Hallo Peter,Peter79 schreef: 17 feb 2020, 11:55Hallo peda,peda schreef: 17 feb 2020, 11:37 Hallo Peter,
Geen probleem met jouw formulering, maar wat is vanuit de christelijke optiek de consequentie wanneer de "' zondaar "" de uitgestoken Hand van God in Christus niet opneemt? Is die mens dan simpel gezegd geen wereldverbeteraar die tijdens zijn kort leven op aarde niet meedoet aan zijn/ haar "' roeping "' of krijgt hij/zij dan in een leven na dit leven er mee te maken dat over het geleefde leven op aarde aan God Verantwoording moet worden afgelegd. Bij de Godvonkenaars is er geen sprake van Verantwoording afleggen ( eventuele karma en reincarnatie buitengesloten ).
Evangelie is blijde boodschap. Zie de zaligsprekingen. Wie geen plek heeft in deze wereld, of verdrukt is, die krijgt het goede nieuws dat zijn verlangen wordt vervuld. Dat evangelie is voor iedereen, zonder onderscheid, maar de realiteit is dat niet iedereen dat aanneemt. Er is ontzettend veel weerstand tegen. Jezus laat de heer van de wijngaard in één van de gelijkenissen zeggen: "bent u boos op mij, omdat ik goed ben". Eigenlijk onderstreept de afwijzing van het evangelie nog meer hoe de wereld in ellende ligt. Jezus zegt ook ergens: "als de zoon des mensen terugkomt, zal hij dan het geloof vinden op aarde?" Het is hopeloos gesteld met de mensheid. We kunnen alleen maar geloven in Gods goedheid. We weten simpelweg niet wat er na de dood gebeurt. Maar dat we sterven, is wel iets wat we met zekerheid kunnen aannemen. Een deadline die ons dwingt om na te denken over ons bestaan.
Ik wist eigenlijk wel hoe jij aankijkt tegen na de dood. Dat er voor jou sprake is van een voortgaand leven na de dood, is mij helder. Dat jij je onthoudt van het doen van uitspraken over Wat/ Waar/ Hoe, het "' zijn "' daar zal gaan plaatsvinden, spoort ook met de modernere theologische opvattingen. In ieder geval zijn de Godsbeelden die concrete invullingen geven over hemel en hel aan het uitsterven en worden ingewisseld voor "' vaagheid "' en "' mysterie "'. Voortschrijdend inzicht in de theologie.