Israel en de Christelijke kerk

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Israel en de Christelijke kerk

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Bovendien is er in de Bijbel een verschil tussen een profetie en een belofte.
Het profetisch Woord bestaat vnl. uit 2 onderdelen, die we voorzegging noemen en belofte.
Daar is echter een verschil tussen.
Er is dus zoals de bedelingen ook leren een verschil tussen Gods handelen naar Zijn wil en Gods handelen naar Zijn belofte.
Nee sorry, Zowel de profetieën van God als Zijn Beloften zijn eeuwig en zullen uitkomen tot op de jota.
In de profetie laat God al een beetje zien hoe Hij gaat doen, in een Belofte wat Hij gaat doen.
Gods handelen i.o.m. Zijn wil heeft alles te maken met Zijn beloften.
Uiteraard heeft Hij alles in Zijn hand ondanks dat Hij Zich nu heeft verborgen en de touwtjes in handen heeft gegeven van de overste dezer eeuw de satan.
Misschien is het verschil niet altijd duidelijk, maar het is er wel.
Wanneer we als Jood maar ook als christen zondigen en niet wandelen naar Zijn wetten zal Zijn zegen afnemen doordat Hij Zich (iets) zal terugtrekken. Wanneer het Licht zich terugtrekt kan de duisternis pas komen. De duisternis kan nooit het licht verdrijven, net als in de natuurkunde. Om het duister te maken dienen we het licht uit te doen of af te schermen. We kunnen onmogelijk de duisternis aanzetten. Duisternis is een reactie op de actie van het licht, zowel in natuurkunde als in God Zijn wetten.
Er zijn dus profetieën die voorzegd zijn die toch niet Gods Werk zijn.
1>>Ik denk aan de "afval"gekenmerkt in de laatste dagen, God wilde dat niet maar het gebeurt onder Zijn toelating.

2 >>Geboorte van de Messias en de kindermoord... God heeft de Messias belooft en deze belofte is vervuld, maar het verslag van de afschuwelijke kindermoord is aangericht door Koning Herodes ook voorzegd in Jeremia 31 vers 15.,
maar is absoluut geen gevolg van Gods Belofte.

3 >> Johannes 5 vers 43 Ik ben gekomen in de Naam Mijns Vaders en gij neemjt Mij niet aan, indien een ander komt in zijn eigen naam die zult gij aannemen. Dit is een profetie en voorzegging van de Here Zelf maar als straks die ander aanneemt zal hij of zij het oordeel van God over zich halen.
God heeft vaker opdracht gegeven tot kindermoord of de eerstgeborenen laten sterven in Egypte, dus ik ben het niet eens met deze stelling.
Er is dus een verschil tussen wat God zegt en wat God doet. .
Nee ben ik het niet mee eens, God doet wat Hij zegt en zegt wat Hij gat doen.
Dus terug naar Israël, als wij spreken over de staat vanaf 1948 dan is dat een ongelovige staat. De meerderheid erkent Jezus van Nazareth niet als de gekomen Messias.
Lees de bijbel er maar op na.
Eerst het herstel van Israel als beloofde land.
Dan het terughalen van Joden naar het beloofde land. Nergens staat in die beloften een woord over het feit dat ze dan eerst Jezus zouden moeten aannemen.
Daarna zal de grote verdrukking komen in Israel door toedoen van de valse profeet en de heidenvolken.
Dan komt de redding door Jezus als de Leeuw van Juda en de langverwachte Messias voor de Joden.
Dan komt de vernietiging van de vijanden van Israel, de landen en volken staan met naam genoemd in de profetieën.
Daarna zal God Israel ten leven wekken, de geest van geloof geven, hun zonden vergeven door hen zalig te maken.
Daarna zal het 1000 jarig rijk komen waar Jezus regeert vanuit Jeruzalem over de wered en de christenen met Hem mee mogen regeren.
Het werk van ongelovige Joden worden niet door Gods Hand gezegend of gerechtvaardigd.
Daarvoor heeft Jezus in beginsel Zijn offer gebracht, om Zijn volk Israel zalig te maken, lezen we in Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Wij uit de heidenen die niets waren mogen nu OOK deelgenoot daarvan zijn als wilde takken naast de natuurlijke takken op de Olijfboom en niet in plaats van.

Lucas 1
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

Want de God van Israel heeft met Jezus Zijn volk Israel verlossing gebracht ! Het is voltooid, het is volbracht zoals Jezus Zelf zei aan het kruis.
Er staat niet verlossing mogelijk gemaakt, maar volbracht, de verlossing voor Israel is een feit en wij uit de heidenen mogen delen in deze genade voor Israel.

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

Hier laat God Kajafas profeteren dat Jezus is gestorven om heel Zijn volk Israel te redden.
Het verraad van Judas ( de enige discipel uit Juda) is de vervulling van een profetie ( Psalm 41 vers 10) maar daarmee is de handeling niet goed te praten. Zie ook Lucas 22 vers 21. "opdat de Schrift vervuld zou worden" dat was het doel.
Precies, God wilde dat Judas dat zou doen, omdat het nodig was om het offer te brengen.
God zorgt voor de vervulling van al Zijn Woorden of het nu beloften zijn of voorzeggingen.
En zo zal in de strijd om Jeruzalem in de volgende eeuwen en aan het einde van de 70e week geprofeteerd door Zacharia alle volkeren der aarde zich erheen verzamelen. Dat is een verborgen handelen van God, maar Hij zal de volkeren wel oordelen omdat zij zich aan Israël hebben bezondigd.
Deze volkeren heeft God niet aangeraakt om tot Jezus te komen, waarmee ze automatisch aan satan toebehoren. Wie niet aan God toebehoord, hoort aan satan toe.
Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.
De terugkeer van de Joden naar Palestina is de vervulling van een profetie, maar geen reden tot blijdschap.
Want het ware Fundament ontbreekt.
Het is een vreugdevolle gebeurtenis omdat het de eerste grote stap is in de profetieën, hier weer het rijtje:
-Eerst het herstel van Israel als beloofde land.
-Dan het terughalen van Joden naar het beloofde land. Nergens staat in die beloften een woord over het feit dat ze dan eerst Jezus zouden moeten aannemen.
-Daarna zal de grote verdrukking komen in Israel door toedoen van de valse profeet en de heidenvolken.
-Dan komt de redding door Jezus als de Leeuw van Juda en de langverwachte Messias voor de Joden.
-Dan komt de vernietiging van de vijanden van Israel, de landen en volken staan met naam genoemd in de profetieën.
-Daarna zal God Israel ten leven wekken, de geest van geloof geven, hun zonden vergeven door hen zalig te maken.
-Daarna zal het 1000 jarig rijk komen waar Jezus regeert vanuit Jeruzalem over de wered en de christenen met Hem mee mogen regeren.
Het is wel de vervulling van een profetie, maar niet van Gods beloften en zijn zeker de "dingen van deze goddeloze eeuw" maar niet de vervulling van Gods beloften. Handelen in de geest van het Zionisme is een inventiviteit van het Joodse geslacht en bevestiging van het profetisch woord, maar niet de vervulling van Gods beloften.
In feite kan je stellen dat God een Zionist is, Hij geeft Zijn Beloofde Land Israel terug aan Zijn volk Israel, zoals beloofd en geprofeteerd vele malen.
De Christelijke kerk die ik volgens de Bijbel de Gemeente noem, dus dat is geen organisatie maar een organisme uit Jood en Heiden het Lichaam van Christus genoemd is in de Profeten en binnen Gods beloften
Zie begin, Israel was de gemeente en wij christenen mogen door Jezus OOK tot de gemeente horen op iets andere voorwaarden. Het is vervangingsleer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Ik reageer op deze post... ericjan » Ma Feb 24, 2014 12:02 pm

Maak het niet zo warrig ERic-Jan anders is het niet bij te benen. Ik reageer eerst op je vorige post.

Is dat zo? Enkele van de vele voorbeelden waar Israel eveneens de gemeente genoemd wordt. Israel was al de gemeente, het is weer een typisch voorbeeld waar we in het christendom onszelf menen te moeten voorstaan op iets waar we zijn toegevoegd. We zijn alleen maar toegevoegd aan de gemeente.
Al je teksten zijn teksten die gaan over Israël en dat is niet waar Paulus over spreekt. Wij zijn de Gemeente van Eerstgeborenen en niet toegevoegd als een gemeente aan een gemeente dat staat echt nergens.
Handelingen vermeldt precies wat de Gemeente voor een ding is.
Nooit ingeënt in een andere gemeente als ik je goed begrijp.
Je laatste zinnen begrijp ik ook niet. Ik sta mij op niets voor en zie mijzelf als lid van het Lichaam van Christus niet aan iets toegevoegd behalve aan Zijn Lichaam een organisme. Dat ik geloof dat deze gemeente vnl. uit de 10 stammen is geboren is denk ik een andere onderwerp. Dat gaat over de vrouw die met een scheidbrief is weggezonden en niet over het Jodendom wat je nog steeds in mijn optiek door elkaar haalt.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Is dat zo? Enkele van de vele voorbeelden waar Israel eveneens de gemeente genoemd wordt. Israel was al de gemeente, het is weer een typisch voorbeeld waar we in het christendom onszelf menen te moeten voorstaan op iets waar we zijn toegevoegd. We zijn alleen maar toegevoegd aan de gemeente.
Al je teksten zijn teksten die gaan over Israël en dat is niet waar Paulus over spreekt. Wij zijn de Gemeente van Eerstgeborenen en niet toegevoegd als een gemeente aan een gemeente dat staat echt nergens.
Zie Genesis 4
22 Dan moet u tegen de farao zeggen: Zo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.

Zoals ik heb laten zien was Israel al de gemeente van God en zijn wij christenen dat nu OOK door Christus.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

quote="ericjan"]
Wilsophie schreef: Bovendien is er in de Bijbel een verschil tussen een profetie en een belofte.
Het profetisch Woord bestaat vnl. uit 2 onderdelen, die we voorzegging noemen en belofte.
Daar is echter een verschil tussen.
Er is dus zoals de bedelingen ook leren een verschil tussen Gods handelen naar Zijn wil en Gods handelen naar Zijn belofte.
Nee sorry, Zowel de profetieën van God als Zijn Beloften zijn eeuwig en zullen uitkomen tot op de jota.
In de profetie laat God al een beetje zien hoe Hij gaat doen, in een Belofte wat Hij gaat doen.
Ik had het niet over het uitkomen ervan, maar over het verschil en dat heb ik ook uitgelegd.
Gods handelen i.o.m. Zijn wil heeft alles te maken met Zijn beloften.
Uiteraard heeft Hij alles in Zijn hand ondanks dat Hij Zich nu heeft verborgen en de touwtjes in handen heeft gegeven van de overste dezer eeuw de satan.
Misschien is het verschil niet altijd duidelijk, maar het is er wel.
Wanneer we als Jood maar ook als christen zondigen en niet wandelen naar Zijn wetten zal Zijn zegen afnemen doordat Hij Zich (iets) zal terugtrekken. Wanneer het Licht zich terugtrekt kan de duisternis pas komen. De duisternis kan nooit het licht verdrijven, net als in de natuurkunde. Om het duister te maken dienen we het licht uit te doen of af te schermen. We kunnen onmogelijk de duisternis aanzetten. Duisternis is een reactie op de actie van het licht, zowel in natuurkunde als in God Zijn wetten.

Je maakt het nu bijna wetenschappelijk want de duisternis kan wel degelijk het licht verdrijven, wij zingen dat in vele ( kerst) liederen, en wat bedoel je met “wandelen naar Gods wetten?”
Er zijn dus profetieën die voorzegd zijn die toch niet Gods Werk zijn.
1>>Ik denk aan de "afval"gekenmerkt in de laatste dagen, God wilde dat niet maar het gebeurt onder Zijn toelating.

2 >>Geboorte van de Messias en de kindermoord... God heeft de Messias belooft en deze belofte is vervuld, maar het verslag van de afschuwelijke kindermoord is aangericht door Koning Herodes ook voorzegd in Jeremia 31 vers 15.,
maar is absoluut geen gevolg van Gods Belofte.

3 >> Johannes 5 vers 43 Ik ben gekomen in de Naam Mijns Vaders en gij neemjt Mij niet aan, indien een ander komt in zijn eigen naam die zult gij aannemen. Dit is een profetie en voorzegging van de Here Zelf maar als straks die ander aanneemt zal hij of zij het oordeel van God over zich halen.
God heeft vaker opdracht gegeven tot kindermoord of de eerstgeborenen laten sterven in Egypte, dus ik ben het niet eens met deze stelling.
Zijn de eerstgeborenen onder Zijn volk dan vermoord?

Er is dus een verschil tussen wat God zegt en wat God doet. .
Nee ben ik het niet mee eens, God doet wat Hij zegt en zegt wat Hij gaat doen.
Ik zal je voorbeelden geven die het tegendeel bewijzen.
Dus terug naar Israël, als wij spreken over de staat vanaf 1948 dan is dat een ongelovige staat. De meerderheid erkent Jezus van Nazareth niet als de gekomen Messias.
Lees de bijbel er maar op na.
Eerst het herstel van Israel als beloofde land.
Dan het terughalen van Joden naar het beloofde land. Nergens staat in die beloften een woord over het feit dat ze dan eerst Jezus zouden moeten aannemen.
Natuurlijk staat onomwonden in de Bijbel zoals altijd vanaf Adam af dat God geloof vraagt en als de Heer is gekomen als de Verlosser dan zouden ze Hem aannemen. Geloof je dat de Joden op grond van hun Joodzijn behouden worden?
Daarna zal de grote verdrukking komen in Israel door toedoen van de valse profeet en de heidenvolken.
Dan komt de redding door Jezus als de Leeuw van Juda en de langverwachte Messias voor de Joden.
Dan komt de vernietiging van de vijanden van Israel, de landen en volken staan met naam genoemd in de profetieën.
Daarna zal God Israel ten leven wekken, de geest van geloof geven, hun zonden vergeven door hen zalig te maken.
Daarna zal het 1000 jarig rijk komen waar Jezus regeert vanuit Jeruzalem over de wered en de christenen met Hem mee mogen regeren.
Het spijt me heel erg, maar deze volgorde klopt niet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het werk van ongelovige Joden worden niet door Gods Hand gezegend of gerechtvaardigd.
Daarvoor heeft Jezus in beginsel Zijn offer gebracht, om Zijn volk Israel zalig te maken, lezen we in Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Wij uit de heidenen die niets waren mogen nu OOK deelgenoot daarvan zijn als wilde takken naast de natuurlijke takken op de Olijfboom en niet in plaats van.
Niet dankzij Israël beste broeder, maar dankzij Gods genade. Zij hebben Hem nog steeds verworpen.
Lucas 1
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

Want de God van Israel heeft met Jezus Zijn volk Israel verlossing gebracht ! Het is voltooid, het is volbracht zoals Jezus Zelf zei aan het kruis.
Er staat niet verlossing mogelijk gemaakt, maar volbracht, de verlossing voor Israel is een feit en wij uit de heidenen mogen delen in deze genade voor Israel.
Dat is helemaal waar mits je maar beseft wat heel Israël betekent en dat is Juda EN Efraim.
Dat onderscheid heb ik je niet zien maken want het is niet alles wat Israël is. Dus eigenlijk zijn wij Israël komende uit de 10 stammen , maar dat is zo onbekend dat ik dat heb geprobeerd te vermijden, maar komt nu toch boven “drijven”
Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

Hier laat God Kajafas profeteren dat Jezus is gestorven om heel Zijn volk Israel te redden.
Zeker weten , maar het sterven van Jezus wilde slechts zeggen dat alles in de dood is gebracht, en redding kwam tot stand bij Zijn opstanding toen Hij Nieuw Leven aan het licht bracht.
En weer wijs ik op het begrip : “Wat is Israël? “ Dat zijn toch echt alle 12 stammen en niet alleen de Joden.
Het verraad van Judas ( de enige discipel uit Juda) is de vervulling van een profetie ( Psalm 41 vers 10) maar daarmee is de handeling niet goed te praten. Zie ook Lucas 22 vers 21. "opdat de Schrift vervuld zou worden" dat was het doel.
Precies, God wilde dat Judas dat zou doen, omdat het nodig was om het offer te brengen.
God zorgt voor de vervulling van al Zijn Woorden of het nu beloften zijn of voorzeggingen.
Ik maak daar toch onderscheid in omdat de Bijbel dat ook doet.
En zo zal in de strijd om Jeruzalem in de volgende eeuwen en aan het einde van de 70e week geprofeteerd door Zacharia alle volkeren der aarde zich erheen verzamelen. Dat is een verborgen handelen van God, maar Hij zal de volkeren wel oordelen omdat zij zich aan Israël hebben bezondigd.
Deze volkeren heeft God niet aangeraakt om tot Jezus te komen, waarmee ze automatisch aan satan toebehoren. Wie niet aan God toebehoord, hoort aan satan toe.
Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.
Dit wijst naar een soort uitverkiezing en daar maak ik bezwaar tegen, Gods genade is verschenen aan alle mensen en God raakt geen volkeren aan dat staat nergens in de Bijbel. Gods genade verscheen aan elk individu.
De terugkeer van de Joden naar Palestina is de vervulling van een profetie, maar geen reden tot blijdschap.
Het is een vreugdevolle gebeurtenis omdat het de eerste grote stap is in de profetieën, hier weer het rijtje:
-Dan het terughalen van Joden naar het beloofde land. Nergens staat in die beloften een woord over het feit dat ze dan eerst Jezus zouden moeten aannemen.
-Daarna zal de grote verdrukking komen in Israel door toedoen van de valse profeet en de heidenvolken.
-Dan komt de redding door Jezus als de Leeuw van Juda en de langverwachte Messias voor de Joden.
-Dan komt de vernietiging van de vijanden van Israel, de landen en volken staan met naam genoemd in de profetieën.
-Daarna zal God Israel ten leven wekken, de geest van geloof geven, hun zonden vergeven door hen zalig te maken.
-Daarna zal het 1000 jarig rijk komen waar Jezus regeert vanuit Jeruzalem over de wered en de christenen met Hem mee mogen regeren.
Je gooit nu alles door elkaar in volgorde en dus in orde en heus het is om te huilen als ik kijk vanaf de tempelberg over Jeruzalem en je weet dat het verwoest zal worden kan ik niet blij zijn.
Het is wel de vervulling van een profetie, maar niet van Gods beloften en zijn zeker de "dingen van deze goddeloze eeuw" maar niet de vervulling van Gods beloften. Handelen in de geest van het Zionisme is een inventiviteit van het Joodse geslacht en bevestiging van het profetisch woord, maar niet de vervulling van Gods beloften.
In feite kan je stellen dat God een Zionist is, Hij geeft Zijn Beloofde Land Israel terug aan Zijn volk Israel, zoals beloofd en geprofeteerd vele malen.
Dat weet ik niet want God stelt als voorwaarde geloof in de Messias en ik weet niet of de Zionisten dat ook stellen, daar weet ik niet veel van.
De Christelijke kerk die ik volgens de Bijbel de Gemeente noem, dus dat is geen organisatie maar een organisme uit Jood en Heiden het Lichaam van Christus genoemd is in de Profeten en binnen Gods beloften
Zie begin, Israel was de gemeente en wij christenen mogen door Jezus OOK tot de gemeente horen op iets andere voorwaarden. Het is vervangingsleer.
De Gemeente van Jezus Christus was in het OT een verborgenheid en werd nooit met name genoemd , pas aan Paulus werd dit geopenbaard en ik accepteer het volk Israël als God uitverkoren volk ooit en ik accepteer en geloof Gods plan met deze 12 stammen en ik geloof ook dat de Gemeente geboren wordt uit de 10 stammen, maar ik wijs af dat het begrip “gemeente” toegepast moet worden op het Israël in het Oude Testament , notabene voorgesteld als Zijn Bruid in tegenstelling tot de positie van de Gemeente die absoluut geen stad verwacht met fundamenten
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Je gooit nu alles door elkaar in volgorde en dus in orde en heus het is om te huilen als ik kijk vanaf de tempelberg over Jeruzalem en je weet dat het verwoest zal worden kan ik niet blij zijn.
Dat weet ik niet want God stelt als voorwaarde geloof in de Messias en ik weet niet of de Zionisten dat ook stellen, daar weet ik niet veel van.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:

(Wilsophie schreef: Geboorte van de Messias en de kindermoord... God heeft de Messias belooft en deze belofte is vervuld, maar het verslag van de afschuwelijke kindermoord is aangericht door Koning Herodes ook voorzegd in Jeremia 31 vers 15., maar is absoluut geen gevolg van Gods Belofte.)
.....................................
reactie ericjan:
Wat God doet is geen moord maar een oordeel. In Bethlehem waar Jezus was geboren is was Herodes daarvoor verantwoordelijk. Het is afschuwelijk wat daar gebeurd is. Maar de herders hadden gesproken over de komst van Jezus: Luk.2:18 allen die het hoorden stonden verbaasd over wat de herders tegen hen zeiden. Zouden ze het ter harte hebben genomen? Begrijp me goed, ik voel me niet beter dan hen. Ik weet het vanuit de bijbel, maar als hier in het dorp zoiets verteld werd..... Satan is overste van deze wereld en God laat hem z'n gang gaan omdat de mensheid daarvoor heeft gekozen. Maar God bepaalt ook hoe lang hij hem zijn gang laat gaan.

Wat God in Egypte deed was een oordeel en dat is wat anders dan moord. De Egyptenaren doodden alle pasgeboren jongetjes van Israël. Ex.1:16 Wanneer gij de Hebreeuwse vrouwen bij het baren helpt, .... is het een zoon, zo doodt hem.

Het kwaad komt niet uit God!! Maar God gebruikt het aanwezige kwaad om het te laten meewerken aan Zijn doel! 1 Joh.1:5 God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Je gooit nu alles door elkaar in volgorde en dus in orde en heus het is om te huilen als ik kijk vanaf de tempelberg over Jeruzalem en je weet dat het verwoest zal worden kan ik niet blij zijn.
Je kunt ook anders naar de tempelberg kijken en blij worden:

Jesaja 22 Het zal in het laatste der dagen geschieden
dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan
als de hoogste van de bergen,
en dat hij verheven zal worden boven de heuvels,
en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.
3 Vele volken zullen gaan en zeggen:
Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE,
naar het huis van de God van Jakob;
dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen,
en zullen wij Zijn paden bewandelen.

Joël 3:17 Dan zult u weten dat Ik, de HEERE, uw God ben, Die op Sion, Mijn heilige berg, woont. Jeruzalem zal een heiligdom zijn en vreemden zullen er niet meer doorheen trekken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:
Zie Genesis 4
22 Dan moet u tegen de farao zeggen: Zo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.

Zoals ik heb laten zien was Israel al de gemeente van God en zijn wij christenen dat nu OOK door Christus.
Nee dat is niet juist want Handelingen leert duidelijk dat God een ANDER Volk verkoos voor Zijn Naam
Het is belangrijk om te weten wat de Eerstgeborene betekent, en daar heb ik een topic over geopend.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:

(Wilsophie schreef: Geboorte van de Messias en de kindermoord... God heeft de Messias belooft en deze belofte is vervuld, maar het verslag van de afschuwelijke kindermoord is aangericht door Koning Herodes ook voorzegd in Jeremia 31 vers 15., maar is absoluut geen gevolg van Gods Belofte.)
.....................................
reactie ericjan:
Wat God doet is geen moord maar een oordeel. In Bethlehem waar Jezus was geboren is was Herodes daarvoor verantwoordelijk. Het is afschuwelijk wat daar gebeurd is. Maar de herders hadden gesproken over de komst van Jezus: Luk.2:18 allen die het hoorden stonden verbaasd over wat de herders tegen hen zeiden. Zouden ze het ter harte hebben genomen? Begrijp me goed, ik voel me niet beter dan hen. Ik weet het vanuit de bijbel, maar als hier in het dorp zoiets verteld werd..... Satan is overste van deze wereld en God laat hem z'n gang gaan omdat de mensheid daarvoor heeft gekozen. Maar God bepaalt ook hoe lang hij hem zijn gang laat gaan.

Wat God in Egypte deed was een oordeel en dat is wat anders dan moord. De Egyptenaren doodden alle pasgeboren jongetjes van Israël. Ex.1:16 Wanneer gij de Hebreeuwse vrouwen bij het baren helpt, .... is het een zoon, zo doodt hem.

Het kwaad komt niet uit God!! Maar God gebruikt het aanwezige kwaad om het te laten meewerken aan Zijn doel! 1 Joh.1:5 God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.
Dat probeerde ik ook aan te tonen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Het werk van ongelovige Joden worden niet door Gods Hand gezegend of gerechtvaardigd.
Niet dankzij Israël beste broeder, maar dankzij Gods genade. Zij hebben Hem nog steeds verworpen.[/quote]
Dan lees je de vers niet goed, niet dankzij Israel, maar voor Israel dankzij Christus. Jezus heeft met Zijn Offer Israel zalig gemaakt (voltooide tijd, het is voltooid). Door het Offer is Israel zalig gemaakt door Christus. Want God heeft Israel opzettelijk verblind omdat ze Jezus moesten verwerpen totdat de heidenen zijn ingegaan leert de bijbel in Romeinen 11
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.[/quote]
Een deel, degenen in het Jodendom zijn door God verblind voor het evangelie

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
HEEL Israel dat verblind is zal echter zalig worden, de zonden worden hen niet aangerekend. De Verlosser (Messias van de Joden) zal (niet is gekomen) uit Sion komen en Zelf de goddeloosheden afwenden van Israel, de afstammelingen van Iacob, zijn zaad.

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

God heeft dit nieuwe Verbond met hen, Israel niet met Hem, maar zal Zelf hun zonden gaan wegnemen, zoals ook in vele oude profetieën is beloofd door God aan Israel. God zal het doen!

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
Joden in het Jodendom zijn vijanden van het evangelie vanwege hun opzettelijke verblinding van God ervoor, maar zijn geliefden van God vanwege hun voorvaderen Abraham, Isaac en Jacob en Zijn beloften aan hen.
Lucas 1

Wilsophie schreef:Dat is helemaal waar mits je maar beseft wat heel Israël betekent en dat is Juda EN Efraim.
Dat onderscheid heb ik je niet zien maken want het is niet alles wat Israël is. Dus eigenlijk zijn wij Israël komende uit de 10 stammen , maar dat is zo onbekend dat ik dat heb geprobeerd te vermijden, maar komt nu toch boven “drijven”
Deze leer ken ik ook binnen de ZDA e.d. sekten, maar is onjuist, want Israel bestond en bestaat uit 12 stammen en zoals de voorgaande citaten tonen zal HEEL Israel zalig worden. Dat zullen in ieder geval de Joden in het Jodendom zijn.
Johannes 11

Wilsophie schreef:Zeker weten , maar het sterven van Jezus wilde slechts zeggen dat alles in de dood is gebracht, en redding kwam tot stand bij Zijn opstanding toen Hij Nieuw Leven aan het licht bracht.
Klopt Jezus is in beginsel gestorven, opgestaan en ten hemel gevaren voor Israel zalig te maken. Dat was toen volbracht.
Wilsophie schreef:En weer wijs ik op het begrip : “Wat is Israël? “ Dat zijn toch echt alle 12 stammen en niet alleen de Joden.
En weer wijs ik op dat Israel kwam voort uit 12 kinderen van Jacob die door God werd hernoemd tot Israel, dus 12 van Israel. Het bestond en bestaat er nog steeds uit.
Matteus 15
Wilsophie schreef: Dit wijst naar een soort uitverkiezing en daar maak ik bezwaar tegen, Gods genade is verschenen aan alle mensen en God raakt geen volkeren aan dat staat nergens in de Bijbel. Gods genade verscheen aan elk individu.
Het staat er toch letterlijk zo, ik dacht dat je ook aangaf de bijbel letterlijk te nemen, dus waarom hier niet? Ook andere verzen heb ik inmiddels aangereikt waarin letterlijk staat dat God bepaalt wie tot Jezus komt en wie niet. Wie zijn wij mensen dan om dat ter zijde te schuiven?
Wilsophie schreef:Je gooit nu alles door elkaar in volgorde en dus in orde en heus het is om te huilen als ik kijk vanaf de tempelberg over Jeruzalem en je weet dat het verwoest zal worden kan ik niet blij zijn.
Ik gooi niets door elkaar, lees de bijbel er maar goed op na. Niet alleen de tempelberg zal verwoest worden, heel de wereld zal door God Zijn toorn worden vernietigd, slechts 144.000 Joden uit de 12 stammen, dus 12.0000 per stam, zullen overleven.
Wilsophie schreef:Dat weet ik niet want God stelt als voorwaarde geloof in de Messias en ik weet niet of de Zionisten dat ook stellen, daar weet ik niet veel van.
Nee, Jezus heeft Israel al zalig gemaakt leert de bijbel in de teksten die ik heb aangereikt, immers. God zal hen zalig maken, daarvoor s Christus in eerste instantie gestorven, opgestaan uit de dood en ten hemel gevaren, wij uit de heidenen mogen daarvan mee profiteren.
Wilsophie schreef:De Gemeente van Jezus Christus was in het OT een verborgenheid en werd nooit met name genoemd , pas aan Paulus werd dit geopenbaard en ik accepteer het volk Israël als God uitverkoren volk ooit en ik accepteer en geloof Gods plan met deze 12 stammen en ik geloof ook dat de Gemeente geboren wordt uit de 10 stammen, maar ik wijs af dat het begrip “gemeente” toegepast moet worden op het Israël in het Oude Testament , notabene voorgesteld als Zijn Bruid in tegenstelling tot de positie van de Gemeente die absoluut geen stad verwacht met fundamenten
[/quote]
De bruid van God is Israel en niet eens de christelijke gemeente ! Israel was al de gemeente van God en het geheimenis is dat wij uit de heidenen nu ook tot die gemeente behoren en 1 zijn, zoals man en vrouw 1 zijn, maar toch duidelijk verschillend in gedrag en taken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef: Je gooit nu alles door elkaar in volgorde en dus in orde en heus het is om te huilen als ik kijk vanaf de tempelberg over Jeruzalem en je weet dat het verwoest zal worden kan ik niet blij zijn.
Je kunt ook anders naar de tempelberg kijken en blij worden:

Jesaja 22 Het zal in het laatste der dagen geschieden
dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan
als de hoogste van de bergen,
en dat hij verheven zal worden boven de heuvels,
en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.
3 Vele volken zullen gaan en zeggen:
Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE,
naar het huis van de God van Jakob;
dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen,
en zullen wij Zijn paden bewandelen.

Joël 3:17 Dan zult u weten dat Ik, de HEERE, uw God ben, Die op Sion, Mijn heilige berg, woont. Jeruzalem zal een heiligdom zijn en vreemden zullen er niet meer doorheen trekken.

Natuurlijk kun je blij worden als je weet hoe het afloopt maar ik wil nooit mijn ogen sluiten en mijn hart uitsluiten wat voor die tijd gebeurt. |Daar ben ik mee begaan en zou hen graag het evangelie prediken opdat zij tot geloof komen om deze afschuwelijke dingen te ontvlieden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Deze leer ken ik ook binnen de ZDA e.d. sekten, maar is onjuist, want Israel bestond en bestaat uit 12 stammen en zoals de voorgaande citaten tonen zal HEEL Israel zalig worden. Dat zullen in ieder geval de Joden in het Jodendom zijn.
Ik ken de leer niet van deze groepering en weer beperk je het zalig worden op een rare manier.
Hebben de Joden een voorsprong boven de 10 stammen dan? Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in ieder geval". Leg dat eens uit over wie jij het hebt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als de Bijbel zegt dat "heel Israël zalig zal worden dus behouden" dus alle 12 stammen , wat ik ook geloof gaat iemand dat beperken tot ...In ieder geval ....dit of dat ....nee ..eerlijk zijn...heel Israël is heel Israël en dat in ieder geval kun je gewoon weglaten want je legt Israël een beperking op met de "Joden" en dat leert de Bijbel niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Als de Bijbel zegt dat "heel Israël zalig zal worden dus behouden" dus alle 12 stammen , wat ik ook geloof gaat iemand dat beperken tot ...In ieder geval ....dit of dat ....nee ..eerlijk zijn...heel Israël is heel Israël en dat in ieder geval kun je gewoon weglaten want je legt Israël een beperking op met de "Joden" en dat leert de Bijbel niet.
Eens
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Natuurlijk kun je blij worden als je weet hoe het afloopt maar ik wil nooit mijn ogen sluiten en mijn hart uitsluiten wat voor die tijd gebeurt. |Daar ben ik mee begaan en zou hen graag het evangelie prediken opdat zij tot geloof komen om deze afschuwelijke dingen te ontvlieden.
Joh.16: uw droefheid zal tot blijdschap worden. 21 Een vrouw, die baart, heeft droefheid, omdat haar uur gekomen is; maar wanneer zij het kind ter wereld heeft gebracht, denkt zij niet meer aan haar benauwdheid, uit vreugde, dat een mens ter wereld is gekomen. 22 Ook gij hebt dan nu wel droefheid, maar Ik zal u wederzien en uw hart zal zich verblijden en niemand ontneemt u uw blijdschap.

Ga je met me mee naar Israël om dat te doen? Ik ben met zoiets bezig.
Bovendien denk ik dat al die afschuwelijke dingen al hebben plaatsgevonden. Het Joodse volk heeft heel erg geleden.
Was dit - en al het andere - nog niet genoeg?

Afbeelding
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helaas heeft de grote verdrukking danwel de benauwdheid van Jacob nog niet plaatsgevonden. Dat kan niet in verhouding met alle andere profetieën, denk niet dat ik wie dan ook ellende gun.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Helaas heeft de grote verdrukking danwel de benauwdheid van Jacob nog niet plaatsgevonden. Dat kan niet in verhouding met alle andere profetieën, denk niet dat ik wie dan ook ellende gun.
Eens !
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Helaas heeft de grote verdrukking dan wel de benauwdheid van Jacob nog niet plaatsgevonden. Dat kan niet in verhouding met alle andere profetieën, denk niet dat ik wie dan ook ellende gun.
Je bedoelt wat er in Jesaja 30 staat: 7 Wee! Want die dag is groot, er is er geen als hij. Het is een tijd van benauwdheid voor Jakob, toch zal hij daaruit verlost worden.
Let op wat er staat, want hij zal daaruit gered worden! Wees niet bang Jacob, want Ik ga je verlossen, staat er verderop.

Ik denk dat dit te maken heeft met wat er o.a. in Ezechiël 38 staat geprofeteerd als er een leger van de volken (VN leger?) naar Jeruzalem trekt. Israël zal uit die benauwdheid verlost worden.Ez.38:23 Zo zal Ik Mijn grootheid tonen en Mij heiligen en voor de ogen van vele heidenvolken bekend worden. Dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben.

In Jesaja 63:9 zie je ook hoe God uit liefde voor zijn volk hen bijstaat in de strijd van de volkeren die op hen af komen: In al hun benauwdheid was Hij benauwd; de Engel van Zijn aangezicht heeft hen verlost. Door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Híj hen bevrijd; Hij hief hen op en droeg hen al de dagen van weleer.

Eerder in dat hoofdstuk lezen we hoe Jezus opnieuw verschijnt op aarde, zijn kleding bespat met het bloed van de volkeren. niet het bloed van Israël: Ik heb hen vertreden in Mijn toorn, hen vertrapt in Mijn grimmigheid. Hun bloed is op Mijn kleding gespat, heel Mijn gewaad heb Ik besmet.

Niet het oordeel voor Israël dus, maar voor de heidenvolken. Ook nog een beetje vervangingstheologie?
ericjan

Bericht door ericjan »

Inderdaad is Jesaja 63 heel duidelijk en wat erg schokkend is, is dit vind ik: Niemand uit de volken zal Israel helpen.....
5 Ik keek rond, maar er was niemand die hielp;
Ik ontzette Mij, want er was niemand die ondersteunde.
Daarom heeft Mijn arm Mij heil verschaft,
en Mijn grimmigheid, die heeft Mij ondersteund.
6 Ik heb de volken vertrapt in Mijn toorn,
Ik heb hen dronken gemaakt in Mijn grimmigheid,
Ik heb hun bloed ter aarde doen neerdalen.

Israel zal slachtoffer zijn van de grote verdrukking.door toedoen van de wereld die tegen haat ten strijde trekt.
Maar de rampen in Openbaringen is de wraak van God door Jezus als de Leeuw van Juda heel op de wereld die vijand zal zijn van Israel.

Zelf wel eens een discussie gehad met iemand die overtuigd is dat de 144.000 in Openbaring, 12.000 per stam staat voor volheid.
Hij is overtuigd van het feit dat heel Israel ook fysiek zal worden gered van de grote verdrukking, omdat 12 het getal der volheid is.

Zelf vind ik dit moeilijk omdat ik het getal gewoon letterlijk neem zoals het er staat.
Hoe denk jij daarover Adinomis?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Je vraagt het niet aan mij, maar wij zullen wel degelijk als Gemeente een taak hebben in de woestijn waar de gelovigen bewaard zullen blijven.
Zij kunnen vluchten op het moment dat de Olijfberg splijt, en wij als gemeente hebben allang een ander lichaam gekregen zodat we ons dusdanig kunnen verplaatsen dat wij hen voeden in Petra ( of Selah of Bozra) alwaar zij gevoed zal worden 1260 dagen. Door wie? Door ons.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Je vraagt het niet aan mij, maar wij zullen wel degelijk als Gemeente een taak hebben in de woestijn waar de gelovigen bewaard zullen blijven.
Zij kunnen vluchten op het moment dat de Olijfberg splijt, en wij als gemeente hebben allang een ander lichaam gekregen zodat we ons dusdanig kunnen verplaatsen dat wij hen voeden in Petra ( of Selah of Bozra) alwaar zij gevoed zal worden 1260 dagen. Door wie? Door ons.
Sorry, ik vroeg het aan Adinomis daar zij met het duidelijke Jesaja 63 kwam, het was niet mijn opzet om jou te passeren,
Kan jij je uitleg ook onderbouwen met bijbel citaten misschien, Wilsopfie?
En dan doel ik niet dat de Olijfberg splijt en ook niet dat de christenen een hemels lichaam hebben gelijk Jezus had na Zijn opstanding.
Maar mbt het voeden in Petra ( of Selah of Bozra) alwaar zij gevoed zal worden 1260 dagen. Door wie? Door ons
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Zelf wel eens een discussie gehad met iemand die overtuigd is dat de 144.000 in Openbaring, 12.000 per stam staat voor volheid.
Hij is overtuigd van het feit dat heel Israel ook fysiek zal worden gered van de grote verdrukking, omdat 12 het getal der volheid is.

Zelf vind ik dit moeilijk omdat ik het getal gewoon letterlijk neem zoals het er staat.
Hoe denk jij daarover Adinomis?
Het is ook goed dat je het getal letterlijk neemt. De combinatie dat deze 144.000 degenen zijn die met "geheel Israël" worden bedoeld, had ik nog nooit gemaakt. Ik laat die gedachte dan ook maar los, tenzij God me door middel van de bijbel iets laat zien dat die gedachte bevestigt
Ik heb begrepen dat ze voor een bepaalde taak worden uitgezonden. Eigenlijk maken zij de taak af waarvoor Israël geroepen was: te fungeren als lanceerbasis van het evangelie voor de wereld.
Ik heb over de 144.000 geschreven in het topic over Openbaring.
Deze Messiaanse Joden krijgen ook een teken: de Naam van de Vader en de Zoon. Er was hun een zegel gegeven: Op.7:3 en zei: Breng geen schade toe aan de aarde, en ook niet aan de zee en de bomen, totdat wij de dienaren van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.
Op.7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren er verzegeld uit alle stammen van de Israëlieten.
Ik denk dat die verzegeling hen onberispelijk maakte. Ze werden zo klaargemaakt voor hun taak voordat God zijn toorn uitgiet over de aarde.
Er wordt verwezen naar Ez. 9:4 En de HEERE zei tegen Hem: Trek midden door de stad, midden door Jeruzalem, en zet een merkteken op de voorhoofden van de mannen die zuchten en kermen over al de gruweldaden die in het midden ervan gedaan worden. Ook zij ontvingen een teken aan hun voorhoofd, namelijk de letter tav en die zag er in die tijd uit als een kruis.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Mag ik nog toevoegen dat deze 12000 waarvan de stammen met name genoemd worden, tot geloof komen op het getuigenis van de 2 getuigen die dusdanig omschreven worden dat het vermoedelijk Mozes en Elia zijn en na hun taak worden deze 2 gedood en gaan de 144.000 zoals Adinomis al zei de taak vervullen aan de overige volkeren een taak die Israël ooit verzaakt had.

Nee ik heb geen goed onderbouwing voor de taak van de Gemeente t.a.v. het gelovig overblijfsel dat bewaard zal worden in Petra, maar zij zal daar gevoed worden die 1260 dagen en ik zou niet weten wie anders in dat gebied kan komen dan gelovigen die zich op dezelfde wijze zullen kunnen verplaatsten als de Here Jezus in het nieuwe lichaam.

P.S. Van die 12 stammen ontbreekt de stam "Dan" Openb. 7 vers 4, Juda, Ruben , Gad Aser, Nafthali, Manasse Simeon, Levi , Issaschar,Zebulon Jozef en Benjamin.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Mag ik nog toevoegen dat deze 12000 waarvan de stammen met name genoemd worden, tot geloof komen op het getuigenis van de 2 getuigen die dusdanig omschreven worden dat het vermoedelijk Mozes en Elia zijn en na hun taak worden deze 2 gedood en gaan de 144.000 zoals Adinomis al zei de taak vervullen aan de overige volkeren een taak die Israël ooit verzaakt had.
Is dat zo? Heeft Israel dat verzaakt? Uiteindelijk is het evangelie desondanks toch vanuit de Joden tot ons heidenen gekomen.
Het heil is uit de Joden gekomen immers, Jezus als Jood heeft het mogelijk gemaakt en de Joden hebben het evangelie verspreid.
Helaas is door toedoen van Rome de christelijke kerk ver verwijderd geraakt van haar Joodse roots.