Piebe Paulusma schreef:
Yolanda heeft bevestigd dat de Tweede Komst en de Dag van de Heer een en dezelfde gebeurtenis is en van de anderen heb ik geen bezwaren gelezen.
Dan heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Ik meende gezegd te hebben dat ik het met jou eens ben, maar ik heb ook aangegeven dat de term "de dag des Heeren" meer betekenissen heeft.
Ik heb daarbij gezegd "2 betekenissen", maar het zijn er meer.
En om het dan toch even verder te nuanceren:
We spraken over die stelling vanuit nieuwtestamentisch perspectief, en dan ben ik het met de stelling eens.
Maar ik geloof niet dat overal waar het in het Oude Testament over "de dag des Heeren" gaat,
dat het daarbij gaat over de tweede komst van Jezus op aarde.
Jesaja 13 bijvoorbeeld is een oordeelsaankondiging over/aan Babel/Babylon.
Dat oordeel heeft volgens mij al lang plaatsgevonden, aangezien Babel al lang niet meer bestaat,
en men zelfs niet meer zeker weet waar Babel ooit heeft gelegen.
Piebe Paulusma schreef:
'De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.' (Joël 2:31, vgl Hand. 2:20)
Bij de uitstorting van de Heilige Geest verklaarde Petrus dat het de laatste dagen waren en citeerde bovenstaand vers.
Petrus schreef in Handelingen dat Joël 2:29 e.v. daar op dat moment werd vervuld.
Hij heeft het niet over de tweede komst, maar over Pinksteren.
Piebe Paulusma schreef:
Het moge duidelijk zijn dat de NT schrijvers de dag van de Heer spoedig verwachtten.
Klinkt aannemelijk, maar een optie kan ook zijn dat zij er op deze manier over schreven om van christenen een 'waakzaam' leven te vragen.
Piebe Paulusma schreef:
En uit het feit dat de dag van de Heer a.k.a. de Tweede Komst reeds in het OT vele malen is voorzegd, concluderen we dat deze dag van groter belang was dan Jezus' menswording.
Aangezien ik er niet van overtuigd ben dat als die "de dag des Heeren"-teksten in het OT altijd alleen over de tweede komst gaan,
ben ik het niet met deze conclusie eens.
Aangezien het geloof in Jezus wordt benoemd als "de enige weg", was het letterlijk en spreekwoordelijk van levensbelang dat Hij mens is geworden en de straf heeft gedragen en de dood heeft overwonnen.
Lijkt mij van groter belang dan dat onrechtvaardigen worden gestraft.