Zolderworm schreef:Maar de waarheid ligt toch echt in het midden.
Je bedoelt dat het morele gelijk in het midden ligt tussen degenen die menen dat Charlie Hebdo de profeet beter niet kan afbeelden en degenen die menen dat ook moslims zich nu solidair moeten verklaren met Charlie Hebdo om te laten zien dat ze achter de vrijheid van meningsuiting staan.
pyro schreef:De waarheid is het geopolitieke machtsspel om grondstoffen.
En die waarheid stinkt, in aanmerking genomen hoe de verdeling van de materiele middelen werkt en welke consequenties dat heeft.
Dat is een opmerking (inhakend op "de waarheid ligt in het midden") over een heel ander onderwerp, niet meer over het morele gelijk van gekwetsten dan wel kwetsers.
Ja, mensen laten zich deels leiden door hun materiële belangen en zijn zich daar vaak zelf nauwelijks van bewust als ze pretenderen moreel te handelen.
Als mens ben je fundamenteel onvrij om te doen en laten wat je wilt (en vanuit moreel gezichtspunt meent te moeten doen) in de mate waarin je wilt (en onder sociale druk moet) overleven met een bepaalde (sociaal aanvaardbaar of zelfs wenselijk geachte) levensstandaard.
Als 'we' onze huidige collectieve levensstandaard in stand willen kunnen houden, dan hebben we olie nodig uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten.
Daar zitten mensen aan de oliekraan met morele ideeën die de onze niet zijn die wat wij hen betalen voor 'hun' olie gebruiken om hun moraliteit te verspreiden.
DeZoeker schreef:Maakt religie ons "vrij" of beknot het ons in ons doen en laten?
Moraliteit verdringt de bepaling van een deel van ons gedrag door onze materiële belangen naar het onderbewuste (maakt ons hypocriet), maar het vermindert ook de mate waarin ons gedrag door onze materiële belangen wordt bepaald.
Als je je voldoende schuldig voelt over de effecten van je olieverslaving, zul je vaker de fiets pakken, al zweer je auto en vliegtuig niet helemaal af.
Religie en bijbehorende moraliteit maken ons dus in zekere mate vrij van onze materiële belangen doordat we (als het goed is vrijwillig kiezen om) ons (te) binden aan de moraliteit van een geloofsgemeenschap.
Wajehie schreef:Christen zijn wel maar religie maakt mi niet vrij.
DeZoeker schreef:Wat bedoel je met die laatste regel? Een ander soort religie dan het christendom? En als christen zijn je vrij maakt, hoe dan?
Wajehie schreef:Religie (waarom zou alle religie van God komen ?) legt regels op; de ge- en verboden.
Christen zijn is geen religie maar een relatie en dat maakt vrij.
Wilsophie schreef:Inderdaad, religie is wet en waar Christus is daar is vrijheid. Vrijheid om Hem te dienen.
Idealiter, bij voldoende individuele religieuze vrijheid (vrijheid om je eigen religie te kiezen), maakt elke religie je vrij(er) van je materiële belangen.
Idealiter, bij interpretatie van Christendom als voortschrijdend inzicht t.o.v. het Jodendom (samenvatting van de Joodse Wet in het liefdegebod, waardoor je bij naleving daarvan 'automatisch' aan de bedoeling van de Joodse Wet voldoet), is een christelijke geloofsgemeenschap minder (sociaal, moreel, gedetailleerd) verplichtend (onvrij makend) dan de niet-christelijke geloofsgemeenschappen waar christenen zich mee vergelijken.
Geloofsgemeenschappen (ook christelijke) zijn mensengemeenschappen en maken onderdeel uit van bredere samenlevingen, gemeenschappen van mensen met morele idealen én materiële belangen, die elkaar aanspreken op (en verplichten tot leven naar) zowél het een als het ander, met alle hypocrisie van dien.
Misschien ligt het morele gelijk ook hier in het midden?
Tussen
- enerzijds atheïsten (en anarchisten?) die zich van God noch gebod iets aantrekken, volledig vrij menen te zijn en daardoor geen weerstand kunnen bieden aan het zich laten regeren door hun materiële belangen en
- anderzijds religieuzen (waaronder christenen en andere ideologisch bevlogenen, waar je ook socialisten en communisten toe kunt rekenen) die elkaar (en anderen?) bij tijd en wijle dwingen te leven naar hun idealen.
Met v&Vriendengroet,
Wim