Hallo Maria,Maria K schreef: 18 feb 2020, 11:58
Ad # 1
Ik vergelijk dat dan even met Science Fiction, waarin men een bepaalde stelling/uitgangspunt/dogma accepteert en daarvan uitgaat.
Dat er bepaalde natuurwetten zijn, die wij (nog) niet kunnen waarnemen of anderszins kennen.
Maar ook in SF zal men vandaar uit moeten gaan met een zekere logica, want anders is het ook gewoon een sprookje,
Ad # 2
Ik wil aan dat laatste zeker nog aan toevoegen, datgene wat er gebeurt vanaf het samenstellen van onze persoonlijke DNA structuur bij het vormen van een eventueel nieuw leven en hetgeen in ons leven vervolgens verandert in het geheel en wat we weer doorgeven.
Of er een sturen door de ziel plaatsvindt zal altijd een vraag blijven, zolang wij daarvan niet de omvang kunnen begrijpen.
Ad # 3
Theïsten accepteren dat trouwens niet, want de sturing wordt alleen toegekend aan (een) God. DDe ziel is dan het stukje mens wat eeuwig leeft en ooit weer een nieuw eeuwig stoffelijk omhulsel zal krijgen. maar wel met meenemen van het persoonlijke leven met een eigen identiteit, daden en gedachten en geloof.
Duidelijk anders dan bij reïncarnatie, waarbij binnen het bewustzijn alleen bepaalde eigenschappen en de uitkomsten van levenslessen reïncarneren. En ook keer op keer op keer kan gereïncarneerd kan worden om steeds verder te leren.
Maar hoe dan ook valt het inderdaad onder metafysica.
Ad # 4
Als je ervan uit gaat dat er een ziel is, die los kan bestaan van de materie, is het voor mij idd. de vraag wat het dan zo persoonlijk maakt aan een menselijke ziel?
Wie of wat is dan "die ik"?
Die indaalt in een stoffelijk omhulsel, een leven leeft en na het afleggen van het stoffelijk omhulsel zijns weegs gaat.
Wat is de identiteit ervan in het eeuwige leven?
En wat is het blijvende deel van de ziel, als het niet de persoonlijkheid is, die mijn identiteit gedurende de diverse fasen in mijn leven bepaalt?
En als het niet mijn persoonlijkheid is, die blijvend is, wat is er dan voor verschil in jouw of mijn ziel?
Maar denk wel na over de invullingen van anderen, waarbij ik bij het één zeg, dat het misschien zou kunnen en bij het ander teveel bedenkingen heb.
Ad # 1
Het verschil tussen SF en geloof is dat SF zich orienteert aan vermoedelijke wetenschappelijke mogelijkheden en geloof aan meta-fysica.
Het uitgaan van Hogere Niet Waarneembare Krachten die al of niet Persoonsachtig van "" ZIJN "" zijn. De SF bouwt voort op de mogelijkheden van nog niet ontdekte natuurkrachten. Het geloof heeft in principe geen boodschap aan nog niet ontdekte natuurwetten omdat "'God"' of hoe ook in te vullen niet behoren tot het Domein van de al of nog niet ontdekte natuur.
Ad # 2
Het bestaan van de ziel is aannemen, geloven, het is niet met bewijs hard te maken. Interssant is in mijn optiek wel de vraag : wat wordt in het menselijk leven op het conto van de ziel geschreven en wat op het dna.
Zou een interessant topic kunnen worden voor geinteresseerden. Watchman Nee, heeft daarover zijn gedachten laten gaan.
Ad# 3
Dat Theisten de sturing rond het thema menselijke "' persoonlijkheid "' exclusief aan het Handelen van God zouden toeschrijven, is voor mij totaal nieuw. De mens heeft m.i. een geweten ( gelocaliseerd in de ziel ) en een vrije wil ( eveneens gelocaliseerd in de ziel ). God laat het nu juist in alle vrijheid het aan de ziel om beiden te gebruiken ( ten goede of ten kwade ) . Na de dood blijven in de ziel, zowel het geweten, de herinnering als de vrije wil bewaard ( volgens Watchman Nee ). Inderdaad wordt in het reincarnatie denken een en ander anders ingevuld bij de karma idee.
Ad # 4
De "" Ik "' wordt in de uitvoering van Watchman Nee volledig toegeschreven aan de ziel. De Identiteit gaat niet verloren, maar gaat voort in het "' nieuwe "' leven na de dood. ( opstanding of hemel , afhankelijk van de geloofsgedachten daarover ). De persoonlijkheid = het "" ik "' en behoort tot de ziel. Of erin de ziel plaats blijft voor individuele Identiteit of dat er een voor iedereen geldende geestelijke eenheidsworst overblijft, het is niet bekend.
Tevens of alle herinnering wordt meegenomen, daarover geeft de bijbel geen uitsluitsel. Helaas.