Daar denk ik wel wat anders overDessa schreef:pyro schreef:Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
De kerstman is een ritueel dat bij opgroeien hoort.
God is precies het zelfde als de Kerstman...
-
- Man/Vrouw: V
Re: God is precies het zelfde als de Kerstman...
Laatst gewijzigd door Dessa op 23 aug 2014, 18:37, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Man/Vrouw: M
''waar fantasie plaatst maakt voor realiteit'' goed gezegd inderdaad dat er geen bovennatuurlijke dingen bestaat en dus ook absoluut geen almachtige god (in wat voor vorm dan ook maar)pyro schreef:Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
-
In die zin dat een kind zonder geloof in de kerstman of sinterklaas kan, ik vier wel sinterklaas maar heb nooit tegen mijn kinderen gezegd dat ie bestaat omdat ik dat zelf als kind vreselijk stom vond toen ik daarachter kwam dat ie niet bestond, ik denk dat ik daar heel anders in was dan andere kinderen want ik vond het echt niet kunnen dat m'n moeder en de hele familie mij wijs maakten dat ie bestondDessa schreef:Daar denk ik wel wat anders overpyro schreef:Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
-
Ho ho ho !Dessa schreef:Daar denk ik wel wat anders overpyro schreef:[...]
eigenlijk meer een onderwerp voor december, dit.
http://yoursmiles.org/tsmile/nysanta/t7715.gif
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Hahapyro schreef:Ho ho ho !Dessa schreef:Daar denk ik wel wat anders overpyro schreef:[...]
eigenlijk meer een onderwerp voor december, dit.
http://yoursmiles.org/tsmile/nysanta/t7715.gif
-
Dat is jouw mening en jouw keuze nu.JW88 schreef:''waar fantasie plaatst maakt voor realiteit'' goed gezegd inderdaad dat er geen bovennatuurlijke dingen bestaat en dus ook absoluut geen almachtige god (in wat voor vorm dan ook maar)pyro schreef:Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
-
Je kunt het ook vanuit ander perspectief bekijken. Een poging daartoe heb ik eerder in deze draad ondernomen.JW88 schreef: ''waar fantasie plaatst maakt voor realiteit'' goed gezegd inderdaad dat er geen bovennatuurlijke dingen bestaat en dus ook absoluut geen almachtige god (in wat voor vorm dan ook maar)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
pyro zei trouwens rationaliteit ipv realiteit.Dessa schreef:Dat is jouw mening en jouw keuze nu.JW88 schreef:''waar fantasie plaatst maakt voor realiteit'' goed gezegd inderdaad dat er geen bovennatuurlijke dingen bestaat en dus ook absoluut geen almachtige god (in wat voor vorm dan ook maar)pyro schreef:Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
-
Ah, ok, ja, ik snap het. Ik had een wat mildere definitie in m'n hoofd. Maar met zulk soort indoctrinatie ben ik het ook niet eens, nee. Dus ik neem terug dat jij ook geindoctrineerd bent want dat kan ik (uitgaande van deze definitie) natuurlijk niet weten!JW88 schreef:Ik ben niet geïndoctrineerd ik ben opgevoed, als je dat verschil niet snapt....
''Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld''
Dat is indoctrinatie! En dat gebeurt heeeeel veeeel bij religie tot mijn spijt...
Dat ik mijn kinderen gelovig heb opgevoed, vind ik trouwens alsnog geen indoctrinatie: of mijn overtuiging aanvechtbaar is of niet, daar kan je van mening over verschillen, maar ik heb nooit gewild of verwacht dat mijn kinderen iets kritiekloos zouden aanvaarden. Dat doe ik zelf ook niet dus waarom zouden zij dat wel moeten doen. En zoals ik al zei, opdringen werkt niet.
P.S. Ik weet natuurlijk dat er genoeg gelovigen zijn die WEL alles kritiekloos aanvaard willen hebben... hoe triest dat ook is...
Dit is een onderschrift.
-
De essentie van deze post is dat een illusie heel makkelijk te creëren is en heel veel mensen gemanipuleerd worden terwijl ze het zelf niet door hebben.
-
- Beheerder
Hoe zit dat bij jou?JW88 schreef:De essentie van deze post is dat een illusie heel makkelijk te creëren is en heel veel mensen gemanipuleerd worden terwijl ze het zelf niet door hebben.
Heb jij het door, of niet?
Je lokt wel wat reacties uit!
Het lijkt me trouwens lastig een gesprek met je te voeren.
Wat dat betreft lijk je nogal op de meest orthodoxe christenen op dit forum.
Dat je niet in een zelfgeschapen godsbeeld gelooft als bron van het bestaan, daar kan ik volledig inkomen.
Eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in waarin je wél gelooft als achtergrond van alles dat je als realiteit beschouwt.
Maar misschien is dat hier off-topic.....
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Dat bewijst, dat er toch af en toe eens een begint na te denken.Jaron schreef:Natuurlijk. IEDER kind wordt geindoctrineerd. Jij bent ook geindoctrineerd. Dat kan niet anders. Dat is heus niet alleen iets wat gelovigen doen, hoor! Er zit natuurlijk wel verschil in hoever je daar als ouder/opvoeder mee gaat... Maar een overtuigde atheist kan zijn kind net zo indoctrineren als een overtuigd christen. Op school wordt je ook geindoctrineerd (neem een vak als geschiedenis...!!!).JW88 schreef: Dus indoctrinatie van jongen kinderen bestaat niet?
En elke dag 1000x keer iets horen, kan je zeker beinvloeden, maar alsnog komt er een moment dat je gaat denken 'klopt dit wel'. Het bewijs dat niet alle kinderen van christenen ook christen zijn, bewijst dat al afdoende.
Dat met de indoctrinatie stel ik mij zo voor. (Heb ik laatst in een diskutie elders geleerd)
Stel je voor, dat iedereen die geboren wordt, een facebook-account krijgt.
Alle feestelijke events die er zijn, -geboorten, trouwen, sterven-, worden door facebook georganizeerd.
Als hij volwassen wordt, kan hij zijn facebook-account eerst opzeggen. Eerder niet.
Hoeveel zouden er dan hun facebook-account opzeggen?
Die, die in het later leven eerst bijkomen, vinden de gemeenschap van facebook wel aangenaam.
Voor mij gezien, moet iedereen conform met zijn eigen gedachten, die hij over "God" en het "hiernamaals" maakt, leven.
En niet, omdat hem dat iemand verteld heeft, of omdat de feestjes toch allemaal zo mooi zijn.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Waar ik in geloof is wat ik zie, realiteit, logica, wetenschap... GEEN bovennatuurlijke dingen, heel simpel eigenlijk. Dat er nog niet op alles een antwoord is wil niet zeggen dat er geen antwoord op is, het is alleen nog niet wetenschappelijk gevonden, of het komt er misschien wel nooit. Religie bestaat uit manipulatie en illusie.Tin schreef:Hoe zit dat bij jou?JW88 schreef:De essentie van deze post is dat een illusie heel makkelijk te creëren is en heel veel mensen gemanipuleerd worden terwijl ze het zelf niet door hebben.
Heb jij het door, of niet?
Je lokt wel wat reacties uit!
Het lijkt me trouwens lastig een gesprek met je te voeren.
Wat dat betreft lijk je nogal op de meest orthodoxe christenen op dit forum.
Dat je niet in een zelfgeschapen godsbeeld gelooft als bron van het bestaan, daar kan ik volledig inkomen.
Eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in waarin je wél gelooft als achtergrond van alles dat je als realiteit beschouwt.
Maar misschien is dat hier off-topic.....
En je kunt met mij prima een gesprek voeren als je maar zinnige inhoudelijke teksten hebt.
-
Ja, dat zal het zijnDessa schreef:Je bedoelt wanneer jij het zinnige inhoud vindt en dat is wat andersJW88 schreef:
Waar ik in geloof is wat ik zie, realiteit, logica, wetenschap... GEEN bovennatuurlijke dingen, heel simpel eigenlijk. Dat er nog niet op alles een antwoord is wil niet zeggen dat er geen antwoord op is, het is alleen nog niet wetenschappelijk gevonden, of het komt er misschien wel nooit. Religie bestaat uit manipulatie en illusie.
En je kunt met mij prima een gesprek voeren als je maar zinnige inhoudelijke teksten hebt.
De één vindt alleen een naar de eigen visie letterlijk geïnterpreteerde bijbeltekst zinnig. De ander gelooft alleen in wat hij ziet. En dat terwijl de wetenschap toch al aardig op weg is aan te tonen dat de wereld zoals wij die ervaren een illusie blijkt te zijn. Van mij mag je religie illusie noemen. Omdat het de vraag naar het onbekende invult met beelden van het bekende. Maar of het niet eens de poging wagen een stap verder te zetten je leven zonder illusies maakt ,meen ik te moeten betwijfelen.
Natuurlijk, er is denk ik niet zoveel mis mee je slechts te beperken tot wat binnen je dagelijks leven, in je gezichtsveld ligt. Het leven is nu, dus waarom speculeren over achtergronden, wanneer het leven van nu je in beslag neemt? En dat doet het leven, zeker in deze tijd. Wetenschap, kennis, is per definitie beperkt. Hoeveel je er ook aan toevoegt. Maar waar het toevoegen snel gaat vergeet men dat wel eens.
En die manipulatie, ja daar kunnen " ze" wat van. Wie? Ja, religieuzen bijvoorbeeld. Of communisten. Of kapitalisten. Wel een héél lelijk woord trouwens. Zullen we het er op houden dat wij mensen, de slechte en de wat minder slechte, of de goede en de héle goede ( dit naar gelang je geloof in wat voor soorten mensen er bestaan ) elkaar gewoon allemaal beïnvloeden. Want we zijn nu eenmaal veel minder dat unieke individu dan we wel eens denken.
-
Anders is het nouwelijks wetenschap.Dessa schreef:
En niet alles is logisch, ook niet in de wetenschap.
-
Je bedoelt dat het wel allemaal logisch is of bedoel je anders? In de wetenschap weten ze ook niet alles toch? Er wordt altijd gezocht naar hoe het zit etc.vrolijke schreef:Anders is het nouwelijks wetenschap.Dessa schreef:
-
Het verschil is helemaal niet zo eenvoudig. Een opvoeding kan nooit geheel vrij zijn van overtuiging, beter van niet zelfs, en een goede opvoeding is m.i. al eenzijdig omdat het een goede opvoeding is, en niet ook een slechte. Houden we over of de overtuiging of opvatting die door de opvoeding heen zit aanvechtbaar is. In principe zijn alle opvattingen en overtuigingen dat.JW88 schreef:
Ik ben niet geïndoctrineerd ik ben opgevoed, als je dat verschil niet snapt....
''Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld''
Dat is indoctrinatie! En dat gebeurt heeeeel veeeel bij religie tot mijn spijt...
Indoctrinatie wordt meestal een opvoeding genoemd die vanuit een andere opvatting of overtuiging is dan de eigen opvatting of overtuiging. De kritiek "het is eenzijdig" is eigenlijk "het is niet de eenzijdigheid die ik goed vind."
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Daar zijn die mensen zelf bij. Je zou ook kunnen zeggen dat commerciele reclame moet worden verboden, dat manipuleert ook veel mensen. Maar als je daar een pleidooi voor houdt dan is het antwoord ook "Daar zijn die mensen zelf bij".JW88 schreef:De essentie van deze post is dat een illusie heel makkelijk te creëren is en heel veel mensen gemanipuleerd worden terwijl ze het zelf niet door hebben.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Om bovenstaande nog even aan te vullen: eigenlijk is het wat sterker als JW88 aangeeft welke eenzijdigheid hij zelf voor staat, en daarmee welke indoctrinatie. Dat zou een bewijs zijn dat hij de moed heeft om zelf ergens voor te staan en afscheid te nemen van de schijnneutraliteit van het begrip opvoeding. Juist in die schijnneutraliteit schuilt het gevaar m.i.BdO schreef:Het verschil is helemaal niet zo eenvoudig. Een opvoeding kan nooit geheel vrij zijn van overtuiging, beter van niet zelfs, en een goede opvoeding is m.i. al eenzijdig omdat het een goede opvoeding is, en niet ook een slechte. Houden we over of de overtuiging of opvatting die door de opvoeding heen zit aanvechtbaar is. In principe zijn alle opvattingen en overtuigingen dat.JW88 schreef:
Ik ben niet geïndoctrineerd ik ben opgevoed, als je dat verschil niet snapt....
Indoctrinatie wordt meestal een opvoeding genoemd die vanuit een andere opvatting of overtuiging is dan de eigen opvatting of overtuiging. De kritiek "het is eenzijdig" is eigenlijk "het is niet de eenzijdigheid die ik goed vind."
-
Ja!Dessa schreef:Je bedoelt dat het wel allemaal logisch is of bedoel je anders? In de wetenschap weten ze ook niet alles toch? Er wordt altijd gezocht naar hoe het zit etc.vrolijke schreef:Anders is het nouwelijks wetenschap.Dessa schreef:
In de wetenschap weten ze nog lang niet alles, maar wat ze weten is bewijsbaar.
-
Ja wat ze weten wel natuurlijk maar ze weten dus nog niet alles, zo bedoelde ik.vrolijke schreef:Ja!Dessa schreef:Je bedoelt dat het wel allemaal logisch is of bedoel je anders? In de wetenschap weten ze ook niet alles toch? Er wordt altijd gezocht naar hoe het zit etc.vrolijke schreef:Anders is het nouwelijks wetenschap.Dessa schreef:
-
Natuurlijk niet.Dessa schreef:Ja wat ze weten wel natuurlijk maar ze weten dus nog niet alles, zo bedoelde ik.vrolijke schreef: Ja!
-
Dus zal de wetenschap nooit alles 'weten', want niet alles is bewijsbaar. Anders gezegd: de focus van de wetenschap is beperkt. Wetenschap heeft een boel te zeggen over van alles en nog wat maar niet over alles! Teveel mensen denken (nog) dat wetenschap volledig is of kan zijn en alle antwoorden kan geven of ooit zal geven. Wetenschap heeft alleen iets te zeggen over zaken die proefondervindelijk bewezen kan worden.vrolijke schreef: In de wetenschap weten ze nog lang niet alles, maar wat ze weten is bewijsbaar.
Dit is een onderschrift.
-
dat is een goed uitgangspunt.JW88 schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat ik de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heb en daarom ook vind dat iedereen zelf moet bepalen wat die zegt, vind of gelooft.
ja, zo zou je het kunnen zien, maar je zou het ook metaforisch kunnen opvatten.Na dit gezegd te hebben is mijn mening dat God (in de breedste zin van het woord) precies hetzelfde is als de Kerstman, een verzinsel van mensen met een bepaald doel. Als een volwassen man in de kerstman gelooft is het vreemd, een man die een vliegende slee met rendieren heeft, maar een almachtige god, pratende slangen, maagden die kinderen krijgen, dat is allemaal acceptabel, ik heb daar maar 1 woord voor: RIDICUUL!.
pratende slangen en maagden die kinderen krijgen zou je ook als sprookjes of mythen kunnen zien, die ons wat wilen vertellen.
in werkelijk komt dit natuurlijk niet voor en is nooit voorgekomen....
dus dan zou je de vergelijking kunnen trekken met de Kerstman of Sinterklaas.
klopt ..zo is het ook begonnen toen het christendom staatsreligie werd en alle hoofden dezelfde kant op moesten staan...en de rest afgevoerd werd....Wakker worden mensen, religie is een machtsmiddel wat lang geleden is uitgevonden om mensen in toom te houden en de bijbel is een gedateerd spookjesboek. Religie is pure manipulatie
.daarna de vele concilies met vastgestelde geloofsopdrachten, waar niet van afgeweken mocht worden....de kerstening .....de inquisities etc...
jammer, want er waren vele visies zonder indoctrinaties -m.a.w. zonder religie.
hoe makkelijk is het wel niet om een klein kind te doen geloven in de kerstman, heel simpel, zo'n kind neemt dat voor absolute waarheid aan, dat is precies het zelfde met god.
In essentie zijn de kerstman en god in mijn ogen dus precies het zelfde. Ieder weldenkend mens met enige logica snapt dat er geen ''god'' bestaat. Het geloof is een illusie. Het probleem met religie is tevens ook dat het zeer weinig tot geen zelfkritiek heeft, wat erg spijtig is.
op zich vind ik dat er niets mis is met illusies.
misschien willen mensen ook wel "bedrogen" worden...
ik ben blij dat ik als kind heb geloofd in Sinterklaas en de Kerstman en als het december is geloof ik er nog steeds in...
als kind geloof je dat die cadeautjes van Sinterklaas en de Kerstman komen, maar wanneer je ouder wordt zie je in dat je ouders zich enorm hebben uitgesloofd om het feest leuk voor je te maken en kosten noch moeite gespaard hebben, zonder er zelf voor bedankt te worden.
dus dat in wezen het goede uit de mensen zelf komt...
en dat kun je als volwassene ook weer echt waarderen...dan zie je het in een ander perspectief.
en zo zal het ook wel ongeveer met het geloof zijn.....wachten op iets beters en mooiers dan wat er nu is of steun zoeken in een vader of moederfiguur, die alles voor je oplossen en waar je afhankelijk van bent....altijd kind blijven....als een onzichtbaar vriendje...
of misschien het niet kunnen aanvaarden dat het leven eindig is en dan maar een hemel verzinnen ....etc..
tsjonge..hohohoho.......je blaast hier wel erg hoog van de toren....Het tweede probleem is dat een goede inhoudelijke reactie op mijn post ook zeer lastig zal worden ben ik bang omdat religieuze mensen wellicht diep van binnen wel weten dat wat ik hier verkondig gewoon juist is...
zelfoverschatting wellicht?
maar als ik het goed begrijp ben je dus atheïst?
of?
ooit gelovig geweest misschien?
vertel....steek van wal...
Laatst gewijzigd door callista op 23 aug 2014, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat hohoho is wel toepasselijk in dit topic themacallista schreef:tsjonge..hohohoho.......je blaast hier wel erg hoog van de toren....