens dat bij de Tiktaalik niet gesproken kan worden over een bewijs, in de strikte betekenis van het woord. Bewijs vraagt om een keihard fact. Daarvoor ontbreekt nog teveel bij het fossiel, zoals b.v. de beschikbaarheid van de dna structuur.
Wel is het zo dat de vondst een stevig argument levert voor de juistheid van de ET, gezien ook de geschatte leeftijd van het fossiel, zo rond de periode dat gewervelde dierlijke landbewoners de continenten begonnen te bewonen. Het zwakke in de theorie van de creationisten blijf ik toch wel vinden dat er nooit combinaties van fossielen in dezelfde ouderdoms lagen worden gevonden, die volgens de ET onmogelijk samen hebben kunnen geleefd. Fossiele resten van een mens tezamen met dinosaurier botten als ultiem voorbeeld. Maar ook talloze andere onmogelijke combinaties kunnen worden bedacht, die indien aangetroffen, de ET in grote verlegenheid zouden kunnen brengen.
job

Bericht door job »

Allie schreef:
Peter64 schreef:Allie, als ik de reacties van callista lees krijg ik het idee dat ik met een soort van draaideurcrimineel in gesprek ben.

callista, bedankt voor het voorkomen van een zinloze discussie.
Hup daar gaat de kop weer in het zand. :mrgreen:
Dag Allie,

Wel een beetje eerlijk zijn. Op Freethinker wist je niet hoe snel je moest vertrekken toen het daar je te warm onder de voeten werd.

Mvg,

Job
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

job schreef:
Allie schreef:
Peter64 schreef:Allie, als ik de reacties van callista lees krijg ik het idee dat ik met een soort van draaideurcrimineel in gesprek ben.

Dag Allie,

Wel een beetje eerlijk zijn. Op Freethinker wist je niet hoe snel je moest vertrekken toen het daar je te warm onder de voeten werd.

Mvg,

Job
Bestaat dat nogde kinderspeelplaats Freethinker,en was @Allie daar ook en vertrokken geef haar is ongelijk. :o :D
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef: Tja de evolutie mensjes leven ook in een groot evolutie sprookjes park. :D :arrow: :arrow:
Dag Rechtuit,

Misschien is het je ontgaan: Jouw Heilige Kerk heeft evolutie volledig omarmd. Uiteraard wel een theistisch geleide evolutie. Dus voor je het weet bent je je eigen instituut aan het bevechten.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

job schreef:
Rechtuit schreef: Tja de evolutie mensjes leven ook in een groot evolutie sprookjes park. :D :arrow: :arrow:
Dag Rechtuit,

Misschien is het je ontgaan: Jouw Heilige Kerk heeft evolutie volledig omarmd. Uiteraard wel een theistisch geleide evolutie. Dus voor je het weet bent je je eigen instituut aan het bevechten.
In ieder geval heb je het niet begrepen, voorts wordt er niet bevochten minus het evolutiesprookje.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Allie

Bericht door Allie »

job schreef:
Allie schreef:

Dag Allie,

Mvg,

Job
Ik begrijp het als er zo tegenaan kijkt dat het zo lijkt. Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval was. Ik zag het punt niet meer. Het was praten tegen een muur, een welles nietes spelletje. Op zo'n moment kies ik om me terug te trekken en me te beperken tot 1 forum. Maar ik snap dat het zo bij je overkwam, mijn excuses daarvoor. Maar ik zag het punt niet om daar nog te reageren, net als mijn prive mailtjes met dikkemick. Op een moment in een discussie kom je bij een punt aan dat je inziet dat je elkaar niet kan overtuigen. Dan wordt het over en weer "schreeuwen". Is ook de reden waarom ik hier een tijdje niet heb gereageerd. Ik beperk me nu tot 1 forum, want het ging teveel van me eisen. Als jij dat een vluchtweg vind, vind ik dat prima. Voor mij heeft het niets met vluchten te maken, maar met bescherming voor mijzelf.

Ik dacht ik leg het even uit. :flower1:
Laatst gewijzigd door Allie op 16 mei 2016, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Allie

Bericht door Allie »

Rechtuit schreef:
job schreef:
Allie schreef:

Dag Allie,

Mvg,

Job
Bestaat dat nogde kinderspeelplaats Freethinker,en was @Allie daar ook en vertrokken geef haar is ongelijk. :o :D
Ik ben nog steeds een mannetje, tenminste net nog wel.... :mrgreen:
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef: Bestaat dat nogde kinderspeelplaats Freethinker,en was @Allie daar ook en vertrokken geef haar is ongelijk. :o :D
Dag Rechtuit,

Natuurlijk geef ik haar geen gelijk. Als je in een discussie betrokken bent dan maak je hem af, of je zegt dat je er mee stopt. Maar je vertrekt niet met de noorderzon. Geeft nu een indruk van "hit en run" christenen.

Mvg,

Job
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

job schreef:
Rechtuit schreef: Bestaat dat nogde kinderspeelplaats Freethinker,en was @Allie daar ook en vertrokken geef haar is ongelijk. :o :D
Dag Rechtuit,

Natuurlijk geef ik haar geen gelijk. Als je in een discussie betrokken bent dan maak je hem af, of je zegt dat je er mee stopt. Maar je vertrekt niet met de noorderzon. Geeft nu een indruk van "hit en run" christenen.

Mvg,

Job
Waarbij jij het natuurlijk niet kunt laten om dat hier nog even lekker in te wrijven.
Elke kans om iemand even voor paal te zetten...
[:walg]
job

Bericht door job »

Allie schreef:

Ik begrijp het als er zo tegenaan kijkt dat het zo lijkt. Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval was. Ik zag het punt niet meer. Het was praten tegen een muur, een welles nietes spelletje. Op zo'n moment kies ik om me terug te trekken en me te beperken tot 1 forum. Maar ik snap dat het zo bij je overkwam, mijn excuses daarvoor. Maar ik zag het punt niet om daar nog te reageren, net als mijn prive mailtjes met dikkemick. Op een moment in een discussie kom je bij een punt aan dat je inziet dat je elkaar niet kan overtuigen. Dan wordt het over en weer "schreeuwen". Is ook de reden waarom ik hier een tijdje niet heb gereageerd. Ik beperk me nu tot 1 forum, want het ging teveel van me eisen. Als jij dat een vluchtweg vind, vind ik dat prima. Voor mij heeft het niets met vluchten te maken, maar met bescherming voor mijzelf.

Dag Allie,

Duidelijk deze uitleg en dank daarvoor. Je hoeft trouwens van beide kanten niet te gaan "schreeuwen". Je kunt ook zeggen dat je agree too disagree. Een debat hoeft geen "winnaars" te hebben.

Mvg,

Job
Allie

Bericht door Allie »

Yolanda_dB schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Mvg,

Job
Waarbij jij het natuurlijk niet kunt laten om dat hier nog even lekker in te wrijven.
Nee hoor, iemand mag mij best aanspreken op keuzes. Dat maakt ons sterker, punt is wel dat als iemand het uitlegt je zijn uitleg niet zomaar opzij legt maar het overdenkt. Dus ik vind het goed dat het vermeld wordt. :flower1:
Allie

Bericht door Allie »

job schreef:
Allie schreef:

Dag Allie,

Duidelijk deze uitleg en dank daarvoor. Je hoeft trouwens van beide kanten niet te gaan "schreeuwen". Je kunt ook zeggen dat je agree too disagree. Een debat hoeft geen "winnaars" te hebben.

Mvg,

Job
Dat snap ik. Zo zie je maar, vaak zijn er achterliggende redenen die we niet overdacht hadden waarom een mens keuzes maakt.
Yolanda_dB

Allie schreef:
Yolanda_dB schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Mvg,

Job
Nee hoor, iemand mag mij best aanspreken op keuzes. Dat maakt ons sterker, punt is wel dat als iemand het uitlegt je zijn uitleg niet zomaar opzij legt maar het overdenkt. Dus ik vind het goed dat het vermeld wordt. :flower1:
Goed van jou dat je het zo interpreteert.
Wat ik daar las, had niks met "aanspreken op keuzes" te maken.
job

Bericht door job »

Yolanda_dB schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Mvg,

Job
Dag Yolanda_dB,

Ik zet niemand voor paal, ik wijs iemand op wat er is gebeurd en de indruk die het achterlaat. Allie gaf een uitleg die ik nu helemaal kan duiden en mogelijke "meelezers" ook.
Ik ben niet iemand van iemand lekker in te wrijven, wel iemand die keihard op de bal speelt. Omdat ik van het "spel" houd ;)

Mvg,

Job
job

Bericht door job »

Allie schreef:
job schreef:
Allie schreef:

Dag Allie,

Mvg,

Job
Dat snap ik. Zo zie je maar, vaak zijn er achterliggende redenen die we niet overdacht hadden waarom een mens keuzes maakt.
Dag Allie,

Daarom ben ik ook blij met je uitleg ;)
Allie

Bericht door Allie »

Geen probleem. Ik wist eigenlijk niet dat het zo'n issue was en dat ik zo gemist werd op Freethinker :clown: :mrgreen:
Yolanda_dB

job schreef:Dag Yolanda_dB,

Ik zet niemand voor paal, ik wijs iemand op wat er is gebeurd en de indruk die het achterlaat.
Zonder een context heet dit bij ons "voor paal zetten".
Jij kent die context - of in ieder geval jou aandeel daarin - maar wij / ik niet.
En aangezien het niks met het topic zelf te maken had, maar puur over de persoon ging, ...

Je bedoelt te zeggen dat het niet jouw bedoeling is om iemand voor paal te zetten.
(En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal geloof.)
Maar het was wel wat je deed.
Allie

Bericht door Allie »

Laat het maar rusten Yolanda. We zijn weer vriendjes... :clown: :flower1:
job

Bericht door job »

Yolanda_dB schreef:
job schreef:Dag Yolanda_dB,

Ik zet niemand voor paal, ik wijs iemand op wat er is gebeurd en de indruk die het achterlaat.
Zonder een context heet dit bij ons "voor paal zetten".
Jij kent die context - of in ieder geval jou aandeel daarin - maar wij / ik niet.
En aangezien het niks met het topic zelf te maken had, maar puur over de persoon ging, ...

Je bedoelt te zeggen dat het niet jouw bedoeling is om iemand voor paal te zetten.
(En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal geloof.)
Maar het was wel wat je deed.
Dag Yolanda_dB,

Het had niet met het topic onderwerp te maken, daar heb je volkomen gelijk in. Wel te maken dat ik reageerde op de oeverloze discussies van Peter64 en Allie heeft in dit topic ook al gerefereerd op waar ik op wees http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... &start=400
Mij is nu alles duidelijk na de uitleg van Allie
Dus nee, niet voor paal zetten. Wel dat het voor mij , tot de uitleg van Allie niet duidelijk was.

Mvg,

Job
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

In ieder geval heb je het niet begrepen, voorts wordt er niet bevochten minus het evolutiesprookje.
Dag Rechtuit,

Toch maar eens goed inlezen. De RKK kan gewoon heel goed leven met de evolutie. Creationisten kom je meer tegen bij protestanten en evangelicalen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... niet.dhtml

Mvg,

Job
Allie

Bericht door Allie »

job schreef:
Rechtuit schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Dag Rechtuit,

Toch maar eens goed inlezen. De RKK kan gewoon heel goed leven met de evolutie. Creationisten kom je meer tegen bij protestanten en evangelicalen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... niet.dhtml

Mvg,

Job
De RKK staat ook bekend om zijn rituelen die ze later zelf hebben toegevoegd. Beelden aanbidding, kaarsjes branden, biechten(alleen God kan vergeving schenken), verering van heiligen...etc...het staat lijnrecht tegenover de leer van Jezus en zijn ook oude heidense gebruiken. Dus het is niet zo raar dat zo de evolutieleer, of i.i.g. een deel ervan, accepteren.

Het is wel zo dat christenen de evolutieleer niet geheel afwijzen. De variaties in de natuur zijn niet te ontkennen en ook natuurlijke selectie is fenomeen wat echt gebeurt. De vraag is alleen, kan dit mechanisme verklaring geven voor alles wat nu leeft. Mijn antwoord is nee, daar is te weinig bewijs voor.
JW88

Bericht door JW88 »

Allie schreef:@jw88

De fouten die we NU(want dat is wel belangrijk om te vermelden) zien komen door het vergaan van de schepping, zoals alles vergaat. Je voorbeeld zou ik ook als tegenargument kunnen gebruiken. Waarom lijkt de walvis niet meer op een echte vis? Het zegt niets.

Het gaat me niet om het punt dat je het niet kan observeren, het gaat me erom dat jij het een feit noemt. Dat is tegenstrijdig met elkaar. Ik kan prima lezen hoor.
Het vergaan van de schepping?

Waarom worden er eigenlijk ook gehandicapte mensen geboren, zowel lichamelijk als geestelijk? Niet echt een heel goed ontwerp van God of wel? Wat is het doel daarachter?

Een walvis lijkt niet op een echte vis omdat ze los van elkaar geëvolueerd zijn, een walvis heeft ook veel meer gemeen met een olifant dan met de gemiddelde vis, dat is nou juist mijn punt, uiterlijk hoeft niet zoveel te zeggen.

Dus alles wat je niet kan observeren kan ook geen feit zijn? Daarmee zeg je dus eigenlijk ook dat God geen feit kan zijn, want je kan God niet observeren....
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
Hallo Allie,

Dit is een goede insteek. Kijken of je zelf wat kunt opsteken van de ingebrachte argumenten in de discussie met de ander.
''Schreeuwen'' ontstaat snel uit machteloosheid, omdat het overtuigen/verkondiging het voortouw neemt en dat hoort niet in een goede discussie.
Overtuigen van ongelijk lukt bij geestelijk volwassenen nooit.
Inderdaad is het ook mij wegwezen geblazen wanneer het welles-nietes stadium is bereikt.
Bedankt voor de toelichting op het agree too disagree bij het eerdere forum.
JW88

Bericht door JW88 »

Allie schreef:@jw88

Een negatieve verandering wordt door natuurlijke selectie(waar ik wel van overtuigt ben) eruit gehaald, zo werkt het nu eenmaal. Je kan niet beide kanten van het verhaal gebruiken.

Er is micro evolutie omdat dat variaties zijn. Die gebeuren nu eenmaal. Maar in tegenstelling tot macro is daar echt bewijs van.
Dus je bent wel van mening dat natuurlijke selectie bestaat, maar niet dat macro-evolutie bestaat.... heel vreemd :?

Wat bedoel je concreet met een negatieve verandering wordt eruit gehaald?

Maar variaties zijn oneindig, dus als je maar genoeg kleine variaties hebt, kom je vanzelf tot grote veranderingen.