Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Het gaat erom hoe je in het gesprek omgaat met de morele regels en normen van iemand met een ander geloof of iemand die niet gelooft.
Veel daarvan zijn universele (of in elk geval in onze cultuur ingeburgerde) omgangsvormen en fatsoensnormen denk ik. Ook het aloude inzicht 'behandel een ander zoals u zelf behandeld zou willen worden' geeft een behoorlijk handvat. Iets in die trant staat ook nog in de bijbel en is dus voor christenen herkenbaar.
Back to the basics. Dat wil zeggen: het uitgangspunt waarom dit topic is ontstaan. Stel dat je een christen bent met bepaalde specifieke overtuigingen die leiden tot bepaalde specifieke normen en waarden, en dat je het idee hebt dat je iemand die deze normen en waarden niet voert, omdat hij niet deze vorm van christendom volgt of helemaal geen christendom, moet zeggen dat hij in de hel belandt als hij deze normen en waarden niet volgt. In dat geval is er geen echt gesprek mogelijk met die ongelovige, omdat je je hele eigen geloofsperspectief aan hem opdringt. Andersom kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld dat iemand zegt dat je jong zult sterven omdat je de verkeerde dingen eet, namelijk niet macrobiotisch. Dan legt hij zijn geloofsperspectief aan jou op.
In al deze gevallen is een werkelijk gesprek niet mogelijk. Dat was het uitgangspunt van dit topic.
Bij een dergelijk gesprek spelen fatsoensnormen niet echt mee, al zul je deze natuurlijk ook niet uit het oog verliezen. Maar hoe ga je om met een niet-gelovig iemand,of een andersgelovige, als je feitelijk vindt dat hij de verkeerde weg opgaat als hij zich niet aan jouw normen en waarden houdt, terwijl hij zelf een dergelijke gedachte (dat hij de verkeerde weg opgaat) eigenlijk alleen maar volstrekte onzin vindt. Moet je hem dan toch met je ondergangsperspectief confronteren? Of moet je het feit dat dit voor hem echt onzin is in je gesprek meenemen, en benader je hem anders?
pyro: Het lastige wat ik benoemde is dat ik aan de ene kant, om dat te kunnen, moet uitleggen waarop ik me daarbij baseer, terwijl ik aan de andere kant blijkbaar dan weer moet vinden dat die basis onzeker is. Ik weet ook wel dat ik niet in God geloof zoals jij doet, maar jij hebt toch alle ruimte om te presenteren hoe moraliteit er vanuit jouw visie uitziet? Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd :|
zolderworm: Het gaat er niet om dat ieder zijn eigen mening presenteert, maar dat we erover met elkaar in gesprek komen.

Als de voorwaarde daartoe is dat mijn overtuiging onzeker zou moeten zijn (rare tegenspraak trouwens, als je onzeker bent dan ben je per definitie niet overtuigd), tja dan kan ik beter met deze discussie stoppen.
Het gaat niet om deze discussie, maar om de discussie met de andersdenkende of de niet-gelovige. Als je bijvoorbeeld zozeer zeker meent te weten dat hij ten onder gaat, of naar de hel gaat, of verloren is, als hij zich niet gedraagt volgens jouw normen en waarden, dan zal hij zich in het gesprek niet serieus genomen voelen en zal een werkelijk gesprek niet mogelijk zijn. Dat is het onderwerp van dit topic. Dus hoe ga je met je eigen opvattingen, of feitelijk vaste denkbeelden om tegenover iemand die daar absoluut niet in gelooft?
Only dead fish go with the flow
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

Dessa schreef:Btw wie doet volgens jou al het kwaad?
Als je niet in God gelooft hoe kan je Hem dan de schuld geven van alle ellende die er is? Als je wel in God zou geloven dan zou je dat dus in feite ook los moeten kunnen zien van elkaar.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Jaron »

Zolderworm schreef: Het gaat niet om deze discussie, maar om de discussie met de andersdenkende of de niet-gelovige. Als je bijvoorbeeld zozeer zeker meent te weten dat hij ten onder gaat, of naar de hel gaat, of verloren is, als hij zich niet gedraagt volgens jouw normen en waarden, dan zal hij zich in het gesprek niet serieus genomen voelen en zal een werkelijk gesprek niet mogelijk zijn. Dat is het onderwerp van dit topic. Dus hoe ga je met je eigen opvattingen, of feitelijk vaste denkbeelden om tegenover iemand die daar absoluut niet in gelooft?
Ik vind de hele nadruk op de hel opvallend. En triest... Ik zou niet zo gauw (of nooit) een gesprek met een geinteresseerde (!) ongelovige nooit beginnen met 'Bekeer je anders ga je naar de hel'. Ik heb veel liever dat mensen zien en merken wat God in mijn leven doet: hoe Hij mij verandert ten goede (en dan bedoel ik 'algemeen goed' dus niet 'leven volgens christelijke regels' of iets dergelijks), de vrede die Hij geeft, de rust, de steun, etc. Oftewel het POSITIEVE. Het lijkt erop, als ik de diverse reacties lees, vooral van niet-christenen, dat er nogal (of vooral) hel en verdoemenis wordt gepredikt. Maar God is liefde! Waarom dan die nadruk op het NEGATIEVE? Ik geloof ook niet dat dat echt 'werkt' omdat je mensen dan in feite aanvalt, je zet ze eigenlijk voor het blok (wat is dat voor keuze: 'kies God of ga dood'!), je maakt angstig.
Als je het positieve laat zien en vertelt wat er in je eigen leven gebeurt is en je niet meteen begint over de fouten van de ander, dan heb je een totaal ander gesprek, serieus en werkelijk. De insteek is totaal anders en moet dat ook zijn.

Geloof ik dan niet in de hel? Ja, dat doe ik. Maak ik me dan niet druk over mensen die wellicht verloren gaan? Natuurlijk! Maar als mensen God leren kennen zoals ik Hem ken, dan is niet angst de motivatie om Hem te gaan volgen maar liefde. En daar gaat het om. Want God is niet angst maar God is liefde. En trouwens, mijn geloof is niet alleen van belang voor later, na de dood, maar ook voor nu. JUIST voor nu! Anders zou ik hier helemaal voor niets op aarde rondlopen: alsof het de bedoeling is dat je alleen maar wacht op je enkele reis naar de hemel. Natuurlijk niet. God werkt nu al in me, vormt me, leidt me. (Wat het eeuwige leven betreft: ik geloof dat een christen dat nu al heeft. De dood is slechts een overgang naar een andere dimensie. Maar ik dwaal af... ;) )

Kortom: je moet als christen terughoudend zijn met het spuien van je denkbeelden, je normen en waarden. Laat de mensen maar ZIEN dat God leeft in jou. En als je merkt dat iemand geinteresseerd is en vragen gaat stellen, ja, dan kan je die vragen natuurlijk beantwoorden.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Martine »

Zolderworm schreef:Maar hoe ga je om met een niet-gelovig iemand,of een andersgelovige, als je feitelijk vindt dat hij de verkeerde weg opgaat als hij zich niet aan jouw normen en waarden houdt, terwijl hij zelf een dergelijke gedachte (dat hij de verkeerde weg opgaat) eigenlijk alleen maar volstrekte onzin vindt. Moet je hem dan toch met je ondergangsperspectief confronteren? Of moet je het feit dat dit voor hem echt onzin is in je gesprek meenemen, en benader je hem anders?
Is het belangrijk dat iemand zich aan jouw normen en waarden houdt om in gesprek te zijn en blijven met de ander?
Is het niet zo dat wij de ander serieus moeten nemen en aanvaarden dat hij er andere normen en waarden op nahoudt? Als iemand veel te veel drinkt, of drugs gebruikt kun je de ander daarop aanspreken en zeggen dat hij er vast en zeker op vooruit zou gaan als hij daarmee stopt. Vooruit in de zin van: lichamelijke en mentale conditie.
Ik denk dat je in het gesprek elkaar moet respecteren. Dat gaat op alle gebieden. Ik kan een bepaalde opvoedmethode van mensen belachelijk vinden. Maar als ik erover in gesprek wil gaan, moet je elkaar niet alleen vertellen waarom je iets doet en denkt zoals je doet en denkt, maar ook naar elkaars meningen luisteren. Helemaal los van 'voorschriften' naar elkaar toe. En al zeker niet als christen aangeven dat ze geheid verloren gaan als ze niet naar jou luisteren en doen wat je zegt.
Wij staan zo snel klaar met ons oordeel.
Inderdaad: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet" (de andere kant van de medaille wat betreft het gezegde van Jezus ;) ) Ik zou eraan willen toevoegen: geef elkaar der ruimte!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

Martine schreef: Als iemand veel te veel drinkt, of drugs gebruikt kun je de ander daarop aanspreken en zeggen dat hij er vast en zeker op vooruit zou gaan als hij daarmee stopt. Vooruit in de zin van: lichamelijke en mentale conditie.
Dit kan iemand al heel aanvallend vinden als zoiets tegen hem/haar gezegd wordt, natuurlijk gaat het om de manier waarop je zoiets zegt maar het blijft een puntje van discussie hoe je met elkaar in gesprek kan blijven zonder daarbij belerend en veroordelend etc naar de ander toe te zijn.
Martine schreef:"Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet" (de andere kant van de medaille wat betreft het gezegde van Jezus ;) ) Ik zou eraan willen toevoegen: geef elkaar de ruimte!
Precies, vooral ruimte :)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Martine »

@Dessa: Je hebt gelijk, dat iemand het aanvallend kan vinden, zoals ik het verwoord heb.
Ik heb meer gedacht aan een persoonlijk gesprek met iemand die je door en door kent en dan nog heel voorzichtig.
Het was maar een voorbeeld - kennelijk niet helemaal handig...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

Martine schreef:@Dessa: Je hebt gelijk, dat iemand het aanvallend kan vinden, zoals ik het verwoord heb.
Ik heb meer gedacht aan een persoonlijk gesprek met iemand die je door en door kent en dan nog heel voorzichtig.
Het was maar een voorbeeld - kennelijk niet helemaal handig...
Ja zo bedoel ik ook met de manier waarop je zoiets zegt :) ook belangrijk is tegen wie ja ;)
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, is juist goed dat je dan kan verduidelijken hoe je precies bedoelde.
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Zolderworm »

Martine schreef:
Zolderworm schreef:Maar hoe ga je om met een niet-gelovig iemand,of een andersgelovige, als je feitelijk vindt dat hij de verkeerde weg opgaat als hij zich niet aan jouw normen en waarden houdt, terwijl hij zelf een dergelijke gedachte (dat hij de verkeerde weg opgaat) eigenlijk alleen maar volstrekte onzin vindt. Moet je hem dan toch met je ondergangsperspectief confronteren? Of moet je het feit dat dit voor hem echt onzin is in je gesprek meenemen, en benader je hem anders?
Is het belangrijk dat iemand zich aan jouw normen en waarden houdt om in gesprek te zijn en blijven met de ander?
Nee, maar hij of zij moet het wel accepteren dat ik mijn normen en waarden heb, en moet er voor openstaan dat die wellicht wel eens de goede normen en waarden zouden kunnen zijn.
Is het niet zo dat wij de ander serieus moeten nemen en aanvaarden dat hij er andere normen en waarden op nahoudt? Als iemand veel te veel drinkt, of drugs gebruikt kun je de ander daarop aanspreken en zeggen dat hij er vast en zeker op vooruit zou gaan als hij daarmee stopt. Vooruit in de zin van: lichamelijke en mentale conditie.
Ja, we mogen zeker zeggen dat (sommige van) zijn normen en waarden volgens ons niet goed zijn, en waarom.
Ik denk dat je in het gesprek elkaar moet respecteren. Dat gaat op alle gebieden. Ik kan een bepaalde opvoedmethode van mensen belachelijk vinden. Maar als ik erover in gesprek wil gaan, moet je elkaar niet alleen vertellen waarom je iets doet en denkt zoals je doet en denkt, maar ook naar elkaars meningen luisteren. Helemaal los van 'voorschriften' naar elkaar toe. En al zeker niet als christen aangeven dat ze geheid verloren gaan als ze niet naar jou luisteren en doen wat je zegt.
In dat laatste geval respecteer je hun normen en waarden niet.
Wij staan zo snel klaar met ons oordeel.
Ja, terwijl wij feitelijk ook niet precies weten wat de waarheid is. We gokken allen maar.
Inderdaad: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet" (de andere kant van de medaille wat betreft het gezegde van Jezus ;) ) Ik zou eraan willen toevoegen: geef elkaar de ruimte!
Maar we mogen wel zeggen wat we ervan denken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Martine »

Samengevat denk ik dat we er aardig hetzelfde over denken... :)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door JW88 »

Zolderworm schreef:
Martine schreef:
Zolderworm schreef:Maar hoe ga je om met een niet-gelovig iemand,of een andersgelovige, als je feitelijk vindt dat hij de verkeerde weg opgaat als hij zich niet aan jouw normen en waarden houdt, terwijl hij zelf een dergelijke gedachte (dat hij de verkeerde weg opgaat) eigenlijk alleen maar volstrekte onzin vindt. Moet je hem dan toch met je ondergangsperspectief confronteren? Of moet je het feit dat dit voor hem echt onzin is in je gesprek meenemen, en benader je hem anders?
Is het belangrijk dat iemand zich aan jouw normen en waarden houdt om in gesprek te zijn en blijven met de ander?
Nee, maar hij of zij moet het wel accepteren dat ik mijn normen en waarden heb, en moet er voor openstaan dat die wellicht wel eens de goede normen en waarden zouden kunnen zijn.
Is het niet zo dat wij de ander serieus moeten nemen en aanvaarden dat hij er andere normen en waarden op nahoudt? Als iemand veel te veel drinkt, of drugs gebruikt kun je de ander daarop aanspreken en zeggen dat hij er vast en zeker op vooruit zou gaan als hij daarmee stopt. Vooruit in de zin van: lichamelijke en mentale conditie.
Ja, we mogen zeker zeggen dat (sommige van) zijn normen en waarden volgens ons niet goed zijn, en waarom.
Ik denk dat je in het gesprek elkaar moet respecteren. Dat gaat op alle gebieden. Ik kan een bepaalde opvoedmethode van mensen belachelijk vinden. Maar als ik erover in gesprek wil gaan, moet je elkaar niet alleen vertellen waarom je iets doet en denkt zoals je doet en denkt, maar ook naar elkaars meningen luisteren. Helemaal los van 'voorschriften' naar elkaar toe. En al zeker niet als christen aangeven dat ze geheid verloren gaan als ze niet naar jou luisteren en doen wat je zegt.
In dat laatste geval respecteer je hun normen en waarden niet.
Wij staan zo snel klaar met ons oordeel.
Ja, terwijl wij feitelijk ook niet precies weten wat de waarheid is. We gokken allen maar.
Inderdaad: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet" (de andere kant van de medaille wat betreft het gezegde van Jezus ;) ) Ik zou eraan willen toevoegen: geef elkaar de ruimte!
Maar we mogen wel zeggen wat we ervan denken.
Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door BdO »

...vroeg hij in bericht 60 :D

We gaan er in ieder geval wel op in dunkt me. ;)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Ik sta open voor iedereens geloof/denkwijze, ja waarom niet? Ik heb toch niets over iemand anders te zeggen?
En als je op dit forum meerdere topics leest dan zie je dat er hier bijna alleen maar anders gelovigen/denkenden zijn :)
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Nou, bij een aantal religieuze begrippen, zoals hemel en hel, kan ik me nog wel iets voorstellen. Maar het begrip "God" is zo vaag en feitelijk in oorsprong zo inhoudsloos, dat je er op zich alle kanten mee uit kunt, en het kunt invullen zoals je wilt; maar ik kan er feitelijk niets mee. Wat moet ik me bij het begrip "God" voorstellen?
Only dead fish go with the flow
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

Zolderworm schreef:
JW88 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Nou, bij een aantal religieuze begrippen, zoals hemel en hel, kan ik me nog wel iets voorstellen. Maar het begrip "God" is zo vaag en feitelijk in oorsprong zo inhoudsloos, dat je er op zich alle kanten mee uit kunt, en het kunt invullen zoals je wilt; maar ik kan er feitelijk niets mee. Wat moet ik me bij het begrip "God" voorstellen?
Het gaat om open te staan in de zin van erover kunnen/willen discussieren met een ander, open staan voor wat de ander denkt/gelooft, dat zou toch elk onderwerp moeten kunnen zijn?
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Zolderworm »

Dessa schreef:
Zolderworm schreef:
JW88 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Nou, bij een aantal religieuze begrippen, zoals hemel en hel, kan ik me nog wel iets voorstellen. Maar het begrip "God" is zo vaag en feitelijk in oorsprong zo inhoudsloos, dat je er op zich alle kanten mee uit kunt, en het kunt invullen zoals je wilt; maar ik kan er feitelijk niets mee. Wat moet ik me bij het begrip "God" voorstellen?
Het gaat om open te staan in de zin van erover kunnen/willen discussieren met een ander, open staan voor wat de ander denkt/gelooft, dat zou toch elk onderwerp moeten kunnen zijn?
Ja, dat vind ik dan ook zeer interessant.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:Wat moet ik me bij het begrip "God" voorstellen?
Een soort ´createur d´automobiles´, maar dan veelomvattender.
Enfin God gaat het begrip te boven, als ik Hem zou willen omschrijven zou ik lyrische woorden gebruiken, eerder dan rationele. En het zou maar een heel klein aspect van God betreffen op een onvolmaakte manier benaderd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Zolderworm schreef:Geloven zij dan ook dat de niet-uitverkorenen verloren gaan, of zoiets? Als dat zo zou zijn dan zou ik in mijn leven alles doen wat God verboden heeft, maar wat anderen niet schaadt.
Als je gelooft in uitverkiezing of "dat het geloof gegeven wordt" dan zijn er veel jonge mensen die zeggen: "Als het mij dan toch niet gegeven wordt, ( want ik ga niet mijn hele leven wachten) dan haal ik uit het leven wat er in zit, want ik ben toch verloren.
Dit is geen reden om er dan maar over te liegen en tegen de bijbel in ze wijs maken dat ze wel een eigen keuze kunnen maken, terwijl dat niet zo is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door ericjan »

Wat een ongelovige doet tov de Wet van God, zou een christen niet moeten deren.
Want zonder dat God zo iemand aanraakt, zullen ze NOOIT Christus kunnen aanvaarden in hun leven als Zoon van God en Redder.
Zonder dit ontvangen geloof wordt door God ook niet het verlangen in die mens gelegd om Zijn Wet te doen.

Het verlangen om God Zijn Wet te doen is immers een product van het geloof in Christus en het geloof in Christus is een product direct afkomstig van God,
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

ericjan schreef:Wat een ongelovige doet tov de Wet van God, zou een christen niet moeten deren.
Want zonder dat God zo iemand aanraakt, zullen ze NOOIT Christus kunnen aanvaarden in hun leven als Zoon van God en Redder.
Zonder dit ontvangen geloof wordt door God ook niet het verlangen in die mens gelegd om Zijn Wet te doen.

Het verlangen om God Zijn Wet te doen is immers een product van het geloof in Christus en get geloof in Christus is een product direct afkomstig van God,
Iedereen kan wel of niet kiezen imo.

Vind je dat jij uitverkoren bent en zo ja hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
Oppassen dat het niet weer geheel gaat naar "wat is het juiste christelijke geloof en wat zegt de Bijbel".
Dat is het onderwerp hier niet. Ericjan mag wel vertellen of hij zich uitverkoren acht, maar het moet toch verder hier vooral gaan over hoe de interactie met andersgelovigen en niet-gelovigen -- mensen met andere levensbeschouwing -- is, of zou moeten dan wel kunnen zijn.
Nulla aetas ad discendum sera
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

Zolderworm schreef:
Dessa schreef:
Zolderworm schreef:
JW88 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Nou, bij een aantal religieuze begrippen, zoals hemel en hel, kan ik me nog wel iets voorstellen. Maar het begrip "God" is zo vaag en feitelijk in oorsprong zo inhoudsloos, dat je er op zich alle kanten mee uit kunt, en het kunt invullen zoals je wilt; maar ik kan er feitelijk niets mee. Wat moet ik me bij het begrip "God" voorstellen?
Het gaat om open te staan in de zin van erover kunnen/willen discussieren met een ander, open staan voor wat de ander denkt/gelooft, dat zou toch elk onderwerp moeten kunnen zijn?
Ja, dat vind ik dan ook zeer interessant.
Volgens mij is dat waar het om draait in dit topic, open staan voor elkaar zonder de ander iets op te dringen of belerend te zijn oid maar uitwisselen van gedachten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

[modbreak Trajecto] Voor post die aan dit bericht vooraf ging zie in Gods algehele herstelplan
Omdat het daar off-tipic werd is er een reekst berichten hiernaartoe verplaatst.

-------

Dessa schreef:
callista schreef:
Wilsophie schreef:[. Bovendien leert de Bijbel dat wij uit deze wereld getrokken zijn en voor mij heeft eeuwig leven alleen maar een begin en daar ben ik aan begonnen.
Mijn aardse leven is overdrachtelijk allang ge-eindigd en is mijn wandel in de hemel, maar de wedloop is ook een onderdeel van die wandel.

uuuh?
je bent nog steeds op deze wereld hoor.
misschien niet meer met beide benen en met je hoofd in de "wolken" maar toch.... :mrgreen:
Haha sja.
Het aardse leven is er zeker nog maar tegelijkertijd ook het eeuwige omdat het in elkaar overgaat maar het zit ook al in elkaar omdat het is zoals het is.
Hoezo ingewikkeld :roll:
de arrogantie van sommige christenen, die menen dat ze een speciale positie hebben en al een plaats in de hemel hebben verworven en daar al min of meer in verkeren ipv in het hier en nu......
hoogmoed ten top....
dat dus ... :)
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Dessa »

(Bericht stond oorspronkelijk in andere draad. Tr.)
Callista schreef:de arrogantie van sommige christenen, die menen dat ze een speciale positie hebben en al een plaats in de hemel hebben verworven en daar al mi of meer in verkeren ipv in het hier en nu......
dat dus ... :)
Vele eersten zullen de laatsten zijn, een speciale positie in die zin zal dus heel anders kunnen uitpakken dan men zelf kan denken, in ieder geval leven we ook in het hier en nu anders kon ik dit nu niet typen, hoewel nu nu al niet meer is 8-)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

(Bericht stond oorspronkelijk in andere draad. Tr.)
Dessa schreef:
Callista schreef:de arrogantie van sommige christenen, die menen dat ze een speciale positie hebben en al een plaats in de hemel hebben verworven en daar al mi of meer in verkeren ipv in het hier en nu......
dat dus ... :)
Vele eersten zullen de laatsten zijn, een speciale positie in die zin zeker ja, in ieder geval leven we ook in het hier en nu anders kon ik dit nu niet typen, hoewel nu nu al niet meer is 8-)
op het moment dat je dit schreef wel en nu ik dit schrijf ook... ;)
maar goed, je begrijpt wel wat ik bedoel....

het christendom heeft--- zoals ik het zie---- een hoog arrogantie- en hoogmoed gehalte.
zich boven andersdenkenden en andersgelovigen plaatsen.
en menen de enige "waarheid" te kennen.

dit gaat niet voor elke christen op, maar zo nu en dan lees ik toch zaken, waarvan ik denk:
zing maar een toontje lager...
Laatst gewijzigd door callista op 31 aug 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Wilsophie »

(Bericht stond oorspronkelijk in andere draad. Tr.)
callista schreef:
Wilsophie schreef:[. Bovendien leert de Bijbel dat wij uit deze wereld getrokken zijn en voor mij heeft eeuwig leven alleen maar een begin en daar ben ik aan begonnen.
Mijn aardse leven is overdrachtelijk allang ge-eindigd en is mijn wandel in de hemel, maar de wedloop is ook een onderdeel van die wandel.

uuuh?
je bent nog steeds op deze wereld hoor.
misschien niet meer met beide benen en met je hoofd in de "wolken" maar toch.... :mrgreen:
Letterlijk wel Callista , maar mijn denken is Boven en dat is geen vroomheid hoor, maar dat is de positie van de nieuwtestamentische gelovige. Dat is een belofte. En Het is andersom hè Niet allen mijn dnken/kop in de wolken maar mijn wandel en dat doe je nog steeds met je benen.